Afişare Mesaje

Aici puteţi vedea mesajele acestui utilizator. Sunt afişate doar mesajele făcute în secţiuni în care aveţi acces.


Subiecte - Vali

Pagini: [1] 2 3 4
1
Intalniri, imprieteniri, pe ape si nu numai / Sezonul 2020
« : Martie 25, 2020, 09:20:26 a.m. »
Am pornit aceasta discutie dupa ce am vazut un link pus de Florio pe fb, in care se informa ca in Franta s-a interzis orice iesire cu barca in scop de agrement, ca parte a lockdown-ului instaurat in urma pandemiei.

Bineinteles ca la vremurile pe care am ajuns sa le traim ultima grija ar putea fi datul cu barca, in opinia multora. In opinia noastra, a celor pentru care barca, apa, pescuitul etc sunt a 2-a natura, si care asteptam in fiecare an cu nerabdare sezonul cald, asemenea interdictii ar putea sa provoace cel putin neplaceri.

Daca ne raportam insa la situatie (in opinia mea inca n-am vazut nici varful aisbergului), va trebui sa rabdam si sa speram ca vom trece peste asta cu cat mai putine pierderi, de toate soiurile. Din ce se intrevede, se va lasa cu schimbari mari in urma acestui flagel.

Ca sa trecem la chestii concrete, sa va spun cum vad eu personal sezonul 2020. Adica modul cum voi incerca sa procedez eu.

Pentru mine, in afara de munca la barci, care-mi aduce multe bucurii si satisfactii, cea mai importanta parte a vietii active este activitatea outdoor, anume datul cu bicicleta, drumetia montana, datul cu barca si balaceala - scaldatul. Nu am si nici nu voi avea absolut nici o treaba cu pescuitul.

Din acest pdv, probabil ca sunt norocos ca am la 200 metri un lac imens complet pustiu (daca facem abstractie de cativa braconieri si monofilamentele lor). Asa ca anul asta, daca va voi Dumnezeu si voi fi sanatos si voi avea mancare pe masa, am sa ma balacesc in Brates. Asta in ipoteza ca restrictiile vor continua si efectele flagelului se vor agrava. Chiar m-am apucat printre picaturi sa-mi fac o jucarie plutitoare mica, voi povesti pe forum la momentul potrivit.

Nu stiu cum vor fi afectate activitatile nautice pe apele navigabile, dar presupun ca va fi la fel ca afara, cel putin pentru o perioada. Personal nu as fi afectat de asa ceva, nu m-am nascut cu curu' in barca de agrement ca sa fac scandal ca nu am voie, dar probabil va fi si lume nemultumita. La ce vremuri am ajuns sa traim, ar trebui sa fim fericiti daca suntem sanatosi si avem ce sa halim.

Azi fiind prima zi de lockdown total in tara noastra, sunt curios cum vor evolua lucrurile si cum va evolua acest topic. Sper ca peste luni de zile sa ne intoarcem pe acest topic si sa recitim cu usurare ce scriam in aceste zile de foc, iar pandemia sa fi trecut deja. Expresia mea favorita in asemenea imprejurari a fost intotdeauna "Hope for the best, prepare for the worst".

Va doresc si imi doresc sa trecem cu bine si peste acest hop important, si sa ne vedem pe ape atunci cand conditiile vor permite.
Va salut cu drag, si nu uitati sa va mentineti un tonus psihic ridicat, fiindca vom avea nevoie,

2
Osatura conventionala / Velier - constructie hibrida
« : Ianuarie 02, 2020, 10:24:04 p.m. »
Salutare tuturor si la multi ani pe 2020.

Cu ani in urma m-am informat mult despre barcile cu vele construite din otel, datorita avantajelor lor: soliditate extrema, simplitate a constructiei, comportament nautic foarte bun datorat inertiei, accesibilitate in regim de amator.

Am aflat si care sunt dezavantajele, destul de importante si acestea: deplasament cel putin dublu la aceleasi dimensiuni fata de o barca normala de fibra sau aluminiu, si implicit suprafata velica dubla, motorizare dubla, arborada foarte solida -> scumpa etc. Daca adaugam comportamentul mediocru la vant slab si dificultatea obtinerii unei bune izolatii termice, ni se cam dezumfla entuziasmul.

Acum ceva timp am gasit un articol din Katera i Iahti despre un iaht cu vele construit in sistem hibrid - corpul din otel si suprastructura + interiorul din lemn (placaj). La acel moment nu i-am acordat prea mult credit, fiindca aceasta tehnica nu e deloc raspandita la nivel mondial, iar eu sunt adeptul lucrurilor verificate in practica. Am intalnit aceasta metoda doar la unele planuri mai vechi de la Glen-l, dar fara sa ajung sa vad macar pe net vreo barca functionala de acest tip.

De curand am revenit asupra articolului rusului, constatand unele avantaje surprinzatoare, pe care le voi descrie in continuare. Barca e aceasta:



Pagina web cu prezentarea e aici, merge dat o traducere cu google: http://www.barque.ru/projects/2002/composite_housing_small_yacht

Nu voi povesti de design (nici nu conteaza designul din poza, putem oricand alege altceva), ci strict de tehnica de constructie, care ne ofera niste avantaje nebanuite:

1. Deplasamentul rezultat e similar cu cel al unei barci de aluminiu sau fibra de aceeasi dimensiune. Asta inseamna barca fasneata, cu velatura si motorizare moderate, dar cu soliditatea extrema a unui corp din otel.

