schite catamaran free de la Delftship

Creat de felicimond, Ianuarie 07, 2014, 03:45:13 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

felicimond

Salut tuturor si La Multi Ani!

Vad ca subiectul catamaranelor capata tot mai multa atentie din partea membrilor forumului. Cum si eu sunt un pasionat al ideii, caut sa strang informatiile de care am nevoie (si ca mine si altii) pentru realizarea candva a catamaranului unic. Cautarile m-au dus pe pagina cu modele gratuite puse la dispozitie de diversi pe site-ul http://www.delftship.net/delftship/index.php/profile?view=login
De aici am descarcat modelul Lagoon440, pe care l-am deschis in versiunea free de delftship. In meniul Tools am ales Lines Plan si am exportat totul in dxf (pen-ultimul buton din dreapta). Dxf-ul l-am importat in corel draw (ca la asta ma pricep cat de cat) si am inceput sa il desfac in bucati, obtinand desenul sectiunilor transversale (vreo 20 de bucati) si sectiunea longitudinala a chilei. Pana aici totul bine si frumos. Acum apar intrebarile la care inca nu am raspuns si la care invit pe doritori sa cugete:
1. daca scalez modelul, se pastreaza oare toate proportiile? Adica prin scalare obtin un model corect dar la alta scara, la fel ca si originalul? Logic asa mi s-ar parea, dar am zis sa intreb totusi.
2. schitele nu vorbesc nimic despre calculele de rezistenta;  ce sectiune trebuie sa aiba coastele si ce grosime ar trebui sa aiba oare peretele flotoarelor?

Numai bine va doresc.

pelicanul

Citat din: felicimond din Ianuarie 07, 2014, 03:45:13 PM
Salut tuturor si La Multi Ani!

Vad ca subiectul catamaranelor capata tot mai multa atentie din partea membrilor forumului. Cum si eu sunt un pasionat al ideii, caut sa strang informatiile de care am nevoie (si ca mine si altii) pentru realizarea candva a catamaranului unic. Cautarile m-au dus pe pagina cu modele gratuite puse la dispozitie de diversi pe site-ul http://www.delftship.net/delftship/index.php/profile?view=login
De aici am descarcat modelul Lagoon440, pe care l-am deschis in versiunea free de delftship. In meniul Tools am ales Lines Plan si am exportat totul in dxf (pen-ultimul buton din dreapta). Dxf-ul l-am importat in corel draw (ca la asta ma pricep cat de cat) si am inceput sa il desfac in bucati, obtinand desenul sectiunilor transversale (vreo 20 de bucati) si sectiunea longitudinala a chilei. Pana aici totul bine si frumos. Acum apar intrebarile la care inca nu am raspuns si la care invit pe doritori sa cugete:
1. daca scalez modelul, se pastreaza oare toate proportiile? Adica prin scalare obtin un model corect dar la alta scara, la fel ca si originalul? Logic asa mi s-ar parea, dar am zis sa intreb totusi.
2. schitele nu vorbesc nimic despre calculele de rezistenta;  ce sectiune trebuie sa aiba coastele si ce grosime ar trebui sa aiba oare peretele flotoarelor?

Numai bine va doresc.

Cred ca poti trata fiecare corp al catamaranului ca pe o barca separata. In acest caz, gasesti toate calculele de rezistenta si dimensionarea elementelor aici: https://www.dropbox.com/s/m952wn4noiajl7w/Elements%20of%20Boat%20Strength%20for%20Builders%20Designers%20and%20Owners%201999%20Gerr%200070231591.pdf.
Nu stiu insa cum poti aborda calculele de rezistenta privind elementele de legatura intre cele doua corpuri. Ceea ce , pentru un catamaran este foarte important! :)

Vali

#2
Salut Dragos, Lagoon-ul de pe site-ul Delftship e un model 3D si atat. Are ceva parametri hidrostatici (ii calculeaza programul automat), dar nimic pe parte de hidrodinamica, seakeeping, structura etc. Aici trebuie lucrat de la zero.

Iar scalarea simpla nu ne ajuta, fiindca sunt multi parametri care sunt obligatoriu de respectat la fiecare scara: deplasament, amenajari interioare, bridgedeck clearance, rapoarte specifice etc etc.

Un singur exemplu: daca lungimea sau pescajul se scaleaza liniar, suprafetele (udata, velica etc) se scaleaza la patrat, iar volumele (deplasament) la cub. Astfel, la o micsorare a lungimii la 90% fata de modelul initial, vom avea 81% suprafata velica si 72,9% deplasament. In cazul asta castigam ceva la raportul suprafata velica/deplasament, dar pierdem mult din capacitatea de incarcare, in conditiile unei structuri aproape identice.

