Traditii marinaresti legate de redenumirea unei ambarcatiuni

Creat de telefon satelit, Noiembrie 01, 2012, 05:05:17 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 3 Vizitatori vizualizează acest subiect.

pelicanul

Ca veni vorba de "Libertatea", se confirma ceea ce am spus eu. Conform http://ro.wikipedia.org/wiki/Iahtul_Nahlin nava a fost cumparata in 1937 de catre Guvernul Romaniei si pusa la dispozitia regelui Carol al ll -lea sub numele de "Luceafarul". Ulterior tot Guvernul Romaniei i -a schimbat numele in "Rasaritul" si apoi "Libertatea" si i -au "spurcat norocul". Ce s -a intimplat dupa 90 e doar urmarea fireasca a povestii  ;)
Din punctul nostru de vedere e o mare pierdere dar din punctul de vedere al navei e un mare noroc. A revenit la numele si la gloria initiala.
Referitor la suma de cumparare, nu cred ca afost mai mare decit cea declarata (de 250.000 $). Cei de la firma din Galati cred ca (in prostia lor) nu mai stiau cum sa scape de nava, iar englezii sint destul de pirati incit sa dea mai nimic pe o nava de citeva milioane de euro si apoi sa o scoata din tara pe blat, pentru ca nu aveau aprobare de export de la Ministerul Culturii, vezi aici http://www.marinarii.ro/nave.php?id=9. Va dati seama ca acum, dupa restaurare, nici un tribunal din UK nu va da dreptate partii romane si nu va aproba arestarea navei si repatrierea in Romania. Cred ca, din pacate,  nici nu isi mai bate nimeni capul cu chestia asta la noi.

telefon satelit

 Am citit si eu povestea, asa cum a fost prezentata in presa. Nu mai stiam ca societatea se chema Regal.

Oameni buni, serios vorbind, daca intrati pe http://www.craigslist.org/about/sites/ si cautati cu rabdare vreme de cateva luni prin zone mai obscure ale SUA, veti gasi destule veliere foarte interesante, bluewater cruises samd, vandute pe un dolar.  Sunt alti proprietari care le doneaza diverselor institutii caritabile care ulterior le vand la licitatie pe ebay incercand sa scoata ceva pe ele. Daca vreti va dau cateva exemple memorabile. (la scara noastra, desigur, nu la cea a navei Libertatea).
Sigur ca pentru galateni e foarte neplacut, pentru ca s-a pierdut pe te miri ce un simbol al orasului. Marea aberatie a fost ca nava a fost trecuta in patrimoniul unei societati de doua parale care se ocupa restaurantele, in loc sa fi trecut in patrimoniul primariei cum era normal.  Dupa asta insa, ce era sa faca firma aia, sa bage milioane de dolari pentru minime reparatii plus cine stie ce sume pe an pentru intretinere intr-o nava folosita ca restaurant?  Sigur, ramane de vazut daca s-au luat ceva bani pe sub masa, dar si daca s-au luat nu aveau cum sa fie prea multi, pentru ca, obiectiv vorbind, la momentul ala valoarea de piata a navei tindea spre zero. Englezii care au restaurat-o erau si pasionati de yachturi vechi, aveau acces la resursele (si de know-how si financiare) care sa le permita restaurarea navei, au acolo si meseriasi specializati in restaurari de nave istorice si CEL MAI IMPORTANT aveau pe urma si piata care sa le permita exploatarea navei.
Eu zic ca toti cei care au iubit nava aia ar trebui sa se bucure macar ca n-a ajuns la fier vechi. Cred ca ar mai fi trebuit sa treaca vreo 30 de ani (minim) pentru ca restaurarea sa fie facuta la noi iar nava sa fie adusa la un standard care sa ne permita s-o exploatam inteligent si zau ca nu cred ca mai rezista atat.

Buna insa observatia cu schimbarea numelui, ca sa ramanem la subiectul topicului :)

Mihai Irimia

De exemplu este si nava Tudor Vladimirescu, pe presiune, mult timp a fost si ea restaurant, Consiliul Judetian Galati, actualul propietar al navei, a alocat fonduri de restaurare incepand cu 1999-2000, am avut ocazia sa urc pe ea inaintea inceperii lucrarilor( Santierul Naval Galati) pe puntea principala nu puteai sa mergi decat pe osatura, prin zonele intarite, altfel treceai lejer direct prin tabla, nava a iesit super faina, deci se poate restaura daca vrei, la ora actuala acolo se betivesc alesii nostrii dar asta e, nu e deschisa publicului.Nava a pastrat masina pe presiune, dar cazanele nu mai sunt cu pacura sunt ori cu motorina ori HFO, sincer nu stiu, dar banuiesc ca pe motorina. Asa e si nava Republica din Tulcea, asta iarna in ianuarie era in santier la Braila (lucram acolo) nu mai stiu nimic de ea atunci erau -22 de grade si nu prea se mai facea nimic, sub -4 grade nu ai voie sa sudezi, nave calumea au mai fost "Transilvania"ucisa de nepasare, "Voinicul", "Farul" si lista poate continua.

