http://www.tampabay.com/sold-everything-to-sail-the-world-boat-sank-next-day#undefined.gbpl (http://www.tampabay.com/sold-everything-to-sail-the-world-boat-sank-next-day#undefined.gbpl)
O barca avand chila turnata din fibra solidar cu corpul nu ar fi patit vreodata asa ceva.
Barcile mai vechi precum Pearson, Alberg, Cape Dory, Albin Vega etc sunt facute si solid, si au si chila turnata din aceeasi bucata cu corpul, apoi lestata. Singurul dezavantaj e viteza ceva mai mica,din cauza suprafetei udate, dar avantajele sunt mult mai multe - comportament nautic excelent pe orice vreme, stabilitate de drum, soliditate maxima etc.
Sper ca cei 2 tineri sa-si rezolve sincopa temporara aparuta in calea realizarii visului.
Dar ia cititi aici comentariile :) https://www.gofundme.com/new-sailing-life (https://www.gofundme.com/new-sailing-life)
Daca am gandi exclusiv rational si deloc emotional, comentatorii aia cam au dreptate...
Am avut și eu tendința de a posta pățania pe care am văzut-o anterior pe "Dailymail", dar lucrurile erau destul de evidente și nu i-am mai dat curs.
Eu rămân la opiniile anterioare, că întâi capeți ceva experiență și mai apoi pleci în aventura vieții locuind pe o barcă, trăind "their best lives on the open sea".
Să nu fiu înțeles greșit, eu nu condamn oamenii, sunt întru totul de acord ca fiecare să-și aleagă drumul în viață exact așa cum dorește, ori să nu poarte centura de siguranță dacă nu vrea. Eu nu cred că lumea ar avea mai mult de suferit dacă nu am fi obligați prin amenzi, să riscăm mai puțin.
Ba dimpotrivă, cred că riscul personal la un adult este treaba lui, nu a colectorilor de taxe, care mimează grija față de contribuabil.
Acum, acest tip de întâmplări, fac mai mult decât o mulțime de advertising sau amenzi: pun în gardă pe cei ce au gânduri similare.
Despre pățania în sine: cred că era normal să acumuleze puțină experiență înainte de a pleca pe ape, să facă un survey la barcă și o asigurare, firește.
Un neexperimentat poate duce la fund și o barcă blindată, găsește el o metodă :) .
Faptul că în acel loc atât de frecventat, ei au fost singurii care "au lovit ceva" cu chila, în a doua lor zi de navigație, e destul de grăitor.
O simplă lovitură în chilă, pentru o barcă de 28 de picioare, nu înseamnă scufundare. Prezoanele acelea nu se foarfecă deloc ușor. Posibil să fi fost altceva la baza pierderii chilei.
Teste interesante, la lovituri în corp și chilă: https://www.youtube.com/watch?v=rvxhQO4pw2E (https://www.youtube.com/watch?v=rvxhQO4pw2E)
Initial am aruncat si eu o opinie, precum arunci un colac la apa, dar ulterior am retras-o pentru ca articolul nu precizeaza exact ce s-a intamplat si nu cunoastem detaliile. Era ceata, era intuneric, nu-i obligase nimeni sa navige tocmai atunci, sau era vreun obiect submersat mai recent de la utlimul uragan si nu fuesese inca cartografiat si tocmai ei au avut norocul sa traga lozul cel mare(?).
Da, locul ala are trafic ca intersectia de la Universitate si e greu de inteles cum singurul cui s-a infipt tocmai in cauciucul lor...
La prezoanele care tin chila nu ma pricep, dar imi imaginez totusi oarece viteza necesara generarii unui impact capabil sa le rupa...
Daca sunt ageamii sincer pasionati de viata pe mare sau oportunisti dornici de o barca mai buna pe banii celor induiosati, nu stim inca.
