Despre GPS si nu numai

Creat de kir_gutzakis, Ianuarie 21, 2014, 11:07:02 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 11 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Florio

Citat din: Intersect din Martie 09, 2014, 10:11:45 PM
Da este noua,maine urmeaza sa ma intalnesc cu un prieten de la capitanie sa vad daca imi trebuie licenta sa o folosesc,nu cred,dar mai bine il intreb si postez toata conversatia.
Licenta de transmisie nu cred ca iti trebuie doar daca ai ca arie de navigatie porturi straine ceea ce implica un certificat separat,cunostintele mele in materie sunt limitate.Statia am luat-o pentru ca o consider un accesoriu vital pe barca.

George, inregistrarea statiei pentru obtinerea licentei de transmisie, este obligatorie din ceea ce stiu. La inregistrarea ei, vei primi si un numar MMSI, care va fi "semnatura" ta la emitere. Folosirea statiei fara aceasta licenta este contraventie.
Mai mult decat atat, daca barca si-a schimbat stapanul si totodata tara de inmatriculare, statia folosita pe aceasta barca trebuie inregistrata in noua tara, de noul proprietar.
  Ca sa nu generalizez prea tare, mentionez ca ma refer la statiile radio de pe barcile venite in Romania. 
E adevarat ca multe din barcile de amatori din marinele romanesti, nu au aceasta licenta si sunt folosite asa.
Dar e posibil sa fii intrebat de capitanie sau paza de coasta, despre numarul MMSC al statiei.
Atunci nu mai e bine :)

Intersect

 Multumesc de raspuns Florio,nu l-am prins pe prietenul meu la capitanie azi.Explica mai mult te rog cum o inregistrez.....
Nu vreau sa fiu ilegal...
Born to fish,forced to work!!!

Intersect

 Am fost la capitanie azi,am vorbit cu baietii de acolo si in final a ramas ca nu au nici o treaba cu mine ca nu ma controleaza sa vorbesc la ministerul comunicatiilor  ;D .E de ras stiu,am fost la inmatriculari nave si m-au intrebat cu cine vorbesc cu statia.Dupa interogatoriu m-au trimis la `biroul de sticla` aici dupa ce au ascultat ce am patit m-au trimis la inmatriculari nave.Le-am spus ca de acolo vin au spus sa ma reintorc sa ii mai intreb. ;D Atunci i-am intrebat daca au vreo treaba cu statia mea pe Dunare m-au asigurat ca nu.Au raspuns si ei poate pleaca melteanul. ;D
Born to fish,forced to work!!!

pelicanul

Cam asa auzisem si eu, legea prevede obtinerea licentei de transmisie, dar nu controleaza nimeni. E ca pe la noi! :) De asta intrebasem eu ce faci cu inregistrarea la ANCOM, eram curios cum decurge treaba.

byteworks

Asa e si la avionase: statia trebuie sa aiba licenta de utilizare dar nu intreaba nimeni de ea. In schimb cu licenta de operator e bai mare!

Intersect

#50
Citat din: pelicanul din Martie 12, 2014, 05:58:55 PM
Cam asa auzisem si eu, legea prevede obtinerea licentei de transmisie, dar nu controleaza nimeni. E ca pe la noi! :) De asta intrebasem eu ce faci cu inregistrarea la ANCOM, eram curios cum decurge treaba.
Citat din: byteworks din Martie 12, 2014, 06:21:44 PM
Asa e si la avionase: statia trebuie sa aiba licenta de utilizare dar nu intreaba nimeni de ea. In schimb cu licenta de operator e bai mare!
Spune si tu sunt sanatosi la cap,am inlemnit cand am primit raspunsul asta.Dar am sa ma interesez si la Ancom pentru ca vreau sa o fac legala..
Am sa le scriu celor dela ANCOM dar mai mult ca sigur o sa ma indrume sa imi Long Range Certificate daca nu ma insel,sa vedem.
Born to fish,forced to work!!!

Intersect

Echipamente radio şi echipamente terminale de telecomunicaţii

ANCOM este instituţia care are responsabilitatea aplicării legislaţiei în vigoare din domeniul echipamentelor radio şi a echipamentelor terminale de telecomunicaţii.

