Cap Compas

Ambarcatiuni => Motoare => Subiect creat de: pilu din Aprilie 06, 2015, 07:32:52 pm

Titlu: Despre elice
Scris de: pilu din Aprilie 06, 2015, 07:32:52 pm
cine imi traduce si mie ? pe elicea mea mercury scrie : 40 816702A40 12P , la final am inteles ca e pasul de 12 dar restul?? care e diametrul eliciei?
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: ionitzady din Aprilie 06, 2015, 09:41:45 pm
12 inch face elicea la o rotatie completa , transformam in cm = 30 , sa zicem 300 ture /min avem cam 900 m / min deci ca 54 km /h 

pilu sper ca nu am gresit ( dar asa este ) si te-am multumit.
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: pilu din Aprilie 06, 2015, 10:25:28 pm
treaba cu pasul eliciei o stiam ,nu asta ma intereseaza ,ma intereseaza diametrul eliciei ,caut o elicie mai de fuga dar vreau sa stiu si diametrul ei ,unde scrie diametrul in acel sir de numere  stantat pe elice???ca pasul stiu sunt ultimele cifre cu "P" la final pitch parca se scrie..
inca ceva , tot legat de numerele inscriptionate pe elice ,se poate de acolo afla diametrul axului,numarul de caneluri?? eu vreau sa cumpar una de pe ebay si nu as vrea sa nu se potriveasca..
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: Gabytzu din Aprilie 06, 2015, 10:31:50 pm
Salutare
Cauta in manualul motorului ce elice suporta . De ex la suzuki 50 cp are 13 caneluri , diam 11 x 15p

Stima!
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: pilu din Aprilie 06, 2015, 10:44:02 pm
treaba e ca am gasit diverse elicii si in anunt scrie de exemplu 48-77790-16P (asta am scris eu din cap) in afara de 16P nu inteleg nimica...asta tot intreb eu ,ce semnifica restul de cifre?
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: NessyRO din Aprilie 07, 2015, 08:43:42 am
@ pilu  Mă bag și eu un pic în vorbă, ca profan ce sunt:
După câte știu, nu există un standard care să reglementeze modul de inscripționare al elicelor. Pe cale de consecință, fiecare producător a dezvoltat propriul sistem de marcare. Foarte posibil ca sistemele de marcare adoptate de diferiți producători să fie asemănătoare (vezi cazul producătorilor de motoare), mai ales că informația conținută ar trebui să fie cam aceeiași: cod/marcă producător, diametru, material, tip elice, pas, nr.caneluri, diametru butuc, nr.lot fabricație, etc.
Așa că dacă vrei să afli ceva concret cu privire la inscripționare, trebuie să pornești de la a afla cine este producătorul elicei, după care să cauți catalogul de produse al acestuia. Am dat o căutare pe Google cu datele tale și zice ceva de Mercury, ca are diametru 10 inch și 3/4, 3 pale, pas de 12 inch, sens de rotație standard (sens orar) și că se potrivește la o gamă de motoare în 2 și 4 timpi, cu puteri între 25 și 70 hp din perioada 1977-2005 (așa o fi?).
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: momaul din Aprilie 07, 2015, 09:37:28 am
Salut.Nessy,profan vine de la profesor ,profesionist, sau ce ca vad ca prea le nimeresti
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: peb5 din Aprilie 07, 2015, 11:00:31 am
Dupa o cautare a codului dat 40 816702A40 12P, am gasit numai cu codul: 48 816702A40 12P . Poate ai citit 0 in loc de 8. Aplicatiile si caracteristicile pentru cea cu 48 le gasesti aici:
http://boatpropellers.iboats.com/Mercury_Marine-Black_Max-Propellers/48-816702A40/ApplicationGuide/ (http://boatpropellers.iboats.com/Mercury_Marine-Black_Max-Propellers/48-816702A40/ApplicationGuide/)
si cateva link-uri cu cei care vand:
http://www.2040-parts.com/mercury-quicksilver-48-816702a40-propeller-10-75x12p-10-75-x-12p-13-spline--i1141599/ (http://www.2040-parts.com/mercury-quicksilver-48-816702a40-propeller-10-75x12p-10-75-x-12p-13-spline--i1141599/)
http://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=MERCURY%2048%20816702A40%20RH%2010%203%204%20x%2012P%20PROPELLER%20NEW&_itemId=120637404060 (http://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=MERCURY%2048%20816702A40%20RH%2010%203%204%20x%2012P%20PROPELLER%20NEW&_itemId=120637404060)
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: pilu din Aprilie 07, 2015, 04:57:45 pm
intradevar e 48 acolo ,se vede rau,  oricum e complicata treaba ,eu vreau sa cumpar una cu pasul mai mare nu la fel ca asta. am licitat pe ebay la una asemanatoare  pe care scrie 48-77348A40-21P am zis ca ar trebui sa se pupe ,dar surpriza are 15 caneluri nu 13 ca a mea.