Partea cu dobandirea experientei necesare in prealabil e logica si functioneaza de cand e lumea, dar mai sunt si situatii mai rare, delcioase prin adrenalina si satisfactia generata, cand pornesti la drum hotarat sa inveti din mers. Cu conditia sa treci cat mai incet prin locuri stramte...
Citat din: DoiNomazi din Februarie 11, 2018, 04:11:41 PM
...............................
Partea cu dobandirea experientei necesare in prealabil e logica si functioneaza de cand e lumea, dar mai sunt si situatii mai rare, delcioase prin adrenalina si satisfactia generata, cand pornesti la drum hotarat sa inveti din mers. Cu conditia sa treci cat mai incet prin locuri stramte...
Exact! :)
Există o regulă simplă la acostări, ancoraje, treceri delicate: intri ușor, lovești ușor. Intri tare... deh... :D
Pentru situația lor nu prea există decât trei posibilități:
1. Au mers foarte repede pentru acea zonă (în larg nu ai probleme, dar aici...)
2. Au avut probleme la barcă (zona chilă), pe care nu s-au obosit să le verifice și nici n-au pus pe alții mai pricepuți.
3. Ambele.
Eu presupun că ambele. Posibil vechi lovituri au dus prinderea chilei într-o zonă de stres mecanic și slăbire. Ulterior o lovitură dură a definitivat forfecarea.
Prost e că nu au făcut nici acel minim de asigurare. Acum ar fi stat mult mai bine.
Vali are dreptate. Modelele enumerate de el ca si altele ( de ex Meridian ;D) cu lestul incapsulat nu ar fi avut aceasta problema. Cum spune si Florio, sustin si eu ideea ca raspunderea este exclusiv a celor doi care in cadrul lucrarilor de inspectie si renovare au omis sa acorde o minima atentie bolturilor de prindere ale lestului. Fara sa fiu un expert, o simpla cautare pe Google i-ar fi tras nitel de maneca in acest sens: http://www.columbia-yachts.com/c-28.html... (http://www.columbia-yachts.com/c-28.html...)
Citez:"Like many older fin keel boats, some C-28 owners have had to replace corroded keel bolts. Here is some info on the bolts for this boat from a manual dated January 1972.
There are seven keel bolts. These are lag bolts installed from the top. (3/4" DIA X 9" LG LAG STUD. DRILL .656" DIA X 5" DEEP USING C-28 KEEL ATTACHMENT JIG FOR POSITIONING HOLES. USE LAG END OF STUD AS TAP TO THREAD KEEL. APPLY KEROSENE TO HOLE AND STUD DURING TAPPING OPERATION. USE CAM-TYPE STUD DRIVER. LEAVE 4" MIN. OF STUD PROTRUDING FROM TOP OF KEEL. - 7 REQUIRED.)
Also concerning the nuts: 3/4" NC HEX NUT & 3/4" ID X 2" OD PLAIN WASHER - HOT DIP GALV STEEL DRILL 13/16" DIA THRU HULL USING SAME KEEL ATTACMENT JIG FOR POSITIONING HOLES AS IS USED TO DRILL KEEL. (SEE DETAIL) - 7 PLACES"
Inainte oricarei lansari la apa a micului meu FOXCUB 18, am verificat santina si starea bolturilor, saibelor si piulitelor care tin chila (200 kg). Deasemeni , orice metoda care poate preveni coroziunea pieselor aflate in acel loc este binevenita fiind vorba de santina...
Am cochetat si eu cu ideea de a cumpara si aduce o barca de peste Atlantic unde pe numeroase site-uri se gasesc "chilipiruri", adica barci peste 22 de picioare la preturi ridicol de mici...Aceste barci fie sunt foarte vechi, fie au probleme majore, fie sunt salvate si recuperate din uragane, esuaje sau, mai nou, confiscari din trafic de droguri. Am purtat o corespondenta indelungata atat cu propietarii, firmele intermediare si agentii firmelor de transport cat si cu cativa din colegii nostri de forum ( din tara dar si din afara ei) pentru a stabili pasii ce sunt de urmat. Unul din pasii cei mai importanti este efectuarea unei inspectii ( survey) la fata locului a barcii de catre o persoana acreditata si independenta fata de propietar, preferabil intr-o zona de maxim 300 km fata de locatie. Contra unei sume relativ modice fata de valoarea barcii acesta va intocmi un raport complet si detaliat asupra starii acesteia si atentie...asupra valabilitatii si autenticitatii actelor de propietate.
