Afişare Mesaje

Aici puteţi vedea mesajele acestui utilizator. Sunt afişate doar mesajele făcute în secţiuni în care aveţi acces.


Mesaje - Vali

Pagini: [1] 2 3 ... 256
1
Proiectare, design, teoria navei / Re: Teorii, de ce-uri ...
« : Ianuarie 11, 2023, 07:56:39 p.m. »
Salut Alin, aici gasesti mai multe variante de barcute potrivite pentru sailing si pescuit, de transportat (si) pe masina : http://dinghy.pl/ . Epoxy-ul il probezi intr-o cantitate mica, daca se intareste e ok, si oricum asa ceva nu se prea strica in timp.

Motorul de trolling nu e indicat pe Dunare, unde ai curenti mari, mai bine il folosesti daca dai la spinning pe lacuri, aia e destinatia lui. La Dunare mai bine stai agatat intr-o ancora normala decat sa consumi curent ca sa stai pe loc.

2
Monococi / Re: yola ozana
« : Decembrie 08, 2022, 03:22:45 p.m. »
Salutare Paul si scuze de intarziere :).

Iola Ozana a fost fabricata la Cooperativa Bratesul Galati in anii 80, pentru folosire preponderent la mare. Pentru ape interioare exista modelul iolei Crizantema, de 4,20 m, asa ca Ozana de 8 metri a fost din start gandita pentru agrement la mare, sau pe marile lacuri din complexul Razelm-Sinoe, recunoscute pentru conditii mai dure decat lacurile interioare.

In vara lui 2000 m-am dat cu o iola precum cea din anunt, la plaja la Mamaia, in zona specificata de Bobinuta. Pe atunci inca se faceau plimbari contra cost cu iola cu vele, dupa care cam toti proprietarii au renuntat la velatura, din motive de comoditate si cerere majoritar pentru plimbari la motor.

Mie mi-a placut foarte mult cum se misca barca, desi pasagerii erau cam timorati de bandarea ei (avea derivor mobil, deci lestul era alcatuit mai mult din pasageri, iar acestia nu prea stiau cum sa se miste la volte :) ).

Cred ca s-ar mai putea gasi pe la vechii proprietari un greement complet (arborada si velatura), poate nu toti le-au aruncat. In acest caz, s-ar putea scapa de bataia de cap cu constructia de la zero a unui greement, dar important e sa aiba si derivorul (mobil) original.

E bine de stiut totusi ca majoritatea iolelor Ozana care au avut velatura au fost echipate cu catarge si ghiuri manufacturate din lemn stratificat, cu sarturi si straiuri din sufa galvanizata, si vele din dacron portocaliu de Iasi. Cu toate astea, si-au facut treaba foarte bine la vremea lor, si atata vreme cat nu se doreste performanta maxima, ci comportament bun la plimbari de agrement, cred ca se poate refolosi cu succes un greement de acel tip.

Eu am urmarit de-a lungul anilor cum evolueaza aceasta barca, inclusiv la motor, si mi-a placut mult cum sta pe valuri. In ultimele 3 veri am urmarit o asemenea barca la Eforie - "vaporasul Matteos", si se comporta excelent inclusiv atunci cand are pasageri pe platforma superioara (care are rol de umbrar).

Acum cativa ani am descoperit in curte la Bratesul si matrita barcii, care era pregatita pentru dezmembrare, si m-am inteles cu seful de acolo sa mi-o lase mie, cu gandul ca poate-mi torn si eu vreodata un corp. Desi e cam ingusta la pupa pentru standardele actuale, e o barca extrem de buna dpdv hidrostatic, hidrodinamic si ca seakeeping, si cred ca ar fi si mai reusita daca s-ar turna cu bordul liber ceva mai inalt (cat teuga suprainaltata din prova).

Nu ma pronunt vizavi de pretul din anunt, dar la nivelul pretului de azi la materiale devine pe zi ce trece mai costisitor sa-ti faci o barca, si din cauza asta am observat ca si preturile sh au luat-o in sus. Ar trebui vazut in ce stare tehnica e barca, si daca e ok, poate mai e spatiu de negociere.

Daca s-ar gasi un greement folosit, iar pretul barcii ar fi acceptabil pentru cumparator, cred ca ar fi o treaba reusita, fiindca barca e foarte buna. Cred ca ai putea sa intrebi lumea din zona pescariei Mamaia care mai are asa ceva, cred ca e foarte probabil sa gasesti ori o barca la pret bun ori macar un greement cu care sa se poata face treaba.

