Carene de glisare

Creat de Fritz, Noiembrie 27, 2013, 05:51:15 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Fritz

  Deschid acest topic ...Suntem la ,,proiectare, design si teoria navei " ... Cine vrea citeste.  Cine nu...se uita la poze... :)
  deoarece am ajuns la concluzia ca este necesar sa stim ce inseamna ...glisarea si sa fim la curent cu ultimele descoperiri in acest domeniu. Adica glisarea in secolul 21 ..sau mileniul 3.  Noutati ...Nu toti sunt interesati , dar cine doreste informatie , va gasi.
  Am poluat topicul deschis de Modi...cu care vorbisem ...sa-si toarne o barca in matrita mea...dar s-a razgandit intre timp si eu nu mi-am dat seama...si m-am trezit vorbind de funie in casa spanzuratului...   Topicul era la ,,lemn" ...Iar eu ma feresc de lemn...cat pot.  Am avut experiente ...cu lemnul ... E frumos ...E adevarat. Dar il evit.

Incepem ...cu cursul 3  ...,,Nave Mici" ...al Prof. Dr. Dan Obreja  ( am omis sa scriu autorul ...in graba).
  Ajungem la REDAN TRANSVERSAL> ... si un document scanat din 76...Speed planning boat ...

Florio

#1
Citat din: Fritz din Noiembrie 27, 2013, 05:51:15 PM
  Deschid acest topic ...Suntem la ,,proiectare, design si teoria navei " ... Cine vrea citeste.  Cine nu...se uita la poze... :)
  deoarece am ajuns la concluzia ca este necesar sa stim ce inseamna ...glisarea si sa fim la curent cu ultimele descoperiri in acest domeniu. Adica glisarea in secolul 21 ..sau mileniul 3.  Noutati ...Nu toti sunt interesati , dar cine doreste informatie , va gasi.
  Am poluat topicul deschis de Modi...cu care vorbisem ...sa-si toarne o barca in matrita mea...dar s-a razgandit intre timp si eu nu mi-am dat seama...si m-am trezit vorbind de funie in casa spanzuratului...   Topicul era la ,,lemn" ...Iar eu ma feresc de lemn...cat pot.  Am avut experiente ...cu lemnul ... E frumos ...E adevarat. Dar il evit.

Incepem ...cu cursul 3  ...,,Nave Mici" ...  Ajungem la REDAN TRANSVERSAL> ... si un document scanat di 76...Speed planing boat ...

Nu-i bai cu poluatul, uite ca s-a nascut topicul asta dedicat, initiat de tine :) .
Si din cate descarcari ale celor documente vad in numai o ora,  ai avut o idee buna.

La barci e cu dragoste, intocmai ca la femei : nu-i frumos ce place lumii, e frumos ce-mi place mie :) .


P.S.
  SI ca sa echilibrez poluarile :) , pun si eu o forma de glisare a mileniului 3, din zona care imi place mie : sailingul
Ia zi, tu glisezi cu 60 de noduri ? :)

http://www.youtube.com/watch?v=pipGWQmerEQ#t=87

Fritz

#2
 Foarte tare. 
  Macar sa invatam de la altii ...!!!  Cred ca e util sa avem acces la informatie !!! la tot ce e nou.
  Vorba lui Vanghelie.... :)

,,,,E inadmisibil ca nişte cetăţeni ai României să nu aibă acces la studiile superioare doar din cauză că nu ştiu să scrie sau să citească", a spus Vanghelie. ,,Vrem învăţământ şi manuale universitare într-o limbă pe care şi analfabeţii să o poată înţelege. Nu e vina lor că sunt analfabeţi, aşa s-au născut, nu au ales să fie în felul acesta".

Florio ....Vezi filmuletul asta ... E din zona in care-ti place tie...dar imi place si mie, si nu ma abat de la topic.  Velier cu redan transversal ...2012 !!!

From Impossible Idea to Reality - World's Fastest Sailboat: Vlad Murnikov at TEDxBeaconStreet *

Fritz

#3
 Deci o carena de glisare in V ...are gurne ascutite , unghi de stelare ( unghiul V-ului) constant de la cuplul maestru spre pupa ...si gurnele paralele.  Deci de la cuplul maestru spre pupa suprafata de glisare ...latimea barcii NU se ingusteaza.

