Afişare Mesaje

Aici puteţi vedea mesajele acestui utilizator. Sunt afişate doar mesajele făcute în secţiuni în care aveţi acces.


Mesaje - Sam

Pagini: [1] 2 3 4
1
O aplicatie care va permite sa ascultati foarte usor, orice post de radio de pe glob! Poate fi folosita si de pe telefoanele mobile. Mi s-a parut interesanta.
https://radio.garden/listen/rock-fm/Tm8io0B0

2
Motoare / Re: Aditivi pentru benzina
« : Mai 17, 2019, 09:58:36 pm »
As dori sa multumesc tuturor colegilor pentru ca si-au impartasit experienta proprie! Ma asteptam sa fie si pareri contradictorii pentru un astfel de subiect  :); important pentru toata lumea este ca fiecare parere a fost argumentata! Pana la urma fiecare alege sa faca ce crede de cuviinta cu motorul propriu, important este sa ... aiba de unde alege  :)!
In cazul motoarelor pe injectie, cum procedam cand le stocam mai mult timp?  Lasam sa mearga pana consuma toata benzina de pe liniea de alimentare?
In manualul de utilizare al motorului meu (Suzuki DF 20, injectie, 4T), se recomanda lasatul sa mearga pana se consuma toata benzina doar pentru a putea fi transportat. La pregatirea de iarna, se recomanda umplerea rezervorului cu benzina stabilizata, apoi pornirea motorului la relanti timp de 5 minute pentru a distribui combustibilul stabilizat si apoi depozitarea in pozitie verticala. Insa nu precizeaza tipul de aditiv de stabilizare.
In specificatie e dat max 5% produsi oxigenati- cum e cazul alcoolului. Daca mai adaugati si voi s-ar putea trece de aceasta limita si afecta injectia. Dar aditivii vanduti pe piata sunt pentru altceva: gume in rezervor, curatare carburator si segmenti- care n-ar trebui sa apara daca se ia benzina de calitate. Nu vinde nimeni alcooli puri caci s-ar recunoaste implicit escrocheria cu apa.
Si inca ceva. Specificatia benzinelor spune max 5% produsi oxigenati, dar cum alcoolii sunt mai scumpi decat benzina, producatorii nu prea se indeamna sa procure si sa adauge alcool. Exista insa o directiva noua europeana care ii va obliga la asta (bio-compliance!). Rafinariile deja au proiecte in acest sens. De atunci nu va mai merge chestia cu alcoolul, daca ai motor cu injectie.
Tot in manualul motorului meu se recomanda folosirea unei benizne cu cifra octanica min. 91, continut de etanol (alcool) <10%, de metanol <5% si de MTBE (metil tert butil eter)<15%. Benzina Petrom de 95 (cifra octanica) contine: etanol<5%, metanol<1% si MTBE<5%, conform standadului de firma afisat pe site-ul lor. Deci in benzina Petrom, ar mai fi loc de adaugat inca ~5% alcool, in caz de apa in benzina. Totusi, probabil ca benzina din delta nu are nimic de-a face cu standardul Petrom... Anexez si standardul Petrom pentru benzina de 95 - se poate vedea si continutul de gume, care dau probleme pe timpul depozitarii indelungate!

3
Echipamente si accesorii / Re: Alegere Baterie
« : Mai 17, 2019, 09:20:45 pm »
Fara a fi vreun specialist in domeniu, as vrea sa impartasesc cu colegii de forum informatiile despre diversele tipuri de baterii plumb/acid pe care le-am gasit si pe care am incercat sa le pun cap la cap in cele ce urmeaza. Pe mine m-au ajutat sa iau o decizie, si sper ca vor fi de folos si altor colegi.

Bateriile Pb/acid se pot imparti in doua mari categorii: tip starting, pentru pornirea motoarelor si deep cycle si trei subcategorii: umede (wet cell, sau flooded), cu gel (gel cell) si AGM (absorbed glass mat).

Cele de tip starting (sau SLI – starting, lights, ignition) sunt proiectate sa livreze o cantitate mare de energie pentru un timp scurt (caracteristica buna pentru pornirea motoarelor auto, de exemplu!). Placile de Pb sunt mai subtiri si in numar mai mare, oferind o suprafata de reactie mai mare, necesara livrarii unei cantitati mai mari de energie intr-un timp scurt. De fapt, placile sunt compuse dintr-un fel de “burete”de Pb, care asigura suprafata mare necesara, dar daca o astfel de baterie este descarcata (deep cycled), plumbul din burete se consuma rapid si se depune la partea de jos. Bateriile auto ajung sa fie inutilizabile dupa un numar de 30 – 150 de cicluri de descarcare/incarcare, daca descarcarea este avansata, dar rezista la mii de cicluri, daca descarcarea este redusa, DOD= 2-5%, ca in cazul folosirii lor normale pentru o masina! Gradul de descarcare sau DOD (degree of discharge – DOD =0% echivaleaza cu baterie incarcata full, iar DOD = 100% echivaleaza cu baterie descarcata complet, epuizata).
In concluzie, aceste baterii nu sunt adecvate utilizarilor care presupun descarcari avansate, redresari mai rare si perioade lungi de depozitare fara a fi folosite! Pentru astfel de utilizari, cele mai recomandate sunt bateriile de tip deep cycle, prezentate mai jos.