Daca Vali si colegii de forum cred ca este util, putem deschide un topic separat despre ce trebuie sa stim atunci cand vrem sa aducem o barca sh de undeva, din lumea larga, pe apa sau pe uscat...(Corespondenta, documentare, inspectie tehnica, formalitati, transport sau boat delivery pe mare, import, etc.)
Eu cred ca au avut norocul vietii lor de si-au rupt chila la apa de 3 metri si nu in largul oceanului.
Un velier de 28' poate atinge maxim vreo 7-8 noduri, si daca la viteza asta chila s-a desprins la prima lovitura, inseamna ca imbinarea cu corpul era subreda tare. Cine stie ce esuaje suportase barca in trecut de a cedat asa usor imbinarea chilei. Sau cum spune si Vlad, cine stie in ce hal erau corodate bolturile.
Daca le cadea chila in larg, la lipsa de experienta pe care au avut-o, treaba se putea termina usor intr-o tragedie. Deci pana la urma tot raul spre bine, desi sunt faliti, macar au scapat intregi.
Daca era MacG...nu se intampla asa ceva :D :D :D :D :D :D :D
Dar nici nu plecau peste ocean !
Titlul e tipic pentru un ziarist in pana de idei si in cautare de audienta... Pana la urma un cuplu de 25 de ani a cheltuit 3-4 salarii medii pe o barca si reparatia ei, si au reusit s-o scufunde in prima zi. Care e tragedia? Sunt tineri, intregi si au petrecut momente de neuitat...
obiectiv
poate n au ce cauta pe apa, continentul e viata lor
iara sunt rau ;D
Citat din: calin1967 din Februarie 16, 2018, 04:06:29 PM
Titlul e tipic pentru un ziarist in pana de idei si in cautare de audienta... Pana la urma un cuplu de 25 de ani a cheltuit 3-4 salarii medii pe o barca si reparatia ei, si au reusit s-o scufunde in prima zi. Care e tragedia? Sunt tineri, intregi si au petrecut momente de neuitat...
Desi nu sunt ziarist, si nici intrat in pana de idei, titlul s-a dorit o simpla invitatie usor amuzanta pentru a citi o stire ce ar fi putut interesa pe unii din noi, aparuta de sub penitza unui ziarist care mananca o paine din asta... :)
Se poate analiza intr-o discutie separata despre practicile specifice unei publicatii locale.
Audienta este utila cand cineva traieste direct, sau indirect, din vanzarea unui produs, sau serviciu, pentru care audienta respectiva este dispusa sa plateasca. Pentru clarificare, prezenta, sau absenta, unei audiente nu contribuie cu nimic la bunastarea celui care a pus titlul acestui post, daca la titlul asta te referi.. :)
Legaturi ca astea spre articole apar frecvent pe forum(uri). Din categoria, nu trage Dom' Semaca, ca impusti mesagerul...
Lasand gluma la o parte, desi nu cunosc detaliile de dincolo de articol, este foarte probabil ca cei doi tineri nu par genul ce se apropie de "salariul mediu". Genul de job sa vinzi "timeshare" e o optiune potrivita cand nu prea exista altele, iar sofer Uber, sau job-ul gasit la marina unde traiau sunt, de obicei, job-uri de pus o tartina cu unt pe masa, de platit telefonul si chiria. Mai ales daca te scremi sa mai pui si cate un galben la saltea, cum sugereaza articolul.
Ca barca nu a fost potrivita, inspectata de un specialist, ca ei nu au avut experienta minima necesara, sunt toate probabile si discutabile.
