Salut tuturor,
Din povestile recente citite pe net se pare ca navele mari nu se prea obosesc sa se uite ce pluteste in calea lor, si nici macar la radar nu prea trag cu ochiul, ci folosesc aproape exclusiv AIS-ul. Ceea ce mi se pare ca ne impinge pe noi sa ne gandim la echiparea copailor noastre cu ceva care transmite AIS.
Care credeti ca e cea mai convenabila optiune? Eu m-am uitat pe net si am gasit trei variante: un beacon cu antena inclusa, un AIS standalone si un combo chartplotter/AIS. Datorita pretului m-as orienta catre beacon - are putere mica, dar nici nu cred ca e nevoie de mai mult... ce parere aveti?
https://www.aliexpress.com/item/Matsutec-HAB-120S-Fishing-boat-Positioning-apparatus-A-S-Fishing-Net-Tracking-Buoy-SOS-Button/32627978851.html?spm=2114.10010108.1000013.1.367cd32dyjd6RF&traffic_analysisId=recommend_2088_1_90158_iswistore&scm=1007.13339.90158.0&pvid=5bbd9601-8aac-414e-a0fd-f88c92c7aaa1&tpp=1 (https://www.aliexpress.com/item/Matsutec-HAB-120S-Fishing-boat-Positioning-apparatus-A-S-Fishing-Net-Tracking-Buoy-SOS-Button/32627978851.html?spm=2114.10010108.1000013.1.367cd32dyjd6RF&traffic_analysisId=recommend_2088_1_90158_iswistore&scm=1007.13339.90158.0&pvid=5bbd9601-8aac-414e-a0fd-f88c92c7aaa1&tpp=1)
https://www.aliexpress.com/item/Matsutec-4-3-Color-LCD-Class-B-AIS-Transponder-Combo-High-Sensitivity-GPS-Navigator/1924387202.html?spm=2114.search0104.3.34.S1azKQ&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10152_10065_10151_10344_10068_10345_10342_10343_10340_10341_10171_10541_10084_10083_10560_10304_10307_10301_10060_10155_10154_10056_10055_10539_10537_10312_10536_10059_10313_10314_10534_10533_100031_10103_10073_10102_10557_10142_10107-normal#cfs,searchweb201603_24,ppcSwitch_5&btsid=06a14c13-35bd-4864-8ab8-df206c188287&algo_expid=fae3c753-e7b4-4563-87e4-c1bd77e1409f-4&algo_pvid=fae3c753-e7b4-4563-87e4-c1bd77e1409f (https://www.aliexpress.com/item/Matsutec-4-3-Color-LCD-Class-B-AIS-Transponder-Combo-High-Sensitivity-GPS-Navigator/1924387202.html?spm=2114.search0104.3.34.S1azKQ&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10152_10065_10151_10344_10068_10345_10342_10343_10340_10341_10171_10541_10084_10083_10560_10304_10307_10301_10060_10155_10154_10056_10055_10539_10537_10312_10536_10059_10313_10314_10534_10533_100031_10103_10073_10102_10557_10142_10107-normal#cfs,searchweb201603_24,ppcSwitch_5&btsid=06a14c13-35bd-4864-8ab8-df206c188287&algo_expid=fae3c753-e7b4-4563-87e4-c1bd77e1409f-4&algo_pvid=fae3c753-e7b4-4563-87e4-c1bd77e1409f)
https://www.aliexpress.com/item/2017-5inch-cheap-chart-plotter-gps-combo-ais-transponder-and-receiver-competitive-price-from-factory/32818638063.html?spm=2114.search0104.3.81.w0Zgzy&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10152_10065_10151_10344_10068_10345_10342_10343_10340_10341_10171_10541_10084_10083_10560_10304_10307_10301_10060_10155_10154_10056_10055_10539_10537_10312_10536_10059_10313_10314_10534_10533_100031_10103_10073_10102_10557_10142_10107,searchweb201603_24,ppcSwitch_5&btsid=64b8ef7a-ec92-4daf-bbba-69bf6ed5a9a1&algo_expid=870f06a4-f370-498f-a709-c85b514d1ec5-11&algo_pvid=870f06a4-f370-498f-a709-c85b514d1ec5 (https://www.aliexpress.com/item/2017-5inch-cheap-chart-plotter-gps-combo-ais-transponder-and-receiver-competitive-price-from-factory/32818638063.html?spm=2114.search0104.3.81.w0Zgzy&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2_10152_10065_10151_10344_10068_10345_10342_10343_10340_10341_10171_10541_10084_10083_10560_10304_10307_10301_10060_10155_10154_10056_10055_10539_10537_10312_10536_10059_10313_10314_10534_10533_100031_10103_10073_10102_10557_10142_10107,searchweb201603_24,ppcSwitch_5&btsid=64b8ef7a-ec92-4daf-bbba-69bf6ed5a9a1&algo_expid=870f06a4-f370-498f-a709-c85b514d1ec5-11&algo_pvid=870f06a4-f370-498f-a709-c85b514d1ec5)
Salut
Chestia asta postata de tine ...nu stiu cat te poate ajuta
https://www.aliexpress.com/item/Matsutec-HAB-120S-Fishing-boat-Positioning-apparatus-A-S-Fishing-Net-Tracking-Buoy-SOS-Button/32627978851.html?spm=2114.10010108.1000013.1.367cd32dyjd6RF&traffic_analysisId=recommend_2088_1_90158_iswistore&scm=1007.13339.90158.0&pvid=5bbd9601-8aac-414e-a0fd-f88c92c7aaa1&tpp=1 (https://www.aliexpress.com/item/Matsutec-HAB-120S-Fishing-boat-Positioning-apparatus-A-S-Fishing-Net-Tracking-Buoy-SOS-Button/32627978851.html?spm=2114.10010108.1000013.1.367cd32dyjd6RF&traffic_analysisId=recommend_2088_1_90158_iswistore&scm=1007.13339.90158.0&pvid=5bbd9601-8aac-414e-a0fd-f88c92c7aaa1&tpp=1)
Totul se reuma la buget adica :Matsutec HP-33A 4.3" Color LCD Class B AIS Transponder Combo High Marine GPS Navigator si 2017 5inch cheap chart plotter gps combo ais transponder and receiver competitive price from factory
Dar poate dai un ochi aici sa vezi 8) receptoare ( AIS si GPS )
https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,2132.0.html (https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,2132.0.html)
De ce spui ca nu ma poate ajuta? Ma gandesc la situatii de gen noapte/ceata cand traversezi scheme de separatie, si unde e mai util sa fii vazut de vapoare decat sa ii vezi tu pe ei (multumesc pentru linkul postului precedent dar acolo se discuta despre AIS receivere).
Citat din: calin1967 din Noiembrie 01, 2017, 01:40:50 PM
De ce spui ca nu ma poate ajuta? Ma gandesc la situatii de gen noapte/ceata cand traversezi scheme de separatie, si unde e mai util sa fii vazut de vapoare decat sa ii vezi tu pe ei (multumesc pentru linkul postului precedent dar acolo se discuta despre AIS receivere).
Da corect !Te poate ajuta nu am fost atent la specificatii e destul de acceptabil ca si pret zic si eu si sunt setari destul de simple pentru el
Dar nu pot sa fiu de acord cu : "unde e mai util sa fii vazut de vapoare decat sa ii vezi tu pe ei" fara suparare dar ma simt in siguranta cand vad eu
Îţi recomand să cauţi recenzii din partea unor reviste serioase şi să cumperi doar dacă sunt ok.
AIS-ul (automatic identification system) e un dispozitiv foarte bun în sine.
Cristi a vrut să spună că e mai în siguranță dacă scrutează personal marea, decît dacă s-ar lăsa în grija unui sistem. Sigur că are dreptate.
Dar și tu, Călin, ai dreptate. Vorba unui prieten, "toată lumea are dreptate" :)
Evident că sistemul AIS este un plus de siguranță. Și evident că nu se lasă nimeni doar în grija AIS, exceptând navele mari, cu track-ul bine definit, care nu au rival pe mare, decât alte nave aidoma lor (ce navighează cu AIS, desigur).
