salut,
pe o barca conceputa pentru cizma medie sau lunga, se poate monta un motor cu cizma scurta?(pe care il am deja). vrea sa montez pe jack plate, motor cu comenzi la distanta.
Multumesc.
De ce sa nu mearga?
Pe ce barca?
Da bineinteles ca merge ! eu am fost nevoit sa l fac asta dupa ce am asimilat un trim ce nu mi mai intra intre falcile menghinei fiind nevoit sa l rotesc cu 90* . Trebuie tinut cont ca cu cat te departezi de oglinda trebuie sa urci motorul , asta in functie de : tipul barcii ,cizma ,putere, greutate , toate acestea converg printr un compromis ce sa duca la o deplasare cat mai eficienta !
si ridicat din trim ar mai functiona? ca sa scoti cizma din apa...
Asa am ajuns cu el as datorita faptului ca proiectul initial era sa deschida el (suportul) , dar l am sudat ;D
apoi l am zincat termic , avand mai multe gauri, pe apa in pauze l ridicam, pana am ajuns sa mi placa reglajul cel mai eficient !
Atentie e recomandata si o talpa de gasca sub elica ! dar asta I alta discutie din alte motive .
am vazut pozele, nu ii prea frumoasa laba aia de gasca :) , dar cred ca este mai mult decat utile. era sa imi rup elica de cateva ori...
multumesc.
La @Teopes conversia a fost de la oglinda scurta la motor cu cizma lunga. In cazul asta nu sunt probleme la basculare.
Invers in schimb, cum e cazul tau, suportul trebuie sa fie suficient de lung incat sa permita bascularea motorului "in el", adica in pozitie maxim basculat capul motorului sa nu ajunga in oglinda.
Atasez o poza ca sa vezi cam cum trebuie sa arate
Citat din: kama3 din Decembrie 14, 2017, 02:35:26 PM
Invers in schimb, cum e cazul tau, suportul trebuie sa fie suficient de lung incat sa permita bascularea motorului "in el", adica in pozitie maxim basculat capul motorului sa nu ajunga in oglinda.
Atasez o poza ca sa vezi cam cum trebuie sa arate
Aici apare o problema: elicea actioneaza intr-o zona de turbulenta, care creste odata cu distanta fata de oglinda. Eficienta propulsiei scade mult, asa ca e cel mai bine ca elicea sa actioneze in imediata vecinatate a oglinzii.
La mine este cizma scurta oglinda scurta , problema a fost trimul ! nu incapea , daca motorul are lunga automat urca peste oglinda , deci problema bascularii nu apare , in schimb mai apare problema repozitionarii cablului de directie !
De ce spui ca e urata laba de gasca ? ! dupa ce am aranjat o elica si dupa trecerea pe elica cu pas variabil din compozit de cand mi am facut ,,scula " nu am mai avut probleme.
Intradevar cum spuneam mai sus trebuiesc facute multe reglaje pana ajungi la aceiasi performante de deplasament!
mda, multumesc pentru raspunsuri. o sa caut sa schimb motorul, desi sunt fff multumit de acesta, si de asta nu l-as da.
Din poza parea pus mai sus decat marginea oglinzii. Presupun ca aia a fost pozitia cea mai buna.
Citat din: kama3 din Decembrie 14, 2017, 03:24:14 PM
Din poza parea pus mai sus decat marginea oglinzii. Presupun ca aia a fost pozitia cea mai buna.
;D Da! sa stii tu de care ori m am infundar pana la genuchi cand il repozitionam !! daca nu am gasit trim original ! dar a meritat ca l am luat cu 100 eroi de la un Selva !
Citat din: Vali din Decembrie 14, 2017, 02:56:28 PM
Aici apare o problema: elicea actioneaza intr-o zona de turbulenta, care creste odata cu distanta fata de oglinda. Eficienta propulsiei scade mult, asa ca e cel mai bine ca elicea sa actioneze in imediata vecinatate a oglinzii.
Vali,
Cred ca si eu am aceasta problema, cu turbulenta.
