Cap Compas

Ambarcatiuni => Echipamente si accesorii => Subiect creat de: kir_gutzakis din Ianuarie 21, 2014, 11:07:02 PM

Titlu: Despre GPS si nu numai
Scris de: kir_gutzakis din Ianuarie 21, 2014, 11:07:02 PM
Ma uit la mediatizarea facuta tragediei petrecute in Apuseni si nu contenesc sa ma minunez de durata mare a recuperarii victimelor in conditiile furnizarii coordonatelor GPS si de catre sistemul instalat la bordul avionului si de catre doctorul ramas valid la sol, plus triangulatia facuta de STS cu releele GSM din zona.
Asta aduce in cauza un subiect atins si de Bogdan(Pupezica) legat de mijloacele pentru o eventuala salvare in Delta (care e sublima dar lipseste cu desavarsire) dar si pe Marea Neagra (poate va aduceti aminte de o esuare a unui yacht german pe langa Cazino, la Constanta).Zic aici ca ar fi util sa vorbim despre mijloacele de salvare minimale care ar trebui sa existe la bordul unei ambarcatiuni, incluzand aici si mijloacele de comunicare si semnalizare...adica mai pe sleau pe noi pe ape cine ne poate/ cum ne putem  salva si ce ar trebui sa facem intr-o situatie limita?
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristiantutuianu din Ianuarie 22, 2014, 09:04:02 AM
Citat din: kir_gutzakis din Ianuarie 21, 2014, 11:07:02 PM
Ma uit la mediatizarea facuta tragediei petrecute in Apuseni si nu contenesc sa ma minunez de durata mare a recuperarii victimelor in conditiile furnizarii coordonatelor GPS si de catre sistemul instalat la bordul avionului si de catre doctorul ramas valid la sol, plus triangulatia facuta de STS cu releele GSM din zona.

Aici avem o problema .
Apare situatia X cel care are nevoie de ajutor dispune de resurse (merg pe ideea ca are ultima tehnologie in domeniu GPS si...)
Trimite catre 112 coordonate ... zona....etc .Pana aici perfect .Teoretic te gaseste cu ochi inchisi Corect??
Te gaseste e adevarat dar salvatorul trebuie sa indeplineasca anumite conditii
Sa fie in masura sa foloseasca o harta (trebuie sa aibe asa ceva  .... actualizata nu de pe vremea lui Pazvante) sa aibe in dotare un GPS in care sa introduca coordonatele primite de la situatia X Un mijloc de transport cu ajutorul caruia sa ajunga la locul sinistrului in timp util.

E trist ca a trecut asa de mult pana au fost gasiti
Nu am idee dar cred ca la bordul unui avion se gaseste o "trusa" in care ar trebui sa fie un pistol de semnalizare ,rachete de semnalizare . Ok in situatia meteo din Ardeal e de discutat
Din cate stiu la bordul barcilor de salvare exista asa ceva
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: pelicanul din Ianuarie 22, 2014, 09:19:59 AM
In primul rind vreau sa spun ca nu stiu care sint procedurile in aviatie si ce fel de ELT avea avionul respectiv. Dar mi-au sarit in ochi citeva chestii.
In primul rind triangulatia GSM. Normal (ca de aia este triangulatie) nu se poate face decit daca telefonul are semnal din trei celule (stilpi). Daca ai semnal doar de la un stilp esti "pierdut" intr-un cerc cu raza de vreo 20 km (cred). La munte, noaptea si prin padure e ca si cum ai cauta acul in carul cu fin.
In al doilea rind GPS-ul. Sistemele de navigatie uzuale (pentru masina) nu iti indica pozitia in care te afli cu lat si long la 6 zecimale (sau la secunda de grad). Ele au optiunea de cautare a unei pozitii dupa lat si long dar nu iti indica unde te afli. Apare doar un punct sau o sageata rosie care bipaie pe o harta, dar nu ai lat si long exacte. Pentru aceasta iti trebuie un GPS outdoor sau o aplicatie android care sa foloseasca GPS-ul tabletei sau telefonului. De exemplu https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tinygarage.saildroid. (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tinygarage.saildroid.) Gratis si bun! :)
In al treilea rind ELT (Emergency Locator Transmitter) de pe avion. Este echivalentul EPIRB (Emergency Position-Indicating Radio Beacons) de la nave sau al PLB (Personal Locator Beacons) pe care il poti avea in buzunar. Romania nu este membra in Cospas-Sarsat (http://www.cospas-sarsat.org/ (http://www.cospas-sarsat.org/)), vezi poza atasata cu harta. URSS a fost membru fondator al organizatiei in 1979 (impreuna cu Canada, Franta si SUA) si probabil din aceasta cauza protocolul de releu este facut de catre Romania cu statia de la Moscova (ramas dinainte de '89) si nu cu Turcia sau Grecia. De asta a aparut si Moscova in ecuatie! :) Rusii sustin ca n-au primit nici un semnal de pe teritoriul Romaniei in acea noapte. Ceea ce este posibil daca avionul avea un ELT vechi (pe 121,5 MHz). Incepind cu 2009 se foloseste numai frecventa de 406 MHz pentru toate tipurile de balize (aerian, terestru si maritim). Dar astea sint numai presupuneri, nu are rost sa discutam.
Pentru barci ar fi in ordinea pretului :)  :
- program android (saildroid) pe orice tableta sau smartphone;
- GPS dedicat;
- statie VHF navala pentru MayDay in canalul 16;
- statie VHF cu DSC (digital selective calling) cu GPS; asta are un buton rosu care, daca este apasat, transmite automat un mesaj mayday digital;
- PLB;
- SART;
- EPIRB;
Pentru Delta si costier cred ca ajung primele trei.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristiantutuianu din Ianuarie 22, 2014, 09:50:31 AM
- program android (saildroid) pe orice tableta sau smartphone;
- GPS dedicat;
- statie VHS navala pentru MayDay in canalul 16;
Corect

Nu imi aduc aminte cine probabil pupezica a povestit despre o intamplare in delta cu unul care a cazut in apa .

In primul rand cred ca ar trebui sa comunicam cu cei de langa noi .(Nu sa fugim de acasa cu bani de paine)
Cand pleci pe apa pe mare sau  delta sa vorbesti cu un apropiat sa ii spui .
Plec din Locatia X la ora ....... spre Locatia Y unde ajung in jurul  orei ....... pe urmatorul traseu ..............
cand ajung in Locatia Y te contactez. (si sau pe timpul deplasari te contactez cand ajung in punctele 1.  2. 3. de pe traseu) E destul de clar ca persoana de contact s-a ia anumite masuri in cazul in care nu il contactezi

In tinerete cand mergeam pe munte era regula. Nu plecam de la cabana pana nu vorbeam cu cabanierul 
Sefu am plecat pe traseul .... spre  locatia X ne intoarce la cabana pe traseul Y .Chiar daca umblam cu cortul si nu eram cazati la cabana respectiva ,
RESPECTAM TRASEUL
Nu era GPS cine avea busola era smecher ;D
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: pelicanul din Ianuarie 22, 2014, 10:23:37 AM
@ cristiantutuianu

Este foarte corect tot ce spui, comunicarea traseului si persoanele de contact si urmarire sint foarte importante. De fapt si procedura de inscriere a unui PLB sau EPIRB prevede comunicarea unei persoane de contact care sa stie pe unde se plimba dispozitivul si care tine legatura cu cei care il folosesc. La activarea unui EPIRB sau PLB primul pas din procedura de salvare este contactarea persoanei de legatura.

Vorbind despre scaparea in apa, avem IP67 certified phones  (http://www.gsmarena.com/results.php3?sFreeSearch=yes&sFreeText=ip67) sau pur si simplu o punga bine legata :) Restul aparatelor sint pentru outdoor si/sau naval si nu se pune problema.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: bradutzu din Ianuarie 22, 2014, 10:31:08 AM
Dragilor
haideti sa facem diferenta intre locatii!

daca vb de pescuit pe brate sau canale principale: Sf Ghe sau Sulina (pe Chilia nu am fost vreodata) atunci in principiu nu ne trebuie mare lucru ca oricum traficul de barci este chiar deranjant deci "ajutor plimbaret" mai mult decat am vrea!

daca vb de canale doar de Pupezica stiute sau la stiuca pe lacurile mari se schimba povestea si trebuie luate toate masurile de precautie!

Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristiantutuianu din Ianuarie 22, 2014, 11:08:18 AM
Citat din: bradutzu din Ianuarie 22, 2014, 10:31:08 AM
Dragilor
haideti sa facem diferenta intre locatii!

daca vb de pescuit pe brate sau canale principale: Sf Ghe sau Sulina (pe Chilia nu am fost vreodata) atunci in principiu nu ne trebuie mare lucru ca oricum traficul de barci este chiar deranjant deci "ajutor plimbaret" mai mult decat am vrea!

daca vb de canale doar de Pupezica stiute sau la stiuca pe lacurile mari se schimba povestea si trebuie luate toate masurile de precautie!

Sunt de acord cu ce zici dar
Paza buna trece primejdia rea.
Imi vin in cap chesti minim necesare
- fluier
- oglinda
- lanterna
Sfaturi
1 Anunta-ti familia si/sau prietenii despre traseul tau, data la care ar trebui sa pleci/intorci din traseu. Pe cat posibil nu schimba traseul la fata locului pentru ca la nevoie te vor cauta pe traseul anuntat initial.
2 Nu calatori singur in natura sau locuri retrase.
3 Cerceteaza, consulta harti, ghiduri turistice sau persoane care sunt familiare zonei in care care calatoresti.(Delta avem un coleg Pupezica tot respectul si admiratia pentru cea ce face)
4 Intotdeauna poarta cu tine o harta a zonei si o busola. Chiar si intr-o zona pe care o cunoastem foarte bine, pe ceata sau noaptea ne putem rataci.
5 Poarta cu tine un fluier, oglinda sau orice pentru semnalizare. Tine minte semnalul de ajutor: 3 semnale repetate la intervale fixe de timp. Poti folosii semnale vizuale, acustice etc. In loc sa strigi, mai bine foloseste fluierul, vocea nu ajunge la o distanta prea mare.
6 Ai grija la schimbarile vremii. Consulta prognozele meteo, dar fi pregatit si pentru vreme rea, . Tine minte ca vantul si umezeala te pot pune in probleme, vezi de exemplu hipotermia.
7 Nu calatori noaptea sau pe vreme nefavorabila.
8 Apa este mai importanta decat mancarea.

Lista poate fi completata
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: bradutzu din Ianuarie 22, 2014, 11:32:14 AM
si eu de acord cu tine!
-  fluier avem la vestele de salvare si imi e greu sa cred ca pleaca cineva fara ele in balta(recunosc ca si eu de multe ori nu o port dar macar e langa mine pe celalalt scaun)
-  ca oglinda putem folosi lama cutitului daca nu e satinata
-  daca lanterna a murit putem folosi blitzul de la aparatul foto.........daca au murit amandoua atunci nu esti bun nici de pieton dapai de barcagiu
- fumul este cel mai bun mijloc de semnalizare iar focul se aprinde f usor cu cateva grame de benzina si o bucatica de cablu cu care facem un scurt circuit la bateria din dotarea barcii (cine are)
Eu la must have mai adaug:dispozitiv de aprins focul, crema de protectie solara, ochelari de soare

Facem un topic separat cu supravietuire si semnale de ajutor in caz de ..............Doamne Fereste?
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Vali din Ianuarie 22, 2014, 11:39:13 AM
Pai era un topic de lucruri necesare cand plecam cu barca, poate il reactivam si trecem acolo si chestiile de "supravietuire".