Cu toate astea, în momentul de față sistemul principal de evitare a coliziunilor pe mare, este considerat tot radarul. E lesne de înțeles de ce: nu toată lumea are AIS.
Acum o vreme găsisem un mic sistem radar care putea fi montat pe orice fel de ambarcațiune. Am fost foarte tentat să-l cumpăr.
Am ezitat fiindcă am considerat că nu voi face cine știe ce traversade, iar costier, navigăm "la vedere" :) . Ceea ce s-a și întâmplat. Acum și făcând traversade, navigăm cu ochiul liber, ca strămoșul Cristofor.
O discuție despre tipuri de radar mai compacte: https://gpsnavigationsite.com/small-boat-radar-systems-becomes-more-advanced-and-cheaper/amp/
Dar ceea ce găsisem anterior era mult mai mic.
Am discutat mult pe marginea subiectului, dar deloc pe subiect: sfatul despre AIS-ul în cauză.
Aici nu știu care AIS e mai bun. Știu că avea Constantin la un moment dat AIS. Îl sun să-l întreb și revin, dacă voi avea o informație utilă :)
Am căutat emiţătoare AIS acum 1 an. Cele chinezeşti sunt proaste (lucruri spuse de utilizatori pe forumurile de navigaţie) iar cele cunoscute ca fiind de calitate mi s-au părut prea scumpe pt mine. Recomand o căutare atentă pe ybw.com şi alte forumuri înainte de a sări cu banu'. Mi-am luat doar receptor, deoarece oricum intenţionez să îi evit eu pe ceilalţi :)) Altă problemă, Navionics-ul nu foloseşte informaţiile AIS, deci dacă vreau AIS trebuie să pornesc charplotterul. Poate acum că i-a luat Garmin să facă un upgrade.
Existenţa echipamentului în sine poate induce o falsă siguranţă. Chiar şi dacă ai AIS şi chiar dacă funcţionează corect, nu ai nici o garanţie că cealaltă navă te va evita - vezi cele două coliziuni ale navelor marinei SUA, ambele rezultate din oboseala excesivă a ofiţerului de cart.
Din ce mă uitasem şi eu, un radar eficient consumă mult curent. Acum depinde şi ce barcă ai dar eu mă gândesc la ce a avut Călin, nu ştiu ce vrea să îşi ia. Ăsta ar fi bun pt ceaţă, dar nu ştiu dacă vezi lotcile pescăreşti etc., deoarece oricum sunt foarte joase, stau între valuri.
Cred ca Cristi a vrut sa spuna ca e mai important sa-i vezi pe cei din jur cu un receptor AIS decit sa ai doar un emitator si sa te bazezi pe faptul ca te vad ei pe tine. E foarte util sa-i vezi pe cei din jur cu nume si prenume pentru a putea sa-i contactezi pe VHF. E mult mai eficient sa strigi "Bai Georgica!" decit "Hei tu, ala mare si urit care merge spre nord!", de exemplu.
Bineinteles, daca ai si receptor si emitator e cu atit mai bine.
Ceea ce a facut bluewave (vezi link-ul dat de Cristi Tutuianu) este o solutie simpla si mult mai ieftina chiar si decit cei 400 de coco de la chinezi (presupunind ca ai deja laptopul in dotare).
Referitor la coliziunile cu nave militare din cite stiu americanii nu aveau AIS-ul pornit pe navele respective si abia dupa a doua coliziune US Navy a hotarit sa le ceara comandantilor de pe navele militare sa porneasca AIS-ul in cazul in care efectueaza deplasari de rutina in zone aglomerate (http://www.professionalmariner.com/Web-Bulletin-2017/After-collisions-Navy-will-turn-on-AIS-in-high-traffic-areas/ (http://www.professionalmariner.com/Web-Bulletin-2017/After-collisions-Navy-will-turn-on-AIS-in-high-traffic-areas/) ). De altfel si rusul scufundat de "Mioritzele" noastre la intrarea in Bosfor avea AIS-ul oprit. Toate cele trei nave civile implicate se bazau numai pe AIS pentru evitarea coliziunilor si nu aveau radarul pornit. Asta apropos de "marine radar continues to be the primary method of collision avoidance for water transport" (citat de pe Wikipedia).
