Salutare. Dupa cum spune si titlul, construiesc prima barca.Planurile le-am cumparat de pe Bateau.com si modelul este acesta: http://www.bateau.com/proddetail.php?prod=FL12&cat=10. Momentan sunt in punctul zero al lucrarii.
Incep sa strang materialele. Pentru placaj am promisiuni saptamana aceasta.
Partea cea mai dureroasa este ca dupa ce croiesc placajul si fac forma barcii nu mai stiu nimic.
Am primit de la Vali, caruia ii multumesc pe aceasta cale, cateva sfaturi in legatura cu epoxi si tesatura de fibra:
Top Epoxy Amorsa de la Europlastic si Tesatura de tip woven-roving de 300 g/2 de la Polydis.
Cate straturi de tesatura se bat pe fiecare parte?
Ce cantitate de epoxy este suficienta pentru fiecare metru patrat de tesatura?
Ce alte materiale mai sunt necesare?
Probabil va voi stresa cu mai multe intrebari pe parcursul constructiei dar fiti ingaduitori cu mine ca pricep repede.
Salut Adrian si bun venit pe capcompas.ro :).
Cel mai bine, pentru a aprecia corect consumul de rasina, e sa cumperi momentan doar 1 kit de 4 kg rasina + 2 kg intaritor, care costa in jur de 230 lei. Dupa ce-l vei consuma, vei sti exact cat intra, si poti ulterior cumpara dupa nevoi. Raportul de amestec este de 2 parti rasina la 1 parte intaritor.
Despre numarul de straturi, de obicei se evita stratificarea "tesatura pe tesatura", din cauza ca priza optima se face doar intre tesatura si stratimat. Insa stratimatul nu se poate folosi la epoxy, din cauza ca are un ancolant (liantul fibrelor) care nu "se pupa" cu rasina epoxy. Din cauza asta am sugerat tesatura woven-roving de 300 g/m2, fiind suficient un singur strat, iar pretul e de 3 ori mai mic decat al tesaturii "coada de randunica".
In plus, woven-roving-ul de la Polydis e foarte bun, se muleaza excelent, fiind tesut din fibre mai subtiri decat woven-roving-ul de la alti furnizori, plus ca se vinde la kilogram si nu exclusiv la sul de zeci de kg. Singura precautie necesara e rotunjirea suficienta a muchiilor dintre fund si bordajul lateral, ca sa se aseze bine fibra. Alt avantaj la woven roving este ca se pot obtine benzile necesare la acoperirea filetelor de epoxy prin taierea tesaturii in diagonala.
Din ce stiu, pe bateau.com sunt prezentate exclusiv constructii stitch&glue, iar unele sunt in sistem sandwich (acoperite pe ambele parti cu fibra). Dupa ce m-am mai uitat, cred totusi ca nu e cazul la Flat Skiff 12, fiindca barca e destul de rigida dupa imbinarea corpului si a banchetelor. Deci cred ca la interior e suficienta acoperirea cu rasina, pastrandu-se astfel si aspectul elegant al lemnului natur.
Alte materiale necesare sunt cele uzuale la sticth&glue: niste sarma de cupru pentru asamblat panourile corpului, niste rumegus fin (cernut) pentru filetele de epoxy, niste sipca de rasinoase pentru copastie, si cam atat. Bineinteles ca dupa constructia barcii va mai trebui niste chit de finisaj si vopsea (cea mai potrivita e poliuretanica), dar pana acolo mai e putin. Asa ca spor la treaba, si asteptam urmatoarele intrebari :)
Multumesc Vali pentru raspunsul la obiect.
Am totusi cateva nelamuriri:
1.Dupa ce se leaga placajul,cred ca sarmele de cupru se scot cand se incepe lipirea.
2.Ce sunt filetele de epoxy?
3.Panza se taie doar in diagonala pentru lipirea muchiilor sau se poate taia o fasie de cativa cm de pe marginea panzei?
Salut, unii recomanda un "tack glue" inainte de filetarea finala, adica un fel de "însăilare" cu portiuni de mini-filete de epoxy (voi descrie imediat ce-s filetele). Eu insa din practica am constatat ca e cel mai bine de pastrat sarmele, fiindca poti ulterior sa re-aliniezi placile de placaj intr-o pozitie convenabila (daca s-au incalecat rau, sau le mai apropii sau distantezi etc). Oricum, chiar daca prinzi sarmele in filetele de epoxy, le poti taia usor cu un cleste cand chitul epoxidic s-a intarit, si ele raman in interiorul acestuia.
Filetele de epoxy sunt straturi de chit epoxidic (chit obtinut in cazul nostru din rasina si rumegus fin), care filete lipesc intre ele 2 foi diferite de placaj, aflate in unghi. De exemplu placa de fund si cea de bordaj la Flat Skiff 12. Aceste filete se fac cu o anumita raza, aplicand chitul cu o spatula rotunjita. Peste filete, cat timp chitul e inca moale, se aplica benzile de fibra taiate din tesatura woven-roving. Mai multe detalii despre filetele de epoxy aici: http://bateau2.com/faq.php , sectiunea Building.
Tesatura se poate taia si pe lungime, insa in cazul asta nu va da aceeasi soliditate imbinarii filetate precum banda taiata pe diagonala (cea in diagonala are fibrele fibrele in X, iar cea taiata pe lungime are doar fibrele transversale utile). Totusi, la Flat Skiff 12 nu cred ca sunt solicitari asa de mari incat sa fie nevoie de super-ranforsari, deci se poate folosi si banda taiata pe una din axe (longitudinal sau transversal).
