Propulsia electrica

Creat de radu_d, Octombrie 17, 2013, 12:43:10 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

radu_d

#30
Expunerea la soare raportata la randamentul unei zile de vara arata cam asa (din experienta mea) :

1. Panourile incarca incepand de la ora 5-6 dimineata prin expunere directa sau indirecta.
2. Puterea maxima de incarcare este atinsa in jurul orei 11 si dureaza pana in jurul orei 17
3. Panourile produc curenti pana in jurul orei 20-20.30

;)

1. Cand e nor puterea scade chiar si pana la 20 % .
2. Iarna puterea de incarcare scade la un 30 %-50% , situatie generata de  departarea planetei fata de soare, schimbarea unghiurilor, etc.

:-[

radu_d

Watermaker vinde cineva in tara ?  e bazat pe electroliza? Stie cineva preturi?


Ms

Florio

#32
Citat din: radu_d din Octombrie 23, 2013, 10:49:45 PM
Modi inteleg ca nu ma pricep;  in meseria mea ramane sarcina probei; se va vedea cand voi face o pilotina, daca nu se misca rezulta ca sunt un fazan;


Si apropos  nu sunt nici pe departe ecologist, sunt doar contra celor de care trebuie sa depinzi pentru a-ti asigura un rezervor de benzina.

Daca urmaresti posturile lui Florio cu Mc Gregor-ul, primul lucru pe care il face in marina este sa se uite dupa benzina; poti face si tu la fel daca asta iti doresti( Nu ca ar fi un lucru rau sa cauti benzina in ROMANIA, ci din experienta lui trebuie asigurata independenta energetica-limitata-a ambarcatiunii-asa inteleg eu vazand filmele postate )


Bafta

Salut Radu.
Si inca eu sunt exemplul care nu foloseste carburantul ci vantul ! :)  Anul acesta am folosit sub 15l de benzina sa parcurg peste 450 km, in conditiile in care a trebuit sa merg pe canalele Dunavat, Cocos, Mustaca -singura cale de a ajunge din Dunare in Razelm.  Adica aceasta benzina nu a fost arsa in calatoria propriu-zisa pe Dunare, ci numai in portiunea de canale, unde vant nu este iar barca trebuie sa evite coroanele copacilor sau buturugile din apa.
 
   Impresia cu care ai ramas dupa ce ai citit din putinele mele calatorii descrise (sunt multe altele pe care n-am avut timp sa le povestesc), nu e realista. Dar asta e probabil vina mea ca povestitor.  Popasurile noastre in locuri cu civilizatie sunt foarte rare si numai pentru aprovizionare cu prospaturi : legume, fructe, lapte, oua. Desigur, daca s-a consumat oricat de putin din benzina, voi face plinul . Asta e o masura de siguranta, nu o necesitate imediata a calatoriei.
In rest poposim numai in zone cu natura salbatica, de orase sau pontoane nu ducem dorul :) .

Intr-o barca, prima regula ca importanta, tine de siguranta. Siguranta ta si a echipajului. Pentru aceasta siguranta, atat timp cat "a naviga" contine  necunoscute cum ar fi vremea, traficul sau apele pe care plutesti, ascunzand tot atatea potentiale pericole, e imperios necesar sa ai in permanenta rezerva de energie suficienta sa te scoata din eventualul necaz. Asta e scopul rezervorului plin si a motorului cu putere suficienta, rezonabila.
Eu inteleg de unde scepticismul colegilor de forum, privind navigatia cu motor electric subdimensionat ca putere, pe Dunare.
Din cauza aspectului "safety" .  Din punctul asta de vedere ar trebui sa ii indragesti pe cei care iti arata ca tin la siguranta ta, cu sfatul lor :) .

