Barca PERFECTA pentru Delta

Creat de Pupezica, Septembrie 29, 2012, 03:26:48 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 3 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Ciby

#15
Cand am spus fierastrau de mana m-am gandit strict la un fierastrau de gradina, cumparat de mine din Billa cu 30 de lei, cu teaca de plastic, cu dintii orientati spre maner si nu inainte ca la orice alt fierastrau, cu lama groasa, lunga de 45 de cm, pe care il aveam cu mine atunci cand ne-am intalnit pe Sontea. Nu contest utilitatea drujbei, dar un amarat de fierastrau de 50-55 cm lungime, 7-8 cm latime si o grosime de 2-3 cm cu tot cu teaca si maner poate fi aruncat printr-un cheson al barcii fara sa te deranjeze vreodata.
Bustenii submersati, grosi si bine ancorati sunt greu de desfiintat dar situatiile in care trageai de crengi si incercai sa impingi barca pe sub ele, se pot evita prin folosirea unei astfel de scule.
Fierastraul de care vorbeam mai sus, folosit la toaletarea copacilor din curte taie o creanga de aprox. 5 cm cam in 7-8 secunde fara un efort prea mare.
Hai sa revenim on topic.
Gandul la barca ideala pentru delta ma chinuie si pe mine de ceva timp. Numai ca in caietul meu de sarcini sunt date putin diferite fata de ale tale.
Barca va fi tractata la fiecare iesire pe distanta Buftea - Delta, locul de stationare fiind acasa;
Lungime 5,3-5,5 metri;
Latime in jur de 2 metri;
Pescaj 24-26 cm;
Greutate, cat mai mica posibil - sub 250 kg;
Cabina pentru 2 persoane;
Motor 15-20 HP;
Comanda avansata;
Deplasament min. 750 kg,
Bord liber destul mare (dupa experienta din 2010 de pe lacul Rosu, suflu si-n iaurt).

Cu toate ca nu sunt de meserie proiectant naval si rezultatele obtinute in FreeShip, pe care de altfel nu le stapanesc in totalitate, s-ar putea sa difere de realitate, am incercat sa schitez mai multe proiecte dintre care doua ar putea trece un asa zis test.
Unul dintre ele, barca de deplasament, o modificare a Dolphin-ului lui Svenson http://www.svensons.com/boat/?p=CabinCruisers/Dolphin
Dupa introducerea in FreeShip a coordonatelor initiale am scalat toate dimensiunile pana a ajuns la valorile din caietul de sarcini.
Forma carenei a ramas aceeasi cu exceptia provei pe care am aplecat-o mai spre inainte, deasupra liniei de plutire.
Am mai modificat putin forma cabinei, a suprainaltarii copastiei, la pupa am preavazut o semipunte cu cutie de drenaj pentru apa provenita din valurile de pupa si am atasat o chila in jumatatea pupa.
Lungime 5,3 metri;
Latime 1,92 metri;
Pescaj 0,25 metri;
Deplasament la linia de plutire 820 kg;
Imersie la linia de plutire 65 kg/cm

Varianta originala:



Varianta modificata:



Celalalt proiect: glisor,
Lungime 5,4 metri;
Latime 1,98 metri;
Pescaj 0,24 metri;
Deplasament la linia de plutire 758 kg;
Imersie la linia de plutire 64 kg/cm

Am incercat ca din forma carenei sa obtin o viteza si o manevrabilitate ridicata la puteri mici ale motorului si incarcatura maxima.



Aici este calculul rezistentei la inaintare unde se vede ca pentru o putere de 14,5 kW la elice, viteza estimata este de 23 noduri:







Pupezica

Foarte tare, Ciby. Pe bune... E chiar misto barcuta !!! Chestiunea cu taraitul barcii de la Bucuresti de fiecare data ai putea sa o reconsideri. Dar mai bine sa vb in numele meu. Eu am gasit solutie sa tin barca pe uscat gratis, sau aproape gratis, doar cand o bag la dos  ;), iarna, ma costa 1 milion pe luna. Dar acest lucru, pentru mine, este necesar intru-cat vin des in Delta. Daca vii de cateva ori pe an, nu merita efortul sa cauti un aranjament de tinut barca in Delta.
Apa sub chila si vant din pupa !!!

