Afişare Mesaje

Aici puteţi vedea mesajele acestui utilizator. Sunt afişate doar mesajele făcute în secţiuni în care aveţi acces.


Mesaje - DoiNomazi

Pagini: 1 [2] 3 4 ... 33
16
Cafenea - Discutii generale / Re: Siguranta navigatiei
« : Aprilie 26, 2018, 01:00:32 pm »
@Vali, @Florio cred ca de fapt suntem de acord. Cel putzin in privintza faptului ca toti afirmam ca experienta si bunul simt sunt ingredientele principale. Experienta combinata cu bunul simt iti soptesc cand te bagi si cand eviti. Inca o data, nu vorbim de nesimtirea teribilista cu cate ii deranjezi pe alti iubitori de natura, sau incontienta obraznica cu care periclitezi viata celor pe care astepti sa te scoata din rahat.

Nu cunosc detaliile despre cei din barca de pe Jiu si nici nu pot sa ma aventurez intr-o analiza operand doar cu datele prezentate in presa, dar am ajuns la o varsta cand stiu ca exista si situatiile in care combinatia de conditii afecteaza in mod neasteptat tocmai profesionistul cu experienta.

Ma bazez pe stiinta si tehnologie, nu sunt superstitios, relatia cu divinitatea este bazata in primul rand pe scepticism si o interminabila lista de intrebari si indoieli, dar in acelasi timp cred in ceea ce ne place sa etichetam ca “soarta omului”. Cand vine timpul sa te imbratiseze, te gaseste oriunde ai fi, si in spatele experientei acumulate, si in spatele celei mai performante tehnologii, si in spatele unei stive de manuale si instructaje, si in spatele fricii, si in spatele bravadei, si pitit pe FB sau pe vreu forum... :) Fara a fi fatalist, cred sincer ca unul din putzinele aspecte de care nu poti fugi in viata este propria-ti soarta si, in ciuda unui aparent paradox, asta nu exclude analiza fiecarei destinatii, planificarea drumului, sau renuntul la ceva ce consider ca ma depaseste in momentul respectiv..

Referitor strict la ghidul decedat si cu speranta ca toti invatam din lectia asta, fara a-i critica vreo decizie, m-am intrebat si continui sa intreb daca era imbracat corespunzator temperaturii apei si daca existau niste accesorii si proceduri de salvare, indiferent de ce ar fi trebuit sau nu sa vina “din afara”.

Nu intreb daca a fost motivat de pasiunea pentru whitewater, sau de dorinta de a mai scoate un ban de la turistii insetati de adrenalina, sau de dorinta de vizibilitate “la televizor” si pe retelele de socializare, sau de o insumare a acestor motive, pentru ca nu este locul meu sa-i judec motivatiile. Chiar daca stiu ca motivatia unei actiuni poate afecta si abordarea si rezultatul.

Cele bune.

17
Cafenea - Discutii generale / Re: Siguranta navigatiei
« : Aprilie 26, 2018, 01:01:12 am »
Eu, ca un barcagiu pasnic si cu respect pentru cei din jur si grija pentru propria persoana, ma tot gandesc ce gasesc unii in treaba asta cu "dependenta de adrenalina". La fel ca si caiacistul rasturnat pe furtuna pe 3 septembrie 2014 in largul marii la Sf. Gheorghe (povestea e cu cateva pagini mai inainte).

Ce cauta oamenii astia care se pun singuri in pericol, facand rafting pe apa foarte rece si foarte violenta? Ce e asa de greu de imaginat ca-ti poate sosi ceasul in orice moment? Ce au cautat cei 3 care au murit in Fagaras acum 2 saptamani, culmea fara sa fie vreo avalansa?

Acum 3 zile in muntii Macin ne dadeam eu si fata mea cu mountain bike-urile, si am dat iar peste niste nasoi din-astia, de data asta cu motoare de cros. In afara zgomotului infernal si disconfortului cauzat drumetilor pasnici, respectivii n-au gasit vreo placere, dimpotriva s-au pus singuri in pericol, drumul fiind foarte accidentat si pericolul caderii in prapastii prezent la fiecare pas.

