Propulsia electrica

Creat de radu_d, Octombrie 17, 2013, 12:43:10 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Rumpi


Ei acuma rocket science, nu-i chiar asa. Atata doar ca sunt lucruri cu care noi nu suntem obisnuiti. Ca roman normal te apuca groaza cand vezi preturile si te gandesti astia-s nebuni la cap, traiesc cu etnobotanice de fac asemenea lucruri si mai si zic ca se merita. Hai sa explic cum gandeste austriacul ca se merita:

Eu Ghita austriacul ma gandesc ca vreau sa merg in jurul lumii pe apa. Cu nevasta. Ea frizerita fitoasa zice ca vrea tot confortul de acasa nu labe triste cu spalat ciorapii in lighean si trait cu lamapa de gaz. Eu jurist responsabil care am mai fost pe mare stiu ca daca vreau confort trebe catamaran. Altfel ma paraseste muierea. Asa ca ma apuc de conceput barca perfecta. Iese un catamaran de 13,90m lungime pe 7,50 latime. Constructia astuia costa exact la fel, indiferent cum e propulsat, cu vele sau cu motoare, e vorba de material si manopera. De acolo incolo treaba e simpla si consta doar intr-o comparatie de preturi: un motor diesel marin cu saildrive face cat un motor electric cu accesoriile aferente, deci nici un avantaj. Una bucata catarg si un set de vele plus accesoriile aferente (manevre fixe, mobile, conectica, vinciurile, etc.) noi noute pentru un catamaran de 13,9m face sau nu 15000 euro cat ma costa pe mine panourile solare? Face mai mult asa ca bagam linistit si bateriile in calcul. Un bloc Pb-acid AGM 48V 420A face cam 7000 euro. Doua asemenea blocuri fac 14000. Plus 15000 panourile plus incarcatoare face 30000. Adica cel putin cam cat ar costa propulsia cu vele. Ce costuri mari mai am? Pai generatorul, da parca unu din asta tot as lua cu mine si daca as avea doua diesele, ca e mai eficient sa incarci cu el decat cu alternatoarele. Cablurile si electronica de putere. Sa vedem: daca vreau confortul de acasa invertoarele alea tot trebe sa le cumpar, asa ca asta este.  Mai raman cablurile, instrumentatia aferenta bateriilor si incarcatorul de retea. Daca sunt cu vele tot imi trebe ceva baterii, cabluri monitoare si incarcator. Asa bateriile sunt incluse si de banii pentru ele cumpar cabluri si monitoare in plus si maresc capacitatea incarcatorului. Sub linie iese ca un catamaran de marimea asta nou nout costa la fel indiferent ca e solar sau cu vele. Ba chiar s-ar putea sa dea cu plus in favoarea aluia solar. Si in ala solar pe urma nu mai bag bani sa cumpar nspe litrii de motorina, revizii la motoare si alte alea. In consecinta e "free energy". In plus cu ala solar mai pot face ceva: imi fac ONG, si cer sponsorizari. Si merge frate: Hawker da bateriile pe gratis ca sunt cunoscuti pentru chestii de genul asta (in SUA au sponsorizat un dragster electric). Producatorul austriac de panouri solare imi da panourile pe gratis ca vrea publicitate buna la el in tara sa se afirme in fata concurentei no name din china care vinde mai ieftin pe e-bay. Cine dracu imi dadea mie un set de vele cu catarg si toate chestiile aferente pe gratis??? Deci de doua ori "free energy". In plus ma mai sponsorizeaza tot felul de localnici cu firme ciudate: unu imi da gratis materialul de tapiterie sa tapitez toata barca. Altu imi face reducere la electronica ca-i dealeru national. Aia de la Bombardier imi dau un scuter subacvatic sa-l testez. Plus altii mai mari si mai mici, mai o masina de spalat de la Miele, mai un voluntar pasionat care vine si ma ajuta pe gratis, etc. Deci de trei ori "free energy". Si tot ce trebuie sa fac eu pentru asta e sa bat toba prin mass-media. Ceea ce nu e greu ca sunt in trendul ecologic si traiesc intr-o tara mica. Odata pornita treaba merge ca pe roate. De exemplu am ajuns in Grecia, mi-au luat-o altii inainte cu circumnavigarea electrica si bateriile mele nu mai sunt cele mai tinere. Si uite ca dupa ce tin o prelegere la al mai mare targ de barci vin niste olandezi la mine si ma intreaba "auzi baiatu nu vrei tu una dintre noile noastre baterii sa o testezi un sezon? Litiu ca lumea frate nu dinozaurii aia de plumb de-i ai tu in barca." Dupa un an olandezii prind un contract gras sa electrifice o barja macara pentru orasul Amsterdam si eu mai primesc un set de baterii. Basca mai scriu o carte pe care o vand cu 14,99 Euro la toti ecologistii. Pai cum sa nu fie "free energy". Ce sa mai vorbesc de unde a plecat, adica de pe Rin, prin toata Europa. Numa motorina ce o consuma de acolo pana in Delta si a facut o economie de cateva mii de euro. Iarasi "free energy".         

