Barca din lemn de salcam

Creat de tudor.diac, Ianuarie 31, 2014, 04:27:55 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

tudor.diac

Salut!
Ma bucur nespus de mult ca exista acest forum.Imi place absolut tot ce se discuta aici.Sunt nou venit si,cu suficienta rusine,recunosc ca nu am habar de cum se construieste o barca, dar asta nu ma impiedica sa visez in continuare ca voi fi in stare sa pescuiesc pe Dunare dintr-o barca facuta de mine.
     In primul rand ma intereseaza daca pot construi o barca din lemn de salcam(am la tara 4-5 salcami taiati de tata,grosi si lungi de 7m),stiu ca acest lemn este rezistent dar nu stiu daca se preteaza la constructia unei barci pentru Dunare.Am citit pe acest forum foarte multe postari si am ajuns la concluzia ca sunt capabil sa incerc sa-mi construiesc singur barca,insa am nevoie de sfaturi suplimentare de la voi.
   Daca ma puteti ajuta cu idei sau sfaturi sau documentatie in acest domeniu v-as fi recunoscator.Multumesc anticipat

Florio

Citat din: tudor.diac din Ianuarie 31, 2014, 04:27:55 PM
Salut!
Ma bucur nespus de mult ca exista acest forum.Imi place absolut tot ce se discuta aici.Sunt nou venit si,cu suficienta rusine,recunosc ca nu am habar de cum se construieste o barca, dar asta nu ma impiedica sa visez in continuare ca voi fi in stare sa pescuiesc pe Dunare dintr-o barca facuta de mine.
     In primul rand ma intereseaza daca pot construi o barca din lemn de salcam(am la tara 4-5 salcami taiati de tata,grosi si lungi de 7m),stiu ca acest lemn este rezistent dar nu stiu daca se preteaza la constructia unei barci pentru Dunare.Am citit pe acest forum foarte multe postari si am ajuns la concluzia ca sunt capabil sa incerc sa-mi construiesc singur barca,insa am nevoie de sfaturi suplimentare de la voi.
   Daca ma puteti ajuta cu idei sau sfaturi sau documentatie in acest domeniu v-as fi recunoscator.Multumesc anticipat

Salcamul e un lemn rezistent insa are o greutate mare si e destul de rigid.
Mai bine il pastrezi pentru niste butoaie strasnice si faci barca din lemn de rasinoase, mult mai usor, mai facil de prelucrat, mai ieftin.
Exista si eventualitatea sa dai o cantitate la schimb, desigur cu diferenta in avantajul tau :)

Vali

Salut Tudor si bun venit pe forum.

Ideea nu e rea, dar trebuie intai intoarsa pe toate partile.
In experienta mea din trecut la lucrul la barcaze de lemn (folosite la pescuitul la navod), nu am intalnit salcam. Am auzit insa ca pe vremuri se folosea, in lipsa de stejar.

La lotcile traditionale din lemn, osatura (scheletul) barcii se face de obicei din stejar, din cauza ca are proprietati foarte bune de rezistenta la putrezire. Asta din cauza taninilor continuti de lemnul de stejar.

Pe de alta parte, bordajul se face din lemn de rasinoase - brad, molid, pin etc, din cauza ca e un lemn usor de prelucrat si curbat dupa formele unduite ale barcii. Iar protectia bordajului prin catranire e suficienta pentru perioada de viata a barcii, bineinteles daca se reinnoieste periodic.

Cred ca putem afla amanunte despre posibilitatea folosirii salcamului la constructia de barci, daca ne uitam in cartile mai vechi despre acest subiect. De-a lungul timpului s-au postat pe forumuri respectivele carti, le am si eu, dar pe un alt calculator, care momentan nu functioneaza. Daca are cineva, poate ne uploadeaza din nou cartile despre barci din lemn.

Ce nu stiu despre salcam este daca e suficient de rezistent la putrezire. De exemplu, alte foioase, precum frasinul sau fagul, nu se recomanda la constructia de barci traditionale, din motivul de mai inainte. Ar mai exista solutia de protectie cu rasina epoxidica, dar la asemenea materiale lemnoase dense si grele, rasina nu va reusi sa penetreze fibra lemnului cum se intampla la rasinoase.