Daca esti interesat de aceasta varianta, la nevoie merg cu tine sa ne uitam. Daca eventual aflu de vreun greement disponibil, te anunt. Indiferent de rezultat, te rugam sa ne tii la curent daca poti. Succes :).

3
Asociatii si cluburi nautice / Re: Asociatia Cap Compas
« : Mai 19, 2022, 09:49:34 a.m. »
Cred ca cei cu permis si cu barcile inregistrate deja , sunt mai putin expusi la abuzuri .

La mine in zona si nu numai, cei cu barci inmatriculate sunt la fel de expusi la abuzuri. Avem cateva exemple chiar pe forum, pe diferite topicuri unde lumea povesteste cum le-au fost incadrate barcile in mod arbitrar la categorii de impozite de peste 1000 lei anual.

Inclusiv e cineva care s-a judecat cu primaria Galati si a castigat, exact pe incadrare abuziva la clase de impozit. Cu toate astea, primaria isi continua nestingherita abuzurile. Aici esti expus la capriciile functionarului, si din cauza asta e atata lume care nu mai vrea sa auda de Ro, si inregistreaza pe Belgia, Polonia etc.

4
Asociatii si cluburi nautice / Re: Asociatia Cap Compas
« : Mai 17, 2022, 06:43:01 p.m. »
Salutare tuturor.

E prima mea postare cu continut dupa 10 luni. La mine s-au schimbat multe, dovada si absenta de pe forum si din gashca.

Tocmai din cauza acestor schimbari, personal nu mai am cum sa ma implic in asociatie. Asta nu impiedica pe cei interesati sa continue, bineinteles daca exista chef, motivatie si spirit de echipa.

Asa ca, daca sunteti interesati, continuati cu infiintarea asociatiei. Nu asteptati de la altii, implicati-va. Daca exista intentie, am sa intru si eu cu contributii pe aici, dar nu ma voi implica mai mult decat in discutii pe topic.

Scopul asociatiei ar trebui sa ramana lupta cu abuzurile, desi o parte din acestea s-au rezolvat de la sine. De exemplu in zona mea nu mai au tupeu sa opreasca barcile neinmatriculate sub 7 metri si sub 20 de cai, din cauza ca au facut dosar penal cuiva, si a iesit urat cand procurorul a dat NUP.

Au mai ramas totusi unele magarii din partea fiscului, plus unii militieni care se baga in seama obligand proprietarii de barci neinmatriculate sa le inscrie la fisc, chestie ilegala. Nu am auzit pana acum de probleme cu barcle inmatriculate in alte tari, ar fi si culmea, avand in vedere conventiile internationale. Insa la cat ii duce capul pe unii reprezentanti ai organului, nu e exclus sa se trezeasca vreunul cu idei.

Cam atat deocamdata. Eu am hotarat sa ma dau cu barca si sa-mi vad de viata, asa ca daca doriti sa continuati cu asociatia, aveti toata libertatea, dar pe mine va rog sa ma excludeti. Daca aveti nevoie de informatii, scrieti-le va rog aici, si am sa contribui cu tot ce stiu vizavi de infiintare si functionare a asociatiei.

5
Cafenea - Discutii generale / Re: LA MULTI ANI !! \
« : Ianuarie 01, 2022, 12:16:42 a.m. »
La mulți ani tuturor forumistilor :).

6
Vanzari / Re: Placaj Okoumee integral de vanzare
« : Iulie 12, 2021, 11:37:45 p.m. »
Multumita lui Bogdan, eu am avut privilegiul sa vad planurile si sa-mi fac o idee despre barca.

Este cvasi-identica dpdv al arhitecturii cu alte barci mici recunoscute pentru calitatile marine superlative, anume Serpentaire-ul lui Bernard Veys (care a castigat prima editie Mini Transat), sau Primo a lui Jean Pierre Villenave (preluata de Jaques Mertens de la bateau.com si adaptata pentru s&g - arhicunoscutul Vagabond 20).

E vorba de barci din placaj, in 2 gurne si 5 panouri (7 daca socotim si roof-ul), ale caror origini vin de la designerii veterani ai erei placajului - Phillipe Harle, Jean Jaques Herbulot, Robert Tucker.

Designerul polonez Janus Maderski are o serie de asemenea barci, cu rezultate notabile - indeosebi Setka (O suta), barca oceanica de 5 metri in mai multe variante. Globe 580 este intr-un fel o continuare a seriei Setka, fiind destinata unor trasee mai lungi si mai dificile, si fiind gandita ca maximul de barca apta pentru transport pe un container mic, de 20 de picioare.