O grămadă de marinari spun că veghea personală nu înlocuieşte nimic, iar gadgeturile electronice gen GPS, AIS şi altele induc un fals sentiment de siguranţă. Chiar există expresia ironică "GPS assisted grounding", cu exemple răsnunătoare.
Pe mine AIS m-a ajutat doar să disting uşor vapoarele la ancoră între luminile albe de pe ţărm, atât şi nimic mai mult. Am apelat şi eu pe cineva mare (le traversam şenalul) şi răspunsul a fost un scurt "este cineva de cart".
O solutie combinata, VHF cu AIS transponder clasa B
https://www.youtube.com/watch?v=c6RKrcmAYTw (https://www.youtube.com/watch?v=c6RKrcmAYTw)
https://www.marineoutfitters.ca/index.cfm?category=10054%7C10055%7C10057&product=43474123&code=GX6500 (https://www.marineoutfitters.ca/index.cfm?category=10054%7C10055%7C10057&product=43474123&code=GX6500)
Poate in cateva luni se mai ieftineste ...
Citat din: ghrt din Noiembrie 01, 2017, 05:37:53 PM
O grămadă de marinari spun că veghea personală nu înlocuieşte nimic, iar gadgeturile electronice gen GPS, AIS şi altele induc un fals sentiment de siguranţă. Chiar există expresia ironică "GPS assisted grounding", cu exemple răsnunătoare.
Pe mine AIS m-a ajutat doar să disting uşor vapoarele la ancoră între luminile albe de pe ţărm, atât şi nimic mai mult. Am apelat şi eu pe cineva mare (le traversam şenalul) şi răspunsul a fost un scurt "este cineva de cart".
Pesonal, n-am apelat nimic, în afara autorităților de țărm și o singură dată, a marinei de război.
Am preferat să am o acțiune clară de evitare, decât un dialog început adesea (prea) târziu, după multe apeluri. În plus de asta, pe mare, viteza de deplasare îți alocă mult timp de manevră, nu ești strâns cu ușa.
Excepție face situația de ceață foarte densă (sau orice situație de vizibilitate sub 100m), când sunt dator să-mi iau toate măsurile (semnale acustice, AIS, etc...) și cu toate astea nu sunt protejat total de niciuna.
Ca și la cutia de prezervative, nimeni nu te poate asigura 100% :)
În schimb te protejează fiecare metodă câte puțin:
-AIS-ul, de navele care au AIS pornit.
-Veghea , de cei pe care îi vezi .
-Semnalele acustice, de cei care te aud.
-Experiența, de toate la un loc, formând o țesătură de informații, trăiri și simțiri, eficientă. Și greu de explicat :)
Pe Lindor am AIS receiver, si nu l-am folosit decat pentru lectii, chiar si in croaziera Mangalia - Istambul - Grecia ( Ciclade) si retur de anul trecut nu l-am folosit. De ce ? in navigatia costiera de zi nu e nevoie, Din punctul meu de vedere pentru ambarcatiunile care se distreaza in M.Neagra, Egee, Marmara nu e nevoie , daca vrei sa participi la ARC sau sa bati Mediterana s-ar putea sa-ti foloseasca, daca ai bani cumpara, daca nu , nu este o pierdere, daca ai veghe continua si te feresti de cei mari,
PS. daca navigi sub batimetrica de 10 M , esti ferit de navele mari,
mai multe detalii la scoala de navigatie "Maria Ta travel and adventure" http://www.mariata.ro/p/preturi.html (http://www.mariata.ro/p/preturi.html)
bafta si vant cat va trebuie, de unde va trebuie :)
Evident, cea mai buna optiune ar fi un combo AIS/chartplotter, care ar fi in zona 500 de $ la chinezi, cu dezavantajele ca mai trebuie sa cumperi si harti, plus faptul ca nu a auzit nici dracu' de firmele alea.