Oricum, daca e de folosit salcamul, va fi folosit cred exclusiv la osatura - chila, etrava, etambou, coaste (crivace) si copastie (usna). Bordajul va trebui facut tot din ceva rasinos, fiindca salcamul e si foarte greu, si foarte dificil de curbat. Daca se adopta o forma de barca traditionala, cu coaste rotunjite, crivacele se vor face din segmente, la fel ca acelea din stejar.

Alta idee ar fi de reconstruit o lotca traditionala, care e compromisa definitiv. Am ajutat in mai multe randuri cunoscuti de-ai mei la asa ceva. Se inlocuiesc rand pe rand crivacele, apoi bordajul, cu materiale noi. Daca se doreste, se acopera apoi totul in fibra si rasina epoxidica, pentru o buna protectie a lemnului si o longevitate marita a barcii.

Deci prima treaba e sa ne informam in cartile acelea despre modul optim de folosire a salcamului, dupa care putem sa detaliem tehnica.

PS: dedicatie pentru Pupezica: am ajuns si pe forumul de fata la 2000 de postari, tre' sa dau de baut :).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

tudor.diac

Va multumesc pentru sfaturi.Eu as fi dorit sa fac scanduri de 5cm latime si groase de 10mm,dupa slefuire ar fi ramas doar 8mm grosime lucru care ar fi redus din greutatea barcii.Salcamul,din cate stiu eu,este foarte rezistent la putrezire,dar daca spuneti ca nu poate fi penetrat de rasina ma vad nevoit sa renut la ideea mea.Poate am sa-l folosesc doar la osatura cum ai spus tu Vali
Mai am acasa niste scanduri din tei si stinghii groase din ulm.am sa caut informatii despre aceste materiale lemnoase,sa vad daca suporta rasina.
Vreau sa-mi fac o barca nu prea mare dar cu care sa nu-mi fie frica cu ea pe Dunare.Sunt un pescar sportiv inrait dar momentan nu dispun de un buget prea mare ca sa cumpar materiale speciale,ma gandeam sa folosesc ce am la indemana dar nu ma las ,pana dupa prohibitie,anul asta,imi fac barca la care visez-mica,sigura si frumoasa.Mi-am propus sa citesc forumul asta din scoarta-n scoarta si sa invat tot ce stiti si voi referitor la barci.
Multumesc inca o data pentru raspunsuri.Voi sta prin preajma,am multe de invatat  :)

Vali

Cel mai bine e de facut proba cu rasina peste lemn. Abia atunci putem sti mai multe. Ce voi scrie in continuare e experienta mea directa la lucrul in lemn de diferite esente, in combinatie cu rasina epoxidica.

La stejar de exemplu, din cauza taninilor, dar si a densitatii mari a lemnului, priza nu e suficient de buna in cazul lemnului stratificat, motiv pentru care nu am vazut pana acum elemente de osatura din stejar stratificat cu epoxy.
La fel, in caz ca se aplica rasina direct pe lemnul de stejar, cu rol de protectie, in timp aceasta "sare", din cauza prizei insuficiente. Motivele sunt si taninii, dar si densitatea mare a lemnului, care nu lasa rasina sa penetreze fibra.

Totusi, daca de exemplu se aplica fibra si rasina pe un corp din lemn, care are chila si copastia din stejar, iar bordajul din rasinoase, fibra va ramane in contact perfect cu stejarul. Asta deoarece fibra tine rasina in "matricea" ei, si face si legatura cu elementele din lemn rasinos.

Eu as face intai o proba cu stinghiile de salcam de care spuneai, sa vad cum se curbeaza dupa formele barcii. Dupa care as face o proba cu rasina si fibra peste stinghii, urmarind comportamentul dupa polimerizare: trag de fibra si vad daca isi da drumul, iar daca fibra se rupe la suprafata in loc sa se desprinda de lemn, treaba e buna.

Cred ca si teiul e potrivit, mai ales pentru bordaj, fiind mai usor, mai poros pentru rasina, iar prelucrarea si curbarea sunt mai usoare. In acest caz, s-ar preta salcamul pentru osatura, si teiul sau alt lemn usor pentru bordaj. Dupa care s-ar imbraca barca intr-un strat de tesatura de 300 si rasina, ramanand si la culoarea frumoasa a lemnului natur.

