Deci....asa cum aproape toti Romanii incep o discutie.... vreau o elica noua pt motoras...Am un mercury 4t 60 cai si as vrea sa am ca si elica de rezerva elica de pe motor iar cea noua sa fie una de viteza...CE RECOMANDATI ??? Unii spun ca cei de la suzuki au o elica destul de performanta si se potriveste...este un pic mai mare la pala si mai cupata un pic...dar ce efect are asupra transmisiei??? Astept recomandarile voastre.
Ce inseamna mai mare la pala? :o
O elice de viteza are pas mai mare si diametru un pic mai mic. Dar merge ...daca ai greutate totala mai mica...altfel nu va ajunge la turatia maxima (WOT) la care mororul are puterea maxima. Ai turometru?
Mercury fata de Suzuky are alt raport de transmisie. Alt cuplu ...alt diametru la elice . Nu e suficient sa se potriveasca pe ax. Poti pune o elice tot de Mercury cu pas mai mare. Urmatoarea.
Dar nu cu diamertul mai mare...ca suprasoliciti motorul, si nici viteza mai mare nu obtii
Vrei viteza. Puterea =Forta x viteza... Forta este forta de frecare (cu apa, aerul) ...
Deci tu ai 60 de cai. Pt a mari viteza trebuie sa scazi forta de frecare. Asa ca primul lucru ...micsorezi apasarea normala ...Greutatea ! :P
Asta o faci simplu ...Scoti tot ce nu-ti trebuie din barca. Daca scoti 15% ...poti pune in loc de elice cu pas de 13 una cu pas de 15... Asta daca si barca vrea...Daca are forma de glisare si daca e stabila la noua viteza de glisare ...care creste ...teoretic cu 15 %.
Are pala mai lunga decat cea de la mercury..practic acum intre pala si placa anticavitatie sunt 3 cm (aprox) ...daca as monta cea de la suzuki nu ar mai ramane 3 ci maxim 1 cm (aprox)...la asta incercam sa ma refer.
Adica are diametru mai mare !!! NU E Buna .
Pt. viteza trebuie pas mai mare si diametru mai mic.
Pt . tractiune se foloseste diametru un pic mai mare, pala cu suprafata marita si pas mai mic.
In principiu un mercury 60 , in 4 T are 995 cm3 si 1.83 raport de transmisie. ( Daca nu e Big foot. )
Dar mai bine gaseste-ti tu elicea...
http://www.mercurymarine.com/propellers/prop-selector/# (http://www.mercurymarine.com/propellers/prop-selector/#)
Motorul daca este asta...EFI ...are 1.83/1 raport, daca e Big foot are 2.33/1 . Deci elici total diferite.
http://www.mercurymarine.com/engines/outboards/fourstrokes/40-60/?model=5 (http://www.mercurymarine.com/engines/outboards/fourstrokes/40-60/?model=5)
Multumesc mult de informatii....am intrat...am vazut ...mai trebuie sa invat cate ceva...sa fiu pe deplin lamurit.
@Catalin
Daca gasiti rezolvarea, va rog sa ne-o impartasiti si noua.
Din ce am citit in tot ce am gasit pana acum se pare ca pt efi 4t 50 hp ar fi buna ca elica de viteza ...o elica in 4 pale care se numeste spitfire. are pala mica si pasul mare. Dar sunt novice...drept pentru care recomand citirea cu atentie informatiile de pe siteul celor de la Mercury.
este edificator acest siteu http://www.mercurymarine.com/propellers/prop-selector/# (http://www.mercurymarine.com/propellers/prop-selector/#)
Spitfire for deep-v aluminum fishing boats powered by 25hp to 125hp outboards
Spitfire Pontoon - the best pontoon prop in the Mercury line up, featuring the extra holding and lift to wake up the performance of your pontoon run by a 40hp to 60hp BigFoot or 75hp to 125hp outboard
sa vedem cat costa asa ceva in Romanica....ELICA SPITFIRE MERCURY (http://www.youtube.com/watch?v=Bnh2NbveIXI#)
si de aici putem si comanda...dar ca deobicei nu le gasim usor in Romania
http://www.propline.com/Select-Boat-Props-By-Brand/Michigan-Wheel/Vortex_Aluminum_Propellers/Mercury_Mariner/25_80.htm (http://www.propline.com/Select-Boat-Props-By-Brand/Michigan-Wheel/Vortex_Aluminum_Propellers/Mercury_Mariner/25_80.htm)
nu ai inteles...