Articolul respectiv, fara a excela in calitate, poate fi util si altor persoane aflate intr-o situatie similara, visand sa se rupa de tzarm intr-o barca cat mai ieftina.
Ma intreb ce deranjeaza. Titlul, povestea, protagonistii, barca, marea, toate la un loc?... :)
Asa-i, sunt tineri si au marea in fata... :)
LE: @RaduA ca au sau nu ce cauta pe apa, putem dezbate la gura sobei, dar optiunea ramane in exclusivitate a lor... ca de-aia-i tara libera si marea indeajuns de mare sa-i incapa pe toti... :)
mie, povestea lor mi se pare nitel romantata, ca sa nu zic cusuta cu ata alba, desi , posibil sa aiba un praf de adevar intr insa
la fel de bine puteau sa fie niste niste tineri frumosi care au mostenit o avere si au plecat in cautarea visului cu cel mai cel velier, iar in prima zi si au spulberat visul si barca
insa n ar mai fi prins la cititor
apreciez libertatea si urmele inteligentei, sau altfel spus fiecare e liber sa si franga gatul si visul dupa posibilitatea neuronului singuratec
libertatea presupune responsabilitate, altfel se numeste balcani si rusia
Ca să mai lărgim subiectul fără să-i julim prea tare pe tinerii aceia visători dar ușor necugetați, uite un subiect asemănător.
De data asta o barcă de firmă super-serioasă (OYSTER), își pierde chila cu tot cu o parte de coca!
Ei, ce ne facem oameni buni? :)
http://www.europeanmarinesurveys.com/2016/01/oyster-825-major-keel-failure-polina-star-111/ (http://www.europeanmarinesurveys.com/2016/01/oyster-825-major-keel-failure-polina-star-111/)
(http://www.europeanmarinesurveys.com/wp-content/uploads/2016/01/Oyster-825-Broader-view-of-damaged-keel-section.jpg)
(http://www.europeanmarinesurveys.com/wp-content/uploads/2016/01/Oyster-825-Recovery-of-keel-Part-attached-to-stub-keel.jpg)
(http://www.europeanmarinesurveys.com/wp-content/uploads/2016/01/Oyster-625-Wreck-in-the-slings.jpg)
Citat din: radu andritoiu din Februarie 16, 2018, 05:36:09 PM
mie, povestea lor mi se pare nitel romantata, ca sa nu zic cusuta cu ata alba, desi , posibil sa aiba un praf de adevar intr insa
la fel de bine puteau sa fie niste niste tineri frumosi care au mostenit o avere si au plecat in cautarea visului cu cel mai cel velier, iar in prima zi si au spulberat visul si barca
insa n ar mai fi prins la cititor
apreciez libertatea si urmele inteligentei, sau altfel spus fiecare e liber sa si franga gatul si visul dupa posibilitatea neuronului singuratec
libertatea presupune responsabilitate, altfel se numeste balcani si rusia
Din punctul de vedere al publicatiei respective este o poveste de interes local care nu poate fi omisa. Povestea vreunui printz mostenitor esuat cu iubita la primul voiaj in Vanuatu isi poate gasi o audienta, dar nu este o poveste locala pe care publicatia respectiva are datoria s-o includa.
In marinele din zona exista foarte multi oameni, singuri, sau perechi, care traiesc pe barci o mare parte din an, sau unii chiar in permanenta. Oameni din toate categoriile fugiti din calea stresului de la servici, refugiati dintr-un divort, eliberati dupa o condamnare, iubitori de natura, aventurieri veritabili, oameni excentrici sau mai putzin intregi la minte, haiduci visatori si chiar oameni saraciti la limita supravietuirii.
