Buna d-lor, o rugaminte as avea la cine ma poate ajuta, daca a avut, are sau s-a lovit de asa ceva, am cumparat acu doua zile un johnson de 50cp model vechi dar in stare foarte buna, pornire usoara(nefolosit de vreo 6 ani) compresie super, cu tot cu mansa si cablu originale dar are o problema destul de mare in sensul ca schimbatorul de viteze este electric actionat de la mansa direct, motorul e in viteza acum si nu reusesc sa-l scot, mansa am verificat-o, vad ca da curent la bobina schimbatorului dar vad ca nu actioneaza si nu am mai demontat asa model, mie frica sa desfac motorul ;Dsa nu stric ceva mai rau, ar putea fi doar ceva contacte oxidate(si in mansa erau oxidate) nu am gasit nici o schema pe net, daca a lucrat cineva cu asa model rog sa ma ajute putin. Multumesc si Sarbatori fericite la toata lumea.
Daca poti sa spui ce model este (ce scrie pe placuta de identificare; ex J50...), poate gasim schema electrica si te descurcam.
salut.Nu am mai vazut asa ceva dar am putea sa incercam sa rezolvam proplema.In primul rand as vrea sa stiu daca e o singura bobina sau doua,si daca ai acces la legatura intre actionarea electrica si partea mecanica.Trebuie vazut prin separarea actionarii electrice de partea mecanica a motorului unde se produce blocajul.Ar fi bine daca ai putea sa postezi niste fotografii sa ne dam seama cam care e treaba acolo.
Eu nu am vazut un astfel de motor, dar ma gandeam ca daca spui modelul si anul (cauta pe placute, pe postit-uri) poate gasim schema pe net si putem identifica problema. Vezi cum a fost descurcat kimi pentru motorul Honda 25 CP pe alt topic (barca open). Sau adunat pareri si problema cred ca s-a rezolcat. Poate se rezolva si problema ta.
johnson model 50 ES 71 S, mai batran ca mine si ca limba rusa :D dar e lucru luat de la neamtz si ingrijit bine
de la bobina schimbator din cizma nu iasa decat doua firen nu se vede nimic altceva
am avut eu prin '95 unul la fel , cele doaua fire ne alimentate inseamna cuplat inainte , alimentate sa zicem + - neutral , alimentate - + (schimband polaritatea ) este in retur .
neatza, de alimentat, am alimentat si eu firele cu 12v, si cu polaritate schimbata dar nimic miscare, inseamna ca e problema totusi la electromagnetul din cizma, ori e blocat, ori e gata pita lui, doar o schema ma ajuta sa vad cum il demontez
Uite aici o "explodata" http://www.lmmarine.net/pages/OemParts#/Johnson/50ES71S_1971/GEARCASE/33765/42569 (http://www.lmmarine.net/pages/OemParts#/Johnson/50ES71S_1971/GEARCASE/33765/42569)
Bobinele sunt pozitiile 56 si 57 iar miezurile, pozitiile 60 si 61.
Vezi daca nu cumva cele doua fire sunt cate un capat de la fiecare bobina, iar celalalt capat sa nu fie legat la masa. Asa cred ca functioneaza. Cu alimentare intre unul din fire si masa, cupleaza inainte si schimband firul, cupleaza inapoi. Din "explodata" de mai sus, nu vad cum ar schimba vitezele actionand asupra polaritatii bobinelor prin inversarea alimentarii. Poate doar in cazul in care cele doua miezuri ar fi magneti permanenti, dar ma indoiesc. Nu ar fi pus ei acolo magneti stiind ca acestia in timp se demagnetizeaza. Daca nu ai un aparat de masura, un ohmetru mai précis, cu care sa masori continuitatea bobinelor fata de masa, improvizeaza cu un led de bricheta. Sau poate mergi la taraba si-ti cumperi un DT830, costa 10-15 lei si-l mai folosesti sa masori si tensiunea la retea sau la bateria masinii, sau a barcii!