Despre aspectul practic al suprafetei panourilor, greutatii acumulatorilor si fezabilitatii acestui proiect, nu sunt minitehnicus si nu pot da sfaturi. Insa iti doresc succes sa faci acest sistem functional fiindca vad ca te-ai documentat suficient.
Aici e un forum cu multa activitate practica si toti vom astepta pozele pe parcursul lucrarii tale, de la lansare si din viitoarele croaziere Dunarene :)

Bafta !

Fritz

#33
Multumim Florio !
Radule...mi-ai raspuns cu PS..PPS   PPPPPS , ::)  Sincer  eu mi-am spus parerea. Chiar imi pare rau ca m-am bagat in acest topic.
NU am zis ca NU se poate.
Se poate , dar cu investitie foarte mare si rezultate care, pentru mine ...care nu am atata rabdare sa merg cu 5 km/ora ...,,decent"  si nici sa astept sa se incarce niste baterii la soare, pe care de fapt  nu-mi permit nici sa le cumpar... sunt complet NESATISFACATOARE !!!
Observ ca esti foarte documentat ...si mai mult decat hotarat.   Sunt postate de unii pe Youtube ...fel de fel de perpetuum mobile...
Astept cu nerabdare rezultatul proiectului tau. Iti doresc succes !  :) Sa ne tii la curent !!! :o

Rumpi


Salut Radu,

Eu cred ca raspunsurile pe care le primesti sunt din cauza felului cum formulezi tu intrebarile.
La intrebarea: "O pilotina cu un motor de 2 cp isi face treaba sa ajunga prin Delta?" raspunsul este NU. De ce nu e deja explicat.
La intrebarea (pe care tu nu ai pus-o): "Se poate merge electric in Delta?" raspunsul este DA.
La intrebarea (pe care tu nu ai pus-o): "Se poate fi independent energetic cu motor electric pe baza de panouri solare in Delta?" raspunsul este DA.

Daca vrei raspunsuri normale care sa te ajute cu ceva formuleaza te rog o intrebare deschisa care sa duca la o discutie constructiva. Ceva de genul: "Ce tip de barca cu ce motor electric ar fi cea mai potrivita pentru mers in Delta si frecat menta acolo dupa schema xyz?" 
"schema xyz" inseamna in acest context felul in care iti inchipui tu ca folosesti barca. Dupa ce stabilesti tipul de barca si puterea motorului putem discuta de necesitatile energetice, adica ce tip de baterie, cati kW necesita profilul tau de utilizare si cum poti deveni independent energetic pe baza de panouri solare (adica cate iti trebuie si de ce tip). Ultimul lucru care se discuta este tipul de motor, detaliile transmisiei si elicea precum si montarea acestora in barca.

Este inutil sa faci analogii care implica case si panouri solare deoarece compari mere cu pere. Intr-o locuinta "normala" consumul instantaneu cel mai mare este de aprox. 3kW in conditiile in care se folosesc simultan toti cei trei mari consumatori: masina de spalat, fierul de calcat si cuptorul cu microunde. In cazul locuintei cantitatea de panouri solare este limitata doar de spatiul de pe acoperis si cel din curte iar capacitatea de inmagazinare in baterii e limitata doar de spatiul disponibil si de portofelul proprietarului.
Ca sa iti dau un exemplu practic: consumul de energie electrica al subsemnatului pe perioada iunie-august a fost mirificul total de 94kWh (conform facturii), adica 31,3 kWh per luna sau 1,0433 kWh per zi . Presupunand baterii cu plumb, una bucata 12V 200A ar fi de ajuns pentru mine. Ca sa asigur necesarul acesta de energie cu panouri solare am nevoie teoretic de un panou 130W si 10 ore soare (iau in calcul pierderile de conversie). Deoarece in practica nu am cum sa obtin cei 130W timp de 10 ore cumpar 10 panouri. Astea vor acoperi cu siguranta necesarul si mai si ramane. Pot sa extind bateria sa am si pentru zile negre.  Adica ajung la sistemul tau instalat la tine acasa.  ;)