Ideea e excelenta, mai ales ca barca de solitar, sau cel mult de echipaj de 2. Este o barca performanta, cu lungime maxima la plutire (deci rapida), velatura generoasa, si confort relativ bun raportat la dimensiuni. E usor de construit in regie proprie, la costuri rezonabile.

Pentru un amator motivat si priceput, proiectul Globe 580 este calea cea mai facila de a obtine o barca marina minimala, dar performanta. Exista solutii pentru diminuarea costurilor, astfel ca barca sa fie accesibila cat mai multor velisti interesati, cu posibilitati modeste.

Cred ca asta ar fi trebuit sa fie si ideea de baza a initiativei Globe 580, anume accesibilitatea. In sensul ca ar fi permis si celor mai putini privilegiati sa-si implineasca visele de croaziera serioasa in solitar, pe un design verificat in practica (Setka are un palmares bogat deja).

Din pacate, o idee ce parea nobila s-a transformat intr-un gay-ism cu pretentii exclusiviste, si intr-un cosmar pentru cei care i-au dat curs. Asta din cauza mizeriilor cu care a venit organizatorul pe parcurs, dupa cum ne-a relatat Bogdan mai sus. Se prefigureaza deja un esec de proportii al initiativei Globe 580, din cauza pretentiilor absurde ale organizatorilor. N-ar fi nici prima si nici ultima asemenea actiune velistica esuata.

Dpmdv, aceasta barca ar fi extrem de buna pentru un solitar, sau chiar familist care-si doreste sa zicem un cuibar plutitor pentru tarile calde. Il trimite pe container unde-l coafeaza, ia avionul si isi face vacanta pe apa asa cu isi doreste. Nu vrea asa departe, agata barca la masina pe peridoc si bate Grecia sau chiar apele Mediteranei dupa plac.

Barca e usoara si foarte marina, ceea ce ii permite un areal larg de utilizare. Am corespondat cu dl. Maderski referitor la Setka, si exact asta mi-a spus, e o barca suficient de marina incat sa permita la nevoie traversade serioase in zona mediteraneana. Mi-a placut Setka foarte mult, din cauza ca este esenta microcruising-ului, maximul de barca la minimul de cheltuiala.

Daca sunt amatori de o barca marina minimala self-built, Globe 580 poate fi o alegere foarte buna, cu conditia sa nu se lege la cap cu participarea la regatele despre care bat toba organizatorii. Eu raman un fan al acestei barci si al acestei filosofii de a accede la cruising serios, chiar daca in prezent conditiile (inca) nu sunt optime pentru asa ceva.

7
Fluvii si canale, Dunare si Delta Dunarii / Re: Golovita nu-i Snagov
« : Iunie 02, 2021, 06:11:13 a.m. »
Chapeau bas pentru povestirea plină de învățăminte, și totodată antrenantă 🙃. Fiecare din noi avem de învățat din asemenea întâmplări, și mai bine le citim decât să le trăim direct.

Nu e așa mare șmecherie dacă barca e de clasă C sau nu, importantă cred eu că e experiența. Personal, pe Razelm - Golovița cel mai potrivit cred că e cu un velier sau cu un RIB, ca să fii liniștit pe termen mai lung. Chiar dacă se pleacă pe vreme bună, trebuie atenție la cer, observată orice apariție de cumulonimbuși și modul cum aceasta evoluează, și nu trebuie forțată nota dacă în timp condițiile meteo se înăspresc.

Mulțumim încă o dată pentru povestirea de față, care-mi aduce aminte de topicul pe care scriam pe vremuri întâmplări asemănătoare, "Nu faceți că mine" 😉.

8
Cafenea - Discutii generale / Re: Siguranta navigatiei
« : Mai 26, 2021, 03:57:30 p.m. »
Salutare, am primit de la Dragoș  -ziuamarinei acest anunț despre lucrările la podul peste Dunăre:

9
Barci de pescuit / Re: Folosirea TRIMMMULUI...
« : Mai 25, 2021, 06:20:24 a.m. »
Salut, in principiu trim-ul reglează orientarea elicei raportat la asieta bărcii.

Dacă barca e bine concepută și echilibrată, iar unghiul de incidență al carenei e cel normal (maxim 5 grade la o barcă monocorp), elicea funcționează cel mai eficient atunci când axul ei e perfect paralel cu linia chilei. La bărcile glisoare linia chilei în jumătatea pupa e perfect dreaptă, deci elicea funcționează optim atunci când planul discului elicei e perpendicular pe această linie dreaptă.