Barca a venit cu motor de 70 CP cu cisma scurta - de abia glisa, nu mi-am pus problema atunci de turbulente. Am schimbat cu un motor mai mare cu exact aceiasi dimensiune de cisma si acum eu zic ca merge bine (40-43 km/h) la 4000 rpm dar stropeste tare in spate. Elicea actioneaza in zona de turbulenta, si cred ca ajuta un pic si trim-taburile.
Mi-ar trebui un motor cu cisma extra-lunga ca sa cobor la nivelul chilei barcii- dar nimeni nu vinde asa ceva. Sau as putea sa schimb cisma, dar nu prea renteaza (mi-au facut cei de la MOA Boats un deviz de vreo 3000 Eu numai piese), iar Horia mi-a zis ca el personal nu s-ar apuca de o astfel de treaba....
Ce zic, oare daca as prelungi trim-taburile as scapa de stropeala si s-ar imbunatati performanta?
Alex, eu as face altfel ca sa imbunatatesc eficienta propulsiei la Shetland-ul tau 570. E acelasi lucru pe care l-am facut la 570-ul lui Gabi - black, care a fost cumparat de un baiat din Galati (Gabi si-a facut o barca de-a mea - AN 510 bass-boat ).
Am refacut oglinda si am taiat-o la inaltimea pentru cizma lunga (56 cm). In felul asta, elicea actioneaza exact in curentul uniform de sub fundul barcii, si nu in turbulenta care se formeaza in zona suportului exterior de la barca ta.
Aceasta e solutia cea mai buna, si nu poate fi inlocuita cu nimic altceva. Motorul pe oglinda echilibreaza mult mai bine barca, pe cand cel pe suport exterior muta mult spre pupa centrul de greutate, iar pentru a glisa mai usor, barca are nevoie de acele trim-taburi.
Trim-taburile iau din dinamica barcii, din cauza ca o parte din puterea motorului se consuma pentru corectarea asietei (creste portanta in zona pupa, creste suprafata udata, se creeaza turbulenta suplimentara de la trim-taburi etc).
O barca bine facuta si bine echilibrata nu are nevoie de trim-taburi, hydrofoil, suport exterior de motor etc etc. Motorul direct pe oglinda, la inaltimea corecta si unghiul potrivit, iar corectarea asietei exclusiv din distributia maselor la bord si din actionarea trimului.
Vali,
Sunt perfect constient de ceea ce zici tu si ai 100% dreptate. Asa as face daca mi-as face o barca noua. As face-o mai lunga si cu motorul prins direct de oglinda.
Dar, asa cum este ea, spatiul din barca abia daca este suficient pentru cei doi ocupanti si scopul pentru care este folosita -pescuitul stationar.
La o fiecare iesire de 3-5 zile barca asta navigheaza 5-6 ore. Restul sta pe loc si noi pescuim din ea. Daca ii anulez extensia, motorul va ocupa din spatiul care si asa este la limita.
Intrebarea este daca la configuratia actuala pot sa fac ceva ca sa atenuez stropirea puternica din spatele barcii si eventual sa cresc eficienta deplasarii.
Acum la 4000 rpm si 43 km/h consum 18.5 l/h deci cam 0.43 l/km.
Aceeasi problema cu stropitul am avut-o si eu cu un jack plate facut artizanal. Am rezolvat punand un capac (fund) de tabla de inox in partea de jos a jack plate-ului. Am lasat doar 2 gauri in colturi sa evacueze apa cand iese in glisaj.
Stropitul in spatele barcii poate sa provina de la un motor ce sta prea mult in apa. Pe barca mea Laguna 535 cu oglinda de 51cm am pus motor cu cizma de 57 cm. In timpul deplasarii in spatele barcii apa sarea de parca aveam fantana arteziana. Problema am rezolvat-o ridicand motorul cu 3 cm aplicand un dulap de stejar pe oglida barcii, Acum barca nu stropeste si am castigat si la vieza cu 2 km/h.