Directiva 1999/5/CE

Cadrul de reglementare R&TTE (echipamente radio şi echipamente terminale de telecomunicaţii) a fost introdus în Uniunea Europeană prin Directiva 1999/5/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 9 martie 1999, privind echipamentele radio şi echipamentele terminale de telecomunicaţii şi recunoaşterea mutuală a conformităţii acestora.
Această directivă a fost transpusă în legislaţia din România prin Hotărârea Guvernului nr. 88/2003, din  14 februarie 2003, privind echipamentele radio şi echipamentele terminale de telecomunicaţii şi recunoaşterea mutuală a conformităţii acestora, republicată, stabilindu-se, în acelaşi timp, cadrul de reglementare naţional pentru introducerea pe piaţa, libera circulaţie şi punerea în funcţiune pe teritoriul naţional a echipamentelor radio şi echipamentelor terminale de telecomunicaţii, împreună cu evaluarea conformităţii şi sistemul de marcaj.
Sectorul echipamentelor radio şi al echipamentelor terminale de telecomunicaţii este o parte esenţială a pieţei de telecomunicaţii, care reprezintă un element cheie în economia din cadrul Comunităţii.
Importanţa crescută a unor astfel de echipamente, evoluţia tehnologică rapidă a acestora şi nevoia evitării barierelor în vederea liberei circulaţii a mărfurilor s-au dovedit incompatibile cu cadrul de reglementare anterior, care avea la baza aprobarea şi omologarea.

Directiva R&TTE modifică în totalitate filozofia adoptată până la momentul apariţiei noului sistem, privind  introducerea pe piaţa europeană a echipamentelor radio şi echipamentelor terminale de telecomunicaţii. Impedimentele întâmpinate de producători la introducerea produselor lor pe piaţa europeană au disparut în mare măsură. Producătorului îi revine însă, întrega responsabilitate pentru conformitatea produselor.

Sistemul de evaluare şi de obţinere a unui document de aprobare pentru produs, înainte de introducerea acestuia pe piaţă, a fost înlocuit cu un sistem în care autorităţile naţionale răspund de supravegherea pieţei şi urmăresc aparatura neconformă, pentru a o retrage de pe piaţă sau a o interzice. Această sarcină este considerată absolut necesară pentru aplicarea corectă a directivei. Supravegherea pieţei reprezintă o competenţa naţională şi urmăreste ca pe piaţă să fie introdusă numai aparatura care îndeplineşte criteriile de conformitate. De asemenea, supravegherea eficientă a pieţei le oferă consumatorilor o anumită protecţie şi previne, într-o oarecare măsură, competiţia neloială.

Comisia Europeană consideră că depinde în primul rând de producători dacă Directiva R&TTE va deveni sau nu un succes. Aceştia trebuie să îşi asume responsabilitatea prezentării produselor pentru a fi supuse unei proceduri corespunzatoare de evaluare a conformităţii şi introducerii pe piaţă doar a aparaturii conforme.

Echipamente pentru care se aplică Directiva R&TTE

Prevederile Directivei R&TTE se aplică:

-          echipamentelor radio;
-          echipamentelor terminale de telecomunicaţii.

De asemenea, se aplică aparatului care include, ca o parte integrantă sau ca un accesoriu, un dispozitiv de uz medical, inclusiv un dispozitiv de uz medical activ, implantabil. Se mai aplică şi aparatului care constituie un element sau o entitate tehnică separată a unui vehicul.

