Afişare Mesaje

Aici puteţi vedea mesajele acestui utilizator. Sunt afişate doar mesajele făcute în secţiuni în care aveţi acces.


Mesaje - DoiNomazi

Pagini: [1] 2 3 ... 48
1
Cafenea - Discutii generale / Re: Chemari si raspunsuri pe capcompas
« : Decembrie 06, 2019, 06:55:56 p.m. »
Salutare celor doi Nomazi de peste mari si tari
voi trebuie sa sarbatoriti in fiecare zi, ca va aveti unul pe altul, si sunteti pe aceeasi lungime de unda indiferent de problemele ivite si in ce zona a lumii va aflati.
Sa fiti sa sanatosi si la multe aniversari impreuna.

Multumim! Asa-i, pana in clipa in care unul din noi da coltzul, noi speram sa dam coltzul impreuna, desi sunt 10 ani diferenta intre noi! Cel mai important aspect este ca ne avem unul pe altul. Restul, intamplari, bucurii, necazuri, vin si curg mai departe ca un rau de munte... :)

2
Cafenea - Discutii generale / Re: Chemari si raspunsuri pe capcompas
« : Decembrie 06, 2019, 01:08:37 a.m. »
Cu remorcuță, viteza scade dramatic, în timp ce efortul la padelă crește. Voi vă știți putirințele, că ați mai fost în canoe :) .
Dacă nu există altă posibilitate, luați remorca. Altfel încurcă rău, inclusiv smuciturile pe timpul transportului devin problematice. La fel și direcția.
40 de cutii cu bere le legi în canoe pe chilă, nici nu se văd. Mai țin și drept lest, pentru echilibru.  Bun, știu că aveți de obicei bagaj voluminos, de aia spun, doar voi vă cunoașteți posibilitățile.
Dacă tot mergeți cu mașina, n-ar fi fost o ocazie super, pentru a mai uda Uboat-ul ? :)


@ Florio

Sunt mai multi factori care au determinat achizitionarea unei “remorcute” plutitoare. Socurile pot fi ameliorate prin folosirea unei saule cu elasticitate sporita. Sambata imi vine un produs nou pe care il voi testa pe uscat.

Bineinteles ca incercam sa punem mai mult decat bere in ea... :) Si sigur ca tot ce e mai greu se distribuie cat mai jos de-a lungul chilei.

Timpul petrecut pe apa a crescut de la 10 la 12 zile. Doisprezece zile de izolare pentru care trebuie sa avem suficienta apa potabila, hrana si electricitate (baterii). Dincolo de stilul nostru de a ne pregati pentru o expeditie, echipamentele se aduna cand vrei sa fii complet independent, ceva mai departe de civilizatie si oarecum comfortabil, si la soare si la (posibil) zero grade, si pe vant, si cand navalesc tzantzarii care acopera hainele cu un strat viu si infometat... :)

Incerc sa confectionez/improvizez o acoperitoare pentru canoe pentru a incetini infiltrarea apei de la valuri. Se gasesc de facut la comanda dar sunt scumpe si nu se merita pentru o canoe care nu este a noastra. Iau un tarp de 20’ x 6’, daca gasesc la dimensiune, daca nu il tai si il atasez ca pe “salam infasurat” pe sub canoe. Macar pana la prima creanga peste care trebuie sa trecem... Nu va fi etans nici pe departe dar sper sa ne dea timp sa pompam apa afara din canoe. Vom lua cu noi doua pompe (prova/pupa)

Nu luam U-Boat-ul pentru ca vrem sa stam mai mult pe interior si sa cotrobaim canale cu vegetatie deasa. Peisajul s-a salbaticit si mai mult dupa ultimele uragane si sunt mult mai multe obstructii pe canale, trunchiuri de copaci submersate, vegetatie indesita, toate neprietenoase U-Boat-ului. Va trebui sa luam fierastraul si un topor cu noi pentru a ne croi drum.

S-au inmultit si cazurile de aligatori beligeranti care musca din kayak... :) si dincolo de suspectii uzuali locului, avem in ruta aleasa si o iesire la ocean pe un canal neumblat de cativa ani buni de nimeni unde aligatorii si-au facut mahalaua lor. Asta in caz ca nu este colmatat sau acoperit de vegetatie.

Cand esti in kayak, chiar si de fibra, ABS, sau kevlar si apare plutind un mascul de 15 picioare iritat ca ii traversezi "ograda", nu vrei sa ai chila de plastic, sau de fibra. O canoe de aluminiu este cea mai potrivita. Macar pentru aligatori si (mai rar) crocodili. De pitoni, rechini si alte specii de serpi “amarui”.