AM GASIT diametrul eliciei vad ca este stantat in spatele eliciei unde intra axul ,10,75 x12 deci diametrul 10,75 pasul 12.
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: coldea radu ioan din Aprilie 13, 2015, 06:56:10 pm
am pe elice:9 1/4x10-J1;-puteti sa-mi spuneti ce fel de elice este? de tractiune sau de viteza?  ms,anticipat! Este montata pe Yamaha-4 timpi,15 cp si are 3 pale!!!!????...
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: peb5 din Aprilie 14, 2015, 12:47:27 pm
La Yamaha F15, in manual, este data elice cu pas de la 8 la 12 inch.
Elicea ta are pas de 10, care este la mijlocul plajei de valori.
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: mariusbig din Aprilie 14, 2015, 09:57:37 pm
Va salut Domnilor.
Rog specialistii sa ne clarifice problema elicelor in functie de tipul de barca , forma , greutate , tip motor 2t/4t , putere motor.
Ce ma intereseaza pe mine : am o salupa trimaran care cantareste cca. 500 kg cu 2 pasageri,bagaje , scule , benzina , etc . Motor yamaha 25cp 2t 3 cilindri. Ce elice sa montez ( diametru,pas ) pentru glisare relativ rapida si viteza ok ? ( maxim 40-45 km/ora )
Poate si altii au aceeasi dilema ca mine si cred ca sunt multi interesati sa lamureasca cat de cat aceasta problema.
Va multumesc anticipat in numele meu si al incepatorilor ca mine.
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: byteworks din Aprilie 15, 2015, 08:47:47 am
Un mini-ghid despre elici este aici (http://motoare-barca.ro/alegerea-elicei/).

