Salutare,
Azi se implineste 1 an de cand am achizitionat o Marina 16 facuta de Marina Boats Ltd UK in 1973. M-am gandit sa postez evolutia proiectului, cu bune si cu rele, in speranta ca voi finaliza curand si ambarcatiunea va reusi sa atinga apa anul acesta (macar la o proba pe Snagov).
Ma jos este momentul cand a aterizat in curte anul trecut.
Am inceput cu o curatare in mare sa vad ce descopar, oglinda vazuta din interior arata destul de bine dar m-am apucat sa tai sa vad "minunea". Ce am gasit vedeti mai jos.
Am indepartat tot lemnul putrezit de la oglinda si am trecut la partea distractiva, pentru a avea acces total la oglinda am ales sa tai "oala" din spate in locul desfacerii corpurilor care sunt prinse in nituri si la interior cu fibra (cineva s-a distrat pe acolo).
M-am apucat de sablon deoarece nu mai aveam mai nimic din oglinda veche.
Am facut sablonul, l-am probat si am trecut la lucruri mai serioase :), au sosit si placajele , le-am taiat si a rezultat una bucata oglinda noua. Acum trebuia sa incep cu epoxy.
Am probat jucaria... totul bine si frumos si m-am apucat de lipit. Rezultat oglinda noua :)
Foarte bine lucrat tox, multumim pentru detalii. Eu totusi as fi mers cu oglinda de placaj pe toata inaltimea, adica si zonele laterale mai inalte. In felul asta efortul motorului se transmite si in zona copastiei.
Oricum e bine, acum ramane de lipit oglinda de placaj la interiorul barcii. Eu folosesc epoxy amestecat cu rumegus fin, pana ajunge ca o "marmelada" mai fluida. Dupa lipirea oglinzii si chituirea rosturilor, e buna si o tesatura de fibra cu epoxy pe toata suprafata oglinzii de placaj, care tesatura face si legatura cu fibra barcii.
Mult succes in continuare. Se vede ca esti priceput, asa ca sigur va iesi ceva frumos.
Salut Vali,
Multumesc mult pentru apreciere, si eu m-am gandit la acest lucru dar am zis sa raman pe original. In partea laterala sus o sa am scara si ceva ocheti de prindere si am vrut sa ii separ de oglinda ( nu am vrut prea multe gauri comune cu oglinda).
La fel am folosit si eu marmelada mai fluida la lipirea placajului.
Incerc sa povestesc cat mai pe scurt tot ce am facut intr-un an intreg, in acest moment am ajuns la montarea banchetelor in cabina si sper in 3-4 saptamani sa o pun pe apa.
Dupa ce I-am facut si drenajul de jos, uite asa m-a apucat intr-o noapte cand nu am avut somn sa lipesc oglinda....am si reusit :)
Am "asigurat-o" la final cu 2 bucati petrecute de biax de 450 care se vor vedea in pozele viitoare cand ajungem la stringheri.
Am continuat cu marmelada la stringheri de mi-a iesit pe nas :), lungimi mai mari decat placa standard asa ca mai multe lipituri......mai trebuia sa iasa si drepti.
Si dai cu unghiuri, slefuieli, scurgeri etc. capana la urma sa vad ca a iesit o pereche de schiuri.
Nu vreau sa va plictisesc cu schiurile desi aceasta parte a fost cea mai grea, masurat de 50 de ori si taiat o data.
Am reusit intr-un final sa razbesc, am dat o semnatura pe oglinda si am trecut mai departe.
Multa slefuiala, biax, epoxy bla bla 3 saptamani... au aparut si traversele (daca am gresit denumirea imi cer scuze de pe acum, fiecare element constructiv are si porecla deja :))
Bravo, toata admiratia. Mie orice as lucra din lemn imi iese stramb.
Multumesc mult.
Intre timp, cu ajutorul unui prieten, decapantul si instructiunile D-nei Lacramioara au fost curatate cele 3 straturi (rosu, albastru verde) consecutive de vopsea veche (adica foarte veche:))
Surpriza a fost ca am descoperit doar cateva puncte (moneda de 10 bani) unde gelcoat-ul era sarit dar fibra intacta, probabil ceva aer din constructie, cel putin asa arata.