Pana la urma fiecare asemenea tragedie e o lectie, din pacate tardiva pentru cei direct implicati. Cand lipovenii iti spun ca pe vremea asta nu iese nimeni pe mare, doar dobitoc sa fii sa arati ca tu esti mai zmeu, si sa te rastorni in largul marii, sa pierzi caiacul, si singura ta salvare sa fie telefonul cu gps cu care iti anunti pozitia RIB-ului politiei de frontiera.

Scuze daca am deranjat cu ceva, dar n-am sa-i inteleg vreodata pe cei care se pun si pe ei si pe altii in pericol in diverse sporturi extreme la moda.

Sunt de acord  cu tine, Vali, in privinta deranjului (poluare, zgomot, aglomeratie, periclitarea sigurantei) provocat altora  in timp ce unuia ii place un anumit tip de activitate, dar cand respectivul face ceva ce nu deranjeaza in mod direct pe nimeni, nu-mi permit sa-i judec apetitul pentru adrenalina, recorduri, recunoasterea unor aptitudini, sau ce l-ar mai putea imboldi sa desfasoare activitatea respectiva.

Stii cum e, fiecare cu pasarica si cu steaua lui...

Daca respectivul, sau respectivii, nu deranjeaza si nu pericliteaza viata nimanui, daca intelege, sau inteleg, in ce se baga si este constient de potentialele consecinte, chiar daca eu am imbatranit si am imbratisat un alt ritm, nu ma simt indreptatit sa le pun la indoiala entuziasmul si motivatiile. Cu bunul simt de rigoare, e loc pentru toti... :)

Cazul prezentat de tine pare o situatie in care nesimtirea lor a propulsat motoarele si iti inteleg perfect indignarea.

Nu sunt pasionat de whitewater rafting, nu ma voi urca niciodata intr-un kayad de ape repezi, dar ii inteleg si ii asmir pe cei pasionati de asta. Nu stiu nimic despe kayak-ul rasturnat la Sf. Gheorghe, deci nu pot comenta, dar cand conducatorul barcii cu turisti de pe Dranov (nu stiu daca era lipovean, sau nu) ne-a spus ca nu se poate iesi pe Razem ca sunt valuri, mi s-a parut un caz clasic de “fiecare cu soarta lui” si ne-am continuat cursul U-Boat-ului.

Sper ca nu interpretezi asta ca pe un gest de bravada, sau doar incapatanare stupida. Pentru mine ramane cea mai pretzioasa si draga manifestare a exercitarii libertatii individuale.

 Nu stiu daca este gresit, sau nu, dar daca vreau sa fac un anumit lucru ma simt cu adevarat liber daca am macar posibilitatea unei tentative...

Conducatorul barcii cu turisti, sau pescarul, priveste, citeste si intelege Razem-ul din perspectiva experientei lui cu ambarcatiunea respectiva pe Razem si nu are acces la datele furnizate de o tura intr-un kayak. Evident, asta nu inseamna ca unul din kayak stie mai bine, sau mai multe, ci doar ca si le stie “p-ale lui”.

 Cand am iesit la mal la Sarichioi, cei cativa pescari locali priveau cu neincredere U-Boat-ul si mormanele de bagaje de pe punti...

Unul din ghizii din Kilimanjaro ne-a “garantat” la intrarea pe poteca ca nu avem nici o sansa sa ajungem in varf cu rucsacii in spate. Dupa ziua a sasea din noua a zis ca eu poate voi reusi, dar M. nu va ajunge. Am ajuns amandoi cu rucsacii pe carca. Si sunt multe alte cazuri similare cand un localnic a asumat ca experienta lui intr-un anumit tip de activitate in zona unde traieste si activeaza este net superioara experientei unuia sosit din afara...

Uneori e asa, alteori, nu.

Incercam sa ne intoarcem printre sloiuri la padela, desi am cam inceput sa imbatranim si eu si M, nu din foamea de adrenalina, ci pentru ca asa simtim chemarea. Povesteam pe FB unui barcagiu cunoscut ca lenea si dorinta de confirt ma cheama spre un 4x4 si paduri tropicale si aproape ca speram ca M. sa fie coplesita de aceeasi lene si sa voteze pentru Australia. Dar si ea a auzit aceeasi chemare a nordului.. Dracu’ stie ce va fi si singurul lucru de care suntem siguri cu adevarat este ca va fi ce e menit sa fie.