Atentie mare insa la taierea benzilor de fibra - trebuie folosit exclusiv un cutter bine ascutit si un dreptar, fiindca la taierea cu foarfeca a benzii late de 12-14 cm exista riscul de a se destrama foarte repede, mai ales daca se taie pe diagonala.
Se pare ca sursa mea de placaj m-a parasit.Pe 20 iulie se deschide Dedeman in Slatina. Sa vad ce gasesc pe acolo.
Pana atunci, poti incerca 2 surse de placaj rezistent la apa (WBP):
http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,378.0.html , sau
http://www.welderomania.ro/welderomania/6-PRODUSE/2-MOBILA-USI-SI-AMBALAJE - in josul paginii gasesti placaj brut mesteacan - BFU 100. Am si lista de preturi daca ai nevoie.
Trimite-mi te rog lista de pret de la Welde.
Salut, da-mi te rog o adresa de mail si iti dau forward la mailul primit de la ei (nu pot atasa aici, fiind in format tabelar). Daca mai doresste cineva oferta, va rog sa-mi spuneti.
Citat din: Vali din Iulie 17, 2012, 08:53:06 AM
Salut, da-mi te rog o adresa de mail si iti dau forward la mailul primit de la ei (nu pot atasa aici, fiind in format tabelar). Daca mai doresste cineva oferta, va rog sa-mi spuneti.
Ai adresa de e-mail pe mp.
Salutare!
Readuc la viata acest topic cu niste intrebari care-i sunt adresate mai mult lui Vali, pentru ca vad ca e foarte bine informat cu privire la ceea ce ma intereseaza.
In primul rand vroiam si eu lista de preturi de la Welde si de asemenea, sa stiu daca trimit prin curier (eu sunt din Tecuci).
Rasina Top epoxi amorsa am inteles ca polimerizeaza ceva mai repede decat Epiphen-ul. Se poate lucra la o temperatura mai scazuta? Parca nu as astepta pana la vara, ca mi-am vandut gonflabila si acum nu mai am barca. :(
De asemenea vreau un sfat referitor la forma barcii. Nu vreau sa dau bani pe planuri, asa ca am gasit http://www.boatplans.ru/plans/motor/0-4/ (http://www.boatplans.ru/plans/motor/0-4/)
De aici am de ales intre prima barca - CARTOP si a doua - JONBOAT, intrucat vreau o barca usoara, sa o pot manevra de unul singur. Am un motor de 5 cai in 2 timpi. Intrebarea este care dintre cele doua barci ar permite mai usor intrarea in glisare cu acest motor? Imi dau seama ca cu doua persoane si 5 cai este cam exclus glisare, dar de obicei merg singur la pescuit. Barca va fi folosita pe barajele din apropiere.
Cred ca mai sunt si alte intrebari, dar le voi adresa la momentul potrivit, cand voi incepe constructia propriu zisa. Acum vreau doar sa-mi fac o idee despre un necesar de materiale si costuri.
Multumesc anticipat!
Salut.Citeste[sau poate ai facut-o deja],''la ancora'' postat de radasous .La un moment dat VALI a zis ceva de o barca pt. pescuit ,stabila si usoara ,economica care sa poata fi folosita cu vasle ,motor,si vela chiar.Era si o schita de care m-am indragostit .Daca te ajuta cu planurile ,ma inscriu si eu.Fiind pescar si eu,cred ca barca indeplineste fff.multe calitati .SUCCES ,si spor la treaba!!!
Citat
Salut.Citeste[sau poate ai facut-o deja],''la ancora'' postat de radasous .La un moment dat VALI a zis ceva de o barca pt. pescuit ,stabila si usoara ,economica care sa poata fi folosita cu vasle ,motor,si vela chiar.Era si o schita de care m-am indragostit .Daca te ajuta cu planurile ,ma inscriu si eu.Fiind pescar si eu,cred ca barca indeplineste fff.multe calitati .SUCCES ,si spor la treaba!!!
Am cautat topicul si pe forumul asta si pe celalalt. Poate se numeste altfel, ca nu am gasit nimic. Oricum, astept si un sfat din partea lui Vali. Se vede treaba ca a fost vreme frumoasa si impatimitii barcilor nu prea au stat cu ochii in calculator in week-end. :D
salut.Nu vreau sa te plictisesc dar din punctul meu de vedere asta-i cea mai buna alegere.Intra pe :forum,cauta ''propulsie umana'',intra pe ''barci cu vasle -alte variante si gasesti ''la ancora''.Acolo vezi pareri despre barci de pescuit si cireasa de pe tort o pune VALI [parerea mea],cu o schita de barca teribila .Urmatorul meu proiect v-a fi asta ,te asigur,dar sa termin cu papucul la care muncesc acum ...
Salut Cristi, intr-adevar am lucrat continuu zilele astea, ceea ce voi face si in continuare.
Ti-am trimis oferta de la Welde pe mailul cu care te-ai inscris pe forum (gmail). Din ce stiu nu trimit prin curier, dar stiu ca au mai multe puncte de desfacere in tara, poti intreba daca gasesti la unul care-ti e mai aproape.