In zona low-cost ar fi un laptop/tableta cu ceva gen https://www.tindie.com/products/astuder/daisy-2-dual-channel-ais-receiver-with-nmea-0183/ (https://www.tindie.com/products/astuder/daisy-2-dual-channel-ais-receiver-with-nmea-0183/)
dar doar receiver. Aici vad doua dezavantaje - fiabilitatea ansamblului si faptul ca cei mari nu te vad, adica tu ii vezi si te feresti daca poti... dar daca nu poti (pana de motor/vele stranse)?
@Ghrt, nu ma gandesc la AIS pentru velierul de 22 picioare pe care il stii; l-am vandut si am luat un ketch de 39 ft pe care vreau sa il aduc din Suedia la primavara
@lindor de acord, desi anul trecut in Bosfor noaptea nu ne-ar fi stricat. Ma gandesc la el pentru canalul manecii
ma gandesc ca un radar consuma foarte mult si nu stiu de unde scot atata putere
Cred că este o idee din start greşită că ai AIS şi te vor ocoli "cei mari".
poate cei mari , au alta treba si nu vad AIS-ul tau ...
parerea mea e ca receptor AIS de pe barcuta ta poate sa-ti dea de stire cand intr-o raza apare un "monstruletz".
Citat din: ghrt din Noiembrie 03, 2017, 08:57:49 PM
Cred că este o idee din start greşită că ai AIS şi te vor ocoli "cei mari".
"Direct" din punctul de vedere al celor mari, ideea unui tranceiver AIS, macar, este salutara intrucat furnizeaza pozitia AISului transmitator ( ambarcatiune sau chiar balize de pescuit, cum intalnim in toata marea chinei) fara a fi conditionata de detectia RADARului, care asa cum stim cu totii este sensibila la conditiile meteo si nu in ultimul rand la reglajel mai bune sau mai putin bune ale aparaturii de catre maria sa Utilizatorul, in speta ofiterul de cart.
Prin urmare, daca este corect instalat si calibrat, AIS ul instalat pe barci, ambarcatiuni cu vele, pescadoare etc face o mare favoare navigatiei, in general, prin aceea ca esti vazut aproape in orice conditii meteo, pe o raza de 35-40 de mile marine, nemaipunand si caracteristicile vectorului de miscare transmise in eter.
AIS-ul se vrea de fapt o scula foarte desteapta, putand induce artificial "tinte virtuale", adica statiile de pe uscat pot transmite pozitia unor balize, marcaje, epave, pericole subacvatice etc astfel ele apar pe ecranele AIS-ului receptor si trasferate unitatilor RADAR si/sau ECDIS, avertizand utilizatorul final despre existenta lor.
Daca ar fi sa citez medicii dentisti care fac reclama la pasta de dinti X sau Y, as spune: recomand cu incredere instalarea unui AIS cel putin celor care se aventureaza dincolo de 12 mile de tarm. Apele interioare sunt inca mult prea primitive pentru o asa tehnologie.
Citat din: ion78 din Noiembrie 04, 2017, 10:56:30 PM
......................................
AIS-ul se vrea de fapt o scula foarte desteapta, putand induce artificial "tinte virtuale", adica statiile de pe uscat pot transmite pozitia unor balize, marcaje, epave, pericole subagvatice etc astfel ele apar pe ecranele AIS-ului receptor si trasferate unitatilor RADAR si/sau ECDIS, avertizand utilizatorul final despre existenta lor.
...................................
Asta e cea mai "mishto" chestie, la care nu m-am gindit pina acum. :o Desi acum, dupa ce ne-ai spus ca se poate face, mi se pare evidenta... :)
^^ ion78, un punct de vedere salutar.
Îmi amintesc totuşi de un post al lui nea Sandu (Lindor) care a trebuit să îşi schimbe direcţia deoarece give way vessel considera că poate să treacă unul pe lângă altul la doar câţiva metri.