Nu ne-ai spus ce tip de barca iti doresti: de deplasament sau glisare? Daca vrei ceva de glisare, s-a discutat de o barca similara in topicul "First Lady" al colegului Modi, si in plus ne-a pus mai demult pe forum colegul Ionita Adi cateva poze cu barca facuta de tatal lui, barca de glisare din lemn, facuta in tehnica traditionala.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Rumpi

Pe scurt si rapid, detalii pe larg maine:
Salcamul e mai bun decat stejarul la toate capitolele.
Salcamul accepta rasina si se poate stratifica.
Strip plank in salcam e posibil dar nu e indicat. Oricum e mai bine decat tei.

Spune ce tip de barca vrei: lotca in tehnica traditionala =salcam super.
Barca strip plank traditional = salcam posibil
Barca strip plank compozit = salcam neindicat

Motivatii tehnice maine dupa 13.

Capitanul Nemo

Ca de obicei, Rumpi are perfecta dreptate. Lemnul de salcam are proprietati exceptionale si era foarte cautat pe vremea constructiilor de barci in sistem clasic. Tin minte chiar o replica dintr-o excelenta carte: "ode to black locust". Stalpii de gard din salcam, infipti in pamant pe vremea copilariei mele inca mai sunt acolo, desi oamenii de atunci s-au stins de mult, iar natura si-a reclamat acea bucata de pamant.

O constructie integrala din salcam nu ar fi insa indicata, barca va fi greu de construit in sistem clasic, constructia sa va fi lunga, iar produsul final foarte greu. Prin urmare, economia va fi un deziderat greu de atins.

Salcamul este un lemn foarte dur, uneltele electrice isi vor rupe "dintii" in el. De asemenea, banuiesc ca nu o barca tip lotca este de dorit. In acest caz, ar fi mai binevenita o constructie strip-plank din rasinoase ieftine si epoxi. O astfel de constructie va fi rapida, usoara si ieftina. Salcamul poate fi folosit pentru elemente structurale.
http://www.barcasirius.blogspot.com
"Not all the wanderers are lost" J.R.R. Tolkien

Vali

Eu ma tot intreb de ce nu am vazut deloc barci traditionale cu osatura din salcam. Doar e cel unul din cele mai raspandite materiale lemnoase in satele noastre. Poate fiindca stejarul se prelucreaza ceva mai usor, banuiesc.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Capitanul Nemo

Cred ca motivul este acela ca salcamul nu se preteaza cu usurinta la elemente curbate; in plus, este greu sa gasesti bucati de salcam "curate", adica lipsite de noduri, omogene, lucru mult mai facil la stejar. Primavara, salcamul este impregnat cu apa. Taiat, de obicei crapa urat la uscare. La toate astea, probabil se adauga si dificultatea prelucrarii.
http://www.barcasirius.blogspot.com
"Not all the wanderers are lost" J.R.R. Tolkien

tudor.diac

Nu pot,de fapt,nu vreau sa renunt la salcamii din curte(sub nici o forma nu am sa-l las pe tata sa-i bage pe foc),trebuie sa gasec o varianta tehnica de a construi o barca folosind salcam in proportie de 80%,macar...
Am gasit undeva pe net unde se afirma faptul ca salcamul si ulmul pot fi compatibile cu lacuri alchidice(chiar si pe baza de apa),problema e ca eu vreau sa adaug si o panza de fibra de sticla, subtire dar suficient de deasa la impletitura,deci,fara rasina ,fara poliuretanic,nu pot :(
Nu vreau o barca extravaganta,vreau una cu forme si aspect rustic(natur);vreau o barca cu care sa pot naviga si in amonte pe Dunare,Siret si de ce nu,pe Prut;vreau sa fie stabila cat de cat,sa pot pescui din picioare,etc
Inca nu sunt hotarat ce model am sa aleg dar parca-l vad,parca-l stiu,parca...recunosc,visez mult,sunt ,cum se zice,"dus cu pluta",habar nu am ce trebuie sa fac ,dar stiu ca trebuie sa am o barca...
Stiu un singur lucru,vreau barca din lemn nu din fibra sau placaj...
Multumesc inca o data pentru sfaturi si mai astept si altele,v-am spus ca sunt nepriceput in domeniul asta,orice discutie,orice dialog pe tema asta,pentru mine este cu siguranta constructiv.Cu tot respectul!!!!!!!!!!!

