Propulsia electrica

Creat de radu_d, Octombrie 17, 2013, 12:43:10 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

radu_d

Salutare!

Nou aici si in domeniul barcilor, imi place, citesc mult si indraznesc o intrebare:

O pilotina cu un motor de 2 cp isi face treaba sa ajunga prin Delta?

Am 2 motoare electrice de 1 cp fiecare si vreau sa stiu daca le mai pastrez.

Multumesc!

Vali

Salut Radu si bun venit pe capcompas.ro.

Ideea ta nu e rea, dar din pacate nu e deloc fezabila la utilizarea in Delta, din 2 motive:

1. Puterea instalata de 2 CP e complet insuficienta, chiar si la navigatia in regim de deplasament, mai ales daca se urca spre amonte, impotriva curentului. Motoarele electrice se folosesc de obicei ori la trolling, pentru schimbarea locului de pescuit, ori la propulsia ambarcatiunilor mici si usoare, precum canoele, caiacele, barcile car-topper etc.
O pilotina are de obicei deplasament mare, pana intr-o tona sau chiar peste, ceea ce e mult pentru puterea de 2 cai. In plus, deseori formele operei vii la pilotine sunt adaptate pentru glisare, ceea ce inseamna rezistenta la inaintare marita, din cauza pupei late si imersiei oglinzii.

2. Autonomia de mars va fi foarte mica. 2 cai putere inseamna 1,472 KW, deci la tensiunea de 12 V curentul va fi de peste 120 A, ceea ce inseamna ca un acumulator de 120 Ah se va descarca in intregime intr-o ora (oricum e nevoie de baterii speciale daca se doreste descarcarea completa). Chiar si la un bloc serios de baterii, autonomia va fi foarte mica, de maxim cateva ore. In acest timp, viteza pilotinei va fi mica (din cauza puterii mici), iar motoarele vor fi folosite la turatie mare pentru a putea misca atata barca.

Varianta la care as vedea eu fezabila treaba cu motoare electrice pe pilotina ar fi daca barca s-ar tine de exemplu la Snagov sau alt lac interior linistit, si s-ar iesi doar la plimbari de relaxare, pe distante scurte: in fiecare seara se pot pune la incarcat bateriile, la redresorul cuplat la retea, iar dimineata vor fi gata de utilizarea pe lac, pentru relaxare sau pescuit.

Pentru orice alte utilizari, singura varianta ramane motorul termic, de putere adecvata regimului de mars intentionat: deplasament sau glisare. Chiar zilele astea am vazut la cineva o pilotina interesanta, cu un inboard diesel de 19,5 CP, 2 cilindri, marca Arona, in stare foarte buna. Respectivul motor e suficient de economic pentru navigatia la viteze mici (deplasament), si are si rezerva de putere necesara la urcarea spre amonte. Bineinteles ca nu va glisa, din cauza puterii insuficiente, dar la o utilizare conventionala e foarte convenabil, fiind mai economic si mai robust decat un outboard obisnuit pe benzina.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Fritz

#2
Vali...ma uimesti cata rabdare poti sa ai !!! Eu ii ziceam din prima NU ...
Motorul electric de barca este o mare abureala .  In primul rand din punct de vedere al poluarii. Motorul electric este muuult ,mai poluant decat unul de aceeasi putere pe benzina !!! De ce ???  Pai ca sa produci un acumulator cu plumb ...de vreo 120 Ah...poluezi juma de tara ...iar ca sa-l incarci periodic...folosesti energia produsa in termocentrale...care este foarte poluanta...Dar noi nu vedem padurea de copaci... Un motor de 5 cai in 4 timpi e mult mai usor, mai putin poluant ...si scapi si de nenorocirea de baterie ...care atarna cam cat o persoana.

Sa trecem la ...pilotine .
Azi am fost pe Snagov ...cu Pilotina Cranchi 485, dupa ce am schimbat motorul. Am pus pe pilotina un Mercury 20 in 4T. Dupa calcule ar fi trebuit sa iau un maxim de 24..25 km/ora...singur in barca si 18 cu tot echipajul...dar am ajuns la 28.5...chiar 29. Asta inseamna 21-22 cu toti la bord.  Nu merge ca cel in 2 timpi dar face zgomot mult mai mic...si consumul este cam 20.7 litri/100 km.  Am facut 31.7 km cu 6.5 litri...mergand la 3/4 din acceleratie.  Consum orar la 3/4...4.33 ...Probabil ca la blana se apropie de 6 litri.