Rasina Top Epoxy de la Europlastic polimerizeaza mai repede decat Epiphen, adica aprox. 2-3 ore daca e destul de cald. Dar ca orice rasina epoxy, are nevoie de o temperatura minima - aprox. 20 de grade, pentru obtinerea de bune calitati mecanice. Daca polimerizeaza la temperatura mai mica, ii scad calitatile - devine casanta, friabila. Deci parerea mea e sa astepti macar pana in aprilie, cand se ajunge si se depaseste temperatura de 20 de grade.
Despre planurile atasate, sunt bune amandoua. Jonboat e mai stabila, ceea ce ajuta la pescuit, dar Cartop e mai usoara si gliseaza mai bine la 5 cai. Totusi, daca e vorba de pescuit pe lacurile de acumulare de pe Siret, nu stiu daca sunt asa de importante proprietatile de glisare, fiind vorba de suprafete mici de apa. Oricum, tu stii mai bine.
Eu mai am un plan tip Jonboat, facut la mana, pentru o barca sub 30 de kg, 2,40 pe 1,20 metri, din 3 foi de placaj de 6 mm. E buna pentru o persoana, maxim 2, e simplitatea maxima la construit, si e si foarte usor de urcat pe masina. Daca crezi ca e o solutie, fac un scan si pun planul aici. Insa am scanerul stricat, deci am sa scanez cand ajung prin oras.
Barca de care spune Dany cred ca e Fife de la Glen-l, si am discutat de ea aici: http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,364.msg3987.html#msg3987 (http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,364.msg3987.html#msg3987) . E o barca buna de pescuit si plimbare, dar nu pentru glisare, ci la vasle, motor de 2 cai sau electric, sau chiar vela. Cred ca ar tine bine si ape mai "involburate", ca Dunarea, stiut fiind ca sunt baieti (Sandrin si Andrei) care au parcurs Dunarea cu simple canoe cu bord liber foarte jos, deci Fife ar fi cu mult peste canoe.
CitatSalut Cristi, intr-adevar am lucrat continuu zilele astea, ceea ce voi face si in continuare.
Ti-am trimis oferta de la Welde pe mailul cu care te-ai inscris pe forum (gmail). Din ce stiu nu trimit prin curier, dar stiu ca au mai multe puncte de desfacere in tara, poti intreba daca gasesti la unul care-ti e mai aproape.
Rasina Top Epoxy de la Europlastic polimerizeaza mai repede decat Epiphen, adica aprox. 2-3 ore daca e destul de cald. Dar ca orice rasina epoxy, are nevoie de o temperatura minima - aprox. 20 de grade, pentru obtinerea de bune calitati mecanice. Daca polimerizeaza la temperatura mai mica, ii scad calitatile - devine casanta, friabila. Deci parerea mea e sa astepti macar pana in aprilie, cand se ajunge si se depaseste temperatura de 20 de grade.
Despre planurile atasate, sunt bune amandoua. Jonboat e mai stabila, ceea ce ajuta la pescuit, dar Cartop e mai usoara si gliseaza mai bine la 5 cai. Totusi, daca e vorba de pescuit pe lacurile de acumulare de pe Siret, nu stiu daca sunt asa de importante proprietatile de glisare, fiind vorba de suprafete mici de apa. Oricum, tu stii mai bine.
Eu mai am un plan tip Jonboat, facut la mana, pentru o barca sub 30 de kg, 2,40 pe 1,20 metri, din 3 foi de placaj de 6 mm. E buna pentru o persoana, maxim 2, e simplitatea maxima la construit, si e si foarte usor de urcat pe masina. Daca crezi ca e o solutie, fac un scan si pun planul aici. Insa am scanerul stricat, deci am sa scanez cand ajung prin oras.
Barca de care spune Dany cred ca e Fife de la Glen-l, si am discutat de ea aici: http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,364.msg3987.html#msg3987 (http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,364.msg3987.html#msg3987) . E o barca buna de pescuit si plimbare, dar nu pentru glisare, ci la vasle, motor de 2 cai sau electric, sau chiar vela. Cred ca ar tine bine si ape mai "involburate", ca Dunarea, stiut fiind ca sunt baieti (Sandrin si Andrei) care au parcurs Dunarea cu simple canoe cu bord liber foarte jos, deci Fife ar fi cu mult peste canoe.
In primul rand iti multumesc pentru sfaturi, si daca vei avea timp te-as ruga sa ma mai ajuti pe ici, pe colo cu cate o povata.
Oferta am gasit-o pe mail si am discutat cu ei si pe mail intre timp. Mi-au spus ca trimit si prin curier, ceea ce este o veste buna pentru mine. Placajul care mi-ar trebui este placaj din mesteacan de 6.5 mm incleiere BFU100 si calitate fete BB/CP. Am scris bine? E ok ca si calitate a fetelor? Am vazut si in oferta de la Holver un placaj mai ieftin, rezistent la apa, dar are calitatea fetelor C+/C. Stii cumva ce semnifica asta? E mai usor placajul de plop fata de cel de mesteacan?
Despre rasina - oricum, ma gandesc sa fac barca in perioada de prohibitie, cand nu am cum sa plec de acasa. Ma gandesc sa o fac in aer liber, iar apoi sa improvizez deasupra ei un "mini solar" din folie care ar ajuta sa polimerizeze mai repede. Dauneaza lumina soarelui la rasina? Ar fi de ajuns sa stea o zi in conditiile astea ca sa se intareasca suficient?