O sa va intrebati: bine frate economic e bine da cum sta nautic? Adica cum se taraie el in juru lumii cu 2x10kW? Nu moare la prima furtuna? Aici se vede plusvaloarea austriacului si cum a gandit el treburile. In primul rand el stie ca viteza medie normala in circumnavigatie e de 5 noduri. Asa ca barca e optimizata pentru asta. Cocile au fost optimizate hidrodinamic. Motoarele si elicile sunt si ele optimizate pentru viteza asta. Pana si instalatia electrica e optimizata tot pentru asta. Motoarele sunt optimizate la puterea de 2kW. El are 20kWh in baterii si genereaza 50kWh pe zi. Deci in fiecare zi are 30kWh pe care nu-i poate inmagazina si pe care ii arde pe confort (frigider, masina spalat, plita electrica, aer conditionat, watermaker) si in motoare. Practic daca bate soarele cum trebe el poate sa tina 2 motoare la 2kWh si sa mai si incarce bateriile. De aia foloseste si trei incarcatoare MPPT, panourile sunt impartite cate un set pentru fiecare motor si un set pentru confort.  Pana iese din Mediterana n-are probleme ca merge din port in port, catinel cate 40-50km pe zi. Il doare la patina de furtuna, dimineata se uita la prognoza, daca-i proasta sta la adapost, daca-i buna merge. Nici probleme cu energia n-are, si daca ploua tot mai incarca ceva panourile (ca-s monocristaline cu performanta buna) si cu 20kWh in baterii si generatorul la post poate sa stea la ancora pana haleste si ultima Eugenie de pe barca. Si pe oceane? Pai pe oceane nu-i problema. In primul rand ca merge pe ruta clasica cu vant din pupa. Asta inseamna ca pe langa motoare il mai ajuta si vantul. Cum? Pai are omu o suprastructura de 2,6m inaltime si 7m latime. Asta face vo 14mp (ca e semirotunda cabina nu chiar patrata) de spinnaker ridicat tot timpul. Si daca vine furtuna aia mare in mijlocu oceanului? Atunci face si el ce fac si ceilalti, numa ca mai devreme: scoate ancora de furtuna sau series drouge sau cauciurile de masina legate cu funie si fuge cu vantul, ca asta e cea mai sanatoasa tactica de furtuna pe catamarane. Singura lui problema ar fi sa fie surprins de vre-o furtuna neanuntata in apropierea unui tarm. Acolo trebe sa aiba grija, sa stie tot timpul unde e urmatorul adapost si sa stea cu ochii pe prognoza meteo. Da asta e valabil pentru orice barca nu doar pentru alea solare. Plus ca motoarele lui de 10kW nu sunt chiar asa de impotente cum am vrea noi sa credem. Motoarele electrice suporta sarcini mult mai mari pe termen scurt, deci in situatii de urgenta daca-i da in gura se misca catamaranul de nu te vezi. Cand era sa-l striveasca o barja scapata din convoi la Drobeta a tasnit de la ponton cu 17kmh contra curentului Dunarii. Atata ca nu poate sustine viteze din astea pe termen lung.
Dupa cum vedeti profilul de utilizare e totul. Pe oceane stia foarte bine ca viteza lui va fi de maxim 5 noduri, mai degraba 3 spre 4, adica cat dau cei 4kW si vantul din pupa in suprastructura. Asta e foarte putin dar nu-l deranjeaza pentru ca nu e in vre-o copaie de 5m ci merge cu un catamaran cu tot confortul, are haleala pe un an si apa cat poate sa faca watermakeru, adica 100l cu 1kWh. Cand se plictiseste scoate colectia de filme, muzica, scrie carti, si nici macar nu trebuie sa se calce pe picioare cu nevasta. E adevarat ca nu va putea merge niciodata contra unui vant puternic dar tot adevarat e ca nici un circumnavigator de placere nu face asta de buna voie. Sunt destule de vazut si cu vantul din pupa. Acuma ca a renuntat momentan la circumterra si arde gazu in Egee in vacanta e oricum al mai tare din parcare. Profilul de utilizare in Egee e exact potrivit. Mers din golf in golf, 30-50km pe zi, baie, plaja si distractie cu aer conditionat. "Free energy" bineinteles. Dovada? Pai anu asta a schimbat omu bateriile si panourile solare. De la 57mp de panouri a redus la 38mp. De ce reducere? A cumparat panouri mai eficiente (astea chiar le-a cumparat cu banii jos la pretul pietei) care dau aceeasi cantitate de energie. Putea sa ramana la aceeasi suprafata cu panouri mai eficiente da pentru ce? Ca la actualul profil de utilizare tot nu consuma nici cat are. La fel cu bateriile. Acuma ca a scos plumbul din barca putea sa o umple de litiu sa aiba autonomie mai mare. Da pentru ce ca el tot aceeasi 50km ii merge pe zi. Si ramanand consecvent profilului de utilizare a usurat barca de 2 tone, deci tot iese in castig la performanta.
Parerea mea e ca per ansamblu si respectand profilul de utilizare probabil ca a iesit chiar mai ieftin decat daca facea un catamaran cu vele. Asta chiar daca ignor toate sponsorizarile si chestiile primite pe gratis. Nu de alta da un catamaran productie serie de 43 picioare face de nou minim juma de milion de euro. Pe asta solaru il suspectez ca a iesit undeva la 3-400 000 euro.