telefon satelit

  Singura problema e ca nu se poate compara un impingator cu un yacht de lux. Normal ca impingatorul se poate reconditiona fara probleme in Romania, ca doar nu suntem trogloditi, avem santiere navale care au deja mare traditie.  Chiar si asa insa, ma cam indoiesc ca la Tudor Vladimirescu s-a lucrat dupa planurile originale samd.
Dat fiind insa specificul regimului comunist, traditie la ambarcatiuni de lux nu prea avem si o sa mai teaca ceva apa pe Dunare pana sa recuperam handicapul la capitolul asta.

pelicanul

Citat din: Mihai Irimia din Noiembrie 06, 2012, 06:33:17 AM
De exemplu este si nava Tudor Vladimirescu

La "Tudor Vladimirescu" am impresia ca nu a fost schimbat numele fara schimbarea proprietarului, asta ca sa revenim la subiect  :)

Bineinteles ca se pot face si la noi restaurari / reparatii capitale, cu sau fara planuri originale.  Vezi de exemplu si "Mircea" la Braila. Cred ca important pina la urma la o nava este aspectul exterior si ceva din "spiritul" ei. Daca ai si planuri originale cu atit mai bine.
Eu as fi foarte bucuros daca as fi 100% sigur ca macar peste 100 de ani stranepotii nostri vor avea planurile originale pentru a reconstrui, de exemplu, primul cargou iesit din Santierul Naval Galati. Asa cum au facut englezii cu Bounty sau Endeavour.

Mihai Irimia

Da, nu stiu cat s-a lucrat la Tudor dupa planurile originale, desi nu vad schimbari deloc, structural nava e aceeasi nu difera cu nimic, chiar pot intreba pe cineva de asta, ideea e ca nu are rost sa reconstruesti sau sa restaurezi o nava panstrand un motor de acum nu stiu cati ani care era deservit de o armata de mecanici, fochisti s.a.m.d,desi asta ar fi latura extrema, dar nu cred ca e apreciata, prima mea imbarcare a fost pe o salanda (Siret-3, motor 6CI, rusesc normal), 250 CP, 10-11 ani mai tarziu, dupa facultate, lucrand in santier un caterpilar putin mai mic ca ala, avea 800CP(Diesel-generator), ful de electronica, comp, pornire automata si multe altele.Nu mai zic de restul salii masinii

Mihai Irimia

Ciar ar fi interesat sa facem o pagina cu istoria navelor, astea mai celebre, stiu persoane care au poze foarte vechi facute de ei, de parinti, bunici, care nu sunt cunoscute, trebuie doar scanate.

Vali

Citat din: telefon satelit din Noiembrie 06, 2012, 01:37:56 PM
  Chiar si asa insa, ma cam indoiesc ca la Tudor Vladimirescu s-a lucrat dupa planurile originale samd.

Pe vremea comunismului, Tudor Vladimirescu era folosit ca laborator de studiu al vibratiilor de catre Facultatea de Nave. Chair si asa,  mai facea croaziere pe Dunare, mai ales pentru nomenclaturistii de atunci (nu ca acum ar fi altfel). Asa ca in iunie 1989 am participat si eu la o asemenea croaziera, fiind membru in brigada de la UTC-ul pe judet :P.

Chiar daca reparatia capitala efectuata acum vreo 10 ani a readus nava intr-o stare tehnica buna, din pacate s-a pierdut tocmai spiritul epocii careia ii apartinea faimosul vapor. Cand incarci cea mai veche nava cu zbaturi in functiune din lume cu: termopane, plastice, lambriuri, si tot felul de kitsch-uri, nu mai are nimic in comun cu amenajarea initiala.

Ceea ce nu se poate spune despre Republica, vaporul de razboi cel mai vechi din marina romaneasca. Am vizitat nava asta vara, impreuna cu Dana si Rares, si inca isi pastreaza patina specifica, spre bucuria vizitatorilor.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

telefon satelit

Citat din: Vali din Noiembrie 06, 2012, 04:04:50 PM
Chiar daca reparatia capitala efectuata acum vreo 10 ani a readus nava intr-o stare tehnica buna, din pacate s-a pierdut tocmai spiritul epocii careia ii apartinea faimosul vapor. Cand incarci cea mai veche nava cu zbaturi in functiune din lume cu: termopane, plastice, lambriuri, si tot felul de kitsch-uri, nu mai are nimic in comun cu amenajarea initiala.

