MACWESTER KELPIE

Creat de kir_gutzakis, Septembrie 10, 2013, 03:01:51 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

kir_gutzakis

Salut ,
Un nou venit in familia mea se numeste MACWESTER KELPIE WEEKENDER; velier din fibra de sticla la 4,55 m lungime si un pescaj de 0,61 m, tocmai bun de Dunare si zone litorale.Cabina este micuta dar doua persoane incap fara prea multe mofturi; in plus am un motor outboard YAMAHA de 5 CP care se poate prinde minunat pe oglinda pupa.A fost produs intre 1967 si 1980 in trei versiuni(DAYBOAT, WEEKENDER si RACER), mai apare inca pe E-BAY la vanzare prin UK cu tot cu peridoc.Lestul cam 180-200 kg este detasabil si poate fi pus pe sus prin capacele de la cockpit si cabina, fiind sub orice forma se gaseste la indemana (plumb, saci de nisip sau alt metal).Greement de sloop simplu cam la 10,8 metri patrati, sper sa fac functional si un roll-foc ca sa nu topai pe cabina prea mult...
Am reusit sa il transport pe un peridoc improvizat si o platforma auto pana la o magazie; in timpul transportului am auzit cum sudurile incep sa cedeze pe la tevile rectangulare.(deh, avem drumuri , nu gluma)..Dupa descarcare si depozitare am constatat ca o urma de ploaie din zilele dinainte se scurgea incet prin chila spre prova si m-am bucurat ca nu priveam in alta ipostaza invers picaturile, adica spre interior.
Am asamblat o cala din capriori de lemn si am suspendat coca pe chingi sa pot vedea si cred, sa poata fi mai usor reparata(ma gandesc sa mut chingile pe rand)...
1.Fiind vorba de o barca '60-'70 cu un material destul de gros si sanatos,care credeti ca sunt optiunile si pasii de urmat in vederea reparatiei?
2.E necesar sa ma limitez la chila sau sa atac toata opera vie?
3.Ce solutii exista pentru acoperirea finala?
4.Trebuie sa intaresc si interiorul in vederea lestului?
Multumesc si ape linistite tuturor...
"Cea mai buna barca e cea pe care o ai sau daca inca nu ai una, cea pe care ti-o poti permite azi; nu pierde timp asteptand sa-ti poti lua barca visurilor. Ia-ti o barca si pleaca azi. O barca de 8 m azi e mai buna decat una de 20 peste 5 ani."-Romeo zis Skipper

Vali

Salut Vlad, nu cred ca e nevoie sa ataci toata opera vie, decat in caz de osmoza sau delaminare superficiala (ceea ce nu prea e cazul la barcile din acea vreme, au fost lucrate foarte bine). Daca suprafata operei vii se prezinta neteda si in stare buna, va trebui cel mult un finisaj cosmetic, peste care sa se dea antivegetativa.

Cred ca e nevoie totusi de o reparatie cu fibra pe interiorul chilei. In felul asta se acopera si eventualele gauri sau crapaturi, etansandu-se barca, si se mai si ingroasa putin zona chilei, ca sa suporte fara probleme si greutatea lestului adaugat, dar si eventualele socuri sau lovituri de la esuaj.

Pentru a adauga fibra si rasina pe interiorul chilei, trebuie in primul rand un bun acces in acea zona. Teoretic accesul e asigurat, fiindca barca s-a laminat manual inclusiv in zona destul de ingusta a chilei. Practic ar fi nevoie de acces cu flexul in interiorul chilei, pentru pregatirea suprafetei, ceea ce e posibil sa fie mai complicat. Oricum, pentru aderenta optima a straturilor noi de fibra, e obligatorie slefuirea zonei si curatarea cu solvent (e vorba de secondary bond la o barca destul de veche).

Un mare avantaj e ca barca are lest detasabil. Vara asta am lucrat la o barca similara, tot cu chila lunga, dar mai mare. Aceasta are lestul din fier maruntit, si a fost nevoie sa injectam epoxy in chila in unele zone, treaba murdara si cronofaga. Asa ca bine ca ai scapat de aceasta operatiune.

Incearca deci sa folosesti flexul in acea zona ingusta a chilei (pe interior), si spune-ne daca se poate. Daca nu, gasim noi o alta solutie. Spor la treaba si sa te vedem cu Kelpie-ul pe ape :).

