Metoda \

Creat de blue marlin, Aprilie 22, 2011, 08:09:07 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 10 Vizitatori vizualizează acest subiect.

blue marlin

Salut!
Am hotarat sa rup ghiata la sectiunea "plastic" prezentandu-va o metoda pt a face o matrita pt carene cu gurne ascutite care ar trebui sa scuteasca munca titanica de a slefui-chitui o carena facuta pe o matrita interioara, fara sa presupuna prea multe materiale stricate in plus.
Pe scurt:
Suprafata matritei se face dintr-un placaj ieftin care are o parte lucioasa(PFL, PAL....). Filele care compun carena se traseaza si se taie dupa desfasurarea suprafetelor scoasa cu ajutorul unui soft de specialitate.
Aceste file se asambleaza cu partea lucioasa la interior pe un suport negativ format din placi  taiate dintr-un alt placaj ieftin(OSB...), dispuse la 400-800mm(distanta depinde de rigiditatea placajului filelor). Din placile suportului pt a forma negativul se inlatura sectiunea corespunzatoare pozitiei pe corpul barcii + grosimea placajului filelor.
Placile-suport se fixeaza pe un cadru din grinzi de lemn bine consolidat pt a impiedica deformarea. Cadrul se concepe cu posibilitatea de a putea oscila 20-30 grade infiecare bord pt a putea lucra mai usor zonele verticale.
Fixarea filelor pe suportul negativ se face cu suruburi pt lemn prin intermediul unor sipci cu care se pot face si mici reglaje pt o mai buna centrare. Intre file e bine sa ramana un spatiu de 4-8 mm. Filele se mai fixeaza intre ele pe exterior cu o mana de fibra. La interior intersectia filelor se rotunjeste cu stuc( de preferat poliesteric dar e posibil sa mearga si chit pt fainanta sau alt produs pt constructii mai ieftin), spatiul lasat intre file il ajuta sa ramana la locul lui.
Acelasi stuc se foloseste la chituirea capetelor suruburilor din interiorul matritei.
Daca se doreste refolosirea matritei se fac in file mai multe gauri de 3-4 mm care se acopera cu o eticheta autoadeziva inainte de a da gelcoat-ul. Prin ele se va injecta aer comprimat pt a desprinde carena de matrita fara a o distruge prea tare pe aceasta din urma.
Dupa ce matrita e finisata =>ceara => gelcoat => laminare fibra de sticla => osatura+compartimentaj.
Puntea se face la fel intr-o o alta matrita. Dupa ce s-a intarit se cupleaza matritele intre ele, se lamineaza imbinarea si se fixeaza peretii care o intersecteaza .
Am lasat la sfarsit un detaliu destul de important al metodei "Marlin": deocamdata e doar o metoda teoretica. Am facut acum 5-6 ani un capac pt un tambuchi lucrandu-l in felul asta, a iesit chiar frumos,  dar n-as putea spune ca e o aplicare a teoriei  :). Metoda nu e 100% originala, exista un dispozitiv pt nave metalice: "paturi rabatabile pt sectii la nave cu fund stelat"; acum in santiere nu se mai foloseste pt ca se strica destul de mult material si manopera pt realizarea patului.
Eu cred ca metoda e viabila pt carene mici, usoare, chiar pana la clasa mini. Pt dimensiuni mai mari ar fi dificil sa se relizeze un cadru sufficient de rigid. Am intentia sa imi fac astfel un cruiser de buzunar peste cativa ani.
Voua cum vi se pare? Ce "lipsuri" ii gasiti?

Cateva imagini pe linkul asta:
https://picasaweb.google.com/110622638116871436203/Matrita02?authkey=Gv1sRgCPD36J7ImMfMtQE#
Nothing is impossible...

HOME MADE

eu nu gasesc nici o piedica la partea teoretica,ramine de pus in practica,dupa aceea ar fi bine sa ne arati si hibele care apar pe parcursul constructiei.te asigur ca vor fi destule,ca de altfel la orice constructie de inceput.bafta!