Solutia e alta, anume scalarea diferentiata, sau derivarea afina a planului de forme. Se pleaca  de obicei invers, adica se face proiectul preliminar conform cerintelor (viteza, autonomie incarcatura, amenajari interioare si exterioare etc), si abia apoi se deriveaza un plan de forme existent. Dupa care se umbla la toti parametri, astfel incat barca sa se inscrie in normative, dpdv al cerintelor de stabilitate, flotabilitate, bord liber, bridgedeck clearance etc.  Plus tot ce inseamna calcule hidrodinamice (rezistenta la inaintare, manevrabilitate, seakeeping) si mai ales calcule structurale, treaba care se realizeaza in softuri FEM, cu aplicarea normelor din registre sau standarde industriale.

Toata treaba asta se face iterativ, pana se ajunge la cea mai buna solutie. Deci cel mai important e sa-ti fixezi de la inceput parametrii pe care-i doresti de la barca. Abia dupa aia intram mai bine "in paine". Pentru inceput deci ar trebui sa alegi cateva modele apropiate ca dimensiuni, ca sa ai de unde sa centralizezi niste parametri.

PS: corpurile catamaranului nu prea pot fi considerate individual, din cauza interferentei valurilor intre cele 2 corpuri. In plus, hidrostatica la o barca monocorp e complet diferita de catamaran, si se calculeaza cu totul altfel. Ca sa nu mai spunem de structura, unde totul e din alt film :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

felicimond

Citat din: pelicanul din Ianuarie 07, 2014, 03:56:35 PM

Cred ca poti trata fiecare corp al catamaranului ca pe o barca separata. In acest caz, gasesti toate calculele de rezistenta si dimensionarea elementelor aici: https://www.dropbox.com/s/m952wn4noiajl7w/Elements%20of%20Boat%20Strength%20for%20Builders%20Designers%20and%20Owners%201999%20Gerr%200070231591.pdf.
Nu stiu insa cum poti aborda calculele de rezistenta privind elementele de legatura intre cele doua corpuri. Ceea ce , pentru un catamaran este foarte important! :)

Salut, am descarcat materialul si o sa ma uit pe el. Sunt curios sa vad cat de tare o sa imi prind urechile. Multam fain!

felicimond

Citat din: Vali din Ianuarie 07, 2014, 04:18:26 PM

Iar scalarea simpla nu ne ajuta, ....

Salut Vali, nici nu credeam sa fie asa simplu cum speram eu. Da, face sens tot ce spui tu. Din acest motiv nici nu am scalat nimic inainte sa intreb. Mie imi convine modelul Lagoon440 cu dimensiunile sale. Ma gandeam doar, ca poate ar fi o idee buna sa imi fac intai scoala pe unul mai mic. Si de aceea am intrebat. Asa ca acum ma mai gadesc daca fac si un model intai, sau trec direct la grupa mare(cand o fi).
Cand ma gandesc la cum sunt prinse flotoarele si cabina dintre ele, iar ma scarpin in cap. Dar tot aflu eu pana la urma.

pelicanul

Lagoon 440 este o magaoaie IMENSA* din orice punct de vedere. Un amator care s-ar apuca de construit asa ceva ar trebui sa fie un om foarte tenace si curajos. Daca acest Lagoon 440 e prima barca pe care o construieste in viata lui, dupa niste planuri facute dupa ureche ...  ;) Sa zicem ca ma indoiesc foarte mult de reusita proiectului. :)
Un inceput mai rezonabil ar fi sa cauti niste planuri facute de un designer specializat, pentru materiale pe care le gasesti usor si cu care poti lucra fara echipamente complicate.
De exemplu: http://sailingcatamarans.com/buy-designs/index.php
Pretul platit pe aceste planuri este infim fata de valoarea proiectului, dar te apropie mult de reusita.

------------------
* pleonasm intentionat :)

cristizz

Probabil ca la Bairam sambata se va dezvolta subiectul. Data trecuta s-a mai atins de catre 2 colegi, care isi doreau ceva similar.
Parerea mea: este o intreprindere temerara si costisitoare.
Aprecierea de mai sus, de a cumpara macar planuri de la un specialist, mi se pare justa. Daca amenajamentul nu este tocmai cel dorit, cred ca se poate negocia cu designerul, ca pe baza sugestiilor clientului sa faca modificari. Foarte posibil sa existe posibilitatea si a unor imbunatatiri ale designului exterior, mai ales la careul central.
Insa trebuie tinut cont si de posibilitatile practice de realizare, de modelare ale diverselor materiale ce intra in componenta structurii/finisajelor.
De studiat si urmatoarele resurse:
http://www.graingerdesigns.net/yachts/new-designs-for-2013/
http://www.schionningdesigns.com.au/
Ar mai exista posibilitatea achizitionarii unui Kit, fapt ce ar scurta enorm timpul de executie si deci bucuria de a plimba vasul:
http://www.fusioncats.com/
Fusion 40 Assembly
Acum ceva timp gasisem pe Yachtworld.com de vanzare un kit in Spania cu vreo 90k Euro.