Acuma sa trec totul la o barca:  motoare 2x3000W adica 6kW. Ca sa nu ma mai complic presupun ca astia 6kW sunt reali si trec fara pierderi de la panoul solar pana la elice (ceea ce e o tampenie da n-am eu chef sa fac acuma toate calculele pentru vre-o combinatie ipotetica de piese). Cei 6kW inscrisi pe motor reprezinta consumul instantaneu al acestuia. Daca vreau sa merg cu motorul o ora trebuie sa am disponibili 6kWh. De unde-i scot e fix albina. Daca-i scot din baterie trebuie sa am baterie de 6kWh. La 12 V asta ar insemna 500A.  La 48V inseamna 125A. Si amperii astia trebuie sa ii scot timp de o ora intreaga continuu, in fiecare secunda. Daca vreau sa-i scot din panouri solare si sa-i bag direct in motor inseamna ca am nevoie de panouri care produc 6kWp si soare perfect timp de o ora.
 
  Acuma sa revenim la realitatea practica.

Spune-mi te rog cati Wh produc intr-o zi de vara obisnuita panourile instalate la tine pe casa. Daca am inteles bine (si te rog sa ma corectezi unde gresesc) ai 10 de panouri de 130 Wp ceea ce echivaleaza cu o putere teoretica de 1,3 kWh in conditii ideale timp de o ora. La zece ore lumina teoretic ar trebui sa produca 13 kWh. Estimarea mea e ca panourile tale produc vara undeva intre 3 si 4 kWh/zi. Adica intr-o zi normala de vara cei 10mp de panouri produc 3-4kWh de energie (poate chiar 6-7 daca ai un montaj destept si nu se supraincalzesc). Da-mi o cifra reala citita de pe contorul tau si discutam cata energie ai la dispozitie intr-o zi cu x panouri de acelasi tip.         

  Daca vrei motor BLDC de putere nu da banii pe motoare facute pentru biciclete sau scutere. In primul rand ratingul acestora nu e neaparat S1 si in al doilea rand sunt outrunner, adica se invarte carcasa si nu axul. Motenergy ME0907 are 4,8kW continuu (S1) si costa in jur de 300 Euro. Sunt si motoare BLDC mai mari, dar costa mai mult (700-1000 euro). In rest exista motoarele cu magneti permanenti si perii  (Lynch, Angni, Perm, Motenergy) care costa tot asa 700-1000 Euro si sunt in aceleasi plaje de putere (5-10kW S1). Tot ce trece de asta e ori foarte scump ori motor cc cu excitatie serie (care de altfel ar putea fi o solutie mai economica pentru tine fiind disponibile langa casa cu service asigurat inclusiv la controller).     

  Asa ca iarasi ma repet ca o placa stricata: pana nu stabilesti un profil de utilizare discutam discutii.
Varianta cu 2 outboarduri comerciale prin Delta nu e fezabila. Varianta cu 6kW (pentru monococa intr-un motor nu in doua) poate fi fezabila dar daca vrei sa fii independent energetic numai in anumite conditii de utilizare. Adica daca astazi consumi 24kWh (presupunand ca ii ai in baterii) pentru ca mergi 4ore contra curentului dunarii profilul tau de utilizare trebuie sa permita pe urma X zile pauza pentru reincarcarea bateriilor din Y panouri solare (cate incap pe barca). Cu cat ai mai multi bani, cu atat problema asta devine mai simpla. De exemplu daca duci dupa tine 100mp de panouri solare flexibile pe care le tii impaturite in barca, consumi dimineata 20kWh, la amiaza opresti barca pe prima plaja insorita, desfasori panourile pe nisip/iarba, le legi la controllerul de putere ala smecher, dai doua ore la peste / mananci / faci baie / dormi / sex / ce vrei tu, si gata incarcarea, o poti lua de la capat.

Asa ca: zi ce vrei cu barca, zi cati bani esti dispus sa bagi si pe urma nu mai discutam discutii ci cautam o solutie la o problema concreta.