2. Manopera mai usoara si la corp, si la suprastructura, si la interior, din cauza ca se sudeaza corpul separat, apoi se monteaza bulkhead-urile din placaj si ulterior amenajarile si puntea, din placaj simplu protejat cu epoxy.

3. Izolatia termica necesara e mult mai usor de realizat, partea de otel fiind de suprafata relativ mica, iar puntea + cabina din placaj fiind usor de izolat.

4. Probabil cel mai important avantaj este obtinerea unui centru de greutate foarte coborat, direct din modul de constructie, care determina un necesar foarte mic de lest. De aici rezulta urmatorul avantaj extrem de important:

5. Pescajul se poate reduce mult, pana la pescajul propriu al corpului, daca se lesteaza la interior si se adopta doar un apendice antideriva mobil - derivor briceag sau ghilotina, care se retrag total in corp.
Prin urmare, arealul de folosire al unei asemenea barci devine extrem de extins, se poate intra pe ape foarte mici, in ancoraje altfel inaccesibile, se poate trage barca pe plaja oriunde e permis etc. In plus, se poate folosi tehnica de "a fugi cu furtuna" folosita de proprietarii de Ovni, care ridica derivorul si aluneca odata cu vantul.

6. Soliditatea corpului de otel ne ofera "peace of mind" vizavi de abordaje, esuaj, manevre gresite etc etc, iar orice montam in barca putem fixa mult mai solid decat la o barca din fibra sau lemn - motor inboard, put de derivor ghilotina, carma cu ax sau skeg etc.


Despre dezavantaje, momentan nu prea vad decat eventual vulnerabilitatea imbinarii dintre corp si suprastructura, care poate "lucra" in timp din cauza dilatarii otelului sau a imbibarii cu apa a lemnului din zona.
Rusul recomanda un mastic cat se poate de calitativ si longeviv pentru imbinare, care imbinare se face pe o copastie-miez din lemn pe toata laterala barcii.


Asa ca un corp de otel la dimensiunea dorita, in multigurna, origami sau radius chine se poate ingemana cu o suprastructura din placaj cu epoxy, rezultand ceva si estetic, si functional, si ieftin, si extrem de solid.

Putem alege hidrodinamica optima, iar daca alegem un derivor briceag ne putem echilibra barca sub vele din unghiul de coborare al derivorului.

Putem elimina total rezistenta de apendice a derivorului in anumite conditii (la vant portant sau la motor), avem doar pescajul carenei nude, nu avem fortele de forfecare care se intalnesc la imbinarea chilei cu barca etc.


Din toate aceste motive, doresc si parerea voastra despre acest concept, existand poate lucruri care mie mi-au scapat. Realizarea corpului din otel e la indemana oricarui amator sau meserias cu macar o mana dreapta, partea de placaj e simpla si ieftina de realizat, ramanand ca de obicei arborada si velatura ca si cheltuieli unde nu se poate face rabat.

Astept deci pareri, mistouri, injuraturi etc :). E o chestie care mi se pare foarte promitatoare, iar cine e interesat de detalii poate citi in amanunt pagina rusului mentionata mai sus, fiindca rusul povesteste mult mai detaliat decat rezumatul facut de mine aici.

3
Cafenea - Discutii generale / Cu baicu prin munti
« : Septembrie 19, 2018, 10:53:16 p.m. »
Acum nu inseamna ca s-a terminat netu daca nebunu ala de admin a zis ca nu mai raspunde la provocari :). Asa ca hai s-o lasam in fasole de suparare, si sa trecem la chestii misto.

Eu nu sunt suparat, ci am fost doar foarte agasat de am scris mai inainte la fidbec ca nu mai am treaba cu forumu' ca inainte. Da' va asigur ca tot ce am scris acolo e pe bune. Adica cel putin momentan nu mai am treaba decat cu baietii cu AN-uri.

Ca sa rezum intr-o propozitie tot textul ala, ar suna cam asa: IMI BAG PWLA IN ELE DE BARCI :P.

Cam de acum un an ma ajunsesera anii de stres si epuizare in care am vrut sa-i ajut pe toti cei care ma solicitau. Bineinteles ca in "alturismul" meu am lasat totul deoparte si am pus pe locu' 1 barcagiii si barcile lor, pana mi s-a rupt filmu' si m-am imbolnavit.

Asa ca in toamna trecuta am hotarat sa-mi iau o pauza luuuuuuunga de la barci, tocmai ca sa nu ajung sa le urasc, fiind totusi cea mai mare pasiune a mea.

Si ca sa va spun exact, ultima mea iesire cu barca a fost anul trecut pe 24 iulie, cand am scos motoru' Mariner de pe fundu' canalului Sontea. De atunci nu m-am mai dat cu barca si nici nu am simtit nevoia, mai ales ca nu pot numi plimbare singura iesire de anul asta, acum 2 weekend-uri - 10 minute pe Dunare la Topalu cu o barca facuta de mine, la o proba.

Deci in toamna trecuta zis si facut: imi bag pwla in ele de barci, si ma apuc de una din cele mai mari damblale ale mele, calaritul coclaurilor montane cu baicu (bicla).

In ultimul an nu stiu daca au fost 5 weekend-uri in care sa nu fi plecat pe munte impreuna cu fata, cu baicurile. Ultima iesire din 2017 a fost pe 28 decembrie, prima iesire pe 2018 a fost pe 7 ianuarie, in zona observatorului astronomic de la Luncavita. Vremea a fost superba, incredibil de frumos pentru perioada anului nou.

