Subscriu la părerea Pelicanului, mai puţin la traversada de mare anvergură V-A
Depinde mult de ce timp ai.
Am parcurs bucăţi din distanţa asta cu bărci diverse, de la cea proprie de 6,90m (2,5to), care este foarte ok pentru drumul ăsta (5 zile Mangalia - Samothraki/Limnos cu navigaţia de larg) şi cu care am mers de mai multe ori la Istanbul sau măcar la Rumelifeneri (2-3 zile), până la 13m, Lesbos-Mangalia, cu care am făcut chiar puţin, parcă sub 4 zile. Pentru 3 persoane recomand o barcă de 3 cabine.
Nu aş merge cu bărci uşoare gen McGregor 26 decât dacă mergeţi costier şi nu aş traversa Egeea vara cu aşa ceva.
Dacă doriţi să traversaţi Egeea, o barcă mai mare şi mai grea (cea cu 3 cabine) e mai ok.
Pe de altă parte, dacă vreţi mult la vele, e mai uşor să tragi de velele unei bărci cu 2 cabine.
Am avut şi eu această nostalgie livrească a navigaţiei la Istanbul. Am mers de fiecare dată pe larg deoarece am parcurs separat litoralul bulgăresc. Dacă aveţi timp la discreţie merită câteva opriri şi la bulgari (Varna, poate Nesebar, Sozopol, Ropotamos şi rezervaţia Primorsko, obligatoriu Tsarevo). Dacă nu, nu.
În Egee, dacă aveţi nostalgia Levantului şi barca duce 6-7 Bft, recomand Chios şi Samos, adică coasta de est. (Desigur şi Lesbos) Puteţi după aceea traversa spre Peloponez. Sunt o groază de insule frumoase pe parcurs, treceţi prin inima Cicladelor.
Dacă nu vreţi asta şi barca ori vremea sunt ok, ruta clasică e Limnos - Af Ef - Evia/Andros - Kea. Sugerez alternativa mai lungă Lesbos - Andros. Andros e şi ea foarte frumoasă, cu trasee de trail prin pădure şi peisaje spectaculoase.
Dacă vremea sau barca sunt cam la limită, puteţi naviga într-o zi cu vreme bună la ieşirea din Dardanele pe la nordul Limnos şi apoi Sporade, poate golful Volos, apoi prin spatele Eviei. Probabil nu va fi cazul dar ca idee. La întoarcere însă s-ar putea să fie preferabil.
În sezon Egeea a devenit aglomerată, este şi foarte cald pe uscat.
Pentru Egeea şi Turcia (Marmara) sunt cărţile pilot ale lui Heikell, aplicaţiile pe telefon (Navionics şi Navily) şi resurse destule pe net. Pentru Bulgaria nu ştiu ceva tipărit ok, dar poţi întreba concret şi probabil ştim ce şi cum.
La turci sunteţi în tranzit, e ok. Dacă vreţi să opriţi (oficial) devine mai complicat şi mai ales costisitor.
În Egeea cu o barcă sub 7 metri se plăteşte doar cheiajul (inclusiv la cheul public aparent gratuit). Ancorajul nu se plăteşte
Ca acte, actele bărcii şi asigurare, permis de navigaţie şi radio, un crew list de formă. Puteţi intra direct în orice port cu port police cât timp nu aţi oprit (oficial) în Turcia. Veniţi din Schengen (şi înainte era ok: veneam din România).
Dar probabil că veţi avea una mai mare, ocazie cu care va trebui să faceţi intrarea într-un port de intrare, să aveţi crew list-uri şi să plătiţi eTepai, care include utilizarea cheului public gratuit când prindeţi aşa ceva. Multe costă suplimentar, dar costul e moderat (vedeţi Navily).
Costurile: dacă rezolvaţi costurile cu barca, ce trebuie şi adusă, de regulă, înapoi, şi nu intraţi în Turcia, costurile sunt moderate. Motorină ce consumaţi, mâncare dacă vreţi să gătiţi, eTepai vedeţi pe net, costul marinelor îl găsiţi pe Navily, costul serii la tavernă puteţi să puneţi pe la 20€/persoană.
Un capitol separat îl constituie vizitatul insulelor. Sunt unele mici, le vizitezi cu barca din port în port, asta dacă ai timp. Dacă nu, o oprire, o tavernă, o plimbare şi asta e. Cele mari însă merită o maşină închiriată şi făcut turul insulei. Asta devine costisitor dacă aveţi timp şi chef de mai multe insule, însă merită. Muzeele costă de genul 2€-5€ per persoană. Vinul local e deseori scump, în fine. Căutaţi info despre ce vă interesează pe insule, dacă e să le vizitaţi exhaustiv celor mari gen Lesbos, Chios, Samos le puteţi dedica liniştiţi câte o săptămână, iar unora mai mici gen Andros sau Icaria 3-4 zile (cu maşina).
