Afişare Mesaje

Aici puteţi vedea mesajele acestui utilizator. Sunt afişate doar mesajele făcute în secţiuni în care aveţi acces.


Mesaje - crysty

Pagini: [1] 2 3 ... 10
1
Salut OvidiuDP,
Multumesc pentru comentarii, eu nefiind de profesie am recurs la ceea ce am gasit si mi s-a parut mai bun cu o montare mai facila si inretinere zero.
Vin cu completari si in acest fel incerc sa raspund la intrebarile adresate.
Cel mai mult mi s-au descarcat bateriile inainte de a avea montat sistemul solar, si atunci tensiunea a coborat la 12.2V (dupa ce spunea GPSul), dar asta dupa 3 zile. De mentionat ca in fiecarezi mergeam cam 40 - 60 minute cu motorul - deplasare de la pensiune la locuri de pescuit. Dupa montarea sistemului solar nu mi-a coborat tensiune la bateria auxiliara mai jos de 12,5V. Pe afisajul BM-ului imi indica si cat este incarcata bateria si nu a coborat mai jos de 70% in conditiile a 2 zile ploaie, nori si toamna inceput (octombrie anul asta la inceput).
Am ales 2 panouri de 110W din dorinta de a avea un exces de putere pe timp insorit si o incarcare optima pe timp noros si ploaie ceea ce am reusit, zic eu. Cand am cumparat barca nu m-ama gandit si nu am fost sfatuit de nimeni, cumparand 2 baterii cea de 100A a venit livrata cu motorul si barca "as default" iar cea auxiliara am cumparat-o separat - la acea vreme visand sa mai pun un frigider pe barca. Visul de atunci s-a implinit si punand frigider (initial de imprumut) am constatat ca imi mai trebuie o sursa de incarcare baterii. Am tot intrebat in stanga si in dreapta colegii de pe electric si toti mi-au spus ca nu se pricep la instalatii solare - atunci mi-am luat inima in dinti si am incercat sa studiez singur luand deciziile care le-am luat. Pentru sezonul viitor vreau sa renunt la bateria de 100A pentru un AGM de 80 sau 100Ah daca va fi posibil deep cycle; atunci voi schimba bateria de 75A pe service si noua pe auxiliar.
Motorul nu este asa de mare ca al tau...numai 115Cp, iar din ceea ce spune constructorul poate debita alternatorul @ 35A care este cu muuult peste necesarul bateriilor (nu mai spun de o singura baterie).
Cand stateam la pensiune luam frigiderul de pe barca si-l bagam noaptea la 220V ducandu-l la -16°C, astfel a doua zi pentru ceva timp nu mai pornea, dar asta venea la pachet cu o mancare congelata (carnea) care era necesar sa o scot din timp din frigider sa o las sa se decongeleze. (avantaje/dezavantaje).
Pentru mine inca este neclar cum poate un MPPT sa aduca un + de energie - eu stiu ca orice se transforma are pierderi procentuale dar se pare ca acest MPPT aduce de undeva energie (face boost) dar s-ar putea sa fie ceva fals cu tenta comerciala numai.

2
Cafenea - Discutii generale / Re: Siguranta navigatiei
« : Octombrie 24, 2019, 12:30:33 p.m. »
Am fost si am vazut-o live dupa eveniment - scufundata la cheu (cred ca au umplut-o cu apa).
Nu cred ca vor fi rapoarte care sa ne arate adevarul pentru ca era un obiect (barca) privat si nu o societate care sa il aibe in patrimoniu.
Stim cu totii ca facem pe barci diferite "imbunatatiri", care sa ne creasca gradul de confort, si de asemenea am simtit dese ori mirosul de benzina in diverse imprejurari, atat pe apa cat si pe uscat, cand pregatim barcile. Totodata, de nenumarate ori am desconsiderat mirosul de benzina prezent pe barca spunand ca nu se poate intampla nimic. Iata ca in cazul mentionat se poate sa se fi acumulat gaze/vapori de benzina care s-au auto aprins sau s-au aprins de la o scanteie (contact imperfect etc). Este vorba numai de o supozitie si nicidecum de ceea ce s-a intamplat acolo in realitate....realitatea o cunosc numai cei ce au fost aruncati in apa de suflul exploziei. Avand in vedere ca este vorba de o barca, poate dam de cei ce au lucrat pe acea barca sau poate aflam din diverse surse despre cauza reala a evenimentului. Proprietarii barcilor vecine afectate stiu cu siguranta despre ce a fost vorba, la fel si cei ce au in proprietate marina unde era barca (accesul fiind controlat).

