Salutare Paul si scuze de intarziere

.
Iola Ozana a fost fabricata la Cooperativa Bratesul Galati in anii 80, pentru folosire preponderent la mare. Pentru ape interioare exista modelul iolei Crizantema, de 4,20 m, asa ca Ozana de 8 metri a fost din start gandita pentru agrement la mare, sau pe marile lacuri din complexul Razelm-Sinoe, recunoscute pentru conditii mai dure decat lacurile interioare.
In vara lui 2000 m-am dat cu o iola precum cea din anunt, la plaja la Mamaia, in zona specificata de Bobinuta. Pe atunci inca se faceau plimbari contra cost cu iola cu vele, dupa care cam toti proprietarii au renuntat la velatura, din motive de comoditate si cerere majoritar pentru plimbari la motor.
Mie mi-a placut foarte mult cum se misca barca, desi pasagerii erau cam timorati de bandarea ei (avea derivor mobil, deci lestul era alcatuit mai mult din pasageri, iar acestia nu prea stiau cum sa se miste la volte

).
Cred ca s-ar mai putea gasi pe la vechii proprietari un greement complet (arborada si velatura), poate nu toti le-au aruncat. In acest caz, s-ar putea scapa de bataia de cap cu constructia de la zero a unui greement, dar important e sa aiba si derivorul (mobil) original.
E bine de stiut totusi ca majoritatea iolelor Ozana care au avut velatura au fost echipate cu catarge si ghiuri manufacturate din lemn stratificat, cu sarturi si straiuri din sufa galvanizata, si vele din dacron portocaliu de Iasi. Cu toate astea, si-au facut treaba foarte bine la vremea lor, si atata vreme cat nu se doreste performanta maxima, ci comportament bun la plimbari de agrement, cred ca se poate refolosi cu succes un greement de acel tip.
Eu am urmarit de-a lungul anilor cum evolueaza aceasta barca, inclusiv la motor, si mi-a placut mult cum sta pe valuri. In ultimele 3 veri am urmarit o asemenea barca la Eforie - "vaporasul Matteos", si se comporta excelent inclusiv atunci cand are pasageri pe platforma superioara (care are rol de umbrar).
Acum cativa ani am descoperit in curte la Bratesul si matrita barcii, care era pregatita pentru dezmembrare, si m-am inteles cu seful de acolo sa mi-o lase mie, cu gandul ca poate-mi torn si eu vreodata un corp. Desi e cam ingusta la pupa pentru standardele actuale, e o barca extrem de buna dpdv hidrostatic, hidrodinamic si ca seakeeping, si cred ca ar fi si mai reusita daca s-ar turna cu bordul liber ceva mai inalt (cat teuga suprainaltata din prova).
Nu ma pronunt vizavi de pretul din anunt, dar la nivelul pretului de azi la materiale devine pe zi ce trece mai costisitor sa-ti faci o barca, si din cauza asta am observat ca si preturile sh au luat-o in sus. Ar trebui vazut in ce stare tehnica e barca, si daca e ok, poate mai e spatiu de negociere.
Daca s-ar gasi un greement folosit, iar pretul barcii ar fi acceptabil pentru cumparator, cred ca ar fi o treaba reusita, fiindca barca e foarte buna. Cred ca ai putea sa intrebi lumea din zona pescariei Mamaia care mai are asa ceva, cred ca e foarte probabil sa gasesti ori o barca la pret bun ori macar un greement cu care sa se poata face treaba.
Daca esti interesat de aceasta varianta, la nevoie merg cu tine sa ne uitam. Daca eventual aflu de vreun greement disponibil, te anunt. Indiferent de rezultat, te rugam sa ne tii la curent daca poti. Succes

.