Cap Compas

Constructii si reparatii de ambarcatiuni => Constructia din lemn => Lapstrake (bordaj in clinuri) => Subiect creat de: Thor din August 15, 2011, 07:29:49 PM

Titlu: Gig
Scris de: Thor din August 15, 2011, 07:29:49 PM
Salut. Doua intrebari: prima si a doua:
- stie cineva o sursa de planuri pentru construit un (sau mai multe modele de) GIG(uri) - ambarcatiune de antrenament pentru canotaj academic - un skiff mult mai dolofan?
- dar furnizori de asemenea ambarcatiuni - gig-uri si skiff-uri?
Nici Gogu n-a stiut sau poate ca nu l-am intrebat cum trebuie.
Multumesc.

Titlu: Re: Gig
Scris de: Levy din August 15, 2011, 08:29:53 PM
Parca stiam ca este o firma in Arad care construieste asa ceva.Cei mai bine documentati ca si mine vor sari sigur la interval  ;D.
Titlu: Re: Gig
Scris de: Vali din August 22, 2011, 09:05:31 AM
Salut Thor, daca e vorba de asa ceva: http://gigrower.co.uk/category/pictures-from-cornish-pilot-gig-racing-and-events/ (http://gigrower.co.uk/category/pictures-from-cornish-pilot-gig-racing-and-events/) , nu cred ca e cineva la noi care sa produca respectivele ambarcatiuni, avand in vedere ca sunt barci traditionale englezesti. Erau folosite din vremuri vechi ca barci de salvare care plecau de la mal, in caz de naufragii ale vaselor in zona de coasta. Am vazut ca pe woodenboat.com se discuta mult despre gig-uri, ramane sa aprofundez.
(http://gigrower.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/3507069405_8dac976c31.jpg)
Iar despre skif (sculling skiff), cred ca ar fi bine sa contactam pe cineva din bransa canotajului, avand mai multe informatii decat noi, cei de pe forum (poate ne pune Bucius in contact cu cineva :)).
Titlu: Re: Gig
Scris de: Thor din August 22, 2011, 07:52:29 PM
Multumesc Vali dar...
Extas din "Ambarcatiuni din lemn" D. Trandafirescu si C. Porumboiu
"Ambarcatiunile de canotaj academic. Aceasta grupa cuprinde gig-urile si schif-urile – constructii mai complexe – care necesita o executie mai ingrijita cum si folosirea unor material de calitate superioara.
Gig- urile. Pentru pregatirea vaslasilor necesari canotajului academic (schif-urilor) se folosesc gig-urile. Caracteristicile constructive ale gig-urilor nu se deosebesc mult de acelea ale schif-urilor. Deosebirile principale constau in linia U larg care se da coastelor pentru a se asigura stabilitatea si simplitatea amenajarilor interioare.
Constructia este executata in sistemul clin fara punte si cu un scaun simplu pentru carmaci.
Portantii se construiesc din teava laminate crom-molibden sau crom-nichel cu diametrul de 12-14 mm fixate in copastie si coaste prin suruburi metalice cu piulite.
... se folosesc materiale rezistente ca: frasinul pentru coaste, stejarul pentru etrava si etambou si molidul de rezonanta pentru bordaje. Furchetii... se toarna din bronz.
Schif-urile.  Acestea sunt ambarcatiile care fac parte din grupa canotajului academic folosite exclusive pentru concursuri.
Constructia lor nu este conditionata. Se urmareste obtinerea de linii de forme cat mai suple care sa permita realizarea de viteze cat mai mari prin folosirea si a unor materiale de calitate si cu greutati specific e reduse.
Ceea ce este important de retinut pentru intreaga gama de constructii din aceasta grupa este ca vaslirea se face din miscarea pe un scaun rulant."