Atâta timp cât vasul mare nu evită în mod automat o ţintă AIS, ci doar îi apare pe ecran, mi se pare greşit să ai încredere. Desigur, este un ajutor salutar, dar, din punctul de vedere al ambarcaţiunii de agrement, orizontul tot trebuie scanat la fiecare 10 minute.
din pozitia navelor mari tot ce spune ion78 e perfect adevarat , iar dotarea cu AIS tranceiver este obligatorie pentru toate navele comerciale de la pescador in sus indiferent de marime.
pentru ambarcatiunile de agrement nu este obligatoriu, dar este recomandat functie de zona de navigatie,
pentru noi care ne balacim pe langa mal este mai mult o problema de buzunar decat de necesitate ,
Am atasat revista editata de "The Nautical Institute" [http://www.nautinst.org/en/Publications/the-navigator/index.cfm](Issue 10 - Aids to Navigation) unde printre altele, se vorbeste despre aceasta sculosenie AIS si cam ce-i poate capul.
Spor!
n.b. Nu pot atasa direct documentul pdf intrucat e marisor....
Uite aici pdf-ul cu rezolutie mica. Luat tot de la ei: http://www.nautinst.org/en/Publications/the-navigator/ (http://www.nautinst.org/en/Publications/the-navigator/)
reglementarile IMO privind AIS
https://mcanet.mcga.gov.uk/public/c4/solas/solas_v/Annexes/Annex17.htm
A folosit cineva marinetraffic (aplicatia oncourse) pentru AIS? Din cate inteleg chiar daca ai semnal GSM nu apari pe AIS-urile navelor, cu alte cuvinte e ca apa sfintita...
https://help.marinetraffic.com/hc/en-us/articles/205327417-How-can-I-report-my-positions-using-OnCourse-
Sa nu fie ca la aplicatia Boat Beacon, poti sa-ti inregistrezi barca dar apari doar pe harta celor ce au acea aplicatie instalata.
Banuiesc ca e tot asa
Desi nu sunt posesor de barca, incerc sa raspund in acest mesaj celor interesati de o solutie AIS.
Pentru inceput este de retinut ca dispozitivele AIS care pot fi montate pe o nava si care pot emite sunt doar cele certificate de Central Commissionfor the Navigation of the Rhine. Aici se regasesc informatiile despre AIS (sectiunea AIS equipment) http://www.ccr-zkr.org/13020500-en.html. (http://www.ccr-zkr.org/13020500-en.html.) De asemenea se gasesc si informatii despre sistemele radar certificate ce pot fi utilizate in navigatia pe ape interioare, daca cineva isi doreste asa ceva.
Este de retinut ca odata cu montarea unei echipament AIS la bordul unei nave, acesta trebuie inregistrat la ANCOM
In ceea ce priveste doar RECEPTIA semnalului AIS se pot folosi dongle-uri radio capabile sa decodeze semnalul in format NMEA 0183 . Deaorece exista doar receptie poate fi folosit in orice moment fara probleme, e nevoie de o antena VHF totusi (o antena lunga si elastica pusa undeva sus, ca cele de pe masini pe vremuri)
Referitor la chartplottere. Exista solutii comerciale scumpe spre foarte scumpe (Periskal, Innovative etc). Exista solutii free si open (OpenCPN).
Exista si o solutie comerciala romaneasca relativ ieftina cu care ma mandresc personal. Nu ii dau numele ca sa nu fie considerata reclama, daca cineva e interesat ma poate contacta privat. Daca moderatorul o considerea reclama il rog sa stearga acest mesaj.
Hartile: - Toate hartile inland sunt gratuite in Europa, vorbesc de navigatia pe Dunare in special. Nu se gasesc harti de navigatie decat pentru zonele comerciale (de exemplu bratul Sf Gheorghe nu are harta). Informatii si descarcarea hartilor poate incepe de aici: http://afdj.ro/ro/harta-el-ro. (http://afdj.ro/ro/harta-el-ro.) In cazul hartilor marine un punct de plecare poate fi https://www.admiralty.co.uk/charts. (https://www.admiralty.co.uk/charts.)
