Barca din lemn de salcam

Creat de tudor.diac, Ianuarie 31, 2014, 04:27:55 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 2 Vizitatori vizualizează acest subiect.

bradutzu

salut baieti!
referitor la salcam stiu ca e o leguma(de la scoala) si ca e cel mai bun lemn de bagat in pamant pentru constructii(de la bunicu)!
deasemenea am daramant la tara o magazie facuta pe structura de salcam si am vrut sa taiem lemnele rezultate pentru foc dar......surpriza! Am facut praf un lant de drujba cu pretentii si am incercat la topor dar pentru ca venise deja noaptea am avut surpriza sa vedem cum sar scantei din topor(la propriu si fara gluma)
Sa auzim numai de bine!

tudor.diac

Va salut! Revin cu aceasta postare ca sa va anunt ca nu renut la bordajul din salcam,asta nu inseamna ca nu tin cont de sfaturile voastre.Da Florio,eu vreau ceva finit si inedit.Imaginati-va ce culoare frumoasa(verde-galbui),mai frumoasa decat mahonu sau nucul.In privinta greutatii,dupa calculele mele,nu ar trebui sa-mi fac probleme;o barca lunga de 3-3,10 m nu poate depasi 75-80kg daca folosesc stripuri de 5cm si groase de 10mm,dupa slefuire,din grosime se mai pierd cel putin 2-3mm,deci voi avea la final o barca groasa se 8mm.Salcamul uscat este foarte usor,mai usor decat osb-ul.Am sa folosesc cu precadere cuie din lemn de corn,doar in faza lipirii voi folosi holsuruburi .
  Vali,in ceea ce priveste debitarea lemnului,am vorbit deja cu taicamiu sa discute cu baietii de la gater,sa stabileasca pretul in tuica,vin sau bani  :)
La mine la tara exista gater si multi mesteri care au scule profesionale de prelucrare a lemnului.Am sa fac stripurile acolo,problema e ca le vreau lungi de 5m si nu stiu cum am sa le aduc in Galati :(
  Rumpi,ai dreptate,la metoda strip clasic m-am gandit si eu dar de ce sa folosesc musai stripuri patrate?Daca poti si vrei sa-mi recomanzi un model de barca care sa nu depaseasca 3,5m si sa arate bine ar fi nemaipomenit.

      Vreau sa va mai intreb ceva in legatura cu greutatea,daca as folosi stripuri si mai sbtiri sau daca (numai daca este posibil)as combina stripuri de tei sau pin cu cele de salcam...greutatea s-ar reduce considerabil.Ce ziceti,se poate?Dar daca fac osatura,coastele din brad sau tei?

     Ma bucur ca se poate folosi epoxi la salcam ;)
Sanatate va doresc.

bradutzu

Cu o barca de 3.5m nu prea ai ce face pe ape curgatoare
Sa auzim numai de bine!

gvincentiu

#18
Mai trebuie lucrat la dimensiunea stripurilor. 5x1 cm pentru o barca de maxim 3,5m e prea mult. Cu stripurile alea te poti intinde la o barca de peste 4 metri. Si greutate pe masura  :)
Oricum, aici e topicul cu carvel plank, adica niste file de bordaj pe niste coaste, pentru niste ambarcatii grele, cu chila, urâte de toti. :D
Ganduri bune !

Vali

Daca stau si ma gandesc, cred ca exact carvel plank ar fi solutia in cazul bordajului de salcam. Asta din cauza tensiunilor mari din filele de bordaj, care nu cred ca ar permite folosirea unui lemn usor la osatura.
Deci Tudor, intotdeauna la osatura se foloseste lemnul tare si la bordaj cel moale, nu invers. Din cauza asta, cred ca solutia e osatura din salcam, iar daca flexibilitatea la 5x1cm permite, bordaj tot din salcam. Daca nu, ori sipci mai subtiri de salcam, ori un lemn moale, precum molidul de exemplu.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

tudor.diac

Am sa folosesc sipca de salcam lata de 5cm si groasa de 8mm iar osatura am sa o fac din lemn de ulm(e mai alb la culoare si incanta ochiul),e destul de tare ca esenta.
   Daca puteti sa ma sfatuiti in ceea ce priveste modelul,chiar va rog,am nevoie de sfaturi.
   Asta este motorul pe care o sa-l poarte barca:

tudor.diac

Vali,daca stii si daca vrei sa-mi spui de unde as putea cumpara rasina si fibra de sticla,dau o bere  ;) Oare am sanse sa gasesc in Galati?
Motorul din fotografii nu-i cine stie ce dar e clasic si merge bine.Daca am noroc sa gaseasca cumnatul meu prin Londra ceva mai bun si ieftin...l-am rugat deja sa caute prin targuri sau pe la second hand,poate am noroc :)
Bafta multa!

