Cap Compas

Ambarcatiuni => Motoare => Subiect creat de: Thor din Iunie 21, 2012, 10:38:18 AM

Titlu: Montarea motorului outboard
Scris de: Thor din Iunie 21, 2012, 10:38:18 AM
Salut,
Stiu ca s-a mai discutat subiectul. Dar...

Intrebare: ce se intampla daca distanta intre placa si carena este de 100-150 mm. in loc de 30-50 mm.
In caracteristicile motorului este specificat:
Lungimea totala: cca. 550;
Inaltimea totala: S cca. 955; L cca. 1082;
Inaltime oglinda: S cca. 380; L cca. 510.
(ce o fi S si L ?)
Barca are Bord liber pupa 300.
(totul este in mm.).

Multumesc.

Titlu: Re: Montarea motorului outboard
Scris de: Thor din Iunie 21, 2012, 10:48:10 AM
Completare.
Titlu: Re: Montarea motorului outboard
Scris de: Vali din Iunie 21, 2012, 10:59:00 AM
Salut, S vine de la short, si L de la long, si e vorba de "shaft lenght", adica lungimea cizmei.
Daca adancimea la care e montat motorul e mai mare decat in mod normal, functionarea lui va fi ceva mai ineficienta - elicea trebuie sa antreneze fileurile de apa din imediata vecinatate a corpului, pentru ca randamentul propulsiei sa fie optim.
La o barca de deplasament nu e la fel de importanta adancimea de functionare a elicei ca la una de glisare. La glisare, in primul rand amplasarea corecta a motorului ajuta, alaturi de trim, la obtinerea asietei optime.
Titlu: Re: Montarea motorului outboard
Scris de: Thor din Iunie 21, 2012, 11:51:02 AM
Multumesc.
In concluzie motorul asta poate functiona pe barca asta pentru regim de deplasament! (?)

Dar... tot nu ma prind de ce are un "scurt" si un "lung" si motorul si oglinda.
Titlu: Re: Montarea motorului outboard
Scris de: Vali din Iunie 21, 2012, 11:56:44 AM
Pai e vorba de varianta constructiva a motorului, cu cizma scurta sau lunga, in functie de inaltimea oglinzii.
Titlu: Re: Montarea motorului outboard
Scris de: Thor din Iunie 21, 2012, 01:18:17 PM
Am priceput.
N-am stiut ca instructiunile motorului meu se refera la ambele tipuri de motoare.
Multumesc.
Titlu: Re: Montarea motorului outboard
Scris de: ionitzady din Februarie 10, 2013, 06:25:29 PM
pt a nu deschide alta pagina si pt ca ceea ce intreb se potriveste titlului  am sa postez aici .....
  Pt montarea unui autboard , si daca am vrea sa punem suruburi de prindere ( preferabil de inox ) ... cum ar fi ideal ?????????????
pana standard ( de cumparat ) care se prinde pe oglinda are 6 gauri pt surun -holsurub cu cap ingropat  , se monteaza cu suruburi - holsuruburi sau se lipeste cu silicon ?
  suruburile care prind motorul ar trebui sa fie in nr de 4 , 2 sus, 2 jos . Este ideal sa se evite nr de 4 (poate este suficient 2 )
   TOATE ACESTE PROPBLEME  le ridic pt a evita pe cat posibil gaurirea  oglinzii si pt o cat mai corecta montare a acestor accesorii . Cat mai etansa in jurul suruburilor .
  Deci master Vali cum ai proceda in acest caz... este suficient 2 gauri sau este obligatoriu 4 , ai prinde ''pana inclinata '' cu silicon si nu ai gaurii oglinda cu holsuruburi ... ???
Titlu: Re: Montarea motorului outboard
Scris de: Vali din Februarie 10, 2013, 08:53:22 PM
Salut Adi, am intalnit mai des montarea penei de plastic pentru outboard prin lipire cu mastic, iar pentru suruburile motorului s-au dat gauri prin pana si oglinda. Solutia e de obicei aplicata la barcile facute de Spat Galati, plus cei care s-au desprins ulterior de ei. Masticul respectiv e foarte dur, si mai e folosit la diverse alte imbinari si etansari.

Daca prinderea motorului se face cu suruburi si se renunta la menghine, ideala e fixarea in 4 suruburi, pentru o buna distributie a eforturilor si rigiditate a asamblarii.

Pentru a scapa de grija gaurilor prin oglinda, solutia este epoxy. Gaurile se dau putin mai mari decat diametrul suruburilor. Se da bine cu epoxy la interiorul gaurilor si se lasa sa polimerizeze, iar la montarea finala uneori se adauga mastic, pentru o fixare buna.
Titlu: Re: Montarea motorului outboard
Scris de: Vali din Februarie 11, 2013, 07:48:50 AM
Si o poza orientativa:
Titlu: Re: Montarea motorului outboard
Scris de: ionitzady din Februarie 11, 2013, 09:41:16 PM
deci Vali maine am de gand sa fac exact aceeasi operatiune , adica sa prind exact aceeasi pana ca cea din poza . Nelamurirea mea era daca este nevoie sa punem cele 6 suruburi (holsuruburi ) de la pana si ce mastic se foloseste ( silicon? ) , pt ca masticul ce-l stiu eu auto este la batoane si nu prea lipicios
Titlu: Re: Montarea motorului outboard
Scris de: Mihaif99 din Februarie 11, 2013, 10:17:26 PM
Doar o observatie apropos de suruburile mari de montare, alea de 12 mm sau juma de inch.

