Barca open sau salupa?

Creat de stefand600, Octombrie 10, 2012, 11:49:57 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

stefand600

Buna ziua,
Dupa ce am citit toate postarile despre cum trebuie sa fie o barca de Delta, tot sunt nehotarat intre ceea ce trebuie sa aleg pentru a ma satisface. dilema mea este urmatoarea. Sunt posesorul a 2 ambarcatiuni, prima pe care am folosit-o de 5-6 ori in Delta este o ""salupita"de 3,5m cu un motor Yamaha de 20 CP 4T.



Este o barcuta care m-a satisfacut, facand abstractie de disconfortul creat datorita dimensiunilor. Dar cu mine la bord si cu 100kg de bagaj,  la 3800 rot/min mergea cu 35-37 km/h. La 5500 am atins si 52 km/h masurati pe GPS. Cea mai mare problema este faptul ca nu pot pescui 2 persoane din aceasta "jucarie". De cate ori am fost la pescuit in Delta am mers singur ceea ce nu este prea placut, si din punct de vedere social si financiar. Drept urmare, doresc sa o schimb cu ceva in care sa incapa 2 pescari. Dupa indelungi cautari m-am pricopsit cu asta,



A fost nevoie de putina munca din partea mea pentru a reface oglinda. A intrat apa la meterialul lemnos si a putrezit. Acum este OK urmand sa-i dau si o vopsea de ambarcatiuni.
Intrebarea mea este urmatoarea: Am "sarit din lac in put"? sau este ok. Ce parere aveti? cu motorul de 20 va glisa, la 3500 rot/min, voi avea o viteza rezonabila de macar 25-30 km/h? In momentul de fata le detin pe amandoua dar trebuie sa vand una din ele. Voi ce sfaturi imi dati.
Multumesc,
Stefan D

solpet

#1
Citat din: stefand600 din Octombrie 10, 2012, 11:49:57 AM


Ce parere aveti? cu motorul de 20 va glisa, la 3500 rot/min, voi avea o viteza rezonabila de macar 25-30 km/h?
Felicitari !
Forma barcii o face absolut apta pentru atingerea regimului de glisaj la puteri modeste.
20 CP (asumand o elice bine aleasa) poate fi un bun compromis (in ipoteza ca nu doriti inmatricularea).

Totusi pentru incarcatura de 4 persoane si viteza de 45..55 km/h estimez (f. grosier !) un necesar de 40 CP.
Idem 2 persoane + tot calabalicul pentru o saptamana de pescuit.

Merita - daca puteti apela la prieteni , sau - mai putin probabil, la un dealer,  de facut un test cu un motor in jur de 30CP.

Nu sunt adeptul ideei de a ne "ancora" la o anumita marca, doar de dragul renumelui,
minilista de mai jos are doar titlu informativ (in materie de gama motoare)

Yamaha , 40 CP (eventual 25, dar cu limitari)
http://www.yamahaoutboards.com/outboards/Midrange/overview

sau Honda, 30CP ( tot gama medie /midrange)
http://marine.honda.com/outboards/motor-detail/BF30

Pot oferi - pentru un test - un Johnson 2T/50CP (putin peste necesar, ce-i adevarat)
pe durata evenimentului RaidRomania2013
(avand ca baza probabila de pornire Jurilovca).

stefand600

Multumesc pentru raspuns si pentru intentia de a proba motorul. Raman la 20 CP din motive de confort administrativ, adica nu doresc tot tacamul cu inmatriculari la fisc, capitanie, revizii, etc, plus ca as pierde foarte multi bani la revanzarea motorului meu Yamaha care are doar 143 de ore de functionare. A costat 3900 de euro in 2007 si nu cred sa iau pe el mai mult de 1500-2000.
In ceea ce priveste tinuta de drum a barcutei, nu vom fi mai mult de 2 persoane nici o data. Eu cu sotia sau cu un prieten pescar. Este evident ca nu va glisa in 15 metri ca salupita si ca poate nu va atinge in veci 40km/h dar macar ma astept sa pot merge cu 25-30 km/h undeva la 3500-4000 rot/min. Doresc de la dumneavostra parerile pro si contra pentru a putea alege dintre cele 2 prezentate. Vreau sa mai mananc si ciorba calda acasa, nu sa dorm in 2 barci! Deci una va fi vanduta. Care sa o pastrez?
Stefan D

gvincentiu

#3
Aș plusa cu un biminitop la cea de-a doua sau, de ce nu, cu o copertină și o amenajare minimă pentru petrecut noaptea la bord. În doi, sau două, sau unul și una, depinde ;D
Mi se pare infinit mai stabilă la pescuit în staționare, unde mai pui că poți să-i pui și două scaune cu spătar rabatabil, etc. Fă-i vânt la "șalupiță", aia e numai de plimbare.
Ganduri bune !