Altfel, Dudley Dix are un plan frumos, care cred ca ar putea fi imbunatatit la nivel de amenajament:
http://dixdesign.com/43cat.htm

Spor la cercetare.


felicimond

Citat din: pelicanul din Ianuarie 08, 2014, 10:35:06 AM
Daca acest Lagoon 440 e prima barca pe care o construieste in viata lui, dupa niste planuri facute dupa ureche ... 

Cred ca m-am facut gresit inteles. Nu m-as apuca nici in ruptul capului sa construiesc asa ceva fara niste planuri complete. Acesta este motivul pentru care am intitulat topicul "schite". Inteleg perfect nevoia de a lucra dupa niste planuri complete fie si numai pentru faptul ca inteleg ca nu inteleg inca multe lucruri despre o astfel de intreprindere. Stati linistiti, nu fac parte dintre cei care nu stiu, insa ignora acest lucru. Stiu ca nu stiu.

Un alt motiv pentru care am deschis acest topic separat a fost acela, ca nu am vrut sa poluez in niciun fel topicul lui Cosmineloo deschis de curand si care a suscitat un mare interes. Nu imi dau seama daca Cosmineloo intelege ca in ciuda comentariilor pe care lesne le poti interpreta ca descurajatoare, in realitate, fiecare dintre cei care au emis opinii, s-ar bucura sa il vada pe Cosmineloo navigand pe apa cu propria lui constructie fie ea si o "struto-camila". Eu imi dau seama ca o palma poate avea si bune-intentii. Si apreciez bunele voastre intentii. Pana la urma, scopul topicului se atinge: am primit o gramada de informatii pe care nu le aveam. Inca nu le am pe toate (stiu ca niciodata nu le voi avea pe toate), dar acumulez.

Citat din: cristizz din Ianuarie 08, 2014, 12:29:32 PM
Probabil ca la Bairam sambata se va dezvolta subiectul. Data trecuta s-a mai atins de catre 2 colegi, care isi doreau ceva similar.
Parerea mea: este o intreprindere temerara si costisitoare.

Eu sunt unul din cei doi. Daca aveam norocul ca aceasta intreprindere sa fie doar temerara, era inceputa demult si poate incheiata deja. Ghinionul face ca e si costisitoare. Si asta amana inceperea lucrarilor. Dar ofera timp de studiu. Cert este un lucru, ca am un vis si asta nu imi da liniste pana nu ii dau viata. Pentru mine asta are trei parti: o parte e visarea insasi, apoi constructia si apoi viata pe apa in propria mea ambarcatiune. Acum sunt la faza unu si la care ma pricep cel mai bine. Despre etapa a doua, vedeti si voi cate mai sunt de invatat. Despre etapa a treia stiu cel mai putin. Dumnezeu stie daca o sa imi placa cu adevarat, daca o sa ma bucure cum cred eu acum. Dar pana acolo mai e multa bucurie pe care o savurez in fiecare moment. Eu deja ma bucur. Si asta e defapt cel mai important.

Ca o concluzie, ma bucur sa sunt aici si ca sunteti si voi aici. Poate nu intotdeauna gasim cuvintele cele mai potrivite mesajului pe care dorim sa il transmitem. Din partea mea, va asigur ca totdeauna e de bine.

Vali

Undeva are Richard Woods o vorba foarte adevarata: "go for the smallest boat you'll be happy with". Cam asa arata niste oameni din specia asta, alaturi de jucaria lor: http://www.flickr.com/photos/gypsynz/
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

bluewave

cu bugetul pentru constructia de mai sus cred ca se poate achizitiona o barca , fara sa ne mai 'legam la cap' (timp/nervi/probleme/materiale/etc...) cu constructia 'mastodontului' .
"No Whistling on Board"

Vali

Asa e, dar in nici un caz un catamaran de dimensiunile alea.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Rumpi


Cum nu vin la Bairam o sa imi dau cu parerea aici.