La partea aceasta vom reveni mai tarziu, vreau sa mentin ordinea lucrarilor :)
Am ajuns si la partea de care vorbea Vali, sper sa fi fost alegerea potrivita sa separ oglinda de aceste intarituri care vor sustine diverse accesorii. Am lipit intariturile si le-am imbracat in tesatura cu ceva chinuiala.
Lemnul oglinzii a fost imbracat total cu tesatura si biax, accesul in partea de sus la aceste intarituri fiind aproape imposibil.
Muuuulta rabdare poti sa ai !
Bravo tie, vad ca te-ai pus temeinic pe treaba...
Tine-ne la curent, sunt tare curios cand o dai la apa, mi-ar facea placere sa o vad !
Bafta la RK si sa-ti mearga-n plin !
Cezar
Eu am vazut lucrarea lui Bogdan in cateva faze ale facerii si de fiecare data am spus ca arata minunat si o sa iasa super dar ca eu nu as fi facut NICIODATA asemenea efort pt a resuscita o barca si a o aduce probabil la o stare mai buna decat a fost de noua.
Si spun asta pentru ca aceasta barca deocamdata l-a tinut pe Bogdan departe de apa un an si nu pe apa unde ii e locul :)
Merci mult Marius, pregateste-te pentru octombrie ca nu mai stau pe uscat si la propriu si la figurat, renunt la berea fara alcool pe care am baut-o 1 an de zile si plec in delta pentru prima data pe 2018 8)
Urmeaza continuarea... Este cam pe fast forward din lipsa de timp dar putem reveni la orice parte oricand
Citat din: bobinuta din Septembrie 24, 2018, 04:29:15 PM
Muuuulta rabdare poti sa ai !
Bravo tie, vad ca te-ai pus temeinic pe treaba...
Tine-ne la curent, sunt tare curios cand o dai la apa, mi-ar facea placere sa o vad !
Bafta la RK si sa-ti mearga-n plin !
Cezar
Multumesc mult Cezar, rabdare multa intradevar dar sper ca satisfactia sa fie pe masura.
Salut.Ma bag si eu daca nu te superi.Stringherul central puteai sa-l lasi mai scurt cu 30-35 poate chiar 40 cm si inchideai cu o traversa scurta,careia ii spune varanga ,formand astfel o cuva pt. pompa de santina intre cei doi strigheri laterali.Stiam ca intre stringheri si corpul barcii nu e bine sa fie o lipitura ferma,inghesuita cu chit pe o parte si alta...Se lasa[eu am lasat ] un spatiu de maxim un cm intre stringheri si varange fata de corpul barcii.Din fir de fibra[am pe un mosor] am facut ca o funie prin rasucire,am bagat funia in rasina,ea NEFIIND STRANSA TARE,si am bagat-o in spatiul creat.Cand s-a intarit s-a format ca un arc spiralat ce lasa fibra din corpul barcii sa aiba o mica elasticitate,oprindu-se in stringher sau in varanga cand e cazul....Cand imbraci stringherii si varangele cu tesatura pt. ai lega de corp formeaza corp comun,dar are o rezerva de elasticitate.La unele barci pe care le-am reconditionat dublul fund am gasit asa ceva sau gol golut intre lemn si fibra.S-au format mai multe compartimente odata cu montarea stringherilor si a varangelor.Intre ele trebuie sa fie legatura,de fapt gauri ce lasa apa sa se duca spre dopul de golire de la pupa montat pe ultima varanga ce ar fi inchis dublul fund inspre cuva santinei.Gaura de golire la exterior e sursa de probleme,daca ai pompa de santina...nu ai nevoie de ea.
Rezistenta oglinzii nu avea de suferit daca nu duceai stringherul central pana in ea,fiind distanta mica intre cei doi laterali si oglinda facuta teapana.
Am comentat un pic,sper ca fara suparare.Sau mai postat chestiile astea,o buna parte din ele,cred,mai ales de Vali
sa vad daca potbaga linkul gasit postat in ''barca mea papuc''aici pe forum la pagina 3,informatie data de TUDOR....vad ca nu reusesc,ASTA E...