M-am intrebat uneori ce vor zice cei ce ne cunosc daca e sa fie sa nu ne intoarcem din calatorie si stiu ca vor fi multi care vor zice ca ne-am cautat-o cu lumanarea, etc.  fiecare are dreptul la opinie si gura lumii e sloboda.. pace lor :) sau “fuck them!”, fiecaruia cum i se potriveste...

Macar mor impacat ca am incercat sa ne traim viata asa cum ne-am priceput sa raspundem chemarilor... :)

Ar fi multe de povestit pe tema ingradirilor impuse de cutumele unei comunitati locale, mituri urbane, legislatie neadecvata sau doar incorect interpretata/aplicata, ingradiri religioase, sau pseudo-morale, abuzuri de putere, autoritate, etc., dar ma opresc aici... :)

LE:  Vorba ta, scuze daca am deranjat pe cineva.. :)

18
Cafenea - Discutii generale / Ragi Pañi Mo  (Al Rayo Del Sol) - 2017
« : Aprilie 25, 2018, 06:09:26 am »




Although not as rough as the Australian ride on the Canning Stock Route, fasten your seatbelts one more time, chuck a coldie and pop-corn and hop on a smaller Toyota for a 5,003 Km ride through the relentless winds of la pampa and Tierra del Fuego, from Buenos Aires to Torres del Paine, Punta Arenas and Ushuaia…

This might be the last episode of the "Travelotherapy" series. Thank you very much for staying with us all these years.

Please, don't forget to click on the "HD" letters and choose the 1080p for the best viewing quality.

We would like to express our gratitude to our Argentine and Chilean hosts and, of course, to all the musicians that made the presentation of this video diary much more appealing through their creativity and generosity.


19
Cafenea - Discutii generale / Re: Siguranta navigatiei
« : Aprilie 24, 2018, 05:49:56 pm »
Reportajul era făcut ad-hoc, de reporteri care veniseră să filmeze evenimentul caritabil.  Apa e extrem de rece în această perioadă, încă se mai topesc ghețuri în munte. O greșeală a lui Arthur a fost că nu purta costum întreg, ci a ales varianta scurtă (mânecă, picior). Ceilalți din barcă, fiind turiști pasionați de sportul acesta, au primit echipamentul întreg, dat de Green.
Toți s-au lovit de peretele acela cu viteza dată de barcă, toți purtau căști. Din șoc îți poți pierde cunoștința un minut, dar cumulate, pierderea cunoștinței, faptul că șuvoiul l-a ținut circa 2 minute sub apă până vesta a fost capabilă să învingă forța apei, durata recuperării dat fiind locul greu accesibil, hipotermia instalată în această durată, greutatea sosirii echipei de intervenție, modul greșit al lor de a aborda problema....etc..etc...
Sigur că și colegii știau să aplice primul ajutor, numai că acolo era nevoie și de un echipament medical special.

A fost combinația tip ”wrong place, wrong time”.

Un reporter e reporter 24/7/365. A fi jurnalist nu e o meserie tip 9-5, ci un mod de a exista. Cel putzin asta le spun celor tineri, aflati la inceput de drum... Si de foarte multe ori se intampla sa pleci la un eveniment si pe drum sa intalnesti o situatie in care sari din masina pentru a relata o alta intamplare proaspata la care nu te asteptai. Principiile de angajare a oricarei situatii sunt identice si intrate in “reflex”. Stii ce elemente trebuie sa cauti pentru a relata faptul cu obiectivitate si acuratatzea detaliilor. Ca reporter, nu interpretezi, nu asumi si daca nu stii ceva, nu deschizi gura la microfon pana nu te informezi si verifici informatia. Altfel, esti doar un propagator de “barfe” si impresii personale fara valoare concreta.