Gaura pentru suruburile de mai sus de da perpendicular pe oglinda. Daca pui o pana care are si ea un  unghi, ca orice pana ar fi bine sa te gndesti ce faci, sa ai un plan. Mergi perpendicular pe oglinda su pui saibe tot pana cu acelasi unghi ca pana de prindere pe partea cu motorul?

Serios, imi displace total ideea de "pana" pusa pe oglinda.


Cat despre motor su cizma lunga pe oglinda scurta, trabuie prins pe un "jacking plate" care poate fi confectionat artizanal, astfel incat placa anticavitatie sa fie pe aceeasi linie ca si chila. Daca nu iti pasa de pierderile de putere,  tine cont ca e mult mai probabil sa lovesti pietre si chestii scufundate.
Titlu: Re: Montarea motorului outboard
Scris de: ionitzady din Februarie 11, 2013, 11:02:38 PM
cand am comandat nu am stiul ca ''placa este inclinata '' dar nu ma deranjaza , o corectez din trim.
Ideea ar fi pt a proteja fibra din zona motorului . Anul trecut am folosit un alt sistem ( o placa de lemn imbracxat in aluminiu ) , dar apa tot a patruns la lemn si l-a cam ciufulit .... asa ca ,cred ca asta este o solutie mai buna.
Titlu: Re: Montarea motorului outboard
Scris de: Mihai Irimia din Februarie 12, 2013, 11:44:00 AM
Ma scuzati ca ma bag, luati in calcul prinderea cu 6 suruburi etansate cu silicon, teoretic sunt suficiente 4, dar exista si posibilitatea lovirii propulsorului de un corp intre doua ape gen bustean, oricum oglinda trebuie sa fie solida, am vazut pe viu cu se smulge o oglinda, chiar vis-a-vis de plaja Cocutza-Galati, e un pericol de navigatie si baiatul nu a stiut
Titlu: Re: Montarea motorului outboard
Scris de: Vali din Februarie 12, 2013, 01:27:46 PM
Daca suportul motorului outboard are gauri pentru 6 suruburi, bineinteles ca e mai bine de fixat cu toate cele 6.
Titlu: Re: Montarea motorului outboard
Scris de: Mihaif99 din Februarie 12, 2013, 05:30:27 PM
Citat din: ionitzady din Februarie 11, 2013, 11:02:38 PM
cand am comandat nu am stiul ca ''placa este inclinata '' dar nu ma deranjaza , o corectez din trim...

Ba problema mare este ca suruburile nu se mai pot aseza plan pe suprafata de montare, acum ca ai un unghi diferit (fata de verticala ) pe suprafata interioara a oglinzii, fata de cel de pe suprafata de montare. Asta e din cauza "penei inclinate"
Daca ar fi barca MEA, eu as monta fara acea "pana inclinata", sau as face rost de o suprafata de protectie plana.
Cand montez un outboard pe barcile mele, ori montez direct pe oglinda, ori cumpar un preshuletz de sters pe picioare din cauciuc masiv, greu, decupez exact suprafata de prindere, si folosesc decupajul ca flansa.

Ce faci de aici incolo e treaba ta.

Titlu: Re: Montarea motorului outboard
Scris de: ionitzady din Februarie 12, 2013, 06:07:11 PM
k, am inteles din prima ideea , am tinut cont cand am gaurile de acel unghi , azi am lipit placa dar nu as vrea sa comentez prea mult pana nu-i gata ( pozele vorbesc)
pana la urma pana este doar o protectie de uzura si nu o piesa de rezistenta .
Titlu: Re: Montarea motorului outboard
Scris de: Fritz din Martie 08, 2013, 09:18:34 AM
Salut.
Pana aceea inclinata e foarte utila la folosirea motoarelor ..portabile, pe care nu le prinzi in suruburi. 
Ea se fixeaza pe oglinda definitiv ,cu mastic sub ea....si motorul se pune pe barca  si se strange doar in cele doua suruburi ale menghinei .  Inclinatia penei este pentru cazul in care ...se slabeste vreun surub al menghinei , motorul sa nu poata sari de pe barca...Deplasandu-se in sus ....menghina ajunge intr-o zona in care oglinda +pana vor avea o sectiune mai mare. Deci mai sus oglinda devine mai groasa ...si nu permite ca motorul portabil prins doar cu cele doua suruburi cu ventuze ale menghinei sa sara de pe oglinda.
La un motor fixat in 4 suruburi ...eu la acea pana inclinata nu ii vad rostul.
Cum zicea @Mihai99 ..un covoras de cauciuc sub menghina ...Sau o placa de rigidizare a oglinzii din aluminiu de 5-6 mm pusa cu mastic ...+ un covoras de cauciuc...Sau nimic. Direct pe oglinda.
Titlu: Re: Montarea motorului outboard
Scris de: Vali din Martie 08, 2013, 12:42:05 PM
Deseori se pune pana si pentru a inclina mai mult motorul, pentru a orienta elicea "mai sub barca". Asta cand nu se obtine asieta dorita la trim zero al motorului. In zona noastra cam asta e scopul folosirii penei pe oglinda.
Titlu: Re: Montarea motorului outboard
Scris de: Fritz din Martie 08, 2013, 01:12:08 PM
Da, asa este, mi-a scapat din vedere ...la barcile cu oglinda aproape vericala , cand asieta barcii cere un trim negativ , iar motorul este la trim minim...numai cu o pana se poate corecta.  :)