Concluzia? Se poate "free energy"? Se poate bineinteles, da nu pentru romani parliti. Daca ai sa scoti 3-400 000 euro din buzunar odata te poti bucura linistit de avantajele avansului tehnologic si "free energy" in Egee. "Free energy" in comparatie cu ailalti de acelasi nivel cu tine, nu in comparatie cu ala de padeleaza in caiac cu bugetul total de 3000 euro de la Giurgiu la Venetia.  Arta consta in a stii sa echilibrezi dorintele cu necesitatile practice si cu realitatea tehnologica. In functie de asta exista un sweet-spot, punctul unde lucrurile se imbina corect. Iar din pacate pilotina glisoare electrica independenta energetic nu se pupa cu Delta decat pe bani multi. Dati-mi minim 100 000 Euro si vedeti imediat cum se face. Singura problema e bineinteles ca nimeni nu scoate banii astia ca sub linie nu mai e "free energy". 

Fritz

Bine punctat Rumpi. De la mine inca un +   :)

radu_d

Frit:  pt ca orgoliul meu ranit ma face sa plang in barba, va trebui sa merg mai departe cu proiectul de 2 cp. Nu se poate sa renunt atat de usor.

Pe de alta parte subiectul de pe topicul asta este legat de propulsia electrica si nu de cea generata de motorasele mele de parbriz.

Asa ca o facem pe din doua:  ma dau la vale cu motorasele de 2 cai si in amonte dau drumul la benzina.

radu_d

#48
Motor de Balkankar aici, la 1200 Eur + in functie de model (in Bucuresti)

http://www.stivuitoarele.ro/index.php?main_page=contact_us

la comanda ajung in 1-2 zile

radu_d

#49
Rumpi:   apreciez, rad o data cu tine cand citesc necrologul parlitului de catamaran;

ai dreptate intru totul;

numai ca eu nu vreau o asemenea scula;

catamaranul meu va avea vele, motoarele electrice fiind accesibile numai la nevoie (citeste in primul post )

altfel apreciez ca fiind cea mai savuroasa decriere facuta unui consilier juridic

;D ;D ;D ;D

dany

Mi-am programat pe deseara un vis,si anume eu in locul consilierului juridic inconjurat de ape linistite , cu motorasele torcand molcolm in soarele amiezei,cu un ''cico''rece si cu o frizerita fierbinte alaturi.... 8) 8) 8).Cartea mai poate astepta......