love delta

motorul este un seagull 2 timpi,model englezesc.....uite si aici cum se porneste-British Seagull Outboard Motor - First Start in 40 Years!

tudor.diac

love delta,crezi ca o sa ma duca in amonte pe dunare,bineinteles,pe langa mal?
crezi ca acest motor merita 50 gbp?oricum,l-am luat deja :)

Vali

Sursa de fibra e Polydis Bucuresti, sursa de rasina mai ieftina e Europlastic Bucuresti. Ambele firme vand en-detail si trimit prin curier.

Despre planuri, eu m-as uita, in afara de lotca traditionala, si la ceva mai neconventonal, dar foarte aspectuos, precum barcutele de aici: http://compumarine.com . Dupa un asemenea plan si-a facut si colegul GVincentiu bijuteria Fraga 3, cu care a fost si la Raidul de anul trecut.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

gvincentiu

Citat din: tudor.diac din Februarie 03, 2014, 01:20:38 PM
Am sa folosesc sipca de salcam lata de 5cm si groasa de 8mm iar osatura am sa o fac din lemn de ulm(e mai alb la culoare si incanta ochiul),e destul de tare ca esenta.
Sub 4-4,5 metri nu ai ce face cu coastele, iar 8 mm sunt prea multi si degeaba. Eu cu 7 mm ai mei am bușit-o de toate valurile și nici măcar nu vibrează. Cu ce o transporti la apa si cu cine crezi ca o vei manevra? 70-80 kg sunt grele pentru doi, darmite pentru unul singur...
Ganduri bune !

tudor.diac

gvincentiu,ok,am inteles,deci pot sa fac stripurile mai subtiri de 6mm ,plus ca o sa le si slefuiesc calumea dupa lipire ,ca doar nu o sa le pot eu lipi perfect.In concluzie daca cu tot cu fibra si rasina raman cu o grosime de 6mm e bine.Coaste am sa-i pun dar nu groase,subtiri de 10 sau 12mm,din lemn de ulm indoit la cald(cu parlitorul de porc).
  Imi place modelul de lotca pe care mi l-a aratat Vali,eu zic ca e frumusica si nu o sa depaseasca 50kg la final.Am sa-i caut planul sa vad pe unde-l gasesc...incepand de acum am nevoie de ajutorul vostru :)
Multa bafta!

Rumpi

#27
 Tudor imi pare rau sa spun asta dar n-ai inteles decat ceea ce ai vrut. O sa ma mai repet o data dupa care faci ce vrei:

Salcamul este un lemn excelent pentru o constructie clasica FARA EPOXY. Asta inseamna trei lucruri: constructie traditionala in bordaj neted (carvel planking) sau in clinuri (clinker sau lapstrake planking) sau constructie strip plank traditional. Toate aceste metode presupun bordaj prins de coaste in suruburi. Chila, coastele si ce alte elemente de rezistenta mai sunt pe acolo (aka osatura) se fac din salcam. Ulmul nu e bun decat pentru o chila scufundata tot timpul la cicluri repetate umed-uscat putrezeste. Si intr-o barca mica coastele si chila vor fi tot timpul in ciclul acesta.
Daca vrei bordaj de salcam si o barca pe care sa nu o tii tot timpul in apa ai optiunea strip plank traditional. Asta inseamna stripuri patrate, prinse in cuie intre ele, insurubate pe coaste si FARA EPOXY.

Daca folosesti epoxi la un bordaj de lemn natur trebuie sa imbalsamezi frumos tot lemnul pentru ca EPOXY E LUCRU DRACULUI, ori dai cu el peste tot, ori nu dai deloc. Salcamul (ca de altfel orice lemn tare) se misca puternic la umezeala si asta inseamna ca ori ii dai posibilitatea asta din constructie, ori imbalsamezi tot lemnul cu epoxy ca sa nu se mai miste (ca nu ajunge umezeala la el). Nu exista alternative si combinatii printre ele daca folosesti o esenta tare la bordaj.

