montaj ceasuri bord

Creat de gabriel.c, August 14, 2020, 03:22:03 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

gabriel.c

salutare,
stie vreun coleg de ce impreuna cu ceasurile de bord am primit si o dioda ?Am cumparat un ceas vitezometru si unul care indica benzina din rezervor si am gasit intr-o cutie (nu mai stiu in care )o dioda.
Impreuna cu motorul cumparat din Italia acum 2 ani am primit si  de la italian o legatura scurta cu o dioda.
Azi ma gandeam (cand am gasit dioda nefolosita) ca totusi au ele un rost .Stiu ca prin dioda trece curentul dar nu se mai intoarce dar sincer nu stiu la care dintre ceasurile de bord asa avea nevoie de ea si nici cum ar trebui legate.
multumesc frumos

bobinuta

Citat din: gabriel.c din August 14, 2020, 03:22:03 PM
stie vreun coleg de ce impreuna cu ceasurile de bord am primit si o dioda ?
[...]
Azi ma gandeam (cand am gasit dioda nefolosita) ca totusi au ele un rost.
Stiu ca prin dioda trece curentul dar nu se mai intoarce dar sincer nu stiu la care dintre ceasurile de bord asa avea nevoie de ea si nici cum ar trebui legate.
Salut!
Dioda e o componenta electronica care permite conductia curentului electric intr-un singur sens.
Cu ajutorul ei poti face protectia la alimentare inversa a unui montaj electronic.
Exemplu:


Iata mai jos 2 link-uri cu explicatiile si schemele aferente :

http://www.learningaboutelectronics.com/Articles/What-is-a-protection-diode

http://www.learningaboutelectronics.com/Articles/How-to-connect-a-protection-diode-in-a-circuit

Foarte multe echipamente auto sunt protejate cu diode dispuse in derivatie pe alimentare si o simpla siguranta care se distruge in cazul alimentarii inverse:

Un dezavantaj ar fi ca daca dioda nu rezista la curentul de scurt-circuit, se va strapunge si aceasta - si in acest caz vor trebui schimbate atat siguranta cat si dioda. Costurile sunt mici, in comparatie cu protectia pe care o asigura.
De obicei, siguranta trebuie sa fie una rapida, pentru a se distruge inaintea diodei sau a altor componente ale montajului protejat.

Iata mai jos mai multe modalitati de protectie la alimentare inversa:
https://kc9on.com/ham-radio/station-accessories/reverse-polarity-protection/

Un caz particular il reprezinta puntea de diode, care permite alimentarea corecta a unui consumator electric, indiferent de modul in care se conecteaza la intrare sursa de alimentare. O astfel de solutie e folosita in majoritatea aparatelor telefonice (de birou) electronice moderne, pentru a evita ca tensiunea de alimentare provenita din linia telefonica sa distruga montajul electronic, in cazul in care conexiunile la priza nu sunt conectate corect (polaritate incorecta).



Cam asa poti proteja si ceasurile tale de bord, care sunt niste montaje electronice.

Succes!
Cezar
Toate cele bune !
Cezar

#Canal Youtube

gabriel.c

Mulțumesc frumos pentru explicații .
Eu legasem direct prin instalația electrică ce vine de la motor la ceasuri ,fără a intercala o Dioda sau siguranța.

bobinuta

Citat din: gabriel.c din August 14, 2020, 11:37:50 PM
Eu legasem direct prin instalația electrică ce vine de la motor la ceasuri ,fără a intercala o Dioda sau siguranța.

Salut Gabi!

Ceasurile tale de bord, n-au cumva o documentatie (pe internet macar) ? S-ar putea ca acolo sa existe explicatii despre modul de conectare.
Eu as cauta nitel dupa modelul lor, sa vad daca exista suport de la producator si in caz afirmativ, as rasfoi putin documentatia.
Altfel, daca ar fi sa montez singur, as prefera varianta cu dioda crowbar si siguranta fuzibila *rapida*.
E putin mai laborios, ptr ca implica intercalarea unui soclu pentru siguranta fuzibila, dar as prefera-o variantei cu dioda serie.
Ar insemna constructia montajului pe o mica placa de circuit imprimat, pe care sa dispui cativa conectori cu suruburi pentru traseele de circuit care vor pleca spre instrumentele de bord, la care se vor adauga soclurile ptr sigurantele fuzibile rapide si un conector de alimentare generala (la care poti veni cu alimentarea trecuta prin comutatorul de activare a instrumentelor de bord dispus pe panoul de control din salon).
Toata smecheria se poate face (daca lucrezi cu atentie) chiar si pe o placa de tip perfboard pe care sa faci cablarea cu fire izolate (desi nu va fi la fel de elegant (si nici la fel de sigur) ca un circuit imprimat realizat chiar si in conditii de amator).