Topicul respectiv este aici: http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,826.0.html (http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,826.0.html)
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristiantutuianu din Ianuarie 22, 2014, 12:22:58 PM
Salut Vali
Citat din: Vali din Ianuarie 22, 2014, 11:39:13 AM
Pai era un topic de lucruri necesare cand plecam cu barca, poate il reactivam si trecem acolo si chestiile de "supravietuire".

Topicul respectiv este aici: http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,826.0.html (http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,826.0.html)
A fost deschis topicul  Despre GPS si nu numai in urma nefericitului accident .
La ce sa intamplat la capitolul salvare ....................................... >:(

chestiile de "supravietuire"
poate doua Sub-Secțiuni
Tehnici de supravietuire Sub-Secțiuni ADAPOSTUL;APA;FOCUL;HRANA;ORIENTAREA;SEMNALE
Trusa supravietuire Sub-Secțiuni KITURI : DIY KITURI
:-[ :-[ :-[   cu "supravietuire" ai atins un punct sensibil ............am povestit la mine in atelier ;)
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Florio din Ianuarie 22, 2014, 06:06:00 PM
In cazul accidentului aviatic, se pare ca problema a fost mult mai simpla: salvatorii n-au stiut sa citeasca niste coordonate GPS care le-au fost date.
Au crezut ca sunt imcomplete.
Si cam atat.

http://aviatia.ro/siguranta-zborului/accidentul-yr-bnp-lipsa-cunostiintelor-de-geometrie-de-clasa-a-6-a-o-explicatie-a-coordonatelor-false-gresit-interpretate-de-catre-autoritati/ (http://aviatia.ro/siguranta-zborului/accidentul-yr-bnp-lipsa-cunostiintelor-de-geometrie-de-clasa-a-6-a-o-explicatie-a-coordonatelor-false-gresit-interpretate-de-catre-autoritati/)
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristiantutuianu din Ianuarie 22, 2014, 06:10:27 PM
zicea pelicanu de smartphone
http://www.androidlive.ro/tutorial/cum-sa-aflati-pozitia-exacta-pe-harta-cu-ajutorul-telefonului-android (http://www.androidlive.ro/tutorial/cum-sa-aflati-pozitia-exacta-pe-harta-cu-ajutorul-telefonului-android)
Este un tutorial ce merita citit


Da Florio am citit si eu ...................vai
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: pelicanul din Ianuarie 22, 2014, 06:27:46 PM
@cristitutuianu
Da, este excelenta pagina gasita de tine, insa se refera la niste aplicatii android care trebuie instalate inainte sa ajungi in padure. Sint zeci de astfel de programe, am dat si eu exemplul "saildroid". Exista si posibilitatea de a face acest lucru direct din Google Maps, fara alte programe instalate, dar cred ca iti trebuie acces la internet. Nu stiu daca semnalul GSM era corespunzator pentru asa ceva.

@Florio
Citez din articol: "NOTA: Articolul se bazeaza pe datele si informatiile care au fost facute publice pana in prezent, coroborate de catre autor, context in care autorul considera acest scenariu fiind doar o ipoteza, in acest moment, insa una plauzibila.
* Titlul articolului apartine redactiei Aviatia.ro si nu il implica pe autor."

Intr-adevar, zic eu, e o ipoteza foarte plauzibila :). Dar, mai e si vorba aia: "dupa razboi multi viteji se arata" Nu avem noi de unde sa stim ce a fost acolo. Daca acele coordonate au fost transmise prin SMS, acel mesaj trebuie sa fie salvat in telefonul expeditorului. Daca au fost trasmise verbal, presupun ca apelurile la 112 se inregistreaza, deci nu e greu de verificat.

Am gasit si raportul guvernului privind accidentul si se pare ca ELT -ul avionului functiona numai in 121.5 MHz. Si mai sint citeva neclaritati. E interesant de citit.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Rumpi din Ianuarie 22, 2014, 06:30:29 PM
 Intreb si eu ca prostu care sunt:

Daca te duci undeva de unde te gandesti ca trebuie sa fii salvat nu-i cel mai simplu sa suni inainte la Politia de Frontiera/Paza de Coasta si sa-i anunti: "aici Ghita, plec pe traseul cutare, daca nu va contactez pana in ziua x ora y veniti dupa mine"? Nu de alta da aia sunt cei mai probabil sa vina dupa tine asa ca sa stie de la inceput pe unde si cand sa te caute.   
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: pelicanul din Ianuarie 22, 2014, 06:46:04 PM
@Rumpi

Asa ar fi normal, dar nu stiu daca PF de la noi are acest serviciu pus la dispozitia cetateanului. Pentru ca mai e si reversul medaliei: daca tu te-ai intors acasa bine si fara probleme dar ai uitat sa anunti si la intoarcere? Cine plateste interventia facuta degeaba? In orice caz, trebuie desemnat un om care sa verifice (telefonic sau altfel) daca te-ai pierdut sau te-ai intors si esti uituc.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Ciby din Ianuarie 22, 2014, 07:23:41 PM
Nu va faceti iluzii desarte!
Toate autoritatile din Romania ce au obligatii stipulate prin legea de infiintare si de functionare, au grija sa-si spele mainile intrun mod sau altul. Visele cu sun la PF si le spun traseul si daca nu ma intorc in X ore sa vina sa ma salveze, sunt totusi vise! Nu avem un serviciu de salvare pe mare si vrem sa avem in Delta? Sunteti prea naivi! Chiar daca vei anunta PF-ul sau alte institutii, vei fi singurul vinovat de ceea ce ti se intampla si nu va veni nimeni. Va pot povesti pe propria piele ce am patit in 2008, am mai spus-o chiar, poate unii au citit si isi aduc aminte!
In Delta nu vei fi ajutat decat de cei pe care-i intalnesti si de cei pe care-i cunosti si ii poti contacta, daca sunt disponibili si acestia!
Comparatia vazuta mai sus cu anuntarea cabanierului de traseul pe munte este absolut irelevanta. Il anunti ca sa stie cineva unde esti si sa poata da aceasta informatie celor ce posibil te-ar cauta, probabil Salvamontul, o organizatie sau institutie, cum vreti sa-i spuneti, in care predomina camaraderia fata de oamenii muntilor. In Delta, cine sa vina dupa noi? Serviciile private, pentru interventia carora esti nevoit sa-ti vinzi barca sa poti plati?
Incercati sa nu aveti nevoie de asa ceva. Stiu ca se poate spune ca accidente se intampla, si vin cand nu te astepti, ca de-aia sunt accidente, dar incercati sa fiti tot timpul prevazatori! Apa de baut, ceva mancare neperisabila, motorul  si benzina de rezerva, sunt lucrurile ce nu trebuie sa lipseasca din nicio barca, in Delta!
Toti visam la o tara normala in care platitorul de impozite sa fie ajutat la ananghie de autoritatile ce traiesc din contributia noastra.
Dar e ca in bancul cu popa, "Vise taica, vise"!
Topicul cu supravietuirea pe apa, sau in Delta in mod special, ar fi foarte OK pentru cei ce vor sa-nvete.
Cu speranta ca nu v-am suparat, va urez calatorii placute si fara incidente!
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Vali din Ianuarie 22, 2014, 08:37:53 PM
Am un Samsung Galaxy mic cu Android, si am pe el doar Google Maps. Stiu ca a scris Pupezica undeva ce si cum sa instalezi ca sa faci din el un gps "de balta". Poate stie cineva unde se gaseste informatia respectiva.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristizz din Ianuarie 22, 2014, 08:53:51 PM
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.augmentra.viewranger.android&hl=ro
sau
https://play.google.com/store/apps/details?id=it.navionics.singleAppEuropeHD&hl=ro

Pentru terestru Navigonul care se pare ca e in colaborare cu Garmin
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.navigon.navigator_checkout_eu40&hl=ro

Mai sunt si altele. Eu asta folosesc.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Vali din Ianuarie 22, 2014, 10:27:54 PM
Merci Cristi, mi-am adus aminte ca in postarile lui Bogdan era vorba chiar de Viewranger. Am sa ma apuc de el, maine de-acum.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Intersect din Ianuarie 22, 2014, 10:34:16 PM
Asa este Vali de ViewRanger este vorba il folosesc si eu tot la recomandarea lui Bogdan si este excelent mai ales ca poate memora rutele si planifica o ruta noua.
Trebuie sa te joci un pic cu el apoi iti dai seama despre ce este vorba.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristizz din Ianuarie 22, 2014, 11:13:32 PM
Viewrangerul este ok pentru un smartphone. Mai exista alte programe si in trecut m-am jucat cu unele care mi-au servit foarte bine interesele. La un moment dat foloseam pe un telefon cu WM un program care ma lasa sa introduc harti in format jpg (cum ar fi hartile scanate sau daca gaseai harti militare) pe care le calibram anterior. Ceva asemenator programului Oziexplorer (http://www.oziexplorer3.com/android/oziexplorer_android.html (http://www.oziexplorer3.com/android/oziexplorer_android.html)).

Pana de curand, cu motocicleta la munte foloseam un Garmin GPSMap 60 CX. Un aparat excelent, cu o autonomie destul de mare si cu antena de inalta sensibilitate capabil sa gaseasca satelitii imediat pe orice vreme si in conditii dificile de tip canion sau padure. Inca il am cu harta Romaniei ROAD 2008 dar si cu Bluechart. Traseele pe care doream sa mi le programez de acasa le faceam in MapSource respectiv Home Port pt Bluechart dar si trasee facute cu Google Earth (salvezi trackul pe care il desenezi in computer si formatul salvat tip .kmz il convertesti in format Garmin tip .gdb sau .gpx dupa care il transferi pe device). Avantajul de a folosi un dispozitiv cum e Garminul de tip outdoor este robustetea si sensibilitatea receptiei. Daca iti cade in apa trebuie doar sa-l recuperezi. El merge in continuare. L-am chinuit tare si inca isi face treaba.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Pupezica din Ianuarie 23, 2014, 08:32:18 AM
Mai oameni buni, pai anuntati-ma si pe mine cand discutati ceva atat de interesant ... :) :) :)

@ Vali : Fara suparare, dar titlul topicului nu te duce cu gandul la continutul discutiilor...

@ Colegi : Am scris pe postul meu de pe Capcompas si de pe Barcaholic cum ca un alt coleg de-al nostru, Mitridate, a pus niste intrebari foarte pertinente si de bun simt pe Forum GDD, intrebari care sunt utile unei eventuale "subsectiuni" gen sfaturi pentru Delta. Pe langa raspunsurile mele detaliate insa date punctual la intrebarile lui Mitridate, au mai contribuit exhaustiv Ciby si Rover. Marius. Pentru cei interesati de "supravietuirea"  :) :) :) si salvarea in / din Delta, cred ca este util de citit, si chiar de completat...  :) :) :)

Postul il gasiti aici :  Intrebari si raspunsuri fundamentale pt cei care merg in Delta cu barca proprie (http://www.ghiduldelteidunarii.ro/?page_id=2983&vasthtmlaction=viewtopic&t=37.0)

GPS pe SmartPhone: Nu conteaza atat aplicatia pe care o folosesti, cat HARTA. ViewRangerul este fff okm eu il folosesc CU SUCCES de mai bine de 3 ani in Delta. Principalele 2 functionalitati care ma intereseaza sunt "track recording" si "coordinates", adica... Prima, daca ma "incurc", ma intorc pe unde am venit, intru-cat imi inregistreaza tura. Foarte util in labirinturi (ex: Holbina, Solomon, Merhei, Cazanele, Lacul Dracului si nu numai). A doua facilitate imi permite sa stiu, in timp real, coordonatele, cu o precizie, daca nu ma insel, de 10 zecimale. Este adevarat ca sistemul acesta este mai greu de transpus pe o harta "fizica", aflandu-te in Balta, deoarece nu ai grade, minute, secunde... etc... Dar "persoana de acasa" cu care tii / poti tine legatura o poate face instantaneu.