O constructie strip plank asa cum a facut vincentiu cu fibra de stica pe ambele parti nu are nevoie de coaste, chila, etc. deoarece nu este o constructie de lemn ci o constructie din fibra de sticla unde se intampla ca miezul compozitului sa fie lemnul (si sa arate bine  ;) ). Acolo nu conteaza proprietatile tehnice ale lemnului, rezistenta lui la umezeala s.a.m.d. ci conteaza grosimea stripurilor care separa cele doua piei din fibra de sticla imbibata in epoxi care fac toata treaba. Din aceasta cauza conteaza greutatea lemnului deoarece nu te poti juca cu grosimea stripurilor, si tot din aceasta cauza folosirea salcamului in acest loc este contraindicata. Asemenea barci se fac cu cel mai usor lemn disponibil, la noi molid (ca inca n-am vazut paulownia pe piata desi avem plantatii).
     
Practic tu ai doua optiuni:
1) iti faci o lotca traditionala din salcam pe salcam (osatura si bordaj). La sfarsit dai lemnul cu ulei de in si razi de toti care smolesc lotcile deoarece tu nu ai nevoie, ca lemnul tau rezista. Pentru asta trebuie scule si meserie.
2) faci o barca cu epoxy si fibra de sticla caz in care lasi dracu salcamul si cumperi cateva scanduri de molid. Bugetul iti permite fara probleme acest lucru si nici nu trebuie sa fii maragonz.

Parerea mea dupa ce am citit ce ai scris pana acum (indoirea ulmului cu parlitorul de porc e antologica) este sa alegi optiunea 2 daca vrei sa construiesti. Cumpara de la vincentiu planurile pentru Fraga 3, daca ai noroc mai are si modelele de OSB gata taiate si ti le vinde sau inchiriaza si pe alea si pana trece prohibitia ai barca facuta. Mai atarni motorul de ea cand iti vine din anglia si esti gata de sezon.
 

dany

Salut.As indrazni o vorba.Am luat asta toamna un camion de salcam pt. incalzire.Le-am taiat cu drujba de a plans lantul...8o la suta din lemn cu cioate,rasuciri,intortocheri,si au fost copaci intregi.La crapat alta istorie...E un lemn complicat de prelucrat si daca mai vrei sa faci sipci din el si mai si.Sa zicem ca le tai la un circular profi[cu injuraturile de rigoare a meseriasului] si in momentul cand ele se usuca si tu ai sa le curbezi,curburile si rasucirile fibrei au sa devina aschii ,sau pocnesc de tot .Incearca mai intai sa faci cateva sipci si o sa vezi..

home made

baieti!daca voi  dori o barca mica de lemn de salcim uite cum as face-o:
-mai intii as debita sipci de 5-6mm grosime si latime cit incape,asta din lemn de salcim VERDE.
-din acelesi sipci as pregati coaste,adica sipci suprapuse cu grosimea totala de 15-16 mm si 25-30mm latime,sau chiar mai subtiri,cu epoxi intre ele si indoite pe forma,nu e nevoie sa fie verde in acest caz,la grosimile astea si cu putina apa si o lampa cu gaz,le-as aduce usor pe forma.contrar parerilor,salcimul e destul de flexibil,mai ales inima,binenteles ca se poate folosi si VERDE,doar indoit pe forma,blocat in curbura, lasat sa se usuce ceva timp si dupa aceea lipit cu epoxi.
e adevarat ca nu o sa intre holzsuruburile in salcim.dar se pot da gauri cu o bormasina pentru acestea,si daca tot as da gauri,niturile vor fi si mai bune.in acest caz.Cind asezam filele e bine sa se "lipeasca" bine unele linga altele,daca nu se lipesc,exista chit de epoxi cu rumegus fin,
pe exterior as da un strat de tesatura subtire cu epoxi,la interior dupa chituiala,doar as pensula tot cu epoxi.
restul de amenajari,depinde de indeminarea si imaginatia fiecaruia.