Exista ambarcatii impunatoare si copai subrezite de ani si lipsa de intretinere pe care numai geamandura de care sunt legate le mai tine la suprafata. Aia este o parte semnificativa a audientei publicatiei locale respective pentru ca exista foarte multi oameni aflati in situatia celor doi. Si printre oamenii aia exista si multi care si-ar rupe un dumicat din putzinul care incape pe propria barca pentru a-i ajuta pe cei doi.
Pentru cei ancorati prin marinele Floridei povestea printzului esuat poate avea o relevanta mai mica.
Sigur ca povestea se slefuieste cu oarece maiestrie, pentru ca intr-o lume suprasaturata cu povesti si povestitori ne vom face timp numai pentru unele. Sigur ca unii, speram ca foarte putzini, jurnalisti imping slefuirea povestii pana la exagerare sau chiar minciuna.
Am mentionat anterior ca detaliile pot fi mai complexe, sau chiar diferite de ce sugereaza articolul. Cert este ca nu stiu. In lipsa oportunitatii de a le lua un interviu direct celor doi, nu pot emite decat speculatii, bazate pe ce am citit si ce am vazut in stiuatii sau locuri similare.
Deci, dracu' stie ce au gandit si ce i-a animat pe cei doi. Scamatorie cu asigurarea nu pare sa fie, ca nu au avut asigurare (lipsa de fonduri?)
Sa fie o scamatorie moderna (a la fetele plecate cu velierul din Hawaii pentru a fi fugarite de furtuni apocaliptice) cu scopul de a invita "mila publica digitala" pentru a-si reface visul naruit prin donatiile primite? Dracu stie, si pana la urma ramane problema lor. Daca e asa si isi gasesc fraierii sa-i sponsorizeze, e urat.
De acord ca libertatea vine la pachet cu condimente de responsabilitate. Dar responsabilitate fata de cine, sau ce? Probabil ca toti putem fi de acord ca modul in care ne bucuram de libertatea individuala nu trebuie sa creeze altora probleme. Respectam vitezele legale pentru a nu periclita siguranta celor din jur, dam radio mai incet dupa ora zece pentru a nu deranja vecinii, nu apelam la salvamontisti sa-si riste viata dupa ce ne-am varat in rahat de bunavoie, etc.
Atat timp cat imi vad de treaba, ma achit onorabil de obligatiile cetatenesti si nu imi intersectez traiectoria cu nimei, imi sunt responsabil numai mie. Tinar sau batran, profesionist sau incepator, corect sau gresit, ce fac pe banii si pe pielea mea, ma priveste.
Eliberarea de parerea si judecatile celor din jur, eliberarea de teama de a porni la drum in ciuda calculelor ce uneori sugereza ca sansele de succes sunt minime, si bucuria de a-ti imbratisa impacat partitura destinului conduc spre acea mult tanjita libertate.
Dincolo de concept, libertatea individului este "o stare de spirit" care a fost sugrumata din fasha in spatiul balcanic/mioritic si chiar ceva mai larg european, unde oamenii stau pe la porti sa-i barfeasca pe cei care isi iau avant sa porneasca pe drum dincolo de marginea satului.
Desi departe de a fi singurii, sau speciali, in vreun fel, tinerii aia doi au visat ceva. Daca au fost doar sinceri si nepregatiti si nu este vreo scamatorie la mijloc, eu unul ii admir si le doresc sa reuseasca.