Ca sa fac un bilant pe scurt, in acest an care a trecut am strabatut urmatoarele zone muntoase:
1. Cel mai mult in Dobrogea, fiind cel mai aproape si cel mai la indemana. Adica Muntii Macin, Dealurile Niculitelului, Podisul Babadag, Podisul Casimcei.
Am parcurs atat zonele geologice de origine hercinica (Pricopanul, Tutuiatu, Iacobdeal), cat si pe cele de origine caledoniana (Ghiunghiurmez).
2. Muntii Vrancei - si in zona estica, si in cea vestica, in secuime
3. Muntii Siriu
4. Muntii Giurgeu
5. Muntii Hasmas
6. Muntii Bucegi
7. Muntii Rarau - Giumalau

Am sa povestesc in ordine aleatorie despre cele mai memorabile ture. Chiar daca ultima a fost in Dobrogea, in zona Cozluk weekendul trecut, am sa povestesc acum de tura pe Rarau, pe 2-3 septembrie a.c.

Plecam noi sambata 1 septembrie din Galati spre Pojorata, unde inchiriasem o camera la o pensiune undeva la marginea satului, chiar pe Trans-Rarau. Pe drum veselie maxima, bairam pe bluetooth cu muzica de pe youtube, de erau fetele mele in culmea fericirii. Drumul pe E85 destul de ok, cu toate ca ma asteptam la trafic baban, fiind weekend.

Adevarul e ca drumul s-a aglomerat dupa ce am trecut de Falticeni si am intrat pe "Bulevardul Bucovina". Inainte de Gura Humorului traficul a devenit chiar nervos, dupa care mai departe s-a mentinut aglomerat, insa acceptabil.

Am ajuns la Pojorata pe intuneric, si dupa indicatiile primite am localizat Hanul Pastravarului, pensiunea fiind la 200 de metri mai sus. In sfarsit am ajuns noi la pensiune, unde am cunoscut un domn extraordinar din Iasi, pasionat de munte si veteran al traseelor de drumetie. Ne-am imprietenit si am povestit impreuna ce urma sa facem a 2-a zi.

A 2-a zi dimineata am vazut la intreaga dimensiune paradisul montan in care ne aflam :). Munti magnifici impaduriti, invaluiti de un abur dens al diminetii, prin care se strecurau cateva raze de soare ratacite.

Aceeasi incantare ca atunci cand te trezesti intr-o dimineata de octombrie in aburul care invaluie imprejurimile pe un lac din mijlocul Deltei. Dar in acelasi timp alta perspectiva si alta dimensiune.

Nu reusim sa ne saturam sa savuram maretia care ne inconjoara, si linistea desavarsita, asociata cu verdele atot-prezent. Hotarat lucru, avem in noi si ceva sange de munteni, de rezonam atat de mult cu aceste locuri.

Cam atat pentru seara asta, ca m-a ajuns oboseala, dar bineinteles ca VA URMA ;).

4
Legislatie / Alt aviz catre navigatori
« : Iunie 19, 2018, 11:23:28 p.m. »
Dupa cum scrie in titlu, am primit de la Adi Pacurici o poza dupa acest aviz, emis in 14 iunie, atasat mai jos.

Scrie ca pe senalul navigabil esti obligat sa circuli exclusiv cu barci luate in evidenta - inmatriculate sau inscrise. Asta inseamna ca in afara senalului nu ai treaba, si poti sa o arzi cu barci neinmatriculate etc.

Nu luam in seama gogomania cu "prezentul aviz anuleaza orice alte dispoziti contrare", fiindca doar un capsoman ar crede ca un aviz bate legea.

Urmeaza sa caut si sa postez cele 2 acte normative referitoare la contraventii, respectiv infractiuni la regimul navigatiei de agrement. Astept de la forumisti discutii constructive si argumentate, nu ca pe facebook.

Edit: definitia senalului navigabil in Regulamentul de navigatie pe Dunare in sectorul romanesc:
termenul „senal” desemnează un  sector  al  căii  navigabile  utilizat    pentru  navigaţie  la  un nivel dat şi balizat cu semnale;

5
Echipamente si accesorii / Ateliere de construit barci
« : Noiembrie 20, 2017, 12:19:48 p.m. »
In urma prezentarii celor 2 ateliere pe topicul https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,2517.0.html , am zis sa discutam mai detaliat acest subiect.

Printre altele, am un atelier construit in sistemul colegului Bogdan Ferariu, pe care l-am ridicat pe locul unui fost garaj de tabla, respectand vechea incadrare si dimensiunile. Astfel ca n-am mai avut nevoie de autorizare etc.

E interesant de luat in considerare solutia de tip container, care se amplaseaza fara a mai fi nevoie de fundatie, autorizari etc. Daca stiti ceva detalii care mie imi scapa, haideti sa le povestim. Mai mult ca sigur sunt colegi care intentioneaza sa-si faca ateliere pentru barci, garaje sau alte asemenea.

6
Intalniri, imprieteniri, pe ape si nu numai / Intrunirile capcompas
« : Martie 02, 2017, 09:01:05 p.m. »
Februarie 2011. Fusese scandal pe barcaholic, si cei vechi nu mai scriam acolo, ci doar citeam si comentam intre noi.

Intra un baiat nou si intreaba pe unul care organiza contracost ture cu caiacele in Delta: "nu va suparati, daca vin cu caiacul meu la turele dvs, cat ma costa?".

