salut tuturor! sunt nou pe site,si m-ar interesa de la cineva care si-a montat pe motor placute hidrofoil,pe placa anticavitatie, cate ceva despre eficienta lor! merita investitia sau nu! mentioneyz faptul ca am un motor selva ray-8 hp,4 t.cu mine gliseaza barca pe care e montat,dar cu 2 persoane nu! oare m-ar ajuta respectivele placute in probleme asta? Va multumesc anticipat!!!! incerc sa postez imaginile cu barca si motoru!-
salut,
eu am pe un yamaha de 8 cai 2 timpi si se comporta bine cu placute , il ajuta mult.
La mine era aceeasi situatie cu mine iesea in glisaj dar cu 2 persoane nu si m-am hotarat sa pun si am ramas uimit s-a schimbat mersul . consumul a ramas la fel dar iese mai repede in glisaj si cu 2 persoane merge bine . acum depiunde si de barca .
salut
mi-am cumparat si eu dar inca nu am apucat sa le montez pe motor sa vad dacasunt diferente!
daca barca sta apupata in mars, ajuta; daca nu...
eu am avut barca tip catamaran care am vanduto lui dany,si motorul pe care l-am postat alaturi de barca 8 hp,s-a dovedit a fi prea mare s-au prea greu,pentru ea,asa ca am cumparat barca postata model trimaran,care merge brici cu o persoana(gliseaza la 3/4 din turatia motorului,dupa glisaj mentinand_o la 1/2 din turatie).cand sunt singur ar fi ok,dar cu doua persoane nu mai gliseaza nici la turatie maxima! de asta nu stiu sa iau placutele respective sau sa incerc sa iau un moror de cap. mai mare! de actualul sincer nu m-as desparti,e la mine de nou are 10 iesiri la pescuit pe belis,imi ia 1,6 l la ora de functionare... ar fi ok! Barca iar e f stabila,imi place mult nu m-as putea desparti de ea! va dau si caracteristicile ei:L-3,60; l-1,55;I-0,58; pescaj-0,12; M-100 kg; M motor-27 kg .
As indrazni eu pt. inceput: 100kg barca+27motor+80 1persoana+12 benzina+20scule,apa,momeala,etc.=239kg.......deci239:8cp=30kg/cal.Daca mai pui100kg[persoana+bagajul s-ar putea sa fie prea mult[42kg/cal] pt. motor si degeaba pui aripioare hidrofoil.Alea le pui cand se ridica barca de prova[apupare].Am scris si eu ce am invatat de pe la baieti .Salut.
eu nu cred in aceasta "inventie" din simplul motiv ca daca intradevar ar ajuta,motoarele s-ar fabrica cu placa anticavitatie mai mare. pt mine este un fake comercial. daca orice ambarcatiune ar fi dotata cu motorul necesar nu ar aparea probleme legate de glisare,apupare etc.
90% dintre posesorii de ambarcatiuni motorizate sunt pescari si de aici rezulta un nr de kg de bagaj,prieteni......care trebuiesc transportate cu sarmana ambarcatiune,care cu un motor mic nu mai sare cum sarea,nu mai intra cum intra ;).........
mai e si problema pe care o am eu!
barca e veche si proiectata ptr un motor in 2 timpi care are 50kg si eu am pus un motor in 4 timpi care are 112kg si din cauza asta barca bate dk nu merg cu mororul mai sub barca si daca il bag sub barca stropeste la spate!
deci eu sper sa iau efectul ala de tzopait pe care il are prova!
Daca producatorul pune placa anticavitatie mai mare/hidrofoil te multumesti cu aia 30 de cai in loc sa dai mult mai multi bani pe acela de 40 sau 50.
Eu votez pentru, hidrofoil-ul ajuta, depinde bineinteles si de la caz la caz, e foarte posibil sa fie vax albina daca barca e mult prea grea. Cum ajuta orice alta suprafata portanta la pupa, tab-uri, aripioare etc., tine de legile elementare ale fizicii.
Mai trebuie tinut cont si de caracteristicile elicei!
Problema glisajului nu se rezuma doar la acele aripi... este mult mai complexa.