Vali

Salut tizule :), metoda pe care ne-o prezinti este viabila, dar are niste mici neajunsuri, care totusi in cazul constructiei de amatori sunt neglijabile, avand in vedere ca se scuteste multa munca.
1. e greu de gasit placaj sau pfl cu o parte lucioasa, ceea ce e azi pe piata odata e foarte subtire, a 2-a oara are suprafata melaminata perlata, si nu neteda. O varianta ar fi laminarea de fibra pe o suprafata cu adevarat neteda, din care fibra ulterior sa se taie foile desfasurate, dar asta inseamna alte cheltuieli suplimentare mari.
2. controlul curburilor pe suprafetele interioare e mult mai dificil decat la lucrul pe pozitiv, unde daca fixezi capetele, foaia desfasurata se aseaza singura dupa forma osaturii. La lucrul direct in negativ trebuie ca filele sa fie fixate pe fiecare coasta si curent, trebuie holzsuruburi cu cap ingropat, nu ai posibilitatea de incarcare cu chit a "gropilor" si "damburilor", iar chitul aplicat pe capetele holzsuruburilor e posibil sa sara la decofrare.
3. chituirea imbinarilor la gurne trebuie sa aiba priza foarte buna cu foile desfasurate, pentru a nu se desprinde chitul la decofrare. Ar merge laminat fibra pe exterior pe fiecare gurna, iar la interior chituit cu un chit aderent, cum e cel epoxidic.
4. problema principala pentru mine ramane decofrarea, in asa fel incat sa nu strici matrita. De obicei la decofrare se trage tare si de produs, si de matrita, din cauza asta matritele se fac asa solide. Daca intentia e de a realiza doar o barca pentru folosinta proprie, metoda "Marlin" e foarte buna, scutind cheltuieli importante, dar parerea mea e ca matrita nu va rezista la prea multe decofrari.
Acum vreo 2 ani jumate pe alt forum de barci am scris si eu despre ceva asemanator, o matrita multigurna din fibra facuta direct pe negativ, iar concluzia atunci a fost ca mai bine faci direct barca din respectivele materiale ;). Eu cred totusi ca metoda ta e foarte buna in cazul constructiei unicat, ramanand doar ceva munca ulterioara de finisaj. Cred ca ar trebui facuta o proba pe ceva mai mic, si in functie de rezultate sa se treaca la "the real thing". Succes :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Levy

Pai nu s-ar putea face matrita negativa din 2 jumatati dealungul chilei si la decofrare numai se desurubeaza jumatatile?

