Un incepator si un Valk (barca mea)

Creat de felicimond, Noiembrie 22, 2012, 07:25:29 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

felicimond

Salutari tuturor forumistilor cu un compas (busola) in cap!

Dupa ce m-am prezentat la "inmatricularea" mea pe forum, la sectiunea "Sa facem cunostinta", am decis sa deschid un topic in care sa imi prezint (cu vorbele mele) barca in posesia careia tocmai am intrat si mai ales sa am un loc al meu unde sa pot posta intrebarile pe care orice ucenic le are pregatite.
Valk-ul meu este o iola de 7 metri, lata de 2 si avand derivor fix. Este in intregime din lemn (lemn si placaj) pare destul de bine intretinuta si are venerabila varsta de 52 de ani. Am adus-o din Olanda si acum se odihneste sub prelata de iernare la mine in curte gandidu-se la ce o asteapta in anul ce vine. Atasez cateva poze, chiar daca am mai pus cateva si la "Sa facem cunostinta", dar o imagine spune cel mai mult.
Si pentru ca am pregatite o multime de intrebari, o sa incep sa le pun aici, rand pe rand.
1. Ce sanse am sa modific derivorul din fix in mobil si cum s-ar putea realiza asta?

Multumesc anticipat tuturor si sa auzim numai de bine.

gvincentiu

Un velier open din lemn este o raritate in Romania si cu atat mai mult o asemenea piesa de colectie. Nu vreau sa fac apologia barcilor din lemn, dar totusi...
Revenim: mai intai trebuie studiata prinderea derivorului de structura de rezistenta a barcii, apoi analizata posibilitatea construirii unei casete pentru un derivor mobil. As indrazni sa spun ca ar trebui un alt derivor lestat cu o alta forma, de preferat tip briceag, de o suprafata imersa calculata la 5% din suprafata velica. Poate cu ceva compromisuri ar merge refolosit actualul derivor, insa modificarea formei, a greutatii si suprafetei imerse afecteaza comportarea barcii.
Ganduri bune !

bogdanbuciu

softul forumului mi-a incurcat postarea de vreo 2 ori la topicul de bun venit, asa ca "revin" aici.
Bine ai venit si felicitari pentru barca. Sper sa auzim deja din 2013 povestile ei pe apa.
Legat de termenii nautici se gasesc mai multe moduri de a-i asimila, cel mai fain si mai lent este practica, dar fiind iarna cred ca beletristica de gen e cea mai buna. Mai sunt si manuale, dar putini gasesc placere in asa ceva (eu nu).
Incerc sa atasez ABC-ul marinarului, dar am o presimtire ca patesc ca la topicul Bun Venit.


PS: de la felicimond am cele mai faine diplome ever luate acum vreo 4-5 ani, am luat tot stocul.
De ce oamenii îşi pierd timpul cu lucruri care nu le folosesc după moarte?

pelicanul

#3
Asta e ca si bancul ala cu Radio Erevan:
" Un ascultator intreaba: Se poate construi socialismul in Elvetia?
Radio Erevan raspunde: Sigur ca da, dar ar fi pacat."

Asta vroiam eu sa spun cind am scris ca derivorul actual are vreo 180 de kg si ca are si rol de lest. Daca pui un derivor mobil, e foarte greu sa manipulezi o asemenea greutate.
Un derivor mobil trebuie sa fie ceva mai usor (mult mai usor, zic eu) si diferenta de greutate se poate adauga sub forma de lest fixat pe interior, pe fundul barcii. Aceasta va modifica insa centrul de greutate si probabil comportarea sub vele.

Daca vorbim de modificari pentru Delta eu as zice asa:
- derivor mobil;
- cabina si cockpit;
- doua linii de tertarola pe vela mare;

Cel mai usor de facut e linia de tertarola pe vela, foloseste la micsorarea suprafetei velei si cred ca nu -i strica nici daca  in rest lasi barca asa cum e. Nu stiu daca nu cumva ai deja asa ceva.