P.S. Watermaker se vinde in romania, nu e bazat pe elctroliza ci pe osmoza inversa (toate nu numa alea de se vand la noi) si nu vrei sa stii preturi ca faci cu nervii (adica e acelasi pret ca peste tot in Europa la aceeasi marca elvetiana).

radu_d

#35
As baga cam 2000 de euro in asa ceva :

http://www.ebay.de/itm/Golden-Motor-BLDC-MOTOR-for-EV-HPM10KA-10KW-AIR-COOL-OR-WATER-COOL-/320448009678?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4a9c3095ce

panourile, acumulatorii si controlerele le am.

As fi preferat sa fie outboard-uri pentru a economisi spatiul din barca.

Mai ma gandesc , avand in considerare cele scrise pana acum

:-[

Rumpi

#36
 Asa de distractie pun specificatiile tehnice ale catamaranului solarwave in configuratia actuala:

  Motorizare: 2 x 10kW continuu (S1) AC, format IEC 160, racire fortata cu aer, controller Curtis Instruments model 1238 racit fortat cu aer, transmisie directa, elice 40cm diametru special adaptata. Pret combinatie per bucata (fara elice) 7920Euro de la http://aquawatt.at  Motoarele au fost de la inceput in barca. Elicile sunt de la http://www.kirschbaum.at dupa o ratare cu produse "ieftine" din asia.
Testate: 2x 10kW continuu (S1) BLDC racit cu apa de (E-Tech 10-WG) plus controllerele aferente. Desi cu eficienta teoretica mai mare si greutate si dimensiuni mai mici nu au ramas deoarece nu se potriveau cu elicile. Se comercializeaza in tara prin http://marina-tulcea.ro/motoare-electrice-e-tech.html

Energie:

         Stocare: actual 2 x 10,5kWh LiPo(NMC) tip EST200 50 1050 plus electronica de control, totul in cutie IP67, 75kg bucata, 11000 euro bucata de la http://www.estechnologies.nl
          Initial: timp de trei ani 24 bucati Enersys-Hawker Pb-acid AGM 2V 420A, 37kg/buc total 888kg  si inca un bloc la fel timp de doi ani. In plus 2 x 12V-190A Pb-Acid. Schimbate pentru ca dupa 3 ani scazuse capacitatea si testele au aratat ca nu raspund la fel de bine la incarcarea solara ca cele cu litiu.

          Generare: actual 25 module Sunpower monocristaline plus 2 module flexibile monocristaline Solbian, insumand 38mp cu o productie zilnica medie totala de 50kWh. Greutate 425kg. Pretul e undeva intre 10 si 15 000 de euro.
            Initial 57 mp cu 38 module monocristaline Kioto, cu o productie medie asemanatoare.
           Generator Fisher-Panda 8kW.

Electronica: MPPT Outback Power Systems Flexmax x3 la aprox 400 Euro bucata. Monitoare Votronic, Victron, Phillipi cam 100 Euro bucata vaz 6 in poza fara sa ma uit bine, Invertoare Victron 2 x 3000/48 pret min. 1000 bucata, invertor Steca, incarcator retea Victron 3kW tot peste mia de euro. 

  Sa faca adunarea cine vrea dar asta e un sistem real cu preturi reale. De scazut costurile nu se prea poate decat la combinatia motor/controller unde in opinia mea e nejustificat de mare (adaos de yachting, la furnizorii comerciali normali aceeasi combinatie motor AC / controller Curtiss e mai ieftina), si la generator unde un Honda e mai ieftin si la fel de fiabil. In rest pentru performante similare preturile sunt reale, electronica Victron e disponibila in tara si bate la cur toate chinezariile. Iar la panouri nu discutam, Sunpower e cine e chiar daca pretul lor e triplu fata de marfa no-name din china. Performanta se plateste.     