Despre rasina am vorbit cu cei de la Europlastic, este in continuare 230 lei un kit de 6 kg si trimit si prin curier. Ai idee cumva cam cat ar intra la Cartop?
Referitor la planuri - cred ca voi ramane la Cartop. Imi aduc aminte un episod cand eram pe lacul de acumulare de la Ciuslea si s-a starnit un vand destul de puternic. Cu barca mea gonflabila de 2.3 metri daca mergeam la deplasament imi baga apa in barca. Asa ca i-am dat gaz si am mers in glisare, am facut vanatai la partea posterioara de la zdruncinaturi (n-as fi crezut ca o gonflabila te poate zdruncina in asa hal), dar am ajuns cu bine la mal. De asta ma gandesc ca mi-as dori o barca ceva mai marisoara, si cred ca la 2.9 metri cat are Cartop nici nu o sa fie foarte greu de manevrat.
De glisat, vreau sa glisez ca la cat peste mai este pe Siret trebuie sa fugi dupa el daca vrei sa-l prinzi! ;D
Multumesc inca odata pentru sfaturi si spor la lucrari!
P.S.: Daca voi reusi sa fac ceva care sa pluteasca va voi impartasi si voua din experienta mea. :)
Nu ai de ce sa te temi ca n-o sa pluteasca. Chiar daca s-ar umple cu apa, tot pluteste, ca doar e lemn :). In cazul asta, e bun si un colac pentru ocupant, eu asa fac :D.
Acum serios, e bine ca trimit pe curier, sunt furnizori care nu trimit chestii voluminoase, sau sunt curieri care nu le accepta la transport.
Calitatea fetelor la mesteacanul de la Welde e suficient de buna, iar la interior nu am gasit goluri. Mesteacanul e mai dens decat plopul, deci mai greu, dar e si mai rezistent. In plus, mesteacanul de 6,5 mm de la Welde e in 5 straturi, pe cand plopul de la Holver e in 3 straturi.
Calitatea C a plopului inseamna ca are ceva mai multe noduri pe straturile exterioare, dar daca oricum e imbracat pe ambele parti cu fibra si epoxy, nu e asa important. Mai ales la o barca mica, placajul are doar rol de miez pentru fibra de sticla, si deci se poate folosi si plop in 3 straturi.
Cel mai important lucru la orice placaj folosit la construit barci este incleierea dintre straturi. Despre mesteacanul de la Welde sau okoume de la Holver stiu sigur ca au incleiere foarte buna, am lucrat cu amandoua. Despre plopul sau pinul WBP de la Holver nu stiu, pentru ca (inca) n-am lucrat cu ele.
Imi place Cartop, dar singura treaba insuficienta e bordul liber. Cu o persoana nu e problema, dar de la 2 cred ca barca se resimte. Daca ar fi sa spun o parere, cel mai interesant car-topper, dupa cum am mai scris, mi se pare Taimen 350, tot de la Sedelnikov. E usor (40 de kg), lat, inalt, incapator si tine si valurile foarte bine. Cred ca ar fi bun de folosit si pe Dunare, in zonele mai putin expuse, sau pe vreme buna. Mai sunt planurile australiene Magnum, foarte asemanatoare, cam asa ar trebui sa arate un car-topper adevarat in opinia mea.
CitatImi place Cartop, dar singura treaba insuficienta e bordul liber. Cu o persoana nu e problema, dar de la 2 cred ca barca se resimte. Daca ar fi sa spun o parere, cel mai interesant car-topper, dupa cum am mai scris, mi se pare Taimen 350, tot de la Sedelnikov. E usor (40 de kg), lat, inalt, incapator si tine si valurile foarte bine. Cred ca ar fi bun de folosit si pe Dunare, in zonele mai putin expuse, sau pe vreme buna. Mai sunt planurile australiene Magnum, foarte asemanatoare, cam asa ar trebui sa arate un car-topper adevarat in opinia mea.
De obicei merg singur la pescuit, asa ca pentru mine mai important ar fi sa pot sa ma descurc de unul singur cu barca. Pentru ca am bugetul limitat m-am orientat si eu la planuri gratuite. Trebuie sa-mi fac barca cu banii pe care i-am luat pe o gonflabila. Suna foarte bine o barca de 3.5m si 40 de kg, dar unde as putea gasi planurile?
Vroiam si un raspuns daca se poate la chestiunea rasinei. Pot folosi "efectul de sera" ca sa ajut polimerizarea rasinii fara a o deteriora?
Referitor la plutit - orice as face, voi face cu compartimente etanse la prova/pupa. La o barca mica si cu bordul liber mic cred ca sunt necesare.
Bineinteles ca se poate creste temperatura prin efect de sera. Rasina nu se deterioreaza, decat daca e expusa timp indelungat la soare (ani de zile). Chiar e indicat ca polimerizarea la epoxy sa se faca la temperatura cat mai mare, din cauza asta de multe ori se foloseste postcoacerea dupa polimerizarea initiala a rasinii.