La barca mea am pus motor de 25 cp cu elice pas 14 si nu glisa deloc, apoi am schimbat elica cu una cu pas mai mic( de 11) si barca gliseaza cu doua persoane si ceva bagaj... dar daca vreau sa ambarc trei-patru persoane atunci am nevoie de motor mai mare. Pot sa-i pun si redbull ca tot n-o ridic( am incercat). Deci problema tine in mare de forma barcii, de putere si de elice si daca nu se poate ajusta una dintre acestea atunci se recurge la folosirea aripilor care vor ajuta putin = compromis, parerea mea.
Eu cred ca aceste aripi ajuta sa intri intr-un timp mai scurt in glisaj si ofera barcii mai multa stabilitate in mars( uneori enervant de stabila) si cam atat. Producatorii de aripi le ridica in slavi dar producatorii de motoare se cam abtin sa le promoveze( niste tzarani?).
adevarul e intotdeauna undeva la mijloc! ;)
devine interesant topicul.
@byteworks
nu cred ca la o barca care necesita un motor de 40cp,prin folosirea hidrofoil sau a trim/tabs-urilor poti cobori puterea cu 10cp la aceeasi capacitate de incarcare a ambarcatiunii.
poate sunt utile motoarelor sub 20cp.
exact cum spune si moneytehnik problema este muuuult mai complexa si implica mai multi factori.
@bradutzu
cred ca undeva gresesti, pt ca un 4 timpi cu greutatea de 112kg are intre 50 si 60cp(depinde de marca) iar un 2timpi de 50kg nu sare de 35 cp si asta daca are trim electric.
eu am un jhonson/evinrude 2cilindri din "98 40cp cu trim electric si cantareste 88kg.
la motoarele pana in 60cp diferenta de greutate in 4t si 2t este de 30/35kg.
problema se schimba la peste 60cp:
suzuki 75cp 2t din 95 - 116 kg
yamaha 80cp 4t din 2008 - 182 kg.
am facut comparatie cu cele doua pt ca le-am "calarit"
pai eu am avut un envirude de 55 cp 3 cilindri si avea 54 de kg!
acum am un mercury din 2011 de 40 cp si are 112 kg!
Salut!Ma bag in discutie ca am cumparat si montat personal hidrofoil la motorul meu de 65cp care dupa publicitatea care se face ar fi trebuit sa-i scada consumul cu 30% sa intre in glisaj mult mai usor dar nu este nici pe departe asa consumul nu a scazut deloc sau insesizabil iar in glisaj intra acum la 3200 ture si inainte intra la 3800 ture aceiasi greutate in barca si doua persoane bineinteles ,parca ceva mai multa stabilitate mai ales in viraje.Specific ca motorul este pus pe barca din fabrica .
Hydrofoil-ul e (inca) o scula laudata mult mai mult decat merita. Are intr-adevar efect la barci mai usoare, accentuand efectul unghiului trimului.
Principiul lui e simplu - creeaza o portanta (de obicei pozitiva), care ridica pupa si corecteaza asieta, si in plus ajuta la depasirea "holeshot" la tranzitia la glisare. Pretul platit e insa o suprafata udata inutila si o rezistenta suplimentara de apendice intr-o zona sensibila - curentul din apropierea elicei.
Nu stiu cat de eficient s-ar comporta la un trim mai ridicat, anume cand se doreste sa se mai ridice o prova grea, apupandu-se barca. In orice caz, orice deviere a directiei placii antiventilatie de la cea paralela cu fundul barcii inseamna energie irosita inutil, in ambele directii de actionare a trimului.
O problema posibila ar putea fi la giratie, in cazul unui unghi de trim extrem: in cazul asta poate aparea o combinatie a momentului de giratie cu portanta hydrofoil-ului, care poate da barcii un comportament neasteptat.
Sunt si barcagii care pretind ca hydrofoil-ul diminueaza tangajul sau porpoising-ul (instabilitatea dinamica longitudinala). Oricum, o barca bine conceputa si cu masele corect amplasate la bord nu are asemenea probleme, deci scula e teoretic inutila.
Cea mai mare gogorita e cea cu scaderea consumului cu pana la 50%. Cand se vine cu o asemenea afirmatie, ar trebui sa se prezinte si faptele. E adevarat ca in unele cazuri, cand aripa hydrofoil-ului e montata mai spre pupa placii antiventilatie, se produce o recuperare a componentelor tangentiale ale vitezei curentului din zona superioara a siajului elicei. Dar asta nu inseamna ca se reduce consumul cu pana la 50%.