Nu sunt de neglijat nici acostarile si plecarile de la ingustele platforme de lemn (chickee) pe care se doarme, a caror inaltime variaza la fiecare 6 ore cu fiecare flux si reflux. Este mai dificil de descarcat si incarcat un kayak de pe aceste platforme. Apa este mai joasa decat platforma si nu ai decat o scara pentru acces. Plus ca amarezi de chickee dupa-amiaza cand te retragi la culcare si la miezul noptii de trezesti cu ambarcatiunea spanzurata... invers e mult mai grav pentru ca daca intra dedesupt cand creste apa ti-o turteste... :)

Una, alta, vrem sa aniversam 10 ani pe apa intr-o canoe de aluminiu... :) Peste doi ani putem sarbatori zece ani de cand a fost dat la apa U-Boat-ul.

3
Cafenea - Discutii generale / Re: Chemari si raspunsuri pe capcompas
« : Decembrie 04, 2019, 02:23:21 p.m. »
Multumim, Florio!

O canoe incarcata la limita cu echipamente, apa si mancare se deplaseaza mai lent decat U-Boat-ul... De data asta vom tracta si o “remorcuta” plutitoare pe care o vom umple cu... 40 de cutii de bere!... :) Vom incerca s-o folosim si ca suport plutitor pentru o camera video.

Nevoia de apa potabila pentru 10 zile pe apa si nevoia de baterii pentru camere video si electronice (navigatie, comunicatie) va contribui la bagaj. Bordurile ambarcatiei sunt joase si usor de incalecat de val. Va trebui sa dansam pe un ritm cat mai sincronizat cu vremea pentru a nu fi surprinsi pe “mare deschisa” in canoe... :)

Din pacate nu putem lua masina noastra pentru ca dupa 20 de ani de exploatare desi merge uns, nu mai prezinta o marja sufienta de garantie ca va functiona conform graficului 2,650 de mile terestre. Si graficul este foarte strans, ca pe vremuri, cand fiecare minut conta.

Cautam o masina de inchiriat potrivita ca volum de transport si relativ economica cu o tinuta buna de drum pe distante mari.

Intre timp am mai ruginit si eu... :) Ma mai pot baza pe 25-26 ore de condus non-stop?

Ramane de vazut. Doar de aia plecam in vacanta... :)

4
Cafenea - Discutii generale / Re: Chemari si raspunsuri pe capcompas
« : Decembrie 04, 2019, 06:44:32 a.m. »
Si pentru ca am reusit in cele din urma sa recuperam suma investita in riscanta descindere in Chile, incepe sa se contureze un nou plan care ne va aduce din nou pe apa, refacand dupa zece ani un traseu drag...

 Oare, mai putem sa ne sprijinim in pagaie 103 mile nautice?... :) Vom vedea la fatza locului. Salt inainte, mate.


5
Cafenea - Discutii generale / Re: Chemari si raspunsuri pe capcompas
« : Noiembrie 20, 2019, 10:36:23 p.m. »
"Ready for the 'On the Fly - 2020', mate?"

"Ready..."

Doar ca... nu e sa fie...

Am planuit sa ne croim drumul spre sud cu atentie, ocolind potentialele probleme si adaptandu-ne din mers la situatia din teren. Am confirmat zboruri, masina, hoteluri, treceri cu bacul de-a lungul frumoasei Ruta 7 (Carretera Austral) ce traverseaza Patagonia de la Santiago la Punta Arenas, cu trecere prin Argentina.

Nu e o ruta foarte lunga, comparata cu alte trasee auto, ceva mai mult de 1,200 Km, dar traverseaza portiuni muntoase frumoase cu ghetari si lacuri glaciare, unele suficient de pustii si izolate pentru a hrani un suflet infometat de natura si libertate. Ruta 7 promitea chiar si deliciul unor portiuni neasfaltate.

Planul initial era sa ajungem iar spre sfarsit in parcul Torres del Paine, unde urma sa petrecem noaptea dintre ani, pentru a putea bate cu piciorul portiunea de traseu ramasa neparcursa in urma cu doi ani. Planul a fost seducator dar in acelasi timp fezabil, riguros organizat cu date si obiective precise pe intreg traseul. Urma sa fie presarat cu 2 iesiri cu kayace inchiriate, dintre care una pe "white water", cateva iesiri la pas pe poteca, si cam tot ce face omul plecat la drum lung.

