Salut!
Am nevoie să înlocuiesc lichidul din două busole. Una mică de scuba (Suunto SK-7) şi una mai mare de barcă (Plastimo Iris 100).
Cobaiul este cea mică. Am încercat cu glicerină diluată cu apă dar vâscozitatea este mult prea mare şi busola se roteşte cam greu, oricum mai greu decât cu lichidul original.
Pe net am citit de ceva lichid siliconic. Nu am găsit în RO, e oricum cam scump. Am citit şi de o parafină cu vâscozitate foarte mică, Isopar L. Din păcate costă vreo 200€ bidonul de 5L.
În plus trebuie avut grijă să nu afecteze vopseaua de pe card.
Ce experienţe aveţi? Cu lichid găsit în Ro, desigur.
Nu știu dacă te ajută prea tare dar substanța care se pune (punea ?) în busole se numește LIGROINĂ și este un amestec de glicerină și alcool. Poate se mai găsește pe la o unitate militară (aviație sigur) deoarece nu are termen de garanție și consumul este extrem de mic.
Da, era si o intrebare in chestionarele ANR despre ce lichid este in compas :). Cine ar fi crezut ca va folosi cuiva?
intr-adevar e un amestec de glicerina si alcool. Dar cine o sti proportiile ?
Da, glicerina boraxata + vodca :) Am auzit cindva o poveste din folclorul Navromului cu un vapor care ajunsese pe undeva prin Marea Rosie si, chipurile din cauza caldurii :), avea probleme cu lichidul din compasul etalon. De fapt, erau doi timonieri care "gustau din compas" spre disperarea secundului care trebuia sa completeze mereu din bidonul de 10 litri pe care il avea sub cheie. :)
Da, teoria este simplă: apă distilată, glicerină, alcool. Am testat glicerina boraxată diluată cu apă 50%, şi după aia am diluat de cred că mai rămăsese 10% glicerină. Vodcă n-am iar whiskey-ul este colorat. Problema este că amestecul este mult prea vâscos, poate la busole mari să nu se simtă.
Din ce am citit pe net acum se folosesc lichide cu o vâscozitate mult mai mică, ceea ce permite busolelor să se orienteze substanţial mai rapid. Ştiu bine cât m-am enervat cu Suunto pe sub apă în vizibilitate scăzută cu lichidul vechi; cu glicerina diluată zdravăn şi tot nu se apropie ca performanţe de cel vechi.
Ligroina pare a fi o benzină uşoară. Partea proastă e că s-ar putea să dizolve în timp vopseaua de pe card. Nu am găsit vâscozitatea ligroinei, dar din densitare pare destul de vâscoasă.
Din ce am mai cercetat, Plastimo Iris 100 a fost umplut la vremea lui cu Esso Bayol, cu o vâscozitate de 2 mm2/s. Actualul Isopar L are 1,65. Pentru comparaţie, glicerina 87% are 88,6.
Am încercat şi ulei pt masat copilul, e mai bun decât glicerina (pe care oricum o diluasem de era bună de îngheţat) dar e cam vâscos, cardul se roteşte relativ lent şi mai ales are inerţie mare de tot.
Mâine trec la gama de alcoolice (metanol), să vedem ce iese. Mi-e să nu dizolve vopseaua, din ce am vorbit cu chimista unele vopseluri le dizolvă.
Oricum am scris şi la o firmă autorizată de service, să văd la ce scor aş ieşi.
Citat din: ghrt din Martie 24, 2015, 10:49:48 PM
Da, teoria este simplă: apă distilată, glicerină, alcool. Am testat glicerina boraxată diluată cu apă 50%, şi după aia am diluat de cred că mai rămăsese 10% glicerină. Vodcă n-am iar whiskey-ul este colorat. Problema este că amestecul este mult prea vâscos, poate la busole mari să nu se simtă.
Din ce am citit pe net acum se folosesc lichide cu o vâscozitate mult mai mică, ceea ce permite busolelor să se orienteze substanţial mai rapid. Ştiu bine cât m-am enervat cu Suunto pe sub apă în vizibilitate scăzută cu lichidul vechi; cu glicerina diluată zdravăn şi tot nu se apropie ca performanţe de cel vechi.