Aia e elice pt Big foot ... Este pt Mercury cu cizma mare... E cizma de la 115 cai . Elicea are diametru de 13 inch ...cat janta de dacie !!! raport de transmisie 2.33 . Am mai scris ...
O elice de viteza NU are 4 pale . Aia e elice de tractiune. Are 3 pale si pas mare ...15, 16 17 " .
Tot ce este posibil...de aceea am zis ca sunt novice ...dar dupa pasii de pe siteul mercury cam asta spune. In primul pas alegi tipul de barca ..iar eu am ales fish & ski...apoi in pasul 2 am ales top speed...apoi in pasul trei am trecut prin ce zic ei sa alegi pana la motor"50 EFI 4 cyl 955cc" si la ultima caseta 50-60 HP 4 cyl 4-s...si da spitfire la configuratia data.
YOUR SETUP
Boat Type: Fish and Ski
Usage: Top Speed / 0ft elevation
Engine Manufacturer: Mercury
Engine Type: Outboard
Engine Year: 2006
Number of Engines: Single Drive
Engine Family: FourStroke
Engine: 2006 Mercury 50 EFI 4cyl (995cc)
Drive / Gear Case: 40-50 HP 3cyl 2-S, 50-60 HP 4cyl 4-S, 1.83 Ratio
De aceea am zis...nu ca as fi un priceput...am zis ca sunt novice.
Si astia de la Mercury zic de ea.....
SpitFire
Once again Mercury Propellers has re-written the rules of propeller design and engineering. Who says you have to compromise top-end speed to get the acceleration and holding of a four-blade propeller? With the Spitfire you can finally have both!
Spitfire's breakthrough design features the most aggressive geometry available in an aluminum propeller. It has more cup for best-in-class acceleration and holding, and tenacious grip in turns. Its high-rake, reduced diameter design helps maintain top-end speed.
E posibil sa fie o elice hibrid ...am citit ! Its high-rake, reduced diameter...+cup.
In principiu elicea de viteza are pas mai mare si diametru mai mic .
Ce pas are elicea ta acum ? Daca pe elice scrie 10 3/8 x13 ?? 10 3/8 ar fi diametrul si 13" pasul.
O elice de viteza pt acelasi motor va fi 10x16 ...de exemplu.
1 . Stii ce greutate are barca ta , cu motor, benzina , oameni...greutatea totala cu care vrei tu sa alergi ?
2. Ce viteza iei acum ...si cu ce elice ?
3. Ce turatie are motorul cu elicea actuala ?
Facem un calcul si vedem ce elice ar merge ...
Ok ...ma bucur ca sunt persoane pricepute....sa ne aprinda si noua novicilor bobina...ca dee e bobina e lumina.... nu-i bobina nu-i lumina. Ma uit si revin cu informatii. Motorul este nou pt mine...abia l-am montat..este un 50 efi 4t si are elica standard. Nu am facut teste...inca...abia astept. Dupa ce fac testele cu 4+1ori 2 copii la bord ...vad ce viteza prind, ce turatii am, ca greutateaaa ...am sa vad unde pot sa ma cantaresc cu rezervorul plin si cu toate modificarile facute la barca.
Mersi oricum de informatiile primite
Am fotografiat codul de pe elica...daca se intelege ceva????
Pare sa fie cu pas de 11 . Asta inseamna ca e de tractiune. Merge cam la 43 km/ora ...la 5500 rot/min cu raport de transmisie 1.83/1. Daca atat are motorul tau. Cu o elice cu pas de 13' va merge un pic mai repede, dar cu barca usurata.
Trebuie totusi sa stii greutatea barcii ...Si calculam viteza maxima la care poate ajunge...si pasul pt. elicea potrivita.
Ok...daca tot a inceput sa se incalzeasca am sa ies sa vad unde o cantaresc...cu plinul facut...apoi ce pun in continuare pe ea am sa tin cont. Si vedem exact ce elica pot sa am de rezerva.