In ziua cand am definitivat planul a venit si prima surpriza. Au inceput demonstratiile anti-guvernamentale in Chile. O aparent banala crestere a tarifului (4 centi) la metrou a declansat revolta ce se pare ca mocnea de mai multa vreme. Am confirmat zborurile si toate celelalte detalii sperand ca situatia se va linisti. Timp de aproape o luna am stat cu ochii pe televiziunea chiliana, bloguri de calatorii si agentii locale de turism, ba chiar si o sursa locala directa. Ne agatam sperantele de orice stire care semnala o posibila ameliorare a situatiei.

Dar ameliorarea n-a fost sa apara inca, desi guvernul chilian a anuntat succesiv o serie de masuri menite sa imbunatateasca traiul populatiei. In ciuda unei intelegeri ce prevede adoptarea unei noi constitutii in 2020, demonstratiile de strada continua. Chiar daca am fi evitat cu succes Santiago si de la aeroport am fi reusit sa gasim un loc unde sa cumparam canistrele, motorina, apa si alimentele, unele demonstratii se desfasoara chiar in orasele prin care urma sa trecem. Dincolo de demonstratiile pasnice, din pacate au fost pradate si arse magazine, unele de-a lungul rutei pe care urma sa pornim.

Au fost semnalate blocari intentionate de trafic pe Ruta 7. Au fost semnalate blocari de trafic la trecerile cu bacul, blocari in distributia de carburanti si alimente si chiar jafuri. Au fost remarcate furturi din masinile, cu precadere inchiriate de turisti, oprite la intersectii in orase (diversiune creata prin inteparea unui cauciuc) si din masinile ce circulau pe portiuni izolate de sosea. Bande de tineri fara nici o legatura cu obiectivele demonstratiilor de strada au fost acuzate de jafuri si incendieri. Au fost semnalate si abuzuri din partea autoritatilor, arestari cu proceduri sumare, batai si torturi, ba chiar si violuri comise de unele elemente ale unor unitati ale fortelor de ordine. Nu este clar daca abuzurile au fost comise de politie sau unitati ale armatei. Chile are o istorie mai complexa cu rolul armatei in societate.

Am hotarat ca ne vom adapta si vom calatori precauti incercand sa nu atragem in nici un fel atentia. Am inchiriat o camioneta 4x4 care urma sa ne asigure trecerea in conditii de traseu mai dificile, urma sa cumparam mancare ca pentru expeditie (autonomie pentru 10 zile), 40 litri de apa potabila de rezerva si 200 litri (10 canistre) de motorina peste capacitatea rezervorului pe care urma sa o pastram ca rezerva pentru situatiile cand nu gasim motorina de cumparat. Planuiam sa ne imbracam cat mai "inflorat", in stilul "pantofarilor" si sa circulam eventual in coloana urmand indeaproape alte masini (sperand ca vor mai fi masini),  exclusiv pe timp de zi, sa oprim si sa dormim doar la hoteluri unde masina putea fi parcata in curte sub paza si sa evitam cu orice pretz aglomerari, grupuri, sau demonstratii. Echipamentul photo-video urma sa fie redus la maxim pentru a nu fi luati drept jurnalisti si pentru a reduce pierderile in caz de furt sau confiscare.

Si mai important decat orice, urma sa mototolim toate planurile initiale si sa improvizam toata calatoria “on the fly” in functie de conditiile reale intalnite in teren. Daca situatia se deteriora si mai mult, urma sa ne refugiem, cel putzin in principiu, in Argentina. Trecerile nu sunt multe, dar granita intre Chile si Argentina se pare ca a ramas deschisa.

Dar... se pare ca nu e sa fie. In ciuda adaptabilitatii noastre, situatia pare ca va continua sa aduca riscuri peste limita acceptabila. Sigur ca atunci cand chiar trebuie, exista modalitati de a calatori si in conditiile date, dar aceasta calatorie urma sa fie o vacanta relaxata si nu merita riscul. Dintre toate obstacolele specifice oricarei iesiri, cele cauzate de oameni sunt cele mai dificile. Izolarea geografica, frigul, vantul, arsitza, distantele, sunt ingrediente care sporesc placerea unei calatorii, dar raul pe il pot face oamenii poate transforma o calatorie intr-un alt fel de "joc" in care cei doi nomazi nu sunt interesati sa intre. Desi intelegem si cererile legitime ale manifestantilor si dorinta de a readuce o stare de stabilitate si ordine a autoritatilor, nu putem risca ca dintr-o eroare sa fim prinsi la mijloc.