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

kir_gutzakis

Salut din nou,
Am pozat mai in detali si portiunea din chila-prova unde am infiltratia, in rest exteriorul nu pare sa aiba probleme...
Asa cum insa,probabil, ai intuit, problemele sunt compartimentele din interiorul chilei dedicate lestului. In jurul cockpitului are trei compartimente etanse, doua in trbord/babord si unul in pupa, toate cu acces prin cockpit; acestea au fibra in stare buna
Zona pentru lest de sub cockpit este impartita in 3 sub-compartimente pe care, in poze, le-am denumit in functie de pozitia lor fata de prova sau pupa.Mai avem un spatiu de lest in cabina, sub un paiol de lemn.Peretii despartitori verticali sunt facuti dintr-un sandwich lemn+rasina si pare ca s-a intervenit in timp cu straturi succesive de rasina pentru rigidizare.Bref, lemnul este putred  si fibra are zone de exfoliere.Aceeasi problema am la zonele de incastrare a cabinei si compartimentului pupa cu acesti pereti.Incastrarea merge pina in fibra cocii propiu-zise si nu stiu cat sa ma duc in jos....Spatiul pentru flex este cam problematic....Ce solutii vezi?
"Cea mai buna barca e cea pe care o ai sau daca inca nu ai una, cea pe care ti-o poti permite azi; nu pierde timp asteptand sa-ti poti lua barca visurilor. Ia-ti o barca si pleaca azi. O barca de 8 m azi e mai buna decat una de 20 peste 5 ani."-Romeo zis Skipper

Vali

Salut Vlad, mai bine mai tarziu decat deloc (am avut treaba la greu zilele astea).

Ce se vede in poze sunt varangele din placaj care ranforseaza chila lunga. Din ce se vede, trebuie schimbate. Cred ca ar fi cel mai bine de facut din fibra groasa, taiata la forma si apoi laminata pe pozitie.

Inainte de asta insa trebuie scos de acolo tot ce e rau si pregatite lucrarile ulterioare, in felul urmator:
- varangele se indeparteaza cu un ciocan sanatos si o dalta, avand totusi grija sa nu se intre cu dalta in laminatul corpului. Aplicarea varangelor a fost de tip "secondary bond", deci fibra si rasina aplicate peste fibra corpului intarita deja de destula vreme. Deci priza va fi semnificativ mai slaba decat la o laminare "umed pe umed", ceea ce inlesneste indepartarea lipiturilor varangelor.
- bucatile de fibra care raman dupa ce se scot varangele ar trebui indepartate tot la dalta, si polizata zona cat e posibil la flex (cat intra flexul).
- in zonele unde nu se poate intra cu flexul, eu as proceda astfel: as fixa intr-o mandrina de bormasina un cilindru de lemn, pe care as lipi cu prenadez un strat de smirghel de granulatie mare. As fixa cilindrul de lemn de exemplu pe un ax hexagonal - de la un amestecator de glet de exemplu. Astfel as avea acces interior in adancimea chilei lungi, si as poliza suprafetele pentru a fi sigur ca voi avea priza buna cu noua fibra si rasina.
- dupa care as aspira, as curata suprafetele cu nitrodiluant, si as incepe laminarea fibrei.

Cam atat deocamdata, mai spune-ne ce probleme crezi ca vei mai intampina, ca sa venim cu solutiile. Spor la treaba :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

kir_gutzakis

Am inceput macelul; am scos doua varange, evident sunt complet  putrede, fibra si rasina de deasupra insa sunt beton, m-am luptat cu barosul, dalta si flexul cat am putut sa intru.In pozitiile in care se aflau varangele s-a descoperit si coaja de dedesubt a barcii, care este intacta.Voi desface in continuare si voi curata pe cat posibil stratul de fibra+rasina de deasupra(in zonele plane are aderenta foarte buna, o las?)
Legat de confectionarea viitoarelor varange ne limitam la fibra +rasina sau ca baza folosim tot placaj sau mai bine un plexi gros incastrat(grosimea era cam de 20-25 mm si aveam si un fel de ochet pentru scota ghiului la una din ele)?
"Cea mai buna barca e cea pe care o ai sau daca inca nu ai una, cea pe care ti-o poti permite azi; nu pierde timp asteptand sa-ti poti lua barca visurilor. Ia-ti o barca si pleaca azi. O barca de 8 m azi e mai buna decat una de 20 peste 5 ani."-Romeo zis Skipper

Pupezica

Citat din: Vali din Septembrie 14, 2013, 08:38:03 PM
Salut Vlad, mai bine mai tarziu decat deloc (am avut treaba la greu zilele astea).

Ce se vede in poze sunt varangele din placaj care ranforseaza chila lunga. Din ce se vede, trebuie schimbate. Cred ca ar fi cel mai bine de facut din fibra groasa, taiata la forma si apoi laminata pe pozitie.