Intr-adevar, prin modificarea trimului se poate imbunatati regimul de mars al unei barci neechilibrate, scazand consumul, dar acest lucru ar trebui facut in primul rand prin interventia asupra barcii. Deci trebuie umblat la cauza, nu la efect.
Iar o barca echilibrata, care se misca optim la trim neutru (placa antiventilatie paralela cu fundul barcii), nu are nimic de castigat de pe urma hydrofoil-ului. Mai utile cred ca sunt taburile, cand se doreste modificarea fina a asietei. Acestea nici nu interfereaza cu zona curentului elicei, si pot fi actionate si diferentiat.
@republicii
pai diferenta de rot/min iti da economia de carburant..., si tot odata scurtandu-se timpul de intrare in glisaj se scade si suprafata udata pe unitatea de timp asta insemnand si o economie. Cu siguranta nu este asa cum se spune - ma refer la % din consum total, dar daca secventiem consumul si anume consum necesar pentru a intra barca in glisaj definit de la plecarea barcii pana la intrare in glisare veti vedea un consum net diminuat care le da astfel ocazia de a-si lauda produsul. A doua secventa ar fi marsul propriuzis - acesta efectuandu-se la o turatie mai mica a motorului in cazul cu hidrofoil fata de turatia fara hidrofoil - rezulta o economie de carburant/minut egala cu diferenta de rot/min chiar daca suprafata udata se mareste (as putea spune ca este nesemnificativa in comparatie cu suprafata udata a barcii si a motorului); celelalte ajantaje/dezavantaje vin la pachet cu hidrofoilul si tin de perceptia fiecaruia.
@mustatza
am avut la prima barca un motor de 25cP care cantarea 82kg (4 timpi - Mercury), acum la noua barca am 60cP care cantareste 180kg (4 timpi - Mercury - ca-s mai ieftine)
Am pus si eu hidrofoil pe motor dar la mine s-a pus de necesitate( barca prea scurta ) si se simte la glisare dar la consum nu am stat sa calculez, probabil este ceva insesizabil spun si eu.
@Cristy
Motorul de 60cp mercury are 180 kg? Eu am de 90cp mercury si are 189 kg. Asa greu este, esti sigur?
scuze, ma gandeam in alta parte...112kg
greutatea motoarelor este diferita in functie de fabricant:
suzuki - 50cp&60cp/104 kg -cizma 508mm +trim
- 80cp&90cp/155kg
- 100cp&115cp/189kg
yamaha - 50cp&60cp/110 kg aceeasi cisma ca suzi
- 80cp&100cp/170 kg
honda - 50cp/98kg
- 75cp/174kg
- 90cp/166kg
- 115cp/222kg
evinrude - 50cp&60cp/113kg
- 75cp&90cp/145kg
- 115cp/170kg
mercury - 50cp&60cp/112kg
- 75cp&90cp&115cp/181kg
jhonson...............nu se mai fabrica.compania a fost cumparata de suzuki.poate ati observat ca jhonson-urile in 4t seamana cu suzi in 4t. sau invers ;D
motoarele de mai sus sun ultimul "racnet"si au cizma de 508mm+trim electric,iar informatiile sunt de pe site-urile oficiale.
motoarele mai vechi ca an de productie sunt mai grele.eu am avut yamaha din 2008 80cp si cantarea 182kg,acum noul model are 170kg.
Eu am pus aceste haripi si rezultatul a fost pozitiv: la plecarea de pe loc barca nu se mai apupeaza, intra mai repede in glisaj si am castigat aproximativ 5 km/h la viteza maxima.
... dar , per total, nu am fost uimit.
Salut,
Intr-o seara l-am intalnit pe Vali, un baiat de nota 10. Dupa lungi discutii despre barci , motoare ,mi-a zis de forumul lui si de oamenii care au aceleasi pasiuni ca mine. Si iata-ma cu primul subiect.
De curand mi-am achizitionat o barca open Hellas de 4,5m cu 1,8 latime. I-am pus un motor mercury 50 EFI din 2012 si ma gandeam sa-i montez si aripi hydrofoil pe motor. Barca are 250kg si are o forma de v, gliseaza cu 6 persoane, dar o salta mai greu si trebuie sa o tin la turatie de peste 5000.Cu 3-4 persoane merge super.