Astazi am hotarat sa renuntam la plimbarea in Chile. Vom incerca sa ne recuperam banii, cat se mai poate recupera, si ne vom aseza cu fundul pe valize cautand o alta destinatie. Timpul pentru elaborarea unui nou plan de vacanta este aproape inexistent si lasa foarte putine optiuni.

Next? Dracu' stie, lumea este din ce in ce mai ingusta... 2019 continua sa fie un an prost pentru Seasick & Grumpy.

6
Cum să-l facă oficial, la TV? :D
Televiziunea Română era culturală în principal, doctrinară în subsidiar. Și invers.

Astăzi, Bulă n-ar avea probleme între ștoarfele-vedetă de pe banchetele televiziunilor.

"În anul 2006, Televiziunea Română a realizat un concurs în care românii au votat cei mai mari 100 de români, iar Bulă a ocupat locul 59."

sursa: Ziarul "Adevarul" din 15 decembrie 2016


https://adevarul.ro/locale/iasi/originea-numelui-bula-mai-popular-personaj-glumele-romanesti-selectia-bancuri-celebre-bula-1_58516df05ab6550cb86dc4bb/index.html

7
Salut,
Ma refer la desele sublinieri, din anii mei de scoala, cand trebuia sa ni se induca ideea ca suntem unici, cum ca in nici o alta limba a pamantului nu exista un cuvant similar cu "dor".
Aia din reclama chiar nu aveau cum sa-l numeasca pe om Bula! Bula mergea in cultura orala nu la TV.
Pana la urma nu e chiar "boul baltii" mai face si el niste viclenii. Mai degraba este vorba de modul cum este indrumat de "mester" si de colegii de echipa care se rezeama in lopata urmarind pe Dorel cum da cu tarnacopul si lasa el orasul in bezna si alte d'astea....


Da, asa am crescut si eu la scoala, si cu adevaruri si cu aberatii despre unicitatea poporului roman, ospitalitatea fara margini, neinfricata vitejie  si istetzimea precoce. Toate au fost valabile pana la prima comparatie cu alte “popoare”, cand a aparut evident ca trasaturile de caracter sunt valabile doar la nivel individual si toate “popoarele” au oameni de valoare, uscaturi si marea masa care nu sunt nici valori, nici uscaturi. Doar sunt... :)

Era “Bula” prea obscen pentru programele TV?

8
Cafenea - Discutii generale / Re: Chemari si raspunsuri pe capcompas
« : Noiembrie 03, 2019, 09:13:12 p.m. »
Super video! Si mai este o chestie, suntem cu ochii pe voi!

Multumesc mult!

Am incercat sa mai schimb proportia ingredientelor adaugand un strop de umor la un video jurnal putzin cam prea domestic... :) Si locatia a ajutat. Key West-ul este divers in culoare si sunet, ideal pentru o leneveala filmata. Din pacate am pierdut o camera cu gimbal inca din primele zile datorita apei infiltrate in carcasa de protectie si a trebuit sa asamblez “filmul” dintr-un numar mult mare decat mi-as fi dorit de poze statice facute cu telefonul... :)

Speram sa putem filma cu bine un alt video jurnal ce va surprinde o descindere in sud la sfarsitul acestui an.

“On the Fly - 2020”! speram pe micile ecrane prin martie-aprilie 2020.


9
Cafenea - Discutii generale / Re: Chemari si raspunsuri pe capcompas
« : Noiembrie 03, 2019, 05:47:07 p.m. »
M-am dedulcit si eu cu filmuletul azi la matinal  8)
Multumesc si Doamne ajuta la mai multe.

Ne bucuram mult ca a adus clipe placute. E foarte domestic(it) si “sedentar” dar are si cateva clipe frumoase pe apa, are si peste si rum (Margaritas), asa cum se asorteaza unui batran marinar adormit pe masa ziua in amiaza mare ca cel dintr-o imagine a filmului... :)

10
Da, dar Dorel vine de la dor, care, cum se stie, este unic, romanesc!
Cred ca e si o doza de auto-ironie!

"Unic romanesc", adica numai romanii resimt dorinta asta de a reveni la cineva drag, la o locatie geografica anume, sau la o indeletnicire anume? Sau, la ce te referi ca fiind "unic romanesc"?