Cred ca imi datorezi cateva mese la restaurant  ;D

Hai sa iti raspund si la ultimul post cu pleazna aia de Golden Motor. Motorul ala e o copie dupa Mars Etek, doar ca o copie proasta. Controllerele sunt si mai proaste. Cauta pe net sa vezi ce spun utilizatorii despre ele, ca nu trebuie sa ma crezi pe mine. Daca vrei sa ramai la BLDC ori cumperi un produs de la o companie cu nume civilizat (chiar daca unele sunt tot produse in China) si care are o reputatie (le-am enumerat mai devreme) ori mergi personal la ICPE pe Splaiul Unirii si incerci sa afli cu cat iti vand produsul lor (il au pe site si il duc la targuri asa ca tre sa fie de vanzare).  Sau te duci la Tulcea sa testezi E-Tech-ul (daca o fi avand vreunu pe stoc si la pret ca de marina).
Daca nu te cramponezi de BLDC se poate si mai ieftin. Te duci frumos la o firma de stivuitoare si cumperi motor cc cu excitatie serie si controller Curtis sau Zapi second hand. Iesi in mia de euro lejer, cu garantie si postgarantie. Oltcitul electric (masina omologata si inmatriculata de altfel in Ro, si nu e singura conversie omologata, mai sunt si altele) merge cu un motor de stivuitor luat de la REMAT si refacut la o firma de motoare electrice si un controller Zapi de la reprezentanta romaneasca. La 2000 euro aproape ca poti merge pe AC si poti chiar sa iti permiti Curtiss 1238 (cauti si compari ofertele) sau in caz de CC un Soliton Jr. de la Evnetics noi noute, daramite sh.
Sincer daca chiar vrei sa faci asta lasa BLDC-urile si cauta un motor cc de tractiune (din stivuitor, transpalet, chestii de gen) care sa aiba undeva in jurul a 30-50 kg. Nu conteaza cum arata, sunt ateliere care ti-l fac ca nou. Un controller sh de stivuitor e tot ce trebuie la 48V 200A continuu si nu sunt scumpe. Restul banilor ii investesti in barca, baterii si panouri. Nu stiu de ce ai impresia ca o economie de 15-25kg si un castig teoretic de eficienta de 10% merita chiar atatia bani in plus. In opinia mea mai importante sunt garantia sigura si experienta altora. Pana acuma n-am auzit de barci motorizate cu Golden Motor.

Vali

Salut Radu si in primul rand scuze de intarziere, dar printre altele sunt si babysitter cu norma intreaga, 24 din 24. Multumesc pentru detaliile despre randamentul panourilor, e o informatie importanta in discutia ideii tale.

Aici la noi in cuibar nu te scoate nimeni "la careu", si mai ales nu face nimeni misto. Forumistii sunt barcagii experimentati, si mai ales foarte pasionati. Poate si din cauza asta e mai greu de metabolizat ideea ta cu propulsia electrica, lumea stie care sunt cararile batatorite, iar un lucru neconventional e cateodata o bataie de cap prea mare.

Eu in schimb sunt un mare fan al ideii, si m-am implicat in discutie in primul rand ca sa arat ca nu e deloc simpla obtinerea unui rezultat optim. In al 2-lea rand implicarea mea e complet dezinteresata, adica sigur nu vreau sa-ti vand nimic :D.

Ideea e ca nu e mare lucru constructia unei barcute de fibra in care sa instalezi tot echipamentul, insa cu adevarat dificila e obtinerea proprietatilor hidrostatice si hidrodinamice optime ale acelei barcute.

Eu insa as merge si mai departe cu formularea conceptului, adica pe un corp optimizat la maxim as oferi posibilitatea unor metode de propulsie complementare (electric plus termic etc). Am sa explic mai tarziu.

Revenind la polologhia cu rezistenta la inaintare (aia care suna ca pasareasca lui Isarescu :) ), avem 2 chestiuni de rezolvat: obtinerea rezistentei minime de frecare corp - apa, si obtinerea unei rezistente de val minime. Celelalte componente - rezistenta de apendici, aerodinamica etc sunt in general mici raportat la cele 2 componente principale.

