Afişare Mesaje

Aici puteţi vedea mesajele acestui utilizator. Sunt afişate doar mesajele făcute în secţiuni în care aveţi acces.


Mesaje - VladIndigen

Pagini: [1] 2 3 ... 5
1
Veliere / Re: Drumul catargelor
« : Decembrie 06, 2017, 05:47:37 pm »
Foarte faina descrierea.  Eu vreau sa ma bag la catarge, am un intreg proiect pe tema catargelor din larice, dar prima data as vrea sa dezbatem istoria si drumul catargelor din larice romaneasca.

2
Veliere / Re: Drumul catargelor
« : Decembrie 06, 2017, 11:42:13 am »
https://en.wikipedia.org/wiki/Larix_decidua 


aici avem si descrierea laricei, sau a zadei ( Larix Decidua)

3
Veliere / Re: Drumul catargelor
« : Decembrie 06, 2017, 10:23:37 am »
Exista date istorice sigure (pot veni cu detalii) despre exportul de lemn din Tarile Romane dupa 1829, cat si marturii despre calitatea lemnului de aici si utilizarea lui pentru corabii (nu doar pentru catarge). De asemenea Austria a exportat mult lemn de calitate (inclusiv pentru corabii) din Transilvania, Maramures si Bucovina. S-a plutarit si pe alte rauri, nu doar pe Bistrita, de exemplu pe Viseu, in Maramures, unde majoritatea tapinarilor si plutasilor erau... evrei (!!!).

Interesant! daca ati gasit scrieri despre asta postati-le aici, sa vedem si noi ,multam!

4
Veliere / Re: Drumul catargelor
« : Decembrie 02, 2017, 09:52:59 pm »
Inca n-am terminat cartea, e foarte interesanta. E cea mai buna lectura de ` gura sobei` pana acum

5
Veliere / Re: Drumul catargelor
« : Decembrie 02, 2017, 09:50:47 pm »
``Corabierii moldoveni in Creta la 1462`` , e ceva nou pentru mine

6
Veliere / Re: Drumul catargelor
« : Decembrie 02, 2017, 09:45:48 pm »
@ VladIndigen Sigur că ai citit asta: https://www.google.ro/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjFroXMhOzXAhXHKOwKHV-pAOMQFghDMAc&url=https%3A%2F%2Fwww.historia.ro%2Fsectiune%2Fgeneral%2Farticol%2Fplutaritul-in-istoria-romaniei-de-la-otomani-la-sovromlemn&usg=AOvVaw3qXiiQVXfvPr78bLVW_j9K
 


Excelent! Am citit parti din ce ai postat tu aici,dar vad si informatii noi(adica vechi, da noi pentru mine:))...si am auzit multe povesti.  Eu despre ASTA vorbeam, despre asta e vorba in topic-ul inceput de mine. despre ce stie fiecare, si despre ce gaseste fiecare despre subiectul respectiv.  Multumesc !

7
Strip plank / Re: Constructie Pocket Cruiser la Cluj
« : Decembrie 02, 2017, 09:38:17 pm »
Salut! Mai esti in Cluj?  ...scuze ca intreb asa direct, eu sunt tot in Cluj, am cumparat un velier sub 7 metri, din 1936, si m-am apucat sa il restaurez. Hai sa bem o bere si sa stam la o poveste...cred ca suntem singurii nebuni din Cluj:)   ...si eu abia acum am vazut postarea ta..

8
Veliere / Re: Drumul catargelor
« : Decembrie 02, 2017, 07:09:54 pm »
Cum am spus in prima postare, am inceput un proiect cu bataie lunga, pe subiectul ``export de lemn romanesc`` . Am facut drumul plutasilor de la Vatra Dornei la Galati de doua ori,cu barca evident, am descoperit lucruri foarte interesante, istorie curata, insa incet incet lucrurile despre care vorbesc se pierd, si e pacat. Eu continui sa sap, si in scurt timp am sa va mai povestesc ce am dezgropat.

9
Veliere / Re: Drumul catargelor
« : Decembrie 02, 2017, 07:04:57 pm »
Citesc acum cu mare interes cartea scrisa de Constantin Cojocaru, si promit ca am sa revin cu ce aflu, pe langa fragmentul pe care l-am postat. Eu de exemplu aveam o viziune fixa, si credeam ca numai pe Bistrita se plutarea lemn. Am aflat acum ca nu numai pe valea Bistritei cobora lemnul, ci si pe alte rauri. Pe valea Bistritei coborau cantitatile cele mai mari, si probabil de o calitate mai inalta,plutaritul pe bistrita a fost promotorul plutaritului in Romania, insa se transporta lemn si pe alte rauri. Poate mai aflam chestii interesante, incet incet, si le punem cap la cap, sa ne facem o imagine de ansamblu mai buna. Istoria, ca si arheologia, de multe ori e dusa in directia pe care o vrea cel care scrie, din pacate. Noroc ca putem sa ne dam cu parerea, si ca avem acces la informatie relevanta, pe care o putem procesa impreuna, ca sa tragem o concluzie despre ce a fost, cum a fost si cand s-a intimplat.