Vazandu-l pe Dorel, ma intreb ce s-a intamplat cu Bula, ca ala macar stia sa fie si smecher/descurcaret/inteligent, in timp ce Dorel seamana cu "boul baltii" ajuns la oras cu entuziasmul unui hei-rup-ism fara adresa... :)

11
Multam! Am inteles. Ca i s-a parut regizorului un nume potrivit personajului din reclama initiala, inteleg, dar banuiesc ca regizorul n-a anticipat cum se va inmulti “Dorel”, ca altfel ar fi gasit un nume mai usor de trecut la plural... :)

12
Depinde de cărţi :) Probabil până ies eu la pensie se vor digitiza toate şi le voi lua cu mine pe ereader, best of both worlds.

În rest, să lăsăm viermii în conserva lor şi doreii înarmaţi în Marvel comics. Pe CF se găsesc informaţii foarte interesante din toată lumea, personal urmăresc consecvent doar câteva topice, mai ales partea referitoare la bateriile de LiFePO4 şi tot ce ţine de navigaţia în Mediterană. Pe partea cu bateriile sunt mulţi, foarte mulţi dorei, toate afirmaţiile trebuiesc luate cu o mare rezervă.

Asta e, cu cartile, la fel ca si CD-urile. Eu mi-am transferat cele 1,246 CD-uri (stiu cifra exacta pentru ca m-a chinuit putzin operatiunea) pe un singur drive, in formatul original .AIFF, nu compresate in .mp3. Drive-ul incape in buzunarul de la "uniforma"... :)

Cartile, desi par a fi mai multe, ar ocupa si mai putzin loc odata digitizate. Dar operatiunea ar lua un timp pe care nu-l am.

Poate crezi ca glumesc cu doreii, dar efectiv nu stiam la ce se refera cuvantul... :) Romana mea a inghetat la nivelul anului 1986 si in ultimii 2-3 ani si punctuatia si sintaxa au inceput sa scartie pentru ca, in afara de vreo 2-3 forumuri online si foarte rar cate o stire din Romania, nu intru in contact cu alt text in limba romana. Si din '86 pana acum au cam inceput sa se adune anii...

Cele bune.

13
Ştii pasajul acela din Viaţa pe Mississipi, când Mark Twain se plânge că un apus mirific nu mai este pentru el, devenit marinar, decât o indicaţie meteo? O astfel de deformaţie profesională acţionează şi în cazul meu în privinţa conţinutului uniformelor. Văd în ele fix aceiaşi dorei din viaţa de zi cu zi.

Sa inteleg ca deformatia profesionala ti se trage de la contactul regulat cu oamenii in uniforma in viata de zi cu zi? Mark Twain vede in orice apus doar o indicatie meteo in timp ce tu vezi in fiecare uniforma un (care este singularul la "dorei"? Marturisesc ca este un cuvant care mi-a scurt-circuitat sinapsele si a trebuit sa caut pentru a intelege ce inseamna. Credeam ca mai stiu romaneste. Am inteles ca nu e de bine cand se face referinta la unii indivizi ca fiind dorei... ) Deci, tu vezi in fiecare uniforma un "din ala" mentionat anterior... :) De ce?


Citat

Da, sunt de acord, unii te pot ajuta iar alţii te pot împuşca (în SUA, aici nu chiar) că au ei nevroze şi aşa se simt mai bine. Problema e că nu îi ia nimeni la purecat şi în general sunt făcuţi scăpaţi de colegi.


Nu e ca si cum de cate ori iesi din casa e ca la ruleta ruseasca si numai jocul probabilitatilor te scuteste de un "plumb" scapat din pistolul unui politist. Sa nu exageram. Da, m-au oprit acum doua zile sa verifice borseta si m-au oprit si alta data, de vreo 3-4 ori, dar nu m-a oprit nimeni si nu m-a legitimat nimeni pe sosea sau pe apa in ultimii 15-16 ani. Nici nu-mi mai amintesc de cand nu am fost legitimat pe sosea, sau pe apa. Si cel putzin pe sosea am tot circulat. Nu se leaga nimeni de tine daca nu savarsesti o abatere.

Citat

Cât despre ajutat, personal am apelat de câteva ori şi de fiecare dată ăştia români au fost o glumă proastă.