Cu 25 de cai si 500 kg ma indoiesc sa atingi 45 km/h.
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: NessyRO din Aprilie 15, 2015, 10:18:24 am
Nu cred că problema elicelor poate fi lămurită complet pe forum, chiar cu bunele intenții de care dau dovadă colegii. Și asta pentru că teoria elicei este una extrem de complexă.
Pe scurt, este bine să folosim gama de elice recomandată de producători (care și-au permis să efectueze studii) pentru  fiecare tip de motor în parte. Sunt convins că este dificil să împerechezi un anumit motor (cuplu, turație, viteză de demaraj) cu o elice pentru a obține un transfer optim de putere de la motor către apă.
În altă ordine de idei, în condiții similare (putere motor, turație, ambarcațiune, diametru elice) o elice cu pas mai mic este o elice de tracțiune, care transferă un cuplu mai mare în timp ce o elice cu pas mai mare este o elice de viteză dar care transferă un cuplu mai mic (deci se recomandă o greutate mai mică a ambarcațiunii). Și asta este numai parțial adevărat deoarece mai trebuie luați în calcul și alți parametri (forma palei, gradul de încărcare al elicei, dacă funcționează în regim semiventilat sau nu, etc.). Pe cale de consecință, cine dorește o elice bună și pentru tracțiune și pentru viteză... ar fi bine să se gândească la o elice cu pas variabil (dacă îți permiți și prețul).
Soluții mai sunt și altele dar cred că relativ la acest subiect este tare mult de citit...
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: Fritz din Aprilie 15, 2015, 10:22:14 am
 Cu 25 de cai si 500 de kg ai exact 20kg/cal.  Eu as zice 650/20=32.5 km/ora. Ceea ce ar insemna o elice cu pas de 9 sau 10"...sa ajungi la 5500 de rotatii pe min.
 Dar uite ce zice un programel de calcul...33.6 km/ora ...cu elice cu pas de 10" la vreo 5250 rot/min.
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: kalifu din Aprilie 15, 2015, 10:28:54 am
Salut despre elice ma ineresez  si poate te ajut ,dar despre motor pot spune ca e motor tip sport motor de turatie  si consum pe masura  este f nervos dar atentie mare la sistemul de amestec ,mot. are un rezervor ptr. ulei de amestec am avut ocazia la o depanare sa constat ca in rezervor era ulei dar mot.se  facuse varza clantaneau toate in el  sistemul de injectie nu mai functiona protectia nu semnala aceasta ,deoarece senzorul de nivel anunta ca are ulei in rezervor si ca totu-i in regula .Solutia ... se umple rezervorul cu ulei se stranguleaza furtnasele care duc la fiecare carburator si se face amestec 2% in rezervorul de benzina si asfel eviti o gripare a mot  bafta.
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: Fritz din Aprilie 15, 2015, 10:31:21 am
 Iar despre elicea cu pas variabil ...Niciodata o elice cu pas variabil nu va avea randamentul unei elice cu pas fix. Pasul palelor elicei ...variabile a fost generat ca pas mediu. Rotind palele spre pas mai mare de fapt rotim profilul generat de elicea cu pas mai mic ..cu cateva grade . NU se va inscrie niciodata pe generatoarea suprafetei elicoidale cu pas mai mare. Va draga . Micsorand pasul...la fel, va draga. Rotind o pala mai mult si alta mai putin...iar e rau...Nu dati banii pe prostii .  ::)
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: byteworks din Aprilie 15, 2015, 11:07:17 am
Eu am un mare respect pentru elicile cu pas variabil, la avioane :) Sunt de un mare ajutor pentru a imbunatati plaja de viteze atat ca ecart cat si ca eficienta in cadrul acestui ecart (pas mic la decolare, pas mare la croaziera) cat si la obtinerea unui consum redus de combustibil.
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: momaul din Aprilie 15, 2015, 11:31:24 am
salut. Am si eu tot un trimaran,greutatea cu doua persoane si bagajele aferente pentru 2-3 zile de pescuit trece de 600kg in conditiile in care barca +motor+baterie+rezervor este in jur de 350kg.Cu o elice de13P amreusit sa  obtin 48km/h in amonte pe dunare dar cu un motor de 45hp(pe el scrie 50hp dar dupa serie in carte scrie ca e de 45hp)In cata logul Mercury la elice de 13 si cu greutatea mai mica de 700kg scrie ca ar trebui sa obtii in jur de 50km/h asa ca eu sant multumit.Am citit ca elicea cu 4 pale s-ar comporta mai bine la viteza de croaziera si cum trebuie sa mai cumpar o elice ma sfatuiti sa iau o elice cu 4 pale?Mentionez ca cu elicea de 13 in conditiile de mai sus motorul se tureaza peste5500rpm.
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: Fritz din Aprilie 15, 2015, 12:59:05 pm
Eu am un mare respect pentru elicile cu pas variabil, la avioane :) Sunt de un mare ajutor pentru a imbunatati plaja de viteze atat ca ecart cat si ca eficienta in cadrul acestui ecart (pas mic la decolare, pas mare la croaziera) cat si la obtinerea unui consum redus de combustibil.

 La avioane se folosesc , intradevar..variabil ,,din mers" actionate mecanic sau hidraulic .  Dar in aer...
Este un fluid complet diferit. E compresibil ...Elicea are viteza foarte mare ...Micsorezi pasul la decolare ( pt tractiune) si randamentul maxim il ai la ,,croaziera" ...pas mare ( consum mic).
 Apa e diferita. Si asa la vapoare se folosesc elici cu pas variabil , care pot schimba si sensul de mers rotind palele. Dar sunt elici lente.
   Eu am testat elice cu 4 pale cu pas ,,variabil" ...de fapt desfaceai butucul prins in 4 suruburi si roteai fiecare pala cate o gradatie ...Era ceva intre 10'' si 15". Nu am fost multumit de ea la viteza maxima. Probabil ca era generata pe pas mic. Imi omora motorul si nu puteam pleca de pe loc . Il porneam in viteza si-l acceleram ... Am incercat un 17'' din inox .  10x17 pt Evinrude.
Cu aia mi-a mers !!! Am gasit si poze...
 