Eu am deja aripioarele pe care le-am avut montate pe un Yamaha de 9.9cp insa sincer sa fiu pe un Pescarus cu motor de 9.9 folosit in delta mai tare m-au incurcat.
Intrebarea mea este daca le-a folosit cineva pe barci in forma de "v", scurte cu motoare de clasa medie 40-60 cp si ce rezultate au avut. ce ma intereseaza pe mine este daca chiar intra mai repede in glisaj si o mentine la turatii mai mici. Sincer n-as vrea sa gauresc placa anticavitatie degeaba.
Pe forumurile din strainatate parerile sunt impartite insa as vrea parerea cuiva care le foloseste pe o barca asemanatoare cu a mea si care au fost rezultatele.
Salut Dorin si bun venit pe forum. Chestiunea in cauza s-a mai discutat la urmatorul topic: http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,1072.0.html (http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,1072.0.html) .
Daca nu ai nimic impotriva, propun alaturarea discutiei de fata la respectivul topic. Parerea mea e ca efectul hydrofoil-ului la incarcare mare a barcii e nesemnificativ, rolul lui fiind mai mult de a depasi mai usor regimul de tranzitie la glisare, la o barca incarcata rezonabil.
Salut! Am pus eu pe barca mea care are cam tot 250kg si singurul avantaj care ar fi este ca gliseaza putin mai repede in loc de sa zicem 3800 rot se ridica la 3200 rot dar asta cu doua persoane si bagaje cu 4 persoane este insesizabil.
Daca imi gliseaza mai repede si la o turatie mai mica incarcata la capacitate maxima( 5+1pers) pentru mine e mai mult decat OK.
Eu o folosesc pentru excursii in Delta Dunarii, si uneori am grupuri de 7pers. Loc in barca este suficient insa nu mai gliseaza.
Am facut test cu - 3 pers gliseaza in 3 sec si atinge viteza de 56 Km/h
- 6 pers gliseaza in 8-9 sec si atinge viteza de 49Km/h
- 7 pers nu gliseaza deloc
Cineva mi-a zis sa ii pun pe toti sa stea in prova pana gliseaza,si sa ridic trimul ( lucru pe care nu l-am incercat inca). Putere as avea suficienta insa ma gandesc ca e barca prea scurta( 4,5m)
Nu cred in minuni , dar am nevoie de "putin" ajutor si daca aripioarele imi dau acel mic ajutor eu ma declar multumit.
Pai daca barca e in acte 5+1 si merge bine asa nu stiu de ce iti mai pui problema de glisaj cu 7 persoane. Si legal si practic, pentru siguranta ta si a celor 6 pasageri ai tai, plimba-i cu o barca potrivita.
Barca are 250kg si are o forma de v, gliseaza cu 6 persoane, dar o salta mai greu si trebuie sa o tin la turatie de peste 5000.Cu 3-4 persoane merge super.
salut , eu detin o barca identica si se numeste hellas 24 ithaka.
din fisa tehnica barca are 4.54/182 si 85cm inaltime maxima,greutatea maxima a motorului recomandata de producator este de 100kg si are un deplasament de 0.85t.
850kg - 250(greutate barcii)- 100kg motor - cca minim 70kg (accesorii + combustibil) = 430
adica maxim 5 persoane(atat scrie si pe placuta de la pupa).adaugi bagaje scazi nr de persoane.
cu acel mercury 50cp ai crescut apasarea la pupa cu 12 kg + 1 persoana in barca si vrei glisare instant?
tinand cont ca barca are acceasi latime incepand de la corpul maiestru pana la pupa nu cred ca te ajuta hidrofoil.
Doar ce m-am intors din Delta.Multumesc de informatii.Trebuia sa citesc mai atent certificatul de omologare al barcii,dar oricum i-as fi testat limitele. Ma bucur ca mai e cineva care detine un hellas 24 ithaka, poate off-topic putem schimba cateva impresii despre acest model, plusuri ,minusuri.