Aici, probabil sunt si exceptii, cand uniformele se pun in miscare sa ajute, in special Paza de Coasta, te poti baza pe ei. Tinerii aia inimosi care isi iubesc meseria vor ajunge la tine in aproape orice conditii si iti vor da ajutor. E un sacrilegiu sa vorbesti de rau Paza de Coasta pentru ca nu merita decat aplauze. Si cei de la pompieri sunt niste uniforme demne de respect. Nu vreau s-o iau de la capat cu uniformele, eu respect si admir spiritul de sacrificiu al uniformelor.

Citat

Revenind la subiect, bărcile nu sunt one size fits all. Vrei capul Horn, e un nene pe acolo (Skip Novac?) care şi-a construit yacht pe comandă. Vrei fiorduri? Sunt decksaloon-uri adecvate, termoizolate şi care pot fi conduse relaxat din interior. Vrei tropice? Un catamaran decent cu suficiente panouri solare şi baterii va duce echipamente care îţi asigură confortul de acasă (atenţie totuşi la uragane). Vrei traversadă? Sunt bărci cu aspect exterior absolut banal, dar proiectate pentru traversade, şi au prins în mod repetat urgane pe mare fără probleme sau pagube. Singurul sfat pe care l-aş da oricum, şi pe care l-am respectat şi eu, când ai posibilitatea să îţi iei ceva decent la limita inferioară a ceea ce vrei, fă-o, nu mai aştepta.

Părerea mea este că merită să îţi reconfigurezi viaţa astfel încât să poţi să îţi petreci weekendurile pe barcă. Adică să îţi schimbi domiciliul ca să poţi ajunge fără mare efort, cheltuială şi oboseală. Dacă asta se va traduce într-un liveaboard înainte de pensionare este discutabil. Eu nu aş putea să îmi car pe barcă, chiar şi una considerabil mai mare, hainele, cărţile etc. Am locuit vara când am o semi vacanţă lungă, e foarte frumos, sper să mai pot repeta experienţa, dar barca e ca o casă de la ţară. Mă gândesc serios dacă îmi pot schimba profesia cu una care să îmi permită remote work, deocamdată e un vis.

Cât despre îngrijirea bărcii, barca în sine nu e complicată, dacă e un design bun are cel mult ceva osmoză, în rest vopsea incluzând antivegetativ. Sistemele de pe ea, începând cu arborada şi apoi motorul şi electricul, îţi mănâncă timpul. Când o cumperi angajezi surveyor, apoi le iei la mână. Sfatul permanent valabil: când e dezordine în cockpit sau în salon, nu andochezi cu ele spre ponton, şi în rest a clean house is a sign of a wasted life, cum bine ziceau nişte non-gospodine.

Ai dreptate, daca iti poti permite sa iti reconfigurezi viata sa te muti pe barca, fa-o cat poti de curand si nu astepta pana imbatranesti si nu mai poti. Absolut. Daca as avea ocazia potrivita ma mut pe barca nu cred ca mi-as lasa cartile din biblioteca sa ma tina ancorat de mal.

LE: A propos de controverse si polemici pe CF, se mai contrazic cei de acolo pe subiectul detinerii armelor de foc la bord? Sau la europeni nu se poarta?... :) Asta este un alt subiect care impune anumite proceduri din partea uniformelor ce abordeaza barcile. Ca nu poti sti niciodata in ce stare de spirit se afla cel de la bord si cum te va intampina la un control. Si in acelasi timp este un alt exemplu de respectarea legii locului in care te afli cu barca, indiferent de legislatia valabila zona in care locuiesti, sau ai inregistrat-o. Mai rar astazi, dar mai sunt marinari care ajunsi intr-un port mai indepartat, se mira ca au probleme cu armele de la bord datorita legilor locale. Hai. ca ma opresc ca deschidem alta proverbiala "can of worms"... :)

14
@syRebekah Nu stiu exact de ce, dar indraznesc sa cred ca avem mai multe puncte la care putem cadea de acord, decat cele cateva unde am putea avea divergentze... :)

Nu stiu ce gandesti despre oamenii in unforma (si uniformele difera) dar stiu ca, in general vorbind, societatea isi aduce aminte de oamenii in uniforma in situatiile cand are nevoie (disperata) de ei. Si atunci ne asteptam cu totii ca oamenii in uniforma sa ne gaseasca motoarele sau barcile furate, ne astaptam sa vina dupa noi sa ne scoata din valuri, sa ne culeaga de pe stanci, sa ne elibereze din captivitate cand ne inghesuie piratii. Si mai stiu ca pe oamenii in uniforma (cei cu caracter, nu cei care poarta uniforma de dragul privilegiilor) te poti baza si cand e soare si cand ploua si bate vantul. Si cei care inteleg cu adevarat de ce au imbracat o uniforma, vor pune siguranta ta si a camarazilor mai presus decat viata lor.