Ciby

#17
Transportul pana la Murighiol al barcii si a 4 persoane inseamna cam 70 litri de benzina, iar fara barca in jur de 60, depinde cum ma infig in pedale. Pentru 10 litri de benzina in plus la fiecare iesire (1-3 pe an) nu cred ca merita sa platesc cel putin 1 mil. pe luna. Pe de alta parte barca este in siguranta acasa si nu in ultimul rand, nu se pune problema spatiului.
Ar fi o varianta sa o las la Maliuc, in curte la cineva ce are o casa de vacanta acolo, cu acces direct la apa, dar de unde stiu eu ca atunci cand nu este nimeni acolo nu ma lucreaza bagabeii (vagabonzii) la motor, comenzi si alte cele?
Cat despre proiectele de mai sus, ar trebui prezentate unui proiectant pentru verificare si optimizare.
Nu mai retin cine, parca Solpet, a postat undeva despre asa zisa proiectare facuta in joaca versus siguranta pe apa. Acel post mi-a schimbat cumva optica in privinta asta si ii dau dreptate.

Vali

Salutare la barcagii :), si ma bucur ca discutiile au luat avant, cred ca acum abia ne incalzim ;).

Deocamdata stau foarte prost cu timpul liber, si din cauza asta nu vreau (inca) sa promit vreun termen vizavi de studiul dpdv tehnic al proiectelor pe care le vom aduna aici. Nu de alta, dar iar o sa ma fugareasca Radasousu ca sunt cel mai dator de pe forum :D.

Insa avem un mare avantaj: suntem o brigada de baieti cu adevarat pasionati, si in plus avem printre noi si forumisti foarte bine informati, asa ca macar teoretic nu ne va impiedica nimic sa facem o treaba buna.

Cu regretul ca momentan trebuie sa fug sa bat niste fibra :P, am sa mai continui si eu la acest topic, fiindca mi-au mai venit intre timp niste idei. Pana atunci, multumim celor care contribuie, si ramane sa ne re-citim mai tarziu.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Florio

Tare de tot, Ciby ! Imi place barcuta nr 2 chiar daca ultima va glisa mai usor .

Nu stiu daca programul da si o idee de structura sau doar planul de forme.
Oricum, miscandu-te in acest program, totul ia o turnura profe' . Mai trebuie intr-adevar si opinia unui practician , asa ca il asteptam pe Vali sa isi stearga rasina de pe degete :)

Ciby

#20
Presupun ca despre Dolphinul modificat este vorba.
Nu stiu la ce te referi cand spui "structura" dar daca te referi la coaste, gurne, stringheri si altele asemanatoare, nu prea le face automat. De asemenea, nu face nici calcule de rezistenta a materialelor si nici alte calcule mai complicate. Mai multe gasiti in articolul lui Solpet pe taramul celalat http://www.barcaholic.ro/articole/266-design-naval-despre-gradualitate.html.
Dar nu este greu a fi proiectate si acestea, tot in Free Ship. daca se doreste o discutie pe aceasta tema putem intra si in amanunte.
Insa, de la o imagine sau un set de schite pe calculator pana la a ne plimba cu "opera" pe apa este un drum destul de lung. In fiecare an imi propun ca din primavara urmatoare sa incep lucrul, dar de fiecare data intervine cate ceva mult mai urgent si nu mai apuc.

radasous

Freeship nu face calcule de rezistenta, are insa are o chestie utila la develop plates, poate arata zonele unde materialul este foarte stresat (highlight compressed or stretched zones). Pe mine m-a ajutat functia asta pentru proiectul S&G, prin usoare repozitionari ale punctelor am eliminat acele zone. Pentru stingheri&co am folosit coordonatele punctelor si cu un pic de talent geometric am rezolvat. Pentru o barca de bantuit aiurea este rezonabil.
When people have trouble communicating, the least they can do is to shut up.
-- Tom Lehrer

ss

Recunosc doua lucruri: am doua maini stangi si o pasiune "ciudata" pentru un model de barca rezistenta, trailerabila, cu spatiu de dormit, de gatit, de "cugetat", in 5,35 m lungime. Cred ca-i foarte greu de facut ceva mai bun decat produsul a 44 ani de imbunatatiri http://www.shetlandboats.co.uk/range/ , pana la modelul actual: http://www.shetlandboats.co.uk/range/8.php