Si inca ceva: Fara alimentare, pozitia ar trebui sa fie pe neutru.
multumesc mult, o sa o iau pe pipaite :)
Salut.Comlicata treaba ai acolo.Dupa cum reusesc eu sa deslusesc din schema postata se pare ca scimbarea sensului o face hidraulic ,altfel nu vad ce rost au pompa de ulei si pistonul ala acolo.Se pare ca elecromagnetii comanda sensul pompei,si toata operatiunea nu poate fi facuta decit cu motorul pornit.Repet,nu am mai vazut asa ceva , si parerea mi-am format-o doar studiind 15 min schema asa ca ia-o doar ca pe o ideie.
Pare a fi cum zice Ciby.Nu pare a fi hydraulic.
E posibil ca cele doua bobine sa fie puse la masa prin acelesi papuc cu surub, si daca acest contact este slabit si oxidat, nu se mai inchide circuitul. Trebuie vazut, curatat si strans bine.
Are dreptate colegul Momaul, este hidraulic. Bobinele actioneaza intr-un final asupra piesei 65, care la randul ei, prin intermediul piesei 9 actioneaza valvele situate in corpul 12.
Schema este destul de sumara si are alta destinatie, nu exemplificarea principiului de functionare, dar studiind-o cu atentie, cum a facut Momaul, se poate ghici si modul de functionare.
Prima data, identifica cum lucreaza bobinele, sunt doar doua fire sau sunt doua fire si masa comuna. O poti face cu o baterie si un beculet, sau un LED, daca n-ai un ohmetru.
Daca bobinele lucreaza doar in doua fire, cand probezi intre cele doua fire, ar trebui ca LED-ul sa se aprinda, apoi verificand intre fiecare fir si masa, LED-ul nu se aprinde. Daca bobinele au capat comun legat la masa, LED-ul se aprinde si intre capatul fiecarui fir si masa.
Atentie, daca folosesti un bec de putere mare (10-20W la 12V), este posibil ca el sa nu se aprinda, din cauza rezistentei mari a bobinelor. Trebuie un bec de putere cat mai mica. LED-ul consuma foarte putin.
Intradevar, e hydraulic. Cu ajutorul pieselor piesele 14 (Lever reverse) si 15 (Lever neutral) se schimba sensul. Nu am vazut nimic de "inainte". Probabil pozitia miezurilor bobinelor in repaos e in viteza inainte. Deci inainte de pornire trebuie actionata bobina neutral care comanda piesa 15 si scoate din viteza axul elicei.
Salut.Am mai citit postarile odata si am constatat ca si pilu are dreptate,de fapt bobinele fiind conectate cu un capat la masa nu faci decit sa aplici plusul la fiecare bobina in parte invesind polaritatea.Oricum nimic nu misca in cutia aia fara sa fie pornit motorul si apropo mai este ulei in cisma ca altfel nu are cum sa functioneze.
daca te ajuta mai gasesti aici detalii http://boatinfo.no/lib/evinrude/manuals/1971-1989johnsonevinrude.html#/428 (http://boatinfo.no/lib/evinrude/manuals/1971-1989johnsonevinrude.html#/428) ,iar manualul im spune ca ,atunci cand trimit un plus pe firul verde ,motorul trece in neutru,iar cand trimit plus pe ambele fire (albastru si verde) motorul trece in "reverse"
Salut Acum e cu totul altceva.Se vede clar ca toata treaba e mecanica si ne-am dus cu imaginatia prea departe cu hidraulica.Un sistem asemanator foloseste viharul rusesc dar fara electromagneti.oricum traba este destul de complicata.
Va multumesc mult, eu nu prea le am cu engleza, o sa-mi chem ajutorul cu traducerile :-[ dar pana la urma din spusele dv. cand motorul se opreste din contact, se opreste in viteza de mers inainte, in moment ce dau la cheie sa-l pornesc ar trebui ar trebui sa-i dau + pe firul verde si sa-l treaca automat pe neutral, ca sa mearga in spate trebuie + pe ambele fire si probabil cu plusurile de pe ambele fire intra pe mersul inainte :-\, o sa incerc si varianta asta si daca nu da rezultate, urmeaza demolarea >:( numa de astea mai aveam nevoie :), da iaca asa face omu si invata.
