Alegere Baterie

Creat de radu_t, Iunie 29, 2017, 03:17:42 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Zodiac

Daca exista buget...atunci alegerea e RebelCell !

Sam

Fara a fi vreun specialist in domeniu, as vrea sa impartasesc cu colegii de forum informatiile despre diversele tipuri de baterii plumb/acid pe care le-am gasit si pe care am incercat sa le pun cap la cap in cele ce urmeaza. Pe mine m-au ajutat sa iau o decizie, si sper ca vor fi de folos si altor colegi.

Bateriile Pb/acid se pot imparti in doua mari categorii: tip starting, pentru pornirea motoarelor si deep cycle si trei subcategorii: umede (wet cell, sau flooded), cu gel (gel cell) si AGM (absorbed glass mat).

Cele de tip starting (sau SLI – starting, lights, ignition) sunt proiectate sa livreze o cantitate mare de energie pentru un timp scurt (caracteristica buna pentru pornirea motoarelor auto, de exemplu!). Placile de Pb sunt mai subtiri si in numar mai mare, oferind o suprafata de reactie mai mare, necesara livrarii unei cantitati mai mari de energie intr-un timp scurt. De fapt, placile sunt compuse dintr-un fel de "burete"de Pb, care asigura suprafata mare necesara, dar daca o astfel de baterie este descarcata (deep cycled), plumbul din burete se consuma rapid si se depune la partea de jos. Bateriile auto ajung sa fie inutilizabile dupa un numar de 30 – 150 de cicluri de descarcare/incarcare, daca descarcarea este avansata, dar rezista la mii de cicluri, daca descarcarea este redusa, DOD= 2-5%, ca in cazul folosirii lor normale pentru o masina! Gradul de descarcare sau DOD (degree of discharge – DOD =0% echivaleaza cu baterie incarcata full, iar DOD = 100% echivaleaza cu baterie descarcata complet, epuizata).
In concluzie, aceste baterii nu sunt adecvate utilizarilor care presupun descarcari avansate, redresari mai rare si perioade lungi de depozitare fara a fi folosite! Pentru astfel de utilizari, cele mai recomandate sunt bateriile de tip deep cycle, prezentate mai jos.

Cele de tip deep cycle, sunt proiectate sa poata fi descarcate chiar pana la DOD = 80% in mod repetat. Acest lucru se datoreaza faptului ca placile sunt realizate din Pb solid, nu din "burete". In acest fel, datorita suprafetei de reactie reduse, aceste baterii genereaza mai putina energie "instant", dar datorita grosimii marite a elementelor de Pb, resista la un numar marit de descarcari avansate (pana pe la 80% din capacitate). Cu toate acestea, pentru maximizarea duratei de utilizare, este bine ca media descarcarilor sa fie limitata in jur de 50%, asadar e bine sa tineti cont de asta cand va alegeti bateria (Ah), in functie de scopul intrebuintarii!
Gradul de descarcare al unei baterii AGM deep cycle (DOD) poate fi estimat cu ajutorul tabelului de mai jos, folosind un voltmetru:

Nivel de incarcare   Tensiune <V>
100%                       13.00
90%                               12.75
80%                               12.50
70%                               12.30
60%                               12.15
50%                               12.05
40%                               11.95
30%                               11.81
20%                               11.66
10%                               11.51
0%                               10.50

Cele umede pot fi cu sau fara intretinere; la cele cu intretinere trebuie verificat periodic nivelul acidului si corectat daca este cazul prin adaugare de apa distilata (cum se facea odata...)

La bateriile AGM, electrolitul (acidul) este impregnat intr-o tesatura de fibra de sticla care vine in contact cu placile bateriei. De fapt, aceasta tesatura este strans intercalata intre elementele de plumb. Deoarece tesatura nu este saturata cu electrolit, in caz de spargere/crapare a carcasei bateriei, electrolitul nu se va prelinge in afara ei; tot din acest motiv, aceste baterii pot fi montate in aproape orice pozitie.
Aceste baterii au o rezistenta interna foarte scazuta (cam de 5 ori mai mica decat bateriile conventionale) si din acest motiv pot fi incarcate folosind un curent de incarcare mai mare; cu alte cuvinte, sunt mai tolerante in privinta redresorului folosit, putand fi incarcate chiar si cu alternatorul unei masini.
Pe timpul depozitarii, rata de autodescarcare este de max. 3%/luna, astfel incat chiar si dupa un an de depozitare (in conditii corespunzatoare!), ele pot fi reincarcate pana la aproape 100% din capacitate.
Din ce in ce mai mult, bateriile AGM incep sa le inlocuiasca pe cele cu gel, deoarece prezinta cam toate avantajele celor cu gel, dar fara dezavantajele lor.