Pe aceste doua suprafete de glisare trebuie sa avem redane longitudinale paralele.  Acestea creeaza suprafata portanta si totodata deflecteaza apa , si micsoreaza suprafata udata.  O carena fara redane longitudinale si fara gurne va fi udata TOATA si in plus apa va urca si pe bordaje... Randament minim la glisare.  Carenele in clinuri , nu au ..clinurile paralele...Dragheaza destul de mult, dar totusi se dezlipesc de apa ... Este un avantaj mic....dar care exista. 
Unghiul de stelare se alege intre 8-10 grade...pentru glisare la viteze mici si incarcaturi mari ( dar pe ape linistite) ...si 24...chiar 30 de grade pentru viteze foarte mari ..si ape agitate...valuri...
Stabilitatea statica este mai buna la unghi mic de stelaj...dar stabilitatea dinamica scade. Barca cu fundul plat la viteze mari devine instabila. Are portanta prea mare si incepe sa sara...
Barcile cu unghi de stelare mare 20...24 de grade sunt stabile dinamic., pot atinge viteze mai mari si se comporta mult mai bine la valuri. Intrarea in glisaj se face mai tarziu ca la cele cu unghi de stelare de 8-10 grade.
V-ul adanc si redanele lomgitudinale creeaza o rezistenta suplimentara carenei la socuri.
  Un studiu mai vechi (rusesc) arata ca unghiul optim de stelaj pentru glisare pe ape interioare ar fi de 12 grade , si pentru costier...maritim 24 grade.
  La redanul transversal vreau sa ajung... Uite un studiu ...un pdf...al suedezului David Svahn...Un singur redan transversal ...ce efect are . Navalistii ...stiu ce e ala!!! :o
Si o chestie generala ...despre ...redanele transversale ...

pelicanul

#4
Citat din: Florio din Noiembrie 27, 2013, 06:17:14 PM
...........


P.S.
  SI ca sa echilibrez poluarile :) , pun si eu o forma de glisare a mileniului 3, din zona care imi place mie : sailingul
Ia zi, tu glisezi cu 60 de noduri ? :)

......................

Cu 60 de noduri glisezi si cu mineralieru'! :) :) :)
Problema e: cum ajungi la 60 de noduri numai cu ajutorul vintului?  :o

Scuze de off topic, subiectul deschis de Fritz e interesant, sa stim si noi macar teoria!

Fritz

 Pelicane ...Nu se supara nimeni de offtopic. Atata timp cat exista informatie ... Eu ma chinui cu 35 de cai sa trec de 50 de noduri ... si altii trec pragul asta cu vele !!!  Dar nu cu orice barca... Aici e problema . Sa te dezlipesti de apa...

Fritz

 Un studiu al unei carene in V cu un redan ...pe model in bazin . Avem si rezultate.
Dedicatie ... pentru Vali . :) 

Mihaif99

Citat din: pelicanul din Noiembrie 27, 2013, 06:47:47 PM
Citat din: Florio din Noiembrie 27, 2013, 06:17:14 PM
...........


P.S.
  SI ca sa echilibrez poluarile :) , pun si eu o forma de glisare a mileniului 3, din zona care imi place mie : sailingul
Ia zi, tu glisezi cu 60 de noduri ? :)

......................

Cu 60 de noduri glisezi si cu mineralieru'! :) :) :)
Problema e: cum ajungi la 60 de noduri numai cu ajutorul vintului?  :o

Scuze de off topic, subiectul deschis de Fritz e interesant, sa stim si noi macar teoria!

Ajungi.... Odata intrata in glisare barca se misca mai repede decat viteza vantului.  Daca tii vantul ala aparent in travers sa vezi cum zboara windsurful...

PS:
Ai vazut saracu flamingo ala din filmul postat de Florio. Nu prea razbate.