blue marlin

Am pipait toata mobila din birou ( la ora asta e pustiu, deci nu se uita nimeni dubios la mine  ;D). Intr-adevar cu exceptia canturilor si a placajului de pe fundul sertarelor toate suprafetele au o rugozitate sesizabila. Cred ca ceara data pe matrita, o curatare foarte usoara a gelcoatului cu smirghel fin si grundul + vopsea o va face nesemnificativa.
E posibil ca fixarea cu holzsuruburi sa produca ceva deformari, in special daca placajul e subtire. Ma gandesc ca ar merge si lipirea pe exterior a unor sipci longitudinale elastice, fixarea urmand sa se faca prin intermediul lor. Sipcile i-ar oferi si un plus de rigiditate. Eventual pt un mai bun cuntrol al curburilor s-ar folosi cateva coaste sablon recuperate din decuparile placilor suportului negativ. In felul asta scapam de chituit pe suprafete. Mai raman imbinarile intre file, ideea cu chitul epoxidic nu e rea, singura problema e ca daca barca are imbinari multe si se vrea sa fie bine rotunjite e posibil sa intre cam mult si sa coste chitul mai mult decat restul matritei. Sau se pot reface dupa fiecare utilizare daca s-a folosit chitul pt faianta.
Decofratului cred ca se rezolva binisor facand matrita din jumatati cum a propus levy, iar daca e conceputa carena cu bordurile suficient de inclinatate, ceara e buna si sunt  gauri  suficient de dese prin care poti sa bagi aer cu compresorul ca sa desprinzi cat mai mult din carena de pe placaj cred ca se pot realiza cel putin 2-3 bucati inainte sa se strice prea tare. Asta ar face costul matritei sa devina aproape nesemnificativ.
De acord cu testul. Din pacate nu am timp nici sa termin barca demontabila pe care am inceput-o in iarna si pt urmator an nu intrevad nici o schimbare din punctul asta de vedere. Dar daca un amator de caiac vrea sa testeze metoda imi fac un pic de timp pt consultanta  ;). Am facut un calcul superficial: pt un caiac de 4 metri materialele pt matrita ar face pana in 200 lei ( 2 foi de PFL de 5mm, 3 de OSB de 10, 4-5 dulapi de rasinoase, ceva maruntisuri...) iar 20-25 kg de rasina si fibra de sticla presupun ca ar fi sub 400 lei. Suna prea bine ca sa fie adevarat, Murphy cred ca zicea ceva de genul: "daca totul merge bine cu siguranta e ceva gresit", cred ca sun eu nitzel cam optimist   :).  Cei care au lucrat caiace in placaj-epoxy ar putea sa imi spuna cam la ce cost si greutate au ajuns?
Nothing is impossible...

Ciby

Hristos a inviat!

Metoda "Marlin", cum o propui tu, functioneaza, chiar foarte bine pentru unicate.
Am folosit acum vreo 8-9 ani metoda asta pentru a face o barcuta de 4/1,35 metri, dar cu unele diferente fata de ce propui tu. Am realizat placile suport din placaj de 4 mm intarit pe conturul coastelor cu scandura de rasinoase. Scandura folosea si la fixarea filelor cu holtzsuruburi si la fixarea placilor pe structura de rezistenta realizata din cosaci, sau cum le-o spune, de 8/8 cm.
In locul filelor, pentru a nu mai strica placile de placaj, am pus resturi (fasii) de placaj de 10 cm latime pe care le aveam deja. Peste acestea am pus panza de sac si am dat un glet de ipsos. Dupa intarire l-am slefuit bine, am ceruit cu ceara de parchet si am batut fibra. Problema cea mare a fost la decofrat cand a trebuit sa demolam matrita. Dar rezultatul a fost bunicel, zic eu.
Aveam o poza a barcutei pe malul canalului Cranjeala de la Maliuc. Bineinteles ca "suprastructura" nu era in proiect, a fost adaugata de actualul propietar.



Rumpi


Metoda e interesant?. Pentru suprafete netede se poate folosi placaj cu film fenolic facut pentru turnat betoane.

blue marlin

Citat din: Ciby din Aprilie 26, 2011, 08:47:27 AM
In locul filelor, pentru a nu mai strica placile de placaj, am pus resturi (fasii) de placaj de 10 cm latime pe care le aveam deja. Peste acestea am pus panza de sac si am dat un glet de ipsos. Dupa intarire l-am slefuit bine, am ceruit cu ceara de parchet si am batut fibra. Problema cea mare a fost la decofrat cand a trebuit sa demolam matrita. Dar rezultatul a fost bunicel, zic eu.

Se pare ca s'a rezolvat si problema gurnelor rotunjite. Ciby, poti sa dai mai multe detalii? (cum dai forma suprafetelor curbate, cum ai procedat pt a avea controlul asupra formelor...)
Nothing is impossible...