Revenind la Harta, eu folosesc OSM - Open Street Map, care are un grad de acuratete de 95 - 98 % in opinia mea, ceea ce este enorm pentru un spatiu ca si Delta Dunarii. Mai exista harti digitale, unele romanesti pe care nu le amintesc pentru a nu le discredita public... stiti voi, treaba romaneasca. Ceea ce m-a alarmat in ultima vreme este ca au aparut dobitoci contributori care urca nastrusniciile lor bolnave pe net in cadrul OSM - ului, asa ca mi-am tras pe computer toate datele despre Delta... Apropos, nu stiu daca stiti, poate nu definitiv ci numai temporar, ca Lacul Belciug si-a schimbat denumirea in... Bratul Sfantu Gheorghe ??? Asata era inainte de a pleca, acum n-am mai verificat...

Tragedia aviatica : In primul rand, Doamne Fereste !!! In al doilea rand, asa s-a si actionat / s-a intamplat: cine a avut zile, a scapat, cine nu a avut zile, nu... In al treilea rand este vorba de nesimtirea autoritatilor care abia s-au mobilizat. Este luna Ianuarie, toti cei care lucreaza sau au lucrat in Administratia Publica, adica la Stat, stiu ca Ianuarie incepe dupa Sfantul Ion, and romanii se trezesc din betie, dar ca, in principiu, Ianuarie este o luna "moarta" cand nu se intampla nimic !!!

In al patrulea rand, este vorba de incompetenta crasa. Noi, ca sa luam un amarat de carnet, trebuie sa stim o gramada de chestii care nu ne vor trebui, poate, niciodata. "Ei" (si nu ma refer la guvernantii de acum ci la TOTI GUVERNANTII pe care i-a avut Romania de 24 de ani) conduc... politic !!!  >:( >:( >:( Adica cum ???  :o :o :o Cum poate fi condusa Romatsa ... politic ??? Sau ISU / PISU mai degraba ??? Politicul nu stie frecvente si cooronate, ca nu asta se discuta la intalnirile de partid si nu ai nevoie de aceste notiuni pentru lipit afise... Propaganda nu poate inlocui abilitatile necesare pentru utilizarea unei aparaturi dedicate... Etc... Nu mai detaliez, ca ma ia de cap !!!  >:( >:( >:(

In al cincilea rand, este vorba de dotare. De la avionul in sine, pana la mijloacele de salvare. Sa nu ai la ISU / PISU ... all terrain vehicle ??? Aici, unde sunt eu, in inima Dolomitilor, intr-un SAT, in fata carciumii era parcat aseara un asemenea vehicul... Intr-un S A T !!!

In al saselea rand... aici nu mai spun despre ce este vorba... invit pe oricare dintre doritori sa se orienteze in Delta dupa o harta turistica !!! Nu pe cei care stiu apele (echivalentul localnicilor salvatori), ci pe cei care nu le stiu (echivalentul echipelor de salvare)... Ia vedeti, incercati macar o data...

Mai putem discuta despre coordonare, ce competente are fiecare institutie, de ce baga in mocirla aceasta STS - ul care, dupa stiinta mea (site - ul lor oficial), nu are nici o treaba cu localizarea avioanelor prabusite si multe alte aspecte... pur romanesti. Poate mai incolo...
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Vali din Ianuarie 23, 2014, 08:42:56 AM
@Bogdan: nu am pornit eu topicul, iar subiectele s-au adunat dupa interesul fiecaruia. Eu m-am limitat la discutia despre GPS :). In continuare ma voi limita strict la acest subiect. Am inceput sa "sap", si daca voi avea nelamuriri, am sa intreb tot aici.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristizz din Ianuarie 23, 2014, 09:05:45 AM
Citat din: Pupezica din Ianuarie 23, 2014, 08:32:18 AM
Mai putem discuta despre coordonare, ce competente are fiecare institutie, de ce baga in mocirla aceasta STS - ul care, dupa stiinta mea (site - ul lor oficial), nu are nici o treaba cu localizarea avioanelor prabusite si multe alte aspecte... pur romanesti. Poate mai incolo...

Nu doresc sa creez o polemica dar:

Atributii STS (fiind ,,Proprietarul SU 112" prin tranzitivitate ma gandesc ca e destul de responsabil)
-  desfasoara activitati de instalare, operare, intretinere si mentinere la nivelul cerintelor a Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta "112";

Sistemul 112 (cum functioneaza?)
- Sistemul asigură cooperarea între agenţiile specializate de intervenţie ale Poliţiei, Pompierilor, Ambulanţei, SMURD şi Jandarmeriei care au obligaţia de a asigura intervenţia la urgenţe.
- ANI  identificarea automată a numărului de telefon: pe monitorul operatorului apare numărul postului telefonic de unde este apelat sistemul.
- ALI  identificarea automată a locaţiei: pe monitorul operatorului apar adresa apelantului, locul de unde acesta sună şi o serie de informaţii suplimentare necesare pentru a exploata toate resursele în vederea găsirii soluţiei optime pentru a ajunge în timp util la locul incidentului.

Informatiile sunt copy/paste de pe siturile institutiilor  STS si 112
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristiantutuianu din Ianuarie 23, 2014, 09:42:55 AM
Salutare Vali
Recomand ca pe langa ViewRanger sa instalati si GPS Test (sau ceva similar)cu ajutorul caruia aveti posibilitatea sa aflati de la cati sateliti primiti informati (cu cat mai multi cu atat mai bine)
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.chartcross.gpstest&hl=ro
"Coordinate Grids supported by GPS Test:-OSGB, UTM, MGRS, USNG, CH1903, Maidenhead.
Datums supported by GPS Test:-WGS84, NAD83, NAD27, ED50, AGD66, AGD84, SAD69"

Similar
AndroiTS GPS Test Free
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.androits.gps.test.free&hl=ro
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: pelicanul din Ianuarie 24, 2014, 09:24:02 AM
Apropos de scule de localizare :) : http://gizmodo.com/breitling-emergency-ii-a-satellite-distress-signal-on-487271786 (http://gizmodo.com/breitling-emergency-ii-a-satellite-distress-signal-on-487271786)
Un cesulet care, in caz de urgenta, poate emite pe 406 MHz timp de 24 de ore. Ieftin si bun, la numai "just under $19000"! :)
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristiantutuianu din Ianuarie 24, 2014, 11:19:05 AM
19 000 U.S. dollars =
62 914.7406 Romanian leu :o :o :o :o :o :o :o :o :o
Este  ........hi-tech
daca era suficienta doar o sarma de cupru!!!! ;D ;D ;D ;D
#Emergency2 - Operation - English (http://www.youtube.com/watch?v=IwrAkNoNYbo#ws)
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristiantutuianu din Ianuarie 24, 2014, 12:18:52 PM
Personal Locator Beacon (PLB)

Emergency Electronics sunt preturi OK .....eu asa zic
http://www.rei.com/category/40006527?version=V6 (http://www.rei.com/category/40006527?version=V6)
Si cum trebuie ales
http://www.rei.com/learn/expert-advice/personal-locator-beacons.html (http://www.rei.com/learn/expert-advice/personal-locator-beacons.html)
PLBs and Satellite Messengers: How to Choose
Citat din link-ul 2
"Technology has come to the rescue with:

    Personal locator beacons (PLBs): Available in the U.S. since 2003, these satellite-based handheld devices provide a powerful safety net for wilderness travelers.
    Satellite messengers: A more recent innovation, these handheld devices—such as those from SPOT and DeLorme—have evolved to offer additional backcountry communication options.

How a PLB Works


PLBs transmit powerful signals at 406 MHz (MegaHertz), an internationally recognized distress frequency monitored in the U.S. by NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) and the AFRCC (Air Force Rescue Coordination Center).
A PLB communicates with a network of Russian, Canadian, American and French military satellites known as COSPAS-SARSAT (SARSAT is an acronym for "Search and Rescue Satellite Aided Tracking").

After receiving your transmission, these satellites "fix" on your location using a Doppler Shift method and relay your information to the AFRCC where search and rescue procedures begin. If you use a GPS-compatible PLB, you can deliver your GPS coordinates very quickly without having to wait for the satellites to determine your position."


Pret $259.40 pe amazon.com
http://www.amazon.com/ACR-PLB-375-ResQLink-Personal-Locating/dp/B006JXY0CQ (http://www.amazon.com/ACR-PLB-375-ResQLink-Personal-Locating/dp/B006JXY0CQ)
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristizz din Ianuarie 25, 2014, 05:27:25 PM
Citat din: cristiantutuianu din Ianuarie 24, 2014, 11:19:05 AM
19 000 U.S. dollars =
62 914.7406 Romanian leu :o :o :o :o :o :o :o :o :o
Este  ........hi-tech

Cu un ceas ca asta la tine cred ca esti mai in pericol din cauza valorii lui. Ar putea unii sa-ti taie mana doar ca sa-ti ia ceasul.
Dar un ceas cu capabilitati speciale outdoor cred ca este binevenit, ca dispozitiv auxiliar sau de backup.
Deoarece Garmin are cea mai detaliata harta a Romaniei (pt GPS) dintre toate dispozitivele outdoor cunoscute de mine (ROAD 20xx realizata de un partener al lor) am preferat achizitia acestei marci. De curand mi-am cumparat si un ceas de la ei, Quatix, cu capabilitati marine, avand functii dedicate pentru sailing sau poewboating. In aceeasi familie ei mai fabrica Fenix si Tactix.
Din pacate ele nu vin cu o harta detaliata, preinstalata, poate si din cauza ca memoria interna este destul de mica.
Periind insa zilele astea netul, am gasit site-ul unui polonez care a dezvoltat un program si a adaptat o serie de harti care pot fi instalate pe ceas. Din ceea ce mi-am dat seama sunt hartile Openstreetmaps (folosite si pe Viewranger, din cate stiu) convertite in formatul compatiil ceasului.
In dimineata asta am experimentat instalarea Open Street Maps a Deltei, a litoralului romanesc si cel bulgaresc. Se pare ca a mers.
Mai exista ceasuri cu GPS (Suunto Ambit2 cred ca este o foarte buna alternativa) dar cele de mai sus au avantajul ca se pot conecta cu celelalte dispozitive Garmin, cu laptopul (prin programele dedicate) si-ti poti crea rute, POI-uri, masuratori si estimari pentru timp, distante si consum de combustibil, alerte pentru navigatie, trackback  etc. Mai mult, Quatixul are si o functie foarte tare: Man Over Board. Asta din pacate functioneaza doar daca barca este echipata si cu un Pilot Automat, evident tot de la ei. Poate o sa vina si vremea lui.
Pentru cine este interesat:

Garmin QUATIX™ Marine GPS Watch (http://www.youtube.com/watch?v=bk4Wai4If9k#ws)

Garmin fenix / tactix - How To Install Maps (http://www.youtube.com/watch?v=4n-sACErYL4#ws)

http://www.gmaptool.eu/en/content/maps-garmin-fenix (http://www.gmaptool.eu/en/content/maps-garmin-fenix)


Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: x_petrolist din Ianuarie 25, 2014, 06:05:23 PM
Citat din: cristiantutuianu din Ianuarie 22, 2014, 09:50:31 AM
- program android (saildroid) pe orice tableta sau smartphone;
- GPS dedicat;
- statie VHS navala pentru MayDay in canalul 16;
Corect

Nu imi aduc aminte cine probabil pupezica a povestit despre o intamplare in delta cu unul care a cazut in apa .