Nu va recomand sa folositi alt tip de placaj decat cel marin pentru constructia de barci. Cel de exterior de la Holver este de exterior dar nu pentru a sta in apa permanent chiar si incapsulat in rasina epoxidica. In timp barca se va zgaria pe fund, si daca este patruns startul de fibra apa ajunge la placaj si se va umfla si va putrezi. Puteti folosi placajul de exterior in structura interioara a barcii, chesoane, pereti transversali, banchete dar la corp nu este recomandat. Nici orice placaj marin nu este de calitate, trebuie sa fie BS 1088 (British Standard) si atestat de un organism gen Lloyd's Rgister, Beureau Veritas, Det Norske Veritas, Germanisher Lloyd. Pe bateau.com nu recomanda decat placaj marin, cel putin BS6566. Prima barca pe care am construit-o a fost pe un plan bateau.com si am folosit Meranti 6566 la corp, insa nici acela nu mi s-a parut a fi lipsit de imperfectiuni , in special ar trebui sa nu aiba goluri la interior intre straturi, pe vremea aceea aveau o filiala in Olanda si materialele le-am luat de la ei. Placajul cred ca provenea din Indonezia din cate imi amintesc.
Daca faceti ceva de calitate alegeti Okoume BS 1088 Joubert.
@DeltaX: bun venit pe forumul nostru, si ma bucur ca putem conversa cu cineva despre care am citit prima oara pe web la inceputul anilor 2000, in articolul "An amateur boatbuilder turns professional", de pe www.amateurboatbuilding.com (http://www.amateurboatbuilding.com) .
De acord ca placajul folosit e bine sa fie placaj marin BS 1088, dar sa nu uitam ca traim in Romania, si cine isi face o barca mica pentru folosinta proprie procedeaza astfel tocmai pentru costuri minime. Avem destule exemple in ultimii ani despre barci mici facute din okoume de la Holver, sau chiar placaj mai slab, care barci si-au facut bine treaba. Mai ales ca sunt barci mici, care se tin la apa doar pe durata folosirii - tractabile, cartopper-e, caiace etc.
In plus, sa nu uitam ca amatorii rusi folosesc la constructia de salupe si veliere placaj de exterior de mesteacan, dupa cum vedem pe site-urile designerilor rusi sau ucrainieni (avem un cunoscut designer ucrainean chiar pe forumul nostru). Am lucrat si eu cu acest placaj, si e de o calitate excelenta pentru pretul lui, nu se compara cu okoumele de la Holver. In afara calitatilor mecanice si de incleiere, cel mai interesant e ca nu are goluri la interior (cel putin eu nu am gasit pana acum). In plus, fiind facut din furnire de 1,4 mm, numarul de straturi e mare (7 straturi la placajul de 10 mm, fata de 5 la okoume).
Iar dificultatea procurarii in tara (eu inca nu cunosc pe nimeni in Ro care sa vanda asa ceva), plus pretul mare al placajului marin BS 1088 sigur vor indeparta putinii amatori doritori sa-si faca o barca mica din placaj in regie proprie. Avem exemple de baieti care si-au construit barci mici excelente, in strip plank din rasinoase, tocmai pentru a evita folosirea placajului scump (de exterior sau marin).
In 1991, cand mi-am (re)construit prima barca, am folosit tego din cofraje recuperate, pe osatura de rasinoase, totul acoperit in stratimat si rasina poliesterica, fiind singurele materiale disponibile pe atunci. La momentul respectiv a fost singura solutie de a obtine o barca buna, si m-am bucurat de ea mult mai mult decat cat am investit. Barca si-a facut treaba bine destui ani, dupa care la reparatia capitala de acum cativa ani am scos tego-ul si am pastrat doar forma din fibra a barcii, ingrosand-o suficient. Am fost deci constrans de vremuri (inceputul anilor '90), si am rezolvat simplu o problema de care m-am lovit.
Deci in nici un caz nu doresc sa polemizez despre tipurile de placaj, sunt de acord ca placajul marin autentic e optim. Dar pentru barci mici, care stau la apa doar pe perioada folosirii, se pot folosi si placaje de exterior, cum au aratat atatia amatori care si-au construit asemenea barci in ultimii ani.
Pentru barci care stau mai mult pe uscat cred ca este bun si placajul de exterior, pentru barcute si pentru cine face un prim proiect. Eu prima barca am construit-o cu placaj marin pe un plan de la bateau.com, era o barcuta mica de 3,50 m.Placajul l-am luat din Olanda, am vrut musai sa fie marin, era un Meranti BS 6566 si m-a costat mai mult transportul in Romania. Nu mi s-a parut a fi nemaipomenit, cred ca am gasit si ceva goluri si era fabricat in Indonezia , avea o stampila pe el. Nici placajul marin nu este tot de calitate, daca te uiti pe site la bateau ei precizeaza, nu este fabricat in China.
In momentul in care am pus barcuta pe apa am trait o mare dezamagire, barca era atat de usoara incat cand ma asezam la pupa cu motor de 4 cai apa ajungea deja la copastie, eu eram prea greu desi nu sunt un gras am 85 kg cu motor poate ajungeam la 100 . Asa am inteles ca o barca nu o jucarie, trebuie sa fie mai mare iar din experienta mea pentru a fi sigura , stabila si sa aiba un comportament bun pe valuri, barca trebuie sa aiba cel putin 5 m. Desi intre timp am construit barci din PAFS folosind matrite, m-am decis sa fac un site cu planuri de barci modele proprii ce pot fi construite prin metodele descrise.Vor fi disponibile de asemenea materiale, placaj marin, placi PP,rasini si fibra aprobate pentru uz naval.
www.planuri-barci.ro (http://www.planuri-barci.ro),....este in constructie dar poate fi vizualizat
Salut din nou!