Vali

Salut, din ce ai scris mai sus, dintr-o data mi-am dat seama ca ne invartim cam in acelasi triunghi al Bermudelor, dintre Siret, Dunare si Prut, anume "Orasul Rosu" :). Abia acum am vazut la profil ca suntem concitadini. Si in plus mai suntem si leat :).

In cazul asta, o s-o scoatem mult mai usor la capat. Asteptam sa ne povesteasca Rumpi cum se face treaba, si incet-incet ne punem la lucru. Cand s-o mai imbuna vremea, poate ne gasim si povestim "live".
Iar vizavi de salcam, important e sa se foloseasca niste scule sanatoase. Eu pe ale mele am lucrat in stejar si stiu ca "duc", dar salcam parca n-as baga. Oricum, povestim si ne facem temele.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

tudor.diac

Vali,nici eu nu am stiut pana acum ca esti din Galati,si din cate am citit pe forumul asta ,se vede de departe ca esti,metaforic vorbind,"barcagiul"intruchipat,deci sunt un norocos .Probabil te voi convinge sa-mi impartasesti si mie o parte(esentiala)din cunostintele tale despre acest domeniu.
   Vreau sa mentionez faptul ca nu sunt dispus sa investesc mai mult de 2000 lei (proiect care sa cuprinda si un motor de 2-4-5 cp.Nu vreau sa ma complic cu imatriculari si examene pentru permis de navigatie.Vreau un model de barca care sa faca fata cerintelor mele:siguranta,stabilitate si,nu in ultimul rand,estetica(cat mai rustic cu putinta).
   Daca esti dispus sa-mi dai sfaturi in ceea ce priveste modelul de barca la care sa optez ar fi ok,poate in felul asta ma voi hotara si eu mai repede.

Rumpi

Am promis ca revin:

Robinia pseudoacacia, specie invaziva din SUA cunoscuta drept salcam, acat, etc. este cel mai dur si mai rezistent lemn "autohton".  Este mai greu decat stejarul, cu suprafata mai dura, si propietati mecanice excelente. Nu mai scriu cifrele, le puteti consulta pe net la:
http://www.wood-database.com/lumber-identification/hardwoods/black-locust/
Comparati cifrele cu cele ale stejarului:
http://www.wood-database.com/lumber-identification/hardwoods/english-oak/
Rezistenta la intemperii este exceptionala mai mare decat la stejar.
Totusi Vali are dreptate sa se intrebe ce nu vede osaturi de salcam daca lemnul e asa bun. Raspunsul este o combinatie de motive:
In primul rand lemnul este extrem de dificil de prelucrat cu scule de mana tocind lamele. Sculele electrice moderne au mai putine probleme la acest capitol.
In al doilea rand salcamul nu este considerat lemn de cultura, copacii nu sunt ingrijiti astfel incat este destul de dificil de gasit cherestea de calitate in lungimi suficiente. Cu toate ca ungaria si romania sunt cei mai mari producatori de lemn de salcam din europa, majoritatea e lemn de foc.
Practic mesterii traditionali au avut intotdeauna alternative astfel incat salcamul a fost folosit doar acolo unde rezistenta lui superioara era neaparat necesara.
Lemnul nu contine tanini si se poate lipi fara probleme cu epoxi, americanii au mai laminat la barci. Elementele curbe nu sunt o problema, lemnul e mai elastic decat stejarul si se poate indoi la abur foarte bine.