Catalin, vezi ca Fritz are dreptate, e bine pregatit stie ce spune
Am vazut ca e bine pregatit...si ma bucur ca ma pot folosi de cunostintele lui...Nu stiu daca azi pot sa ajung sa cantarasc dihania..dar sigurrrr saptamana asta am sa ma dau peste cap. Am un program incarcat cu munca pana la 17.30. Pana plec de la birou, pana ajung sa agat dihania de masina...sa ajung pe le cei de pe langa Real care vand nisip..sa o pot cantari......se face foarte tarziu. Si sper sa nu inchida astia de pe la firmele cu cantar. Dar ma dau peste cap sa reusesc.
Mihai ...am un p3..dar nu am hdd la el...am cautat prin sh-seniile pe care le am dar nu am gasit unul compatibil cu el. Dar daca se mai completeaza si de ceilalti doritori cred ca o sa fie ok. In rest l-am probat porneste....pitaie, maraie, pocneste...face ce trebuie sa faca un SH. Sper sa-ti fie de ajutor....
Fritz ...cu elica asta am prins pe Brates...65...nu pentru mult timp...ca motorul e inca in ...rodaj.
Deci doar asa sa vad ce poate motorul cu elica asta...Ce i-mi pare rau e ca nu am facut poze..dar beleam ochii dupa plase ca sa nu ma tai cu baietii de le-au intins. Cu ochii mei am vazut pe la 55 dupa care am zis nevestimii sa se uite ea la cat ajung. Deci sunt multumit de ea, nu vreau mai mult .
Salut.Se pare ca problema s-a rezolvat ! Deci elicea are pas de 14'' sau 15'' ! Nu are 11'' !
Sa zicem ca i-ai dat blana 6000 de ture ....
6000/ 1.83=3278 rot/min la elice .
3278 x 14 x 25.4 =11656568 mm/min . Inmultim cu 60 si avem
69939408 mm/ ora......adica 69,9 Km/h.....viteza teoretica.
Practic avem si o alunecare ...0,9 ....0,8,in functie de incarcarea barcii...Tinand cont ca erati doar doi, si barca are forma buna' putem lua un 0.85....0.9.
Deci 69,9 x 0,9 = 62,9 .....km/h
Cu pas de 15 ar fi 67,4 km/h--maxim.
E undeva pe aici. 14 cuped . Daca merge e ok .Bani de benzina sa ai ,ca de apa nu duceti lipsa !
Ca deobicei esti super tare la informatii...MULTUMIM ca le si impartasesti cu noi. Si cand am zis ca sunt multumit am zis de barca nu de nevasta.
incerc sa ajut pe fiecare,
Am uitat ...Iti atasez un tabel cu vitezele in functie de pas si turatie intre 5000 si 6000 ...
Daca era cu pas de 11 ...la 6000 ajungeai la 50-51 km/h.
Ca sa ajungi la 65...trebuie pas de 14+ ...
Fritz am tot cautat programelul ala si n-am gasit niciun link bun de download, ai salvat linkul in vreun bookmark ceva?
Am scris si eu un articol despre elice, poate ajuta pe cineva: Alegerea elicei (http://motoare-barca.ro/alegerea-elicei/).
Programul nu e free! Nu ai de unde sa-l iei. :)
Despre elici sunt foarte multe de spus ...
revitalizez acest topic, pentru ca ma preocupa o problema similara.
Am un yamaha 9,9 cai 2t , pe care il voi modifica la 15 cai. Acum elica este 9 1/4 x 9 3/4 , este practic pe mijlocul plajei intre viteza si tractiune.
barca pe care o astept e cea din link http://www.subito.it/nautica/starcraft-venezia-81781054.htm (http://www.subito.it/nautica/starcraft-venezia-81781054.htm) si vreau sa am posibilitatea de a folosi o elica mai de viteza (de rezerva sau pentru cand merg singur). Ma gandeam la pas 11 sau 12 pe acelasi diametru sau eventual 10 1/2 ca sa o pot fololosi atunci cand suntem 2 in barca.
Recomandari? opinii? Multumesc