Daca am lamurit treaba cu rezistenta de presiune viscoasa minima, prin alegerea unui corp cu forme rotunde (fara gurne), ramane deci sa discutam despre cele 2 componente principale, cea de frictiune si cea de val. Retineti ca pana acum nu am facut absolut nici o discutie despre motoare, baterii sau panouri, fiindca primul pas e conceptualizarea ideii.

La modul simplist, obtinerea unei rezistente de frecare minime inseamna asigurarea unei suprafete udate minime a carenei la maximul de deplasament. Spun la modul simplist fiindca exista si un efect al formei corpului asupra rezistentei de frecare, datorat componentei normale (perpendiculare) a vitezelor particulelor de fluid pe corp. Vom vedea insa ca printr-o alegere inspirata putem minimiza influenta formei corpului asupra rezistentei de frecare.

Sa ne gandim putin: care e corpul cu maxim de volum, dar cu minimul de suprafata exterioara? Pai cred ca natura ni-l arata imediat atunci cand facem un balon de sapun de exemplu, si anume sfera. Ca de obicei, spre deosebire de noi, mama natura aplica intotdeauna si neconditionat legile fizicii :).

In cazul unui corp plutitor propulsat insa, avand forma alungita, consideram ca avem nevoie de un elipsoid: avem sectiunile transversale perfect rotunde, adica suprafata exterioara minima, implicit suprafata udata a semi-elipsoidului considerat carena. Imaginati-va un dirijabil pe jumatate scufundat: aceea este forma operei vii cu maximul de volum si minimul de suprafata udata.

Vom vedea insa ca forma de elipsoid nu e suficienta, avand nevoie de un unghi ascutit la prova pentru "a taia apa" (scuzati exprimarea neacademica), plus o distributie a deplasamentului pe lungime optimizata pentru:

1. Un numar Froude specific limitei superioare a regimului de deplasament. Asta implica un coeficient prismatic in jur de 0.6

2. O amplasare echilibrata a maselor de-a lungul corpului, pentru a obtine asieta dorita. Asta inseamna deja ca ne gandim la jurnalul de greutati si luam in considerare masele deloc neglijabile ale echipamentelor, mai ales bateriile.

Ca sa conceptualizam cat mai concret, sa ne gandim ca forma adaptata cel mai bine pentru limita superioara a regimului de deplasament este forma caiacului de competitie. Colegul Bogdan Buciu ne poate confirma: deseori, daca sportivul e suficient de puternic, caiacul depasese regimul de deplasament, "muscand" si o bucatica din regimul de tranzitie spre glisare.

Forma caiacului de competitie ne arata niste lucruri foarte interesante: in primul rand sectiunile transversale sunt perfect circulare, ceea ce inseamna suprafata udata minima. Veti obiecta totusi ca la cat de lung e caiacul, nu se poate vorbi de suprafata udata minima la maximul de deplasament posibil. De acord, dar vom vedea la urmatorul post, cel despre rezistenta de val, cat de importanta e alungirea relativa (raportul dintre lungime si latimea la plutire) pentru obtinerea valului propriu minim si implicit a rezistentei de val minime.

La finalul acestui post, vreau sa rog lumea sa-mi atraga atentia sa 'traduc" pe unde mai e nevoie :). Vreau sa spun ca scriu aici cu maximul de seriozitate si cu interes maxim. Daca se doreste, ma pot opri oricand din "polologhie" insa cred ca ar fi o pierdere pentru toti forumistii interesati. Din cauza asta sper ca nu e pierdere inutila de timp efortul meu de a scrie pe forum in miez de noapte despre aspectele hidrodinamice ale optimizarii unui corp de barca propulsat electric ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

radu_d


Rumpi :  la chinezesc sau o dam pe mancare romaneasca? Cu placere mergem daca ai timp

Vali: unde e continuarea?

modi

Rumpi , Vali , ...... sunteti uluitori , nene !
Va citesc aporturile si ma simt la Camera Ascunsa !  :o Pe bune , mi-a dat cu zecimale . E Rocket Science ce scriti voi acolo !