In ce priveste modificarea derivorului si eventual constructia cabinei, se poate face, dar trebuie mare atentie sa nu fie afectata structura de rezistenta a barcii. Cred ca Vali iti poate spune mai multe.

pelicanul

Citat din: gvincentiu din Noiembrie 22, 2012, 07:58:56 PM
Un velier open din lemn este o raritate in Romania si cu atat mai mult o asemenea piesa de colectie. Nu vreau sa fac apologia barcilor din lemn, dar totusi...
Exact !

pelicanul

Citat din: bogdanbuciu din Noiembrie 22, 2012, 08:11:50 PM

Incerc sa atasez ABC-ul marinarului, dar am o presimtire ca patesc ca la topicul Bun Venit.

Nu se vede nici un ABC, asa am patit si eu cu pozele facute de Florio, nu mergeau, neam !
Am crezut ca e din cauza ca n -am dat Merlot -ul de copyright, dar se pare ca "e din soft !"

Florio

Salut, Dragos . Pe pagina asta e mai confortabil sa ne desfasuram :) .
Barca e foarte frumoasa si din cate am vazut pe Youtube, sprintena, manevrabila si stabila.
Mi-ar placea sa ne spui daca stii, toate detaliile si dimensiunile ei :
-Lungime totala
-Lungime la nivelul apei
-Latime la cuplul maestru
-Pescaj
-Inaltime arborada
-Suprafata velica
-Greutate lest
-Deplasament
...si ce consideri ca mai defineste barca .

Din cate arata, pescajul este in jur de 60-70 cm . Daca este asa, accesul in Delta si mai ales pe Dunare, iti sunt garantate :) . Cu privire la modificarile facute unei barci de serie, eu sunt mai rezervat.

Florio

Citat din: pelicanul din Noiembrie 22, 2012, 08:27:08 PM
Nu se vede nici un ABC, asa am patit si eu cu pozele facute de Florio, nu mergeau, neam !
Am crezut ca e din cauza ca n -am dat Merlot -ul de copyright, dar se pare ca "e din soft !"

Lasa ca ai dat tu destule ! Au ramas in barca, le-am gasit acum o saptamana :)

Dar daca te supara site-ul si ai banuieli ca e de copyright, eu nu refuz niciodata un Merlot . (muta-te in Bucuresti; maine avem mare chef la "Harbour" iar poimaine la "Lacrimi si Sfinti" . Aici lucram, nu cascam gura! :D )

P.S>
Am sa incerc si eu o postare de imagini, sa vaz care e adevarul .

Vali

Chiar daca am sugerat mai inainte echiparea cu derivor mobil, sunt intrutotul de acord cu Pelicanul: e pacat de modificat frumusetea de iola prin renuntarea la actualul derivor profilat, in favoarea unuia mobil. Barca are calitati excelente de navigatie tocmai datorita actualului derivor greu si profilat. (Aici am comis o mica eroare - derivorul profilat e de fapt chila profilata, care are si proprietatea de a crea o portanta care ajuta la urcarea in vant; insa am folosit expresia derivor fiindca e mult mai comun la iole).

Ma gandesc ca barca se poate folosi in zonele cu ape mai adanci, si oricum in ultima vreme debarcaderele s-au inmultit inclusiv in Delta. Cred ca ar fi foarte potrivit de tinut barca de exemplu la Sf. Gheorghe, in opinia mea cel mai frumos loc al Deltei, imbinare fascinanta de Delta, laguna, litoral. De acolo se poate naviga pe bratul Dunarii, pe mare, sau se poate urca pana la gura Dunavat, iar apoi pe canalul Dunavat se poate iesi pe Razelm, apoi Golovita, cu frumusetile ei - Jurilovca, Portita. Pescajul permite, iar calitatile barcii cred ca sunt potrivite mai ales pentru zonele mentionate. In plus, se poate tine barca la Lunca sau Jurilovca, se poate duce la Siutghiol, sau chiar la Tomis, Eforie, Mangalia...