Adica, indiferent de ce s-au dus reporterii aia acolo, noua intorsatura a faptului trebuie relatata corespunzator. Exista o serie de exercitii menite sa slefuiasca abilitatile reportajului in direct, care te ajuta sa te adsptezi la orice intorsatura neprevazuta a situatiei. In fine... reporterii nu au nici o scuza dacs au “interpretat” eronat cauzele decesului.

Nu mai insist cu necesitatea costumului adecvat pentru temperatura apei. Casca si PFD-ul probabil ca si-au facut datoria.

20
Cafenea - Discutii generale / Re: Siguranta navigatiei
« : Aprilie 24, 2018, 01:29:14 am »
Erau imbracati pentru temperatura apei?

Din reportaj parea sa reiasa ca impactul cu stanca a fost cauza, sau una din cauzele importante, ale decesului.

Deci hipotermia a fost cauza principala a decesului? N-a fost impactul cu stanca si nici hidrocutzie?

De cate ori sunt in ape reci cel mai tare ma tem de hidrocutie, mai ales daca e cald afara si m-am incins la padelat.

LE: In general e bine sa fii independent si sa ai ce-ti trebuie pentru prim-ajutor la fata locului, pentru a nu te baza pe ajutor din afara. Spun asta pentru ca la fiecare iesire luam in calcul tocmai faptul ca nu va veni nimeni sa ne scoata din belea. Pe orice garla iesim, la cald, sau la frig, departe, sau mai pe langa oameni, avem obligatoriu in buzunarul PFD-ului, sac din folie, mini trusa de prim ajutor cu pansamente, accelerator de coagulare a sangelui, vreo 2-3 pastile, o bara de ciocolata, stroboscop si oglinda de semnalizare. Unde e cazul, si un PLB si un VHS marin. Oare, sa nu fi avut cu ei o folie izolanta pentru prevenirea hipotermiei?

Ar fi putut sa-l imbratiseze ceilalti pentru transfer de caldura de la corp la corp.

Era cineva din echipaj pregatit pentru o astfel de situatie?

Daca relatarea este corecta, este trist sa mori pentru ca n-a venit SMURD-ul la timp, sau pentru ca cei de la serviciul de salvare local nu s-au priceput. Cu atat mai mult n-as vrea sa astept sa fiu ajutat de nepriceputi.

Sigur ca e usor de dat cu parerea de la distanta,  post-factum. Trist. Foarte, foarte trist si in acelasi timp o lectie importanta. In vara ne intoarcem printre sloiuri si apa de 2 grade departe de orice ajutor exterior si teama de apa rece ne este in continuare foarte puternica.

21
Cafenea - Discutii generale / Re: Siguranta navigatiei
« : Aprilie 22, 2018, 07:43:07 am »
Din pacate se intimpla si la munte: https://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/un-barbat-de-42-de-ani-a-murit-in-urma-unui-accident-de-rafting-de-pe-defileul-jiului.html Nu e bine sa te joci prea mult cu mama Natura.

Cel mai afectati sunt cei dragi, ramasi in urma... Imi pare rau.. Cand e sa-ti vina ceasul, iti vine...

22
Cafenea - Discutii generale / Re: Chemari si raspunsuri pe capcompas
« : Aprilie 16, 2018, 01:52:25 pm »
Adica, sugerezi indirect ca voi avea un zambet la fel de fotogenic ca al pestelui adormit in conserva... :)

23
Cafenea - Discutii generale / Re: Chemari si raspunsuri pe capcompas
« : Aprilie 16, 2018, 04:52:29 am »
Inca o data, probabil pentru ultima data, cu tot frigul si toate problemele specifice, a castigat chemarea nordului si a sloiurilor. Sudul ne mai poate astepta sa imbatranim un an... :)

Ma apuc de lucru la sistemul de agatat “desagii” pe puntea kayak-ului.

24
Cafenea - Discutii generale / Re: Chemari si raspunsuri pe capcompas
« : Aprilie 13, 2018, 03:53:28 pm »
Un kayak tandem Boreal Design / Esperanto a fost rezervat in nord. Un Landcruiser dev4.5 litri V8, a fost rezervat in sud.