Inainte de asta insa trebuie scos de acolo tot ce e rau si pregatite lucrarile ulterioare, in felul urmator:
- varangele se indeparteaza cu un ciocan sanatos si o dalta, avand totusi grija sa nu se intre cu dalta in laminatul corpului. Aplicarea varangelor a fost de tip "secondary bond", deci fibra si rasina aplicate peste fibra corpului intarita deja de destula vreme. Deci priza va fi semnificativ mai slaba decat la o laminare "umed pe umed", ceea ce inlesneste indepartarea lipiturilor varangelor.
- bucatile de fibra care raman dupa ce se scot varangele ar trebui indepartate tot la dalta, si polizata zona cat e posibil la flex (cat intra flexul).
- in zonele unde nu se poate intra cu flexul, eu as proceda astfel: as fixa intr-o mandrina de bormasina un cilindru de lemn, pe care as lipi cu prenadez un strat de smirghel de granulatie mare. As fixa cilindrul de lemn de exemplu pe un ax hexagonal - de la un amestecator de glet de exemplu. Astfel as avea acces interior in adancimea chilei lungi, si as poliza suprafetele pentru a fi sigur ca voi avea priza buna cu noua fibra si rasina.
- dupa care as aspira, as curata suprafetele cu nitrodiluant, si as incepe laminarea fibrei.

Cam atat deocamdata, mai spune-ne ce probleme crezi ca vei mai intampina, ca sa venim cu solutiile. Spor la treaba :).

"Braconierule"... este mai GREU decat la Pupezica !!!  :) :) :) Dar ce barcuta extraordinara iese !!! sau a iesit Pupezica !!!  ;) ;) ;) Bravo inca o data, atat pentru Pupezica cat si pentru sfaturi !!! Nu stiu cati (si aici nu fac aluzie la initiatorul topicului) s-ar descurca fara tine !!!
Apa sub chila si vant din pupa !!!

kir_gutzakis

#6
Am curatat varangele si fibra ; urmeaza o slefuire completa in zona de fund a cockpitului la orbital cat intra si apoi la mana, spalare si curatare cu nitrodiluant; pregatim placajul, trasam, taiem si apoi fibra noua de sticla impreuna cu rasina epoxi de la EUROPLASTIC; cred ca rolul acestor varange e mai mult de a stabiliza lestul ( se introduce din interior) si a oferi o structura de sprijin podelei cockpitului...o sa pun placajul de 9 mm in dublu, totusi, pentru o mai buna rezistenta....
"Cea mai buna barca e cea pe care o ai sau daca inca nu ai una, cea pe care ti-o poti permite azi; nu pierde timp asteptand sa-ti poti lua barca visurilor. Ia-ti o barca si pleaca azi. O barca de 8 m azi e mai buna decat una de 20 peste 5 ani."-Romeo zis Skipper

kir_gutzakis

Am reusit sa identific si gaura din prova, desi era vizibila putin din exterior, sub vopsea, doar dupa ce am dat cateva baroase in fibra intermediara de sub paiolul cabinei (la piciorul tijei de sustinere a catargului), aceasta a crapat si am ajuns la fibra cocii ...Dupa ce am excavat cam o juma de kil de pamant reavan(o fi din Scotia, tara de bastina)a aparut si gaura propiu-zisa, cam 3-4 cm diametru...este exact la punctul de inflexiune al chilei urcand spre prova.Probabil a avut vreun impact cu fundul sau din cauza suportului improvizat al catargului( e de fapt un suport folosit la cofraje, pentru turnare placi/grinzi, etc.).Flex cu hartie abraziva de 80 la exterior si la interior am gasit in Brico niste mici pietre conice de slefuit pentru bormasina...altceva nu incape acolo, este teribil de ingust si se poate lucra doar pe burta...ma bucur ca am reusit sa pun la punct aspiratorul, o veche CHAIKA ruseasca  din '70 care m-a salvat de la inecul cu praf de sticla...
"Cea mai buna barca e cea pe care o ai sau daca inca nu ai una, cea pe care ti-o poti permite azi; nu pierde timp asteptand sa-ti poti lua barca visurilor. Ia-ti o barca si pleaca azi. O barca de 8 m azi e mai buna decat una de 20 peste 5 ani."-Romeo zis Skipper

kir_gutzakis

Seara buna,
A folosit cineva dintre voi pentru curatare/decapare beton & suprafete metalice contra rugina si straturi succesive de vopsea disc tercoo pus in bormasina? Deasemeni, daca aveti idee de un magazin sau distribuitor la noi in tara.

Mai jos un link de identificare:

https://tercoo.com/en/about_tercoo/
Multumesc
"Cea mai buna barca e cea pe care o ai sau daca inca nu ai una, cea pe care ti-o poti permite azi; nu pierde timp asteptand sa-ti poti lua barca visurilor. Ia-ti o barca si pleaca azi. O barca de 8 m azi e mai buna decat una de 20 peste 5 ani."-Romeo zis Skipper

pelicanul

#9