Foarte interesanta si ideea unei cabine - eu as face-o detasabila, astfel ca barca sa poata fi folosita oricand si ca daysailer, ceea ce si este. Chiar daca nu va fi spatioasa, cabina va oferi un minim de confort la deplasarile mai lungi de o zi, barca devenind un minicruiser superb.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

x_petrolist

Salut Dragos, bun venit printre noi si felicitari pentru achizitie.
Parerea mea este sa nu schimbi nimic  la barca si s-o folosesti unde iti permite pescajul cel putin pina vei invata ce poate sa faca ea si ce poti sa faci tu. Din cite vad in a 4-a poza, are hamuri de stat in trapez si  echea are prelungitor. Asta este o barca de viteza, cu stabilitate redusa si orice modificare este riscanta. Pe deasupra este ca si cum ai fi cumparat o pictura de Grigorescu pe care te-apuci tu s-o retusezi. Sper ca Relu "buccaneer" singurul de pe forum de care stiu eu ca are o barca cu caracteristici asemanatoare sa citeasca si sa  vina cu sfaturile lui.
Pina atunci eu zic sa faci cit mai repede scoala de vele (lacul Morii pare a fi convenabil) . Chiar daca ei fac scoala doar cu copii, in mod cert se poate aranja ceva. Poate Bogdan Buciu stie ceva scoli pe Herastrau la Dl. Naum. N-ar strica sa iei legatura cu Adi Nita de la YCRR ca si ei au scoli de vele. Logic, cred eu, este sa incepi cu barci mici (optimist / laser) pentru ca au multe asemanari cu Valk-ul si de-aia am mentionat optiunile de mai sus. Scoala pe o barca mare te va ajuta dar experienta este total diferita. 
Daca iesi cu barca, gaseste pe cineva experimentat care sa-ti devina mentor si profesor, sa ai mereu vesta de salvare pentru toti membrii echipajului si s-o tineti pe voi. Daca apa-i rece, folositi si costume de neopren. Sa nu-ti lipseasca din dotare o pompa de santina. S-auzim de bine.

pelicanul

O problema la optimist si laser ar putea fi gabaritul persoanei. E bine sa incepi cu optimist sau laser cind ai mai putin de 80 de kg, ca sa nu spun si mai putin de 20 de ani (chestie de mobilitate)  :)
Valk -ul cred ca poate duce lejer vreo 350 de kg echipaj (vreo patru oameni) si e cu totul alta senzatie. Cea mai buna solutie ar fi sa publici pe forum un orar de plimbari gratuite cu barca ta, cu conditia ca doritorii sa prezinte un certificat C sau D plus S. Cred ca vei avea destui "clienti". In afara de asta, vei invata gratis sa conduci barca si vei deveni un tip foarte popular. Deci, numai avantaje  :)
In rest, sint intru totul de acord cu x-petrolistu': veste de salvare pentru toata lumea, pompa de santina si as zice chiar niste rezerve de flotabilitate gonflabile bagate prin toate spatiile alea de sub borduri si cel putin doua pagai, chiar daca -i pui si motor.
In ce priveste costum(ele) de neopren, eu zic sa astepti totusi pina la primavara  :) Pina atunci, spor la citit !

felicimond

Salutare tuturor!

Din prea mare dorinta de a scrie pe forum, am uitat sa bifez optiunea de primire alerta in caz de raspuns. Am intrat totusi pe topic si iata ca am gasit comentariile voastre pentru care va multumesc. Multumesc si pentru urarile de bun-venit.
Intrebarea cu derivorul am pus-o pentru ca traim in Romania, nu pentru as vrea sa modific ceva la aceasta barca atat de apreciata de voi toti (imi creste inima). Sa ma explic: fireste ca odata cu aducerea barcii in curte, au inceput framantarile: unde o sa o tin? cum pot eu sa o las singura pe vreun mal de apa, oricare ar fi el? daca week-end-ul urmator nu mai gasesc nimic la ea?  Nu e nevoie sa aiba cineva nevoie de vreo parama sau vreun cablu; se fura si din reflex in Romania.
M-am gandit asadar, ca singura solutie e sa o iau cu mine acasa. Dar asta presupune lansarea la apa de fiecare data si lucrul asta nu e simplu din cauza derivorului fix.
Asa a aparut intrebarea, desi acum ma gandesc ca mai bine incepeam cu o alta intrebare: unde poate fi lasata o barca in conditii de siguranta, care sunt conditiile si care sunt costurile asociate? Deja am primit unele rapsunsuri, cu locatii din Delta sau din Complexul Lagunar. La prima vedere mi se pare un pic cam departe, ceea ce se va traduce in iesiri mai rare decat daca ar fi la Oltenita sau Giurgiu de exemplu.
Multumesc lui Bogdan pentru intentia de a-mi oferi ABC-ul marinarului (astept sa il atasezi).