Cele de tip deep cycle, sunt proiectate sa poata fi descarcate chiar pana la DOD = 80% in mod repetat. Acest lucru se datoreaza faptului ca placile sunt realizate din Pb solid, nu din “burete”. In acest fel, datorita suprafetei de reactie reduse, aceste baterii genereaza mai putina energie “instant”, dar datorita grosimii marite a elementelor de Pb, resista la un numar marit de descarcari avansate (pana pe la 80% din capacitate). Cu toate acestea, pentru maximizarea duratei de utilizare, este bine ca media descarcarilor sa fie limitata in jur de 50%, asadar e bine sa tineti cont de asta cand va alegeti bateria (Ah), in functie de scopul intrebuintarii!
Gradul de descarcare al unei baterii AGM deep cycle (DOD) poate fi estimat cu ajutorul tabelului de mai jos, folosind un voltmetru:

Nivel de incarcare   Tensiune <V>
100%                       13.00
90%                               12.75
80%                               12.50
70%                               12.30
60%                               12.15
50%                               12.05
40%                               11.95
30%                               11.81
20%                               11.66
10%                               11.51
0%                               10.50

Cele umede pot fi cu sau fara intretinere; la cele cu intretinere trebuie verificat periodic nivelul acidului si corectat daca este cazul prin adaugare de apa distilata (cum se facea odata...)

La bateriile AGM, electrolitul (acidul) este impregnat intr-o tesatura de fibra de sticla care vine in contact cu placile bateriei. De fapt, aceasta tesatura este strans intercalata intre elementele de plumb. Deoarece tesatura nu este saturata cu electrolit, in caz de spargere/crapare a carcasei bateriei, electrolitul nu se va prelinge in afara ei; tot din acest motiv, aceste baterii pot fi montate in aproape orice pozitie.
Aceste baterii au o rezistenta interna foarte scazuta (cam de 5 ori mai mica decat bateriile conventionale) si din acest motiv pot fi incarcate folosind un curent de incarcare mai mare; cu alte cuvinte, sunt mai tolerante in privinta redresorului folosit, putand fi incarcate chiar si cu alternatorul unei masini.
Pe timpul depozitarii, rata de autodescarcare este de max. 3%/luna, astfel incat chiar si dupa un an de depozitare (in conditii corespunzatoare!), ele pot fi reincarcate pana la aproape 100% din capacitate.
Din ce in ce mai mult, bateriile AGM incep sa le inlocuiasca pe cele cu gel, deoarece prezinta cam toate avantajele celor cu gel, dar fara dezavantajele lor.

La bateriile cu gel, electrolitului i se adauga un gelifiant (silicagel) si astfel din lichid, se transforma in gel. La fel ca bateriile AGM, si acestea prezinta avantajul ca pot fi montate in orice pozitie si electrolitul nu se poate scurge in afara carcasei.
Dintre dezavantaje, ar fi de mentionat ca sunt mai pretentioase in ceea ce priveste conditiile de reincarcare (redresare); trebuie folosit un curent mult mai mic de incarcare (1/20) pentru a preveni formarea de gaz in exces care poate duce le deteriorarea celulelor. Redresoarele obisnuite si alternatoarele auto nu sunt recomandate pentru incarcarea acestor baterii; este nevoie de un redresor care sa perimita reglarea curentului de incarcare la nivelul specificat de producator. La fel, si tensiunea de incarcare trebuie sa fie mai mica (cam de 5 ori) decat in cazul bateriilor umede (flooded) sau AGM. In caz de supraincarcare, se produc goluri in masa de gel care se traduc prin pierderi iremediabile de capacitate.

Mai exista un tip de baterii hibrid, tipul Marine. Acestea se incadreaza intre starting si deep cycle. La aceste baterii placile sunt compuse tot dintr-un “burete”de Pb, dar cu o textura mai grosiera si cu masa mai mare decat la bateriile starting. Evident, sunt un compromis intre cele doua.

Durata de viata a bateriilor deep cycle:
Desi in mod evident depinde de foarte multe variabile (gradul de descarcare, temperatura de folosire si depozitare, cat de dese sunt ciclurile de descarcare/incarcare, etc...), se pot totusi estima niste durate de utilizare minime/maxime, pentru diferite tipuri de baterii folosite in regim de deep cycle:
-   Starting (auto):    3-12 luni
-   Marine:      1-6 ani
-   AGM deep cycle:   4-10 ani
-   Gel deep cycle:      2-7 ani
-   NiFe (alkaline):      5-35 ani
-   NiCd:         1-20 ani
Ultimele doua le-am mentionat doar asa, ca sa nu ma oftic singur  ;D.