Vali

Salutare @stefand600, si bine ati venit pe capcompas.ro :).

Despre open-ul din pozele de mai sus, cred ca nu va impiedica nimic sa faceti o proba cu motorul actual de 20 de cai, la diferite turatii, ca sa va dati seama daca va satisface sau nu. Parerea mea e ca, daca barca nu e excesiv de grea, se va misca relativ bine cu 2 persoane si ceva bagaj, cu motorul actual Yamaha.

Cu ocazia asta, va veti da seama si despre comportamentul la valuri al barcii (am inteles ca inca n-ati probat-o). Mie de exemplu unghiul etravei imi arata ca pe valuri prova va cam plezni suprafata apei, insa de stropit nu va stropi, din cauza sectiunii prova de trimaran, care deflecteaza stropii sub barca.

Deci cel mai bine e sa faceti o proba pe apa, in urma careia veti obtine singur raspunsul care barca sa o vindeti. Eu sincer as pastra barca mare (open), care chiar daca nu se va misca la fel de agil precum salupita, are in schimb destule calitati, pe care colegii le-au subliniat mai sus.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

stefand600

Multumesc Domnule Vali,
Barca are 3,8mx1,5m si 120 kg. Este o Vega facuta la Milano in 2002. oricum nu am cum sa o probez inainte de a vinde salupita deoarece trebuie sa-i cumpar si sa-i montez guvernarea si anul acesta nu cred ca voi mai iesi  nicaieri. Oricum, simplu fapt ca putem fi 2 persoane in barca este hotarator.
Stefan D

Vali

Motorul Yammy de 20 pare ca e cu cizma scurta, dupa cum oglinda barcii open pare tot pentru cizma scurta. Din ce se vede insa, motorul e echipat exclusiv pentru comenzi la distanta.

In acest caz, daca mai aveti drum pe la apa, puteti face o proba stand pe bancheta pupa, cu motorul manevrat cu o eche manufacturata, iar comenzile le puneti undeva la indemana (avem undeva pe forum un braconier care procedeaza in felul asta :P). Mai puteti pune o persoana in prova, pentru o asieta buna (sa se aseze mai bine barca).

La dimensiunile si greutatea barcii, in 2 persoane cred ca se va misca mai bine decat va asteptati. Asta se va adeveri doar in urma unui test, asa ca, daca nu va sperie racirea vremii de afara, si daca sunteti nitel mai aventurier, dati-i bataie ca sa va convingeti :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

ss

Pentru ca pana acum au raspuns barcagii, o sa incerc sa dau o mana de ajutor si din punctul de vedere al pescarului!

Din punct de vedere al vitezei s-ar putea sa ai o surpriza placuta si una neplacuta: pe apa calma forma de trimaran si greutatea mica s-ar putea sa duca la o viteza mai mare decat a salupitei, in schimb pe valuri, la 3,8 m lungime, ori mergi la viteza de deplasament, ori tii falcile bine inclestate! La pescuit ai mai mult loc, atat la stationar, cat si la spinning, dar la valuri de siaj ale altora barca este mult mai nervoasa decat o barca avand v-ul pronuntat. Alte dezavantaje sunt guvernarea nesigura la viteze mici si randamentul prost la folosirea propulsiei manuale ( vasle, ghionder ).

Oricum, per total, lungimea marita si latimea utila data de forma, fac diferenta pentru pescar, merita switchul!  :)

Codrut

#8
Salut @stefand600, eu as inclina in favoarea trimaranului, este mult mai potrivit nevoilor dumneavoastra, cred ca motorul de 20 cp este suficent, am mers cu un Boston Whaler 13 SS cu un Mercury de 25 cp in 2 timpi si pot zice ca motorul o ducea foarte bine, bostonu'l fiind o barca si mai grea si o idee mai mare, genul acesta de barca nu se "ingroapa" foarte mult deci nu cred ca ar fi o problema cu glisarea, folosind-o pentru pescuit aveti si o stabiliate mai mare si spatiul, accesul la mal este mai facil, inconvenientul este comportamentul pe val.   