O sa postez tot aici pana voi deschide un topic nou (sa mai avansez cu constructia). Intre timp am reusit sa achizitionez si placajul de la Welde. Am luat placaj de mesteaca de 6.5 mm import Ukraina, si sincer ma asteptam sa arate mai bine. Nu e chiar asa de ieftin nici acesta. Are o gramada de noduri si una dintre placi avea o crapatura mai mare reparata prin chituire. In fine...eu nici macar nu pot sti daca mi-au trimis ce scrie in factura - asta e dezavantajul cand nu te duci tu sa-ti alegi marfa.
M-am apucat sa-l tai (am hotarat sa fac Cartop) si am avut si o bucurie - nu are goluri la interior. Acum trebuie sa lipesc placile care alcatuiesc corpul barcii(una in prelungirea alteia). O sa le lipesc folosind o placa de placaj pe care o voi aseza peste cele doua placi de lipit puse cap la cap. Intrebarile sunt:
- se foloseste rasina simpla sau kit?
- se pune si fibra intre placaje?
- daca se foloseste kit,ce as putea sa folosesc in afara de faina de lemn?
Va multumesc!
Off topic!
Fara intentia de a te supara cumva: prin "Kit" eu inteleg o suma de obiecte, materiale, etc menite sa alcatuiasca un intreg, livrate la gramada si pe care cumparatorul le asambleaza acasa. Ceea ce vrei tu sa spui prin "Kit", este de fapt "Chit", material de adaos, cu o vascozitate mai mare.
Nu intelegeam despre ce "Kit" este vorba, gandul ma ducea la un pachet cu fibra de sticla, rasina, cleme de prindere si alte porcarii si pana cand ai spus de faina de lemn am fost in ceata.
On topic:
Felicitari pentru achizitie! Inca nu am lucrat cu placaj, dar din ce am vazut la ceilalti useri, nu folosesc fibra intre placile de placaj. Acestea se lipesc cu rasina epoxidica si pana ce aceasta polimerizeaza se tin presate cu greutati pentru o aderenta cat mai buna. Sa nu uiti sa pui atat dedesupt cat si deasupra folie de polietilena pentru a nu avea surpriza de a se lipi placajul de suport sau de greutati.
Spor la lucru.
PS
Asa de curiozitate, cat costa o foaie de placaj de 6,5 mm la Welde?
Pentru lipit placile de placaj intre ele e bine sa folosesti rasina+faina de lemn ,nu foarte mult, adaugi pana o obtii o pasta destul de fluida, apoi le presezi cu prese si le lasi sa se usuce.
Placajul pentru corp este bine sa fie de cea mai buna calitate, nu recomand altul decat cel marin cu certificat de calitate. La interior se poate folosi orice alt placaj de exterior.
Citat din: cristi_pescar din Aprilie 15, 2013, 08:15:52 PM
Salut din nou!
O sa postez tot aici pana voi deschide un topic nou (sa mai avansez cu constructia). Intre timp am reusit sa achizitionez si placajul de la Welde. Am luat placaj de mesteaca de 6.5 mm import Ukraina, si sincer ma asteptam sa arate mai bine. Nu e chiar asa de ieftin nici acesta. Are o gramada de noduri si una dintre placi avea o crapatura mai mare reparata prin chituire. In fine...eu nici macar nu pot sti daca mi-au trimis ce scrie in factura - asta e dezavantajul cand nu te duci tu sa-ti alegi marfa.
M-am apucat sa-l tai (am hotarat sa fac Cartop) si am avut si o bucurie - nu are goluri la interior. Acum trebuie sa lipesc placile care alcatuiesc corpul barcii(una in prelungirea alteia). O sa le lipesc folosind o placa de placaj pe care o voi aseza peste cele doua placi de lipit puse cap la cap. Intrebarile sunt:
- se foloseste rasina simpla sau kit?
- se pune si fibra intre placaje?
- daca se foloseste kit,ce as putea sa folosesc in afara de faina de lemn?
Va multumesc!
Pentru lipit placajul, rasina este prea fluida. Se foloseste un amestec de rasina si praf foarte fin din rumegus de lemn (faina de lemn) . Eu am folosit cu succes faina simpla. Amestecul trebuie sa aiba consistenta mustarului, pentru a nu aluneca din rosturi si a pastra volumul lipiturii. E un lucru important, fiindca la aceste imbinari se va pune tesatura din fibra de sticla, iar aceasta nu se aseaza in unghiuri, ci trebuie mulata curb intre placi. Aici ajuta consistenta acestui chit, care rotunjeste putin unghiul format la imbinarea placilor si totodata incleiaza fibra de sticla.
Pune si tu niste poze, facute macar cu un telefon mobil. Alte intrebari: o vopsesti la interior sau la exterior? Te intereseaza aspectul estetic acolo unde se vede placajul?
Referitor la lipirea placajelor, cred ca vrei sa spui lipirea (consolidarea) muchiilor, filler si daca trebuie sa pui banda de fibra?
Salutare!
Nici nu stiti cat ma bucur cand deschid calculatorul si vad atatea mesaje. Tocmai am venit de la curte unde am mai finisat bucatile taiate de placaj.
Lipitura de care va intrebam este aceasta:
(http://boatplans-online.com/images/buttblock_300.jpg)
Am inteles ca in engleza se numeste "butt block". Intre timp am citit pe net si am vazut ca se foloseste chit (e corect cum spui tu, Ciby).