Inima vrea sa urmeze chemarea spre ghetarii plutitori si linistea padelei, in timp ce oboseala acumulata isi cere confortul (?) unui 4x4 serpuind pe drumuri neasfaltate.

Latitudini si meridiane, complet diferite. Doar dorinta de a mangaia orizontul este (mereu) aceeasi... :)

Kayakul este mai vechi si destul de mic pentru o expeditie neasistata de 10 zile, dar este singura optiune. Masina este model 2017, dar ultima din flota companiei respective si in 3 zile rezervarea expira.

Nordul va fi friguros, umed, incert si, ca de obicei, exista posibilitatea intalnirii cu blanuri albe. Sudul va fi calduros si relativ uscat, prafos si zdruncinat, dar in afara unei potentiale intalniri cu un sarpe veninos, sau crocodil, nu exista “dureri de cap”.

Decizia trebuie luata in 48 de ore.

26
Literatura, muzica, film, arte plastice pe tematica / Re: muzica
« : Aprilie 10, 2018, 03:49:05 pm »
si una mai de suflet... :)

https://www.youtube.com/watch?v=vGWYJRXjNbI

Cine zis ca nu se poate canta si la o cutie de kerosen “electrificata”? Seamana si suna a chitara, da’ tot cutie de kerosen e...

27
Literatura, muzica, film, arte plastice pe tematica / Re: muzica
« : Aprilie 09, 2018, 10:23:55 pm »

28
Cafenea - Discutii generale / Re: 100 de Ani
« : Aprilie 04, 2018, 10:04:16 am »
Romanii, ca oricare alta natie, au si oameni de treaba si multe uscaturi. Din pacate, printre emigrati se accentueaza unele trasaturi negative care exacerbeaza competitia acumularil de bunuri materiale. Uneori inn aceasta competitie invidia alimenteaza rautatea pana la accente grotesti.

Nu am nici un motiv sa le caut compania si, pana la proba contrarie, nu am nici motive sa-i evit. Romanii intalniti pe orice meridian si in orice fel de circumstante imi sunt la fel cum imi este oricare ata natie. Daca exista rezonante interactionam, daca nu, asta e...

Au fost situatii cand am avut lucruri mai interesante de discutat cu un bastinas din Arusha, sau Guatemala, decat cu fostul vecin de palier din Constanta... :)

29
Cafenea - Discutii generale / Re: 100 de Ani
« : Aprilie 04, 2018, 06:25:21 am »
Păi nu așteptam să ne luăm în brațe și să ne pupăm dar la „bună ziua”, bunul simț și șapte ani de la mă-sa, ar fi  trebuit să-i determine să răspundă cu „bună ziua”... fără „afinități și asocieri”. :)

De acord. Daca chiar ar fi avut vreun motiv (?) bizar sa nu recunoasca ca inteleg romaneste, tot ar fi trebuit sa raspunda la buna ziua in kiswahili, japoneza, finlandeza, sarbeste sau 'sign language'.

Cine stie ce le-o fi trecut prin cap... :)

30
Cafenea - Discutii generale / Re: 100 de Ani
« : Aprilie 02, 2018, 06:31:32 pm »
In singura crasma gasita deschisa pe 1 Ianuarie in Punta Arenas, Chile, doua mese mai in spate se auzea distinct o conversatie in romaneste. Protagonistii pareau convinsi ca erau singurii vorbitori de limba romana si abordau liber fel de fel...

Mi s-a parut nesincer si de prost gust sa nu-i avertizez ca intelegem conversatia. In drum spre toaleta m-am oprit la masa lor si le-am comunicat in romaneste ca vorbesc limba. Dupa surpriza initiala, am schimbat cateva vorbe de curtoazie legate de calatoria prin Chile (care nu au inclus acea neintemeiata curiozitate 'de unde sunteti?') si dupa nici 3 minute de conversatie fiecare si-a vazut de farfuria lui, la masa lui.

Au continuat conversatia in romaneste la un ton mai moderat... :)

Ingredientele afinitatilor si asocierile au nevoie de mult mai mult decat similaritatile lingvistice... :)

Pagini: 1 [2] 3 4 ... 33
Forumul CapCompas este gazduit la Hangar Hosting - hosting, email, si cloud