off topic: Ma bucura sa primesc un feed-back pozitiv la produsele pe care le realizeaza firma mea, chiar daca nu are legatura cu subiectul. Ele sunt postate pe www.tiparite.ro pentru cine e curios.

Revenind la ABC, am mare nevoie de o lucrare in care sa gasesc tradusi toti termenii din "chineza" pe care o vorbiti. Altfel nici nu am cum sa inaintez in studiu.
Am colectat datele tehnice ale barcii, ca sa ii raspund si lui Florin si am atasat si niste imagini mai detaliate ale derivorului:
- Valk este o ambarcatiune pentru echipaje de 3 persoane (optim).
-Lungime totala = 6,5m
-Lungime la nivelul apei = 6,2m
-Latime la cuplul maestru = 2m
-Pescaj = 0,85m
-Inaltime arborada = 6m
-Suprafata velica (12mp principala, 6,5mp genoa (asa am gasit-o numita pe wikipedia; desi in manualul pe care l-am cumparat de pe YCRR.ro, genovez e numita panza pricipala), 4mp focul, 14mp spinnaker)
-Greutate lest 150kg
- greutate totala fara incarcatura 530 kg
-Deplasament ~900kg (apreciez eu)

@Vali si eu m-am gandit la o cabina, dar m-am gandit ca va trebui ridicat ghiul ca sa treaca peste ea si de aici alte complicatii. Pentru primele iesiri o sa folosesc prelata ca pe un cort si o sa incerc sa raman in barca peste noapte. Sunt foarte curios cum va fi, mai ales ca n-o sa ma rabde inimia sa nu las si doua lansete cu momeala pentru somn peste noapte.

@X_perolist, multumesc pentru sugestiile privind eventualele scoli de vele unde pot incepe practica. Multumesc si pentru comparatia cu un Grigorescu. Sunt onorat sa detin asa o barca. Pare o sarcina destul de grea ca performatele proprietarului sa fie inferioare performantelor proprietatii. Dar poate ca e doar o chestiune de timp. Te asigur ca voi urma toate sfaturile privind siguranta, multumesc.

@pelicanul, mi-a trecut si mie aceasta idee prin cap (cu invitatia la plimbare) dar am zis mai intai sa cunosc putin oamenii si ei pe mine. Popularitatea nu ma prea atrage; dar daca ma gandesc bine, mi-ar fi placut sa fiu mai popular printre femei insa asta ar fi presupus sa ma inscriu pe alt forum. Barca are deja doua pagai si doua flotoare gonflabile la pupa si prova (exceptand baloanele de acostare), dar parca i-as mai pune cate ceva. Am vazut pe youtube cateva filmulele si barca lua ceva apa la rafale de vand mai puternice, si la inclinari mari. Bine ca n-a vazut si nevasta-mea ca deja era pusa la rubrica de vanzari.

Intre timp am terminat descarcarea de pe un site a lucrarii "Abecedarul Marinarului" de Botez si Copaciu. Bogdan, daca asta era lucrarea pe care doreai sa o atasezi, am rezolvat. Cine are nevoie de ea, o transfer cu placere.

Sper ca am atins toate punctele; am pus si bifa la alerta, asa ca pana data viitoare, toate cele bune!