3
Dometic 50 CFX

4
Frigiderul ia cam 5A la 5,2A cand merge, iar pe timp de vara porneste des chiar si noaptea. Totul este functie de temperatura ceruta a fi mentinuta in frigider, eu merg pe +2°C si atat berea cat si mancarea este ok.
Inca ma mai gandesc pentru a schimba bateria de la motor si anume cred ca voi opta pentru un AGM de 75-80A dar asta mai la primavara (sa fie mai proaspata).

5
Ce sa zic.... bateria de 100 era deja bolnava dupa numai 1 an de fuctionare - cred ca in urma legarii in paralel cu cealalta - si nu mai tinea curent peste iarna stand la caldura in casa. Cealalta nu are treaba si chiar dupa iarna nu necesita incarcare. Ai dreptate cu muzica pe masina si la fel este pe barca - eu am incercat vara ce doar a trecut si a mers fara probleme, anul ce vine planuiesc sa o schimb.
Referitor la santina, eu nu tin barca pe apa decat atunci cand sunt in delta la pescuit, altfel barca sta pe peridoc. Inca nu am avut probleme cu pompele de santina cu toate ca una mi-a pornit automat cand era barca prea incarcata si a dat afara apa din santina. Barca este deja la a 3-a iarna si nu s-a intamplat nimic pana acum cu inghetul (de obicei suflu toate gaurile de pe corpul barcii cind o bag la iernat - cele 2 pompe de santina, scurgerile pluviale, scurgerea de la livewell si cele aspiratia pompelor de pe fundul barcii, la fel procedez cu motorul). Sper sa nu se strice "inca"....om vedea la primavara cand facem o inspectie la tot.
Nu consuma mult acele iluminari ale butoanelor? Butoanele mele nu sunt luminate si nici nu am simtit nevoia de a le ilumina - nu merg noaptea iar daca mai intarzii pe undeva si ma prinde seara....ma descurc si fara. Imi pare rau de pompa aceea si multumesc pentru sfat; cred ca am sa pun un led de semnalizare in bord (chiar daca butoanele de comanda ale pompelor sunt iluminate la functionare) pentru a putea identifica cand functioneaza pompa de santina....aprins cand functioneaza.
Schema prezentata este functionala de 1 an - fara probleme.

6
Minusul...da, asa trebuie - este prevazut in cartea tehnica a controllerului.
Smartpass nu are minus.
Ai dreptate in ce priveste legarea BM1 ..... dar, am preferat sa il leg acolo pentru a putea vedea daca este alimentat frigiderul sau nu. Imi este mai usor sa imi arunc un ochi sa vad daca mai merge BM1 decat sa ridic capacul la frigider. Rolul Smartpass in cazul meu este de a taia alimentarea la frigider in conditii de siguranta pentru baterie - nu lasa consumarea totala a bateriei.
Cele 2 baterii sunt diferite una de cealalta in sensul ca una are 100A Cyclon - fabricatie RO si una este AGM Deep Cycle Optima de 75A fabricata in USA - cea de service. Bateria motorului este cea de 100A. Ai dreptate cand te referi la bateria de start ca are legati toti consumatorii traditionali, dar am avut in vedere ca in timpul mersului, D250SA cu Smartpass 120 sunt ca si power manager si distribuie incarcarea dupa necesitati; nefiind probleme cand motorul merge. Problema apare cand motorul este oprit iar power managerul are in vedere mereu mentinerea bateriei de start incarcata si apoi incarca bateria de service. Cand stationez nu folosesc nimic in afara de frigider si uneori aparat de radio in surdina, care consuma fff putin. CTEK nu furnizeaza curent din bateria de start pentru a ajuta bateria de service - practic sunt izolate una de alta.
O proprietate f buna a ansamblului CTEK este ca permite ajutorarea bateriei de start numai o singura data, din bateria de serviciu,  cand prima nu poate porni singura motorul.