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: NessyRO din Aprilie 15, 2015, 01:21:24 pm
@Fritz Absolut corect punctul de vedere! Vorba aia: apa nu-i ca aerul! ;)
   
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: mariusbig din Aprilie 15, 2015, 04:46:20 pm
Multumesc pentru raspunsuri Domnilor.
Merci si tie Vali. Stii tu de ce.
P.S. Palinca unde o livrez ?
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: dany din Aprilie 21, 2015, 01:16:01 pm
Elicea de selva15 are inscriptionat pe ea 8 1/2 x8''.Care-i treaba cu ea,e de tractiune sau viteza?
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: Fritz din Aprilie 21, 2015, 02:42:35 pm
De tractiune. 
De viteza sunt astea ...8 1/2x11   sau 8 1/2 x12 .
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: teo pes din Aprilie 27, 2015, 03:01:00 pm
Eu am elicea in 4 pale suedeza , din compozit ! am avut inox , aluminiu in 3, nu as mai reveni niciodata la varianta fixa !
singurul dezavantaj este ca pierde aproximatim maxim 5% din viteza maxima (cea ce sa fim seriosi nu conteaza pe distante mici si la pescari)
avantaje!?.....greutate redusa cel putin 50% din aluminiu , de inox ce sa mai zic , deci uzuri si trepidatii 0 , optiunea de a schimba pasul in functie de incarcatura barcii , deci nu trebuie sa caram 3 elicii dupa noi , in cazul lovirii daca se deterioreaza o pala sau mai multe se pot schimba in 10 min ,de stiut ca dupa ani de folosinta incidentele fata de cele de aluminiu au fost mai rare (probabil pala este mai elastica ) , acea ,,brutalitate " in mers ci in comanda dispare , se pare ca si efectul asupra sondei sonarului este influentat.
Va ,,povestesc " din experienta a 4 ani si sute de km in diferite conditii ! si nu inseamna ca ...OAMENI BUNI ARUNCATI ELICILE SI LE SCHIMBATI ! ;D
dar daca aveti posibilitatea incercati ! :P
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: fitter din August 06, 2015, 09:17:27 am
Va salut , cu elicea am si eu o problema.Am un Evinrude de 15 cp, cod elice 9-1/2x10(pas de 10, de tractiune, cred), si la un moment dat turam motorul barca era pe punctul de a glisa si nu pleca.Am demontat elicea si am observat ca bucsa de cauciuc este uzata, de unde presupum ca elicea se invarte in gol la o anumita sarcina.
Se mai poate reconditiona sau la fier vechi cu ea si pus alta noua?
Daca iau una noua sa fie cu pas de 12-13 avand in vedere ca motorul e pus pe o pneumatica de 3,2 metri in care se dau doua persoane?
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: Bogdan79 din Noiembrie 09, 2015, 03:57:19 pm
Va salut dragi colegi.  Am nevoie de un sfat de la cei cunoscatori.

Am un motor Honda BF10, dar care un mecanic mi-a zis ca ar fi de 8 cai, deci nu stiu sigur puterea motorului, iar elicea este de 8 inch.
Baraca este un Linder sportsman 355 de 85 Kg goala. 

Este adevarat cand plec in Delta am prostul obicei de a cara dupa mine multe lucruri care nu le folosesc desi sunt grele si deci ingreunez aiurea barca. Cu toate astea cu elicea de 8 inch nu am avut niciodata problema sa nu glisez, sau sa glisez greu.

Vreau sa imi comand o elice care sa ma ajute sa prind viteza mai mare, deci am de ales intre varianta de 10 inch sau 11 inch .   