Foaia de placaj de la Welde are 2500X1250 (ceva mai mult la masuratoare) si costa aproximativ 115 lei.
Pentru chit-ul de epoxy voi folosi faina de grau. Cred ca nu e o problema. Altceva nu am la indemana. Daca are cineva faina de lemn si ma poate ajuta sunt deschis la oferte!
Poze voi pune cand voi deschide un nou topic doar pentru barca mea(sa mai avansez cu lucrarile). De vopsit o sa o vopsesc, pentru ca nu arata asa bine placajul incat sa pot sa-l las "natur". Lipirea panourilor barcii stiu sa o fac, vroiam doar sa stiu cum se lipesc cap la cap panourile laterale, pentru ca barca are 2.90 m si trebuie sa imbin bucatile de placaj. Acum am aflat.
Unul dintre dezavantajele placajului de mesteacan este ca e mai greu decat cel de plop si cu siguranta mai greu decat okoume. Greutatea teoretica a barcii este de 40 kg. Cred ca mie imi va iesi de cel putin 50. Dar macar sa fie rezistenta. :)
Cand am construit barca de placaj cu fibra fibra [aratata in ''sa facem cunostinta''-cea verde] am lipit placajul taind marginile in forma dintilor de ferastrau pe care le-am imbinat cu chit de rasina cu faina de lemn dupa care am aplicat pe ambele fete stratimat cu rasina .In felul asta am realizat continuitatea placii fara a adauga o placa laterala care m-ar fi incurcat .Mi-a permis sa curbez placa fara probleme,in imediata apropiere a lipiturii .Taierea placajului se face ceva mai greu,necesita precizie ,pt. o imbinare perfecta .Faina de lemn am produs-o singur cu slefuitorul cu vibratii adunind saculetii de praf rezultati din slefuirea aceluiasi placaj.Spor la treaba!
Hai ca iese. Nu-mi era clar unde vrei lipitura: la joint sau la muchii. Daca o vopsesti toata, nu-i problema de opacitatea rășinii. Credeam ca vrei sa o lasi natur la interior.
CitatHai ca iese. Nu-mi era clar unde vrei lipitura: la joint sau la muchii. Daca o vopsesti toata, nu-i problema de opacitatea rășinii. Credeam ca vrei sa o lasi natur la interior.
Acum ca ati inteles, poate vreti sa-mi faceti si o recomandare pentru o vopsea care sa prinsa bine pe rasina. Nu vreau ceva scump, doar sa nu se zgarie repede.
Si as mai avea o intrebare: cam ce toleranta am la taieturi ca sa nu iasa barca deformata? Am avut un pendular cam stift si a cam iesit ca si cum as fi fost beat. Sa zic ca am pe alocuri +/- 2mm fata de cotele din desen. Eu mai incerc sa le polizez, sa le indrept, dar nu stiu cat de iertatoare este cu greselile aceasta metoda de constructie.
Pentru un finisaj corect, si de efect asa cum m-a invatat Vali: chit auto bicomponent, slefuit cu smirghel de la 120 in sus, filler fin auto, slefuit cu 200-400 primer+vopsea auto. Sau varianta ieftina: slefuit cu 100-120 si vopsea alchidica direct peste epoxy. Tine un sezon doar la atingeri usoare. La obiecte abrazive gen nisip, pamant, frecare la transport nu prea. Dar asta e barca: cere tot timpul atentie si intretinere.
Pentru vopsit iti recomand vopsea poliuretanica sau vopsea epoxidica ambele bicomponente.
Pentru un aspect bun trebuie aplicata la pistol.
O poti da si la rola dar nu va iesi la fel de neteda.
Ce tip de poliuretanica ar merge? Ca m-am uitat pe net si am vazut multe tipuri. Merge cea elastica? Poate e mai rezistenta la zgarieturi. Oricum, poliuretanica speciala de yacht-uri nu cumpar, ca e prea scumpa.
Salut Cristi, eu am folosit poliuretanica de la Romtehnochim - www.emex.ro (http://www.emex.ro) , si s-a comportat destul de bine. Ei vand si poliuretanica etichetata ca vopsea de iahturi, dar e aceeasi vopsea ca poliuretanica obisnuita, si are si acelasi pret.
Se vinde la kit de 4 kg vopsea plus 800 g intaritor, si e bine de comandat si 1 kg de diluant specific, fiindca vopseaua e destul de vascoasa. Pretul pentru un kit era acum un an pana in 150 de lei. Trebuie intrebat ce culori au pe stoc, fiindca nu au permanent unele culori, ci prepara dupa cum au comenzi.
Am aplicat vopseaua la pistol si la trafalet, cu rezultate foarte bune ca aspect si aderenta. Singura problema am avut-o cu vopseaua rosie, are multe impuritati, cred ca din cauza pigmentului. Din cauza asta e bine de strecurat vopseaua daca se da la pistol.
Salut!
Am vazut ca majoritatea rezultatelor cautarii duc spre emex. Deci cred ca de acolo voi cumpara. Nu am posibilitatea sa o vopsesc la pistol, asa ca nu vor fi probleme. Si nici rosie nu o fac sa nu sperii pestii. :)
Acesta este produsul pe care sa-l cer?
http://www.emex.ro/vopsea-poliuretanica.html (http://www.emex.ro/vopsea-poliuretanica.html)
Da, asta e vopseaua. Firma trimite prin curier, dar trebuie intai platit ca sa puna marfa la curier (se emite proforma si se plateste aceasta de cumparator).