In cazul in care arhitectura carenei nu e optimizată și apar diverse depresiuni, sucțiuni etc în curgerea din jurul carenei (operei vii), asieta are de suferit, iar barca de obicei se apupează. Pentru corectarea acestei apupari, se acționează trim-ul, modificând unghiul dintre axul elicei și linia chilei.

Motorul intră deci "mai sub barcă", ridicând zona pupa și corectând asieta. Acest lucru se întâmplă cu un anumit consum de putere, din cauză că barca e forțată să-și ridice pupa, iar de obicei la corectarea asietei crește și suprafața udată a carenei, implicit rezistența de frecare.

Alt caz în care e nevoie de corectarea unghiului dintre axul elicei și linia chilei e atunci când avem o distribuție defectuoasă a maselor in barcă. Aici se pot întâlni ambele cazuri de asietă incorectă - barca poate fi și apupată, și aprovată. Corecția asietei din trim se face deci în oricare dintre sensuri, la fel cu un consum de putere.

Din cauza asta e atât de important ca arhitectura carenei să fie optimizată, sau ca distribuția maselor să fie bine făcută, ca să folosim puterea motorului exclusiv la propulsie și nu la corectarea poziției bărcii in marș.

In cazuri extreme, acționarea trim-ului nu este suficientă pentru corectarea asietei, și atunci e nevoie de artificii ajutătoare precum hydrofoil sau trim tab-uri. La o barcă bine concepută și echilibrată totuși nu e nevoie vreodată de așa ceva.

Cum scria și Cătălin mai sus, trim-ul se mai acționează și atunci când vrem să depășim mai ușor holeshot-ul creat când barca intră în regim de glisare. La tranziția la glisare, barca trebuie să-si depășească golul de val pupa (holeshot), și pentru asta e bun un unghi de trim negativ (motorul mai sub barcă).

Acest artificiu e necesar totuși mai mult la bărcile grele, fiindcă una ușoară și bine echilibrată depășește holeshot-ul ușor, fără a fi nevoie de unghi de trim negativ.

Și ca să încheiem, trim-ul e important in marș fiindcă putem regla eficiența propulsiei in timp real. Astfel, păstrând accelerația la o anumită poziție, acționăm trim-ul până avem turația și viteza maxime raportat la acea valoare a accelerației. Asta ne indică faptul că am ajuns la asieta optimă, la care eficiența elicei e maximă și suprafața udată e minimă.

Bineînțeles că optimizarea vitezei din trim depinde mult de distribuția maselor sau de o carenă corectă hidrodinamic, dar avantajul trim-ului este că ajută și barcagiii mai puțin experimentați în obținerea eficienței propulsiei. Eu personal de exemplu nu am trim și nici nu am nevoie de așa ceva, din cauză că am motoare mici, ușoare, nervoase, și le folosesc pe bărci ușoare, cărora le știu foarte bine comportamentul.

Ca și concluzie, trim-ul este util pe o barcă mai grea, conferă un anumit grad de confort in utilizare, dar nu e ceva vital, decât atunci când barca are probleme de hidrodinamică sau de distribuție a maselor. Dacă barca e bine echilibrată, trim-ul poate fi lăsat permanent la poziția de funcționare optimă a propulsiei. Mai importantă dpmdv este corectarea poziției motorului pe verticală, cu ajutorul unui jackplate reglabil, dar despre acest subiect cu altă ocazie ;).

10
Așa mă distrez eu când povestesc cu prietenii, barca e o balie și motorul e o drujbă 🙃. N-am nevoie de mai mult, nu-mi trebuie pupitru, parbriz, volan, manșă, ceasuri, sonare, bimini și atâtea alte mileuri. Așa m-am învățat de mic, și calul bătrân nu-l mai înveți la mofturi noi.
Singura dotare suplimentară e o pereche sănătoasă de lopeți, cu care ies din belea oricând, și cu care la nevoie îl mai croiesc pe vreun agresiv de pe baltă 😁 (bine că n-a fost nevoie până acum).

Revenind la subiect, sunt mare fan al motoarelor de 15 cai in 2T. E adevărat și ce spune Alex - kama3 mai sus, că sunt cam mult pentru o barcă mică și cam puțin pentru o barcă mai mare.
 Dar avantajele puterii de 15 cai sunt importante raportat la 10 cai de exemplu, atunci când e vorba de o glisoare mică.

Având aceeași greutate (mică), sunt la fel de ușor de transportat, manevrat și montat pe barca, iar asieta e neutră cu un singur om la mâner. Singur la bord rareori ai nevoie să turezi motorul la maxim, iar vana motorului de 15 devine importantă atunci când sunt 2 sau 3 persoane in barcă. Alt aspect de reținut este că în condiții normale de utilizare, un motor de 15 e utilizat mult mai puțin la turația maximă față de unul de 10, deci și consumul și uzura sunt diminuate.

