Cum unii colegi stiu,construiesc un catamaran mic,dupa planurile lui Richard Woods.
El spune ca velatura nu este una pretentioasa,zice asa:
The rig can come from a beach cat eg Hobie 16. The mast is stepped on the cockpit floor so that it is easy to raise.The sails are small enough that no winches are required, the jib has a 2:1 purchase. The mainsail has a good downhaul and a "gnav" (an upside down kicking strap as seen on many racing dinghies) to control sail twist.
Azi am scris un mail la hobie .com sa-i intreb daca imi pot vinde rig-ul.
Intreb colegii:stiu vreo alta sursa de unde sa cumpar tot cu velatura?Presupun ca e destul de greu sa o realizez singur,in conditiile in care cunostintele mele despre asta sunt limitate foarte... :-[
Multumesc anticipat!
Daca nu te descurci cu un greement de Hobie, o sa iti aratam cum iti faci singur catarg, ghiu, vele, manevre fixe si mobile etc. Poti cauta profil de catarg si ghiu, sau poti sa le faci din lemn stratificat cu epoxy, in caz ca nu gasesti in timp util. Vele sh se gasesc oricum la sh, pe ebay sau alte site-uri, te vor sfatui colegii la momentul respectiv.
Oricum, pana la greement mai e destula treaba, dar e bine ca deja ai inceput sa te informezi, fiindca omul gospodar isi face iarna barca si vara sania :).
Pentru arborada si toate celelalte accesorii (inclusiv catarg si vele) ia legatura cu Bogdan (DBR) aici: https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,2217.msg37848.html#msg37848 Second hand din Olanda.
Scuze, am amestecat postarile. :)
Iris (steaua ta ..., mi-am adus aminte de celebra formaţie şi primul album),
Te văd foarte priceput, sau ai pe cineva care se pricepe foarte bine, la lemn. .
Aici ai planul la hobby cat şi la arboradă:
http://www.svensons.com/boat/?p=SailBoats/Hobby_Kat (http://www.svensons.com/boat/?p=SailBoats/Hobby_Kat)
http://www.svensons.com/boat/?f=SailBoats/Hobby_Kat/Hobby_Kat_05.jpg (http://www.svensons.com/boat/?f=SailBoats/Hobby_Kat/Hobby_Kat_05.jpg)
E adevărat că este mai uşor să cumperi dar eu zic că este mai frumos să-l faci.
Pe mine, care sunt mai domol, deşi nu sunt ardelean, mă cam sperie arborada asta pentru că nu are decât vreo 6 metri catargul, ceea ce face hobby cat-ul să fie pentru sport extrem.
Drept dovadă, dacă te uiţi la pozele astea aproape toate bărcile merg doar cu un corp în apă sau cu câte unul "atârnând":
https://www.google.ro/search?q=hobby+cat&biw=1376&bih=678&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjD7dn8vZLSAhVRsBQKHZvrAtoQsAQIKA (https://www.google.ro/search?q=hobby+cat&biw=1376&bih=678&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjD7dn8vZLSAhVRsBQKHZvrAtoQsAQIKA)
Iar legat de vele, pune întrebări şi dacă ştiu îţi răspund, că am făcut vreo câteva.
Saylon 20 e un pic altceva decit Hobby Cat 16. Cu arborada si velatura de Hobby Cat 16 cred ca nu se va ridica nici un corp din apa, decit la vint extrem de puternic, cind oricum ar trebui sa ai velele strinse.
De fapt, aici http://bateau.com/studyplans/SA20_study.php?prod=SA20 (http://bateau.com/studyplans/SA20_study.php?prod=SA20) este indicat un catarg cu vreo doi metri mai lung si o suprafata velica totala de vreo 20 mp. E si normal, are 900 kg deplasamentul maxim.
Nu stiu de ce a fost asa retinut RW si de ce a indicat arborada de HobbyCat 16. Poate doar ca sa nu se complice constructorul amator? In orice caz, barca duce mai mult.
Multumesc tuturor,o sa raspund pe rand:
@Vali-daca voi fi nevoit sa-mi fac unul,il voi face,cu ajutorul vostru.Dar prefer sa-l iau gata facut(frica nestiutorului).
@Lipan,multumesc pentru cuvintele frumoase,am citit despre maiestria ta la vele,daca ma gandesc sa-mi fac velele aici,la tine m-am gandit sa-ti cer sfatul.
@Pelicanul,multumesc de sfaturi:RW a zis catarg de 8,8m,uite
LOA 6.1m 20ft
LWL 5.9m 19ft4in
BOA 2.5m 8ft2in
Sail Area
Mainsail 13sqm 140sqft
Jib 7sqm 75sqft
Mast height 8.8m 28ft9in
Empty weight 680kgs 1500lbs Displacement to WL 920kgs 2030lbs Draft
285 11in (1000 3ft3in boards down)
2 single berths in hulls
1 double in aft cabin
Headroom
1.85m moored 1.35m sailing 6ft 4ft6in
Apoi .ma gandesc ca e o barca de cat D,nu una de race,zice ca este pentru sheltered waters.