Depinde mult să găsiţi barcă. Pentru un asemenea drum, mai ales dacă e one-way, şi în mijlocul sezonului, e rară o astfel de barcă. Practic de la disponibilitatea bărcii şi a concediilor voastre vă puteţi construi planul călătoriei.

Am parcurs bucăţi din distanţa asta cu bărci diverse, de la cea proprie de 6,90m (2,5to), care este foarte ok pentru drumul ăsta (5 zile Mangalia - Samothraki/Limnos cu navigaţia de larg) şi cu care am mers de mai multe ori la Istanbul sau măcar la Rumelifeneri (2-3 zile), până la 13m, Lesbos-Mangalia, cu care am făcut chiar puţin, parcă sub 4 zile. Pentru 3 persoane recomand o barcă de 3 cabine.
Nu aş merge cu bărci uşoare gen McGregor 26 decât dacă mergeţi costier şi nu aş traversa Egeea vara cu aşa ceva.
Dacă doriţi să traversaţi Egeea, o barcă mai mare şi mai grea (cea cu 3 cabine) e mai ok.
Pe de altă parte, dacă vreţi mult la vele, e mai uşor să tragi de velele unei bărci cu 2 cabine.
Am avut şi eu această nostalgie livrească a navigaţiei la Istanbul. Am mers de fiecare dată pe larg deoarece am parcurs separat litoralul bulgăresc. Dacă aveţi timp la discreţie merită câteva opriri şi la bulgari (Varna, poate Nesebar, Sozopol, Ropotamos şi rezervaţia Primorsko, obligatoriu Tsarevo). Dacă nu, nu.
În Egee, dacă aveţi nostalgia Levantului şi barca duce 6-7 Bft, recomand Chios şi Samos, adică coasta de est. (Desigur şi Lesbos) Puteţi după aceea traversa spre Peloponez. Sunt o groază de insule frumoase pe parcurs, treceţi prin inima Cicladelor.
Dacă nu vreţi asta şi barca ori vremea sunt ok, ruta clasică e Limnos - Af Ef - Evia/Andros - Kea. Sugerez alternativa mai lungă Lesbos - Andros. Andros e şi ea foarte frumoasă, cu trasee de trail prin pădure şi peisaje spectaculoase.
Dacă vremea sau barca sunt cam la limită, puteţi naviga într-o zi cu vreme bună la ieşirea din Dardanele pe la nordul Limnos şi apoi Sporade, poate golful Volos, apoi prin spatele Eviei. Probabil nu va fi cazul dar ca idee. La întoarcere însă s-ar putea să fie preferabil.
În sezon Egeea a devenit aglomerată, este şi foarte cald pe uscat.
Pentru Egeea şi Turcia (Marmara) sunt cărţile pilot ale lui Heikell, aplicaţiile pe telefon (Navionics şi Navily) şi resurse destule pe net. Pentru Bulgaria nu ştiu ceva tipărit ok, dar poţi întreba concret şi probabil ştim ce şi cum.
La turci sunteţi în tranzit, e ok. Dacă vreţi să opriţi (oficial) devine mai complicat şi mai ales costisitor.
În Egeea cu o barcă sub 7 metri se plăteşte doar cheiajul (inclusiv la cheul public aparent gratuit). Ancorajul nu se plăteşte

Dar probabil că veţi avea una mai mare, ocazie cu care va trebui să faceţi intrarea într-un port de intrare, să aveţi crew list-uri şi să plătiţi eTepai, care include utilizarea cheului public gratuit când prindeţi aşa ceva. Multe costă suplimentar, dar costul e moderat (vedeţi Navily).
Costurile: dacă rezolvaţi costurile cu barca, ce trebuie şi adusă, de regulă, înapoi, şi nu intraţi în Turcia, costurile sunt moderate. Motorină ce consumaţi, mâncare dacă vreţi să gătiţi, eTepai vedeţi pe net, costul marinelor îl găsiţi pe Navily, costul serii la tavernă puteţi să puneţi pe la 20€/persoană.
Un capitol separat îl constituie vizitatul insulelor. Sunt unele mici, le vizitezi cu barca din port în port, asta dacă ai timp. Dacă nu, o oprire, o tavernă, o plimbare şi asta e. Cele mari însă merită o maşină închiriată şi făcut turul insulei. Asta devine costisitor dacă aveţi timp şi chef de mai multe insule, însă merită. Muzeele costă de genul 2€-5€ per persoană. Vinul local e deseori scump, în fine. Căutaţi info despre ce vă interesează pe insule, dacă e să le vizitaţi exhaustiv celor mari gen Lesbos, Chios, Samos le puteţi dedica liniştiţi câte o săptămână, iar unora mai mici gen Andros sau Icaria 3-4 zile (cu maşina).
Depinde mult să găsiţi barcă. Pentru un asemenea drum, mai ales dacă e one-way, şi în mijlocul sezonului, e rară o astfel de barcă. Practic de la disponibilitatea bărcii şi a concediilor voastre vă puteţi construi planul călătoriei.