Despre pilotine

Creat de Vali, August 19, 2013, 11:31:44 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Vali

Socotelile lui Fritz sunt cat se poate de reale:

- Prima oara se construieste modelul. Acesta se face din lemn invelit in fibra si rasina, finisat cu gelcoat etc. Modelul e alcatuit din minim 2 parti: corpul si puntea+cabina (suprastructura). In afara de munca bruta de confectionare a modelului, cea mai multa munca se face la operatiunile de finisaj.
- Urmatoarea etapa e constructia matritei (matritelor): la fel se foloseste gelcoat, fibra, rasina, se construiesc cele 2 componente principale (corpul si puntea+cabina), plus matritele pentru toate celelalte maruntisuri din fibra: capace, usi, pereti, varange, paiol etc etc. La matrite consumul de material e semnificativ mai mare decat la model sau barca finala, din cauza ca trebuie sa reziste la decofrari repetate, adica solicitari serioase.
- Ultima etapa e constructia barcii propriu-zise, dupa o munca titanica de finisaj al matritei. Si aici intra gelcoat, rasina, plus fibra mai "de soi" - WR, tesaturi axiale etc, sau materiale exotice precum faguri, miezuri usoare etc, in functie de banii disponibili.
- La fiecare dintre aceste operatiuni se intampla pierderi la debavurare, slefuire, finisare, plus cheltuieli suplimentare la ranforsarile matritelor sau structura de fund a barcii finale.

Asa ca singurii care pot judeca necesarul de materiale si munca la constructia unei barci de fibra sunt exclusiv cei care au experienta in asa ceva, precum colegul Fritz.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Fritz

#31
 @Bradutzule...N-ai citit bine. 
Deci ramai cu o barca de 250 kg  si matrita. 
Hai sa-ti explice baiatu ...cum se face treaba ...asa ca pentru ingineri ...ca vad ca ma iei la mishto.
  Dupa ce se face proiectul ...,aici nu intru in detalii " dar iti salvez un pdf 3d ...sa vezi ce faceam eu prin 2004...
    Sa revenim la cabinata ....Dupa care :
Facem mai intai un model din poliester armat cu fibra de sticle ... unde consumam 200 de kg ....Modelul il finisam ....il stropim cu gelcoat ...cu stiren parafina ...strat mai gros ca sa poata fi lustruit oglinda . .il lustruim , ii dam cu demolant si pe el turnam matritele.  Putem face si probe cu el pe apa. Eu asa am facut ...si am mai taiat pe ici pe colo, am mai adaugat redane...
Matrita ...pentru carena cam 200 de kg si 5 de gelcoat ( de matrita) ...iar matrita pt partea superioara vreo 100 kg si inca 5 kg gecoat.  Matrita se face solida sa nu se deformeze , sa reziste la demolari ...Trebbuie sa fie mai rigida decat piesa.
Deci ,te rog, fa din nou adunarea .  Aici nu e vorba de placaj imbracat in 5 litri de epoxidica.

Am atasat pdf-ul si cateva poze din timpul constructiei.  Barca are 100 de kg merge cu 92 km/ora cu motor de 35 de cai si e nescufundabila. 
 

iliviu

Dau barca mea cu toate accesoriile (fara peridoc) la schimb pe o pilotina. (http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,477.0.html)
Schulze Surfrider 15-115hp

Fritz

   Multumesc Vali.
Vad ca i-ai raspuns tu Bradutzului inainte sa postez eu. 
Am fost chiar indulgent la cheltuieli. ...N-am mai pus vreo 3 foi de geam de 6mm de 2x1m pe care am turnat , cu gelcoat placile pt. model ( nu am folosit placaj) ...chit de fibra, chit auto...demolanti...

  Cam asa se face o barca ( care va fi barca si peste 50 de ani ...fara intretinere ).   :)
 
 

bradutzu

nu te-am luat la misto, stai linistit si chiar apreciez postarile tale!
asa e alta socoteala daca punem in calcul barca si matrita! In acest calcul costul matritei se repartizeaza spre amortizare pe 100 debarci(voi stiti la cate barci rezista matrita) si numai e asa mult! nu prea vad justificarea sa faci matrita doar pentru o barca ci faci o matrita atunci cand vrei safaci mai multe barci din ea! Cred ca e mai ieftin sa iti cumperi o barca de la Vali si sa iti faci suprastuctura la ea decat sa te apuci de matrite!
scuze daca te-a deranjat postul anterior desi sari in sus cam repede mai ales ca aici e o familie unita si frumoasa si nu e cazul de resentimente!
Sa auzim numai de bine!
Sa auzim numai de bine!