Totuşi, există anumite tipuri de echipamente care sunt excluse din cadrul acestei directive, şi anume:

-       aparatele utilizate exclusiv în cadrul activităţilor din domeniul siguranţei publice, din domeniul siguranţei statului, inclusiv cel al protecţiei intereselor economice ale statului, dacă aceste interese se referă la siguranţa statului, din domeniul aparării naţionale, precum şi în cadrul activităţilor statului din domeniul dreptului penal;
-       echipamentele radio utilizate de radioamatori în afara de cazul în care astfel de echipamente sunt disponibile comercial;
-       seturile de componente separate, concepute a fi asamblate de către radioamatori şi echipamentele comerciale modificate de către radioamatori pentru uz propriu;
-      echipamentele care intra în aria de aplicabilitate a Directivei Consiliului 96/98/CE din 20 decembrie 1996 privind echipamentele maritime, cu modificările ulterioare;
-      cablurile şi traseele de linii;
-      echipamentele de recepţie radio, destinate a fi utilizate numai pentru serviciile de radiodifuziune sonoră şi de televiziune;
-      echipamentele utilizate în aviaţia civilă (în sensul articolului 2 din Regulamentul Consiliului (CEE) 3922/91 din 16 decembrie 1991 privind armonizarea cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative în domeniul aviaţiei civile, cu modificările ulterioare;
-       echipamentele şi sistemele pentru managementul traficului aerian, în sensul articolului 1 din Directiva 93/65/CEE a Consiliului din 19 iulie 1993 privind definirea şi utilizarea specificaţiilor tehnice compatibile pentru achiziţionarea echipamentelor şi sistemelor pentru managementul traficului aerian.
Din 20 octombrie 2005, anumite tipuri de echipamente aeronautice, reglementate până la acea dată de Directiva 93/65/CEE a Consiliului, sunt reglementate de Directiva R&TTE, fără a mai necesita aprobarea suplimentara la nivel naţional. Aceasta situaţie se întâlneşte, în special, în cazul echipamentelor pentru managementul traficului aerian (ATM), amplasate la sol. Legislaţia prin care Directiva 93/65/CEE a Consiliului a fost abrogată, nu prevede şi o perioadă de tranziţie.
Producătorilor li se recomandă să evalueze consecinţele pe care această schimbare urmează să le aducă asupra produselor lor. Proiectarea produselor nu va fi afectată de modificarea regimului juridic, însă se vor schimba procedurile de evaluare a conformităţii şi obligaţiile privind documentaţia. Un ghid este disponibil la următoarea adresă: ATM - Guidance on the Application of the R&TTE Directive (30 iunie 2006).
Cerinţe esenţiale
Următoarele cerinţe esenţiale de bază se aplică pentru toate echipamentele:
-       protecţia sănătăţii şi siguranţei utilizatorului şi a oricărei alte persoane, incluzand cerinţele   Directivei 73/23/CEE a Consiliului din 19 februarie 1973 privind armonizarea legislaţiilor statelor membre referitoare la echipamentele electrice destinate utilizării în cadrul unor anumite limite de tensiune, dar fără aplicarea unei limite de tensiune, abrogată prin Directiva 2006/95/CE a Parlamentului European şi a Consiliului;
-      cerinţele de protecţie cu privire la compatibilitatea electromagnetica, incluse în DIRECTIVA 2004 / 108 / CE A PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI A CONSILIULUI din 15 decembrie 2004 referitoare la apropierea legislaţiilor statelor membre cu privire la compatibilitatea electromagnetică şi care abrogă Directiva 89 / 336 / CEE.
În plus, echipamentele radio se construiesc astfel încât acestea să utilizeze eficient spectrul alocat radiocomunicaţiilor terestre sau spatiale şi resursele orbitale, în scopul evitării interferenţelor prejudiciabile.
Potrivit articolului 3.3 din Directiva R&TTE, Comisia Europeană poate decide dacă aparatele dintr-o anumită clasă de echipamente sau cele de tip special vor îndeplini, de asemenea, cerinţe esenţiale suplimentare.
Comisia intenţionează să fie foarte restrictivă în aplicarea articolului 3.3. Deocamdată, se are în vedere aplicarea articolului 3.3 doar pentru echipamentele care accesează serviciile de siguranţă (în domeniul maritim, pentru căile de navigaţie interioară şi în cazul avalanselor). Mai multe informaţii pot fi accesate aici.
Clase de echipamente în conformitate cu Directiva 1999/5/CE
Potrivit articolului 4.1 din Directiva, Comisia a adoptat Decizia 2000/299/CE din 6 aprilie 2000 stabilind clasificarea iniţală a echipamentelor radio şi a echipamentelor terminale de telecomunicaţii, precum şi a identificatorilor asociaţi. Potrivit acestei decizii, echipamentele sunt subîmpărţite în 2 clase:
-       Clasa 1 acoperă echipamentele ce pot fi utilizate fără restricţii. În consecinţă, un utilizator poate pune în funcţiune echipamentele fără a exista riscul operării ilegale a acestora. O astfel de situaţie se aplică, în mod tipic, la echipamentele care funcţionează în benzi de frecvenţe armonizate şi care pot fi operate fără licenţa individuală, la echipamentele exclusiv de recepţie, la echipamentele pentru comunicaţii pe fir şi la cele care funcţionează sub controlul unei reţele;
-      Clasa 2 acoperă toate celelalte echipamente.
Pagina de Internet a ERO (Biroul European de Radiocomunicaţii) conţine lista cu echipamentele din "Clasa 1", în conformitate cu Decizia Comisiei 2000/299/CE. Informaţii suplimentare pot fi obţinute aici.
Interpretarea Directivei 1999/5/CE conform Comisiei Europene
ˇ          Interpretarea Directivei 1999/5/CE conform Comisiei Europene
Born to fish,forced to work!!!