Eu până acum de 15 cai / 2T am folosit Yamaha cu cizmă lungă, Evinrude cu cizmă scurtă, Selva Naxos cu cizmă scurtă și Mariner cu cap Yamaha, la fel cu cizmă scurtă. Ultimul din listă e cel mai bun motor de barcă pe care l-am avut vreodată, pornește în absolut orice condiții, funcționează perfect și cu cea mai proastă benzină, trage de rupe, și nu m-a lăsat niciodată amanet in sălbăticie, iar asta cred că spune multe.

11
Motoare / Re: Crestere putere Yamaha de la 6 la 8 cai
« : Mai 24, 2021, 11:03:21 a.m. »
Teoretic la 2T daca schimbi muzicuta si carburatorul ar trebui sa creasca puterea. Banuiesc ca arhitectura celui de 8 cai e identica, inclusiv sectiunea la esapament, ca doar nu cred ca au facut cizme diferite pentru 6 si 8 cai.

Daca spui ca se comporta identic ca la 6 cai, cred ca obtii aceeasi viteza, avand acelasi pas la elice, in aceleasi conditii de incarcare a barcii. Mai da-ne te rugam ceva detalii despre barca, incarcare etc, ca sa stim detalii. Nu cred ca mai trebuie alte reglaje la carburator sau la cursa muzicutei, cat gaz dau ele atat merge motorul.

12
Eu m-am inteles foarte bine cu un Mariner 15 cp / 2t cu cap Yamaha, dar pe o barca AN 430. In 3 persoane si cu bagaje de camping glisam cu aprox. 30 km/h, de unul singur in barca eram racheta :). In prezent intentionez sa folosesc "drujba" pe o fibra de 3,80 pe 1,50, folosita ca barca de tavaleala. Stiind ce vana are drujba, cred ca am s-o turez doar pana la limita inferioara a glisarii, ca sa am o functionare economica, tocmai din cauza ca pe apa nu ma grabesc.

Din experienta mea, cel mai potrivit motor pentru AN 510, in conditiile utilizarii ca barca utilitara si de pescuit, este un 25 cai / 2T pe carburatie, de la Yamaha sau Johnson / Evinrude. Un asemenea motor e usor (in jur de 50 kg), deci barca isi pastreaza o asieta neutra la guvernarea la maner chiar si cu un singur om in barca. Repriza nervoasa a motorului 2T asigura o dinamica buna barcii la majoritatea nivelurilor de incarcare, iar diferenta de consum la puterea asta nu e asa semnificativa la folosirea barcii in regim de hobby.

Revenind la barcile mai mici, motoarele in 2T de 10 sau 15 cai au cam aceeasi greutate, iar personal as opta pentru cel de 15, fiindca o rezerva de putere nu strica, si in plus nu sunt obligat sa tin motorul turat permanent la maxim. Oricum, cea mai buna e tot o proba cu barca si motorul inainte de achizitie.

13
Salupe / Re: Cum se naste o barca
« : Mai 16, 2021, 11:12:58 p.m. »
Salut Adrian și scuze de întârziere. Ți-am scris pe privat, și rămâne deci să continuăm discuția in particular. Ne auzim deci când e posibil.

14
Barci de pescuit / Re: incepator
« : Mai 16, 2021, 11:02:23 p.m. »
Am deblocat temporar topicul pentru a vă comunica faptul că, din cauza injuriilor proferate pe privat, userul johnyyy este suspendat de pe forum pentru o perioadă de 30 de zile. In caz de recidivă, următoarea măsură este banarea definitivă, inclusiv pe adresa IP.

Știți că nu-mi face nici o plăcere să iau asemenea măsuri, însă dacă sunt colegi care nu știu cum se folosește un forum, de la regulament și până la regulile elementare de conduită, vor găsi de acum timp să și le însușească. Mulțumesc pentru semnalarea problemei.

15
Barci de pescuit / Re: incepator
« : Mai 13, 2021, 06:03:46 p.m. »
Hai să nu ne mai batem capul. Pentru sănătatea forumului, topicul de față se închide pe termen nedefinit. Este prima măsură care se ia in caz de derapaje.
Iar dacă e cineva revoltat cumva de această măsură, îl invit întâi să citească în amănunt regulamentul forumului, care se găsește aici: https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,1434.0.html .

Pagini: [1] 2 3 ... 256