Pupezica

Barca ... pare superba, dar:

1. Este de cumparat, nu de facut
2. La ochiul meu (neexperimentat  ;) ) are pescaj cam mare
3. 9.999 Pounds este o suma considerabila, fara motor
4. Cred ca la suma aceasta se adauga transportul
5. Nu stiu daca problemele ridicate pana acum pe acest topic sunt integral rezolvate (acces, organizare "de santier", motorizare "optima", etc.)

In rest, este, cu siguranta o bijuterie "trainica"...

Povestesc un mic episod... de "regresie" sau de "intoarcere in timp"...

La un moment dat am fost pasionat de masini... Masina perfecta profilului meu. Si am avut sansa sa "cunosc" un SAAB... rosu. Apoi m-am indragostit si am vrut sa-mi cumpar unul. Al meu. Robust, impresionant de puternic, fiabil, tehnologie de aviatie, putere litrica a motorului > 100 CP/L de motor... ai evident ... rosu. Si l-am cumparat... cand mi-am permis. Pe primul, la mana a doua... Au mai urmat, noi... dar asta este CU TOTUL ALTA POVESTE !!!

Ma intalnesc cu un prieten care nu ma vazuse de mult... "Mama, ce masina ai..." el stiindu-ma sofer de Dacie si Cielo... "Da...", dar eu ma refeream la calitatile ie, nu la pretul ei... Ma pune sa-i deschid capota... Ii arat motorul, ii povestesc de cele doua turbine, cea de pe evacuare care "aduna" aerul si cea de pe camshaft care-l comprima si-l pe-ncalzeste... si ma-ntreaba : "Cum poti sa mergi cu asemenea masina ??? Sa mearga intotdeauna la fel, in fiecare dimineata... Sa nu o segmentezi tu incalzind segmentii pe aragaz... Sa nu-i maresti tu, cu cuiul, jiglerele... sa fuga "

Am ramas mut... Abia acum, cu barcile, de cand "ma dau in Delta"... am inteles  :) :) :)
Apa sub chila si vant din pupa !!!

Mihaif99

#24
La 700 kg este o barca grea.
O fi perfecta pentru petrecut vacanta in ea, dar nu pentru mers pe canale in Delta. Numai gandul ca ar intalni obstructiile pe care le-a inalnit Pupezica ma infioara.

Barca perfecta pentru Delta trebuie sa fie usoara, incapatoare, economica, cu cabina cat mai joasa, eventual pop-top

Abia astept sa vad modelul de cabina al lui Vali cel modest.
Am avut privilegiul sa merg cu barca lui in vacanta asta.
Barca goala, prototipul in versiunea curenta, cu cu un pic de rocker, adecvata vaslitului si semiglisarii cu un motor minuscul, la incarcari mari e absolut remarcabila. Pentru cine stie sa aprecieze ceva deosebit.
Unde mai pui ca cantareste doar 140 kg parca....

Florio

#25
Citat din: Mihaif99 din Octombrie 03, 2012, 09:05:53 PM
La 700 kg este o barca grea.
O fi perfecta pentru petrecut vacanta in ea, dar nu pentru mers pe canale in Delta. Numai gandul ca ar intalni obstructiile pe care le-a inalnit Pupezica ma infioara.

Barca perfecta pentru Delta trebuie sa fie usoara, incapatoare, economica, cu cabina cat mai joasa, eventual pop-top

Abia astept sa vad modelul de cabina al lui Vali cel modest.
Am avut privilegiul sa merg cu barca lui in vacanta asta.
Barca goala, prototipul in versiunea curenta, cu cu un pic de rocker, adecvata vaslitului si semiglisarii cu un motor minuscul, la incarcari remorcabile e absolut remarcabila. 140 kg parca....