Fritz

 In principiu ...poti depasi lejer viteza vantului... Conditia e ca barca sa poata !!!! sa draghezi cat mai putin  ...(arhitectul  rus a scos chila afara din apa ..si o foloseste pentru echilibrare) si barca sa se dezlipeasca de apa.... Suprafata udata minima...Asta se obtine fie prin forme prismatice , ascutie, fie prin ventilatie ( redane transversale) sau, aripi portante ( hidrofoils).

Fritz

#9
 Revenim la stepped hulls... S-a constatat ca doua stepuri rezolva problema deplalasarii centrului de presiune catre pupa ...odata cu cresterea vitezei . Echilibrarea trim-ului nu va mai fi necesara la carenele cu redane transversale...
Aveti atasat ...unstepped  vs stepped hull. si patentarea americana de anul trecut ...a unei carene cu doua redane transversale...Eu faceam asa ceva prin 2002... Iar in tarile nordice sunt folosite la curse din 1998 ...la clasele 3c offshore ...si mai mari. 

Vali

In primul rand multumim lui Adi (Fritz) pentru deschiderea topicului, chiar era nevoie de aceasta discutie.

In al 2-lea rand, multumim pentru postarea Capitolului 3, despre glisare, din cartea "Particularitatile hidrodinamice ale proiectarii navelor mici", de prof. dr. ing. Dan Obreja.

Dl. Obreja e profesorul meu preferat de la Nave, si a fost seful cercetarii la ICEPRONAV, inainte de a se inchide bazinul de acolo. Este poate cel mai valoros specialist in hidrodinamica navala la ora actuala in Romania, si este indrumatorul meu la cercetare la bazinul de incercari hidrodinamice de la Facultatea de Arhitectura Navala.

Printre altele, dl. profesor Obreja din cand in cand ne citeste postarile aici pe forum, desi (inca) nu are cont. Nu am scris toate acestea ca sa-l "periez", ci ca sa subliniez ca (inca) avem in tara oameni incredibil de valorosi, si care culmea se bucura cand vad ca mai sunt de-alde noi, care chiar la nivel de barci incercam sa facem treaba buna.

Deci daca dl. Dan Obreja citeste pe aici, spun doar atat: Salutare si Respect, Domn' Profesor :).

Despre glisare in general si redane transversale (stepped hulls) in special, abordarea mea personala nu e spre viteza cu orice pret, ci spre un regim economic.

Exista anumite limite la fiecare caz de glisare (carena prismatica, redane transversale, aripi portante), care de ceva vreme au cam fost atinse, iar breakthrough-urile in domeniu sunt destul de rare.

In schimb, exista areale de aplicatii practice complet neacoperite, unde nu sunt neaparat necesare ultimele descoperiri, ci aplicarea in practica a know-how-ului existent, pentru obtinerea unor bune rezultate pe parte de optimizare dpdv economic a glisarii. Ca exemplu - glisoarele hibride. La asa ceva lucrez in prezent, dar ca de obicei voi povesti cand va fi totul gata.

Spre deosebire de Fritz, care are multa experienta practica pe parte de redane transversale (din ce am vazut cu ventilare in zona gurnei), experienta mea e mai mult pe glisare conventionala. Insa de ceva vreme lucrez la arhitecturile optimizate dpdv economic: redane transversale in sageata, cu profilare dupa modelul intradosului aripilor portante supracavitante, cu ventilare in zona chilei si sustentatie partiala pe aripi portante.

Abordarea e orientata spre performante economice deoarece marea mea pasiune a fost si va ramane vela. Iar glisarea o vad ca pe un rau necesar, incercand permanent sa-i maximizez efectele, minimizandu-i totodata impactul asupra mediului.

Oricum, voi contribui la acest topic alaturi de Adi (Fritz), si cred ca e mai buna aceasta abordare interactiva, in detrimentul unui eventual articol tehnic insipid, greu de urmarit si metabolizat.

Adi, ramane sa studiez ce ai atasat, si voi reveni cu postari complementare.