10
Veliere / Re: Drumul catargelor
« : Decembrie 02, 2017, 06:54:33 pm »
Asa-i, am exagerat cand am zis ``de sute de ori``...da cand am zis ``de zeci de ori`` nu cred ca am exagerat.   Totusi eu propun sa revenim la plute facute din catarge de corabie, si sa lasam politica si furtul pentru facebook :) La mine a venit iarna, si imi plac foarte mult povestile si istoria, asa ca ma asez cat mai comod la gura sobei, mai bag un lemn pe foc, si va ascult cu cea mai mare placere !

11
Veliere / Re: Drumul catargelor
« : Decembrie 02, 2017, 03:08:37 pm »
Cred că acesta este și motivul defrișărilor de la noi, nu-i așa? La ei nu prea crește și atunci „hai să-i radem pe ăia, că ei ARE”.


Da, la noi se exploateaza lemn in cantitati uriase, de zeci sau sute de ori mai mari decat in orice alt stat european. Si asta pentru ca in Romania nu se opune nimeni la furt. Tot de zeci si sute de ani.

13
Veliere / Re: Drumul catargelor
« : Decembrie 02, 2017, 11:59:52 am »
Autorii straini nu sau grabit niciodata sa puna in evidenta provenienta lemnului romanesc, aproape in nici o perioada istorica. Din acest motiv caut atestari istorice de aici, din Tarile Romane, cum e aceasta minunata carte despre plutaritul pe valea Bistritei, si a altor rauri din Romania. Cred ca acest subiect e mult mai amplu decat pare, asa ca m-am gandit sa scriu pe forum, sunt sigur ca vom gasi date foarte interesante. Multumesc!

14
Veliere / Re: Drumul catargelor
« : Decembrie 02, 2017, 11:52:25 am »
Eu m-am nascut si am copilarit pe valea Bistritei. Toata copilaria a fost plina de povestile bunicului si ale tatalui meu despre cum mergeau catargele de larice la Galati si de acolo mai departe. Catargele din nordul Moldovei erau la mare cautare din cauza ca erau de calitate superiorara.Calitatea superioara se refera la faptul ca distanta dintre noduri era foarte mare, din cauza cresterii rapide a copacilor, astfel in padure se gaseau copaci perfect drepti, cu lungimi peste 30 de metri, lemn ideal pentru catarg, si nu numai.

Din cartea de mai jos, scrisa de Constantin Cojocaru Tuiac destul de recent, reiese foarte clar, ca lemnul din nordul Moldovei la un moment dat in istorie era raspandit in toata Europa, si nu numai, a ajuns chiar si in America. Cantitatile erau foarte mari, iar plutaritul a tinut pana in anii 40, din cauza lipsei drumurilor si a cailor ferate. Chestia asta mi-am clarificato destul de bine, totusi ce incerc sa aflu e cum ajungeau si in ce perioada a contribuit lemnul romanesc la construirea corabiilor britanice. Asa cum a ajuns in toata Europa si in America, lemnul romanesc pentru corabii, la un moment dat era folosit in cantitati industriale si in Marea Britanie, fiind foarte apreciat. Sunt sute de povesti de pe valea Bistritei despre lucrul asta, insa eu caut documente, carti, atestate istorice, etc. In linkul de mai jos e o bucatica, cred ca cea mai interesanta din cartea lui Constantin Cojocaru Tuiac:https://www.historia.ro/sectiune/general/articol/plutaritul-in-istoria-romaniei-de-la-otomani

15
Veliere / Drumul catargelor
« : Decembrie 01, 2017, 10:57:10 am »
Salutare dragilor!

Am inceput sa lucrez la un proiect cu bataie lunga, iar acum sunt in faza in care ma documentez cat pot de mult.M-am gandit ca aici pe forum pot gasi cea mai relevanta informatie, asa ca iata:

Pe vremea corabiilor,adica pana acum o suta si ceva de ani, cand a aparut motorul cu abur, Romania era unul din principalii exportatori de lemn de corabie in Europa, respectiv la mare cautare erau catargele din larice, sau zada. Catargele se taiau din muntii Moldovei, se faceau plute, plutele coborau pe valea Bistritei(de pe la Vatra Dornei), dupa care pluta intra pe Siretul mare, si asa catargele ajungeau la Galati. De la Galati, erau livrate in Europa, evident cu ajutorul corabiilor.Lemnul de corabii ajungea pana in marea Britanie, din cate stiu,si asa mai departe.  Caut sa aflu mai multe despre acest subiect, respectiv atestari istorice, scrieri si documente pe aceasta tema.Orice informatie ajuta.  Ce ziceti?

Va multumesc!

Pagini: [1] 2 3 ... 5
Forumul CapCompas este gazduit la Hangar Hosting - hosting, email, si cloud