Mercury 20hp ; 4T

modi

Citat din: Fritz din Octombrie 20, 2013, 08:28:23 PM
...... Motorul electric este muuult ,mai poluant decat unul de aceeasi putere pe benzina !!! De ce ???  Pai ca sa produci un acumulator cu plumb ...de vreo 120 Ah...poluezi juma de tara ...iar ca sa-l incarci periodic...folosesti energia produsa in termocentrale...care este foarte poluanta...Dar noi nu vedem padurea de copaci...

Uadafuq ?!?!?!?!?!  :o :o :o

Big "+" la karma !!!
Sa mor io de mi-a dat vreodata prin cap "ecuatia" asta ! Si , ca dracu , este atat de simpla si adevarata !

Eu n-am vazut niciodata "padurea" din cauza "copacului" din capu' meu ! Recte pescuitul ! Am apreciat mereu electricul ca m-am putut apropia discret de "cotetul catelei" apelor , de cumatra stiuca . N-am "batut" pana la nucleare , poluari , si-alte "dinamite" d-astea ! Culmea , tin sus steagul de ecologist .....

Danke bruder Fritz !  ;) ;) ;)

...........................................

Si "cotizez" la intrebarea colegului Radu d : tot cu putina rabdare , nu ca Vali , spun simplu ( nu spun NU , sa nu-l parafrazez pe Fritz ) , in "doua" cuvinte (  ;D ) , ...... EX  CLUS !!!

In primul rand un electric n-are ce cauta , sub niciun argument , indiferent de ambarcatiune , pe curgatoare . Mai ales pe Dunare - Delta . Si-o pneumatica de 60 de kile il vlaguieste intr-o ora , daramite o pilotina .
Mai apoi , in Delta ai nevoie de multe manevre rapide de eschiva si uneori de "vana" in elice . Nu stie electricu' cu d-astea .

Dar iata , inca un subiect de abordat la petrecere !  ;)

modi

Citat din: radu_d din Octombrie 17, 2013, 12:43:10 AM
Am 2 motoare electrice de 1 cp fiecare si vreau sa stiu daca le mai pastrez.

Pastreaza unul dintre ele . Pe cel mai bun . Pentru manevre "loco" silentioase sau pt manevra portuara scurta . Si-ti sugerez sa-l pozitionezi cumva la prova , sa te traga , nu sa te impinga .
De ce spun asta ? Din doua motive ( evident , este posibil ca acestea sa nu se plieze pe nevoile tale ) :

- de obicei scaunul de spinning se afla pozitionat pe prova . Il poti manevra exact de pe acel scaun , fara sa fie nevoie sa "alergi" prin barca sa-l pornesti pentru o deplasare ce poate avea si doar 5 - 20 m . Dezavantaj : incurca la drill-minciog (grip )
- la manevra de iesire din port ( cheu , ponton , etc ) uneori iti este mai usor sa faci asta de pe prova . Chiar si doar conspectand vizual substratul apei . Dezavantaj : pana-l ridici , pana fugi in spate la termic , pana-l pornesti p-ala , barca se va afla cateva secunde in deriva , necontrolata .

Celalalt il vinzi "instant" pe Rapitori , unde multi useri - spinningari - cauta asa ceva . Tot pe-acolo scriu multi baieti concurenti la LRS ( liga romana de spinning ) , si multe concursuri ale LRS se desfasoara pe incinte pe care termicele sunt interzise .

Vali

Ca un mic offtopic, propulsia electrica e foarte folosita "afara" la barcute mici si usoare - caiace, canoe si cartopper-e de deplasament. De obicei se foloseste un sistem integrat panou fotovoltaic - acumulator - motor electric, care asigura o autonomie satisfacatoare in zilele insorite de vara. Am ceva vreme de cand sunt pe un grup Yahoo numit "electric boats", si am vazut acolo solutii interesante pentru boating non-invaziv.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Mihaif99

#6
Citat din: modi din Octombrie 21, 2013, 08:23:38 AM
Citat din: radu_d din Octombrie 17, 2013, 12:43:10 AM
Am 2 motoare electrice de 1 cp fiecare si vreau sa stiu daca le mai pastrez.