Fritz

 Interesant !! Numai ca ,,frizerita " s-ar putea sa se plictiseasca in acel paradis de atata splendoare si liniste ...si s-o stearga cu vre-un barcagiu bezmetic care alearga cu o barcuta mica, mica dar cu un motor MARE...poluant si zgomotos.   8)...
In acest caz ...neaparat , pe langa cei 2 cai frumosi si o gramada de ,,orgoliu "  ::) trebuie sa avem la indemana o TESLA !!!  ;D ...

dany

Si asa visul se transforma in cosmar ... >:( >:( >:(

Vali

Mai nasol e daca frizerita pleaca pe coclauri cu vreun negru din-ala din tarile calde, care are lasoul permanent la el :D. Atunci chiar ca nu mai poti s-o faci vreodata sa se intoarca la vreunul din cei 2 barcagii, indiferent de cat de dotati sunt in cai putere sau in lungime (la plutire ;) )...
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Fritz

#54
O TESLA...DOUA TESLE ! :o  ...
  Deci tesla e o unealta de tamplarie care nu trebuie sa lipseasca din barcile celor cu orgolii !!!  ;D
Cu cat barca e mai mare si mai scumpa ...cu atat TESLA va fi ,,pe masura" si va deveni cel mai util obiect la indemana ...
Plimbandu-ma cu barcuta din avatar cu 25 de cai ,pe Snagov ...si depasind vreo 2-3 barci de vreo 120 000 de euro bucata ...cu motoare de 250-500 cai ... am avut ocazia sa vad ce inseamna tesla-n orgoliu !!!
Unul ranit grav (ca avea si o blonda langa el) a vrut sa intre-n mine, cu un barcaz de 8 metri ... de-am intrat prin nuferi sa scap de imbecil...,altul a sunat la capitanie la Severin , ca acolo aveam barca inmatriculata, altul la politia lacului Snagov... Cum asa ??? Pe mine... cu barca de 120 000 de COCO sa ma depaseasca ala cu ,,motoreta aia " ...

solpet

#55
Citat din: radu_d din Octombrie 25, 2013, 02:53:55 PM
Asa ca o facem pe din doua:  ma dau la vale cu motorasele de 2 cai si in amonte dau drumul la benzina.

Si uite asa s-a nascut ideea hibridului ! :-)

Si fiindca veni vorba de austriacul cu a lui catamaran electrificat,
iata ce faca  - la scara ceva mai mare un alt austriac, firma Steyr
(binecunoscut pt. motoare diesel robuste)
http://www.steyr-motors.com/marine-diesel-engines/2-4-and-6-cylinder/full-hybrid-propulsion-system-diesel-and-electric/

Bineinteles nu sunt nici pe departe unicii in materie de propulsie hibrida.

Cu cat nava (sau submarinul) este mai mare (in deplasament) propulsia cu motoare electrice devine mai atragatoare.
Adica daca la nave mici propulsia electrica nu reprezinta un castig net insemnat in materie de greutate,
ba dimpotriva motor+regulator+baterii pot depasi greutatea sistemului "clasic" de motor cu ardere interna + combustibil,

la navele mari sistemele diesel-electrice (Ward-Leonard si derivatele)
precum si cele nuclearo-electrice (reactor nuclear-->schimbator de caldura -->generator de aburi -->turbine -->motoare electrice,
plus "maruntisurile" gen condensator pt. aburi, sisteme de racire, pompe de recirculare si tot scutul de protectie in jurul reactorului + a circuitului primar
devin optiunea cu castig net in greutate si volum
fata de propulsia clasica (motor cu ardere interna sau turbina de aburi) + rezervoare de combustibil.

Dar am divagat de la barcute....
Un obstacol major in calea raspandirii propulsiei electrice , la barci sunt preturile mentinute artificial mult peste pragul real.
Nu pot decat sa zambesc cand vad preturile regulatoarelor solare din "magazinele de yachting".