La bateriile cu gel, electrolitului i se adauga un gelifiant (silicagel) si astfel din lichid, se transforma in gel. La fel ca bateriile AGM, si acestea prezinta avantajul ca pot fi montate in orice pozitie si electrolitul nu se poate scurge in afara carcasei.
Dintre dezavantaje, ar fi de mentionat ca sunt mai pretentioase in ceea ce priveste conditiile de reincarcare (redresare); trebuie folosit un curent mult mai mic de incarcare (1/20) pentru a preveni formarea de gaz in exces care poate duce le deteriorarea celulelor. Redresoarele obisnuite si alternatoarele auto nu sunt recomandate pentru incarcarea acestor baterii; este nevoie de un redresor care sa perimita reglarea curentului de incarcare la nivelul specificat de producator. La fel, si tensiunea de incarcare trebuie sa fie mai mica (cam de 5 ori) decat in cazul bateriilor umede (flooded) sau AGM. In caz de supraincarcare, se produc goluri in masa de gel care se traduc prin pierderi iremediabile de capacitate.

Mai exista un tip de baterii hibrid, tipul Marine. Acestea se incadreaza intre starting si deep cycle. La aceste baterii placile sunt compuse tot dintr-un "burete"de Pb, dar cu o textura mai grosiera si cu masa mai mare decat la bateriile starting. Evident, sunt un compromis intre cele doua.

Durata de viata a bateriilor deep cycle:
Desi in mod evident depinde de foarte multe variabile (gradul de descarcare, temperatura de folosire si depozitare, cat de dese sunt ciclurile de descarcare/incarcare, etc...), se pot totusi estima niste durate de utilizare minime/maxime, pentru diferite tipuri de baterii folosite in regim de deep cycle:
-   Starting (auto):    3-12 luni
-   Marine:      1-6 ani
-   AGM deep cycle:   4-10 ani
-   Gel deep cycle:      2-7 ani
-   NiFe (alkaline):      5-35 ani
-   NiCd:         1-20 ani
Ultimele doua le-am mentionat doar asa, ca sa nu ma oftic singur  ;D.

Factori care pot scurta viata bateriei:
-   Pauze foarte lungi intre incarcari; cu cat temperatura de depozitare e mai ridicata, cu atat trebuie scurtat intervalul dintre incarcari. Temperatura optima de depozitare ar fi in jur de 10 C.
-   Temperaturi prea mari sau prea scazute de depozitare sau utilizare
-   Descarcari avansate ale bateriilor de tip starting
-   Incarcari incomplete
-   Incarcari incorecte (curent si tensiune neadecvate tipului de baterie); in unele cazuri acestea pot deteriora iremediabil o baterie in decurs de cateva ore! In cazul supraincarcarii, bateria incepe sa se incalzeasca din ce in ce mai tare; daca sesizati acest lucru, este bine sa intrerupeti imediat redresarea – inseamna ca fie incarcarea este terminata si incepe supraincarcarea, fie redresorul (curentul si tensiunea de incarcare) nu e adecvat tipului de baterie!

Acestea fiind zise, alegerea tipului, modelului sau brand-ului bateriei ramane o preferinta personala; as aprecia daca ati mentiona, din experienta proprie, in continuarea acestui topic ce modele de baterie folositi, in ce regim de utilizare, ce brand-uri, etc.. Cu siguranta, unele sunt mai bune decat altele! La fel si preturile...

cristizz

Victron ofera o baterie AGM care permite descarcari ocazionale de 100% si este recomandata pentru utilizari cu descarcari frecvente de 60-80%.
In plus este si ceva mai usoara si cu dimensiuni mai mici decat surata Deep Cycle.
Denumirea acestui tip este Super Cycle.

https://www.victronenergy.ro/upload/documents/Datasheet-AGM-Super-Cycle-battery-EN.pdf

Don Basilio

mai exista si bateriile Lithiu Fier Phosphat, sunt super dar si pretul e pe masura

dusan

Eu folosesc o baterie de la ups de vrei 6 ani si o incarc si o descarc de nici eu nu mai stiu cum si cat si inca este ok. Are cam 70 Ah

Sam

Salutare,

Cred ca pana la urma, doar pentru sonar si pompa de santina am sa cumpar o baterie AGM, deep cycle, dar low cost: https://www.caranda.ro/product/fcd-12v-28ah-acumulator-deep-cycle/.
A folosit vreun coleg modelul asta? Oricum, la cat costa (247 RON), sunt dispus sa o incerc!
Anexez si specificatiile tehnice ale acestei baterii.

bogdanminitehnicus

salut
am mai incercat asta https://www.dbsolar.ro/baterii-gel/baterii-gel-fotovoltaice-acumulatori-panouri-fotovoltaice-ieftin

e ok calitativ, am pus-o si la tractiune, functioneaza si acum dupa 2 ani la un panou solar, este cu un nivel mai jos decat victron, iar de caranda nu stiu nimic, daca mergi pe varianta lor sa ne dai un feed back