Eu sunt incepatorul incepatorilor,abia ma vad pe Dunare pe langa mal,usor,ma vezi pe mine cu un corp in apa si unul in aer? ;D ;D ;D
Nu dai pe mana unui incepator un ferrari!
Apoi,problema si de timp,imi e teama ca ma costa mai mult timp sa-l fac decat sa-l cumpar de-a gata.Si nou,daca nu costa bani multi.Daca da,sh.
Am raspuns din prima,fara sa ma uit pe materialele pe care mi le-ati trimis,o sa le studiez pe indelete,asa ca,daca am batut campii,revin.
Ma simt foarte incurajat de voi si scuze,daca o mai dau de gard cateodata.
@pelicanul,revin,am obsevat ca ai vazut specificatiille barcii,scuze,am zis ca am raspuns din prima.
Multumesc.
Asa cum ziceam,am cerut oferta de pret la reprezentanta Hobie din Ungaria,oamenii mi-au raspuns(reprezentanta din RO m-a ignorat total!).
Au zis sa le spun codul de la articolul dorit de la Hobie 16 si imi trimit preturi.
M-am uitat in catalog.off...Sasha,pisica mea,are o privire mult mai inteligenta cand se uita in calendar.Eu aveam o privire blajina,bovina.
Realitatea este ca nu stiu,efectiv,ce imi trebuie!Catarg,main sail,jig,boom,
pentru majoritatea dintre voi sunt simple ca buna ziua.
Va rog sa-mi scuzati ignoranta,dar e greu,frate!
asta ar fi catalogul
http://cdn.hobiecat.com/digital_assets/87367236_International_Hobie_Sail_March_2017.pdf?_ga=1.253209932.416093240.1487263772 (http://cdn.hobiecat.com/digital_assets/87367236_International_Hobie_Sail_March_2017.pdf?_ga=1.253209932.416093240.1487263772)
Citat din: iris din Februarie 16, 2017, 06:52:41 PM
Asa cum ziceam,am cerut oferta de pret la reprezentanta Hobie din Ungaria,oamenii mi-au raspuns(reprezentanta din RO m-a ignorat total!).
Au zis sa le spun codul de la articolul dorit de la Hobie 16 si imi trimit preturi.
M-am uitat in catalog.off...Sasha,pisica mea,are o privire mult mai inteligenta cand se uita in calendar.Eu aveam o privire blajina,bovina.
Realitatea este ca nu stiu,efectiv,ce imi trebuie!Catarg,main sail,jig,boom,
pentru majoritatea dintre voi sunt simple ca buna ziua.
Va rog sa-mi scuzati ignoranta,dar e greu,frate!
asta ar fi catalogul
http://cdn.hobiecat.com/digital_assets/87367236_International_Hobie_Sail_March_2017.pdf?_ga=1.253209932.416093240.1487263772 (http://cdn.hobiecat.com/digital_assets/87367236_International_Hobie_Sail_March_2017.pdf?_ga=1.253209932.416093240.1487263772)
Ca să nu lăsăm mult avantaj pisicii, în imaginea asta e cam tot ceea ce te-ar lămuri, cu expresii in engleză și română :)
Pentru inceput incearca sa ceri preturile pentru:
- H16 COMPLETE MAST ASSEMBLY BLACK 20610000
- H16 SHROUD BLACK 20792011 (2 buc)
- H16 "AUSSIE" FORESTAY AND JIB HALYARD 80660000 Assembly
- H16 MAIN SAIL 20991011
- H16 BOOM ASSEMBLY BLACK 20720011
- H16 JIB 209923
- UPPER BLOCK 37900021
- LOWER BLOCK 37900011
- RF5011 CAM CLEAT
As putea sa pun pariu ca toate cele de mai sus costa (fiind noi si Harken sau alte alea) mai mult decit tot bugetul prevazut pentru constructie si amenajari interioare. Si mai trebuie o gramada de maruntisuri... :)
Eu in continuare zic ca second hand Olanda e cea mai buna optiune pentru asemenea chestii.
LE Uite ca a postat si Florio, in acelasi timp, dar mereu putin inainte... ;) Foarte utila poza!
o sa cer preturile.
Dar tu zici ca s-ar potrivi orice catarg?Inca odata,scuza-mi ignoranta(vezi bine ca e omniprezenta),dar iau orice catarg sh si il pun pe barca si e ok? Nu ar trebui sa aibe anumite caracteristici/specificatii pentru un tip de barca?
Sau doar lungimea lui conteaza?
Tu cum ai alege?Cum il fixez in locul lui,vine-sau nu- cu vreo talpa de fixare,sa ne gandim ca e o piesa foarte solicitata.