Fritz

 Ok Bradutzule !
Ai vazut primul atasament ? PDF-ul 3d ...Ca pt. tine l-am facut.  :(
Nu numai materiale si munca intra intr-o barca buna .  In primul rand proiectul trebuie sa fie bun.
Conceptia ...cercetarea , incercarile mai putin reusite, modificarile...  Pe astea nimeni nu le ia in calcul...
  Am turnat 4 barci in matrita aia ...2 pentru prieteni si doua pt mine.  Asa ca n-o amortizez in veci.
   Eu nu sunt producator de barci... Sunt doar pasionat .  :)
Sa auzim de bine !

Vali

Hai sa nu ne inflamam inutil. Ca sa nu se mai intepe lumea, am sa spun si eu vorba lu' Mudava: vreti ca sa va fie bine, injurati-ma pe mine :P.

Cam greu gasesti barcagii pasionati (si) de partea de constructie, care sa-si ia o barca facuta de altul. Din cauza asta cred ca Fritz va merge intotdeauna pe drumul lui, mai ales ca stie perfect ce are de facut. Pacat ca nu ne-am cunoscut mai devreme, dar niciodata nu-i tarziu :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Fritz

 Vali, Nu ne-am inflamat , stai linistit. I-am explicat baiatului mai in detaliu..
.Deja am deviat de la Pilotine...
  Aveam de gand sa vin si-n Delta ...dar s-a dus concediu ... Las' ca vin eu peste voi !!!  :)


Fritz

 Am mai gasit ceva ...Un pliant pdf . Pilotina Cranchi 580 .
Este varianta mai mare. 

Rumpi

 Merci de clarificari. am inteles acum cum e cu pilotinele. Nu-i nici o problema ca le zice asa doar ca eu sunt fara cultura nautica in limbi romanice (mai ales la partea de barci cu motor) si nu prea pricepeam care-i faza cu ele. Oricum marturisesc ca inca nu ma descurc cu toata nomenclatura complicata a barcilor cu motor dar asta e din vina mea, mie imi plac ca aspect doar doua modele (river launch cu aburi si runabout clasic zis si barca automobil) iar pe restul le-am ignorat cu gratie pana acum.     

Referitor la pretul constructiei (desi sunt off-topic): constructia sandwich infuzata fara matrita nu merge la barci cu motor? Am vazut ca la veliere merge dar stiu ca velierele nu au formele complicate ale operei moarte pe care le au barcile de viteza. S-ar economisi astfel 2 treimi din material iar pompa si consumabilele pentru infuzie nu sunt asa scumpe, mai ales ca pompa poate fi revanduta cam la acelasi pret. Eu ma gandesc cam asa: se face un model pozitiv din osb (eventual placaj mulabil, MDF, etc) se prinde spuma (de densitati diferite dupa proiect sau alte miezuri dupa buget) de model (cu banda dublu adeziva sa nu dam gauri in spuma), se chituiesc imbinarile cu epoxi si se slefuieste unde trebuie pentru forma corecta si se infuzeaza. Pe urma se intoarce obiectu si se infuzeza interiorul. Problema e bineinteles ca la metoda aceasta trebuie finisaj ulterior, nu poti folosi gelcoat ca la matrita. Probabil ca volumul de munca ramane aproximativ la fel (desi unii pretind ca nu trebuie slefuit foarte mult si e mai putin de munca) iar economiile financiare nu vor fi cu siguranta de 2 treimi, dar si daca se economiseste macar o treime din bani tot e ceva. Sunt constient ca metoda e fezabila doar pentru unicate, daca vrei mai multe bucati deja se renteaza matrita cu tot ce inseamna ea (desi recunosc ca nu stiu nici macar aproximativ de la cate bucati incepe sa se amotrizeze o matrita, stiu doar ca una buna e a dracu de scumpa).
Pentru forme de glisare simple (fara redane, trepte si alte complicatii) am vazut ca se poarta mai nou infuzia pe mese melaminate (sau foi de sticla) direct cu gelcoat, fibra si spuma. Pe urma constuiesc barca ca in stich&glue sau din start nu pun spuma pe gurne si doar un strat de fibra, indoaie acolo si intaresc pe urma gurna cu laminare din interior (asta daca au masa destul de mare sa incapa toata barca desfasurata bineinteles).
Sa nu creda cineva ca pun in discutie avantajele matritei sau ale laminarii manuale, ma gandesc doar la proiecte unicat in regim de amator unde matrita devine prohibitiva. Si o barca ca cea construita de Fritz cu redane si trepte nu prea ai cum sa o faci in placaj&epoxi sau strip plank (ma rog imi pot inchipui ca se poate face in lemn de balsa o asemenea barca dupa care sa o laminezi dar e identic cu a face pozitivul in spuma).