Si totusi nu am gasit nici planuri si nici producatori (furnizori).
Titlu: Re: Gig
Scris de: gigitolan din August 23, 2011, 08:55:10 AM
asta e pagina firmei din Arad: http://www.west-sport.com/ (http://www.west-sport.com/)
Titlu: Re: Gig
Scris de: Thor din August 23, 2011, 09:22:53 AM
Citat din: gigitolan din August 23, 2011, 08:55:10 AM
asta e pagina firmei din Arad: http://www.west-sport.com/ (http://www.west-sport.com/)
Multumesc mult. Marfa de calitate dar si preturi ca pentru un velier sh mai rapciugos.
Titlu: Re: Gig
Scris de: gigitolan din August 23, 2011, 11:50:33 AM
Deh, obrazul fin cu cheltuiala se tine :). O solutie mai lesne ar fi un plan gratuit de la Gavin Atkin pentru o canoe pe nume Cindarella careia autorul i-a adaugat suporti rabatabili pentru vasle si scaunel pe role. Gasesti pe www.duckworksmagazine.com (http://www.duckworksmagazine.com) atat planurile cat si articolul despre modificare.
Inca un site http://angusrowboats.com/blog/ (http://angusrowboats.com/blog/) cu ceva asemanator. Succes
Titlu: Re: Gig
Scris de: Thor din August 23, 2011, 05:00:48 PM
Multumesc.
Studiem... studiem...
Titlu: Re: Gig
Scris de: Vali din August 27, 2011, 07:26:49 AM
Salut Thor, acum am inteles despre ce era vorba. Mi-am amintit totodata de ambarcatiunle propulsate la rame pe care le-am vazut anul trecut la TID, cu bordaj in clin si 4 vaslasi parca, in care 2 echipaje de nemti coborau pe Dunare (poate are cineva poze). Acelea erau sigur gig-uri pentru canotaj academic, fiindca "pilot-gig"-urile de la englezi sunt cu totul altceva, barci de mare, cu bord liber mai inalt si alte forme ale corpului.
Planuri nici eu nu stiu unde s-ar putea gasi, insa poate prin vreo conexiune din domeniul canotajului am putea vedea macar o barca din loturile vechi.
La Galati la clubul de caiac de la Catusa de exemplu, toate barcile din lemn au fost lasate de izbeliste, si cateodata cate un pasionat mai vine si mai cumpara pe o suma modica vreun caiac, pe care il renoveaza si se da cu el.
Am sa intreb pe cineva de la Liceul de Marina din Galati daca au cumva printre barcile date la casare (caiace, canoe etc) si vreun gig, cu toate ca ma indoiesc, fiindca din ceea ce stiu la Galati nu s-a facut canotaj (cu skif sau gig).
Titlu: Re: Gig
Scris de: Sergie din Aprilie 15, 2016, 05:34:55 PM
Buna ziua,
E cam vechi subiectul dar cautand acelsi lucru (gig) m-am gandit ca poate mai e valabila intrebarea.
Eu am un gig (casat) reparat prin imbracare cu fibra de sticla dar se pare ca cedeaza definitiv. M-ar interesa sa-l repar sau unul nou. Ma gandeam sa-l folosesc ca negativ pentru unul de firbra dar nu ma pricep si n-am timp (si rabdare) sa studiez. Daca mai e de actualitate subiectul sunt dispus la o colaborare sau schimb de idei.
Titlu: Re: Gig
Scris de: Thor din Aprilie 18, 2016, 04:16:28 PM
Dupa aproape un cincinal, subiectul nu mai este de actualitate.
Titlu: Re: Gig
Scris de: Vali din Aprilie 19, 2016, 10:49:14 PM
DPMDV orice subiect de interes nautic este oricand de actualitate, indiferent de numarul de cincinale scurse.

@Sergie: pune-ne te rugam mai multe poze, inclusiv din interior, sa vedem cam care e starea barcii despre care povestesti.

Ma tem ca barca a fost imbracata in fibra cu poliester, ceea ce a degradat-o mai mult decat era. Dupa atatea experiente negative cu acest simulacru de reparatie, din pacate intalnim constant acest cancer care distruge mult mai repede o barca de lemn decat daca ar fi fost lasata ne"protejata". Si asta inclusiv in tarile cu traditie solida vizavi de barci si navigatie.

Sper sa poti remedia ceva din barcuta ta. Daca nu, poate ar fi o idee chiar constructia de la zero, fiind o barca excelenta pentru vaslit. Nu e gig de canotaj academic, ci e gig traditional englezesc. Planuri foarte bune se gasesc la Selway-Fisher, posibil si pe alte site-uri de designeri britanici.
Titlu: Re: Gig
Scris de: Sergie din Aprilie 25, 2016, 05:58:54 PM
Multumesc Vali!
Incerc sa pun si poze din interior (unde e doar vopsit)
Titlu: Re: Gig
Scris de: Vali din Aprilie 25, 2016, 07:07:46 PM
Multumim de poze Sergie. Barca e o bijuterie, are bordajul in clin, nituit in cupru cred.

E important de verificat starea lemnului bordajului. Daca nu e foarte degradat, cred ca s-ar preta o reparatie sau mai bine zis restaurare, care ar re-aduce barca in stare buna.
La interior arata bine, insa ma tem de zona de contact intre lemn si fibra de la exterior. Daca acolo s-a adunat apa, posibil sa fie degradat stratul exterior al lemnului (cred ca bordajul e din placaj).

Cateva intrebari: barca e in Romania sau in alta parte? Cat de usor iti este sa lucrezi la ea? Ai vreun spatiu acoperit unde sa poti lucra cu lemn uscat si epoxy indiferent de vremea de afara?

M-ar bucura mult sa stiu ca aceasta barca va reveni la viata, drept pentru care, in masura in care ma pricep, voi contribui ca sa se realizeze acest lucru. Asteptam deci noutati, inclusiv ceva vesti despre starea jonctiunii fibra - bordaj.