Preturi  cel putin triplue fata de un blocuri similare (ca si complexitate, functii si lista materiale (eBOM) )
iar fata de pretul de productie - ce sa mai vorbim - multiplicator x30 pana la x50.
_____________
Bunaoara unii de la dep. Marketing la firme de acumulatori
incearca sa "vanda" ideea  supravegherii  temperaturii si a tensiunii la fiecare celula in parte  dintr-un bloc LiPo ca pe o ideea absolut noua si geniala.

De curand am avut o discutie cu o asemenea grupa, trebuia sa le furnizam o solutie tip wireless (fara fir, respectiv fara N conexiuni intre baterie si controller).

La un moment dat - ca sa le  domolesc un pic elenaul, am pus intrebarea daca cunosate cineva dintre cei prezenti
istoria evolutiei submarinelor germane in perioada premergatoare si in timpul celui de al 2-lea Razboi Mondial?

Tacere, cam jenata in sala...
(in spatiul germanofon tema WW2, cu enunturi pozitive in favoarea Axei este oricum tabu in discutii "oficiale" ).

Ca sa rup tacerea le-am delectat cu urmatoarea mica poveste din istoria tehnicii ;-)

In timpul studentiei lucram la un laborator de fizica.
Faceam experiente legate de proprietati diamagnetice in camp magnetic intens.

Neavand acces la magneti cu supraconductori la locatia respectiva
foloseam solenoizi cu infasurari din teava de cupru.
In tevi circula (fortat, evident ) un lichid de racire.

Solenoizii respectivi (bobine, de fapt) erau alimentate cu curent prin niste conductori grosi de cupru, de fapt bare.
Sursa de curent, apta sa furnizeze 800..1200 A pentru un timp scurt era un acumulator mai maricel.
Fiecare celula avea voltmetrul propriu (24 de bucati, pt tensiune nominala de 48V) si pe baterie existau si locasuri pentru termometre cu mercur, cu contact.
Rostul termometrelor era (probabil) activarea unei avertizari in caz ca celula se supraincalzea.

Unele termometre lipseau, altele mai erau la locul lor, ceea ce nu-i de mirare,
fiindca bateria, fabricata de AEG era identica cu cele de pe submarinele germane (probabil din dotarea  Typ VII).

Tin minte ca fost fabricata in 1943 (data era frumos inscrisa)
si alimentase initial o centrala telefonica de comandament.

Deci ideea de-a monitoriza temperatura fiecarei celule (necesara pt. predictia evolutiei - sau mai degraba a regresului rezistentei interne)
este veche de cel putin 65 de ani...
Dar se vinde azi la suprapret!
__________
Acum 2 ani la o expozitie nautica, la Tulln, o dealerita, foarte sigura pe sine (ceea ce este ok) incerca sa-mi vanda o "tigara" gen Riva Boat,
cu propulsie electrica.

Nu imi plac nicicum (mai mult mobila din mahon, decat barca), pretul era prohibitiv (cca 120k euro)
asa ca puteam discuta dezinvolt si fara stress cu doamna ;-)

Am intrebat-o cat costa un pachet de baterii?
A cautat , a socotit si a raspuns - 40k , dar asta-i pretul CU TvA.

Acum ce sa-i raspund?
La nevoile mele un motor de 25CP este perfect, si 50CP ar insemna deja supramotorizare.

Un motor de 50CP, evoluat si nou-nout ar fi iesit  pe la 22k - iar de diferenta pana la pretul bateriei (40k)
as fi putut cumpara cca 15.000 litri benzina (fara plumb, evident).

Adica o cantitate pe care nu as fi putut "arde" cu un motor de 50CP nici in 8 ani, avand in vedere putinul timp pe care-l am disponibil pt fitze pe apa.

Atunci se pune intrebarea - blocul de LiPo, la modestul 40k m-ar tine 8 ani?

Ei bine , de atunci preturile au scazut, si personal sunt chiar f. curios cum va arata curba in urmatorii 3 ani?