Cam banuiala asta o exprimasem in termeni ceva mai blanzi, se pare ca a fost un educated guess care a nimerit in plin.   Chestia care nu se prea intelege la noi e ca una e repararea unei nave si cu totul alta e restaurarea ei. Evident ca a doua are sens doar in cazul navelor cu multa istorie in spate, in cazul carora justificarile economice ale operatiunii au cu totul alta premiza, ca sa zic asa.


pelicanul

Citat din: Mihai Irimia din Noiembrie 15, 2012, 07:08:06 AM
Cititi aici! http://www.viata-libera.ro/reportaj/33863-viata-libera-galati-istoria-vanduta-ca-fier-vechi-nava-libertatea-tezaurul-pierdut-al-galatiului
Foarte interesant ! Mi -a placut cum au transportat -o inainte de restaurare, pe puntea unei (unor?) nave specializate. Eu credeam ca au dus -o la remorca, dar se pare ca nu, au avut mare grija de ea. Bravo lor si rusine noua !

Mihai Irimia

Da e un fel de doc autopropulsat, are tancuri de balast ca un submarin sa zicem, se scufunda pe sub ia si "o ia in carca"

Captan

Daca barca poarta numele sotiei (ca in multe cazuri, dealtfel) si te decizi sa il schimbi , atunci sa vezi ce-i aia ghinion ! :D
Nu cred ca dl. Copos de pilda se gandeste sa schimbe numele Archambault-ului Ann  . Si nici al clubului "Ana yacht club" . Altfel situatia risca sa devina deosebit de contondenta :)
[/quote]


Clubul Ana nu mai este a lui Copos.De un an sau doi. Acum si-a scos si monstrul ala de barca la vanzare (dar ce barca!)

Mihai Irimia

Citat din: pelicanul din Noiembrie 06, 2012, 02:38:07 PM
Citat din: Mihai Irimia din Noiembrie 06, 2012, 06:33:17 AM
De exemplu este si nava Tudor Vladimirescu

La "Tudor Vladimirescu" am impresia ca nu a fost schimbat numele fara schimbarea proprietarului, asta ca sa revenim la subiect  :)

Bineinteles ca se pot face si la noi restaurari / reparatii capitale, cu sau fara planuri originale.  Vezi de exemplu si "Mircea" la Braila. Cred ca important pina la urma la o nava este aspectul exterior si ceva din "spiritul" ei. Daca ai si planuri originale cu atit mai bine.
Eu as fi foarte bucuros daca as fi 100% sigur ca macar peste 100 de ani stranepotii nostri vor avea planurile originale pentru a reconstrui, de exemplu, primul cargou iesit din Santierul Naval Galati. Asa cum au facut englezii cu Bounty sau Endeavour.

Din cate stiu eu orice nava se livreaza cu o copie a planurilor originale, cel putin un set, imagineaza-ti ca trebuie sa faci o reparatie urgenta in sudul Africii sau Americii sau undeva departe, si necesita andocarea navei, de unde stiu aia cum sa aseze tachelajul, sau ai avut un incendiu si ai electrica praf, cum faci? Sau inlocuiesti table de pe ea, iarasi cum faci, tai de unde apuci? O faci asimetrica? In sala masinilor langa "principale" sunt niste placute de bronz cu masuratorile de tasare, de care se tine cont cand umbli pe acolo, altfel nu-ti mai iese linie de axe sau iese cine stie ce, au pana si planurile de piturare, daca la o reparatie in alt santier, necesita vopsirea, cum face o cauta pe net, o face din poze? Nu, au tot ce le trebuie. Nava nu pleaca la propietar decat cu inventarul complet stabilit, inventar care cuprinde si planurile navei.

Captan

#29
revin, schimbarea numelui ii schimba destinul, nava Libertatea ultimul nume avut sub pavilionul Romaniei a mai avut doua nume inainte, si acum are altul, si pare sa-i fi prins bine daca putem spune asa, (am facut parte din echipajul unui remorcher car a asistat la remorcarea navei pana la Constanta, in 99, am plans cand ...)as spune eu ceva despre firma Regal si directoarea de atunci, da-mi sterge Vali postarea, ca s-ar rusina comitete intregi de taximetristi,
[/quote]


Am fost cadet la punte pe Libertatea in 2004. Ultimul voiaj a ei. In decembrie am ajuns acasa ,o facusem k lumea vopsit/matagonit, etc si in aprilie anul umator au dus-o la taiat. Era destul de ...prea veche... si simplu corp, nu dublu cum sunt cerintele. Nu cread ca mai trecea nici o inspectie si nu mai prindea contracte.
Aaaaaaaaaa.....scuze eu vorbeam de nava tanc , nu de iachtul regal.Am citit si inteles eu aiurea.