Buna ziua Stimati Colegi
Am fost indrumat sa cer sfaturi pe acest site. Sunt posesorul unei barci Progres 2 M (sovietica, an 1989) din aluminiu, incheiata prin nituire, de altfel foarte etanse.
In instructiunile de motorizare ale barcii se mentioneaza expres o mot. max de de 30 cp. Am considerat ca si o mot de 60 cp cu trim, nu ar deranja prea tare.
Problema apare ca urmare a cuplului de torsiune (actiune/reactiune) in momentul depasirii turatiei motorului peste 4000-4500 RPM. Deci barca se inclina puternic spre stanga. Am reusit sa aduc barca in pozitie de echilibru balastand-o pe partea dreapta, montand comenzile pe dreapta(original fiind pe stanga). Barca gliseaza in circa 10 -25m functie de incarcare. Am avut montate niste aripioare pe placa anticavitatie, dar nu s-a simtit o imbunatatire a echilibrului, odata cu cresterea vitezei. Mentionez ca montajul motorului pe barca este conform manualului .
Acum am confectionat un STINGRAY dupa o schema gasita pe net si l-am montat.
Din ceea ce am vazut ar rezulta o stabilitate mai buna, glisaj mai rapid si cica si un consum mai mic.( gurile optimiste zic pana in 50%-ceea ce cred ca este o gogorita.
Altii spun 10-20% ceea ce ar fi mai plauzibil).
Stiti, cunoasteti ceva programe ce se pot instala pe Android pt navigatie(in afara de Navionics) si program viteza vs consum??
Pt cele relatate mai sus as fi recunoscator daca imi dati sfaturi pertinente.
Ma pregatesc pt Delta.
Va multumesc anticipat
Cu Stima Adrian Romanescu
Salut Adrian si bun venit pe forum.
Motorizarea maxima de 30 CP cred ca s-a adoptat din proiectare deoarece era cea mai mare motorizare outboard disponibila in fostul spatiu al URSS, si anume Vihr in 2 timpi de 30. Cei care doreau mai mult de obicei instalau 2 motoare in tandem, sau optau pentru un motor auto inboard, cu toate complicatiile aferente.
Problema bandarii barcii la cresterea puterii transmise elicei se datoreaza supramotorizarii (adica acei 60 de cai actuali).
In faza de proiectare a unei ambarcatiuni glisoare, se adopta inca din caietul de sarcini incarcatura (masa utila) si viteza dorita, iar acestea, alaturi de tehnologia de fabricatie a barcii determina motorizarea.
Se aplica niste calcule pentru aflarea motorizarii maxime, care tin seama de 3 valori: lungimea barcii, latimea la oglinda si unghiul de stelaj - "deadrise" in engleza sau "kilebatoks na trantze" in rusa.
In cazul barcii tale s-a procedat invers: s-a fixat valoarea motorizarii maxime, conform cu ceea ce era disponibil, si s-au adaptat aceste 3 valori pana s-a obtinut comportamentul dorit - glisare la viteza dorita cu masa utila stabilita.
Prin urmare, lungimea, latimea si unghiul de stelaj nu au putut depasi anumite valori, altfel barca nu ar mai fi glisat cu 30 de cai. In cazul nostru de interes este latimea.
Odata cu latimea creste rezistenta de val, deci pentru o hidrodinamica buna latimea trebuie limitata daca se doreste motorizare mica. La acea motorizare mica, latimea e suficienta pentru a contrabalansa momentul de rotatie al elicei, care tinde sa bandeze barca in sens invers sensului elicei.
Daca se pune motorizare prea mare, elicea fiind prea mare si cuplul transmis elicei la fel, iar latimea insuficienta, momentul de rotatie nu mai e contrabalansat suficient, barca bandeaza, devenind nesigura in exploatare.
Singura solutie eficienta in combaterea acestei probleme sunt trim-taburile ("eleroane"), actionabile separat. Acestea induc portanta diferita celor 2 extremitati ale oglinzii, corectand bandarea barcii. Sunt totusi o solutie costisitoare pentru o sovietica usoara din aluminiu.
Hydrofoil-ul nu prea are efect in plan transversal, ci de obicei corecteaza problemele de echilibrare si instabilitate longitudinala. Pe cand trim-taburile cu actionare separata au efect si in longitudinal, si in transversal.
Totusi, cea mai buna solutie la barca ta e sa schimbi motorul cu unul de putere potrivita, care are elicea mai mica si implicit momentul de rotatie corespunzator latimii barcii. Daca montezi de exemplu un Yamaha in 2 timpi de 30 CP - 3 cilindri Autolube, vei avea o surpriza placuta vizavi de dinamica barcii. Motorul fiind mai usor, asieta va fi cea corecta, bandarea se va reduce, iar performantele acestei barci usoare se vor vedea cel mai bine.
