profil naca

Creat de pelicanul, Noiembrie 13, 2013, 01:52:20 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

pelicanul

Intilnirea de la Bucuresti nu a dus doar la cheful de care ati auzit. In sfirsit, cu aceasta ocazie, am avut posibilitatea sa-l cunosc pe Vali si, bineinteles, am profitat de ocazie si l-am "descusut" putin si pe partea tehnica. Vreau sa inlocuiesc safranul cirmei la barca mea, pentru ca la ora actuala este o simpla scindura de vreo 6 cm grosime invelita in fibra si rasina poliesterica. Neprofilata, groasa si urita. Si grea ca naiba! :)
Vali mi-a dat citeva idei si, printre altele, a pomenit si de cirma profilata. Nu am apucat sa-l intreb cum se poate obtine acel profil. Doar asa, la ochi? :) N-am gasit nimic nici pe forum (-uri) asa ca m-am dus la tanti Wiki ( http://en.wikipedia.org/wiki/NACA_airfoil ), am luat cea mai simpla formula de acolo :) si am pus-o in excel.
Se obtine un profil simetric care poate fi adaptat dupa nevoile oricarui amator.  "t" (cimpul albastru) este grosimea maxima a profilului ca procent din "c" (cimpul galben) care este "coarda" profilului sau latimea safranului sau derivorului proiectat. Se obtine "y", adica grosimea profilului la distanta "x" fata de marginea de atac.
In poza, doua grafice care arata variatia coeficientului de rezistenta la inaintare (en: drag) CD si a coeficientului anti deriva (en: lift) CL, in functie de unghiul de actionare si de profilul folosit.
Cam asta e teoria sa vedem cum rezolvam cu practica, ca aia ne omoara.

Later edit: x, y si c exprimate in centimetri.

Vali

Am sa intru mai tarziu cu un raspuns detaliat (acum sunt calare pe flex). Pana atunci, vreau sa spun ca si eu urmeaza sa fac acelasi lucru, anume o carma basculanta profilata pentru barcuta mea, deci partea practica va fi publicata pe masura ce o realizam.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

cristiantutuianu

cat am desenat  uite ca a postat Vali
cotele din desen sunt in mm
............................ :) :) :) :) :)

pelicanul

@cristiantutuianu
OK, e mult mai simplu de facut, dar ala nu e profil naca. :)

cristiantutuianu

da corect ce zici
pe wiki asta e profilul generat de formula

home made

cauta un profil 001 naca,sau asemanator,ia exemplu deriva de la avion(partea fixa+mobila)sau o picatura de apa in cadere alungita mult,i-ti da ideie c-am cum arata.
uite aici:

http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=3410259

Mihaif99

#6
Citat din: pelicanul din Noiembrie 13, 2013, 01:52:20 PM
Intilnirea de la Bucuresti nu a dus doar la cheful de care ati auzit. In sfirsit, cu aceasta ocazie, am avut posibilitatea sa-l cunosc pe Vali si, bineinteles, am profitat de ocazie si l-am "descusut" putin si pe partea tehnica. Vreau sa inlocuiesc safranul cirmei la barca mea, pentru ca la ora actuala este o simpla scindura de vreo 6 cm grosime invelita in fibra si rasina poliesterica. Neprofilata, groasa si urita. Si grea ca naiba! :)
Vali mi-a dat citeva idei si, printre altele, a pomenit si de cirma profilata. Nu am apucat sa-l intreb cum se poate obtine acel profil. Doar asa, la ochi? :) N-am gasit nimic nici pe forum (-uri) asa ca m-am dus la tanti Wiki ( http://en.wikipedia.org/wiki/NACA_airfoil ), am luat cea mai simpla formula de acolo :) si am pus-o in excel.
Se obtine un profil simetric care poate fi adaptat dupa nevoile oricarui amator.  "t" (cimpul albastru) este grosimea maxima a profilului ca procent din "c" (cimpul galben) care este "coarda" profilului sau latimea safranului sau derivorului proiectat. Se obtine "y", adica grosimea profilului la distanta "x" fata de marginea de atac.
In poza, doua grafice care arata variatia coeficientului de rezistenta la inaintare (en: drag) CD si a coeficientului anti deriva (en: lift) CL, in functie de unghiul de actionare si de profilul folosit.
Cam asta e teoria sa vedem cum rezolvam cu practica, ca aia ne omoara.