Echipament pentru chartplotter. Evident discutam despre un display si un pc. Poate fi si un stick pc, obligatoriu cu un port USB pentru conectarea dispozitivului AIS. O tableta decenta care ruleza Windows poate fi folosita. Atentie, marea majoritatea a solutiilor comerciale ruleaza pe sisteme Windows. Nu vorbim de solutiile extrem de scumpe (Kongsberg) care ruleaza pe console *nix dedicate.
In cazul in care cineva este interesat in mod direct de instalarea unui sistem AIS voi incerca sa-l ajut pe cit posibil si il rog sa ma contacteze. In acelasi timp multumesc pentru informatiile de pe forum care m-au facut sa realizez ca visul de a avea o barca nu este chiar atat de indepartat.
Citat din: iuliani din Decembrie 01, 2017, 06:47:58 PM
.............................
Hartile: - Toate hartile inland sunt gratuite in Europa, vorbesc de navigatia pe Dunare in special. Nu se gasesc harti de navigatie decat pentru zonele comerciale (de exemplu bratul Sf Gheorghe nu are harta). Informatii si descarcarea hartilor poate incepe de aici: http://afdj.ro/ro/harta-el-ro. (http://afdj.ro/ro/harta-el-ro.) In cazul hartilor marine un punct de plecare poate fi https://www.admiralty.co.uk/charts. (https://www.admiralty.co.uk/charts.)
................
O mențiune: Navionics a realizat de curând un upload cu hărțile Dunării, întreaga semnalistică, adâncimi, denumiri de insule, tot necesarul de navigație. Sfântul Gheorghe are și el adnotări de apă mică. Altceva nu există, brațul nefiind dotat cu balize și semnalistică de șenal navigabil. Un lucru curios dealtfel, fiindcă în afara bărcilor mici, de agrement, circulă și cursele comerciale de persoane, care fac legătura localității Sf. Gheorghe cu Tulcea.
Citat din: Florio din Decembrie 01, 2017, 09:54:33 PM
O mențiune: Navionics a realizat de curând un upload cu hărțile Dunării, întreaga semnalistică, adâncimi, denumiri de insule, tot necesarul de navigație. Sfântul Gheorghe are și el adnotări de apă mică. Altceva nu există, brațul nefiind dotat cu balize și semnalistică de șenal navigabil. Un lucru curios dealtfel, fiindcă în afara bărcilor mici, de agrement, circulă și cursele comerciale de persoane, care fac legătura localității Sf. Gheorghe cu Tulcea.
Nu numai cu Tulcea ci si cu... Viena. :) Ultima oara cind am intrat din mare la Sfintu' partea de nord a intrarii era ocupata de vreo patru lotci cu plase care imi faceau semne disperate sa trec mai pe centrul senalului. In centru era insa o imensitate de vapor austriac plin cu turisti care mi-a cerut foarte autoritar sa-i fac loc cu citeva semnale de sirena, pentru ca vroia sa faca rondoul exact la varsarea Dunarii in Mare. Am trecut asa de aproape unul de altul ca deja ne imprietenisem cu citiva pensionari de pe punte.
Noaptea, cind trece cite unul din asta pe Dunare ai tendinta sa-i numeri vagoanele, pentru ca e luminat tot si arata ca "Trenul Prieteniei". :)
Exista citeva balize si pe bratul Sfintu Gheorghe si, apropos de Navionics, nu depinde decit de noi sa apara toate detaliile pe harti. De exemplu pe Razim au aparut deja unele chestii adaugate de utilizatori (digul submers de la canalul 5 adaugat de pethelp). Ca si la intrarea in Eforie (Gabytzu) etc.
Apropo de a te baza pe aparate:
CitatConform unui raport Lloyd's, pe 9 ianuarie 2018, la ora 7.20, "Maersk Karachi" a intrat în coliziune cu "Oguz Sofuoglu", ambele nave aflându-se in drum spre Constanța, la aproximativ 14 mile marine nord-est de coastă, în apropierea Durankulak. Nici un membru al echipajelor nu a fost rănit, de asemenea, nu a fost raportată nici o poluare.