Credeti ca daca imi iau varianta de 11 inch si baraca este incarcata exista posibilitatea sa nu glisez?  Cum as putea sa imi dau seama ce alegere optima sa fac intre elicea de 10 si cea de 11?  Bineinteles fara proba prealabila intrucat vreau sa imi iau de pe Amazon fiind la jumate de pret fata de Romania.
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: pilu din Noiembrie 10, 2015, 06:58:04 am
Cred ca te referi la pasul eliciei (pitch) pt ca un diametru de 11 inch pt motorul tau mi se pare mare.
Conteaza mai multi factori la alegerea pasului ,unghiul fundului barcii ,raportul grupului din cizma , greutatea... uite un link ca sa iti faci o idee.

http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/40-50-55-60.html#/12 (http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/40-50-55-60.html#/12)
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: peb5 din Noiembrie 10, 2015, 02:51:22 pm
Sau ce este recomandat pentru motorul tau:
http://boatinfo.no/lib/honda/manuals/bf8bf10.html#/4 (http://boatinfo.no/lib/honda/manuals/bf8bf10.html#/4)
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: kimi din Noiembrie 10, 2015, 08:18:59 pm
  Bineinteles fara proba prealabila intrucat vreau sa imi iau de pe Amazon fiind la jumate de pret fata de Romania.

Ce tip de elice ai gasit pe Amazon , la jumatate de pret ? Eu am cautat un Solas si e la acelasi pret ca in tara , + bataia de cap cu transport , vama , etc
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: Betto din Noiembrie 10, 2015, 08:43:58 pm
 Bogdan79,
 Turometrul este instrumentul indispensabil cu care poti face calibrarea elicei raportat la ansamblul barca/motor.
Daca nu ai, trebuie musai sa-ti cumperi. "Cu acest turometru accesibil si usor de folosit proprietarii motoarelor de barca outboard cu comanda la mansa au acces la informatii vitale despre motor. Se pot stabili praguri pentru operatiunile de service, se poate calcula exact pasul elicei optime pentru combinatia motor/barca."
http://motoarebarci.ro/turometru-inductiv.html (http://motoarebarci.ro/turometru-inductiv.html)
https://www.youtube.com/watch?v=HMr7UTcmatY (https://www.youtube.com/watch?v=HMr7UTcmatY)
Informatiile pentru alegerea unei elice:  http://motoare-barca.ro/alegerea-elicei/ (http://motoare-barca.ro/alegerea-elicei/)
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: ziuamarinei din Noiembrie 10, 2015, 09:06:05 pm
Sau
1pcs Waterproof LCD Digital Tach Hour Meter Tester Tachometer Hourmeter Gauge Gas Engine Motocycle ATV Snowmobile Boat
http://www.aliexpress.com/item/1pcs-Waterproof-LCD-Digital-Tach-Hour-Meter-Tester-Tachometer-Hourmeter-Gauge-Gas-Engine-Motocycle-ATV-Snowmobile/32479958017.html (http://www.aliexpress.com/item/1pcs-Waterproof-LCD-Digital-Tach-Hour-Meter-Tester-Tachometer-Hourmeter-Gauge-Gas-Engine-Motocycle-ATV-Snowmobile/32479958017.html)
(from AliExpress Android)

Acelasi tachometru inductiv dar la 7$ , cum naiba sa ceri 26$ pe un plastic chinezesc. :o
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: Bogdan79 din Noiembrie 12, 2015, 11:01:27 am
Ce tip de elice ai gasit pe Amazon , la jumatate de pret ? Eu am cautat un Solas si e la acelasi pret ca in tara , + bataia de cap cu transport , vama , etc


Salut, uite aici elicea gasita pe amazon
http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Dgps&field-keywords=58134-ZV4-011AH (http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Dgps&field-keywords=58134-ZV4-011AH) 

Cu transportul stiu pe cineva care sare de vama, da-mi un MP daca te intereseaza.
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: Bogdan79 din Noiembrie 12, 2015, 11:32:10 am
Multumesc tuturor pentru raspuns, pentru ca sunt chiar novice tare.

Turometru am, dar l-am folosit exclusiv sa stiu cate ore de functionare am.  Nu mi-a dat prin cap sa dau capacul motorului jos sa vad in mers cam cate turatii am.

Acum inca niste sfaturi ca vad ca sunt pe calea cea buna.

Daca am barca incarcata destul de bine ca la o partida de pescuit in delta, si motorul meu atinge maximum de turatii (5500 rpm), si gliseaza OK, sa inteleg ca pot marii pasul elicei fara probleme?  Am mai inteles ca un pas scade turatiile cu 150 200.

Deci daca mi-as lua direct pas de 11, fata de al meu de 8 am mari sanse sa nu mai glisez, intrucat as reduce rotatiile la Honda BF 8 sub pragul de rotatii la care ajunge la dezvoltarea maximului de 8 cai.