Later edit: x, y si c exprimate in centimetri.

Uite ce am gasit.  Metoda de constructie e interesanta, si poate fi adaptata pe ce curbura vrei tu.

http://www.rclandsailing.com/catamaran/construction.html

Cauta paragraful "Rudders:"
   " To save weight the rudders are hollow made from the same 1/8" plywood as the hulls....................
......................................................."


Are si poze:
http://www.rclandsailing.com/catamaran/images/rudder_drawing.jpg
http://www.rclandsailing.com/catamaran/photos/rudder_test.jpg
http://www.rclandsailing.com/catamaran/photos/rudder_const_3.jpg
...............
http://www.rclandsailing.com/catamaran/photos/rudder_const_4.jpg

cristiantutuianu


pelicanul

Multumesc pentru raspunsuri, dar nici unul nu da solutia pentru punerea in practica si pentru verificarea formei.
O punere in practica foarte interesanta este cea oferita de mihai (multumesc :) ) si cred ca si forma e corespunzatoare.

Mihaif99

Citat din: pelicanul din Noiembrie 13, 2013, 05:20:21 PM
Multumesc pentru raspunsuri, dar nici unul nu da solutia pentru punerea in practica si pentru verificarea formei.
O punere in practica foarte interesanta este cea oferita de mihai (multumesc :) ) si cred ca si forma e corespunzatoare.

Hei, ma bucur ca a fost interesant. Vezi ca la probe tipul zicea ca "rudderele" sunt un pic prea usoare si ii era greu sa le scufunde. S-ar putea sa vrei sa le ingreunezi un pic.

Captan

@pelicanu. Facem o copie de profil de la Mac-ul meu,daca merge si la a ta sau mergem la aia de la GSP de la poarta care e la fel ca a ta si vedem ce carme are. Tot Bogdan il cheama pe respectivul si il cunosc, poate ne da ceva detalii, daca vrei.

byteworks

Oricum e numai ceva de discutat si facut cand suntem pe uscat in sezonul mort, daca nu e cine ce stie ce super nava de concurs chestia cu profilul e un moftulet, ceva cu o forma cat de cat hidrodinamica sau chiar numai cu niste muchii tesite poate fi mai mult decat suficient.
In ultima vreme scoala iese din incremenirea teoriei lui Bernoulli, care isi da mana mai prietenos cu Netwon, recunoscand si ca o simpla placa creaza fortele necesare, fie ele portante sau de rotatie in cazul carmei. Asa-i, forta de rezistenta la inaintare e cea care ne incurca si trebuie lucrata din ... profil.

Solutia aceea din doua placaje mi se pare excelenta, si e usor de realizat. Se poate lesta cu niste placute de plumb.


pelicanul

@captan
Am vazut profilul de cirma de la barca aia nemteasca, cred ca e bun, barca e aproape identica cu a a mea. Problema mea era cum pot sa determin grosimea necesara in diferite puncte (si/sau sectiuni) pentru a obtine acel profil?
Pentru asta am bagat formula in excel, de unde obtin grosimile necesare, pe care apoi le pot verifica in timpul constructiei. Dar vad ca nu a descarcat decit o persoana (pina acum) fisierul excel. :)
Calculatorul online gasit de Cristi imi da grosimile in diferite puncte ca procente din "c". Ceea ce am facut eu da rezultatul direct in cm (si mm) si se poate verifica direct pe piesa. Asta era problema de teorie.
In practica se poate aplica solutia gasita de Mihai (sau ceva asemanator) cred ca e cea mai simpla.

pelicanul

@ byteworks
Corect, nu trebuie cine stie ce profil, mai ales ca de la teorie la realizare e cale lunga :)
Totusi, o grosime de 5-6 cm cu un bord de atac patratos (cum e acum :) ) e cam nasol, nu?

byteworks

Asa-i, dar un fierastrau pendular de mana, o rindea si un slefuitor rezolva situatia  cat ai zice (sau ai prinde?) peste!