Stiu,intrebari de superincepator,dar...hai,fi milos,oi fi fost si tu asa odata.
Multumesc mult.
Florio,multumesc foarte mult,e necesara tuturor amarastenilor/incepatorilor ca mine.
Când toţi văd cât de implicat eşti şi cât de bine lucrezi nu cred că le mai pasă că eşti începtător şi sunt sigur că îţi vor da toate explicaţiile necesare.
Citat din: iris din Februarie 15, 2017, 07:42:12 PM
Eu sunt incepatorul incepatorilor,abia ma vad pe Dunare pe langa mal,usor,ma vezi pe mine cu un corp in apa si unul in aer? ;D ;D ;D
Lasa ca pui ucenica pe corpul ce se ridica... si gata cu contragreutatile si balansul. ;)
Hai spor la ce faci.
@nicolai,asa o sa fac ;D
@lipan Multumesc mult.
Citat din: iris din Februarie 18, 2017, 12:26:24 AM
o sa cer preturile.
Dar tu zici ca s-ar potrivi orice catarg?Inca odata,scuza-mi ignoranta(vezi bine ca e omniprezenta),dar iau orice catarg sh si il pun pe barca si e ok? Nu ar trebui sa aibe anumite caracteristici/specificatii pentru un tip de barca?
Sau doar lungimea lui conteaza?
Tu cum ai alege?Cum il fixez in locul lui,vine-sau nu- cu vreo talpa de fixare,sa ne gandim ca e o piesa foarte solicitata.
Stiu,intrebari de superincepator,dar...hai,fi milos,oi fi fost si tu asa odata.
Multumesc mult.
Problema nu este catargul si suprafata velica, nici macar talpa si modul de fixare. Problema este daca pe planuri este indicata pozitia unde ar trebui sa fie centrul velic. Daca stii treaba asta poti sa jonglezi (intre anumite limite) cu diferite modele de catarge, vele etc Daca nu, e mai greu... :)
este clar dat pe plan unde sa pun catargul(asta ar fi centru velic)?
Citat din: iris din Februarie 20, 2017, 08:37:01 AM
este clar dat pe plan unde sa pun catargul(asta ar fi centru velic)?
Vezi paginile 22, 23, 24 din pdf-ul "Sail and Rig Tuning" pe care l-am pus la topicul "carti despre navigatia cu vele".
multumesc.
Citat din: iris din Februarie 20, 2017, 08:37:01 AM
este clar dat pe plan unde sa pun catargul(asta ar fi centru velic)?
Acum, dacă te-ai lămurit cu ceea ce este centrul velic, este foarte posibil să nu te atragă ideea de a jongla cu acesta.
Pe mine unul, nu mă atrage, deoarece consider insuficiente cunoștințele mele cu privire la aerodinamică și dinamica solidului rigid (aplicație directă la deplasarea ambarcațiunilor cu vele).
În continuare consider proiectanții de ambarcațiuni cu vele ca fiind de neegalat aici în Romania, necunoscând eu vreunul care să aibă experiență practică și notorietate.
De aceea sunt de ideea de a respecta proiectele întru totul, pentru a nu altera nimic din calitățile viitoarei bărci.
Așadar, personal aș proceda așa:
1. Identificarea cu exactitate a locului pentru talpa catargului. Dacă nu este trecut pe planuri (greu de crezut), atunci întrebat direct proiectantul. Mutarea acestuia câțiva centimetri numai, poate face barca mult prea ardenta ori mult prea moale, la limita inutilizabilului. Cunoaștem cazuri apropiate, așadar putem folosi expresia clasică "prietenii știu de ce" :)
2. Respectarea lungimilor pentru catarg, ghiu, crucete. Proiectantul le-a definit cu siguranță. Atunci se poate achiziționa un catarg cu ghiul aferent, care la această mărime are desigur și "talpă" cu articulație. Vezi topicul despre articole second hand Olanda, pe care l-a scris DBR. Pare de departe cea mai buna sursă până în prezent. Un alt avantaj ai avea în faptul că sunt calibrate totodată și ca grosime, fiind fabricate de serie. Bașca pot veni și cu sarturi/straiuri, ca să împuști toți iepurii dintr-un foc.
3. Ultimul iepure de pe imaș este găsirea velelor. Aici este mai simplu. Având înălțimea catargului de la "goose-neck" și lungimea ghiului, randa o ai definită. Știind și distanța de la baza catargului la prova, se definește singur și focul, având a treia dimensiune, bordul de atac cu lungimea dată de straiul prova. Aceeași sursă te poate ferici și cu găsirea velelor.
Baftă la realizare și răbdare la studiu :)
@Florio,multumesc inca odata de sfaturi.Proiectantul zice precis unde sa pun catargul,ce inaltime are.
Am cerut o oferta de pret si la lista facuta de pelican,sa vedem ce-or zice.
Ma apuc de studiu serios.