Ii scriu lui Skipper pe messenger: fii atent bai Romeo ce baieti buni, e ca in bancul ala:
Vin 2 romanasi la un bordel, sa f_ta si ei ceva. Matroana ii intreaba:
- Ba, da bani aveti ?
- Da, avem cate 10 lei !
- Ei, de banii astia mergeti voi in boschetu' ala si ardeti-va in c_r unul pe alalalt.
Pleaca romanii, dupa care la juma' de ora bat din nou la usa bardacului.
- Ce mai vreti ba ?
- Pai am venit sa platim !

Nu stiu cum se face, dar de-a lungul timpului, la unele intruniri pe ape, am avut senzatia ca merg ca sa fiu si eu unul dintre aia de mai sus. Adica sa platesc ca sa fiu luat la shtanga :). Mai nasol a fost insa ca au fost intruniri la care prima propozitie incepea cu "regulile sunt astea: bla bla bla..."

M-am gandit ca poate asta cauta omul nostru de azi, sa schimbe ierarhia si regulile de la munca pe ierarhia si regulile aferente timpului liber. Asta ca nu cumva sa se dezobisnuiasca ;). Altfel nu-mi explic apetenta unora de a fi fericiti ca participa la vreo veselie unde au un sef care le spune ce si cum sa faca.

Aspectul cel mai had al acestei mentalitati este minciuna denumita "teambuilding". Adica atunci cand aduni la un loc oameni care se suporta cu greu la locul de munca, si ii obligi sa participe la activitati care unora nu li se potrivesc deloc. Pe vremuri si pe mine au incercat sa ma oblige sa vin la fotbal cu sefii, dar le-am dat un cioc de m-au lasat definitiv in pace. Am terminat orele de program, adios.

De ce "intrunirile capcompas"? Fiindca de 6 ani de cand e forumul nu am facut si noi inca vreo intrunire mai larga pe ape a forumistilor. Am facut diverse intruniri pe la Bucuresti, Topalu, etc etc, plus destule intruniri pe ape foarte reusite, dar destul de restranse.

Pentru mine personal, cele mai reusite intruniri au fost:
- septemberfest-ul din 2012 de la Jurilovca, alaturi de Mihaif99, Florio, Tudor si Capitanu
- micro-raidul din mai 2014 cu Ionel si Cristi, in Delta de sud
- saptamana de septembrie in 2014 la Sf. Gheorghe cu Vlad, Dan Dragos si Intersect
- intrunirea din octombrie 2016 de la Mila 23, cu Nicolai, Doru, Cristi Tutuianu, Horea si Lari
- intrunirea de la Golovita din septembrie 2016, cu Pelicanul, Blue Wave, Dbr, Razvan si Paul Butusina.

Ce au avut in comun acestea? Au avut o singura regula, si anume ca nu a existat nici un fel de regula. Am plecat cand am vrut, ne-am intors cand am vrut, am mers oriunde am dorit, am stat unde, cand si cat am vrut, si daca nu ne-a convenit ceva, ne-am luat verde fara sa stam pe ganduri.

Asa ca propunerea mea e simpla: hai sa incepem sa facem intruniri, oriunde dorim, oricand gasim timp si ne potrivim unii cu altii, respectand o singura conditie: nu exista nici o regula. Care vrea, sa vina cu barca, sau cu orice altceva - vaporul, masina, motocicleta, autopiciorul, bicicleta, avionul etc. Cine vrea, sa stea la cazare, sau pe barca, sau la cort, hamac, barlog. Cine vrea pescuit, sa pescuiasca, cine vrea plimbare, sa se plimbe, cine vrea baie (adica eu :) ), sa stea toata ziua in apa, si tot asa.

Oricine poate propune orice intrunire, nu conteaza perioada, locul, numarul de participanti, mijloacele de transport etc. Daca se gasesc amatori, sa se adune, indiferent de numarul mic sau mare.

Pana la urma asta e cel mai important, anume sa ne bucuram de pasiunea noastra fara sa ne faca vreunul reguli de genul " nu ai voie sa padelezi seara dupa ce s-a instalat tabara" sau " nu ai voie decat la vele si vasle" etc. Doar suntem mari si vaccinati, si deci fiecare isi asuma propria conduita. Atat sa tinem cont insa, libertatea noastra se termina atunci cand exista posibilitatea sa incalcam libertatea altuia.

Eu de exemplu am acum (ca de obicei) perioada cea mai incarcata din an, fiind inceput de sezon de barcuiala. Imi doresc insa o iesire in Delta pe timpul prohibitiei, cum s-a discutat si la topicul de pescuit. Nu stiu deocamdata nimic de perioada, fiindca am multa treaba la terminat cateva lucrari importante, si acestea au prioritate. Despre locuri, exista alternative din belsug, iar in prohibitie e chiar aerisit, si la cazare, si pe parte de circulatie pe apa etc.

Asa ca oricine are propuneri, haideti sa le discutam. Inca o data, nu e vorba de vreo competitie de genul "care intrunire iese mai misto", ci e vorba de placerea de a ne bucura de pasiunea noastra alaturi de oameni din aceeasi specie. Si ca sa nu uitam, prima regula si ultima: nu exista nici un fel de reguli :).

7
Vanzari / Runabout din lemn
« : Ianuarie 25, 2017, 06:38:29 p.m. »
Salutare tuturor, un prieten bun al meu vinde o barca tip runabout clasic, construita de el pentru folosinta proprie. Din pacate, de ceva vreme s-a mutat cu serviciul in Olanda, si se pare ca acolo se va stabili definitiv, motiv pentru care nu mai are la ce sa foloseasca barca.