Da, barca lui Vali glisa foarte fain cu noi toti in ea . Ba chiar ai incalecat valurile proprii de siaj la un moment dat si n-a avut nici o problema. Daca ar avea o cabina mica sau o structura demontabila pe care sa stea o prelata cat sa formeze un habitaclu, ar fi o barca foarte faina pentru expeditii in delta. Usurica, incapatoare, rapida.
Nu stiu cum se comporta pe valuri, ca atunci am avut  vreme buna :)

Mihaif99

#26
Valurile le ia bestial atata timp cat mergi la limita de jos a glisarii. Nici nu se compara cu smokercraftul meu care te rupe daca stai in prova.
Am iesit cu ea de pe Sf Gheorghe in mare, pe apa agitata (cand erai intre valuri nu prea vedeai peste valul urmator) si din cauza rockerului din fatza taie initial prin ele ca prin unt, fara "bang" apoi flotabilitatea povei te ridica usor. Asta cu un om cocotat in prova, pe o apa dezordonata cu valuri parca din toate directile.
Super misto. M-am intors doar la cererea pasagerilor.
Singura problema a barcii e rockerul pe sectiunea de la mijloc spre pupa, care o face sa "purpoise" daca vrei sa glisezi la viteza SINGUR in ea. In doua persoane merge parca a mancat chibrituri. Asta e! In versiune curenta economica, de semiglisare, motorul trebuie sa fie mic. Am inteles ca va exista o varianta pt glisare cu motor mai mare, in care partea rockered din spate va fi eliminata, si pupa va fi latita putin.

Partea rockered din fata e geniala - Ciby nu trebuia sa o elimine din designul lui final glisor .

Mi-a aratat Tudor un filmulet cu o ruseasca de aluminiu, care chiar ca ar fi barca perfecta pentru cineva care vrea sa mearga cu un motor mai mare. 60+ CP.  Acelasi tip de rockered entry, tipul intra agresiv prin valurile de siaj fara nici un fel de probleme.

Ciby

M-ai pierdut!
Despre "Porpoising regime" am auzit si stiu ce inseamna, dar despre "roker" in acest context, nu. La ce te referi?

Mihaif99

#28
Rockered hull stii ce inseamna . E curbura fundului longitudinala.
Prin rocker fata, se intelege rockerul din prova pina la centru, iar rocker spate, rockerul de la centru la pupa. Putin rocker fatza nu strica la o barca de glisare.

Ciby

Am inteles in mare despre ce este vorba. Acum trebuie sa inteleg si fineturile. Scuze ca cer mura-n gura si ca nu inrosesc netul dar de vreo 2 saptamani nu mai intra google-ul de nicio culoare.
Unde incepe rokerul si unde se termina? Cand spui prova inteleg partea din fata, incepand de la nivelul puntii pana sub linia de plutire. Este mai corect sa spunem etrava? Asta pentru a defini mai exact linia de imbinare a bordurilor in prova ambarcatiunii. Daca rokerul incepe de la punctul de imbinare a gurnelor atunci nu este modificat, dar daca incepe de nivelul puntii, atunci ai dreptate, a fost modificat prin prelungirea "varfului barcii" (nu stiu cum sa-i spun) pentru a obtine acel unghi al etravei fata de planul liniei de plutire, numai din motive de estetica si numai de la punctul unde se unesc curentii de gurna in sus. Ma refer aici la cea de a doua poza, Dolphinul modificat, care am spus ca este o barca de deplasament. Varianta prezentata de Svenson are un aer arhaic, demodat. Modificarea dimensiunilor am facut-o prin aplicarea aceluiasi coeficient pe toate cele trei planuri, asta insemnand ca rokerul s-a pastrat. Cabina si cockpit-ul au fost modificate ulterior, dar nu si carena, cu exceptia provei modificata dupa cum am spus mai sus. In plus, si asta ar putea induce in eroare, am aplicat o chila exterioara in jumatatea pupa, dar aceasta nu modifica rokerul pupa.
Imi place ca discutam aici cu proiecte concrete si sper ca nu suntem off-topic. Cine vrea sa-si dea cu parerea despre unul din cele doua proiecte postate sa apeleze pe PM si le pot trimite pe mail fisierele in format FreeShip 3.21.