Ligroina pare a fi o benzină uşoară. Partea proastă e că s-ar putea să dizolve în timp vopseaua de pe card. Nu am găsit vâscozitatea ligroinei, dar din densitare pare destul de vâscoasă.
Din ce am mai cercetat, Plastimo Iris 100 a fost umplut la vremea lui cu Esso Bayol, cu o vâscozitate de 2 mm2/s. Actualul Isopar L are 1,65. Pentru comparaţie, glicerina 87% are 88,6.
Am încercat şi ulei pt masat copilul, e mai bun decât glicerina (pe care oricum o diluasem de era bună de îngheţat) dar e cam vâscos, cardul se roteşte relativ lent şi mai ales are inerţie mare de tot.
Mâine trec la gama de alcoolice (metanol), să vedem ce iese. Mi-e să nu dizolve vopseaua, din ce am vorbit cu chimista unele vopseluri le dizolvă.
Oricum am scris şi la o firmă autorizată de service, să văd la ce scor aş ieşi.
Salut eu sunt în șantier în Hamburg nu cred ca sa făcut inspecția la compasul magnetic.Mâine ma interesez și poate pot sa iau niște lichid.
Depinde dacă mai sunt baietii la bord, te anunț mâine.
Citat din: pelicanul din Martie 24, 2015, 09:42:13 PM
Da, glicerina boraxata + vodca :) Am auzit cindva o poveste din folclorul Navromului cu un vapor care ajunsese pe undeva prin Marea Rosie si, chipurile din cauza caldurii :), avea probleme cu lichidul din compasul etalon. De fapt, erau doi timonieri care "gustau din compas" spre disperarea secundului care trebuia sa completeze mereu din bidonul de 10 litri pe care il avea sub cheie. :)
Nu este poveste sa întâmplat de multe ori sa rămână fără lichid în compas :)
Citat din: Intersect din Martie 24, 2015, 11:08:47 PM
Mâine ma interesez și poate pot sa iau niște lichid.
Depinde dacă mai sunt baietii la bord, te anunț mâine.
Săru-mâna! :)
Salut.Nu i-am intalnit ieri pe baietii de la Sam Electronics dar azi cu siguranta dau de ei si revin cu un raspuns.
Ca intotdeauna cand nu aveam nevoie sa vorbesc cu ei ne intalneam peste tot,acum nu prea :) .
Dar azi trebuie sa apara ca iesim in probe de mare.Revin cu un raspuns in cursul zilei de azi,sper sa fie pozitiv.
Salut nici astazi nu au aparut,nimeni nu stie cand trebuie sa se intoarca.Un lucru bun este ca sa amanat plecarea cu cateva ore.
Cand aflu ceva concret am sa scriu.
Ok, când poţi. Eu am luat nişte etanol, mi s-a spus că e mult mai blând cu vopselele. După aia iau şi o sticlă de vodcă, aşa de marinar adevărat!
Update: am lăsat busola cu etanol, pare OK. Se mişcă cum era iniţial. Rămâne să avertizez dacă atacă vopseaua, deşi nu cred.
Referitor la vodcă, mi s-a spus că etanolul e practic vodcă pură (sau vodca este etanol diluat cu apă) cu menţiunea că fiind un produs de laborator are nişte benzen în el ca să nu poată fi băut :-)))
Etanolul / vodca nu prea ataca vopseaua (decit de pe ficat :) ), dar cu benzenul ala s-ar putea sa nu se stie!
Citat din: ghrt din Martie 26, 2015, 11:59:00 PM
Update: am lăsat busola cu etanol, pare OK. Se mişcă cum era iniţial. Rămâne să avertizez dacă atacă vopseaua, deşi nu cred.
Referitor la vodcă, mi s-a spus că etanolul e practic vodcă pură (sau vodca este etanol diluat cu apă) cu menţiunea că fiind un produs de laborator are nişte benzen în el ca să nu poată fi băut :-)))
Cel cu vodka poarta denumirea de "alcool etilic" si are provenienta din distilare de produse agricole, iar cel de uz industrial pe cea de "etanol" si este produs de sinteza, din ceva hidrocarburi, de unde si urmele de ciudatenii din el.