Salutare
Adrian pe android fara sa ai batai de cap pentru navigatie in delta am folosit cu succes google maps cu ajutorul hartilor offline ( in idea ca poate nu am semnal ok pe unde ajung) . Chiar foarte precis Vali poate confirma Mila 23 cu AN4.3 ;) . Eu unul am folosit si Geo Tracker si MAPS.ME.
Pe langa aceste app am Ulysse Speedometer varanta cu firfirei pentru ca iti arata viteza ,azimutul,face si un calcul in care iti spune viteza medie cu ,care te-ai deplasat chiar tine evidenta pe zile din meniu poti accesa orice aplicatie de navigatie instalata pe telefon.De fapt divers e singura aplicatie cumparata de mine de pe, play
Pentru viteza versus consum nu am nici o idee .Chestia o faci babeste viteza medie orara si cat a ramas in rezervor..
Sper sa iti fie de ajutor !
Salut Adrian. Si eu am avut aceiasi problema cu bandarea si trasul puternic intr-o parte la accelerare. La mine au fost cele 4 silantbloc-uri ale cizmei. Erau devulcanizate si aveau joc mare. Dupa inlocuire sa rezolvat. Daca bucsile nu sunt cauza, opteaza pentru trim taburi. Trim taburile sunt pe categorii in functie de lungimea barcii si puterea motorului. trebuie alese cu grija.
BUNA ZIUA,
Domnilor va multumesc frumos pentru informatiile pe care mi le-ati oferit.
In privinta schimbarii motorizarii, imi este foarte greu. Aceasta motorizare nu mi-a facut nici o problema. Incerc sa montez acele trim-tab pe oglinda barcii. Investitiile pe care le-as face nu trebuie sa depaseasca bugetul si acela mic.
In privinta navigatiei, am sa incerc cele sugerate de Dl.Cristian Tutuianu.
Dl. Vali va multumesc pentru intampinarea si primirea in randul membrilor ,, Capcompas ".
Pentru analiza celor trimise de Dvs trebuie sa pun mana sa citesc mult mai multe despre barci/salupe/dimensiuni/pescaj.
In primul rand "Dl" si "Vali" nu incap in aceeasi propozitie :). Vali si atat.
Nu e nevoie neaparat de schimbat motorul, si nici nu e nevoie de investitie mare in trim taburi cumparate. Poti face 2 taburi din tabla de aluminiu de 2 mm, sau chiar 2 placi de fibra, pe care le montezi cu balamale in capetele de jos ale oglinzii, in continuarea fundului barcii.
Aceste taburi le prinzi cu cate o tija filetata si o piulita sudata intr-o teava, articulate pe tab, respectiv oglinda. Astfel vei putea regla unghiul taburilor fata de fundul barcii. In mod experimental vei alege unghiurile la care barca se va aseza bine la o anumita viteza. Uite aici cateva idei: https://www.google.com/search?q=homemade+trim+tabs&tbm=isch&ved=2ahUKEwiv6b6zjK7pAhWTtKQKHQw2AZMQ2-cCegQIABAA&oq=homemade+trim+tabs&gs_lcp=CgNpbWcQA1AAWABgrokGaABwAHgAgAEAiAEAkgEAmAEAqgELZ3dzLXdpei1pbWc&sclient=img&ei=y3e6Xu_XKZPpkgWM7ISYCQ&bih=625&biw=1351&client=ubuntu&hs=3f&hl=ro
Edit: uite si un articol despre taburi, sunt descrise avantajele si modul de montare pe barca: https://www.boatus.com/boattech/articles/trim-tabs.asp
Salut Vali,
Multumesc frumos, extraordinar de simpla sugestia ta si usor de executat. Multitudinea de imagini si video din cele 2 site-uri ma ajuta nespus. De maine ma ocup de confectionare. Am material, barele filetatte exista.....deci la treaba.
Revin cu info si foto dupa realizare. ;) :)
De cand imi doresc si eu sa experimentez cu trim taburi home made, dar ce sa fac daca barca pe care o construiesc nu are nevoie :D. Lasa ca vom fi atenti la ce vei realiza tu, si cred ca vei fi pionierul acestei solutii pe forum.
In general, la o barca utilitara glisoare bine echilibrata si corect motorizata nu e nevoie de artificii gen hydrofoil, trim taburi, jack plate, sacul de nisip in prova etc. Insa nu intotdeauna barcile noastre sunt optimizate, asa ca de nevoie mancam si pizza :), adica le mai ajutam cu o solutie din-asta.
Eu am un ghimpe pe cei care decreteaza hydrofoil-ul drept solutia minune - mananca gem, se kk prune. Daca ar fi fost asa fantastic, de ce nu ar fi fost montat din fabricatie pe toate motoarele outboard?
E adevarat ca ajuta cand avem un raport mic lungime/latime, sau cand barca e prea apupata de la greutatile concentrate la pupa, dar sa afirmi ca reduce consumul cu 50 % e fantasmagoric. Multi propagandisti ai hydrofoil-ului nici nu au auzit de rezistenta de apendice si tot ce implica ea. Dar despre asta cu alta ocazie.
Vali,
mi-ai dat tema si m-am dus la vale rau de tot. Lucrurile stau cam asa:
- 2 telescoape electrice 12V de la tractorase japoneze 20-25 cp pt lucrari agricole, care ridica/coboara sapa.(achizitie de la un amic )
-2 butoane deschidere/inchidere geam Logan(trebuiesc achizitionate)
- cablaj + 2 relee + sigurante pe comanda stg-dr telescoape trim-tab
- prinderi se confectioneaza
Te rog ai putea sa-mi dai dimensiuni aproximative de tab propriu-zis(L/l mm???) tinand cont ca barca are 200kg goala, 5m lungime, 1,60m latime si pescaj 0,25m.
O dimensiune la care m-am gandit raportat la ce am vazut ar fi 20-22/30/35 cm!!???
Maine nu ma duc la barca, dar joi incep!
Multumesc frumos
Salut Adrian, acum plec la treabă, dar când revin povestim in detaliu. Bună ideea cu telescoapele de tractoare, cred că va ieși ceva interesant.
Salut Vali,
Am achizitionat placa aluminiu , suruburi, piulite,saibe, si 2 bare la 100mm de diametru 6mm si 8mm, toate inox, scumpe, ff scumpe(HORNBACH).
Placa aluminiu 600/480/3mm
Am reusit sa reconditionez un servomotor electrico-mecanic de 12v cu reductor satelitar. Sunt in tratative pt achizitionarea celui de al doilea.
Am confectionat prinderile servomotor-tab si oglinda. Cand ai timp, te rog poate imi dai dimensiunile placilor tab. M-am gandit la 20-22/30-35 mm....o fi bine???
Daca intr-o saptamana nu rezolv problema servomotor, renunt si o las pe toamna....dar cred ca....DA
Pe 1 Iunie am sa plec in Delta, daca toate merg favorabil.
Sanatate maxima tuturor
La barca de 6 metri lungime pe 2 latime a unui prieten, marimea taburilor e de aprox. 30 cm pe 20 cm. Deci cred ca si pentru barca ta dimensiunea asta va fi buna.
Daca nu reusesti cu actionarea taburilor, poti sa le lasi reglabile manual, la inaltimi prestabilite (cu filet sau gauri succesive). Singurul dezavantaj e ca vei avea un comportament bun doar la o anumita viteza, ramanand sa testezi inclinarea taburilor pana obtii rezultatul dorit. Oricum, povestim oricand e nevoie.
Citat din: Adrian Romanescu din Mai 12, 2020, 09:53:25 PM
Vali,
mi-ai dat tema si m-am dus la vale rau de tot. Lucrurile stau cam asa:
- 2 telescoape electrice 12V de la tractorase japoneze 20-25 cp pt lucrari agricole, care ridica/coboara sapa.(achizitie de la un amic )
-2 butoane deschidere/inchidere geam Logan(trebuiesc achizitionate)
- cablaj + 2 relee + sigurante pe comanda stg-dr telescoape trim-tab
- prinderi se confectioneaza
Te rog ai putea sa-mi dai dimensiuni aproximative de tab propriu-zis(L/l mm???) tinand cont ca barca are 200kg goala, 5m lungime, 1,60m latime si pescaj 0,25m.
O dimensiune la care m-am gandit raportat la ce am vazut ar fi 20-22/30/35 cm!!???
Maine nu ma duc la barca, dar joi incep!
Multumesc frumos
Salut,
La barca mea trim-tab-urile au o comanda individuala- numai in jos, doua commune(ambele sus/jos pana la capatul cursei pentru fiecare actionare) si indicatoare de pozitie pentru fiecare actionare. Eu le folosesc pentru eliminarea pourpoising-ului dar si pentru echilibrarea barcii stanga-dreapta.
Din poza vad niste contacte electrice pe actionarile tale. Ai grija ca atat actionarea cat si cablurile de comanda stau, daca nu tot timpul, macar ocazional in apa.
Succes!
Salut tuturor,
Va multumesc pt indicatii.Dupa realizarea acestor "artificii " va comunic eventualele
" succesuri".
Pe 1 Iunie cum am mai spus sunt in Delta.
Buna seara tuturor,
Am revenit din Delta, extraordinar dupa perioada de prohibitie si carnavalul Covid.
Vis-a-vis de comportamentul barcii numai cu hidrofoil, va informez ca acesta, comportamentul si tinuta barcii s-a schimbat radical.
Bandarea pe stanga se face numai la turatii mai mari, respectiv dupa 5100-5200 RPM.
Glisarea se produce relativ rapid, cca 25-35m.
Nu a mai necesitat balastarea in mod excesiv pe dreapta.
In privinta consumului la o masa transportata utila(3 pers+bagaje) de cca 400 kg si 380(barca 200kg +motor130kg + accesorii 50kg) aval, a fost de 10,5l/h poate 11l/h.
personal mi se pare un consum rezonabil.
In privinta montarii trim-tab , ma mai gandesc, desi materialele sunt croite, lipsind doar un actuator electric.
Va doresc sanatate maxima si vant din pupa!
Salut Adrian, si bine ca ai reusit sa imbunatatesti tinuta barcii doar din hydrofoil. La unele barci e suficient.
De exemplu, anul trecut am inlocuit oglinda la barca de 4,60 a unui prieten, care avea pe ea 90 de cai, prea mult pentru cat putea duce barca. Din aceasta cauza, nu reusea deloc s-o aduca pe asieta normala, barca fiind permanent apupata. Abia cu hydrofoil-ul a reusit s-o faca sa se miste cat de cat normal.
Am citit mai demult un articol in Katera i Iahti in care autorul a facut teste cu hydrofoil pe mai multe motoare si barci, odata cu el montat, odata fara. Am sa-l caut si am sa pun link, sa vedem cand gasesc timp.
Concluzia lui a fost ca ajuta intrucatva la imbunatatirea timpului de tranzitie la glisare, dar cu pretul pierderii la turatia si viteza maxima. Are acolo si tabele cu rezultatele.
Motivul este rezistenta suplimentara (de apendice) indusa de hydrofoil. Omul a vrut sa testeze in practica daca e reala sau nu reclama desantata care i se face hydrofoil-ului, iar rezultatele au fost cele asteptate.
Intr-adevar, hydrofoil-ul isi face treaba cand e vorba de barci care au nevoie de anumite corectii de asieta, dar nu inseamna ca e o solutie universal valabila. Bine ca in cazul barcii tale s-a dovedit eficient, mai ales ca e vorba de supramotorizare plus motor greu, cum a fost si la prietenul meu cu barca de 4,60.
Daca mai ai chef, poti face eventual probe cu niste taburi simple, cu reglaj in mai multe trepte. Daca vei scoate hydrofoil-ul si barca se va aseza doar din taburi, s-ar putea sa castigi la viteza si la consum, din cauza ca taburile nu induc rezistenta de apendice, ci doar o mica rezistenta de frecare, proportionala cu suprafata lor.
Salut Vali,
Multumesc frumos pt raspunsul promt si ultimele lamuriri. Am sa montez totusi si taburile, dar cand voi aduce barca la cazare, acum fiind in Tulcea si o voi aduce la toamna. Am sa - i urmaresc comportamentul si cand o fi mai putin incarcata.
Te rog ca atunci cand vei avea dispozitie si timpul necesar sa-mi explici ce inseamna
" REZISTENTA DE APENDICE " .
Multumesc frumos!
"Intr-adevar, hydrofoil-ul isi face treaba cand e vorba de barci care au nevoie de anumite corectii de asieta, dar nu inseamna ca e o solutie universal valabila."
"For monohulls, foiling in the future is very unlikely. Achieving the kind of power to weight ratio required to fly is very difficult as some of the world's top, stripped-out race boats are discovering"
I.
https://www.yachtingworld.com/features/what-will-foiling-do-for-you-70244
R.
De la mare de gradul 5 in sus, o aripa incepe sa se zgaltaie, cealalta sa se zbantuie,
https://www.youtube.com/watch?v=3MtS2WW2Jyo
Salut Simba,
Multumesc frumos pt sugestii, dar nu sunt navigator pe mare, sunt incepator de vreo 8 ani pe Dunare, fug si evit navigatia pe valuri, prefer canale si canalute, fara vant si numai ziua, desi salupitza este prevazuta si cu luminile necesare, dar dupa cum ai vazut este extrem de usoara?"(coaja de aluminiu).
In rest sa auzim numai de bine!!!!!!!
Pentru putin. Sa-ti fie de folos.