"Maersk Karachi" naviga din Chornomorsk, Ucraina spre Constanța iar "Oguz Sofuoglu" a plecat de la Diliskelesi, Turcia pe 7 decembrie spre aceeasi destinatie. Dupa coliziune ambele nave au continuat călătoria și au sosit în siguranță la Constanța unde s-au efectuat inspecții privind daunele si motivul accidentului.
Acuma să presupunem că una dintre nave este o ambarcaţiune de agrement care are echipamentul electronic bine pus la punct. Tare mă tem că finalul articolului ar fi
"După coliziune cargoul a continuat călătoria şi a sosit în siguranţă ..., iar căutarea pe mare a supravieţuitorilor din ambarcaţiunea de agrement a fost sistată după 48 de ore de la accident fără a găsi pe nimeni".
A nu se înţelege că nu apreciez AIS-ul. Din contră, am şi eu şi îl folosesc noaptea sau offshore. Dar la maxim 10 minute trebuie inspectat orizontul (înainte verificam la 15 dar din experienţă trebuie la 10!).
Pai si cum ai vrea tu, sa gasesti o groapa la somn, sa activezi un AIS si cineva sa dea cu 3.300 Cai inapoi sa te fereasca....stai in afara senalului
Nu te va ocoli nimeni
Citat din: Mihai Irimia din Mai 01, 2018, 05:53:00 PM
Pai si cum ai vrea tu, sa gasesti o groapa la somn, sa activezi un AIS si cineva sa dea cu 3.300 Cai inapoi sa te fereasca....stai in afara senalului
Acum e chiar mai complicat decât a feri calea navigabilă.
Desigur, existau linii trasate pentru traficul vapoarelor pe mare și puteai să te consideri "safe" în afara lor.
Dar au apărut programele de rutare, care țin seama de valuri, vânt, vreme nefavorabilă și care trasează calea cea mai economică pentru vapor.
Așadar te poți întâlni pe mare cu un transcontainer și în alte locuri decât era uzual ;)
Bottom line: fără veghe nu e bine.
Desi pare destul de veche discutia, pun si eu o adaugare din punctul de vedere al "celui mare si urat care merge in Nord" si care nu se sinchiseste sa ocoleasca alte chestii plutitoare pe langa el.
AIS-ul este un tool care ajuta extraordinar de mult. Cum zicea ceva mai sus, receptia echo-ului radar de la un velier sa zicem, poate fi foarte slaba functie de multe variabile: starea vremii, starea marii, setarile pe care le face OOW echipamentului, marimea velierului, materialul din care este facut etc.
In plus, atunci cand plotezi o barca de mici dimensiuni, un velier, pe ecranul Radarului vectorului tintei respective se va schimba continuu, ceea ce il baga in ceata pe OOW (mai ales daca e un newbie).
Pe cand vectorul dat de AIS-ul tintei va fi constant, si se va schimba doar atunci cand barca respectiva isi schimba drumul.
In plus trebuie tinut cont ca manevra de evitare a "unuia mare si urat N bound" ocupa mult spatiu, si desi in mod normal se incepe pe la 4-5 mile, cand e o situatie de evitare a unui velier (velierul fiind the stand-on vessel), evitarea celui mare poate sa inceapa pe la 1-2 mile. Asta pentru ca in general navele mici sunt imprevizibile. In 30 de minute isi poate schimba drumul si viteza de 30 ori.
Ideea este ca ala mare si urat stie cam tot ce pluteste pe langa el. Si daca nu incepe manvre de evitare a unui velier din timp, nu inseamna neaparat ca nu l-a vazut. Dar daca velierul are si AIS instalat, atunci poti sa fii 100% sigur ca esti vazut.
Plus ca AIS-ul usureaza mult si comunicatiile. Una e sa te adresezi unei nave in VHF cu nume si prenume, si alta e sa strigi "sailing vsl in psn, on heading, with course / speed ..." pana ti-ai terminat apelul deja ti s-a uscat gura. Si poti sa fii 90% sigur ca nu o sa primesti raspuns.