Uite mai jos un exemplu posibil (dar la care se putea lucra mult mai frumos, iar eu as fi utilizat conductor izolat cu teflon, ptr a evita topirea izolatiei de PVC in timpul efectuarii lipiturilor ):



Spor la treaba si toate bune!
Cezar
Toate cele bune !
Cezar

#Canal Youtube

gabriel.c

Salut ,pare destul de complicat ce-mi zici tu .
Împreuna cu motorul am cumpărat instalația electrica(cabluri +contacte+mufe mama tata)și ceasurile de bord (voltmetru,trim,indicator combustibil  și un turometru mai complex care are mai multe funcții consum,etc)toate evinrude original.
Eu n-am făcut decât sa conectez ceva mufe (mama -tata) in sub capacul motorului am pozat cablul prin barca și alte mufe la bord direct la ceasuri.
Legat de instalație (care a fost colac făcută  la transport ) aveam prinsă și legăturica asta cu o Dioda și 2 papuci cu ocheti pe capete ,dar ea era prinsă cu un colier de plastic ca sa nu o pierd .Nu prea siu unde sa o intercalez ca la ceasul central are mufe direct din motor iar la celelalte nu prea ii văd rostul. Totuși clar ca undeva are locul ei din moment ce mi-a trimis-o italianul .
Ceasul de bord principal e ca asta din link iar celelalte sunt clasicele ceasuri .

peb5

Salut, daca colegul a cumparat ceasul de bezina de la KUS sau ceva similar, pachetul contine si o rezistenta de balast de 150 ohmi pentru inserare pe alimentare in cazul alimentarii ceasului cu 24V. Deci ce ai gasit nu e o dioda ci o rezistenta de balast.

bobinuta

Citat din: gabriel.c din August 15, 2020, 02:36:17 PM
Salut ,pare destul de complicat ce-mi zici tu .
[...]
Eu n-am făcut decât sa conectez ceva mufe (mama -tata) in sub capacul motorului am pozat cablul prin barca și alte mufe la bord direct la ceasuri.
Salut Gabriel,
Imi cer scuze pentru raspunsul atat de intarziat, dar am fost plecat intr-o mica vacanta.
Cred ca ai facut foarte bine ceea ce ai facut, mai ales daca alimentarea este doar la +12V si nu la tensiuni mai ridicate.

Citat din: gabriel.c din August 15, 2020, 02:36:17 PM
Legat de instalație (care a fost colac făcută  la transport ) aveam prinsă și legăturica asta cu o Dioda și 2 papuci cu ocheti pe capete ,dar ea era prinsă cu un colier de plastic ca sa nu o pierd .Nu prea siu unde sa o intercalez ca la ceasul central are mufe direct din motor iar la celelalte nu prea ii văd rostul. Totuși clar ca undeva are locul ei din moment ce mi-a trimis-o italianul .
Inteleg situatia si faptul ca te framanta rostul componentei respective.
In speta, repet - daca e o dioda, atunci rolul sau e de protectie la alimentare inversa.
Daca e un simplu rezistor, asa cum a sugerat colegul PEB5, atunci acela ar fi fost necesar doar daca ai fi alimentat la o tensiune sensibil mai mare fata de 12v (de ex. 24V).

Hai sa incercam sa verificam daca acea componenta este intr-adevar o dioda. In acest sens, te-as ruga sa faci o poza cat mai clară si suficient de marită a acesteia si sa o postezi aici (poti folosi site-ul  https://postimg.cc  pentru asta, incarci poza acolo si apoi postezi aici doar link-ul direct catre poza).
De asemenea, daca scrie ceva pe corpul componentei, ar fi util sa iei o lupa si sa o rotesti complet, apoi sa postezi ce scrie acolo.
Astfel, imi pot face o idee mai buna daca e vorba de o dioda sau de alt tip de componenta.

De altfel, daca ai un instrument de masura universal (multimetru), ai putea masura cu el componenta. De obicei, exista o pozitie pe selectorul de functii al instrumentului, pe care o poti folosi sa verifici diode. Daca vei masura dioda intr-un sens, vei obtine o indicatie; daca o vei masura in sens opus, ar trebui ca informatia existenta pe display (in regim de standby) sa nu se modifice (daca crezi ca e util, poti viziona acest videoclip  ).

In asteptarea pozei si informatiilor de la tine, iti urez succes maxim in tot ceea ce faci si numai bine!
Cezar
Toate cele bune !
Cezar

#Canal Youtube

gabriel.c

Salut Cezar ,
in primul rând scuze pentru răspunsul întârziat dar am fost in vacanța .
Atașez fotografii cu dioda .
Pe ea e scris P600K

bobinuta

Citat din: gabriel.c din Septembrie 02, 2020, 04:23:59 PM
Salut Cezar ,
in primul rând scuze pentru răspunsul întârziat dar am fost in vacanța .
Atașez fotografii cu dioda . Pe ea e scris P600K
Salut Gabi!
Sper ca ti-ai atins toate planurile de vacanta si ca ti-ai incarcat bateriile ! ;-)
Cat despre componenta respectiva, confirm ca este , intr-adevar, o dioda.
Iata specificatiile sale din foaia de catalog aferenta:  https://www.vishay.com/docs/88692/p600a.pdf
Este o dioda redresoare de putere medie (800V, 6A).

Interesant e ceea ce vad in poze: cablurile cu papuci metalici, lipite la terminalele diodei si izolate cu scotch transparent.
Asa ai primit dioda, sau cablurile au fost lipite ulterior si acum te gandesti s-o folosesti la ceva ?

Sincer, in locul tau as fi scris producatorului, sa-i solicit lamuriri.  8)
Toate cele bune !
Cezar

#Canal Youtube

gabriel.c

salut Cezar ,terminalele diodei nu au fost izolate cu banda transparenta ,au avut izolatie neagra dar eu le-am dezizolat ca sa se vada in fotografie mai bine.
La ce putea sa foloseasca broscarul dioda asta ?Repet mi-a fost trimisa impreuna cu ceasurile motorului .