Fritz

#56
 ...Da . Scump domnule...scump.
La barci mici e realizabil, dar ineficient. ..iar in momentul de fata nu merita investitia.
Nu se justifica  si nu se amortizeaza in veci
La navele  mari , de deplasament, unde viteza maxima e limitata de lungimea navei...undeva pe la 5 x radical din L   ( adica la 100 m lungime ...avem 5x10= 50 km/ora )...si puterea  undeva  la 1 tona pe cal , ideea este realizabila si chiar rentabila ...bineinteles in varianta hibrid. 
Eu mai tin cont atunci cand fac o investitie ...si la valoarea de intrebuintare ...a obiectului in care bag banii.
De cate ori ies pe an ??? In 5 luni cate 2 weakend-uri si inca 10 zile in concediu...Maxim 20 de zile, in care merg cu barca maxim 4 ore pe zi.   Deci 80 de ore pe an ... Dar anul are 8760 de ore !!! in care bateriile alea ce fac ?   Cine le verifica, cine le incarca ? ma rog ..ciclu incarcare/descarcare...
Alt mare minus ar fi greutatea f. mare, dificultati la lansare...ridicare din apa.  Pescajul va fi si el mare...si odat esuat in mal....slabe sperante sa iesi cu forte proprii.
Alt minus...ar fi defectabilitatea.  Ai multe elemente defectabile...Aici e grav. Daca ai 4 acumulatori inseriati si unul crapa...ai pus-o...Iar intr-un acumulator celulele sunt tot inseriate.  Tot ce e electronic ...panou,regulator...se poate defecta la apa ...si la descarcari electrice. La un mic scurt..iei foc !
La un vant puternic ...o minitornada..sa zicem ...panourile te vor ajuta sa decolezi.  Eram in Navodari acum vreo 3 ani...in camping Marina Surf. A venit o minitornada ...dinspre Midia...un vartej de la apa la cer ...A maturat plaja de nisip, s-a facut intuneric . Au ramas doar scoicile ...Unui prieten i-a sfasiat cortul de la rulota , cu toate ca tineam vreo 6 insi de el ...Ne ridica in sus !!!. A cazut o antena parabolica exact langa mine...Nu stiu de unde venise, iar un pic mai tarziu a venit de-a dura un castel gonflabil ...cu tobogan si cu instalatia de umflare taras dupa el ...din Mamaia !!! Am facut si cateva poze...O sa le caut .
Deci eu cred ca o barca  utila trebuie sa fie in primul rand sigura ...ceea ce inseamna ...si usoara, si rapida ...cu intretinere minima si consum redus ...iar pretul de achizitie sa fie accesibil. 






Rumpi


Din cauza a ce spun Fritz si solpet (si nu numai ei) tot bat eu moneda pe "profilul de utilizare".

In ceea ce priveste preturile lucrurile evolueaza in bine, dar nu asa bine si repede cum am vrea noi. De exemplu azi vara s-au marit taxele EU de import la panouri solare din china. Pe motiv de dumping. Chinezii au stat au amenintat au facut pe dracu ghem si au scazut TVA-ul lor la jumatate pentru panouri solare.
Cat despre "adaosul maritim" asta este din cauza cumparatorului neinformat care plateste fara sa se uite. Un motor AC de 50kW cu controllerul Curtis aferent e 3000 Euro la Kostov in Bulgaria. Cu controllerul gata programat pentru caracteristica motorului si garantie la orice dealer Balkancar din EU. La cumpararea separata, in functie de producatorul motorului si dealerul Curtis mai tai intre 500 si o mie de euro din acest pret. La 3000 euro pot sa ma incumet (cu multa atentie la superoferte) sa am si eticheta Mes-Dea sau Siemens pe combinatie, dar sunt singur la support deoarece marile firme nu vor sa discute decat cu producatorii OEM.
 
Motoarele cu magneti permanenti sunt mai scumpe ca de cativa ani chinezii au ridicat puternic pretul la pamanturi rare dupa boom-ul turbinelor eoliene (care folosesc motoare PM fara interfier axial) dar tot nu se justifica preturile umflate cu pompa ale ofertantilor maritimi. Si in realitate majoritatea conversiilor de mica putere cu motoare PM folosesc produse Lynch, Agni sau Perm (care sunt acelasi tip de motor fabricat in locuri diferite si cu specificatii usor diferite). Unele modele pot fi chiar cuplate direct unul cu celalalt (axul celui de-al doilea intra direct in fundul primului si gaurile de prindere se potrivesc exact) iar controllerele smechere stiu chiar sa le comute in timpul mersului de pe serie in paralel dupa necesitatile de cuplu si turatie. Si daca un Perm PMS 156 racit cu apa, sau doua Lynch LEM 200 nu fac fata la ce vreti atunci e timpul sa trecem la alta categorie de motoare. Vorbim cam de 2000 euro motorul (sau combinatia) si inca 500-1500 controllerul (dupa marca).