Salut Dany, ai mare dreptate cu detaliile pe care le-ai dat, stiu ce vrei sa spui.
Dezbatem Maine in detaliu, 90% din ce ai spus am facut, mai Putin partea cu centralul pe oglinda. Nu am vrut sa modific proiectul initial prea mult exact ca sa nu creez acele hard spots sau alte probleme si sa rigidizez prea mult.
Multumesc
Bogdan
P.s. Dar nu am lasat mai mult de 3-4 mm intre elemente si corpul barcii
OK,Tox!Stiu ce inseamna munca asta si te apreciez.Abia astept sa vad finalul!Ce bine ai sa te simti!
Vizavi de "hard spots" si combaterea lor, la o asemenea barca nu e o foarte mare bataie de cap. Asta deoarece barca a fost facuta intr-o epoca in care fibra se batea sanatos, adica din belsug. Din cauza asta si din cauza ca barca nu e de super-viteza, solicitarile fundului nu afecteaza in mod deosebit carena de fibra.
Problemele cu hard spots apar atunci cand distanta dintre elementele de osatura e prea mare in raport cu grosimea fundului. Asta face ca fundul sa flexeze prea mult, si in timp sa apara cedari de material, de obicei fisuri.
Am intalnit o singura data acest fenomen, la o barca la care distanta dintre varange era in jur de 1 metru - 1 metru 20, iar longitudinal avea doar o chila centrala, in rest doar redanele. Din cauza flexarii, un redan a crapat exact in dreptul varangei, si pe acolo se prelingea un firicel de apa.
Am rezolvat prin reparatia crapaturii, plus adaugarea unor varange suplimentare intre cele principale. In prezent barca e in stare perfecta, nemaiavand vreo problema.
Prin urmare, daca osatura de fund e facuta bine, in sensul de a nu permite flexari excesive, nu e asa mare bataie de cap cu hard spots, la barci de glisare utilitare precum avem noi. Problemele apar la barcile rapide, cu motorizari mari, unde intr-adevar e important de asigurat o prindere elastica a elementelor de osatura la interiorul carenei.
Bun, inteleg ca nu at trebui sa imi fac mari probleme vis-à-vis de acest subiect.
Mai jos cateva poze unde se vad spatiile pe unde va circula apa din compartimente spre pupa si gaura de scurgere in dreapta centralului. Pompa de santina vine in partea stanga.
Pozele sunt din timpul unor probe, ulterior multe elemente au fost ajustate :)
P.S Dupa editarea pozelor si marcarea spatiilor vad ca pozele au ramas cam mici....nici nu se mai vad.
Dupa ce am fixat stringherii am trecut la modificarea si ansamblarea ramasitelor din interiorul cabinei, am taiat chiuveta si dulapiorul paralel din zona intrarii in cabina. Nu am nevoie de ele, am nevoie de un spatiu cat mai mare pentru dormit, marimea cabinei fiind destul de mica.
Am facut prima proba sa vad cum se alinieaza "planetele" :)
Podeaua a fost initial taiata (asa am luat-o), am refacut placajul si am legat-o ulterior. Aici va trebui sa reconstruiesc o parte din spatiile de depozitare si banchete in locul chiuvetei si dulapului.
Cand am vazut ca este aliniata treaba si ca totul iese cum trebuie m-a luat "flama" rau de tot, parca vedeam cum era deja gata si eram pe apa :) Drumul era inca lung pana la finalizare dar eu nu il mai vedeam.
in momentul asta am zis ca trebuie sa vad cum va arata la final si m-am apucat de masurat de taiat placaje, am facut lateralale despartitoare ale cabinei si puntea in loc sa imi vad de treaba si sa progresez cu rasinile si vopseaua care necesita anumite temperaturi de lucru mie imi ardea cum arata plajele alea....infine.
Mai jos rezultatul, eram super incantat atunci dar acum regret ca am pierdut o zi de caldura ca sa vad doar cum va arata.