Fritz

 Uite cum construiesc ...manual in Creta , modelul carenei pentru un RIB. Pe acel model din lemn construit initial , pe care-l acopera cu rasina, gelcoat ...mai multe straturi , dau demolantul, apoi gelcoat si fibra...adica incep sa toarne matrita.
Forma este copiata dupa o barca B19...sau B23 ,barca de curse ,cu dublu redan transversal ,  construita de Okke Mannerfelt (un inginer suedez) prin 1998...care a spart tot ce era record de viteza pe mare la vremea aceea. Inca sunt in top...De vazut redanele longitudinale , transversale si unghiul de stelare constant.

HOW IT ' S MADE BOATS MOLDS BY MEMMOS

Deci pe model se toarna matrita ...se ranforseaza si dupa ce se intareste bine se scoate. 

adrianpacurici

daca imi permiteti... cu pilotinele...  :D ce ar insemna financiar vorbind sa ii pun velatura pe pilotina? tot ce inseamna greement..parca se numeste...scripeti, catarg..etc am gasit de vanzare cu 200 euro..ar mai fi panza..aia nu stiu.. si apoi ce imi trebuie sa pot naviga prin delta cu vela...si motorul pt situatii neprevazute
la ce chila are barca in cauza i-ar mai trebui derivor?... ce inaltime minima ar trebui sa aiba catargul pt sa isi faca treaba?
Multumesc
PS: ce hartii imi trebuie..si cine mi le cere daca navig cu velele? si daca vre-un forumist velier ajunge prin zona Tulcei si are placerea sa imi arate 10-20 min ce inseamna o barca cu vele...as fi recunoscator

Fritz


pelicanul

Citat din: adrianpacurici din August 27, 2013, 09:34:22 PM
daca imi permiteti... cu pilotinele...  :D ce ar insemna financiar vorbind sa ii pun velatura pe pilotina? tot ce inseamna greement..parca se numeste...scripeti, catarg..etc am gasit de vanzare cu 200 euro..ar mai fi panza..aia nu stiu.. si apoi ce imi trebuie sa pot naviga prin delta cu vela...si motorul pt situatii neprevazute
la ce chila are barca in cauza i-ar mai trebui derivor?... ce inaltime minima ar trebui sa aiba catargul pt sa isi faca treaba?
Multumesc
PS: ce hartii imi trebuie..si cine mi le cere daca navig cu velele? si daca vre-un forumist velier ajunge prin zona Tulcei si are placerea sa imi arate 10-20 min ce inseamna o barca cu vele...as fi recunoscator
Daca e vorba de barca din poze, nu cred ca -i mai trebuie derivor, am vazut ca are ceva "aripa" lunga spre pupa. Cred insa ca ar mai avea nevoie de lest, daca nu are deja. De obicei, astea motorizate au mult mai putin lest (chiar deloc) fata da necesarul unei barci cu vele.
Pentru detalii privind inaltimea si pozitia catargului si suprafata velica, ar trebui sa stim mai multe detalii despre barca (cel putin lungimea).
Pentru o iesire cu vele si o initiere sumara te astept in week end la Eforie si facem o tura cu barca mea: http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,801.msg11100.html#msg11100 Dupa aceea va trebui sa -ti iei permis si pentru vele, dar asta numai dupa ce e gata barca.

Vali

@Adi Pacurici: barca din poze se preteaza destul de bine la amenajarea ca velier. Intr-adevar, cum spune si Pelicanul, are nevoie de lest suplimentar. Cred ca, daca nu se iese pe mare, se poate lesta barca si in interior, cu ceva greutati pe fund, sub paiol.

Are cineva in Galati o barca similara, de pe care a dat jos greementul si a lasat-o doar cu motor. Respectivul greement e complet, contine catarg + ghiu din lemn stratificat, manevre fixe si mobile, plus un set de vele, si e de vanzare cu 1200 lei. Tot ce trebuie e adaptarea la barcuta din poze, dpdv al echilibrarii centrilor (velic si de deriva).

Vizavi de motorizare, cred ca un outboard bun e suficient, dar eu as merge pe o putere de macar 8-10 cai, pentru a avea rezerva de putere la nevoie, de exemplu cand e apa mare pe Dunare (deci curent puternic), si se naviga in amonte. Una peste alta, barca e interesanta, si cu ceva munca se poate obtine un pocket-cruiser bun, la o cheltuiala mica.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau