Salutare! Anul trecut mi-am luat o pilotină de 5 m cu un motor Yamaha autolube 25 (pe care unii l-ați văzut aici de vânzare). Anul asta, am vândut motorul și am luat o honda de 40. Am fost in deltă la deschidere, diferență mare, ce mai. Doar că... nu am trecut de 3500 de ture. Motorul pe care l-am luat acum are elice solax, 3 pale, cu diametrul 11 și 1/8 și pasul de 13. A fost montat pe un papuc fletcher. Vreau să-mi iau o elice originală honda cu 4 pale. Ținând cont că barca e mai degrabă de (semi) deplasament, având 500 kile și cu recomandarea producătorului de max 40 cp, ce configurație de elice ar trebui să comand? Că nu vreau să exagerez și să-mi iau una de ponton! Mulțumiri anticipate!
Salut. Diametrul si pasul elicei se calibreaza astfel incat motorul sa poata ajunge in plaja de turatie maxima recomandata la o incarcare obisnuita a barcii. Inteleg ca acum nu se tureaza mai mult de 3500 cu elicea in 3 pale de la Solas (11 1/8 X 13)?
Exact. Prima oara am crezut ca-i eroare de la turometru, dar apoi, pe bratul sulina, in zona anafoarelor, unde se schimba curentul brusc, am observat ca se tura brusc, pentru o secunda.
In cazul acesta clar ai nevoie de o elice cu pitch mai mic, chiar din categoria de ponton. Din cate observ eu aici, grupul acestui motor are un raport de transmisie de utilizare generala, chiar spre viteza (echivalentul treptei 4-5 de la masina), ori ansamblul tau este destul de greu. Avand nevoie de forta si eu m'as orienta catre o elice in 4 pale, dar cu siguranta mai mica in pas pentru a permite motorului sa ajunga in cuplu, chiar si in regim de semi-deplasament :
https://www.rubexprops.com/boat-propellers/rpm-range/?make=Honda
Pentru a functiona in parametri normali, motorul acesta are nevoie de o elice care sa ii permita sa se tureze macar pana la 5000 rpm in blana. Nu exista un calculator precis in acest sens, deoarece fiecare aplicatie are specificatii diferite. Trebuie sa probezi cat mai multe elice.
Asta cu probatul, mai greu... eu locuiesc in Cluj iar barca locuieste intr-o parcare de barci, in Tulcea. Deci, am o singura incercare :) E clar ca o sa iau o elice in 4 pale. M-am gandit la 11 2/5 x 10. Cu pas si mai mic ar fi 11 4/5 x 9. Ma tem doar sa nu ma duc in cealalta extrema...
In cazul acesta, cred ca o idee buna ar fi sa pornesti de la acest calculator cu estimarile :
https://marine.honda.com/parts/propeller-calculator
Cu siguranta situatia de la fata locului difera de estimari, dar este un punct de plecare.
Nu ma ajuta calculatorul. Ma intreaba ce viteza am la 5500 de ture. Habar n-am! Trebuie sa aleg intre 11 2/5 x 10 sau 11 1/10 x 11. Cu 4 pale. Instinctul imi zice ca a doua varianta. Este usor mai mica in diametru si are pasul mai mic bine, 11 fata de 13.
Esyi sigur ca nu e o problema la motor?dupa mine ar trebui sa se tureze mai mult chiar stand pe loc,eu zic sa verifici motorul intai.
Motorul, după ce l-am cumpărat, i-am făcut diagnoză. Mecanicul mi-a zis că-i fată mare. 85 ore de funcționare. S-ar putea ca eroarea să fie la turometru. Dar repet, când veneam spre Tulcea, la deal, in zonele cu anafoare, unde se inversa curentul, se tura brusc, preț de o secundă. Asta m-am pus mai mult pe gânduri. Și cum oricum ar trebui să am in barcă o elice de rezervă, că așa-i sănătos, am ... făcut topicul ăsta.😄
de la producatorul barcii nu poti afla ce viteza ar trebui sa aiba cu 40 cai? Ca sa bagi viteza aia in calculator?
Mi se pare totusi ciudat ca nu se tureaza mai mult de 3500. Sigur functioneaza totul ok? (motor, turometru, etc.)
Citat din: einstein1984 din Iulie 07, 2021, 08:55:58 AM
de la producatorul barcii nu poti afla ce viteza ar trebui sa aiba cu 40 cai? Ca sa bagi viteza aia in calculator?
N-am reusit.
Citat din: ionut.constantin89 din Iulie 07, 2021, 11:50:11 AM
Mi se pare totusi ciudat ca nu se tureaza mai mult de 3500. Sigur functioneaza totul ok? (motor, turometru, etc.)
De turometru nu-s foarte sigur. După ce schimb elicea, mă lămuresc.
Salutare, din nou! Încă nu m-am hotărât asupra tipului de elice, acum aștept recomandarea producătorului bărcii... 🙄 Pentru altceva aș vrea să vă consult. Inițial am vrut să iau elice originală. Dar originală n-am găsit decât la importatorul oficial Honda in Romania, anume ceva firmă din Oradea. Care vând elice de aluminiu cu... 1400 lei! În condițiile în care o solas e 530 lei cu comandă iar o bs pro e 430 pe stoc. Întrebarea mea pentru domniile voastre este: ce știți despre elicile bs pro? Mulțumesc!
Concluzie: La 1500 rpm pe turometru, am 2300 rpm pe tester. Deci e ok. Adica nu-i, turometrul e defect. Dar elicea e bine nimerita ca diametru si pas. Totusi, vreau sa-mi iau inca una cu 4 pale. Trebuie oricum sa am una de rezerva. O sa caut un tabel de echivalenta intre 3 pale si 4. Multumesc tuturor!
Salut,
Nu ai sa gasesti tabele de echivalenta. Trecerea la alta elice e un lucru complicat in lipsa unor elice de test. Nu inteleg de ce vanzatorii de elici nu sacrifica o bucata din fiecare pentru teste. Daca tot cumperi una, nu vad de ce nu te-ar lasa sa testezi, mai ales ca numai asa te vei convinge ca exista solutii mai bune.
Totusi, cred ca ai primi mai mult ajutor daca ne-ai spune:
Care este obiectivul ? Economie de carburant, viteza maxima mai mare, incarcare a barcii mai mare ?
Ce fel de motor e (carburatie, injectie din ce an).
Daca te intereseaza economia de carburant sunt destul de multe teste facute cu diferite barci si motoare si trebuie sa cauti la ce turatie obtii randamentul optim (cate mile faci cu un litru de benzina).
Si nu in ultimul rand este vital sa ai un turometru corect.
Daca esti multumit de elicea trei pale, eu as lua acelasi pas si in 4 pale.
Avantajele la 4 pale sunt in general o mai buna stabilitate in virajele stranse, maneverabilitate la viteza redusa mult mai buna si forta de tractiune mai mare.
Dezavantajele: viteza maxima mai mica, apar destul de repede vibratii daca o ciobesti un pic, este posibil sa ai un consum mai mare, e posibil sa obtii un randament global bun numai la anumite plaje de turatii.
Pe youtube gasesti niste comparative 3/4 pale, dar fiecare barca cu povestea ei.
Elicile solas sunt ok, BS Pro nu am folosit.
Multumesc pentru raspuns. Dupa cum vezi, sunt foarte prompt!:)
Obiectivul e incarcarea mai mare. Barca oricum este una grea (500 kile goala). Motorul de 40 e maximum recomandat de producator. Este un Honda injectie din 2011.
Pana la urma, dupa multa cercetare pe net si pe acest forum, m-am hotarat si am achizitionat o elice honda original in 4 pale, cu un pas mai mic. Adica 10,8x12. Pe motor am acuma in 3 pale, 11,1x13. In 20 noiembrie ma duc in delta si fac proba.