Ce am uitat sa mentionez este ca a aparut si a doua parte necesara si anume MOTORUL ( YAMAHA 60HP 2004 carburatie.). Nu mai stiu exact cand s-a intamplat dar acum asteapta la coada :) intins pe terasa, saptamana aceasta imi sosesc toate cele de trebuinta( uleiuri, filtre, bujii, furtune, para, tremostat...) . O sa urmeze si poze!
M-am oprit la 60 cp, nu am vrut sa ma duc mai sus din diverse motive pe care nu le mai enumar...sau poate at trebui?
Cred ca daca nu incarci barca, 60 e mai mult decat suficient. Cred ca e un motor misto, mai ales ca e pe carburatie. Sunt sigur ca la prima proba, cu o persoana sau 2 in barca vei fi entuziasmat de cum se va misca.
Vali acum imi dau seama ca nu am inceput cu inceputul...
Acum aproape 10 ani ma plimbam pe dunare cu acest model, barca fiind detinuta de un prieten al meu. Eu pe vremea aceea aveam un Glastron SSV cu 115cp si se tinea dupa mine si avea 90cp.
Revenind la cabinata, ani buni nu s-a stiut ce model este, toata lumea zicea Shetland...dar nu este :). Initial a avut motor de 30cp pe urma 90cp si 115cp. Eu am mers cu 90 si stiu ce poate.
Ulterior aceiasi barca a fost cumparata de un prieten foarte apropiat care a pus un 60cp si in 2 cu ceva bagaje este perfect. Am fact ceva iesiri impreuna in ultimii ani.
Acum vine si povestea mea. Eram in concediu si ma uitam la anunturi cu vanzari si vad un "Shetland":)))... Dar nu ....ma uit la constructie pe telefon si plec spre hotel sa ma uit pe laptop, pe un ecran mai mare mi-am dat seama ca era vb de aceiasi barca pe care o stiam de multi ani, Marina 16 sau inter 500. Am luat-o instant fara sa ma gandesc
Si exact cum ai spus fara sa ai info de mai sus 60cp este bun pt 2 pers.
Eu sunt fan 2t dar greu de gasit cu trim etc... Am luat carburatie ca sa nu am nevoie de nimeni la reparatii, la injectie se complica lucrurile.
Daca sunt greseli in text sunt de la corector, mai corectez si eu Maine :)
Eu m-am gandit ca la 16 picioare, adica aproape 5 metri, barca nu are cum sa fie excesiv de grea, mai ales ca se vede in poze ca s-a dat jos tot de pe ea. Din experienta mea vizavi de motorizare, pe cat am vazut sau mers pe barci similare, cam pe acolo e compromisul optim si pentru dinamica buna, si pentru exploatare economica.
La fel, fiind pe carburatie m-am gandit ca nu depinzi prea mult de service-uri etc. Eu nu am motoare mari de barca (cel mai mare e de 25 cai / 2T), dar am avut motociclete in 4 cilindri pe carburatie, si stiu cat de bine e sa fii self-sufficient.
Si eu sunt fan exclusiv 2T cand e vorba de glisare, dar la un 60 de cai diferenta de consum fata de 4T se simte binisor. Din cauza asta, si din cauza de trim, cred ca motorul actual in 4T e alegerea optima. La o adica, pentru 2T s-ar putea construi un jack plate cu trim, folosind un trim dezafectat, dar deja e bataie de cap cu rezultate nesigure. Asa ca mai bine ce-i in mana nu-i minciuna :).
Cand am pus motorul de proba mi-am dat seama ca echea nu are spatiu din constructie si nu puteam vira, a avut un alt sistem de gurvernare.
Am masurat cam pe unde vine si am facut un interior din fibra pe un borcan, I-am dat si un pic de panta ca sa nu imi ramana apa pe acolo, urmeaza sa o si finisez ulterior.
Am pregatit si pozitionat scara, alimentarea rezervorului si am gaurit evacuarea santinei. M-am apucat de lipit bucata taiata:). Urmeaza finisare, gaurire prindere motor si vopsire. Sper sa mai prind ceva zile calde.
Intre timp ma uit trist la micutul meu care zace de 1 an plin de praf. Poate anul urmator va vedea iar apa pe o barcuta din lemn.