Chimia lor este aceeasi, iar diferenta cea mai mare dintre cele doua este ca dupa ingurgitare, primul creeaza stari euforice, pe cand al doilea, stari apatice!! ;D
In busola se prefera din cel de-al doilea, din motive de "siguranta" a utilajului!!! ;)
alcool + glicerina = etilglicol = lichid de racire motor = antigel
ma indoiesc ca ce beau baietii continea asa ceva ! daca alcoolul era metilic orbeau si legenda ar fi vorbit despre timonieri ..decedati!
daca continea alcool etilic + glicerina dupa ce se inbatau de la alcool se trezeau sigur kkti pe ei ! ;D ;D ;D ;D :D :D
Creatorul popular nu mentioneaza cit de plini erau pantalonii celor care "gustau din compas" si nici nu am auzit pina acum de vreo legenda a timonierului orb, desi cred ca ar fi ceva interesant! :)
Sint sigur insa ca glicerina amestecata cu alcool etilic nu da etilenglicol. Glicerina este un fel de alcool, drept urmare pur si simplu se dizolva in alcool etilic, nu are loc nici un fel de reactie chimica. Vezi aici: http://ro.wikipedia.org/wiki/Glicerol (http://ro.wikipedia.org/wiki/Glicerol)
Etilenglicolul din antigel este tot un fel de alcool, seamana cu glicerina, dar este toxic si se obtine altfel: http://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene_glycol (http://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene_glycol)
O chestie interesanta, in caz de intoxicatie cu etilenglicol se administreaza alcool etilic (vodca, tuica, bourbon, dupa preferinta :) ) pentru ca alcoolul etilic inlocuieste etilenglicolul de la absorbtie si din metabolism si astfel incetineste formarea produselor toxice. http://www.sfaturimedicale.ro/utile/item/43613-intoxicatie-cu-etilen-glicol (http://www.sfaturimedicale.ro/utile/item/43613-intoxicatie-cu-etilen-glicol)
PS Scuze de off topic! :)
A fost un scandal acum vreo 30 de ani cu unii care puneau etilenglicol in cantitati mici in vin ca sa-l faca mai onctuos. Era vorba de niste italieni. Imi aduc aminte pentru ca atunci consumam un vin cabernet produs de statiunea de cercetari de la Mutfatlar, iar cand am luat de la Viile Mutfatlar acelas vin (si acelas an) nu avea deloc acelas gust. Iar noi am pus-o pe seama glicolului si de atunci am abandonat produsul.
Si eu scuze de off-topic!
pentru cei interesati atasez 2 link-uri cu fluide pentru compass refill
http://site.skygeek.com/MSDS/airpath-ap4000-compass-fluid.pdf (http://site.skygeek.com/MSDS/airpath-ap4000-compass-fluid.pdf)
http://www.pasco.com/file_downloads/msds/msds13571-Liquid-filled-compass.pdf (http://www.pasco.com/file_downloads/msds/msds13571-Liquid-filled-compass.pdf)[/url]
cred ca s-ar putea sa mai fie si alte lichide folosite dar trebuie cautat si se poate sa se gaseasca si proportia de amestecare intre componenti
Busola mea e model Plastimo si foloseste ca lichid petrol alb. Recent am avut o pierdere de lichid si am completat cu ulei Johnson Baby,e compatibil, numai ca la temperatura de sub 10 grade incepe sa se opacizeze un fel de tulbureala, cand temperatura creste revine limpede.
Din cate am citit si eu pentru completarea unui clinometru-tot Plastimo, am ajuns la apa distilata. Cu oricare din solutii ar fi umpluta, apa le scade putin din concentratie si nu are reactii adverse!! Asta pt completare...
Atentie cu ce completati!! Nu tot mereu apa este salvatoare! Uneori apa "cade" pe fundul recipientului dand senzatia de completare (aceasta venind la pachet cu toate elelalte - inghet, volum etc).