Am mai facut cateva teste si daca pun greutatea mai mare in prova merge foarte bine cu 6 pers, deci momentan nu pun aripioarele. Am inceput deja sa modific comanda, am dat jos parbrizul care avea vreo 5kg, si ii voi construi un bord nou astfel incat ceasurile vor veni in dreptul volanului partea de sus, dandu-i un aspect modern , aerodinamic.Sa vedem ce va iesi :)
mi-am luat inima in dinti am comandat placutele si le-am montat. Sincer nu ma asteptam la efect!!!! Pot sa afirm ca motorasul meu a aruncat parca o piatra de moara din spate! Pana acuma barca glisa cu o acceleratie a motorului de 100%,statea in glisaj la 75%.Cu ele gliseaza la 75% din turatie si se mentine in glisaj la 50%. Despre consum e prematur sa vb,pt ca am iesit doar un pic in proba: duminica viitoare am sa revin ,dupa ce o sa ii fac consumul. Pana acuma lua 1,6-1,8 l/h. Motorul Selva Ray 8 hp,dupa primul schimb de ulei la 10 ore. vroiam s-al vand sa iau unul m mare. dupa aceasta experienta nu-mi mai vine s-al dau,sincer. Mentionez ca pl singur la pescuit,cu doua persoane nu cred ca ar mai glisa,dar voi face si testul acesta,si voi reveni. Nu stiu daca consumul va scadea , ceea ce logic ar trebui sa se intample si asta pt ca sunt sigur ca ma voi deplasa mai repede!!!! ;)
Citat din: coldea radu ioan din Februarie 07, 2014, 09:42:37 AM
eu am avut barca tip catamaran care am vanduto lui dany,si motorul pe care l-am postat alaturi de barca 8 hp,s-a dovedit a fi prea mare s-au prea greu,pentru ea,asa ca am cumparat barca postata model trimaran,care merge brici cu o persoana(gliseaza la 3/4 din turatia motorului,dupa glisaj mentinand_o la 1/2 din turatie).cand sunt singur ar fi ok,dar cu doua persoane nu mai gliseaza nici la turatie maxima! de asta nu stiu sa iau placutele respective sau sa incerc sa iau un moror de cap. mai mare! de actualul sincer nu m-as desparti,e la mine de nou are 10 iesiri la pescuit pe belis,imi ia 1,6 l la ora de functionare... ar fi ok! Barca iar e f stabila,imi place mult nu m-as putea desparti de ea! va dau si caracteristicile ei:L-3,60; l-1,55;I-0,58; pescaj-0,12; M-100 kg; M motor-27 kg .
Eu nu vad vreo imbunatatire ...Zici tu ca mergea BRICI la 3/4 din acceleratie iesea in glisaj si reduceai la 1/2...Si dupa ce ai pus ,,minunea" glisezi mult mai repede la 75 % din acceleratie si reduci apoi la 50%...
Scriai asta pe la inceputul acestui topic...Concluzia TA...merge mult mai bine ...??? adica la fel ... :o
O sa constati o scadere a vitezei mazime la aceeasi turatie din cauza ca minunea aia din plastic dragheaza suplimentar...si o crestere mica a consumului .
Este doar o marire a portantei pupa ..care face ca barca sa gliseze intr-un timp mai scurt...Este singura imbunatatire...Dar ce castigi aici pierzi la conum si viteza.
Gliseaza cu 2 persoane??? Aici s-ar vedea minunea !!! :)
salutari
am mers cu o vega de 4 m cu mercury 50 2t fara redane transversale,si cu o barcuta de 4,2 RIB dar cu 3 redane transversale si un evinrude batrin de 25 ,la o apa agitata pe Dunare de vint si valuri
toate saltaturile si berbecii din chila la vega fara redane transversale,la rib nici nu se simteau
ca o concluzie,cu sau fara hidrofoil,conteaza foartemult suprafata de glisaj,cum poate trece mai rapid peste turbioanele formate sub coca in functie de incarcatura poti ajusta trimul,darsuprafata uda conteaza cel mai mult
si ieri,pe vint puternic,aveam o viteza si stabilitate mai mare decit o barca fabricata la sibiu de fibra cu un mercury4t de 30 de cai,eu stiam ca are 40,dar a aparut acest capac cu 30 pe el,avind un hidrofoil de material compozit nu de aluminiu
frumos hidrofoilul,dar la cum topaia salupa lor pe apa,nu cred ca l a ajutat prea mult
deci,eu personal cred ca este doar o alta afacere buna pt unii,un producator l ar fi montat pina acum::))))ar fi cistigat deja mult mai mult