Intre partea de visare si cea de constructie se mai gaseste una, poate cea mai grea dintre toate, cea de decizie. Ce barca, cat buget, etc. Lagoon 440 e un condomaran de serie si ca atare total neindicat pentru duplicare in regim de amator. Daca vrei sa construiesti in loc sa cumperi sh (si chiar are sens economic la ce pret au) va trebui sa te orientezi spre barci similare concepute extra pentru constructia de amator. Nu e treaba ta sa te intrebi cum sunt unite corpurile intre ele (asa e matrita in cazul barcilor de serie) e treaba proiectantului. Treaba ta e sa decizi ce barca vrei. Daca barca visata de tine trebuie sa aiba spatiul unui Lagoon 440 atunci asta e, nu are nici un sens sa construiesti ceva mai mic inainte. Pentru deprinderea tehnicii de constructie construiesti un dinghy inainte (de care oricum ai nevoie). Oricum distractia principala nu va fi constructia corpului barcii ci constructia si finisarea amenajarilor interioare. Alea o sa fie cu adevarat cronofage.
O alta chestie la care trebuie sa te gandesti e spatiul de constructie. Unde construiesti, cum duci catamaranul de acolo la apa, cat de aproape e de casa ta. Spatiul decide de ex. daca alegi un plan unde corpurile si cabina pot fi construite si transportate separat urmand ca asamblarea finala sa se faca pe malul apei sau un plan unde acest lucru nu e necesar. Spatiul decide rapiditatea constructiei. Daca trebuie sa traversezi zilnic orasul o sa construiesti mai incet decat daca construiesti in curtea casei. Chiria unei hale poate deveni usor un factor important in buget.
Ce este neimportant in opinia mea este tehnica si materialul de constructie. Fiecare tehnica are avantajele si dezavantajele ei iar in cazul unui proiect de asemenea anvergura nu mai conteaza prea mult aceste diferente. Sa dau un exemplu tipic: pentru un catamaran tip Lagoon 440 facut placaj pe stringheri contra sandwich (vorbim de aprox. 3-4 tone de materiale avand in vedere ca Lagoon are 12t): disponibilitatea materialelor e fix albina deoarece la cantitatile implicate poti comanda materialele direct la producatori. Transportul paletilor prin Europa s-ar putea sa fie acoperit din diferenta dintre 19% TVA francez si 24% TVA romanesc. Sandwichul foloseste mai multa rasina mai ieftina placajul mai putina dar mai scumpa. Efortul depus la finisare este similar deoarece finisezi la standarde similare. O sa spuneti ca placajul e mai rapid la constructie si o sa va raspund ca spuma poate fi infuzata in regim de amator fara mari probleme. Si tot asa. La sfarsit cand tragi linie diferenta in ore si bani va fi probabil sub 10%. Tehnica si materialul sunt importante atunci cand ai deja un anumit set de abilitati si/sau dotari sau atunci cand conditiile economice o impun. Daca de exemplu un anumit material ar fi semnificativ mai ieftin decat orice altceva de pe piata.
Reducerea costurilor nu se face din materialul de constructie ci in principal din sistemele implicate. Responsabil principal cu costurile: greementul si anexele. O solutie bine aleasa aici poate economisii mii (chiar zeci de) de euro. Bineinteles ca vor fi intotdeauna compromisuri, pentru banii economisiti vei pierde ceva. Tu decizi daca ceva-ul acela nu e important pentru tine sau pierderea e suportabila pentru ca tu o sa mergi cu barca.

In concluzie parerea mea: decide pentru cati oameni sa fie comfortabila barca, care e ratiunea utilizarii ei si unde o poti construi. Pe urma noi dam cu idei si planuri dupa tine si tu faci ce vrei tu.  ;D
   

felicimond

Rumpi, ca de fiecare data cand am citit o interventie de-a ta, nu pot sa nu fiu de acord cu tine. Mi se pare argumentat tot ceea ce spui. Am numit Lagoon440 nu pentru ce exact pe asta vreau sa o fac, ci pentru ca pe asta am gasit-o postata la dimensiunea care imi face cu ochiul. Revenind la elementele pe care le-ai punctat, imi doresc ca ambarcatiunea mea sa poata primi in conditii de confort 8 persoane. 8 pentru ca asa mi-e neamul si in confort pentru ca odata cu trecerea timpului, confortul e tot mai important pentru mine. Scopul ambarcatiunii esta sa imi petrec pensia pe ea, pe orice tip de ape. Detin o hala unde se poate incepe constructia si daca e imposibil de transportat pe sosea pana la Giurgiu, o sa o definitivez acolo, pe malul apei. Cam asta e conturat deocamdata.

Florio

Citat din: Vali din Ianuarie 09, 2014, 10:56:56 AM
Asa e, dar in nici un caz un catamaran de dimensiunile alea.
Ma tem ca da.  :)
Insa nu asta e problema, ca piata second e vasta si permisiva.
Temerea nr.1 este ca foarte putini pot sustine intretinerea unei barci mari.