cristizz

Din ceea ce am inteles, pentru a fi in legalitate cu operarea statiei radio pe nave, trebuie sa fi identificabil. Asa incat trebuie ca si operatorul dar si statia sa aiba licente.  Altfel sunt amendabili.
In caz de urgenta majora, poti opera statia chiar daca nu esti autorizat (nu ai certificat de operator) dar numai pana la incetarea starii de urgenta/pericol, urmand ca de la acel moment operarea sa fie facuta numai de operator autorizat.
Am mai inteles ca pe langa numarul MMSI din 9 cifre care este CNP-ul ansamblului nava-statie si se foloseste pentru sectorul maritim, din 2005 a mai aparut un sistem de identificare valabil pentru apele interioare (cel putin Dunare), care se numeste Cod ATIS si este format din 10 cifre. De la ANCOM, telefonic, mi s-a spus ca este obligatoriu si ca se plateste cu 36 Euro/an, taxa spectru radio (http://www.ancom.org.ro/spectru-radio_2749)
I-am sunat astazi atat pe instructorul LRC dar si pe cel cu care am facut cursul de navigatie, care mi-au comunicat fiecare ca pentru MMSI platesti o singura data, la atribuire. Nu aveau cunostinta sa se plateasca taxa anuala. Dar ei probabil activeaza mai mult pe mare.
In SUA obtinerea MMSI este gratuita, se pare, facadu-se relativ simplu: http://www.boatus.com/mmsi/
Inregistrarea numarului MMSI apare la http://www.itu.int/online/mms/mars/ctry_search.sh  prin intermediul ANCOM. La adresa de mai sus pot fi cautate toate MMSI-urile inregistrate si de asemenea situatia MMSI-ului propriu.
Ce facem insa cu Codul ATIS?
Oricum, ideea de a mai cotiza 36 Euro/an nu ma incanta prea tare.


Intersect

Multumesc Cristy le-am trimis un mail sa vad ce imi raspund.
Born to fish,forced to work!!!

cristizz

Era sa uit: am fost intrebat si de alte echipamente radio de pe barca, cum ar fi Radarul, AIS-ul sau GPS-ul (cred ca de Sonar au uitat) si care trebuie toate declarate  Poate ca sa mi le taxeze si pe astea?
http://www.ancom.org.ro/serviciul-mobil-maritim_2832
NU am Radar si nici AIS (inca) dar am GPS cu Sonar. Am intrebat ce legatura are GPS-ul cu licenta statiei si mi-a zis ca si receptoarele radio sunt incadrabile in legislatie (la care m-a trimis spre studiu). Intentia mea nu era sa am un conflict verbal si am ascultat-o politicos, dar ma intrebam daca toate GPS-urile din comert, inclusiv cele de pe telefoanele mobile, sunt inregistrate la ANCOM.

Florio

Scuze George ca nu ti-am vazut mesajul in timp util, ca sa iti spun opiniile proprii.
Oricum e bine ca ai postat legislatia, am sa o citesc la un moment dat. Incercasem si acum dar n-am avut atata rabdare :) .