E construita din placaj de okoume, pe osatura de larice, iar tot exteriorul barcii e invelit cu furnir tehnic (blind) de mahon. Rasina epoxidica folosita la intreaga constructie e West System. Toate imbinarile metalice la osatura sunt din inox. Dimensiunile sunt de 5,25 metri lungime, 2 metri latime, si aprox. 75 cm inaltime de constructie.

Ce mai e de facut la barca e copastia, un paiol si amenajarile interioare - o consola si ceva banchete (sau punte prova daca se doreste parbriz clasic de runabout). Aceste lucrari se pot face usor de un amator, materiale se gasesc fara probleme, iar know-how se gaseste oricand aici pe forum.

Pretul barcii in starea care se vede in poze este de 1500 euro. Barca e foarte usoara, putand fi propulsata cu 20 de cai, deci fara a fi nevoie de inmatriculare. Daca se doreste inmatricularea in Belgia sau Olanda, vanzatorul ofera toata documentatia necesara. La fel si daca se doreste inmatricularea in Romania, se ofera toate actele necesare.

Deci daca e cineva interesat de o barca clasica, lucrata cu mare grija, o poate lua si customiza dupa preferinte. Orice alte detalii aveti nevoie, puteti obtine de la vanzator, sau imi puteti scrie pe privat mie, fiindca stiu barca de cand "s-a nascut" ideea ei, fiind martor la toate etapele.

Prietenul meu se numeste Laurentiu, iar numarul lui e 0757020212. Pana vinerea viitoare - 3 februarie Laurentiu e in tara, dupa care pleaca in Olanda. Dar oricum la barca e acces chiar daca el nu e in tara. Il puteti deci gasi permanent la telefonul de mai sus, chiar daca e in tara sau nu.

Am atasat cateva poze, si in plus am uploadat mai multe poze la acest link: https://we.tl/OrcEjGvyl7
Puteti da click pe pozele de mai jos ca sa se vada in intregime.




8
Mari si oceane / Veteranii velelor
« : Ianuarie 18, 2017, 10:42:34 p.m. »
E ceva vreme de cand ma gandesc sa pornesc acest topic, despre oamenii care ne-au influentat in pasiunea noastra pentru barci si navigatie, si pe care-i consideram mentori valorosi.
Programasem pornirea discutiei pentru ieri, 17 ianuarie, dar probleme obiective m-au impiedicat. Nu-i nimic, incepem acum.

Ieri, 17 ianuarie 2017, domnul Radu Theodoru a implinit venerabila varsta de 93 de ani. Pentru cine inca nu stie, domnul Radu este persoana care a popularizat cel mai mult iahtingul de croaziera pe vremea comunismului. A facut asta prin croazierele pe care le-a intreprins, prin cartile pe care le-a scris, si prin lupta continua cu sistemul represiv care vedea in iahting doar un mod de evadare din tara - inchisoare.

L-am sunat pe domnul Radu si i-am transmis urari de sanatate si viata indelungata din partea comunitatii noastre. Desi la inceput surprins, dl. Radu s-a bucurat si s-a inveselit cand si-a dat seama ca e vorba de oamenii cu care s-a intalnit la lansarea cartii "Dincolo de orizont" de Puiu Olteanu, in 6 octombrie 2016.

Nu stiu daca pot gasi cuvinte sa descriu impactul coplesitor pe care acest om l-a avut asupra adolescentului care eram in anii '80. Pur si simplu dintr-un tanar debusolat, care intrevedea cam ce viata il asteapta in comunism, subsemnatul si-a gasit dintr-o data scopul in viata: tot ceea ce tine de barci si navigatie. Am sa detaliez in continuare.

Ca o confirmare, inclusiv acest forum este rezultatul direct al influentei pe care dl. Theodoru a avut-o asupra mea si asupra atator alti pasionati. Asa ca dupa 32 de ani de la primul meu contact cu lucrarile dumnealui, ii multumesc inca o data pentru ca am ajuns sa ma bucur impreuna cu prietenii de ceea ce ne pasioneaza atat de mult. Si nu cred ca se putea sa aniversez mai bine 3000 de postari pe capcompas.ro decat scriind despre cel caruia ii datorez actuala mea cariera si hobby-ul suprem.

Ce sa spun, primul meu contact cu lumea domnului Theodoru a fost cartea "Croaziera cu vele", scrisa impreuna cu capitanul-inginer Teodor Asimit. A fost prima lucrare de la noi care a abordat dpdv tehnic iahtingul de croaziera.

Era in 1985, si ma gaseam in perioada aceea in care orice carte tehnica imi cadea in maini, faceam tot posibilul sa pun in practica ce gaseam acolo. Desi preocuparile mele de atunci erau modelismul si electronica, aceasta carte s-a combinat excelent cu experienta mea pe ape impreuna cu tata, care era pescar profesionist.

Dintr-o data am inceput sa vad altfel lumea navodarilor intre care crescusem, si de care tata incerca permanent sa ma fereasca (sa nu ajung golan ca el :) ). Am inceput sa-mi construiesc, cu posibilitatile limitate de atunci, diverse aparate plutitoare, cu care am experimentat cat de mult am putut. Am sa povestesc odata si despre peripetiile de atunci.

Din pacate, revelatia dura a fost atunci cand mi-am dat seama ca tot ceea ce scrie in "Croaziera cu vele" ma depaseste din toate punctele de vedere, fiind ceva dificil chiar si pentru un om mare, cu situatie, darmite pentru un copil de 13 ani fara posibilitati si experienta. Mi-am zis insa ca va veni vremea cand voi relua din cu totul alta perspectiva aceasta activitate.