Ai dreptate in privinta internet-ului. Astazi cand toata lumea se pricepe sa faca filmari si reportaje nu orice apare pe internet este credibil. Nu judec cu aceeasi masura pe cei care fac filme sa se distreze si pe cei care fac reportaje pentru ca asta le este profesia. Nu mi-as permite sa judec nici cel mai amator filmuletz de vacanta facut de cineva, dar pot argumenta concret critica adusa cuiva care a facut un reportaj din perspectiva unui jurnalist. Adevarul in jurnalism nu poate fi respectat decat prin verificarea riguroasa a informatiilor prezentate si renuntarea la tonul de activist.

Referitor la atributiile diverselor agentii, oricine "is boarding my vessel" in calitate oficiala conferita de uniforma, Paza de Coasta, Park Ranger, Fish and Wildlife Protection, Politia locala, Border Patrol, ICE, DEA, FBI, politia militara, etc. are dreptul sa-mi verifice functionalitatea si integritatea barcii. Sigur ca ne poate mira ca un agent de la FWP iti verifica nu numai unde ai ascuns pestii prinsi ilegal dar si extinctorul, dar poate s-o faca si o va face. "Being boarded" de oricare din agentii (si se intampla) este o chestiune serioasa din care iesi cu zambetul pe buze doar daca esti in ordine si la zi cu tot ce ai indatorirea sa pastrezi in ordine pentru a nu deveni un pericol pentru tine sau cei din jur, inclusiv fauna si flora zonei. Propulsie, navigatie, semnalizare, salvare, prevenirea incendiilor, poluare. Incerc sa-mi amintesc daca mai sunt si altele...

Nu stiu ce cer marinele pentru ca nu am avut inca ocazia sa ancorez intr-o marina decat cel mult pentru un sandwich si o bere si atunci nu m-a intrebat nimeni de sanatate. Si mie mi se pare, cel putzin din unghiul neofitului, ca viata la ancora in ape tropicale este mai usoara decat o traversada sau viata la ancora intr-un fjord din nord.

15
@syRebekah Sper ca dorinta de a ne prezenta puncte de vedere vis a vis de diverse aspecte nu ne impinge pe amandoi in deriva la interpretari dincolo de postul initial. Reportajul prezentat a fost realizat din perspectiva uzului nejustificat de arma. Nu mai deschid discutia despre profesionalismul celor care au realizat reportajul. Asa cum a fost realizat, concluzia e clara. Uz nejustificat de arma si in general “victimizarea” celor care locuiesc “inocent si liber” la ancora.

Pentru clarificare,  nu pledez in favoarea uzului nejustificat de arma si nici impotriva celor care locuiesc pe apa. Desi am din ce in ce mai putzine sanse, inca imi doresc foarte mult sa fac parte din acea comunitate. Dar semnalam ca “daca vrei sa locuiesti pe barca trebuie sa te ingrijesti de ea”

Nici unul din noi nu lucreaza ca politist si nu plecam la munca in fiecare zi fara a sti daca ne vom mai intoarce acasa seara. Da, este o meserie aleasa voluntar care vine cu anumite riscuri asumate, dar exista si o incontestabila stare de spirit cand traiesti zi de zi cu acel risc. Nu pledez pentru inocenta politistilor dar beneficiez de prezenta institutiei in societate si incerc sa-i inteleg inainte de a generaliza.

Impuscatul din reportaj este alb. Discutia despre aspectele reale legate de proceduri si identitati rasiale este legitima dar nu poate fi aplicata cazului prezentat intr-un reportaj despre protagonisti albi.

Ca politist nu ai intotdeauna ocazia si sansa sa astepti ca suspectul sa faca primul uz de arma pentru a reactiona. Dincolo de asta procedura tine de instructajul primit si de capacitatea politistului de a intelege si aplica corespunzator procedura adecvata situatiei din teren. Sunt absolut de acord ca un politis potrivit meseriei nu va deschide cockpit-ul unei barci simultan cu deschiderea focului. Asa se intelege din reportaj dar nu am fost martori directi la ceea ce s-a intamplat. Inca o data, te rog, nu interpreta cuvintele mele ca o incercare de a justifica comportamentul politistilor. Este doar o invitatie la o analiza la rece a situatiei.