Dragos





Florio

Citat din: felicimond din Noiembrie 25, 2012, 03:44:12 PM
Sa ma explic: fireste ca odata cu aducerea barcii in curte, au inceput framantarile: unde o sa o tin? cum pot eu sa o las singura pe vreun mal de apa, oricare ar fi el? daca week-end-ul urmator nu mai gasesc nimic la ea?  Nu e nevoie sa aiba cineva nevoie de vreo parama sau vreun cablu; se fura si din reflex in Romania.
M-am gandit asadar, ca singura solutie e sa o iau cu mine acasa. Dar asta presupune lansarea la apa de fiecare data si lucrul asta nu e simplu din cauza derivorului fix.
Asa a aparut intrebarea, desi acum ma gandesc ca mai bine incepeam cu o alta intrebare: unde poate fi lasata o barca in conditii de siguranta, care sunt conditiile si care sunt costurile asociate? Deja am primit unele rapsunsuri, cu locatii din Delta sau din Complexul Lagunar. La prima vedere mi se pare un pic cam departe, ceea ce se va traduce in iesiri mai rare decat daca ar fi la Oltenita sau Giurgiu de exemplu.
Multumesc lui Bogdan pentru intentia de a-mi oferi ABC-ul marinarului (astept sa il atasezi).

Gandirea de principiu  e buna. In zona Deltei sunt locuri amenajate unde barca te poate astepta in conditii bune (pazita, protejata ) . Dar distantele sunt mari.  Pe de alta parte,  zona Giurgiu- Oltenita-Calarasi este mai apropiata , in schimb eu nu stiu de locuri amenajate in care sa poti lasa barca cu pretentia de a o si gasi la intoarcere :) . E posibil sa existe cateva pontoane private, unde te poti intelege cu proprietarul; dar ce am zarit eu nu ofera protectie ( nu ma refer numai la furt, ci la protectia barcii in caz de fenomene mai putin obisnuite) .

Lansarea la apa de fiecare data , e chinuitoare. Nu atat lansarea propriuzisa, cat armarea barcii si mai apoi , la plecare, desfacerea arboradei cu tot ansamblul de manevre, pregatirea pentru drum, etc ..  La fel de problematica mi se pare pregatirea plecarii de fiecare data . E foarte posibil sa  uiti ceva. Inchipuieste-ti ca ajungi pe apa si isi lipseste un rai de pe punte, un palanc, un scripete, o scota... Ce dezamagire, ce iesire ratata !

Alt dezavantaj pentru care personal, as evita dusul si adusul barcii cu fiecare iesire la apa :  in vibratiile ansamblului barca-peridoc pe sosea, se desfac suruburi, se slabesc angrenaje . Pentru o salupa simpla nu e o mare problema. Pentru un velier, complexitatea arboradei multiplica riscurile.  Mie mi s-a intamplat sa pierd mici ansamble , pana la suruburi de 15 cm si diametru 12mm (cu protectie la desurubare ! :) ) . Cea mai mare piesa pierduta a fost cea in care se sprijina prova barcii pe peridoc.

Florio

#13
Cu privire la transformarea barcii in cabinata, eu as opta pentru acoperirea cu un sistem pliant, usor de montat si demontat, dintr-un material gen Sunbrella in chipul acesta, dar adaptat pe forma barcii tale  :


ss

Citat din: felicimond din Noiembrie 25, 2012, 03:44:12 PM

off topic: Ma bucura sa primesc un feed-back pozitiv la produsele pe care le realizeaza firma mea, chiar daca nu are legatura cu subiectul. Ele sunt postate pe www.tiparite.ro pentru cine e curios.


off: eu sunt curios, da' vezi ca ai problemutze cu siteul: http://www.avgthreatlabs.com/webthreats/info/blackhole-exploit-kit/ , trece-l pe antibiotice!

on topic: Florio are, ca de obicei, cele mai bune idei! O prelata + bete de cort de fibra => barcagiu fericit si ferit de intemperii + velier clasic nebatjocorit!  :D