Pentru busola completata cu ulei Johnson's baby - fenomenul este insotit de cresterea de viscozitate a lichidului (de regula aceasta viscozitate este modificata si in spectrul superior de temperatura in caest caz).
Daca se intampla sa cunoasteti clar lichidul din busola, cautati pe net despre MSDS(material safety data sheet) si apoi puteti lua decizii ce este bun si ce nu este bun pentru completare.
Pentru că dezbaterea continuă, am întrebat pe cineva calificat în domeniu care, inginer fiind, mi-a pus în față un buletin service emis de Eurocopter. Acest buletin autorizează completarea/înlocuirea lichidului din compasul magnetic cu JET A1, mai pe românește Kerosen sau, și mai pe românește, petrol lampant.
Este drept că ei se refereau la busolele de pe aeronavele lor, deci nu știu dacă pe alte produse nu atacă vopseaua inscripționărilor. Cert este că JET A1 nu atacă produsele din plastic obișnuit.
Pentru cei care au legături prea puține spre deloc cu aviația, există kerosen ca aditiv pentru motorină (în perioada de iarnă, având proprietăți higroscopice, absoarbe apa din motorină și o antrenează în circuitul de alimentare, prevenind astfel formarea gheții).
Intre Jet A1 si Kerosen este o mare diferenta! Daca lampa clasica poate folosi JetA1 nici un avion nu poate folosi Kerosen!! Acesta din urma se prelucreaza in rafinarie pentru a se obtine JetA1 care trebuie sa aiba niste proprietati bine definite. Pentru necunoscatori este vorba de hidrofinarea kerosenului cand se obtine Jet a1. In urma hdrofinarii sunt saturate toate legaturile duble/triple si sunt indepartate componentele cu azot, sulf, oxigen etc. Pentru a intari cele spuse se pot consulta fisele de securitate cu proprietatile fiecaruia din linkurile urmatoare.
http://s07.static-shell.com/content/dam/shell-new/local/corporate/trading-shipping/downloads/msds/imo/netherlands-str/kerosene-str.pdf (http://s07.static-shell.com/content/dam/shell-new/local/corporate/trading-shipping/downloads/msds/imo/netherlands-str/kerosene-str.pdf)
http://webserver.dmt.upm.es/~isidoro/pr4/c15/Jet_A-1_MSDS.pdf (http://webserver.dmt.upm.es/~isidoro/pr4/c15/Jet_A-1_MSDS.pdf)
Nu intenționez să declanșez vreo polemică în afara topicului.
Totuși, consider că este bine ca lucrurile să fie cât de cât clarificate - măcar să înțeleg eu unde greșesc.
@ crysty - Recunosc, am prea multe lacune legate de chimie ca să vă pot cotrazice - mai ales că nu acesta este scopul. Eu m-aș feri însă de sentințe categorice de genul "nici un avion nu poate folosi Kerosen". Vă ofer în attach dovada (puteți să mă credeți că este un document absolut oficial și la zi). Mai mult, kerosen, este o denumire comercială, și bineînțeles, prin aditivare rezultă produse cu alte denumiri comerciale. Chiar și în MSDS indicate, modul de obținere este aproape identic, dar, fiind emise de entități diferite unul este mai laconic, altul ceva mai detaliat în ceea ce privește componența.
Este evident că petrolul lampant de la găzărie nu este chiar aceeași substanță cu JET A1, dar diferențele dintre proprietățile substanțelor nu cred că influențează semnificativ comportamentul în această speță.
Salut.Din atasament rezulta ca toate avioanele folosesc kerosen.Eu stiam ca elicopterele folosesc kerosen pentru ca un prieten care era pilot de elicoper aducea asa ceva si foloseam chiar si in lampa cu gaz,scotea un pic mai mult fum dar cu putina sare se rezolva problema.
Eu an pus Saniuta in busola si este ok. Se misca natural sau asa imi pare mie... he he he. Ieftin si usor. A se complecta la nevoie (nu m-am putut abtine) he he he. Sunt deja la a doua busola reparata in acest fel. A nu se citi la a doua umplere.