Pastreaza unul dintre ele . Pe cel mai bun . Pentru manevre "loco" silentioase sau pt manevra portuara scurta . Si-ti sugerez sa-l pozitionezi cumva la prova , sa te traga , nu sa te impinga .
De ce spun asta ? Din doua motive ( evident , este posibil ca acestea sa nu se plieze pe nevoile tale ) :

- de obicei scaunul de spinning se afla pozitionat pe prova . Il poti manevra exact de pe acel scaun , fara sa fie nevoie sa "alergi" prin barca sa-l pornesti pentru o deplasare ce poate avea si doar 5 - 20 m . Dezavantaj : incurca la drill-minciog (grip )
- la manevra de iesire din port ( cheu , ponton , etc ) uneori iti este mai usor sa faci asta de pe prova . Chiar si doar conspectand vizual substratul apei . Dezavantaj : pana-l ridici , pana fugi in spate la termic , pana-l pornesti p-ala , barca se va afla cateva secunde in deriva , necontrolata .

Celalalt il vinzi "instant" pe Rapitori , unde multi useri - spinningari - cauta asa ceva . Tot pe-acolo scriu multi baieti concurenti la LRS ( liga romana de spinning ) , si multe concursuri ale LRS se desfasoara pe incinte pe care termicele sunt interzise .

Alt avantaj major al motorului electric montat in prova e legat de pozitionare in zilele cu vant. In cazului motorului pupa vantul va intoarce barca cu pupa in vant. In contrast motorul montat in prova permite o pozitionare fina, si inerent tine barca cu prova in vant.

radu_d

#7
Fritz :  Chiar si acum am in sufragerie panou solar x 4 buc x 130 wati sigilate.

Pilotina mea va avea cel putin 4 panouri care pot incarca in real time cu 50 amperi /ora pe soare. Ca sa nu mai vorbim de pauzele de pescuit, admirat natura. Deci la doua ore de stat in soare am o ora moca de mers. Actualmente folosesc acasa 2 x 200 Amperi baterie pe gel  1500 lei bucata, sunt f multumit de ele....reusesc sa scot cam un 1 kw noaptea.....mai am probleme de conectica in sensul ca se incalzesc legaturile dar bateriile merg bine. Duc noaptea frigider, lumina exterior, televizor  19 inch led+ receiver satelit + laptop (17 inch =130 wati) + lumina interior + alarma BGS + aparate tanzari si mai are rezerva pana dimineata

Cel putin 2 panouri pun pe sun rooful solid pe care vreau sa-l fac. un panou solar are are cam 130 cm x 60

Link aici      http://www.ebay.de/itm/SOLARMODUL-130W-POLYKRISTALLIN-PHOTOVOLTAIK-SOLARPANEL-NEU-/390618179243?pt=Solaranlagen&hash=item5af2a866ab

sau asa :

http://www.ebay.de/itm/100W-SOLARPANEL-SOLARMODUL-PHOTOVOLTAIK-SOLARZELLE-NEU-POLY-100-WATT-SOLAR-PANEL-/370905878455?pt=Solaranlagen&hash=item565bb68fb7

modi

#8
Citat din: radu_d din Octombrie 21, 2013, 09:27:16 PM


Pilotina mea va avea cel putin 4 panouri care pot incarca in real time cu 50 amperi /ora pe soare. Ca sa nu mai vorbim de pauzele de pescuit, admirat natura.

Cel putin 2 panouri pun pe sun rooful solid pe care vreau sa-l fac .......

Cre' ca nu ne-ai inteles .... Este absolut irelevant in cazul de fata , in traseele ce vrei sa le impui pilotinei  , faptul ca vei avea totala autonomie energetica !