Mihai Irimia

Am fost si eu cu una identica la pescuit, si da e cam difici de lansat 2 persoane, dar am ancorat cu pupa in amonte si am stat ok.

stefand600

Buna ziua.
Am terminat de echipat consola pe care as dori sa o montez in zilele care urmeaza.

Am nevoie de doua sfaturi. Primul este legat de locul unde voi monta consola. Poate ramane in locul din fotografia din mesajele de mai sus, adica cu conducere de pe bancheta din spate, sau o pot monta si in botul barcii central, cu conducere de pe bancheta din mijloc. Cum este mai bine? Al 2-lea este faptul ca podeaua barcii este cam subtire si flambeaza cand se calca pe ea. Ce as pute sa-i fac sa o rigidizez. Un strat de tesatura de fibra de 2 mm grosime cu rasina ar rezolva situatia?. Merci.
Stefan D

Vali

Asezarea consolei depinde de numarul de ocupanti si asezarea lor in barca.
Consola spre pupa e potrivita daca in afara conducatorului mai e un pasager, care sa stea mai spre prova, sa nu se ridice barca prea tare. Consola asezata central sau spre prova prova e mai potrivita pentru obtinerea centrului de greutate in pozitia necesara glisarii. Asta chiar si daca in barca e doar conducatorul, sau si pasageri in plus. Din cauza asta, la majoritatea salupelor pana in 5 metri, postul de conducere e asezat ori central, ori spre prova.
Cel mai bine e de facut o proba cu motorul (fara consola), guvernat cu un prelungitor de eche de pe bancheta centrala, sau direct din pupa. In fiecare din cele 2 pozitii barca se va aseza intr-un anume mod la glisare. In functie de care varianta va convine mai mult, puteti monta apoi consola pe pozitie.

Despre ingrosarea fundului, important e ca fibra interioara pe fund sa fie bine polizata, pentru a face priza buna cu noua rasina. Puteti folosi 2 straturi de stratimat de 450 de exemplu, cu un strat de tesatura de 300 intre ele, plus unul tot de tesatura deasupra (stratul final). Important e sa folositi neaparat stratimat (nu tesatura) la contactul cu fibra veche, pentru priza optima.
In acest mod, fundul se va rigidiza suficient, si daca tot nu sunteti multumit, mai puteti apoi lamina stratimat si tesatura.
Materiale gasiti la Polydis, sunt singurii care vand si cantitati mici, si in plus trimit oriunde prin curier. Daca mai aveti nelamuriri, suntem tot aici. Sa aveti spor :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

stefand600

Bine v-am regasit in acest an. Am reusit sa echipez barca cu tot ce este necesar pentru a putea iesi la pescuit in delta

In timp ce montam cablul de guvernare am observat o ciudatenie referitor la unghiul de pivotare a motorului fata de pozitia motorului de mers in linie dreapta. Daca rasucesc motorul spre dreapta bratul directiei (cel care leaga motorul de cablu), ar trebui sa fie mai lung decat daca rasucesti motorul spre stanga. Este o anomalie sau asa sunt facute motoarele ?
Si inca ceva, este recomandat sa fie montat motorul pe o placa de cauciuc pentru protectia oglinzii ? Este adevarat ca acea placa atenueaza vibratiile produse de motor?.   Multumesc.
Stefan D

Vali

Salut Stefan si la multi ani pe 2013.
Daca poti, pune-ne te rugam niste poze mai detaliate cu ansamblul guvernarii in zona motorului, fiindca n-am inteles foarte bine despre ce diferenta e vorba.
Despre protectia oglinzii, sunt mai multe tipuri de materiale folosite, si in general rolul lor e de protejare a gelcoatului si fibrei la strangerea menghinelor motorului. Cauciucul e bun, insa n-am simtit o atenuare semnificativa a vibratiilor. La noi in zona sunt baieti care folosesc tabla de aluminiu cu striuri, sau chiar placaj rezistent la apa, acoperit cu epoxy. Cred ca la barca ta e suficienta o protectie din plastic negru din comert, sau cate o bucata de covor de cauciuc subtire pe cele 2 fete ale oglinzii, unde se strang menghinele motorului.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Codrut

Domnul stefand600, asa sunt facute toate motoarele, au cursa stanga-dreapta diferita.