Ciby

#8
Rotunjirea gurnelor n-am facut-o din placaj. Initial gurnele erau drepte. Dupa aplicarea panzei de sac si a unui prim strat de ipsos, cu ajutorul unei spatule de placaj, taiata rotund, cu raza de 10 cm (parca), am rotunjit gurnele prin aplicare de ipsos, ceva de genul aplicarii scafei intre tavan si perete. Am mai dat apoi un ultim strat de ipsos pentru indreptarea denivelarilor si l-am slefuit "cu simt de raspundere". Nu prea eram noi mari meseriasi la lucratul cu fibra, dar renovarile si zugravelile stiam cum se fac. Ceara de parchet folosita pentru demulare, nu este agent demulant, asa ca va inchipuiti ca ipsosul a mai ramas pe barca, dar s-a curatat usor cu smirghel. Nu am folosit gelcoat, am aplicat direct fibra. Matrita a trebuit sa o demolam ca nu am reusit sa scoatem barca. Nu am gandit un plan al matritei care sa ne permita demontarea pe bucati si recuperarea acesteia, cel putin partial, in vederea realizarii mai multor barci. A fost mai mult un exercitiu de ambitie si indemanare. Unul din prietenii cu care am construit barca a facut o gramada de poze. O sa-l caut si daca le mai are o sa le scanez si o sa ilustrez procedeul.
In orice caz, realizarea matritei este lucrarea cea mai importanta, presupune cea mai mare cantitate de munca si de atentie. Cunostintele si sculele de tamplarie sunt obligatorii. De calitatea suprafetelor matritei depinde calitatea barcii. Laminarea fibrei este joaca de copil. In cazul nostru, faptul ca am lucrat cu glet (a se intelege ipsos) sa nimerit sa fie de bun augur, in sensul ca prin adaugare sau slefuire am reusit sa controlam suprafetele. Nu stiu daca aceasta ar fi cea mai buna solutie, dar este printre cele mai la indemana si cele mai ieftine.
Alta solutie de control a calitatii suprafetei la care m-am gandit ulterior, ar fi lipirea cu un adeziv oarecare peste placaj a unei folii de polietilena mai groasa, genul celei folosite la acoperirea solarelor de legume, dar numai in cazul gurnelor drepte. Avantajul ar fi ca rasina poliesterica nu adera la aceasta si suprafata este lucioasa. Iar folosirea aerului sub presiune la demulare devine mult mai eficienta datorita aderentei scazute a foliei. Aplicand aer intre placaj si folie se poate scoate barca din matrita cu tot cu aceasta , urmand ca folia sa se indeparteze ulterior.
Bineinteles ca numai solutii profesionale nu se numesc astea, dar daca ne facem treaba si suntem multumiti de rezultat, ce mai conteaza!

HOME MADE

o alta solutie pentru demulant este staniolul,folosit de mine pe vremea antenelor parabolice.acum se gaseste staniol pentru folosinta la bucataria de bloc,casa sau la gratar pentru scrumbii......alo!domnu' valiiii!
peste matrita,indiferent de material se aplica cu o cirpa vaselina ordinara,d'aia pentru rulmenti nu pentru..... ???peste care se aplica staniolul,tot cu o cirpa sa nu se rupa,pina se lipeste peste toate formele.singura grija este ca la "batutul" fibrei sa nu folositi pensule prea dure care sa  strapunga staniolul,in rest va fi ok.se demuleaza cu aer comprimat sau alte metode mai mult sau mai putin ortodoxe,plus injuraturile de rigoare...,eventualele gauri in staniol se acopera cu vaselina si binenteles staniol..si tot asa pina o sa umplem romania cu barci!binenteles ca staniolul o sa ramina pe corpul barcii extrase din matrita;asta nu-i o problema,se curata foarte usor cu ceva smirghel si se decapeaza cu nitrodiluant apoi se pregateste pentru vopsit.

HOME MADE

am uitat sa mentionez ca vaselina se aplica in strat foarte subtire,cit sa tina lipit pe ea staniolul...............

bogdanalex

in caz ca intampinati dificultati, chemati marmota sa va inveleasca matrita in staniol .    ;D ;D