o solutie ar fi catamaranele ::)
nu sunt o fire tehnica, nici macar nu pot trage doua linii drepte, insa am vazut ceva expertize cu accidente
pe lest nu apar urme de lovire, situatie care exclude varianta asta
in cazul prezentat de florio , cred ca i o eroare de punere in opera a unui proiect
pur si simplu nu au prins / ramforsat coret lestul de osatura barcii
iar fibra a cedat, pare smulsa, nu delaminata
poate greutatea lestului atarna mai mult pe coca barcii [ fibra], si nu pe structura ei, iar bibra a cedat
o alta varianta ar fi numarul mare de icoane si cruci de la bord si poate vizita pe la vreun sf, inainte de croaziera
nu aruncati cu apa sfintita catre mine ca nu are efect
erata; a nu se intelege ca nu s credincios
@doi nomazi eu ma refeream la titlul articolului. nu al postului vostru. si am toata simpatia pentru cuplul respectiv. ce vroiam sa zic e ca nu pare asa mare nenorocire cata vreme sunt intregi si au 25 de ani
Sent from my SM-A520F using Tapatalk
Citat din: calin1967 din Februarie 17, 2018, 11:59:27 AM
@doi nomazi eu ma refeream la titlul articolului. nu al postului vostru. si am toata simpatia pentru cuplul respectiv. ce vroiam sa zic e ca nu pare asa mare nenorocire cata vreme sunt intregi si au 25 de ani
Sent from my SM-A520F using Tapatalk
Multumesc mult pentru clarificare.
Ti-as fi recunoscator daca ai accepta scuzele de rigoare. Am avut impresia gresita ca te-a nemultumit titlul postarii si nu intelegeam de ce.
Intr-adevar, patania lor nu a fost o nenorocire, dar a fost o intamplare cu impact pentru comunitatea locala din care, eventual, ar fi putut invata ceva util si alti impatimiti de ideea convertirii tuturor resurselor disponibile pe mal pentru a imbratisa chemarea orizontului pe apa.
O poveste locala simpla din care se pot trage niste concluzii despre importanta unei minime experiente, a necesitatii unei inspectii prealabile riguroase (mai ales in cazul barcilor mai vechi) si a unei asigurari (nu toate barcile ale carui pretz ti-l poti permite ti se potrivesc, sau merita banii), etc.
Eu, in totala mea nepricepere, stiu sigur ca, indiferent de pretz, nu mi-as cumpara niciodata o ambarcatiune locuinta din fibra. Nu contest calitatile materialului si arta care transforma fibra in adevarate bijuterii, m-am plimbat si ma voi mai plimba cu barci de fibra fara ezitare, dar nu mi-as cumpara niciodata o locuinta plutitoare din fibra.
Articolul ala local, scris cu talentul literar adunat printre firmituri in pauza de masa, a generat totusi o conversatie utila despre fragilitatea anumitor modele de veliere si, printre altele, poate contribui la generarea unui minim ajutor financiar pentru Romeo si Julieta plutitori.
Cele bune si imi cer scuze inca o data pentru eroarea de interpretare.
DoiNomazi, chiar daca m-ar fi deranjat ceva scris de voi (ceea ce n-a fost cazul oricum), stima pe care v-o port pentru ceea ce faceti m-ar fi impiedicat sa reactionez in vreun fel... Nu e cazul de scuze
+1 DoiNomazi
Am vazut barca ce a pierdut chila in marina la ponton. E o problema cunoscuta la modelul respectiv. Intr-o zona de maree considerabila, flexarea fibrei indusa de asezarea barcii pe chila urmata de plutire, de doua ori pe zi, duce la ruperea suportului suruburilor chilei.
Probabil in acest caz, vorba lui Vali, su avut noroc ca s-a intamplat langa tarm. Cei cu Oysterul, fiind profi, au gestionat situatia cu apa la coaie, cum s-a exprimat, cam vulgar, skipperul respectiv, dar astia ma indoiesc ca ar fi supravietuit.
Desigur ca puteau verifica pe net acest model de barca si sa se fereasca, sau sa angajeze un auditor. Problema e cunoscuta. Mai ales ca nu stiu ruda are acest hobby si barca... chiar asa, sa nu te intereseze deloc delocexperienta celorlalti?! Mai ales in sailing, unde multe lucruri sunt empirice.
Si mai revoltator este comportamentul vanzatorului, carea pus doi oameni in mare pericol pt 4-5 mii coco.
In fine, s-a facut o cheta si daca mai au curaj isi pot lua alta barca.
In ceea ce ma priveste, mi-ar fi placut sa am aceasta sansa sau nesansa la 20+ de ani.