Revenind la topic trebuie sa stim intai ce tip de barca se doreste. Salcamul e excelent pentru o barca de deplasament construita intr-o tehnica clasica. Bordaj de salcam se poate face, dar ca orice lemn tare autohton sufera de instabilitate dimensionala si ca atare barca trebuie tinuta in apa. Incapsularea cu epoxi e posibila, caz in care barca ar putea fi si tractata, dar e o risipa de bani deoarece lemnul e greu si rezistent natural. Pentru bordaj in salcam de preferat ar fi un strip plank clasic, cu stripuri groase si osatura. Sau clasic calafatuit. Pentru strip plank compozit cu stripuri subtiri si fibra pe ambele parti rezistenta lemnului nu conteaza de fapt, el e acolo ca si distantier.
Salcamul are greutatea de 770kg/mc, teiul 550 kg/mc, molidul in jur de 400 si ceva kg/mc. Teiul si molidul trebuie protejate cu epoxy si se preteaza astfel foarte bine la constructia compozita cu preferinta pentru molid care e mai usor si mai rigid, plus ca e ieftin.
Parerea mea: daca vrei barca de tinut pe peridoc fa o constructie cu epoxi.  Sper ca salcamii aia de la tara sunt pusi la umbra si capetele protejate cu vopsea. Ce diametru au trunchiurile?
Ulmul tine-l bine, nu baga fierastraul in el, e lemn rar. Rezista foarte bine sub apa, se faceau chile din ulm, dar nu rezista la cicluri repetate ud-uscat nu poate fi folosit decat la chile pentru barci care stau in apa tot anul.
In timp ce scriam (foarte incet recunosc) am vazut ca vrei barca cu motor 2-5 cp. Cred ca ai nevoie de ceva de deplasament pur, o lotca ar fi ideala, desi poate se gaseste si altceva ca mie lotcile cu pupa taiata pentru a pune motor mi se par hidoase.
Cred ca o tehnica strip clasica, cu coaste e ok. Va trebui insa sa folosesti stripuri patrate, 12x12 sau 15x15mm.
O sa ma uit dupa ceva tipuri faine de barca. Marimi care te intereseaza?

Vali

Tudor, ce am scris aici am scris inainte de a posta Rumpi. Deci am sa revin sa completez dupa ce voi citi postarea lui.

Ce pot sa spun e ca eu nu am lucrat la barci pana acum in salcam. Din cauza asta, vreau intai "sa-mi dau corigenta" pe niste materiale ale mele, sa vad cum se comporta lemnul asta, si la prelucrare, si la curbare, si la impregnare cu rasina. Oricum, daca voi lucra ceva in salcam, voi lucra exclusiv pentru mine, sau cel mult pentru prieteni.

Despre tine, cel mai bine e sa incepi sa cauti unde sa-ti debitezi scandurile din trunchiurile de lemn pe care le ai. Mai cunosc si eu lume, o rezolvam noi. Dupa care, in functie de experimentele pe care le vom face poate impreuna, pe o cantitate mica de materiale, vom sti ce trebuie facut mai departe.

Eu am totusi o rezerva despre folosirea salcamului la bordaj, deoarece e un lemn greu si dur. Se gasesc rasinoase uscate la uscator, la 12%, la un pret foarte bun, iar la bordajul unei barci nu intra prea mult lemn (in jur de 200-300 de puncte).  Daca ar ramane doar osatura din salcam, iar bordajul din rasinoase, treaba e ca si rezolvata, si cred ca te incadrezi si in buget (depinde bineinteles si de noroc in cazul motorului).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Florio

Citat din: Rumpi din Februarie 01, 2014, 03:55:52 PM
Cred ca ai nevoie de ceva de deplasament pur, o lotca ar fi ideala, desi poate se gaseste si altceva ca mie lotcile cu pupa taiata pentru a pune motor mi se par hidoase.


Asta sa fie baiul :) . Se poate face un mic put la pupa barcii, pentru motor. E simplu si foarte eficient.

Din toate posturile rezulta intrebarea daca e musai de folosit lemnul de salcam, sau nu.
Asa cum am spus in primul post, eu as vinde salcamul unui dulgher sa lucreze butoaie, as cumpara rasinoase si de restul de bani, ceva epoxidica :) .
Varianta de a lucra o barca simpla din lemn dur, cu chin si scule tocite ori stricate, nu m-ar atrage.
Desigur, e ceva inedit. Dar nu cred ca ineditul e prima cerinta, ci rezultatul finit: o barca buna, usoara, transportabila, ieftina.