Edit: am mutat subiectul de la constructia din fibra de sticla la constructia din lemn in clinuri.
Titlu: Re: Gig
Scris de: Sergie din Aprilie 26, 2016, 07:14:41 PM
Multumesc pentru sperante Vali.
Incerc sa raspund la intrebari:
Din cate stiu a fost facuta in Romania (si daca nu ma insel la Reghin) - a fost a unui club de canotaj (folosita ca barca de invatare/antrenament) si casata prin anii '80.
Spatiu as avea, nu stiu cat de usor mi-ar fi sa lucrez la ea deoarece nu sunt prea indemanatic si nici prea multa rabare nu am - dar as incerca.
Cat despre starea jonctiunii fibra - bordaj, nu stiu cum sa verific (mai intai trebuie sa indepartez vopseaua de pe fibra - sau sa incec sa indepartez o bucata de fibra?)
Titlu: Re: Gig
Scris de: Vali din Aprilie 26, 2016, 10:03:33 PM
M-am uitat pe scanurile puse de Thor mai sus, si intr-adevar pare ca e vorba de un gig de canotaj academic.
Totusi, pana nu vom avea o clasificare pertinenta a acestei familii de ambarcatiuni, cel putin personal ma voi abtine sa mai presupun despre ce tip e vorba.

Despre restaurare: daca zona de contact a lemnului cu fibra nu e afectata, teoretic barca se poate restaura pana aproape de starea ei initiala, dpdv structural si cu anumite rezerve chiar si estetic.

Ce fel as face eu: as cauta o zona unde sa pot exfolia o bucatica de fibra, ca sa vad ce e dedesubt. Daca-mi convine si fibra se exfoliaza usor, incep cu rabdare sa dau toata fibra jos de pe barca. Daca sunt file de bordaj partial afectate, caut placaj de aceeasi grosime si inlocuiesc, folosind ca sablon fila veche, si aplicand acelasi tip de nituire.

Dupa ce as rezolva astfel partea structurala, as continua cu protejarea lemnului corpului. As slefui si interiorul si exteriorul pana la lemn curat, dupa are as lucra direct in epoxidica. Daca aspectul lemnului permite, l-as lasa natur, daca nu, as aplica o poliuretanica in ton cu culorile epocii in care a fost folosita barca.

Daca totusi lemnul e prea degradat pentru a se preta la o restaurare conventionala, poate s-ar merita turnarea unei matrite si apoi turnarea unui corp din fibra. Dpmdv, treaba asta nu se merita, din mai multe motive:

1. barca originala e din lemn, deci e usoara si are flotabilitate pozitiva intrinseca, in conditiile in care e complet nepuntata. Acest lucru nu e deci posibil la o barca de fibra, decat daca i se fac compartimente etanse, ceea ce altereaza din prima scopul in care a fost creat gig-ul, plus ca ingreuneaza si mai mult barca.

2. IMHO o barca din fibra care imita bordajul in clin reprezinta un surogat deprimant, comparabil cu tinerea in casa a unui animal impaiat atunci cand nu avem unul viu. O barca din lemn, in clinuri sau nu, in afara ca are calitati nautice superlative, are si partea ei de "suflet", acest lucru putand fi confirmat de multi colegi care au sau au avut barci din lemn.

3. obtinerea unei matrite si apoi a unui corp finit folosind actuala barca drept model necesita o cantitate uriasa de munca migaloasa de finisaj, care trebuie facuta de cineva care stie bine tehnologia. Pentru o barca de uz propriu acest lucru nu se justifica, iar daca se intentioneaza productia de serie, se intra deja pe alte "nisipuri miscatoare", piata pentru asa ceva neexistand in prezent la noi, si cred ca nici in viitorul apropiat. Oricum, pentru orice idee lucrativa vizavi de barci trebuie inceput intotdeauna invers, anume de la piata, si nu de la produs.

Daca in schimb starea lemnului corpului nu permite restaurarea, dar ne dorim totusi o barca de acest tip, solutia ce mai buna e constructia de la zero, folosind de exemplu un plan de aici (cu toate ca mai exista destule alte site-uri): http://www.selway-fisher.com/Rowskiffs.htm (http://www.selway-fisher.com/Rowskiffs.htm) :

(http://www.selway-fisher.com/Thames17p6.jpg) (http://www.selway-fisher.com/Mandarin15p12.jpg)

Pentru asta, e nevoie in primul rand de certitudinea ca ne dorim o asemenea barca, fiindca restul va veni de la sine. Forumistii mai mult ca sigur vor asigura sprijinul moral si de know-how, asa ca nu ramane decat sa iei o decizie vizavi de barca actuala sau cea din viitor, construita in regie proprie. Noi iti vom fi oricand alaturi :).