"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Fritz

#11
 Aici este link-ul de unde se pot gasi gratis cursurile domnului Profesor Dan Obreja.  Multumim domnului profesor pentru acest curs.
http://biblioteca.regielive.ro/cursuri/transporturi/nave-mici-106354.html
In domeniul constructiei de ambarcatiuni ...de agrement , de pescuit, in general ambarcatiuni usoare ...nu prea avem pe piata nimic performant .  Dar nici clientul nu e pregatit ...NU stie ce ii trebuie, nu stie cum arata o carena de glisare...
Nimeni nu studiaza problema in detaliu.  Producatorii de ambarcatiuni produc si lotca, si barcile utilitare de tip Laguna... (care sunt barci de semi-deplasament ..copiate dupa barci din lemn cu bordaj in clinuri...model 1700 ..toamna (nu se mai stie de cand plutesc alea)...

  Lasand traditia si lemnul ... Eu vreau sa privesc inainte...Ce-a fost a fost. Nu existau alte materiale.
  Nu pot sa ma abtin  ...;D ...il citez pe @Home Made  ,, asa o sa-ti ramina lemnul pur,neatins de infamia metalului " ...Adica sa-l tai din padure cu topor de piatra !  :o ...
  Lemnul PUR si NEATINS e in padure ...si e viu...

  Formele de glisare , sunt relativ simple . Redanele longitudinale si transversale nu fac altceva decat sa deflecteze apa, sa creeze portanta suplimentara si sa micsoreze suprafata udata a carenei, implicit frecarea.  Asta inseamna sa mergi cu viteza mai mare, cu consum mai mic ...sau ambele.
Redanul transversal ...a fost testat pe barcile de curse si ...pe vedetele militare ...In prezent se foloseste tot la curse, si militare, dar si la yahturi, RIB-uri , ambarcatiuni mai rapide decat ...clasicele.




Fritz

Citat din: Fritz din Noiembrie 27, 2013, 07:23:51 PM
Un studiu al unei carene in V cu un redan ...pe model in bazin . Avem si rezultate.
Dedicatie ... pentru Vali . :)

Aici atasasem un pdf, un studiu pe model in bazin.
In pagina 11 , este un grafic in care se vede diferenta ...stepped / unstepped   ....si ventilare naturala vs ventilare fortata a redanului.
Rezultatul e clar !!!  Ventilarea redanului ...e frectie. Au incercat aia de la Beneteau dar ...rezultate ...nu prea.  Au inclinat redanele spre inapoi si auinjectat in mijloc aer ...Nu e bine ...Suprafata udata trebuie micsorata. 
  Full ventilation nu are efect aproape deloc fata de redanul neventilat ... Dar stepped vs unstepped ...e diferenta imensa.  :)

Florio

Salut Adrian, am vazut pozele cu "zburatoarele" de mai sus si mi-am pus o intrebare.
Faptul ca elicile lor ies din apa nu distruge ceva ?
Stim cu totii ce inseamna sa prinzi putin aer la elice, din cauza vreunui val. Mie mi s-a intamplat pe o furtuna in Marea Neagra. Nu e deloc funny, barca pierde pentru un moment guvernarea .

Fritz

#14
 Salut Florio.  Majoritatea barcilor din poze sunt barci de curse offsore , cu elici supracavitante care ,in principiu functioneaza ...jumatate afara din apa.  Au profilul facut sa functioneze in regim de cavitatie ...si ventilatie.  O sa explic ...probabil intr-un alt topic ...despre elici, fiecare tip de elice.  Chiar am vreo 3 elici supracavitante ...

Pozele sunt facute ...in saritura...dar in realitate ele merg in glisare .  Nici motorului nu-i face bine sa ramana fara apa de racire .
Carene de glisare cu redane se folosesc , mai nou ...si la yahturi. O sa atasez un pdf... si cateva poze.
Ce ai patit tu...Elicea a intrat in ventilatie...din cauza tangajului ...A ramas fara apa ,din cand in cand ...Nu ai ce face ...decat sa cobori motorul mai jos sau sa muti ...din bagaje spre pupa...
Dar nu comparam deplasamentul si raportul kg/cal al unui Mc Gregor 26 (parca) ...cu 50 de cai ...cu al unei barci ultrausoare ...si raport kg/cal ...in jur de 3..4.