7
Bateriile sunt cele ce au pe + heblu. Numai bateria de start are montat pe + pana in heblu conexiunea pt pompele de santina fata si spate. Practic minusul se intalnestepe acea borna a lui D250SA care este minusul general - minusul fiind comun pentru toata schema, iar prin intermediul impamantarii motorului este pusa la pamant.
Shuntul este cel din kitul CTEK 140A - am gasit tot intr-un pachet si mi s-a parut mai avantajos decat sa le cumpar separat.
BM1 este acel afisor care imi arata statusul bateriei de service (nu principala) si se leaga la shunt conform schemei atasate.

8
Buna dimineata,
Am atasat schema electrica a instalatiei electrice de pe barca. Schema include si panourile solare.
Cand am facut practic legaturile, a trebuit sa trec de la un singur heblu la 2 deoarece primul punea in paralel cele doua baterii si nu era ok pentru ce urma. A trebuit sa modific si conexiunile pentru firele groase. Cum am procedat - am sertizat papuc la capul firului si am cositorit. Ca si tehnica de cositorire - incalzit papucul la o temperatura necesara topirii fludor-ului (incalzire folosind un letcon cu flacara); la acea temperatura cositorul se topeste si patrunde in snopul de fire de cupru curgand printre acestea pana sub papuc si chiar ducandu-se mai mult. Cand de jur imprejururul cablului la iesire din papuc a fost cositor am oprit incalzirea si am lasat sa se raceasca. Am pus apoi @ 5 - 8 cm de termocontractibil cu adeziv si l-am incalzit pana a luat forma conexiunii (am avut grija ca termocontractibilul sa fie peste partea sertizata a papucului si deasemeni peste izolatia originala a cablului cel putin 3cm). Inverzirea aratata de colegi este datorata unei lipituri "seci" adica nu s-a obtinut temperatura optima pentru lipire si parte a firelor de cupru au ramas expuse atmosferei - da este vorba de oxidarea cuprului care este accentuata in cazul cablurilor sub tensiune (cocleala).

9
Salut!
Am pus la punct un sistem solar pe barca si as vrea sa vi-l impartasesc. Initial va voi da materialele folosite apoi schema electrica si apoi concluziile mele personale referitoare la investitia facuta si la gradul de eficienta/confort al intregului ansamblu. Daca nu va e cu suparare, am sa va rog sa imi impartasiti parerea voastra asupra sistemului si daca identificati vre-o greseala sau o posibila viitoare problema va rog sa o subliniati pentru a o putea discuta. Cred ca acest lucru este benefic pentru toti cei interesati.
Am urmarit cu interes cum s-a construit canoea solara si as vrea sa-l felicit pe detinator pentru consecventa si realizare. Daca initial am fost sceptic de finalitatea lucrarii si mai ales de eficienta puterii solare convertite in alimentarea bateriilor care vor alimenta motoru propulsor, am vazut ca se poate si asa. Felicitari pentru proiect si realizare. Acum, materialele folosite in micul meu proiect sunt:
 - 2 panouri solare Lensun de 110W fiecare (semiflexibile) cu un curent max 6,47A si o tensiune de 17V cu o eficienta de 18%
 - CTEK 140 - cuprinde CTEK 250ds si CTEK 120 smartpass
 - cabluri de 6mm si mufe/papuci - pentru panoouri mufe MP4 parca.
Trebuie spus ca am aplicat aceste materiale pe barca unde aveam deja un sistem de 2 baterii pe care l-am modificat usor.
Scopul acestei investitii a fost de a incerca sa devin independent d.p.d.v. energetic pentru a mentine in functiune un frigider Dometic 50 CFX pentru o saptamana cel putin.
Voi cauta schema folosita si o voi atasa spre analiza. Acesta schema am implementat-o pe barca si am folosit-o toata vara in incursiunile mele in delta.