Astazi discutam cu CristiZZ si am facut o statistica mica.
Acum 6 ani am vrut sa inregistrez statia barcii, fiindca odata cu inmatricularea in Romania (proprietar roman deci), MMSI al statiei trebuie luat de aici, cu licenta de emisie aferenta. M-am interesat si m-am iritat putin cu privire la taxarea respectiva, asa ca am renuntat la idee. Evident, nu din cauza banilor (cam 1,6 mil lei vechi pe an) fiindca am cheltuit cu lucruri marunte pentru barca si fara importanta, mult mai mult. Ci din cauza sacaielilor care vin odata cu incercarea de obtinere a licentei de emisie (alergatura ta de acum, confirma). Abia trecusem de sacaielile inregistrarii barcii.
  In timp s-a dovedit din nou ca am instincte bune.
Socoteala de astazi :
1. Am folosit aceasta statie in cei 6 ani, de doua ori. Cand am vrut sa acostez la Tulcea ( fara folos dealtfel) si cand am vrut sa vorbesc cu marina militara, despre operatiunile cu scut antiracheta (tot fara folos).
2. 6x1,6 mil fac 9.6 milioane lei vechi .

Asadar in ultimii 6 ani, plateam 9,6 milioane si am emis de doua ori.  Aproape 5 milioane de lei vechi ma costa fiecare emisie :) .
  In conditiile astea, ma scuzati, eu m-am retras :) .

     Avand in vedere ca eu detin o ambarcatiune de clasa "C" la care nu este obligatorie montarea unei statii radio si totodata pot folosi legal acest accesoriu chiar in conditiile lipsei licentei, daca am de comunicat o situatie de distress, am dedus ca e suficient cat platesc deja la stat pentru ambitia mea de a merge cu vele. O alta licenta nu mai vreau.
   Anul asta trebuie sa innoiesc certificatul de operator radio (LRC) , alti bani, alta distractie.
Totodata va trebui sa fac din nou inspectia barcii si sa platesc un raport de inspectie la ANR. Activitate pe linia asta e destula, ca sa mai pluses cu statia.
  Dealtfel pot avea surpriza ca in drumurile mele pe la autoritati sa imi puna in carca cine stie ce alte bazaconii. Cazuri s-au mai vazut. Ideea generala dupa care ma calauzesc este :
-Nu trezi autoritatile, ca nu le mai poti adormi la loc.

cristizz

#56
Citat din: Florio din Martie 12, 2014, 08:44:03 PM
Ideea generala dupa care ma calauzesc este :
-Nu trezi autoritatile, ca nu le mai poti adormi la loc.

Total de acord.
Rare cazuri cand reusesti sa vorbesti cu ei in somn, printr-o soapta dulce in ureche.

Intersect

Citat din: cristizz din Martie 12, 2014, 09:09:04 PM
Citat din: Florio din Martie 12, 2014, 08:44:03 PM
Ideea generala dupa care ma calauzesc este :
-Nu trezi autoritatile, ca nu le mai poti adormi la loc.

Total de acord.
Rare cazuri cand reusesti sa vorbesti cu ei in somn, printr-o soapta dulce in ureche.

Sper sa fie insensibili la doleante atat de insignifiante. :D
Vreau si eu sa fiu legal ca m-am saturat sa ma tot cert cu toti sceleratii,imi face placere nu ma intelege gresit dar cateodata nu am timp si trebuie sa renunt la alte lucruri sa ii explic organului de orice fel ce si cum...
Born to fish,forced to work!!!

cristizz

Personal, inainte de a lua o decizie, vreau sa cunosc cat mai bine situatia.
Deocamdata presupun ca:
- Voi achizitiona si MMSI si ATIS, daca printr-o exceptie (pe care nu o intrevad deocamdata) nu trebuie sa platesc abonament anual.
- Este posibil sa achizitionez numai MMSI-ul, daca acesta se plateste o singura data iar ATIS-ul presupune taxa anuala.
- Voi tine echipamentul pe barca in stare de receptie, si voi emite doar pentru cazuri de urgenta/pericol, daca cele doua variante de mai sus pica.
- Voi achizitiona MMSI si ATIS daca ma voi convinge ca e mai bine sa platesc taxa anuala (astazi de 36 Euro, cine stie cat va fi maine...) si astfel voi beneficia de ceva ce face banii.