Va rog sa imi spuneti daca gresesc.

Si acum riscand sa fiu off topic, si profitand de amabilitatea voastra, va rog sa imi spuneti daca motorul de 8 cai Honda ar putea fi transformat in 10 cai  si cam ce piese si costuri ar implica. 
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: ziuamarinei din Noiembrie 12, 2015, 04:58:41 pm
Bogdane,
Honda Bf8 are in specificatii WOT  5500 rot/min. Daca tu cu barca incarcata de pescuit glisezi si atingi turatia maxima de 5500 cu pasul de 8 e foarte bine. Asta e elica optima cu pas de 8 pt barca ta. Daca maresti pasul nu o sa mai atingi turatia optima si probabil motorul va consuma mai mult si o sa glisezi mai greu sau deloc daca te orientezi spre un pas prea mare.
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: momaul din Noiembrie 13, 2015, 03:36:47 pm
Specificatiile elicei de pe Amazon sant 4x9 1/4 11 asta inseamna ca elicea e cu 4 pale plus 3 p diferenta de la 8 la 11 este foarte mult.O sa ai aceeasi senzatie ca atunci cand incerci sa pleci cu masina cu viteza a5-a de pe loc.
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: kimi din Noiembrie 13, 2015, 04:44:03 pm
Cu transportul stiu pe cineva care sare de vama, da-mi un MP daca te intereseaza.