In primul rand cred ca ar trebui sa comunicam cu cei de langa noi .(Nu sa fugim de acasa cu bani de paine)
Cand pleci pe apa pe mare sau  delta sa vorbesti cu un apropiat sa ii spui .
Plec din Locatia X la ora ....... spre Locatia Y unde ajung in jurul  orei ....... pe urmatorul traseu ..............
cand ajung in Locatia Y te contactez. (si sau pe timpul deplasari te contactez cand ajung in punctele 1.  2. 3. de pe traseu) E destul de clar ca persoana de contact s-a ia anumite masuri in cazul in care nu il contactezi

In tinerete cand mergeam pe munte era regula. Nu plecam de la cabana pana nu vorbeam cu cabanierul 
Sefu am plecat pe traseul .... spre  locatia X ne intoarce la cabana pe traseul Y .Chiar daca umblam cu cortul si nu eram cazati la cabana respectiva ,
RESPECTAM TRASEUL
Nu era GPS cine avea busola era smecher ;D
In 2013 pe Sf. Gheorghe din Dunavat pina la varsare, pe tot Razimul, pe Buhaz - Zaton, Dranov si costlier M. Neagra intre Sfintu' si Gura Portitei noi am folosit telefoane mobile. Semnal am avut aproape continuu si a fost o modalitate ieftina de a mentine legatura intre barci si normal legatura cu cei de pe mal pentru a obtine prognoza meteo, a le spune pe unde sintem si cind a fost cazul, pentru a decide traseul din ziua urmatoare. Daca nu ma insel, am folosit smart phone doar cind se inopta si ne grabeam sa ajungem in Dunavat. In 2012 am folosit acelasi sistem si pe Sinoe intre Periboina si Canalul 5. Sint curios daca semnalul este la fel de bun si in Delta centrala si de Nord.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: byteworks din Ianuarie 25, 2014, 08:19:51 PM
Operatorii de telefonie mobila au harti de acoperire, si nu-si prea permit sa zgandare marmota prea mult, uite de exemplu Vodafone  (https://www.vodafone.ro/acoperire), voce este peste tot in Delta, probabil la fel si GPRS (Internet cu viteza mica dar suficient sa se incarce o harta), iar 3G (Internet de mare viteza) in 3/4 din teritoriu. Eu care-s dependent de legatura Internet  dpdv servici nu am avut probleme pe unde am fost, si daca am avut pe alocuri am apreciat cateva ore de relaxare  ;D
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Ciby din Ianuarie 26, 2014, 06:51:20 AM
Hartile operatorilor GSM sunt calculate si nu au gradul de acoperire prezentat 100%. Depinde mult de vegetatia din zona si de distanta pana la releu.
In zona intersectiei Dunavat cu Cocos, pe Mustaca si in zona Holbina, mi s-a intamplat de multe ori, avand roaming-ul activat, sa imi intre pe un operator din Ucraina, lucru ce nu mi s-a intamplat in zona Sontea - Maliuc - Mila 23 situata mult mao la nord, deci mai aproape de Ucraina.
Deasemenea, 3G-ul pe Vodafone nu are acoperire la mine in curte, cu toate ca un releu este amplasat in Peris, la aprox. 10 km distanta iar cel de al doilea, in Buftea, la vreo 3-4 km. Ca sa folosesc stick-ul de net al nevestei, a trebuit sa-l ridic intr-un bat la vreo 5 m inaltime cu doua cabluri prelungitoare USB.
Asa ca eu unul nu ma bazez pe ce spun ei. Si in plus, legile lui Murfy vegheaza!
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: byteworks din Ianuarie 26, 2014, 10:35:34 AM
Pai nu stiu unde stai Ciby, ai verificat pe harta ce arata, sunt ceva gauri in zona aceea dupa cum vad? Poti face cautare si dupa numele localitatii.

Altele: e clar ca procedura standard langa granita sa blochezi dispozitivul pe reteaua dorita, de acasa, ca sa nu ai surprize din acelea - propagarea radio e o chestie care rareori poate fi prezisa cu certitudine in zonele cu probleme; asa e o salcie inalta poate fi de folos si in Delta, ca si batul tau in curte; 3G (Internet de mare viteza) in 900 MHz, cel mai eficient ca distante obtinute, este interzis in fasiile de granita unde se acopera in 2100 MHz, mai problematic.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristiantutuianu din Ianuarie 27, 2014, 07:03:13 PM
Daca ai smartphone  (android ,Iphone ),cat timp are modul GPS si harti offline nu ai nevoie de operatori GSM ,cu 3G si ........alte servicii . In orice caz e bine sa ai un SD card  "generos" 1G minim.
In cazul in care nu ai modul GPS ,e necesar semnal wi-fi sau retea pentru a gasi locatia pe harta.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: moneytehnik din Februarie 07, 2014, 10:26:49 PM
Citat din: cristiantutuianu din Ianuarie 27, 2014, 07:03:13 PM
Daca ai smartphone  (android ,Iphone ),cat timp are modul GPS si harti offline nu ai nevoie de operatori GSM ,cu 3G si ........alte servicii . In orice caz e bine sa ai un SD card  "generos" 1G minim.
In cazul in care nu ai modul GPS ,e necesar semnal wi-fi sau retea pentru a gasi locatia pe harta.

Am inteles cum afli locatia cu GPS ... si  cu  retea... dar cum se face asta cu ajutorul wi-fi ?
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: byteworks din Februarie 07, 2014, 10:33:36 PM
La fel ca si in cazul releelor GSM, o baza de date relationeaza identitatea punctelor de acces wireless cu locatia deja cunosuta a acestora.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: moneytehnik din Februarie 07, 2014, 11:17:52 PM
Citat din: byteworks din Februarie 07, 2014, 10:33:36 PM
La fel ca si in cazul releelor GSM, o baza de date relationeaza identitatea punctelor de acces wireless cu locatia deja cunosuta a acestora.
Asa te gaseste STS-ul cel mai usor... Base a zis-o.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristiantutuianu din Februarie 08, 2014, 12:46:22 AM
wi-fi virelesul
E o chestie legata de IP  panaramele deIP-uri  (internet protocol) Este un numar dedicat   fiecarui dispozitiv care face parte din reteaua de calculatoare foloses  ..internet protocol
O adresa IP are doua functii gazda sau interfata pentru identificare si localizare locatia adresei .Numele indica ce vedem si adresa indica unde este.Ruta indica cum sa ajungi la.
IP-ul este un numar binar dar el este in format text sa fim in stare sa il citim

111.222.333.444 /este un exemplu fiecare "pereche " de 3 cifre are valori de la 0 la 255
Exista o autoritate care aloca acest numar pe zone.(IANA Internet  Assigned Number Authority) aceasta autoritate ,deleaga 5regiuni sa ofere un grup de IP -uri pentru toti provideri de internet.

Cum afla locatia ta ..simplu au adresa imi permit sa simplific
225.40.196.185
225=europa
40=romania
196= 1 Bucuresti 9 sector 6 cartierul
185= 1 strada 8 numarul 5 familia .......

Cum afla cine esti se intelege ...Imaginati-va ca toata treaba e corelata cu o harta care automat iti trimite tie pentru ca folosesti un program de navigatie locatia grade/min/sec   Ok vorbim de wireless in momentul in care din meniul unui device 
Cand intri in menu la Location and security si dai bifa pe /Use wireless networks .
Esti de acord sa iti fie determinata locatia cu ajutorul wi-fi si sau reteaua de telefonie mobila (3G in curand 4G pe  zonele acoperite de 3G.....pe scurt .......am internet pe mobil) ;)
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: bluewave din Februarie 08, 2014, 01:04:33 AM
pe ip , doar pe ip public (cel pe care ti-l da providerul de net).
doar ca in spatele acestuia tu poti merge pe privat, unde vrei, asa ca locatia nu mai este asa de exacta...
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Pupezica din Februarie 08, 2014, 07:31:47 AM
Citat din: cristiantutuianu din Februarie 08, 2014, 12:46:22 AM
wi-fi virelesul
E o chestie legata de IP  panaramele deIP-uri  (internet protocol) Este un numar dedicat   fiecarui dispozitiv care face parte din reteaua de calculatoare foloses  ..internet protocol
O adresa IP are doua functii gazda sau interfata pentru identificare si localizare locatia adresei .Numele indica ce vedem si adresa indica unde este.Ruta indica cum sa ajungi la.
IP-ul este un numar binar dar el este in format text sa fim in stare sa il citim

111.222.333.444 /este un exemplu fiecare "pereche " de 3 cifre are valori de la 0 la 255
Exista o autoritate care aloca acest numar pe zone.(IANA Internet  Assigned Number Authority) aceasta autoritate ,deleaga 5regiuni sa ofere un grup de IP -uri pentru toti provideri de internet.

Cum afla locatia ta ..simplu au adresa imi permit sa simplific
225.40.196.185
225=europa
40=romania
196= 1 Bucuresti 9 sector 6 cartierul
185= 1 strada 8 numarul 5 familia .......

Cum afla cine esti se intelege ...Imaginati-va ca toata treaba e corelata cu o harta care automat iti trimite tie pentru ca folosesti un program de navigatie locatia grade/min/sec   Ok vorbim de wireless in momentul in care din meniul unui device 
Cand intri in menu la Location and security si dai bifa pe /Use wireless networks .
Esti de acord sa iti fie determinata locatia cu ajutorul wi-fi si sau reteaua de telefonie mobila (3G in curand 4G pe  zonele acoperite de 3G.....pe scurt .......am internet pe mobil) ;)

Cristi, cu scuzele de rigoare, nu-i deloc asa. Ce trebuie retinut este ca poti localiza dupa adresa de IP ... pana la un punct. Adresa publica este localizata pe baza "repartitiei" claselor de adrese IP publice catre diversi provideri, dar numai cu ajutorul lui, automat sau nu. Informatia aceasta este publica. Adresa de IP privata tine exclusiv de provider. Doi provideri diferiti pot folosi aceeasi clasa de adrese private, insa in header-ul pachetelor TCP/IP este pastrata adresa publica externa care a fost folosita pe post de Gateway.

Daca vrei, putem detalia, dar sunt sigur ca este plictisitor pentru cei mai multi ...
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristiantutuianu din Februarie 08, 2014, 10:39:36 AM


Daca vrei, putem detalia, dar sunt sigur ca este plictisitor pentru cei mai multi ...

Ai dreptate
...ce am povestit e daca pot spune asa e o explicatie din topor
da inca o data e chiar plictisitor
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Intersect din Martie 07, 2014, 09:19:51 PM
Salutare tuturor,De cand mi-am luat barca am vrut sa imi iau o statie marina lucru care sa intamplat acum modelul este Icom IC-M422,mai trebuie sa ii cumpar antena si ansamblul este gata.Sper sa imi foloseasca abia astept sa o vad pe barca.
Breitlingul l-am vazut pe viu este fenomenal ceas dedicat aviatorilor,superb dar pretul,au pretul.....
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: pelicanul din Martie 09, 2014, 06:55:42 PM
Citat din: Intersect din Martie 07, 2014, 09:19:51 PM
Salutare tuturor,De cand mi-am luat barca am vrut sa imi iau o statie marina lucru care sa intamplat acum modelul este Icom IC-M422,mai trebuie sa ii cumpar antena si ansamblul este gata.Sper sa imi foloseasca abia astept sa o vad pe barca.
Breitlingul l-am vazut pe viu este fenomenal ceas dedicat aviatorilor,superb dar pretul,au pretul.....