Va admir sincer si va felicit !

dany

Sper ca la chermeza de pe 9-11 -a sa nu se intre adanc in discutia asta.Noi''astialalti'' o putem pune de o carte si anume ''popa prostu'  '' :o :o :o

radu_d

#41
M-au calmat baietii astia de vand Etec : motor 5kw + arbore + elice= aprox 7.5 k Euro + 24 % TVA

Rofl

Fritz

Citat din: radu_d din Octombrie 17, 2013, 12:43:10 AM
Salutare!

Nou aici si in domeniul barcilor, imi place, citesc mult si indraznesc o intrebare:

O pilotina cu un motor de 2 cp isi face treaba sa ajunga prin Delta?

Am 2 motoare electrice de 1 cp fiecare si vreau sa stiu daca le mai pastrez.

Multumesc!


Acestea sunt cele doua intrebari !!!  Pilotina cu 2 cai (autonoma ...complet electrica ) vreau sa vad !!! In Delta !!! :D
De la o pilotina burtoasa si grea la caiacul de competitie e o oarecare diferenta...
Astept cu mare interes rezultatul palpabil.   Motoarele ziceai ca le ai !!! Ia de citeste mai sus ce ai scris ...  ::)

Vali

Citat din: radu_d din Octombrie 25, 2013, 06:31:21 AM
Vali: unde e continuarea?

Continuarea vine imediat, o sa fie atata de citit incat mi-e sa nu te lasi pagubas :). Glumesc, insa inainte de a continua, am sa am rugamintea sa ne scrii si tu ce s-a inteles din ce am scris pana acum despre hidrodinamica.

Oricum, eu scriu pentru toti forumistii interesati, ca sa informez si nu ca sa ma dau in stamba (daca voiam asta, scriam pe barcaholic :P ). Vom vedea cum, in urma "disecarii" problemei vom ajunge la solutia cea mai buna, prezentata deja in clipurile de mai inainte, anume multicoca.

Vreau sa spun ca eu am trecut deja prin toate etapele pe care le-am povestit si le voi povesti in continuare, iar acum urmeaza testele CFD si probele de bazin. Dpdv conceptual deci treaba e gata, si urmeaza validarea practica a solutiei prin probe de bazin.

Daca rezistenta totala la inaintare in bazin coincide (cu o anumita eroare bineinteles) cu cea calculata la proiectare, inseamna ca s-a facut treaba buna, si abia atunci ne putem apuca de calculele de putere, energie stocata, randamente electrice si mecanice etc.

Urmeaza asadar tratarea complicatei probleme a rezistentei de val propriu, coroborata cu interferenta valurilor la o ambarcatiune multicoca, astfel incat sa avem rezistenta de val minima. Dupa care in sfarsit ne vom apuca de hidrostatica, plus celelalte probleme expuse la inceputul acestui mini-serial.

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Ciby

#44
@Vali, eu as zice sa copiezi postarile tale si sa le duci intrun topic separat, pe tema proiectarii sau a calculelor de hidrodinamica.
Informatia este mult mai larga decat subiectul topicului prezent si cautarea ei pe forum, in forma actuala, o sa puna probleme.
Si in plus, o asa prezentare isi are locul in sala de clasa nu la un spritz pe tema propulsiei electrice.

Multa stima "Dom' Profesor"!

PS
Ai fi bun de actor, treci cu asa o usurinta de la postura de "Braconier" la cea de "Dom' Profesor" de zici ca nu e adevarat. Meriti un spritz si pentru asta si pentru activitatea "pedagogica" de pe forum!

PPS
Intru pe acest topic cel mult la o ora sa vad ce noutati au mai aparut.