Daca dai la trafalet, cauta unul mic cu peri scurti, si va fi nevoie sa dai 3 straturi pentru o acoperire omogena. Nu uita sa comanzi si diluant poliuretanic - 1 kg.
Trafalet cu peri, nu cu burete?
Eu am folosit cu blanita, fiindca mi s-a mai intamplat sa mi se dizolve buretele trafaletului in vopsea :).
Tare!
Buna,
Am vazut ca deja v-ati gasit un produs vopsea epoxidica de la emex, dar daca imi permiteti va prezint si oferta Nautica-shop: http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,777.msg10721/topicseen.html#new (http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,777.msg10721/topicseen.html#new)
Sper sa va fie de folos,
Cu drag.
Lacramioara
Ciao Lacramioara si bine ne-am regasit :). Multumim pentru informatiile de interes vizavi de oferta firmei pe care o reprezinti. Orice contributie a ta e deci binevenita, fiind multi care cautam solutii la probleme concrete vizavi de barci.
Hai sa facem totusi intr-un fel ca sa ne incadram si in regulamentul forumului: avand in vedere ca ofertele entitatilor comerciale trebuie postate la sectiunea Publicitate, propun sa facem astfel: posteaza te rugam cate un raspuns detaliat despre cate o oferta concreta la sectiunea Publicitate, si in cadrul topicului de discutie inserezi linkul catre acel raspuns detaliat. Uite, am sa fac eu imediat modificarea, ca sa stim cum sa procedam in continuare.
Sper ca nu deranjeaza acest mod sugerat de postare a informatiilor, dar noi avem experiente nu tocmai placute de pe alt forum vizavi de interventia unor comercianti in discutiile de pe forum. Asa ca departajarea informatiilor comerciale de discutiile pe tematica este benefica pentru toata lumea. Sunt sigur ca in continuare vom avea multe de discutat vizavi de ofertele Nautica Shop, si nu numai :).
Later edit: Lacramioara, eu am deschis topicul cu vopseaua Hempel, acum ar trebui sa deschizi tu un topic identic, copiind ce am scris eu acolo, urmand sa sterg apoi topicul deschis de mine (ca sa ramana doar topicul initiat de tine) Daca sunt nelamuriri, contacteaza-ma te rog oricand. O zi buna, Vali.
Buna Vali,
Cu siguranta asa o sa procedez pe viitor, regulile sunt facute sa fie respectate, asa ca imi cer scuze pentru eventualele neplaceri.
Cu drag
Nu e nici o neplacere, ci din contra un topic dedicat este mai usor de gasit de cineva interesat de tipul de produs respectiv :). Ramane sa pornesti tu topicul cu vopseaua, contacteaza-ma te rog daca e vreo problema.
Buna seara!
Timpul a trecut si am reusit si eu sa mai evoluez cu constructia barcii. Am reusit sa cos panourile de placaj - cred ca un minus al placajului de mesteacan este faptul ca se indoaie foarte greu. La prova barcii mi-a dat mari batai de cap. Dupa ce am cusut-o ca in imaginile de mai jos, am zis sa punctez cu epoxy intre sarme si apoi sa scot sarmele, asa incat sa arate bine cand o sa dau chitul de epoxy. Problema e ca dupa ce am scos sarmele din greseala am lovit un panou si s-a crapat lipitura. Eu neavand faina de lemn, am facut chitul cu faina alba de grau. E normal sa fie asa casant? Cred ca dupa ce ii pun si banda de fibra peste o sa capete alta rezistenta, nu? Mai e un aspect al problemei: cand am facut chitul pentru lipitura care a pocnit, am scapat cam multa faina si s-a facut cam vascos. E posibil ca si asta sa fi afectat rezistenta rasinei, nu?
Poze:
(http://i43.tinypic.com/11ui2qb.jpg)
(http://i41.tinypic.com/2hq9g94.jpg)
Cristi, eu as folosi totusi pentru chitul epoxidic rumegus fin, din cauza ca fibrele de lemn fac o legatura mecanica mai buna in masa chitului decat faina, care e numai de umplutura. In plus, as lasa sarmele sa tina barca legata pana chituiesc la interior imbinarile si le invelesc cu fibra. Dupa ce acestea s-au intarit, trebuie taiate sarmele doar pe exterior, slefuit, chituit si apoi invelit cu fibra si exteriorul. In felul asta, sarmele prinse in chit tin barca mai bine, mai ales ca placajul de mesteacan e "nervos".
Barca a iesit foarte bine pana acum, felicitari. Cer scuze, dar nu mai retin exact ce model ai ales pana la urma. Mai scrie-ne ce noutati si probleme intapmini, si spor la lucru.
Ca o completare la ce a spus Vali, am sa vin cu un exemplu din experienta proprie. La barcoiul meu au fost niste zone cu curbura mare la placaj, pentru coasere am folosit fasete (soricei...) de plastic. Dupa ce am pozitionat totul corect am chituit zonele dintre cusaturi, procedand asa nu s-a dezlipit si nu a pocnit nimic. Constructia a fost un pic diferita, am construit intai o osatura longitudinala din stringheri pozitionati exact pe imbinari. Intrucat nu ai chituit inca tot, poti adauga niste elemente asemanatoare, daca ai rabdare sa indoi sipci de lemn la abur si sa le startifici.