O scula buna! Sa o stapinesti sanatos!
Ai luat-o de noua? Intreb fiindca ma interesa cum e cu mmsi-ul si cu inregistrarea la ANCOM. Sau nu se pune problema? :)
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Intersect din Martie 09, 2014, 10:11:45 PM
Da este noua,maine urmeaza sa ma intalnesc cu un prieten de la capitanie sa vad daca imi trebuie licenta sa o folosesc,nu cred,dar mai bine il intreb si postez toata conversatia.
Licenta de transmisie nu cred ca iti trebuie doar daca ai ca arie de navigatie porturi straine ceea ce implica un certificat separat,cunostintele mele in materie sunt limitate.Statia am luat-o pentru ca o consider un accesoriu vital pe barca.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristizz din Martie 10, 2014, 12:52:24 PM
Atribuirea MMSI catre o statie VHF cu DSC mi se pare ,,must have''.
Doar asa vei beneficia de ceea ce inseamna cu adevarat DSC, mai ales in caz de urgenta.
Aditional, daca barca este echipata si cu un GPS Chartplotter care are posibilitatea de conectare NMEA 0183 (vad ca statia nu are NMEA 2000), se pot interconecta cele doua astfel incat in caz de semnal distress sunt transmise automat si coordonatele geografice.
Un alt avantaj este ca prin interconectarea celor doua aparate (deci trebuie sa ai MMSI inregistrat) statia are posibilitatea de a transmite sau receptiona pozitia altor MMSI-uri. Daca ai prieteni in zona, echipati de asemenea ca mai sus, si le cunosti dinainte MMSI-urile, atunci poti sa le ceri/trimiti pozitia care va aparea pe Chartplotterele voastre. Asta se face direct, fara sa stai sa cauti conversatii prin diversele canale disponibile ale statiei.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Florio din Martie 10, 2014, 01:48:24 PM
Citat din: Intersect din Martie 09, 2014, 10:11:45 PM
Da este noua,maine urmeaza sa ma intalnesc cu un prieten de la capitanie sa vad daca imi trebuie licenta sa o folosesc,nu cred,dar mai bine il intreb si postez toata conversatia.
Licenta de transmisie nu cred ca iti trebuie doar daca ai ca arie de navigatie porturi straine ceea ce implica un certificat separat,cunostintele mele in materie sunt limitate.Statia am luat-o pentru ca o consider un accesoriu vital pe barca.

George, inregistrarea statiei pentru obtinerea licentei de transmisie, este obligatorie din ceea ce stiu. La inregistrarea ei, vei primi si un numar MMSI, care va fi "semnatura" ta la emitere. Folosirea statiei fara aceasta licenta este contraventie.
Mai mult decat atat, daca barca si-a schimbat stapanul si totodata tara de inmatriculare, statia folosita pe aceasta barca trebuie inregistrata in noua tara, de noul proprietar.
  Ca sa nu generalizez prea tare, mentionez ca ma refer la statiile radio de pe barcile venite in Romania. 
E adevarat ca multe din barcile de amatori din marinele romanesti, nu au aceasta licenta si sunt folosite asa.
Dar e posibil sa fii intrebat de capitanie sau paza de coasta, despre numarul MMSC al statiei.
Atunci nu mai e bine :)
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Intersect din Martie 10, 2014, 06:02:05 PM
 Multumesc de raspuns Florio,nu l-am prins pe prietenul meu la capitanie azi.Explica mai mult te rog cum o inregistrez.....
Nu vreau sa fiu ilegal...
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Intersect din Martie 12, 2014, 05:47:03 PM
 Am fost la capitanie azi,am vorbit cu baietii de acolo si in final a ramas ca nu au nici o treaba cu mine ca nu ma controleaza sa vorbesc la ministerul comunicatiilor  ;D .E de ras stiu,am fost la inmatriculari nave si m-au intrebat cu cine vorbesc cu statia.Dupa interogatoriu m-au trimis la `biroul de sticla` aici dupa ce au ascultat ce am patit m-au trimis la inmatriculari nave.Le-am spus ca de acolo vin au spus sa ma reintorc sa ii mai intreb. ;D Atunci i-am intrebat daca au vreo treaba cu statia mea pe Dunare m-au asigurat ca nu.Au raspuns si ei poate pleaca melteanul. ;D
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: pelicanul din Martie 12, 2014, 05:58:55 PM
Cam asa auzisem si eu, legea prevede obtinerea licentei de transmisie, dar nu controleaza nimeni. E ca pe la noi! :) De asta intrebasem eu ce faci cu inregistrarea la ANCOM, eram curios cum decurge treaba.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: byteworks din Martie 12, 2014, 06:21:44 PM
Asa e si la avionase: statia trebuie sa aiba licenta de utilizare dar nu intreaba nimeni de ea. In schimb cu licenta de operator e bai mare!
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Intersect din Martie 12, 2014, 06:32:16 PM
Citat din: pelicanul din Martie 12, 2014, 05:58:55 PM
Cam asa auzisem si eu, legea prevede obtinerea licentei de transmisie, dar nu controleaza nimeni. E ca pe la noi! :) De asta intrebasem eu ce faci cu inregistrarea la ANCOM, eram curios cum decurge treaba.
Citat din: byteworks din Martie 12, 2014, 06:21:44 PM
Asa e si la avionase: statia trebuie sa aiba licenta de utilizare dar nu intreaba nimeni de ea. In schimb cu licenta de operator e bai mare!
Spune si tu sunt sanatosi la cap,am inlemnit cand am primit raspunsul asta.Dar am sa ma interesez si la Ancom pentru ca vreau sa o fac legala..
Am sa le scriu celor dela ANCOM dar mai mult ca sigur o sa ma indrume sa imi Long Range Certificate daca nu ma insel,sa vedem.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Intersect din Martie 12, 2014, 06:35:36 PM
Echipamente radio şi echipamente terminale de telecomunicaţii

ANCOM este instituţia care are responsabilitatea aplicării legislaţiei în vigoare din domeniul echipamentelor radio şi a echipamentelor terminale de telecomunicaţii.

Directiva 1999/5/CE

Cadrul de reglementare R&TTE (echipamente radio şi echipamente terminale de telecomunicaţii) a fost introdus în Uniunea Europeană prin Directiva 1999/5/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 9 martie 1999, privind echipamentele radio şi echipamentele terminale de telecomunicaţii şi recunoaşterea mutuală a conformităţii acestora.
Această directivă a fost transpusă în legislaţia din România prin Hotărârea Guvernului nr. 88/2003, din  14 februarie 2003, privind echipamentele radio şi echipamentele terminale de telecomunicaţii şi recunoaşterea mutuală a conformităţii acestora, republicată, stabilindu-se, în acelaşi timp, cadrul de reglementare naţional pentru introducerea pe piaţa, libera circulaţie şi punerea în funcţiune pe teritoriul naţional a echipamentelor radio şi echipamentelor terminale de telecomunicaţii, împreună cu evaluarea conformităţii şi sistemul de marcaj.
Sectorul echipamentelor radio şi al echipamentelor terminale de telecomunicaţii este o parte esenţială a pieţei de telecomunicaţii, care reprezintă un element cheie în economia din cadrul Comunităţii.
Importanţa crescută a unor astfel de echipamente, evoluţia tehnologică rapidă a acestora şi nevoia evitării barierelor în vederea liberei circulaţii a mărfurilor s-au dovedit incompatibile cu cadrul de reglementare anterior, care avea la baza aprobarea şi omologarea.

Directiva R&TTE modifică în totalitate filozofia adoptată până la momentul apariţiei noului sistem, privind  introducerea pe piaţa europeană a echipamentelor radio şi echipamentelor terminale de telecomunicaţii. Impedimentele întâmpinate de producători la introducerea produselor lor pe piaţa europeană au disparut în mare măsură. Producătorului îi revine însă, întrega responsabilitate pentru conformitatea produselor.

Sistemul de evaluare şi de obţinere a unui document de aprobare pentru produs, înainte de introducerea acestuia pe piaţă, a fost înlocuit cu un sistem în care autorităţile naţionale răspund de supravegherea pieţei şi urmăresc aparatura neconformă, pentru a o retrage de pe piaţă sau a o interzice. Această sarcină este considerată absolut necesară pentru aplicarea corectă a directivei. Supravegherea pieţei reprezintă o competenţa naţională şi urmăreste ca pe piaţă să fie introdusă numai aparatura care îndeplineşte criteriile de conformitate. De asemenea, supravegherea eficientă a pieţei le oferă consumatorilor o anumită protecţie şi previne, într-o oarecare măsură, competiţia neloială.

Comisia Europeană consideră că depinde în primul rând de producători dacă Directiva R&TTE va deveni sau nu un succes. Aceştia trebuie să îşi asume responsabilitatea prezentării produselor pentru a fi supuse unei proceduri corespunzatoare de evaluare a conformităţii şi introducerii pe piaţă doar a aparaturii conforme.

Echipamente pentru care se aplică Directiva R&TTE

Prevederile Directivei R&TTE se aplică:

-          echipamentelor radio;
-          echipamentelor terminale de telecomunicaţii.

De asemenea, se aplică aparatului care include, ca o parte integrantă sau ca un accesoriu, un dispozitiv de uz medical, inclusiv un dispozitiv de uz medical activ, implantabil. Se mai aplică şi aparatului care constituie un element sau o entitate tehnică separată a unui vehicul.

Totuşi, există anumite tipuri de echipamente care sunt excluse din cadrul acestei directive, şi anume:

