Folosirea TRIMMMULUI...

Creat de Catalin, Iulie 18, 2013, 01:41:26 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Catalin

Am participat deunazi la o discutie cu cativa pescari....posesori de barci si ce ne-a aprins mai tare a fost folosirea trimmului electric de pe motoare. Cand si cum ridici ori cobori motorul ..la plecare ..la la la . Hai sa lamurim pentru toti cam cum se foloseste in divesre conditii de utilizare. Eu personal plec cu motorul bagat sub barca dupa care il reglez astfel incat sa stea barca in glisaj ...dar nu cu prova prea ridicata. VOI CUM IL FOLOSITI???? 

DusCuBarca

Chiar daca e un subiect vechi, il "dezgrop" ca pentru incepatori ca mine e un subiect intersant.

ionutz_gr

Si pentru mine ar fi un subiect interesant, nu am avut pana acum un motor cu trim/tilt electric, cu toate ca pot sa ii vad avantajele, am fost tot timpul reticent, probabil datorita necunoasterii si a lipsei de informatii. Sper sa ne explice cei cu experienta ce si cum, cu siguranta orice informatie va fi binevenita.

Vali

Salut, in principiu trim-ul reglează orientarea elicei raportat la asieta bărcii.

Dacă barca e bine concepută și echilibrată, iar unghiul de incidență al carenei e cel normal (maxim 5 grade la o barcă monocorp), elicea funcționează cel mai eficient atunci când axul ei e perfect paralel cu linia chilei. La bărcile glisoare linia chilei în jumătatea pupa e perfect dreaptă, deci elicea funcționează optim atunci când planul discului elicei e perpendicular pe această linie dreaptă.

In cazul in care arhitectura carenei nu e optimizată și apar diverse depresiuni, sucțiuni etc în curgerea din jurul carenei (operei vii), asieta are de suferit, iar barca de obicei se apupează. Pentru corectarea acestei apupari, se acționează trim-ul, modificând unghiul dintre axul elicei și linia chilei.

Motorul intră deci "mai sub barcă", ridicând zona pupa și corectând asieta. Acest lucru se întâmplă cu un anumit consum de putere, din cauză că barca e forțată să-și ridice pupa, iar de obicei la corectarea asietei crește și suprafața udată a carenei, implicit rezistența de frecare.

Alt caz în care e nevoie de corectarea unghiului dintre axul elicei și linia chilei e atunci când avem o distribuție defectuoasă a maselor in barcă. Aici se pot întâlni ambele cazuri de asietă incorectă - barca poate fi și apupată, și aprovată. Corecția asietei din trim se face deci în oricare dintre sensuri, la fel cu un consum de putere.

Din cauza asta e atât de important ca arhitectura carenei să fie optimizată, sau ca distribuția maselor să fie bine făcută, ca să folosim puterea motorului exclusiv la propulsie și nu la corectarea poziției bărcii in marș.

In cazuri extreme, acționarea trim-ului nu este suficientă pentru corectarea asietei, și atunci e nevoie de artificii ajutătoare precum hydrofoil sau trim tab-uri. La o barcă bine concepută și echilibrată totuși nu e nevoie vreodată de așa ceva.

Cum scria și Cătălin mai sus, trim-ul se mai acționează și atunci când vrem să depășim mai ușor holeshot-ul creat când barca intră în regim de glisare. La tranziția la glisare, barca trebuie să-si depășească golul de val pupa (holeshot), și pentru asta e bun un unghi de trim negativ (motorul mai sub barcă).

Acest artificiu e necesar totuși mai mult la bărcile grele, fiindcă una ușoară și bine echilibrată depășește holeshot-ul ușor, fără a fi nevoie de unghi de trim negativ.

Și ca să încheiem, trim-ul e important in marș fiindcă putem regla eficiența propulsiei in timp real. Astfel, păstrând accelerația la o anumită poziție, acționăm trim-ul până avem turația și viteza maxime raportat la acea valoare a accelerației. Asta ne indică faptul că am ajuns la asieta optimă, la care eficiența elicei e maximă și suprafața udată e minimă.