Intersect

Schimbul de e-mailuri :

    Buna seara,

Ma numesc Stanga George Bogdan posed o ambarcatiune cu motor marca Quicksilver cu un motor de 50 c.p.Vreau sa imi montez pe barca  o statie VHF Icom IC-M422 din motive de siguranta si pentru comunicarea cu autoritatile portuare cand situatia o cere.

Va intreb daca trebuie sa ma autorizez pentru folosirea acestei statii si care este cadrul legal, ce acte imi trebuie daca trebuie sa ma autorizez si cui trebuie sa ma adresez.


Va multumesc.


Stimate Domn, buna dimineata,

In primul rand dorim sa va multumim pentru faptul ca doriti sa respectati legislatia in vigoare in ceea ce priveste radiocomunicatiile maritime.

Pentru a va putea oferi toate informatiile necesare avem nevoie de unele precizari care sa clarifice elementele ce contribuie la un raspuns coerent.

Astfel:

1. nava a fost inregistrata la Autoritatea Navala Romana?
2. dvs. detineti documentul de conducator de ambarcatiune?
3. echipamentul radio a fost in dotarea ambarcatiunii sau l-ati achizitionat (in acest caz de une?) sau intentionati sa achizitionati echipamentul la care faceti referire?

Va multumim pentru clarificarile ce ni le veti oferi si va asiguram ca pe baza clarificarilor oferite vom fi in masura sa va oferim informatiile necesare utilizarii in deplina legalitate a statiei radio.

Cu stima,

SRS (Serviciul Radiocomunicatii Specializate)

Buna ziua
Barca este inregistrata la Capitania Călărași am toate actele necesare pentru a naviga pe ape interioare si maritim 5 mile dacă nu ma înșel.
Barca este Quicksilver 450,statia am cumpărat-o din USA este nouă.

Va multumesc

Multumim pentru clarificari.

Inainte de a aprofunda situatia trebuie sa va informez despre o regula extrem de clara: orice echipament radio utilizat pe caile de navigatie interioara europene (adica culoarul general Rin-Main-Dunare) inclusiv pe caile de navigatie interioara nationale TREBUIE sa accepte programarea codului ATIS.

Din verificarea rapida pe Internet a reiesit ca statia nu accepta programarea codului ATIS. Oricum verificarea pe Internet nu este oficiala asa ca va sugeram sa verificati care este situatia reala a statiei cu un specialist in domeniu din zona dvs. sau sa ne trimiteti o copie a documentatiei tehnice a statiei pentru a va putea edifica daca echipamentul raspunde acestei cerinte.

Oricum va informam ca regula nu este doar in tara noastra, ci este o regula aplicata la nivelul intregului continent. Inclusiv navele care sosesc din  tari exterioare continentului sunt obligate sa fie dotate cu statii radio duale, adica ATIS/DSC, si in plus cu aceste moduri de operare interblocate.

Din pacate, daca statia nu accepta programarea codului ATIS  atunci nu este compatibila cu regulile in vigoare in toata Europa pe caile de navigatie interioara (inclusiv pe Dunare si pe celelalte cai de navigatie interioara de pe teritoriul tarii noastre).

Dupa clarificarea acestei situatii vom putea sa va comunicam informatiile legate de procedura de autorizare (de altfel destul de simpla).

Intre timp va rugam sa ne comunicati daca detineti documentul de conducator de ambarcatiune. Va intrebam despre acest lucru deoarece in mod normal centrele care instruiesc candidatii pentru obtinerea acestui document pregatesc simultan si pentru obtinerea certificatului de operator radio pentru ambarcatiuni de agrement. Acest document atesta ca stapaniti tehnicile, procedurile si elementele operationale pentru a putea lua parte la traficul radio naval.

Cu stima,

SRS 
Born to fish,forced to work!!!