Multumesc inca o data si va doresc la toti un Paste Fericit!
nu v-ati dus cu imaginatia departe pt ca sistemul este electrohidraulic,schimbarea se face cu lichid hidraulic (ulei) dar este gestionat electric nu electronic,nu trebuie decat sa pornesti motorul cu firul verde energizat si ,in conditii normale,ar trebui sa fie in neutru,dupa care ,pt mers inainte intrerupi plusu pe verde si atat,iar pt inapoi,energizezi ambele fire dar in ordine,adica intai firul verde si il lasi energizat dupa care firul albastru si atat timp firele vor primi plus motorul va merge inapoi, nu e complicat ai sa vezi
da, cred ca intai trebuie sa verific si uleiul in grup, chiar sa-l schimb, , sa vad ce tip de ulei o fi nevoie, tema de casa saptamana viitoare :)
se poate sa nu imi mai aduc aminte bine ...sunt aproape 20 de ani de atunci ,stiu ca eu nu am avut comanda la distanta si m-am batut capul cateva ore pana am inteles cum functioneaza ,am tras fire pe un maner improvizat si pe acesta am montat o "cheita" de centrala telefonica din aia veche cu fise, aceasta avea 3 pozitii ,si da parca imi amintesc ca motorul trebuie pornit sa schimbi sensul sau sa pui pe neutral.
oricum e simplu sa testezi ,nu stiu daca trebuie chiar pornit sau merge si numai invartind la electromotor si pui un + direct la firele acelea pe rand
Citeste si aici:
http://translate.google.com/translate?hl=ro&sl=en&u=http://www.thehulltruth.com/boating-forum/48544-1971-50-hp-electric-shift-johnson-shifting-question.html&prev=search (http://translate.google.com/translate?hl=ro&sl=en&u=http://www.thehulltruth.com/boating-forum/48544-1971-50-hp-electric-shift-johnson-shifting-question.html&prev=search)
Zice cineva: bobinele ambele au un fir conectat la masa si au in jur de 8-10 ohmi.
Si apoi altcineva zice: alimentat firul verde intra in neutral; alimentate ambele intra in revers.
Hristos a Inviat!, buna seara la toata lumea, azi am reusit sa pornesc si eu motorul si sa incerc vitezele, e adevarat, motorul cand il opresc se opreste intr-o viteza, daca pornesc motorul, porneste tot in viteza si cand dau mansa spre mersul inapoi deabia atunci ramane pe neutru, instalatia are firele ce vin de la mansa spre schimbator cu ceva modificar, trebuie sa mai studiez dar o alta problema mai mare ce n-am intalnit si n-am auzit si azi am patit este ca in timp ce motorul mergea si eu eram cu mainile pe mansa erau momente de 4-6 secunde, nu tot timpul, in care eram curentat de un curent exact ca si cand ai tine mana pe o fisha de la bujie si e dezizolata, a scos ceva reumatism din mine :), dar nu am explicatie la acest fenomen si culmea ca nici nu aveam cablul de comanda conectat la motor, erau doar firele de la instalatia electrica, mufate frumos.
A mai patit cineva treaba asta? ca eu sincer parca nici nu imi mai vine sa-l pornesc, am capatat destule electroshocuri azi ;D
Hristos a inviat.Eu am avut ceva expierente cu electrosocuri.Aveam un mercury cu aprindere electronica la care nu aveam comanda la distanta ,si nu m-a lasat inima sa nu-l pornesc.Dupa ce am descoperit contactele pe care trebuia sa le fac pentru a porni motorul a trebuit s-al opresc .cind am vrut sa fac contactul de oprire am primit niste electrosocuri de toata frumusetea de am aruncar cit colo firele din mana .Am descoperit ca pe aprindera electronica la contacul de oprire era p tensiune destul de mare ca sa nu poti tine firele in mina daca nu puneai un capat ferm la masa Vezi sa nu ai ceva contacte proaste catre masa in comanda.
Il poti debloca mecanic, dar verifica electrica, stiu e modelul cu butoane, F,N,R