Multumesc foarte mult pentru intentie .
La mine chiar nu merita , elicea are exact acelasi pret ca pe Amazon , singura diferenta fiind producatorul , Solas vs. Honda .
Si la tine diferenta e mica , cca 60 lei , dar daca ai pe cineva acolo , si ai mai multe cumparaturi e posibil sa renteze .
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: Betto din Noiembrie 13, 2015, 06:54:05 pm
Bogdan79, elicea este foarte buna pentru sarcina si barca ta. Daca vrei sa ai viteza mai mare schimba elicea cu un pas mai mare, dar renunta la "prostul obicei" de a lua lucruri inutile sau alte greutati. Daca vrei glisare si viteza, iti trebuie o elice cu pas mai mare dar reducerea drastica a greutatii. Solutia optima pentru unii barcagii este sa aiba doua elice: Una pentru tractiune, si una pentru viteza.
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: Bogdan79 din Noiembrie 14, 2015, 10:39:54 pm
Multumesc tuturor pentru raspunsuri. Dupa ce o sa dau o tura cu barca si ma uit la ce turatii glisez ma mai gandesc ce am de facut.
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: mariusm piesenoi111 din Martie 14, 2016, 11:30:13 pm
Ok...dacă este off topic îl rog pe Vali sa mute discuția unde ii este locul dar dacă tot a venit vorba despre elice va solicit ajutorul.
Asa cum știți barca este o Black Sea Console de 5.10m și motorul un Evinrude ETEC de 30CP cu morisca standard( Later Edit : pe elicea de acum zice asa 10.3X12).
Merge foarte bine chiar sportiv cu 2 persoane și bagaje cu peste 45km/h dar dacă suntem 4 și bagaje intra mai greut în glisaj....apoi merge bine dar trebuie ținut turat peste 5000 ture ca sa se mențină în glisaj onorabil.
Acum.....ca orice barcagiu cu mintea la el încerc sa am mereu o elice de rezerva.
Ma gândesc ca a lua una identica cu am acum  denota o crasa lipsa de imaginație sau poate nu?
Ce să încerc?
Un inch mai mare sau mai mica sau 2 inch sau doua elice .....una mai mare și una mai mica?
As vrea sa rămân în glisaj chiar dacă nu în viteza foarte  mare cu barca încărcată și fără sa țin motorul peste 5000ture .....
Sunt sigur ca motorul poate. ....îl simt cum se tureaza imediat la 5500  ture oricât de încărcată ar fi barca
Domnilor profesori.....va ascult!
Mulțumesc în avans
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: momaul din Martie 15, 2016, 07:59:20 pm
Salut.Nu sant profesor dar oarece experienta am acumulat.Sfatul meu  este sa vezi cu un turometru daca motorul se tureaza la turatia lui de limitare cu incarcatura mare.Daca se tureaza inseamna ca poti marii pasul elicei daca nu lasa-l asa cum este.De exeplu motorul meu cu incarcatura mare se tureaza peste 6500rpm asa ca trebuie sa fiu atent pentru ca nu are limitare de turatie,asa ca ar accepta bucuros o elica cu 2 pitch mai mare dar eu am preferat sa pastrez elicea cu pas de 13 pentru ca ma scoate aproape instantaneu in glisaj ,nu trebuie sa schimb elicea in functie de incarcatura motorul merge mai lejer,chiar daca pierd cativa km/h la viteza de top.Pana nu testezi mai multe elici nu poti sa-ti faci o ideie.
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: mariusm piesenoi111 din Martie 15, 2016, 08:07:49 pm
Mulțumesc mult de răspuns. .....Al meu are max la 6000 ture dar nu se tureaza cu elicea asta niciodată mai mult de 5500.
As proba eu multe dar la noi nu e ca în State......la ei îți trimite Solas cate elici vrei pana te declari mulțumit. ......
La noi.....poate vreun coleg de forum sa te ajute.....
Cineva??? :)
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: momaul din Martie 15, 2016, 08:30:25 pm
Salut.Daca motorul se tureaza mai jos decat turatia maxima scrisa in cartea lui eu as incerca cu o elice cu un pas mai mic decat acum.
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: H din Martie 16, 2016, 05:24:44 am
Mulțumesc mult de răspuns. .....Al meu are max la 6000 ture dar nu se tureaza cu elicea asta niciodată mai mult de 5500.
As proba eu multe dar la noi nu ca în State......la noi îți trimite Solas cate elici vrei pana te declari mulțumit. ......
La noi.....poate vreun coleg de forum sa te ajute.....
Cineva??? :)
Sunt galbene, le zice Demo Prop,si ar trebui sa le aiba cei care ti-au vandut motorul.
I-a vezi le au?
Ti le dau sa te joci cu ele?
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: atar din Ianuarie 07, 2018, 01:16:01 am
Ca sa nu deschid un topic nou, pun si eu o intrebare aici.
Am cumparat barca cu o elice de 15" cu pas de 19. Este un Invader americana de 5 metri.
La probe barca glisa tarziu si destul de turat.
Studiind un ghid pentru Mercruiser Alpha 1, acolo recomanda pentru barcile intre 17' si 21', pentru viteze intre 33 si 42 mph elice de 14 sau 14-1/2" RH 19P, pentru 37-46mpg 13-3/4" RH 21P, iar pentru 40-50mph elice 13-1/2" RH 23P.
http://www.go2marine.com/go2_structure/mfr/michiganwheel/mercruisersd.shtml (http://www.go2marine.com/go2_structure/mfr/michiganwheel/mercruisersd.shtml)
Acum mi-e clar ca elicea mea are diametrul prea mare. Cautand modelul am vazut ca e recomandata pentru motoarele de 4.3 si 5.0, nu pentru 3.0 cum e al meu.
Intrebarea este cum afecteaza diametrul viteza si consumul la acelasi pas? Logic, banuiesc ca diametrul mai mare foloseste putere mai multa, pentru aceeasi performanta, intrucat volumul dizlocat creste.
As schimba elicea dar nu stiu ce sa aleg mai bine intre 14" si 14-1/2", cu pas de 19. 13-3/4" RH 21" mi se pare cam fortata, nu stiu daca se va comporta bine cu 3 oameni in barca si putin bagaj. Mai ales ca barca nu e usoara. Are 800kg goala.
Pentru cei interesati am gasit un ghid foarte fain pentru elici.
https://turningpointpropellers.com/PROPWIZARD/ (https://turningpointpropellers.com/PROPWIZARD/)
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: NessyRO din Ianuarie 07, 2018, 07:31:18 pm
@ Atar
O discuție generală despre elice este pe aici:
https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,1602.msg26932.html#msg26932 (https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,1602.msg26932.html#msg26932)
În cazul concret pe care îl semnalezi, foarte importantă este obținerea turației la care motorul transferă optim puterea.  Deci, eu nu aș încerca să micșorez diametrul elicei, ci pasul ei. Cu atât mai mult cu cât înțeleg că ai un motor de capacitate mai mică, cred că aii avea nevoie de un pas mai mic (care transferă un cuplu mai mare). Bineînțeles că va exista o penalitate în ceea ce privește viteza maximă dar... este preferabil ca barca să gliseze.
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: atar din Ianuarie 08, 2018, 12:17:56 am
Multumesc pentru raspuns.
Motorul intradevar nu e mare. E un Mercruiser clasic de 3L, cam de 130CP.
In teorie inteleg fenomenul, dar nu am inca experienta necesara alegerii elicelor.
Ma documentasem in urma cu 10 ani, iar acum am reluat de cateva luni documentarea.
La motorul asta, pentru o barca sub 18' si cu o greutatea totala sub 2600lbs, nu am gasit nicaieri recomandata elice de 15" diametrul.
Oscileaza intre 13 1/2" si 14 1/2". Iar pasul variaza intre 19 si 23.
Gandul meu se indreapta spre o elice cu 4 pale 14"x19 sau una cu 3 pale 14 1/4"x19.
Cautam o confirmare sau o alta propunere bazata pe experienta personala a voastra sau cunoasterea mai aprofundata a problemei.
Urmaresc sa scad la minim consumul in regim de croaziera, tinand cont ca intentionez sa fac pe apa la vara drumul Galati-Braila sau chiar Tulcea-Sulina. Poate de mai multe ori.
Conditiile, dupa cum le-am mai zis, sunt: Barca de 5m, cu 3 oameni la bord si putine bagaje, undeva la 2500-2700lbs, motorul Mercruiser de 3L 130CP din 1993 cam cu 300 ore functionare (deci in mintile lui)
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: Vali din Ianuarie 08, 2018, 05:32:20 am
Salut @atar si bun venit pe forum.