-       aparatele utilizate exclusiv în cadrul activităţilor din domeniul siguranţei publice, din domeniul siguranţei statului, inclusiv cel al protecţiei intereselor economice ale statului, dacă aceste interese se referă la siguranţa statului, din domeniul aparării naţionale, precum şi în cadrul activităţilor statului din domeniul dreptului penal;
-       echipamentele radio utilizate de radioamatori în afara de cazul în care astfel de echipamente sunt disponibile comercial;
-       seturile de componente separate, concepute a fi asamblate de către radioamatori şi echipamentele comerciale modificate de către radioamatori pentru uz propriu;
-      echipamentele care intra în aria de aplicabilitate a Directivei Consiliului 96/98/CE din 20 decembrie 1996 privind echipamentele maritime, cu modificările ulterioare;
-      cablurile şi traseele de linii;
-      echipamentele de recepţie radio, destinate a fi utilizate numai pentru serviciile de radiodifuziune sonoră şi de televiziune;
-      echipamentele utilizate în aviaţia civilă (în sensul articolului 2 din Regulamentul Consiliului (CEE) 3922/91 din 16 decembrie 1991 privind armonizarea cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative în domeniul aviaţiei civile, cu modificările ulterioare;
-       echipamentele şi sistemele pentru managementul traficului aerian, în sensul articolului 1 din Directiva 93/65/CEE a Consiliului din 19 iulie 1993 privind definirea şi utilizarea specificaţiilor tehnice compatibile pentru achiziţionarea echipamentelor şi sistemelor pentru managementul traficului aerian.
Din 20 octombrie 2005, anumite tipuri de echipamente aeronautice, reglementate până la acea dată de Directiva 93/65/CEE a Consiliului, sunt reglementate de Directiva R&TTE, fără a mai necesita aprobarea suplimentara la nivel naţional. Aceasta situaţie se întâlneşte, în special, în cazul echipamentelor pentru managementul traficului aerian (ATM), amplasate la sol. Legislaţia prin care Directiva 93/65/CEE a Consiliului a fost abrogată, nu prevede şi o perioadă de tranziţie.
Producătorilor li se recomandă să evalueze consecinţele pe care această schimbare urmează să le aducă asupra produselor lor. Proiectarea produselor nu va fi afectată de modificarea regimului juridic, însă se vor schimba procedurile de evaluare a conformităţii şi obligaţiile privind documentaţia. Un ghid este disponibil la următoarea adresă: ATM - Guidance on the Application of the R&TTE Directive (30 iunie 2006).
Cerinţe esenţiale
Următoarele cerinţe esenţiale de bază se aplică pentru toate echipamentele:
-       protecţia sănătăţii şi siguranţei utilizatorului şi a oricărei alte persoane, incluzand cerinţele   Directivei 73/23/CEE a Consiliului din 19 februarie 1973 privind armonizarea legislaţiilor statelor membre referitoare la echipamentele electrice destinate utilizării în cadrul unor anumite limite de tensiune, dar fără aplicarea unei limite de tensiune, abrogată prin Directiva 2006/95/CE a Parlamentului European şi a Consiliului;
-      cerinţele de protecţie cu privire la compatibilitatea electromagnetica, incluse în DIRECTIVA 2004 / 108 / CE A PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI A CONSILIULUI din 15 decembrie 2004 referitoare la apropierea legislaţiilor statelor membre cu privire la compatibilitatea electromagnetică şi care abrogă Directiva 89 / 336 / CEE.
În plus, echipamentele radio se construiesc astfel încât acestea să utilizeze eficient spectrul alocat radiocomunicaţiilor terestre sau spatiale şi resursele orbitale, în scopul evitării interferenţelor prejudiciabile.
Potrivit articolului 3.3 din Directiva R&TTE, Comisia Europeană poate decide dacă aparatele dintr-o anumită clasă de echipamente sau cele de tip special vor îndeplini, de asemenea, cerinţe esenţiale suplimentare.
Comisia intenţionează să fie foarte restrictivă în aplicarea articolului 3.3. Deocamdată, se are în vedere aplicarea articolului 3.3 doar pentru echipamentele care accesează serviciile de siguranţă (în domeniul maritim, pentru căile de navigaţie interioară şi în cazul avalanselor). Mai multe informaţii pot fi accesate aici.
Clase de echipamente în conformitate cu Directiva 1999/5/CE
Potrivit articolului 4.1 din Directiva, Comisia a adoptat Decizia 2000/299/CE din 6 aprilie 2000 stabilind clasificarea iniţală a echipamentelor radio şi a echipamentelor terminale de telecomunicaţii, precum şi a identificatorilor asociaţi. Potrivit acestei decizii, echipamentele sunt subîmpărţite în 2 clase:
-       Clasa 1 acoperă echipamentele ce pot fi utilizate fără restricţii. În consecinţă, un utilizator poate pune în funcţiune echipamentele fără a exista riscul operării ilegale a acestora. O astfel de situaţie se aplică, în mod tipic, la echipamentele care funcţionează în benzi de frecvenţe armonizate şi care pot fi operate fără licenţa individuală, la echipamentele exclusiv de recepţie, la echipamentele pentru comunicaţii pe fir şi la cele care funcţionează sub controlul unei reţele;
-      Clasa 2 acoperă toate celelalte echipamente.
Pagina de Internet a ERO (Biroul European de Radiocomunicaţii) conţine lista cu echipamentele din "Clasa 1", în conformitate cu Decizia Comisiei 2000/299/CE. Informaţii suplimentare pot fi obţinute aici.
Interpretarea Directivei 1999/5/CE conform Comisiei Europene
ˇ          Interpretarea Directivei 1999/5/CE conform Comisiei Europene
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristizz din Martie 12, 2014, 08:21:19 PM
Din ceea ce am inteles, pentru a fi in legalitate cu operarea statiei radio pe nave, trebuie sa fi identificabil. Asa incat trebuie ca si operatorul dar si statia sa aiba licente.  Altfel sunt amendabili.
In caz de urgenta majora, poti opera statia chiar daca nu esti autorizat (nu ai certificat de operator) dar numai pana la incetarea starii de urgenta/pericol, urmand ca de la acel moment operarea sa fie facuta numai de operator autorizat.
Am mai inteles ca pe langa numarul MMSI din 9 cifre care este CNP-ul ansamblului nava-statie si se foloseste pentru sectorul maritim, din 2005 a mai aparut un sistem de identificare valabil pentru apele interioare (cel putin Dunare), care se numeste Cod ATIS si este format din 10 cifre. De la ANCOM, telefonic, mi s-a spus ca este obligatoriu si ca se plateste cu 36 Euro/an, taxa spectru radio (http://www.ancom.org.ro/spectru-radio_2749 (http://www.ancom.org.ro/spectru-radio_2749))
I-am sunat astazi atat pe instructorul LRC dar si pe cel cu care am facut cursul de navigatie, care mi-au comunicat fiecare ca pentru MMSI platesti o singura data, la atribuire. Nu aveau cunostinta sa se plateasca taxa anuala. Dar ei probabil activeaza mai mult pe mare.
In SUA obtinerea MMSI este gratuita, se pare, facadu-se relativ simplu: http://www.boatus.com/mmsi/ (http://www.boatus.com/mmsi/)
Inregistrarea numarului MMSI apare la http://www.itu.int/online/mms/mars/ctry_search.sh (http://www.itu.int/online/mms/mars/ctry_search.sh)  prin intermediul ANCOM. La adresa de mai sus pot fi cautate toate MMSI-urile inregistrate si de asemenea situatia MMSI-ului propriu.
Ce facem insa cu Codul ATIS?
Oricum, ideea de a mai cotiza 36 Euro/an nu ma incanta prea tare.

Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Intersect din Martie 12, 2014, 08:25:46 PM
Multumesc Cristy le-am trimis un mail sa vad ce imi raspund.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristizz din Martie 12, 2014, 08:40:04 PM
Era sa uit: am fost intrebat si de alte echipamente radio de pe barca, cum ar fi Radarul, AIS-ul sau GPS-ul (cred ca de Sonar au uitat) si care trebuie toate declarate  Poate ca sa mi le taxeze si pe astea?
http://www.ancom.org.ro/serviciul-mobil-maritim_2832 (http://www.ancom.org.ro/serviciul-mobil-maritim_2832)
NU am Radar si nici AIS (inca) dar am GPS cu Sonar. Am intrebat ce legatura are GPS-ul cu licenta statiei si mi-a zis ca si receptoarele radio sunt incadrabile in legislatie (la care m-a trimis spre studiu). Intentia mea nu era sa am un conflict verbal si am ascultat-o politicos, dar ma intrebam daca toate GPS-urile din comert, inclusiv cele de pe telefoanele mobile, sunt inregistrate la ANCOM.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Florio din Martie 12, 2014, 08:44:03 PM
Scuze George ca nu ti-am vazut mesajul in timp util, ca sa iti spun opiniile proprii.
Oricum e bine ca ai postat legislatia, am sa o citesc la un moment dat. Incercasem si acum dar n-am avut atata rabdare :) .

Astazi discutam cu CristiZZ si am facut o statistica mica.
Acum 6 ani am vrut sa inregistrez statia barcii, fiindca odata cu inmatricularea in Romania (proprietar roman deci), MMSI al statiei trebuie luat de aici, cu licenta de emisie aferenta. M-am interesat si m-am iritat putin cu privire la taxarea respectiva, asa ca am renuntat la idee. Evident, nu din cauza banilor (cam 1,6 mil lei vechi pe an) fiindca am cheltuit cu lucruri marunte pentru barca si fara importanta, mult mai mult. Ci din cauza sacaielilor care vin odata cu incercarea de obtinere a licentei de emisie (alergatura ta de acum, confirma). Abia trecusem de sacaielile inregistrarii barcii.
  In timp s-a dovedit din nou ca am instincte bune.
Socoteala de astazi :
1. Am folosit aceasta statie in cei 6 ani, de doua ori. Cand am vrut sa acostez la Tulcea ( fara folos dealtfel) si cand am vrut sa vorbesc cu marina militara, despre operatiunile cu scut antiracheta (tot fara folos).
2. 6x1,6 mil fac 9.6 milioane lei vechi .

Asadar in ultimii 6 ani, plateam 9,6 milioane si am emis de doua ori.  Aproape 5 milioane de lei vechi ma costa fiecare emisie :) .
  In conditiile astea, ma scuzati, eu m-am retras :) .

     Avand in vedere ca eu detin o ambarcatiune de clasa "C" la care nu este obligatorie montarea unei statii radio si totodata pot folosi legal acest accesoriu chiar in conditiile lipsei licentei, daca am de comunicat o situatie de distress, am dedus ca e suficient cat platesc deja la stat pentru ambitia mea de a merge cu vele. O alta licenta nu mai vreau.
   Anul asta trebuie sa innoiesc certificatul de operator radio (LRC) , alti bani, alta distractie.
Totodata va trebui sa fac din nou inspectia barcii si sa platesc un raport de inspectie la ANR. Activitate pe linia asta e destula, ca sa mai pluses cu statia.
  Dealtfel pot avea surpriza ca in drumurile mele pe la autoritati sa imi puna in carca cine stie ce alte bazaconii. Cazuri s-au mai vazut. Ideea generala dupa care ma calauzesc este :
-Nu trezi autoritatile, ca nu le mai poti adormi la loc.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristizz din Martie 12, 2014, 09:09:04 PM
Citat din: Florio din Martie 12, 2014, 08:44:03 PM
Ideea generala dupa care ma calauzesc este :
-Nu trezi autoritatile, ca nu le mai poti adormi la loc.

Total de acord.
Rare cazuri cand reusesti sa vorbesti cu ei in somn, printr-o soapta dulce in ureche.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Intersect din Martie 12, 2014, 09:19:00 PM
Citat din: cristizz din Martie 12, 2014, 09:09:04 PM
Citat din: Florio din Martie 12, 2014, 08:44:03 PM
Ideea generala dupa care ma calauzesc este :
-Nu trezi autoritatile, ca nu le mai poti adormi la loc.

Total de acord.
Rare cazuri cand reusesti sa vorbesti cu ei in somn, printr-o soapta dulce in ureche.

Sper sa fie insensibili la doleante atat de insignifiante. :D
Vreau si eu sa fiu legal ca m-am saturat sa ma tot cert cu toti sceleratii,imi face placere nu ma intelege gresit dar cateodata nu am timp si trebuie sa renunt la alte lucruri sa ii explic organului de orice fel ce si cum...
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristizz din Martie 12, 2014, 09:46:11 PM
Personal, inainte de a lua o decizie, vreau sa cunosc cat mai bine situatia.
Deocamdata presupun ca:
- Voi achizitiona si MMSI si ATIS, daca printr-o exceptie (pe care nu o intrevad deocamdata) nu trebuie sa platesc abonament anual.
- Este posibil sa achizitionez numai MMSI-ul, daca acesta se plateste o singura data iar ATIS-ul presupune taxa anuala.
- Voi tine echipamentul pe barca in stare de receptie, si voi emite doar pentru cazuri de urgenta/pericol, daca cele doua variante de mai sus pica.
- Voi achizitiona MMSI si ATIS daca ma voi convinge ca e mai bine sa platesc taxa anuala (astazi de 36 Euro, cine stie cat va fi maine...) si astfel voi beneficia de ceva ce face banii.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Intersect din Martie 13, 2014, 02:13:38 PM
Schimbul de e-mailuri :

    Buna seara,

Ma numesc Stanga George Bogdan posed o ambarcatiune cu motor marca Quicksilver cu un motor de 50 c.p.Vreau sa imi montez pe barca  o statie VHF Icom IC-M422 din motive de siguranta si pentru comunicarea cu autoritatile portuare cand situatia o cere.