Bineînțeles că optimizarea vitezei din trim depinde mult de distribuția maselor sau de o carenă corectă hidrodinamic, dar avantajul trim-ului este că ajută și barcagiii mai puțin experimentați în obținerea eficienței propulsiei. Eu personal de exemplu nu am trim și nici nu am nevoie de așa ceva, din cauză că am motoare mici, ușoare, nervoase, și le folosesc pe bărci ușoare, cărora le știu foarte bine comportamentul.

Ca și concluzie, trim-ul este util pe o barcă mai grea, conferă un anumit grad de confort in utilizare, dar nu e ceva vital, decât atunci când barca are probleme de hidrodinamică sau de distribuție a maselor. Dacă barca e bine echilibrată, trim-ul poate fi lăsat permanent la poziția de funcționare optimă a propulsiei. Mai importantă dpmdv este corectarea poziției motorului pe verticală, cu ajutorul unui jackplate reglabil, dar despre acest subiect cu altă ocazie ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Zodiac

Vali ca de obicei , o explicatie de sef de catedra de la universitate .
Si eu am ezitat sa raspund la subiect deoarece singura informatie gasita in general este ca ''cizma motorului trebuie sa fie perpendiculara pe axul solului'' .
Problema e ca asta nu functioneaza , depinde de fiecare barca in parte , de constructie , de raportul cai putere - greutatea barcii si de incarcatura care aproape niciodata nu e aceeasi .
Am sa vorbesc despre cazul meu , un RIB de aproximativ 260 kg , barca si motorul de 50 de cai .
Singur in barca daca plec nervos de pe loc , cu cizma perpendiculara pe sol , nu am insistat ;D ;D ;D , cu vant din fata cred ca pot sa ma rastorn , prova se ridica peste 45 de grade .
Ceva de genul din filmulet de la minutul 2,15 dar mult mai pronuntat deoarece la mine postul de comanda e in spate si nu pe mijloc , ceea ce duce la o echilibrare a maselor mai deficitara :

https://www.youtube.com/watch?v=Ao6VwIJHqtU

In cazul meu plecarile trebuie facute mai soft , altfel ''ne amestecam prin barca ;D'' si dupa obtinerea unei viteze de croaziera , imping trimul la maxim sub barca pentru a cobora prova .

AdrianZUZ

Citat din: Zodiac din Mai 25, 2021, 03:25:43 PM

In cazul meu plecarile trebuie facute mai soft , altfel ''ne amestecam prin barca ;D'' si dupa obtinerea unei viteze de croaziera , imping trimul la maxim sub barca pentru a cobora prova .

Este ceva ciudat ...
In mod normal pleci cu trimul DOWN (IN, motorul sub barca ...) si incepi sa ridici UP (indepartezi motorul de barca) pe masura ce ajungi la viteza de croaziera. Eu merg undeva la limita ventilatiei si eventual cobor un pic inainte de viraj ...

Daca barca iti cere sa mergi tot timpul cu trimul jos, ai o problema.

Zodiac

Problema e ca din 250 de kg , motorul are 100 si barca 150 deci cred ca motorul e prea puternic , e maximul recomandat de producator .
Barca are din constructie trim-taburi .
Imping trimul sub barca , se aseaza bine prova si dupa aia il reglez putin , nu raman tot timpul cu el la maxim .
Cand bag mai multe persoane si echilibrez putin masele , efectele se atenueaza .
Oricum incerc sa merg la nivel de placere , rar ating 5000 de rotatii , in general intre 4000 si 4500 , nu concurez cu nimeni .

bobinuta

Ca o completare, poate utila pentru cei care nu au parcurs deja lucrarea de mai jos:

Manualul conducatorului de ambarcatiuni cu motor pentru agrement
[Mihai Ghiba & Florin Oprea, Editura Universitaria Craiova, 2010]

Link-ul de mai sus este chiar de pe portalul RNA (https://portal.rna.ro).

Capitolul VIII - Motorul unei ambarcatiuni (p.63-77) incepe fix cu modalitatea de montare corecta a motorului pe oglinda barcii (in raport cu celelalte elemente) , iar in pag. 64-67 se descrie reglajului trimm-ului in functie de necesitati, precum si imagini cu asietele aferente.
Toate cele bune !
Cezar

#Canal Youtube