MAHUNA LUI PAUL

Creat de navigator, Decembrie 28, 2015, 07:39:02 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

cristizz


lipan

Iar dacă nu aveţi ţeavă sau vreţi să-l faceţi mai ieftin aveţi un alt model aici.
http://www.boatered.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=139489&whichpage=2
Desigur se poate face şi mai mic.
Să vă țină Dumnezeu obiceiul!

Rumpi

Frumoasa barca. Felicitari.
Orice restaurare trebuie sa ia in calcul costurile. Atat cele de restaurare cat si cele de operare pe durata de viata estimata a barcii. Orice barca are o durata de viata determinata si o mentenanta obligatorie pe parcursul acelei vieti. Cea mai ieftina barca ramane cea de lemn cu bordaj neted. In functie de elementele de imbinare folosite (cuie, suruburi din otel galvanizat sau cupru sau bronz) si lemnul folosit durata de viata a unei asemenea barci poate fi de la 10-20 de ani pana la nelimitat. Asta deoarece acest sistem de constructie permite schimbarea usoara a oricarui element constructiv, indiferent daca e structural (scheletul) sau nu (bordajul). Dezavantajul e bineinteles ca intretinerea e mai scumpa si barca trebuie tinuta in apa macar in timpul sezonului. Barca trebuie recalafatuita ocazional (nu in fiecare primavara) iar lemnul trebuie protejat regulat cu vopsea sau lac. Smoala si alte asemenea (ulei ars, etc.) nu au ce cauta pe barca. La o barca calafatuita bordajul e piesa de uzura, in momentul in care calafatul nu mai poate etansa barca el se schimba. Orice piesa atacata de putregai se schimba. Otelul galvanizat ataca lemnul, la un moment dat (20-50 de ani) tot fierul trebuie schimbat. Dar per ansamblu raportat la durata de viata estimata a ambarcatiunii asta ramane cea mai ieftina optiune deoarece lemnul e ieftin si reparatia usoara. Porcariile facute in delta din cauza lipsei materialelor adecvate nu trebuie repetate. Aici aveti un articol care descrie reparatia unei barci de lucru dupa un deceniu de abuz. Din punctul meu de vedere este edificator, chiar daca foloseste alte specii de lemn (deoarece in romania se gasesc specii macar echivalente daca nu mai bune).
http://www.wkfinetools.com/contrib/bSmalser/10years/10Years-01.asp

Reconditionarea unei barci clasice in alt sistem trebuie sa tina cont de particularitatile sistemului initial. Asta inseamna ca scheletul barcii trebuie sa fie solid, bordajul la fel, tot lemnul fara putregai si toate piesele bine atasate una de cealalta.
In practica exista cateva sisteme de "reconditionare".
1. Acoperirea cu ferociment.
2. Acoperirea cu fibra de sticla si rasina poliesterica.
3. Acoperirea cu fibra de sticla si rasina epoxidica si saturarea lemnului cu rasina epoxidica
4. Placarea dublu diagonala cu fasii de lemn sau placaj lipite cu epoxi ingrosat

Toate metodele au avantaje si dezavantaje si sunt probate in practica.
Pentru metoda 1 barca asta e cam mica. Metoda 2 ofera o durata de viata de aproximativ 10-20 de ani dupa care barca e buna de gunoi sau reconstructie totala, dupa lemnul folosit. Primul strat de fibra trebuie ancorat de bordaj cu capse sau cuie cu cap mare. Stratul total de rasina armata trebuie sa fie gros. Metoda 3 presupune uscarea lemnului la un 12%, slefuirea pana la lemn curat, lipirea imbinarilor dintre filele bordajului si saturarea interiorului. Metoda 4 e cam la fel cu 3 doar ca nu se satureza interiorul. Metodele 3 si 4 nu au inca o perioada de viata determinata (adica nu stim cat rezista).

Avand in vedere particularitatile cazului de fata (necesitatea inlocuirii filelor operei vii si dorinta proprietarului) eu propun urmatoarea schema de reconditionare:
1. Intors barca cu fundul in sus.
2. Scoaterea tuturor filelor de bordaj pana la linia de plutire sau peste daca e atacat.
3. Slefuirea filelor ramase si a coastelor pana la lemn curat.
4. Curatarea perfecta a imbinarilor dintre filele ramase de orice urma de calafat si smoala.
5. Refacerea bordajului in tehnica strip-plank cu baghete de brad/molid de aceeasi grosime ca bordajul original.
6. Aplicarea unei tesaturi de fibra de sticla de 200-300gr/mp in rasina epoxi peste bordaj.
7. Vopsit exteriorul in culoarea dorita.
8. Intors barca.
9. Slefuit interiorul pana la lemn curat.
10. Aplicat 3 straturi de rasina epoxi pentru stabilizarea lemnului.
11. Vopsit sau lacuit interiorul pentru a proteja epoxi de UV.

La punctul 4 daca se doreste se poate lucra cu o freza si apoi lipi o bagheta intre file sau se poate curata cu diverse sabere dupa care se umple rostul ramas cu epoxi ingrosat. Metoda cu freza e mai rapida si mai usoara.
La punctul 5 propun baghete patrate lipite cu epoxi si fixate in cuie intre ele si de schelet.
Punctele 9-11 sunt esentiale pentru succesul pe termen lung al operatiunii. Daca nu se fac sau se omite unul dintre ele lemnul va lucra si va fisura fibra, si va aparea putregaiul. In 10-20 ani barca va fi varza. Daca perioada de viata dorita e doar atat atunci mai bine folositi varianta cu poliesterica, pretul fiind probabil mai mic.