Si asa am ajuns in toamna lui 1989, cand viata mea se impartea intre pasiunea pentru tehnica, fete, discoteci, si obligatiile de genul invatamantului ideologic si conferintelor UTC. Era o perioada gri, in care imi doream sa urmez o facultate tehnica, dar eram "directionat" mai mult cu forta spre "scoala de cadre".

Atunci mi-a cazut in mana "Croaziera contracronometru" a lui Radu Theodoru, pe care pana in prezent o consider cea mai buna carte de calatorii pe mare pe care am citit-o vreodata. Nu stiu exact cum si de ce, dar aceasta carte a declansat o furtuna totala in "hormonautul" care eram, si am simtit clar cum totul de acum inainte se va schimba radical. A fost ca o regasire dupa 17 ani (cat aveam atunci) de cautari zadarnice.

Ca o anecdota, pe 22 decembrie '89, cand la televizor au aparut revolutionarii si l-am vazut pe Mircea Dinescu strigand "Am invins!!!", primele mele cuvinte au fost: "Imi fac velier si plec pe mare !"

Din momentul cand am citit "Croaziera contracronometru", am abandonat tot ceea ce ma interesase pana atunci, si am mers ca un buldozer de neoprit pe calea asimilarii a tot ce are legatura cu barcile si navigatia. A inceput o lupta destul de grea cu mentalitatile si oprelistile specifice perioadei, dar am avut intotdeauna in fata imaginea perseverentei lui Radu Theodoru in lupta lui cu sistemul.

Sunt foarte multe de povestit, iar spatiul prea mic si timpul prea scurt. Important e ca ceea ce sunt eu azi, cel pe care l-ati cunoscut si cu care povestiti online sau fata in fata, ii datorez lui Radu Theodoru si momentului pivotant pe care l-a declansat in viata tanarului care eram (nu ca acum n-as fi tanar :) ).
Iar tot ce-mi doresc este sa pot intr-un fel sau altul sa returnez ceva omului care m-a facut sa ma descopar.

Domnul Radu mi-a spus, cand l-am felicitat la telefon, ca isi doreste sa ne mai intalnim si sa povestim impreuna, si chiar sa iesim pe ape. I-am raspuns ca nimic nu mi-ar face si nu ne-ar face mai mare placere,  dar sa se mai inmoaie vremea de afara. Mai ales ca la lansarea de carte ne-a marturisit ca nu a fost pana acum in Delta.

Mai sunt persoane importante care m-au influentat si m-au motivat, voi povesti in timp despre fiecare. Asa ca acest topic e dedicat acelor oameni care au "mutat muntii" in iahting, in perioada neagra a comunismului. Va invit deci pe aceia care aveti de povestit sa va relatati experientele care v-au marcat si oamenii care v-au influentat.


9
Feedback despre forum / Feedback
« : August 05, 2016, 12:47:39 a.m. »
Scuze pentru termenul in engleza, dar l-am ales fiindca e un titlu scurt si sugestiv. Mai avem un topic tehnic despre forum - Simple Machines Forum, dar aici vom povesti exclusiv despre imbunatatirea comunicarii inter-useri.

Dupa "evenimentele" de acum o saptamana m-am gandit ca e nevoie sa lamurim unele aspecte, astfel ca sa nu mai tulburam bunul mers al forumului cu asemenea sincope.

Cateva idei de baza ale forumului capcompas.ro, inca de la infiintarea acestuia:

1. capcompas.ro e un forum orientat exclusiv catre useri, si nu catre entitati comerciale, organizatii, autoritati etc.
2. cel mai important lucru pe capcompas.ro este continutul pertinent, anume informatia verificata si verificabila in ce priveste barcile si navigatia.
3. pentru indeplinirea acestui scop, de acumulare de continut pertinent, exista regulamentul forumului, care reprezinta cadrul in limitele caruia se desfasoara discutiile online.

Acum sa detaliem:

1. Consecinta principala e ca pe capcompas.ro entitatile comerciale nu vor avea drept la banner. Stiu din experienta care e atitudinea unui comerciant in asemenea situatii, motiv pentru care prefer sa suport personal tot ce tine de cheltuielile forumului, si implicit sa pastram forumul curat si atractiv, fara reclame sufocante.

Pana acum am avut 3 useri cu bannere, anume Pupezica, Puiu Olteanu si Crocodilu, toate fiind cu titlu gratuit. Asta deoarece e vorba de contributii ale colegilor nostri la pasiunea noastra, indiferent ca e vorba de o carte sau de un ghid online. Deci implicit pe viitor vor avea posibilitate de banner exclusiv userii, si exclusiv in functie de contributiile pe forum.

2. In cei peste 5 ani de cand exista capcompas.ro am intampinat multe probleme, atat in adaptarea capacitatilor tehnice la volumul continutului online acumulat, cat si la partea de administrare si moderare a forumului. Am trecut pe server dedicat pentru viteza si spatiu maxime, plus ca am upgradat sistematic capacitatile tehnice. Uneori au mai fost si sincope (chiar de curand cu uploadarea atasamentelor), dar s-au rezolvat si se vor rezolva pe masura ce vor aparea. Asta deoarece continutul pertinent este interesul principal al userilor, de la admin si pana la cel mai nou user.