Doua electrice , intr-un total de 2 HP , pe o pilotina ..... IN DELTA , in croaziera , sunt egale cu zero ! Vei beneficia in aval de maxim 5 km / h , iar despre deplasare in amonte nici nu vreau sa ma exprim . Referitor la taierea siajului unui catamaran de Navrom ...... brrr , imi vine sa ma deloghez !  :o :o :o

Nu contest ca motoarele nu vor merge la 100 % din potential . Dar acest 100 % din cat pot ele sunt "vax" la ce vrei sa le pui sa faca .

.........................................

Insist : "miresei" aleia de-o ai ...... pune-o o "trena" de minim 20 Hp , pastreaza-i un electric pentru "scurte" ( este pana acum doar sugestia mea , nu s-a mai exprimat niciun coleg in sensul asta ) si inscrie-te la o plecare pe Sulina ( de exemplu ) .

radu_d

#9

modi

Pentru o deplasare eficienta ( glisaj , manevre , timp , etc ) eu am sugerat minim 20 HP . N-am spus "electric" sau "termic" .

Eu n-as echipa o pilotina cu mai putin de 20 HP*** . In fine , mult mai pertinenta poate fi opinia lu' bruder Fritz la capitolul asta .

......................................

***Asta este un alt subiect , mult mai complicat : Un motor iti poate dezvolta un anumit nr de HP , important este ca acestia sa ajunga in acelasi numar ( ca putere ) in elice .
Elicea , la randul ei , ....... alta poveste ..... Pas , chestii , socoteli , .......

Si uite cum , ai vrut-n-ai vrut , ai bine pasit in forumuri nautice dandu-te odata cu noi cu capu' de asemenea subiecte !  ;D ;D ;D

Fritz

Modi te invata de bine...
Pentru Dunare , Delta ...pentru o pilotina care va merge mai mult in deplasament ( bagaje ) si nu la puterea maxima un 20 de cai e cel potrivit . Poti merge incarcat ,,bine" cu 15-18 km/ora , adica poti sa te incumeti sa mergi si in amonte.
Poti pastra un motoras de 1 cal...electric ...asa de amorul artei ...S-ar putea sa iei 2 km/ora ...bineinteles cu bateria incarcata de cel de 20 .
Barca electrica ... :)
  Daca faci un calcul ...de costuri ...panouri, acumulatori...motor electric ajungi la o suma ...cu care ai putea sa arzi benzina vreo 5 ani cu un motoras de 5 cai in 4 timpi ...care va merge mai bine ...fara greutatea acumulatorilor si bateriilor.
O pilotina ...ca a mea , merge in deplasament cu 8 cai la 11 km/ora.  Consumul ar fi de 2 litri /ora. ..Ceea ce inseamna  0.18 litri/km parcurs sau 18 litri la 100 km.
   Facem un calcul? Cat ar costa motorizarea pe benzina si cat ar costa cea pe baterii?
   Eu am aproximat viteza pe benzina ...la 11 km/ora .
Autonomie ...cel putin 100 km la un rezervor de 20 Litri.
Acum daca mai adaugam in barca vreo 4 acumulatori de 30 kg ...si 4 panouri la fel de grele...cu ce viteza vom naviga ...si ce autonomie vom avea ??? 
  E un drum gresit ...Crede-ma ! 

radu_d

Am inteles...rezulta ca o asemenea barca 


New Electric Boat - A 32 Foot Torqeedo Powered Catamaran: The Blue Planet 32E


nu va putea circula niciodata pe Dunare ? doar pe apa calma?

dany

Misto film......l-am vazut fara sonor[de la mine e problema],dar eu am vazut o barca ce are bagati in ea ' jdemii de dolari  ,tehnologii de ultima generatie,[oare cate kg. are barcalaul ?],si ce peisaj....parca pluteste intr-o mare piscina....fain Este visul multora,dar din punctul meu de vedere,daca e sa fac niste calcule strict economice ,trebuie sa mai muncesc cateva vieti pt. asa ceva  8).Da men,este faina treaba,daca e sa te bagi la asa proiect,respectele mele, si spor la treaba.Daca e sa faci dintr-0 pilotina ,o barca autonoma energetic,si sa mergi unde vrei pe dunare,delta,costier,i-ti urez succes.!

Vali

Salut, am separat subiectul propulsiei electrice din topicul despre pilotine. E o tema interesanta, fiind multe de discutat, dar si mai multe de realizat :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau