De ce el poate si noi nu?
http://www.panoramio.com/photo/63267990?source=wapi&referrer=www.panoramio.com
E bunul nostru amic (al lui Vali si al meu) Habib Atinc care si-a construit un Vagabond 20 in urma cu vreo 10 ani. Locuitor al Istambulului acum pensionat isi petrece verile la bordul lui Ashina pe care il tine in diferite porturi de la Marmara. Pozele lui ii dovedesc firea de artist.
Aha,multumesc, este de admirat. Sper sa-i calcam cat mai multi pe urme.Macar aci in jurul nostru!
Salutari.
Yeap, eu unul ma bag si e o idee buna sa ai o bicicleta la bord.
Cateva modificari pe care Habib le-a adus Vagabondului in ultimii ani: http://forums.bateau2.com/viewtopic.php?f=3&t=25019&sid=8d43507afbeaa3f9802b323814335712 (http://forums.bateau2.com/viewtopic.php?f=3&t=25019&sid=8d43507afbeaa3f9802b323814335712)
Interesant "frigiderul".
L-am rugat sa ne impartaseasca din experienta lui in ale barcilor. Mi-a promis ca o sa scrie cate ceva dar ne trebuie un traducator din turca. Vali?!
Gata sefu', se rezolva ;). Chiar daca n-oi buchisi eu chiar tot, am tot neamul de turcafleti la dispozitie, asa ca asteptam scrierile lui Habib :). Ar fi misto daca ne-ar scrie direct pe forum, urmand sa-i raspundem tot pe forum, in turca :D.
Sefu', pe la noi prin "Europa" se poarta ochii oblici! Obligatoriu, trebuie sa "angajezi" user traducator. :P
Citat din: gigitolan din Februarie 29, 2012, 03:49:36 PM
Cateva modificari pe care Habib le-a adus Vagabondului in ultimii ani: http://forums.bateau2.com/viewtopic.php?f=3&t=25019&sid=8d43507afbeaa3f9802b323814335712 (http://forums.bateau2.com/viewtopic.php?f=3&t=25019&sid=8d43507afbeaa3f9802b323814335712)
Interesant "frigiderul".
L-am rugat sa ne impartaseasca din experienta lui in ale barcilor. Mi-a promis ca o sa scrie cate ceva dar ne trebuie un traducator din turca. Vali?!
Eu sunt vesnic interesat de modificarile si imbunatatirile aduse barcilor de catre proprietari :) . Cred ca asta mi-a mancat cel mai mult timp din cel petrecut pe net .
Imi place si ideea acelui "bimini top" fara structura de punte, doar cu trei bete de fibra de sticla si prinderi .
Frigiderul, asa home-made cum e el, costa destul de mult. Cel putin pentru noi, romanii . Compresorul la 12v poate costa pana la 500 euro. Altfel, restul se bricoleaza destul de simplu si chiar mai aspectuos decat a facut-o Habib, daca in loc de spirala artizanala, se folosesc parti componente ale unor frigidere ( care se pot gasi la atelierele de reparatii frigotehnice, sau chiar ca piese de schimb) . Daca e cineva interesat mai pot detalia , caci m-a preocupat si pe mine problema.
Inca un aspect: nu stiu de ce, dar barca mi se pare a fi mai mare de 20 picioare .
fiti atenti ce am ghicit eu:
cine a facut topicul asta a facut o previziune:
"Voiajul unui turc cu o barca home made" poate fi amestecat in " Voiajul lui home made la turci" aproximativ, dar adevarat luna viitoare.
@bogdanbuciu.Posibil sa ai dreptate si chiar imi doresc.
Pe de alta parte, vara asta , veti vedea transformarea barcii mele in ceva "marin",sper! . Deocamdata lucrez la planuri.
Zile senine!
Asta e o veste interesanta, chiar ma gandeam de ce nu-ti modifici barca ta pana iti vei lua alta mai mare, in asa fel incat sa te poti da cu ea pe mare. Barca e foarte buna, dar mai trebuie lestata si modificata pentru a fi buna pentru mare.
Cu referire la frigider:
Personal nu ma ocup cu tehnica de refirgerare dar din cate am auzit exista 3 tipuri de "compresoare":
1. complet ermetic, adica motorul si compresorul sunt intr-o capsula in contact direct cu agentul transportor de caldura.
2. semiermetic, adica se poate deschide carcasa si umbla la motor, dar ambele componente sunt in contact cu agentul transportor
3. deschis, motorul e separat complet si antreneaza compresorul capsulat prin intermediul unui ax, curele, etc.
Daca m-ar pune pe mine cineva sa fac un frigider "custom" pentru barca as considera urmatoarele variante
1. caut un compresor semiermetic sau deschis si ii bag sau atasez un motor universal. Pana la urma motoarele alea au 100-200W nu tone de putere. La un compresor semideschis dezavantajul e ca ocazional va trebui sa deschid instalatia, sa schimb periile si sa suflu circuitul cu aer comprimat, iar la cel deschis periodic trebuie golita instalatia pentru schimbat semeringi.
2. pur home made romaneste: caut la remat compresor ermetic, spirale cupru si motor de flex/bormasina/etc. Tai capsula pe mijloc, sudez flansa la capsula, bag motorul de felx, prind capsula la loc cu 10 suruburi, garnitura de chlingherit si silicon.
@Vali. Asta m-am gandit si eu referitor barca mea. Doar ca stau pe picior de plecare in voiaj si o sa ma ocup de ea cand ma intorc. Sau te ocupi tu? ;D. Eu am deja niste idei, doar ca trebuie sa vad la fata locului cum se potrivesc.Revin cu detalii.
Citat din: Rumpi din Martie 01, 2012, 10:24:59 PM
2. pur home made romaneste: caut la remat compresor ermetic, spirale cupru si motor de flex/bormasina/etc. Tai capsula pe mijloc, sudez flansa la capsula, bag motorul de felx, prind capsula la loc cu 10 suruburi, garnitura de chlingherit si silicon.
Sau faci rost de compresor la 12V ( cat mai economic in consum) , o cuva incapatoare de congelator de la un frigider clasic si un radiator de caldura de la un frigider mai mic. Termostat clasic.
Cuva o inglobezi intr-o unitate izoterma pe care ti-o fabrici cum vrei si din ce vrei, pe masura locului disponibil pe barca. Apelezi la un frigotehnist sa ti le conecteze, pui freon si gata . Ai un frigider adaptat perfect barcii tale.
Lucrurile importante sunt :
-Functionarea la 12 V
-Consumul cat mai mic (50 - 75 W)
-Adaptarea la spatiul disponibil pe barca.
Sau in termeni mai tehnici, un compresor la 12 V, un vaporizator, un condesator de vapori si un termostat, si gata frigideru' :).
Domnii cu frigiderul............ dk e asa simplu vreau si eu vreo 2 bucati dar capitonate deasupra sa le folosesc in loc de saune! ::) :P ;D
Pai pe capcompas.ro lumea daca vrea ceva, isi face, mai ales ca are feedback de la forumisti. Asa ca nu mai astepta, pune si fa-ti cele 2 frigidere, si noi o sa e minunam ;).
Apropo de frigidere, alea de masina nu sunt bune?Nu racitoare, ci frigidere.
Citat din: Captan din Martie 02, 2012, 11:27:43 AM
Apropo de frigidere, alea de masina nu sunt bune?Nu racitoare, ci frigidere.
De regula cele de auto sunt mici, cu 4..10 litri volum util
(exceptie poate cele preferate de soferii TIR, majoritatea la 24V).
In principiu sunt bune si pe barca (cele cu compresor), dar depinde de puterea compresorului,
iar aceasta s-a dimensionat pentru
- un volum dat (si relativ mic)
- diferenta moderata de temperatura (Tambient - Tinterior)
Solutia ceea mai eleganta (dar si ceea mai scumpa) ar fi o pompa de caldura, ori
- utilizand diferenta de temperatura apa-aer sau
- diferenta de caldura dintre apa si un mediu incalzit intr-u colector (panou) solar.
http://ro.wikipedia.org/wiki/Pomp%C4%83_de_c%C4%83ldur%C4%83 (http://ro.wikipedia.org/wiki/Pomp%C4%83_de_c%C4%83ldur%C4%83)
Cu un colector modern (tuburi vidate) se poate conta, chiar si bazat pe un calcul rel. pesimist
pe 300W disponibii la "intrarea" in pompa
(la latitudinile geografice tipice pentru RO, in zona mediteraniana sau la tropice mult mai mult).
_________
Intr-o solutie mai simpla colectorul s-ar putea cupla (prin schimbator de caldura) cu un vaporizator
obtinandu-se un racitor , functional doar daca colectorul solar se incalzeste la peste 50..60°C,
dar care practic nu necesita curent, functionand pe principiul condensatiei.
//poate va aduceti aminte de frumoasele frigidere "Fram" , cu forme rotunde, tehnica anilor 1960' //
Citat din: bradutzu din Martie 02, 2012, 11:02:40 AM
Domnii cu frigiderul............ dk e asa simplu vreau si eu vreo 2 bucati dar capitonate deasupra sa le folosesc in loc de saune! ::) :P ;D
E scumpe bre , aci in tara . :D
Iar de sauna nu-i problema, inchide tambuchiul si stai la ancora, cat te tin sudoriparele ! :P
@ Solpet : Sunt foarte bune lazile frigorifice de TIR, Peter . Se gasesc si la 12v si la 24v . Volume pana la 60 - 80 L . Ceea ce e arhisuficient. La mine pe barca o asemenea lada de 60L si o alta izoterma ceva mai mare, au asigurat tot necesarul de alimente pentru 4 oameni .
Prost e pretul extrem de prohibitiv, insa daca e cineva interesat, pot sa dau referinte la care am gasit de exemplu la 500 E ceea ce piata romaneasca are la 1200 E . Mai jos de atat n-am vazut nicaieri in Europa.
@ Solpet:
Un frigider cu compresor nu este altceva decat o pompa de caldura cu transfer aer-aer. Cred ca ceea ce vrei tu de fapt sa descrii este o instalatie de refrigerare difuzie-absorbtie cu solutie hidroamoniacala. La noi avem frigiderele Pinguin si Fram (incalzitor electric) si Frigolux incalzit cu gaz care merg pe principiul asta precum si vitrine frigorifice, minibaruri de hotel, etc. Sistemul de fierbere a amoniacului poate fi electric, gaze naturale, solar. Desi frigiderele cu arzator pe gaz din butelie se folosesc pe scara larga la rulote, pe barci nu se folosesc deoarece flacara trebuie sa ramana orizontala. Poate pe catamaran sa functioneze. Incalzirea electrica scade randamentul energetic total fata de frigiderele cu compresor si nu se foloseste decat la aplicatii speciale (minibaruri silentioase de ex.)
Singura aplicatie de refrigerare miniaturizata care sa foloseasca energie solara cunoscuta mie foloseste un motor Sterling solar pe post de compresor. Am auzit ca se folosesc la racirea unor microcipuri din ceva senzori autonomi ai armatelor imperialiste.
@ restu lumii
Subsemnatul nu am discutat crearea unui frigider custom de barca de la 0. Pentru asta cititi mii de pagini pe forumurile din afara. Subiectul important pentru mine era scaderea costurilor implicate. Compresoarele pe 12V civilizate costa o gramada de bani. Convertirea unui compresor uzual, ieftin, de 220V prin schimbarea motorului este posibila, dar atrage dezavantajele mentionate (curatarea periodica a sistemului). Ca vrea sau nu cineva sa faca asta aia e altceva. Posibil este. Personal daca as fi in fata deciziei cumperi sau modifici as incerca sa modific. Daca nu sunt multumit si ajung pana la urma sa cumpar un compresor de 12V dedicat macar stiu ca nu am dat banii fara sa incerc sa ies mai ieftin.
Si sa nu uit, randamentul frigiderului (si implicit consumul energetic) depinde in primul rand de izolatia disponibila si nu de puterea motorului.