La baterii avem cam trei grupe de firme interesante: chinezii producatori de LiFePo4 prismatice unde pretul a scazut pana la 0.9 dolari per Ah (in functie de cantitatea comandata si taxele locale). Aici in domeniul EV momentan cea mai iubita celula pare a fi CALB de 60Ah care la distribuitorul polonez e 78USD fara TVA (TVA polonez 23% plus transportul din Polonia vo 350 euro paletul). Bineinteles ca sunt si alti producatori, cu renume mai bun sau mai rau.
Pe urma avem un miliard de LiPo chinezesti cu diferite chimii, care se vand cu BMS integrat. Aici preturile precum si calitatea variaza.
La sfarsit vin firmele care ofera pachete integrate LIB (Litiu-Ion) pe chimii precum NMC, MNO sau LTO. Fiecare dintre chimiile astea are avantajele si dezavantajele ei, preturile variaza, dar un pachet cum e cel de la olandezii de i-am pomenit cu 10kWh gata ambalat in carcasa sigilata si cu conectori IP67 la pretul de 11000 euro (daca pretul rezista si nu l-au ridicat intre timp) merita toata atentia deoarece te scuteste de o gramada de bataie de cap, chiar daca arata ca masina de spalat a lu bunica, da macar culoarea e la alegere.

Cat despre BMS-uri (sisteme de monitorizare a bateriilor) aici exista zeci de variante. De la cele open source simple de facut acasa folosind cunostiintele de la casa pionierilor, pana la minunatii cu CAN-BUS integrat si microprocesoare individuale pe fiecare celula, acuma aud de la solpet ca vor unii si wireless, asta e noua pentru mine (adevarul e ca te ia mama dracu sa cablezi o baterie mare, mai ales cand lucrezi la nivelul pungilor individuale asa cum se face in OEM asa ca nu ma mira ca le-a trecut asa ceva prin cap, imediat o sa va ceara so folosit NFC ca tehnologie de transmisie). Problema nu e de fapt sa reinventam apa calda (pe aia a inventat-o Sergiu Nicolaescu) ci sa ne spuna apa calda si cat de calda e, si cat va mai curge, si de ce e calda, si totul plug-n-play, pentru habarnisti fara cunostiinte tehnice.
Pe vremuri la submarine era simplu, Hones, Getz si  Misch submarinistii care se holbau in schimburi la Voltmetre si termometre aveau fiecare 2 ani de scoala tehnica superioara de electricieni si stagiu de specializare curent continuu la AEG, Bosch sau Siemens si bateau astfel la cur toata tehnologia de astazi, ca doara erau supercomputere cu capacitate de invatare continuua si multiple sisteme autonome de comunicare, interventie si control. Numa la capacitatea de reactie stateau mai prost da asta a rezolvat-o inaltul comandament cu cateva pastile de met-amfetamina. Asa supertehnologie nu ne mai permitem astazi in epoca consumismului si a reducerilor bugetare, asa ca facem microcipuri si cerem alora de la marketing sa scoata dracu vo lozinca sa convinga clientu ca am avansat si e mai bine asa.

modi

Citat din: Rumpi din Octombrie 25, 2013, 01:47:53 PM

Ei acuma rocket science, nu-i chiar asa.

"Nu" pe dracu !  :o :o :o Citesc de doua ore p-acilea si zici c-ati scris in swahilli !

Citat din: dany din Octombrie 25, 2013, 08:39:40 AM
Noi''astialalti'' punem de-un ''popa prostu'  '' :o :o :o

Dany , ia si fa cartile ..... Io pun in pahare .

Marius Titulescu

Propulsia electrica inca nu a ajuns la nivelul in care sa fie ok dpdv economic, dar in urmatorii 20 de ani cred ca se va ajunge si acolo.
__________________________________
Marius
Cea mai buna pizza Cluj