Ce urasc cel mai mult si am evitat intotdeauna: abordarea tip facebook, adica habarnismul galagios si agresiv, unde toata lumea e parerologul de serviciu. Din fericire nu a fost si nu va fi cazul pe capcompas.ro.
Pe capcompas.ro nu exista ierarhii, ci exclusiv colegialitate, iar discutiile sunt argumentate. Asa ca orice divagatie de la subiectele in discutie, desi nu e prohibita, altereaza calitatea continutului si mareste cantitatea de balast si de spatiu ocupat in detrimentul informatiilor importante.

Asta nu inseamna acum ca trebuie sa ne masuram cuvintele sau sa ne gandim de 10 ori inainte de a scrie. Dpdv personal prima intrebare pe care mi-o pun atunci cand scriu ceva este "va aduce cu adevarat vreo contributie comunitatii ceea ce scriu eu aici?" Daca am indoieli, mai bine nu mai scriu, si credeti-ma ca mi se mai intampla.

Inca un lucru vizavi de continut: nu am facut si nu voi face vreodata SEO si tot restul de tiganii pentru cresterea vizibilitatii online. Continutul si tonul forumului sunt mai importante decat orice SEO. Nu avem nevoie de un milion de useri superficiali, ci de o suta de useri pasionati si informati.

3. Pe parte de moderare prefer sa nu actionez nominalizand persoana "in abatere", ci sa fac astfel ca omul sa nu se simta deranjat, dar daca are bun simt sa inteleaga ca "a calcat pe bec" si sa actioneze in consecinta. O astfel de actiune e inchiderea de topicuri.
Poate va amintiti ca de obicei separ discutiile atunci cand se "bifurca" subiectele, insa sunt situatii cand in afara de off-topic se mai aduna si alte incalcari ale regulamentului, moment in care e nevoie de o avertizare, pe care intotdeauna o prefer impersonala.

Asa a fost si cazul de acum o saptamana, cu inchiderea topicului (precedata de o atentionare), cand am incercat sa opresc o "vrie" verbala a unui user, repetata constant si tolerata de multa vreme. Tocmai fiindca vreau sa luam doar ce e bun de la fiecare si sa nu facem oamenii sa se simta deranjati, am folosit metoda impersonala de inchidere a topicului.

Dupa cum spuneam, prietenia e prietenie, forumul e forum. Reactia celuilalt coleg (cu stergerea de postari si apoi cu stergerea contului) nu vreau sa o categorisesc, fiindca dupa cum s-a scris chiar acolo, suntem maturi si vaccinati. Atat imi pare rau, ca dupa zeci si zeci de telefoane in cei peste 4 ani de cand ne cunoastem, si dupa ce nu odata a fost la mine in casa, putea sa-mi dea macar un telefon si sa-l lamuresc care-i treaba, nu sa se incordeze la mine pe forum.

Oricum, un lucru mai adaug si am incheiat: tonul ofuscat si imperativ este ultimul lucru care va da vreodata rezultate in discutiile cu adminul capcompas.ro. Sunt cel mai bun coleg si cel mai saritor prieten, dar cand te rastesti la mine, mai ales dupa ce chiar tu ai calcat pe bec, cu mine nu mai ai ce discuta.

Apropo, fiindca e posibil sa avem ca de obicei "bagatori de strambe", le spun dinainte ca vor fi luati in considerare exclusiv in functie de contributiile pe forum.
Cam atat, scuze pentru lectura poate prea lunga, dar dupa cum spuneam era nevoie de lamurit unele lucruri.

Va salut, Vali, Galati.

10
Cafenea - Discutii generale / Ajutor mic website
« : Martie 01, 2016, 01:21:00 p.m. »
Salutare, e vorba de un prieten care are o mica activitate manufacturiera si m-a rugat sa-l ajut cu un mic website de prezentare. E nevoie doar de spatiu pentru galerii de poze si ceva text aditional. Important e sa se poata interveni si modifica permanent chiar de catre omul nostru, care n-are prea multa experienta vizavi de web.

Nu se vor lua in considerare facebook sau alte chestii asemanatoare, de socializare, discutii etc. E vorba de o activitate de nisa, dedicata altui public decat cel de pe fb. Poate o idee ar fi ceva tip blog, dar nu am prea multa experienta ca sa stiu cu ce sa-l indrum. Oricum, omul vrea sa plateasca si sa obtina un serviciu minimal, dar suficient pentru activitatea lui.

Daca aveti ceva sugestii, asteptam detalii. Iar din partea baietilor de pe forum care se ocupa cu asa ceva (majoritatea ne stim deja), poate povestim direct pe privat, la nevoie va sun eu. Multumim anticipat pentru orice idee.

11
Cafenea - Discutii generale / Giacoppo ne-a parasit
« : Decembrie 10, 2015, 11:48:08 a.m. »
Dupa cum probabil colegii care intra pe Fb au aflat deja, ieri a incetat din viata cel mai reputat marangoz roman, Iacob Frentescu, zis Giacoppo. Printre atatea lucrari magnifice care i-au iesit din maini, putem aminti de iahtul Hai Hui 2, cu care d-nii Radu Theodoru si Puiu Olteanu au scris istorie in iahtingul romanesc de croaziera, pe vremea comunismului.

