Ajutor, solicit informatii despre motoare.

Creat de Betto, Ianuarie 31, 2014, 12:44:47 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 4 Vizitatori vizualizează acest subiect.

Betto

Salut,
ma intereseaza un subiect mai putin cunoscut pentru mine, si anume;
_ 1. In cartile tehnice ale motoarelor de barci outboard, se da cate rotatii pe minut are motorul (5-6000 RPM). Se considera turatia rotorului (arborelui) dupa turometru, sau numarul de rotatii pe minut a elicei?
_2. Sunt anumite motoare "universale" care merg in sensul invers al acelor de ceasornic, in acest sens, in magazinele de profil au "elice de stanga" si elice de dreapta?
_3. Doresc sa fac o conversie, la un picior (cisma) de motor Veterok, vreau sa-i pun un motor Honda de (5,5 cp),(http://www.ermekotrade.ro/detalii/93/motor-honda-gcv160-55cp.html),
  a mai facut cineva asa ceva ?   (Chrysler 6.0 HP Outboard conversion to a Briggs & Stratton 6.0 HP Power Plant (Part 1)).
Motorul scoate 3600 rpm, dar prin transmisia cizmei la elice se ajunge la aproximativ 2000 rpm, deci putere ar avea motorul dar nu are turatie suficienta, in acest caz m-am gandit sa maresc marimea elicei si numarul de pale.
De ce ma incurc si am ales aceasta cale de conversie?, simplu, banii.. motor nou, 4t, consum 1l/h(1-1200Lei)+piciorul(100)+adaptari, piese..nu o sa depaseasca 1400-1500 lei. I-mi fac treaba cu el, ieftin, economic, usor de amortizat investitia.
Scopul care as dori sa-l ating este; cea mai usoara ambarcatiune (max.2 persoane), sa obtin glisare la o persoana+ceva bagaj, cea mai economicoasa ambarcatiune din punctul de vedere al consumului de carburant raportat la capacitate si viteza, cea mai usoara, putina si ieftina intretinere motor-barca, usor de reparat pe subansamble, cea mai ieftina ambarcatiune (motor+barca), la o viteza buna de deplasament raporat la un motor de 5cp.

Ciby

Eu am vazut acum vreo 15 ani un motor de Mobra adaptat pe o cizma de provenienta est-europeana, nu rusesc.
Am Veterok si acum acasa, unul de 12 cai si n-a mai fost pornit din 2007.
Turatia motorului din cartea tehnica este turatia la arbore, nu la elice. Pe langa aceasta informatie se mai da raportul de demultiplicare a pinioanelor din cizma, 13/21,  in cazul Veterokului.
Turatia la elice se afla inmultind turatia la arbore cu raportul de demultiplicare, adica, 3600 X 13/21 = 3600 X 0,62 = 2232 rot/min. Raportul de demultiplicare se mai da si invers, adica 21/13 sau rezultatul 1.615. In loc sa inmultesti turatia, imparti la ce dau ei.
Turatia normala a elicei, la 5500 rot/min la arbore, este de 3410 rot/min.
Pentru apreciere grosso-modo daca face fata elicea originala a Veterokului de 8 cai, calculam puterea pe fiecare turatie la 5500, 8cai/5500=0.001455. Inmultim aceasta valoare cu turatia noului motor 0.001455*3600=5,24 cai. Ca putere este buna elicea, doar ca turatia fiind mai mica, si viteza barcii va fi mai mica. Veterokul de 8 are elice diametru/pas de 202/190 mm. La turatie maxima de 5500, luand in calcul un coeficient de alunecare de 0,8 (elicea nu se insurubeaza in apa ca in unt, ci impinge apa in spate), viteza barcii ar fi de 5500 x 0,62 X 190 X 0,8 = 518.320 mm, adica 0,52 km pe minut, adica 31,2 km/ora.
Viteza cu noul motor va fi de 3600 X 0,62 X 190 X 0,8 X 60 min = 20,36 km/ora.
La Veterok sensul de rotatie la arbore este cel orar, iar la elice antiorar.

Aici http://www.barcaholic.ro/f27/motor-veterok-12-cp-1195.html ai multe discutii despre Veterok, inclusiv manualul de reparatii, dar daca nu gavaresti pa ruschi iazac, mai greu!