11
Zenit 50 - eu am fost fericitul proprietar al primei barci de acest tip. Cred ca intre timp producatorul a mai lucrat la ea si a mai imbunatatit-o cu toate ca eras f buna si asa. Faptul ca ai avut, sau inca mai ai B5, de la acelasi producator este un plus deoarece esti familiarizat cu comportamentul nautic al acestor tipuri de barci.Eu am avut montat pe barca un motor Mercury de 25 cP si simteam lipsa unuia de 30 sau 35cP in special cand mergeam la pescuit si cum eu numai la pescuit mergeam, simteam acesta lipsa mereu. Nu as vrea sa ma intelegi gresit, dar eu vroiam sa ajung mai repede la locul de destinatie si din acesta cauza simteam lipsa unui motor mai mare. Barca fiind mai lata @1,7m la zona maestru ii confera o stabilitate mai mare decat B5. Am probat barca stand in picioare pe bord la acesta zona si nu lua apa ramanand inca 20 - 25cm pana la apa. Recunosc, cand aveam barca eram incepator (nu ca acum as fi avansat) si am avut ceva istorii din nepricepere in ale conducerii, dar cu toata nepriceperea mea nu m-am rasturnat niciodata chiar daca din acest motiv am facut barca jumatate cu apa ajutat fiind de catre un "bizon" pe canalul ingust de la Gorgova spre Mila 23 si de atunci am ramas stresat de cei ce vin din spate si de siajul lor. Sa fim intelesi, nu este o barca glisoare in excelenta ci una de semiglisare datorita formei, dar se misca foarte bine atat la vasle cat si cu motor. Daca nu ai bagaj mult o poti glisa si atingi viteze bune si cu motor de 25cP, eu am facut-o dar mi-a fost frica pe atunci si am lasat-o mai moale. Cel mai bine ar fi sa faci o proba pe apa si sa te lamuresti singur daca ti se potriveste. Referitor la finisari - sunt de f buna calitate si ca si rezistenta a barcii trebuie subliniat ca este foarte bine facuta cu o grosime a fibrei care te face sa fii linistit atunci cand lovesti ceva sau cand o bagi pe mal de piatra. Inca o data - Probeaz-o si apoi vezi.

12
Echipamente si accesorii / Re: Aplicare numere pe barca
« : Septembrie 07, 2019, 06:32:40 a.m. »
Daca inca nu ai facut autocolantul, indicat ar fi sa ceri si folie de protectie UV peste acesta. Aceasta folie va face ca numarul aplicat sa nu se mai decoloreze de la soare.
Subscriu pentru curatarea locului unde urmeaza aplicarea si bineinteles nu atige cu degetele adezivulde pe autocolant pentru ca grasimile pielii conduc la deteriorarea adezivului in locul respectiv. Atentie si la bulele de aer ramase in urma lipirii - trebuie eliminate!

13
Legislatie / Re: INREGISTRARE AMBARCATIUNE IN BELGIA
« : Mai 02, 2019, 06:49:32 p.m. »
Chiar pentru 5 ani?
Nu cumva trebuie sa mai faci o inspectie intermediara la 2,5 ani?

14
O camera cu termoviziune este buna la depistarea animalelor pe 2 picioare despre care am mai auzit povestiri de furat motor, barca, undite etc. Mai este buna de asemeni la identificarea animalelor (vacilor, cailor) ce umbla slobode prin delta sau a enotilor(cel putin ii poti vedea unde sunt).

15
Arata superb. Felicitari pentru reusita. Cred ca si merge fain pe apa. Ai testat-o dupa reparatie?
Nu am inteles ceva din toata reparatia si anume de ce ai pastrat culoarea originala la menghina (suportul) de prindere al motorului in conditiile in care ai vopsit, si a iesit foarte bine, tot motorul?

Pagini: [1] 2 3 ... 10