Acum doua zile, dimineata la metrou, din vreo 20 de calatori care coboram scarile, am fost singurul selectat si invitat sa ma opresc la masa unde 5 politisti de la NYPD efectuau controle la bagaje. De ce am fost eu selectat din toti ceilalti?  A fost datorita felului cum aratam? Corespundea fatza mea vreunui stereotip anume? Era modul in care eram imbracat? Port numai khaki si negru in orice situatie. Parea mica borseta suficient de suspecta sa necesite o perchezitie? Prima mea reactie a fost o indignare justificata de faptul ca sunt un tip oarecare grabit spre grijile unei alte zile de servici. Dar, chiar daca n-am inteles de ce m-au selectat pe mine, am inteles ca politistii urmau niste ordine menite sa ma protejeze si pe mine de ceva ce m-ar fi putut afecta negativ. Si m-am apropiat de masa zambind si adresandu-le un “What’s up, guys?”

Mi-au luat borseta, au pipait-o, n-au deschis-o, desi puteau s-o faca, au testat-o chimic dupa care mi-au inapoiat-o cu un politios, “Thank you, have a nice day!”. Asta este un control intrat in cotidian in ultimii ani. Trebuie, oare, sa trag concluzia ca politia are ceva cu mine si ma selecteaza pentru ca arat altfel? Daca eram blond cu ochi albastri, sau daca aveam pigmentatia pielii mai deschisa, sau sprancenele mai putzin stufoase, nu m-ar fi oprit? Raspunsul e complex si de multe ori depinde intr-o oarecare masura si de experientele personale ale celui ce-l formuleaza. Putem, si este un exercitiu sanatos pentru societate, dezbate criteriile de evaluare si selectie si exista incontestabil "profile stereotipice" care ofera, in general, o marja de eroare mai redusa in cazul identificarii indivizilor cautati. Exista si erori de interpretare, exista si abuzuri, clar, dar cum ar fi fara acele "stereotipuri"? Ar fi mai bine pentru societate? Ar fi mai greu pentru politisti? Putem dezbate asta incercand sa gasim o solutie echilibrata pentru toti membrii societatii.

Cum va fi cand societatea va delega aceste "misiuni" unor dispozitive inzestrate cu AI? Acum macar poti argumenta ca politistulului nu i-a placut mutra ta din motive subiective si de aia, te-a oprit, te-a perchezitionat, te-a arestat sau te-a impuscat. Sau poti argumenta ca politistul uman este un imbecil entuziasmat de betia puterii pe care i-o confera "insigna" si uniforma. Dar cand robotii vor inlocui "sergentul de strada", care va fi, oare, argumentul? Ca robotul e, teoretic, prin lipsa emotiilor cel putzin, impartial. De cate ori vei putea invoca la judecator un glitch de programare?

Daca iti vine drona la barca sa-ti citeasca actele si s-o inspecteze si constata ca ceva nu este in regula (in acord cu felul in care a fost programata sa rezoneze cu "regula") si ia masuri de imobilizare a ambarcatiunii, sau a ta, la cine te mai rastesti? Nu suntem foarte departe de o situatie ca asta.

Cand esti oprit de politie, ramai calm si te conformezi ordinelor primite, indiferent daca esti sau nu de acord, indeferent daca esti sau nu vinovat de ceva. Vei avea ocazia sa clarifici ce ai de spus mai tarziu, chiar daca ti se pun catusele la fatza locului. Nu vociferezi, nu te impotrivesti, nu fugi. Punct.
Lasa politistul sa-si faca meseria si vei avea ocazia sa-ti dovedesti nevinovatia ulterior. Altfel risti o situatie care se poate termina foarte foarte prost pentru tine.

Ai dreptate. Englezii aia nu trebuiau impuscati... :) dar ma intreb daca s-ar fi manifestat la fel de combativi intr-o marina americana, sau Croatia li s-a parut o tara unde pare normal sa ridici tonul la autoritati.

LE: Dincolo de motivatiile si comportamentul politistilor, si aia nici macar nu sunt politisti, in adevaratul sens al cuvantului, am putea discuta ce inseamna mentinerea unei ambarcatiuni domiciliu in parametrii legali de functionare. Eu unul prima intrebare pe care mi-am pus-o este ce presupune asta. Daca imi iau barca si ma mut sa locuiesc la ancora, la Key West, Virgin Islands, Alaska, Croatia, Grecia sau Sf. Gheorghe, ce trebuie sa fac sa mentin barca in parametrii functionali prevazuti de lege?

Pagini: [1] 2 3 ... 48