Voiajul unui turc cu o barca home made.

Creat de Captan, Februarie 04, 2012, 07:16:10 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

bradutzu

Domnii cu frigiderul............ dk e asa simplu vreau si eu vreo 2 bucati dar capitonate deasupra sa le folosesc in loc de saune! ::) :P ;D
Sa auzim numai de bine!

Vali

Pai pe capcompas.ro lumea daca vrea ceva, isi face, mai ales ca are feedback de la forumisti. Asa ca nu mai astepta, pune si fa-ti cele 2 frigidere, si noi o sa e minunam ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Captan

Apropo de frigidere, alea de masina nu sunt bune?Nu racitoare, ci frigidere.

solpet

#18
Citat din: Captan din Martie 02, 2012, 11:27:43 AM
Apropo de frigidere, alea de masina nu sunt bune?Nu racitoare, ci frigidere.

De regula cele de auto sunt mici, cu 4..10 litri volum util
(exceptie poate cele preferate de soferii  TIR,  majoritatea la 24V).

In principiu sunt bune si pe barca  (cele cu compresor), dar depinde de puterea compresorului,
iar aceasta s-a dimensionat pentru
- un volum dat (si relativ mic)
- diferenta moderata de temperatura (Tambient - Tinterior)

Solutia ceea mai eleganta (dar si ceea mai scumpa) ar fi o pompa de caldura, ori
- utilizand diferenta de temperatura apa-aer sau
- diferenta de caldura dintre apa si un mediu incalzit intr-u colector (panou) solar.
http://ro.wikipedia.org/wiki/Pomp%C4%83_de_c%C4%83ldur%C4%83

Cu un colector modern (tuburi vidate) se poate conta, chiar si bazat pe  un calcul rel. pesimist
pe 300W disponibii la "intrarea" in pompa
(la latitudinile geografice tipice pentru RO, in zona mediteraniana sau la tropice mult mai mult).
_________
Intr-o solutie mai simpla colectorul s-ar putea cupla  (prin schimbator de caldura) cu un vaporizator
obtinandu-se un racitor , functional doar daca colectorul solar se incalzeste la peste 50..60°C,

dar care practic nu necesita curent, functionand  pe principiul condensatiei.
//poate va aduceti aminte de frumoasele frigidere "Fram" , cu forme rotunde, tehnica anilor 1960' //


Florio

#19
Citat din: bradutzu din Martie 02, 2012, 11:02:40 AM
Domnii cu frigiderul............ dk e asa simplu vreau si eu vreo 2 bucati dar capitonate deasupra sa le folosesc in loc de saune! ::) :P ;D

E scumpe bre , aci in tara .  :D
Iar de sauna nu-i problema, inchide tambuchiul si stai la ancora, cat te tin sudoriparele !  :P

@ Solpet : Sunt foarte bune lazile frigorifice de TIR, Peter . Se gasesc si la 12v si la 24v . Volume pana la 60 - 80 L . Ceea ce e arhisuficient. La mine pe barca o asemenea lada de 60L si o alta izoterma ceva mai mare, au asigurat tot necesarul de alimente pentru 4 oameni .

Prost e pretul extrem de prohibitiv, insa daca e cineva interesat, pot sa dau referinte la care am gasit de exemplu la 500 E ceea ce piata romaneasca are la 1200 E .  Mai jos de atat n-am vazut nicaieri in Europa.

Rumpi


@ Solpet:
Un frigider cu compresor nu este altceva decat o pompa de caldura cu transfer aer-aer. Cred ca ceea ce vrei tu de fapt sa descrii este o instalatie de refrigerare difuzie-absorbtie cu solutie hidroamoniacala. La noi avem frigiderele Pinguin si Fram (incalzitor electric) si Frigolux incalzit cu gaz care merg pe principiul asta precum si vitrine frigorifice, minibaruri de hotel, etc. Sistemul de fierbere a amoniacului poate fi electric, gaze naturale, solar. Desi frigiderele cu arzator pe gaz din butelie se folosesc pe scara larga la rulote, pe barci nu se folosesc deoarece flacara trebuie sa ramana orizontala. Poate pe catamaran sa functioneze. Incalzirea electrica scade randamentul energetic total fata de frigiderele cu compresor si nu se foloseste decat la aplicatii speciale (minibaruri silentioase de ex.)
Singura aplicatie de refrigerare miniaturizata care sa foloseasca energie solara cunoscuta mie foloseste un motor Sterling solar pe post de compresor. Am auzit ca se folosesc la racirea unor microcipuri din ceva senzori autonomi ai armatelor imperialiste.

@ restu lumii

Subsemnatul nu am discutat crearea unui frigider custom de barca de la 0. Pentru asta cititi mii de pagini pe forumurile din afara. Subiectul important pentru mine era scaderea costurilor implicate. Compresoarele pe 12V civilizate costa o gramada de bani. Convertirea unui compresor uzual, ieftin, de 220V prin schimbarea motorului este posibila, dar atrage dezavantajele mentionate (curatarea periodica a sistemului). Ca vrea sau nu cineva sa faca asta aia e altceva. Posibil este. Personal daca as fi in fata deciziei cumperi sau modifici as incerca sa modific. Daca nu sunt multumit si ajung pana la urma sa cumpar un compresor de 12V dedicat macar stiu ca nu am dat banii fara sa incerc sa ies mai ieftin.
Si sa nu uit, randamentul frigiderului (si implicit consumul energetic) depinde in primul rand de izolatia disponibila si nu de puterea motorului.