Va intreb daca trebuie sa ma autorizez pentru folosirea acestei statii si care este cadrul legal, ce acte imi trebuie daca trebuie sa ma autorizez si cui trebuie sa ma adresez.


Va multumesc.


Stimate Domn, buna dimineata,

In primul rand dorim sa va multumim pentru faptul ca doriti sa respectati legislatia in vigoare in ceea ce priveste radiocomunicatiile maritime.

Pentru a va putea oferi toate informatiile necesare avem nevoie de unele precizari care sa clarifice elementele ce contribuie la un raspuns coerent.

Astfel:

1. nava a fost inregistrata la Autoritatea Navala Romana?
2. dvs. detineti documentul de conducator de ambarcatiune?
3. echipamentul radio a fost in dotarea ambarcatiunii sau l-ati achizitionat (in acest caz de une?) sau intentionati sa achizitionati echipamentul la care faceti referire?

Va multumim pentru clarificarile ce ni le veti oferi si va asiguram ca pe baza clarificarilor oferite vom fi in masura sa va oferim informatiile necesare utilizarii in deplina legalitate a statiei radio.

Cu stima,

SRS (Serviciul Radiocomunicatii Specializate)

Buna ziua
Barca este inregistrata la Capitania Călărași am toate actele necesare pentru a naviga pe ape interioare si maritim 5 mile dacă nu ma înșel.
Barca este Quicksilver 450,statia am cumpărat-o din USA este nouă.

Va multumesc

Multumim pentru clarificari.

Inainte de a aprofunda situatia trebuie sa va informez despre o regula extrem de clara: orice echipament radio utilizat pe caile de navigatie interioara europene (adica culoarul general Rin-Main-Dunare) inclusiv pe caile de navigatie interioara nationale TREBUIE sa accepte programarea codului ATIS.

Din verificarea rapida pe Internet a reiesit ca statia nu accepta programarea codului ATIS. Oricum verificarea pe Internet nu este oficiala asa ca va sugeram sa verificati care este situatia reala a statiei cu un specialist in domeniu din zona dvs. sau sa ne trimiteti o copie a documentatiei tehnice a statiei pentru a va putea edifica daca echipamentul raspunde acestei cerinte.

Oricum va informam ca regula nu este doar in tara noastra, ci este o regula aplicata la nivelul intregului continent. Inclusiv navele care sosesc din  tari exterioare continentului sunt obligate sa fie dotate cu statii radio duale, adica ATIS/DSC, si in plus cu aceste moduri de operare interblocate.

Din pacate, daca statia nu accepta programarea codului ATIS  atunci nu este compatibila cu regulile in vigoare in toata Europa pe caile de navigatie interioara (inclusiv pe Dunare si pe celelalte cai de navigatie interioara de pe teritoriul tarii noastre).

Dupa clarificarea acestei situatii vom putea sa va comunicam informatiile legate de procedura de autorizare (de altfel destul de simpla).

Intre timp va rugam sa ne comunicati daca detineti documentul de conducator de ambarcatiune. Va intrebam despre acest lucru deoarece in mod normal centrele care instruiesc candidatii pentru obtinerea acestui document pregatesc simultan si pentru obtinerea certificatului de operator radio pentru ambarcatiuni de agrement. Acest document atesta ca stapaniti tehnicile, procedurile si elementele operationale pentru a putea lua parte la traficul radio naval.

Cu stima,

SRS 
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: pelicanul din Martie 13, 2014, 03:08:46 PM
Vorba lui Florio: hai sa nu-i trezim pe astia, ca cine stie ce isi inchipuie ca au visat! :) Da statia de pomana ca nu are ATIS! :)
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Rumpi din Martie 13, 2014, 03:59:01 PM

Orice statie Icom cu DSC poate fi programata pentru ATIS. E o chestie de soft nu de hard. Singura problema e ca aceasta chestie trebuie facuta de un service autorizat Icom. Care o fi asta in Romania nu stiu. Puteti incerca la miratelecom eventual.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Intersect din Martie 13, 2014, 05:18:57 PM
Continuarea discutiei :  `Multumesc Rumpi de precizari,sa vad mai intai ce inseamna ATIS  :)

Multumim pentru precizari.

Legat de "deranjat" nu va faceti probleme pentru ca va trebui sa stati in contact cu noi cvasi-permanent asa ca nici o problema din acest punct de vedere.

Am inteles si faptul ca detineti permisul respectiv. Centrul unde v-ati instruit nu v-a informat si despre obligativitatea detinerii certificatului de operator radio?

In fine. Despre statie ne-ati dat informatii care nu spun nimic in plus decat am gasit noi pe Internet. Indicatiile referitoare la FCC ID nu au nici o relevanta in Europa asa cum nici tabelul de frecvente VHF american nu are aplicabilitate nicaieri in lume cu exceptia statelor americane. Ca si o precizare "amuzanta" inclusiv navele militare americane prin ordin al comandamentului american sunt obligate sa utilizeze frecventele VHF internationale atunci cand naviga spre locurile de desfasurare!

Va rugam sa aveti in atentie clarificarea problemei legate de ATIS deoarece fara solutionarea acestei probleme nu veti fi eligibil pentru a primi autorizatie. Trebuie sa va precizez ca v-am informat despre obligativitatea ATIS-ului deoarece ati spus ca aveti si ape interioare pe documentul emis de capitanie. Atentie! Daca nu aveti si ape interioare, ci doar maritime, atunci statia este O.K.

Totusi ca sa finalizam solicitarea dvs. de informatii va rog sa urmariti acesti pasi:

1. introduceti in browser urmatoarea adresa: http://www.ancom.org.ro/serviciul-mobil-maritim_2832 (http://www.ancom.org.ro/serviciul-mobil-maritim_2832) ;
2. descarcati in calculator formularul de cerere pentru statie de nava, respectiv cel de anexa tehnica pentru statie de nava (ultimele doua documente electronice);
3. le completati cu datele solicitate. Daca ambarcatiunea este pe persoana juridica va trebui sa inserati antetul firmei, iar documentul sa fie semnat de persoana care reprezinta legal societatea si stampilat;
4. daca este pe persoana fizica, evident nu trebuie decat semnatura proprietarului;
5. a doua adresa se completeaza doar daca se utilizeaza curent o alta adresa decat cea oficiala;
6. daca proprietarul este persoana fizica se vor anexa la cerere si la anexa tehnica, o copie dupa CI, o copie dupa documentul de inmatriculare emis de Capitania respectiva si o copie dupa documentatia tehnica a statiei radio si dupa declaratia de conformitate a producatorului conform normelor CE;
7. daca proprietarul este o persoana juridica se vor anexa la cerere si la anexa tehnica, o copie dupa documentul de inmatriculare, o copie dupa CUI, certificatul constatator emis de Registrul Comertului, in original, si in interiorul unui termen de 30 de zile de la data emiterii (adica va trebui sa il obtineti ultimul cronologic vorbind) si o copie dupa documentatia tehnica a statiei radio si dupa declaratia de conformitate a producatorului conform normelor CE;
8. in interiorul cererii aveti rubrica "Responsabil cu radiocomunicatiile" unde veti indica: daca proprietarul este persoana fizica si are certificat de operator radio, cel putin GMDSS-LRC, se trece numele acestuia si nr. certificatului. Daca proprietarul este persoana juridica, se va trece numele persoanei desemnate prin decizie a conducatorului companiei si care detine certificat de operator radio cel putin GMDSS-LRC.
9. daca persoana fizica nu detine certificat de operator atunci se va trece numele unei persoane care il va reprezenta in relatia cu ANCOM si care detine certificatul respectiv de operator radio. Trecerea acestei terte persoane va fi insotita de o declaratie pe propria raspundere ca accepta rolul de responsabil cu radiocomunicatiile pentru proprietar.

Daca va apar neclaritati in timpul completarii documentelor nu ezitati sa ne contactati, suntem oricand deschisi dialogului.

Cu stima,

SRS 
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Intersect din Martie 13, 2014, 07:03:42 PM
Deznodamantul :

  Intr-adevar cred ca ipoteza dvs. este corecta. Tariful este de 9 Euro/trim. adica 36 Euro pe an in lei la curs BNR si in suma neta, adica fara TVA. Numarul de echipamente ce compun statia de nava nu afecteaza tariful. In autorizare intra toate echipamentele radio de la bord adica radar, statii portabile, GPS, etc. desigur daca exista.
Cu stima,
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Rumpi din Martie 13, 2014, 07:10:59 PM
 Adica pe scurt ai aceeasi problema ca orice om care isi ia statie radio din US sau alte parti ale lumii:
= declaratie de conformitate UE
In lipsa acesteia statia ta nu este licentiabila de nici un fel (nici maritim) chiar daca o resoftezi la un service autorizat care iti adauga compatibilitatea ATIS.

ATIS e un sistem automat de identificare a statiei (si implicit a navei), un soi de MMSI. Romania este semnatara a conventiei asa ca in RO pe apele interioare este obligatoriu ATIS si e interzisa folosirea DSC, respectiv din soft statia trebuie sa poate folosi ori una ori alta dar nu amandoua impreuna.
Sunt niste functii care tin strict de soft, la fel ca si canalele. De exemplu o statie din SUA ar trebui sa aiba in meniu canalele US, INT, ATIS ca sa poata fi folosita pe Dunare. O statie vaduta in UK are UK, INT, ATIS. (INT inseamna international). Plus bineinteles declaratia producatorului ca statia respecta normele UE.

Si inca ceva. Faptul ca ANCOM momentan nu verifica si nu umbla pe apele patriei sa dea amenzi nu inseamna ca nu o poate face, sau ca nu o sa o faca la un moment dat. Daca ii apuca pot controla orice aparat care emite in spectrul radio cu privire la respectarea legislatiei, indiferent daca respectivul aparat e supus autorizarii si licentierii sau nu. Si uneori chiar controleaza, doar ca pana acum se pare ca i-au ignorat pe amatorii in ale plutirii.

Ca sa operezi statia iti trebuie minim GMDSS-LRC.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristizz din Martie 13, 2014, 07:34:45 PM
Conform legii trebuie platita taxa de spectru , anual 36 Euro pt statiile de nava si 24 Euro pt cele portabile.
La capitolul 4 gasim detaliile de pret:  http://www.dsclex.ro/legislatie/2012/iulie2012/mo2012_444.htm (http://www.dsclex.ro/legislatie/2012/iulie2012/mo2012_444.htm)
MMSI-ul si ATIS-ul sunt doar coduri de identificare a statiei (pentru zona maritima respectiv zona apelor interioare).
Statiile VHF-DSC capabile ATIS pot fi comutate Inland waterway Mode/Seagoing Mode. Acest lucru ne va fi semnalat in manualul utilizatorului.



Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Catalin din Septembrie 23, 2014, 09:52:25 PM
Da..o antena pt statiile de pe barci..nu stiu daca escumpa ori ieftina dar se pare ca e beton.http://midland.ro/antena-maritima-midland-shark-4-din-fibra-de-sticla-cod-f484.html (http://midland.ro/antena-maritima-midland-shark-4-din-fibra-de-sticla-cod-f484.html) si inca una http://midland.ro/statii-radio/antene-statii-radio/antene-statii-radio-maritime/antena-cb-midland-azzura-40-din-fibra-nu-necesita-masa-cod-t454.html (http://midland.ro/statii-radio/antene-statii-radio/antene-statii-radio-maritime/antena-cb-midland-azzura-40-din-fibra-nu-necesita-masa-cod-t454.html.) Ce mi se pare anapoda ca este CB acica city band ...nu ar trebui sa fie VHF???
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Catalin din Septembrie 23, 2014, 09:57:43 PM
ce spune wikipedia despre :
Marine VHF radio refers to the radio frequency range between 156.0 and 162.025 MHz, inclusive. In the official language of the ITU the band is called the VHF maritime mobile band.

It's installed on all large ships and most seagoing small craft. It is also used, with slightly different regulation, on rivers and lakes. It is used for a wide variety of purposes, including summoning rescue services and communicating with harbours, locks, bridges and marinas, and operates in the very high frequency (VHF) range, between 156 and 162.025 MHz. Although it is widely used for collision avoidance, its use for that purpose is contentious and is strongly discouraged by some countries, including the UK.[1]

A marine VHF set is a combined transmitter and receiver and only operates on standard, international frequencies known as channels. Channel 16 (156.8 MHz) is the international calling and distress channel. Transmission power ranges between 1 and 25 watts, giving a maximum range of up to about 60 nautical miles (111 km) between aerials mounted on tall ships and hills, and 5 nautical miles (9 km; 6 mi) between aerials mounted on small boats at sea level.[1] Frequency modulation (FM) is used, with vertical polarization, meaning that antennas have to be vertical in order to have good reception.

Modern-day marine VHF radios not only offer basic transmit and receive capabilities. Permanently mounted marine VHF radios on seagoing vessels are required to have certification of some level of "Digital Selective Calling" (DSC) capability, to allow a distress signal to be sent with a single button press.

Marine VHF mostly uses "simplex" transmission, where communication can only take place in one direction at a time. A transmit button on the set or microphone determines whether it is operating as a transmitter or a receiver. Some channels, however, are "duplex" transmission channels where communication can take place in both directions simultaneously when the equipment on both ends allow it (full duplex), otherwise "semi-duplex" is used .[1] Each duplex channel has two frequency assignments. Duplex channels can be used to place calls on the public telephone system for a fee via a marine operator. When full duplex is used, the call is similar to one using a mobile phone or landline. When semi-duplex is used, voice is only carried one way at a time and the party on the boat must press the transmit button only when speaking. This facility is still available in some areas, though its use has largely died out with the advent of mobile and satellite phones. Marine VHF radios can also receive weather radio broadcasts, where they are available.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Catalin din Septembrie 23, 2014, 10:19:29 PM
http://www.mondoplast.ro/Antena-mobila-in-banda-VHF-Sirio-CRUISER-VHF-pg_ft-4116 (http://www.mondoplast.ro/Antena-mobila-in-banda-VHF-Sirio-CRUISER-VHF-pg_ft-4116) Sunt novice nu dati cu parul in mine. Am o raymarine 54 pe care vreau sa o montez saptamana asta si caut o antena care sa fie potrivita ...eficienta si ieftina...si sa nu dau mai mult decat am dat pe statia radio.





(Gupi: am scos un punct de după adresa url, dădea eroare la accesare)
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Catalin din Septembrie 23, 2014, 11:21:28 PM
Daca cineva mai are ceva gasit pe net...poate ne impartasiti si noua ...sa putem cumpara..sa avem statiile gata montate la intalneala de la Mila 23 de pe 2-6 10 2014
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Catalin din Septembrie 24, 2014, 09:16:30 AM
Cei de la Mondoplast nu au nimic pe stoc ..antene marinizate...Ciudat ca in Romanica nu gasesti ce vrei sa cumperi.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Catalin din Septembrie 24, 2014, 02:40:08 PM
PIN.ro nu are pe stoc si nu mai aduc ..dar au cei da la epix marine .
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Catalin din Septembrie 24, 2014, 02:50:44 PM
Epix are o antena de 2.5 m si e 550 fara cablu si suport...cam mult...dat fiind faptul ca statia a costat mult mai putin.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Catalin din Septembrie 24, 2014, 03:17:21 PM
Am gasitttttt are Lacramioara de 2.4 m VHF 180 tva inclus.
sa vad cat costa si suportul...dar clar nu ajunge cat la Epix. Asa ca daca doriti eu lansez comanda..dureaza cateva zile. 

ANTENA VHF CU 4.5 MT DE CABLU AXIAL RG-58

LUNGIME 240 CM
FRECVENTE 156-162 Mhz
MAXIM INPUT 100W
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Catalin din Septembrie 24, 2014, 03:25:41 PM
Suportul este cromat si costa 190 cu tot cu tva
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: Catalin din Septembrie 24, 2014, 03:31:06 PM
Iata si foto.....
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: kimi din Aprilie 14, 2015, 02:02:02 PM
Mi-a facut cineva cadou un gps Garmin 128 . Aveti idee unde se gasesc niste harti ( free ) ?
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: peb5 din Aprilie 14, 2015, 04:58:32 PM
La acest GPS nu merg incarcate harti; in general la un Garmin care are posibilitatea de a incarca harti, are si un slot de card de memorie.
Cu GPS-ul tau poti sa vezi viteza cu care mergi si directia, poti sa faci track-uri, sa-ti mark-ezi sau sa-ti incarci puncte, sa iei coordonate... dar nu vei avea harti in spatele acestor functii.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: NessyRO din Aprilie 14, 2015, 08:33:19 PM
@ Kimi - Vestea proastă pentru deținătorii de GPS Garmin este că NU EXISTĂ hărți free pentru el (valabil și pentru chart-plotere, sonare, etc.).
    Legenda spune că domnii de la Garmin au un departament special care nu face altceva decât să scaneze net-ul după servere pe care se află softuri Garmin iar în momentul în care se întâmplă una ca asta se dezlănțuie iadul (legal sau nu, funcție de locația respectivului server).
    Cert este următorul fapt: Orice hartă Garmin necesită un cod de activare. Pentru generarea codului (pe site-ul Garmin) este necesar serial number-ul receptorului GPS. Odată activat produsul, softul va funcționa pe computer (PC Windows sau MAC) și se va putea uploada (via USB cu cablul/interfața furnizat) pe receptorul GPS respectiv.
    Softul poate funcționa pe orice computer dar va putea uploada/downloada date NUMAI pe receptorul GPS pentru a cărui serie a fost activat.
    Pentru RO, până la un moment dat, exista o variantă prin care se putea sparge codul pentru hărțile RoADS (Proiectul România digitală). Pentru momentul actual nu mai știu întrucât respectivii domni (de la RoADS), profitând de faptul că au singura hartă decentă a României (Delta 1:100 000, incredibil nivel de precizie și detaliu) au pretenția să cumperi și receptorul de la domniile lor, la un preț chiar nesimțit.
    Cu toate acestea, din punct de vedere personal și fără a fi în vreun fel implicat în vânzare/distribuție/publicitate, nu am găsit încă un producător de receptoare GPS (amator/profesional) de calibrul Garmin. Cele mai banale handheld-uri ale lor se bat de la egal la egal cu produsele profesionale ale concurenței. Iar hărțile furnizate de Garmin au început să fie mulțumitoare ca nivel de detaliu (mă refer la hărțile de navigație/offroad, nu numai la cele auto).
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristizz din Aprilie 14, 2015, 08:57:36 PM
Hartile G originale si ROAD 2008 pot fi copiate pe un sd sau microsd. Ca sa poata fi citite de dispozitivele gps, pe acelasi suport trebuie atasata cheia de decriptare, devenind perechi. Aceasta cheie este de fapt un file de tip text document cu un cod. Codul se obtine dintr-un generator aferent (se gaseste pe net) dar va functiona numai daca stii ID Card-ul corect al suportului (sd sau microsd) care nu e tocmai usor de aflat si ID-ul hartii (de obicei este specificat in fisierul de download).
La mine functioneaza.

Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristiantutuianu din Aprilie 15, 2015, 08:10:50 AM
Garmin 128 MB GPS Map 76CSX upgradat de mine pentru un coleg de pe forum.(acig)
NessyRO cu tot respectul dar gresesti exista harti pentru Garmin.Ele pot fi instalate pe GPS chiar daca nu are SD card cu ajutorul unor softuri sa zic asa dedicate pentru .(ExpertGPS Home,Easy GPS,Expert GPS...)
Freizeitkarte_ROU_en e un exemplu de harta instalata pe deviceul de mai sus.Harta defaut reprezenta portul Tomis gen trei lini acum are sa zic asa detalii farul rosu si farul verde.
Ca toata tarasenia sa iasa nu uita de drivere gen USBDrivers_231.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: NessyRO din Aprilie 15, 2015, 10:36:35 AM
@ cristiantutuianu   Aș vrea să te contrazic când spui că greșesc dar nu pot! Ce Dumnezeu: doar nu le-oi ști eu pe toate! Promit că mai sap - un pic numai că a venit primăvara.

@ cristizz   Eu am un ChartPlotter 276C (fără modulul de sonar) și, din păcate, un card de memorie proprietar de numai 32MB (o să încerc să iau unul de 128MB). Îl folosesc numai pentru Deltă (și din motive de capacitate card memorie). Mai am și un progrămel batch simpatic care știe să facă "împerecherea" de care spuneai tu dar nu am ultima versiune de RoADS pentru BaseMap așa că ultimele hărți sunt din 2010.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristizz din Aprilie 15, 2015, 06:04:30 PM
Pai ultima versiune de ROAD din cate stiu nu a fost shmecherita. Eu stiu ca ultma varianta care merge este ROAD 2008 cu update 2009.
Nu sunt foarte convins ca merita sa pui altceva, deoarece imbunatatirile majore (2010 sau mai noi) se vad pe uscat la aceste harti. Ele nu contin adancimi, linii de nivel etc si nici semnale fluviale, maritime, facilitati portuare etc.
De asemenea, asa cum a scris mai sus CristianTutuianu, poate merita sa explorezi instalarea OpenSeaMap. iti iei ce tile-uri doresti in functie de marimea cardului de memorie si nu-ti mai bati capul cu deblocarea. Sunt libere.
Eu cred ca GPS-ul tau suporta card de 256 Mb. Cerceteaza daca nu cumva a aparut vreun update de drivere care odata instalat sa permita citirea unui card si mai mare.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: ghrt din Aprilie 15, 2015, 08:03:35 PM
Hărţile Garmin pot fi decriptate complet, fără să mai fie necesară generarea unei chei de activare, devenind utilizabile cu orice dispozitiv compatibil. Inclusiv versiuni din 2014.

Am avut surpriza să nu reuşesc să instalez softul lor de desktop într-o maşină virtuală (VMware) de pe CD-ul original şi cu cheia de activare de la ei. După ce am pierdut o groază de timp am căutat un progrămel care a rezolvat şi protecţiile software-ului respectiv.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: cristizz din Aprilie 15, 2015, 08:27:28 PM
GMapTool ?
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: ghrt din Aprilie 15, 2015, 08:47:14 PM
PM sent.
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: kimi din Martie 22, 2016, 11:34:28 AM
Donez un GPS Garmin 128 unui utilizator care chiar are nevoie de el . Aparatul arata impecabil , are inclusiv folia de protectie pe ecran , are nevoie de antena externa .
Eventual la schimb cu ceva ce va e de prisos ( o ancora mica , turometru )
Titlu: Re: Despre GPS si nu numai
Scris de: kimi din Martie 22, 2016, 01:19:56 PM
GPS-ul tocmai pleaca la Galati , la Vali .