Factori care pot scurta viata bateriei:
-   Pauze foarte lungi intre incarcari; cu cat temperatura de depozitare e mai ridicata, cu atat trebuie scurtat intervalul dintre incarcari. Temperatura optima de depozitare ar fi in jur de 10 C.
-   Temperaturi prea mari sau prea scazute de depozitare sau utilizare
-   Descarcari avansate ale bateriilor de tip starting
-   Incarcari incomplete
-   Incarcari incorecte (curent si tensiune neadecvate tipului de baterie); in unele cazuri acestea pot deteriora iremediabil o baterie in decurs de cateva ore! In cazul supraincarcarii, bateria incepe sa se incalzeasca din ce in ce mai tare; daca sesizati acest lucru, este bine sa intrerupeti imediat redresarea – inseamna ca fie incarcarea este terminata si incepe supraincarcarea, fie redresorul (curentul si tensiunea de incarcare) nu e adecvat tipului de baterie!

Acestea fiind zise, alegerea tipului, modelului sau brand-ului bateriei ramane o preferinta personala; as aprecia daca ati mentiona, din experienta proprie, in continuarea acestui topic ce modele de baterie folositi, in ce regim de utilizare, ce brand-uri, etc.. Cu siguranta, unele sunt mai bune decat altele! La fel si preturile...

4
Echipamente si accesorii / Re: Alegere Baterie
« : Mai 17, 2019, 12:20:21 pm »
Iti multumesc, Bogdan!
Intr-adevar, acumulatorii auto nu sunt indicati pentru ce-mi trebuie mie! M-am mai documentat si eu si asta e concluzia la care am ajuns!
Cel mai nimerit tip de acumulator pentru ce vreau eu sa fac cu el pare sa fie AGM, deep cycle.
Toate bune!

Sent from my SM-G965F using Tapatalk


5
Echipamente si accesorii / Re: Alegere Baterie
« : Mai 16, 2019, 09:43:43 pm »
In asteptarea (tot mai grea…) a barcii mele din vis (ca sa-l citez pe Iulian Cioclin), imi tot fac de lucru cu diverse chestii conexe; de exemplu am cumparat deja un sonar si am inceput sa ma gandesc la ce baterie ar fi mai nimerita pentru a-l alimenta.
Motorul pe care l-am cumparat este cu pornire la sfoara si nu poate incarca bateria in mers.
Vreau sa folosesc bateria doar pentru a alimenta sonarul si eventual o pompa de santina; sonarul ia un curent maxim de 0,9 A si as vrea sa-l folosesc, la o iesire in delta, cam 6 zile, timp de 4-5 h/zi. In aceste conditii, este corect calculul: 0,9 A x 5 h/zi x 6 zile = 27 Ah? Daca da, ma gandesc ca o baterie de 25 – 30 Ah ar trebui sa fie suficienta.
Primul gand ar fi sa cumpar o baterie auto, dar am vazut in alte postari ca mai recomandate ar fi cele cu gel, insa sunt considerabil mai scumpe. Avand in vedere ca bateria va fi folosita doar pentru a alimenta sonarul, considerati ca merita sa cumpar una cu gel?
O alta varianta la care ma gandesc ar fi sa cumpar o baterie de capacitate mai mica (mai ieftina si mai usoara) plus un sistem mobil de incarcare solara. Ce parere aveti despre varianta asta?
Multumiri anticipate!

6
Motoare / Aditivi pentru benzina
« : Mai 16, 2019, 08:15:15 pm »
Seara buna,

Am cateva intrebari legate de aditivii pentru carburant ce pot fi folositi la motoarele in 4T si m-ar ajuta sa aflu parerile celor avizati:
1.   Se pare ca exista unii aditivi care cica ar imbunatati arderea benzinei cu un continut mai mare de apa, cum e cea care se vinde in delta; are cineva experienta cu asa ceva, sau tot filtrul decantor ramane sfant?! Daca se adauga un astfel de aditiv in benzina cu apa, se mai separa apa intr-un filtru decantor, sau devine perfect miscibila cu benzina si atunci nu se mai separa?
2.   Folositi aditivul de stabilizare a benzinei doar la sfarsit de sezon, la pregatirea pentru “iernat”, sau obisnuiti sa aditivati benzina si in timpul sezonului? Ce marci/tipuri de aditivi ati recomanda?
3.   Am vazut ca exista si aditivi pentru ulei, atat pentru cel de motor, cat si pentru cel de transmisie; foloseste cineva?