L-am cunoscut personal pe dl. Frentescu pe 1 septembrire 1990 la Tomis, cu ocazia unei regate de Optimist. N-am avut nici timpul, nici posibilitatea sa continui sa tin legatura cu dumnealui. De curand chiar am citit in Cuget Liber ca dorea sa transmita mai departe celor pasionati din experienta lui bogata in marangozerie de veliere. Articolul era acesta: http://www.cugetliber.ro/redirect-stiri-eveniment-constanteanul-care-construieste-barci-ce-canta-pe-apa-197483

Cu regretul ca n-am apucat sa-l cunosc mai bine pe acest titan al lumii barcilor de la noi, nu mai pot spune decat  Dumnezeu sa-l odihneasca in pace.


12
Stitch&Glue / Cartopper cu motor electric
« : Octombrie 20, 2015, 09:48:40 p.m. »
La rugamintea distinsului nostru coleg nea Nicu - Homemade, am postat in continuare povestea creatiei acestei barci de catre dumnealui, asa cum e descrisa in mailul pe care mi l-a trimis. Urmeaza ca nea Nicu sa raspunda pe topic intrebarilor celor curiosi.

Dupa barca mare,mijlocie si 'normala'...etc, m-am gindit sa fac si una mica,cit mai simpla si sa aiba urmatoarele caracteristici:
-sa fie cit mai usoara,rezistenta totusi.
-sa poata fi transportata pe orice tip de masina,sus pe portbagaj sau pe ceva asemanator,care sa tina undeva la 30 de kg
-sa poata dormi in ea un om cu inaltimea pina la 1,9(se poate trage o prelata,plastic,plasa tintari,pe deasupra,adaugind 3 tije de cort arcuite,fixate in borduri.)
-sa nu fie greu de intretinut,eventual o vopsea la citiva ani .
..si sa poata fi manevrata cu rame,vele,motor electric........etc.
asadar sa va prezint citeva poze de la proba cu motor electric,cind o sa pun vele,alte poze or sa fie.rabdareeeee !
-motor electric 670 W
-baterie de 55A/ora incarcata,baterie aproape noua
-viteza maxima,8km/ora,masurata pr GPS.
 -am mers 2 persoane primele 10 minute, restul pina la o 1 ora si 10 minute numai o persoana de aprox 90 kg,spre final bateria mai avea ceva wati in ea sa poti reveni la mal.cineva trebuia sa faca si niste poze,altfel primeam reprosuri ca ar fi secret......:)
si pentru ca Radu_d era prin preajma,(asa-i trebuie ! :) ) a devenit skipper cit a tinut bateria....!

13
Cafenea - Discutii generale / Nationalele de navomodele machete
« : Iunie 28, 2015, 08:47:08 a.m. »
Pentru toti cei care vibreaza atunci cand vad o opera de arta sub forma unei machete de nave, anul acesta pentru a 3-a oara consecutiv se organizeaza in holul Universitatii din Galati Campionatul National de Navomodele clasa C (machete). Meritul organizarii la Galati il au modelistii veterani pasionati, intre care am crescut si eu, si care acum sunt implicati la maxim si in Federatie, si in arbitraj etc.

Deci saptamana viitoare vom avea parte de spectacolul fascinant al miniaturilor navale, iesite din mainile modelistilor migalosi. Mai multe detalii aici: http://www.viata-libera.ro/sport/68032-nationalele-de-machete-la-galati

14
Cafenea - Discutii generale / Mail capcana
« : Iunie 27, 2015, 02:06:42 p.m. »
Am primit un mail pretins de la Yahoo, cu continutul din atasament. Se cere accesarea unui link care da intr-o pagina falsa de Yahoo, si cere autentificarea. La o privire atenta, am vazut ca expeditorul e o casuta de mail din Singapore, asa ca am zis sa anunt colegii sa nu cada in capcana, daca primesc cumva asemenea mail:

15
Motorizate / Supramotorizarea barcilor
« : Ianuarie 31, 2015, 01:31:04 p.m. »
Cu permisiunea d-lui Romica, as dori sa adaug cateva completari despre supramotorizare, la modul general, nu doar vizavi de Motocraft SL 410.

In momentul cand se adopta o motorizare maxima pentru o anumita barca, se procedeaza astfel:

1. Se face un calcul preliminar de putere, in functie de dimensiunile barcii - lungime, latime la oglinda si unghiul de stelaj al fundului (deadrise), acest unghi fiind masurat la cupla maestra (mijlocul barcii).
Procedura e descrisa intr-un standard ISO dedicat, si in functie de valoarea rezultata, se obtine puterea maxima preliminara, consultand un grafic (nomograma) publicat in acel ISO.

Exista 2 conditionari in acele calcule: odata tipul de guvernare (la mansa sau comanda la distanta), si a 2-a oara valoarea unghiului de stelaj. Astfel, valorile puterii maxime din nomograma sunt cu atat mai mari cu cat unghiul fundului creste, fiind maxime in cazul comenzii la distanta.

2. Aceasta putere se testeaza practic pe barca, pentru verificarea performantelor de manevrabilitate. Testul propriu-zis determina alunecarea laterala la giratie, si in caz ca nu se incadreaza in valorile limita, se reduce puterea pana se obtin valorile respective.

In urma acestor proceduri, se obtine puterea maxima la care barca e sigura in exploatare. Orice plus de putere scoate barca din "anvelopa" de predictibilitate a comportamentului nautic, avand de suferit in primul rand siguranta.

Pentru discutii mai detaliate, avem un topic denumit "Carene de glisare", pornit de colegul Adi - Fritz, unde gasim inclusiv capitolul despre glisare din cursul de nave mici al d-lui profesor Dan Obreja: http://forum.capcompas.ro/index.php/topic,965.0.html .

Pagini: [1] 2 3 4