Pentru gasirea solutiei ai 2 variante: ori intalnesti pe cineva cu barca si motor similare, care s-a lovit de problema si a rezolvat-o, ori procedezi profesional si faci un calcul complet al propulsiei, din care rezulta diametrul si pasul optime. Metoda empirica de alegere a elicei nu e cea mai buna varianta.

Pe capcompas.ro predomina velistii sau proprietarii de barci glisoare usoare, cu motorizari mici (desi sunt si proprietari de barci similare cu a ta) . Deci daca nu vei gasi aici pe cineva cu care sa te consulti, solutia e sa apelezi la un specialist, care iti va presta un serviciu profesional, dar isi va asuma si raspunderea pentru rezultat.

Un calcul complet al propulsiei va lua in considerare multi parametri, intre care in primul rand geometria carenei (volumetrie, asieta, suprafata udata, unghi de stelaj etc), masa totala a barcii incarcate, puterea si turatia de regim ale motorului, raportul de demultiplicare in reductor, si in final viteza de croaziera dorita sau tangibila cu motorizarea existenta.

Problema e ca la noi sunt foarte putini oameni cu adevarat experimentati in calculul propulsiei la barci glisoare. As fi putut sa te ajut si eu la treaba asta, dar foarte multa treaba la constructia de barci, si prefer sa ma concentrez la ce am de facut.

Daca te vei hotari sa apelezi la cineva din domeniu, pot sa-ti dau pe privat datele de contact ale unui fost coleg de facultate, care e directorul si arhitectul naval al unei firme olandeze care activeaza in Romania, singura din tara care e specializata strict pe ambarcatiuni. Poti lucra direct cu el (nu prin firma), insa nu spun nimic pana nu il intreb intai daca are timp sa se implice. Noi ne consultam de multe ori cand ne lovim de probleme specifice domeniului, fiecare avand experienta complementara celuilalt.

Ramane sa ma contactezi daca te hotarasti, dupa care ramane sa-l contactez si eu pe el. Indiferent de varianta aleasa, iti doresc mult succes.
Titlu: Re: Despre elice
Scris de: atar din Ianuarie 08, 2018, 11:09:32 am
Multumesc pentru raspuns.
De ceva vreme tot citesc pe forumuri americane informatii. Din pacate in Romania nu am gasit decat doua forumuri dedicate, cat de cat active, dar cum spuneai si tu, gasesc mai mult informatii despre veliere si barci pentru pescuit (deschise sau cabinate), preponderent sub 100CP. Foarte rare informatii pentru runabout-uri si bowrider-e. Am incercat totusi si am intrebat aici.

Cred ca am sa incerc o elice cu 4 pale de la Turning Point.