7
Despre pescuit in general / Re: Legislatie pescuit
« : Mai 10, 2019, 01:12:48 pm »
Multumesc, Danv!
Asa am facut si l-am emis acum!
Numai bine!

Sent from my SM-G965F using Tapatalk


8
Despre pescuit in general / Re: Legislatie pescuit
« : Mai 10, 2019, 10:06:59 am »
Ziua buna tuturor!
Am reusit ieri, fara probleme, sa obtin de pe site-ul ddbra.ro permisul de pescuit recreativ (gratuit) si pe cel de acces in rezervatie (30 RON pana la sfarsitul anului).
Am vrut sa emit si permisul de acces pentru nave si ambarcatiuni (100 RON pana la sfarsitul anului), dar m-am oprit, deoarece rubricile care trebuie completate sunt gandite pentru ambarcatiuni inmatriculate. Eu voi avea in curand o barca open, mai scurta de 7 m si cu un motor de 20 CP, care nu va fi inmatriculata, dar pentru care as dori sa obtin online permisul de acces in rezervatie. Aveti idee daca este suficient sa completez doar datele pe care le am si restul sa le las necompletate? Ceva de genul asta:
-   Certificat de ambarcatiune/nr. de inmatriculare: Nu completez nimic
-   Capacitate motor: 20 CP
-   Tipul/Numele ambarcatiunii: Barca open/Fara nume
-   Portul de inmatriculare: Nu completez nimic
-   Scopul: Pescuit recreativ, turism
-   Proprietar: Numele meu
-   Localitate domiciliu/Sediu: adresa mea de domiciliu
Va multumesc anticipat pentru sfaturi!


Sent from my SM-G965F using Tapatalk


9
Rasini si fibra de sticla / Re: Barca lovita si reconditionata
« : Aprilie 21, 2019, 10:05:07 am »
Bravo Dany! La cum a iesit cred ca e mai buna decat cand era noua! :)

10
Cafenea - Discutii generale / Locuri de lasat barca la apa
« : Aprilie 17, 2019, 08:24:45 pm »
Salutare,

Vazand informatiile primite de Intersect la intrebarea pusa pe topicul “Parcare Murighiol”, m-am gandit sa deschid acest topic nou, dedicat descrierii diferitelor locuri de lasat barcile la apa.
Cred ca pentru multi barcagii (incepatori si nu numai) ar fi poate util, sa afle pentru diferite locatii, care ar fi locurile cele mai bune de lasat barcile la apa, daca sunt rampe betonate sau nu, daca sunt parcari pazite in apropiere, tarife, etc…
Personal, fiind iesean, mi-as dori sa aflu astfel de informatii pentru Lacul Izvorul Muntelui de la Bicaz si bineinteles, pentru Delta Dunarii (Tulcea, Nufaru, Victoria, Mahmudia, Murighiol); sunt convins ca prin amabilitatea colegilor experimentati, putem afla si despre multe alte lacuri si rauri de prin toata tara! Mai mult, am putea semnala din cand in cand in timp util situatii in care anumite locuri devin impracticabile sau greu accesibile (nivel apa scazut, ploi indelungate, etc...).
Ce parere aveti?

11
Motoare / Re: Magazine online pentru piese motoare outboard.
« : Aprilie 14, 2019, 02:12:51 pm »
Multumim! In cazul in care se comanda piese in state, trebuie facuta vama si platite taxe vamale la primirea coletului? Multumesc!

12
Cafenea - Discutii generale / Re: Glume - Bancuri - Ha Ha Ha
« : Aprilie 08, 2019, 08:04:21 pm »
O domnisoara intr-o macelarie, vede agatate pe sus nelipsitele picioare de porc si il intreaba pe macelar:
-   Cum dati picioarele?
-   La o parte zice macelarul, hlizindu-se smecher.
Serioasa, fara sa zambeasca, femeia-l pune la punct:
-   Atunci dati-mi doua limbi, va rog…

14
Da, cred ca ca am sa-mi incerc norocul mai intai cu prelata gata facuta; daca am s-o dau in bara, am sa recurg la planul 2, cel cu poliplanul!
Inca o data, multumesc pentru sfaturi!
Toate bune!

15
Florio, iti multumesc pentru opinie!
In cazul in care am sa ma decid sa cumpar totusi husa din link-ul postat mai sus, am sa revin cu detalii.
Totusi, iau in calcul si varianta sugerata de tine, de a-mi confectiona una; pentru asta, imi poti spune, te rog, daca poliplanul pe care l-ai folosit se poate lipi (cu ce fel de adeziv?), suda, sau trebuie cusut? Cu privire la croiala materialului, cam cat ar trebui sa las in plus de jur imprejurul conturului barcii?

Pagini: [1] 2 3 4
Forumul CapCompas este gazduit la Hangar Hosting - hosting, email, si cloud