motor pentru pilotina Cranchi

Creat de sorinmanea, Martie 10, 2016, 08:44:51 AM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

sorinmanea

va rog sa ma ajutati cu un sfat!am o pilotina Cranchi 480 (nu este glisoare ) da aprox. 500 kg si as vrea o viteza de croaziera de 30 -40 km la ora cu 2 persoane si bagaje deci cam 350 kg, poate 400 kg.Credeti ca un motor de 50 -60 cp ar fi de ajuns?

Fritz

  I-ati un 60 de cai. Merge si un 50 ...dar e mai bine sa ai un pic de rezerva de putere.  Cu 40 de cai mergi cu 40 km/ora in doua persoane..dar fara bagaje.  Ele au fast facute pentru 25-40 de cai. Cred ca ar trebui sa-i intaresti oglinda.  Eu am o pilotina la fel si i-am refacut tot...ca lemnul era putred . In oglinda e lemn ..si daca e putred nu e in regula.


sorinmanea

multumesc frumos !la un 60 de cai ma gandeam si eu mai ales ca mi se pare ca la Yamaha sunt la fel de grele cu cele de 5o .oglinda este f putin crapata asa ca jos cu ea!in rest barca e foarte ok,am sa pun poze cu ea gata,sper la vara .tot ma gandeam la un motor mai mare pt. ca pana acum am fost obisnuit numai cu barci de glisaj ,si mai voiam ceva pareri de la cunoscatori,multumesc!

peb5

La Yamaha pana in 2007 F50-F60 este acelasi motor (vezi manualul):
http://www.yamaha-motor.com/assets/service/manuals/1/lit-18626-07-11_1399.pdf
si dupa 2007 F50-F60-F70 este acelasi motor cu aceeasi capacitate cilindrica ca mai sus (vezi manualul):
http://yamahaoutboards.com/sites/default/files/manuals/LIT-18626-09-90_1.pdf

La Suzuki pana in 2012 DF40-DF50 este acelasi si DF60-DF70 mai mare;
dupa 2012 DF40-DF50-DF60 este acelasi pe platforma lui DF40-DF50 pana in2012.

mariusm piesenoi111

Evinrude ETEC 40-50-60 CP aceasi greutate......ia un 60 si o sa iti para 80 de la concurenta.....:)

sorinmanea

ma gandeam la un yamaha pt. ca am mai avut si mi se par ok. evinrude nu stiu ,am vazut si probat pe la prieteni...da n-am pus eu mana mai mult! astea noi chiar imi plac,sunt ...frumoase.in rest...  :-X

sorinmanea

In sfarsit am luat un motor yamaha de 60 de cai in legatura cu care va cer din nou un sfat! pt. cei
care au pilotina cranchi ! motorul se monteaza cu placa anti cavitatie  in dreptul liniei fundului barcii.la pilotina mea fundul "cel mai fund" este undeva in dreptul cuplului maestru si este cam  cu 120 mm mai jos decat in dreptul oglinzii!cum motez motorul ?va rog ajutati-ma! Fritz!!!

Vali

Montarea motorului outboard se face cu placa anti-ventilatie (nu anti-cavitatie) la nivelul punctului cel mai coborat al oglinzii, nu al fundului barcii. Deci nu are relevanta care si unde e pescajul maxim al barcii, mai ales ca la Cranchi 480 avem si acel derivor central (skeg).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

sorinmanea

multumesc vali ! nu stiam daca faptul ca fundul este mai jos decat nivelul cel mai coborat al oglinzii,poate afecta montarea si implicit functionarea motorului(barcii). in manualul motorului  ei denumesc anticavitation plate. acolo zice asa:
most comonlly outboard motors should be mounted so that the anti-cavitation plate is in alignment with the bottom of the boat.the optimum mounting height is affected by the boat/motor combination and the desired use .
de aceea intrebam!la alte  barci am montat in dreptul celui mai  coborat punct al oglinzii si merge...
????

Vali

Pai e simplu. Ai Yamaha de 60 de cai pe Cranchi 480, deci "the desired use" e regimul de glisare (barca va fi de viteza).

La glisare, placa anti-ventilatie (nu anti-cavitatie :D ) separa curgerea din elice de turbulenta din pupa oglinzii. Intotdeauna la glisare oglinda e complet imersata, iar jonctiunea ei cu fundul barcii e o muchie ascutita, tocmai pentru a asigura o buna separare a curgerii.

Interesul e ca elicea sa antreneze strict fluxul de apa (liniile de curent) din imediata vecinatate a fundului barcii, pentru eficienta maxima.

Daca placa s-ar monta mai sus, elicea ar antrena si o parte din turbulenta din spatele oglinzii, ceea ce ar "frana" barca.
Totusi, problema principala devine in acest caz ventilarea elicei, adica antrenarea de aer atmosferic in curgerea prin elice. Acest lucru apare la barci tip Cranchi 480 mai ales la giratie (viraj), cand motorul e montat prea sus.

Daca placa s-ar monta prea jos, elicea ar antrena liniile de curent ceva mai indepartate de fundul (chila) barcii, scazand eficienta. Asta deoarece separarea curgerii se va face mai jos de muchia jonctiunii oglinda - fundul barcii, pierzandu-se din liniile de curent cele mai eficiente (cele de langa fund).
Totodata, creste rezistenta de apendice a cizmei din cauza scufundarii mai adanci a acesteia, crescand inutil si pescajul, iar functionarea elicei la adancime prea mare creeaza un cuplu care ne poate afecta asieta optima.

In practica, cel mai des motorul se monteaza cu placa anti-ventilatie ori la muchia dintre oglinda si fund, ori putin mai jos (pana la maxim 1 tzol - 25 mm), din motiv de eliminare totala a ventilarii elicei, indiferent de bandarea (inclinarea) barcii.




Cateva cuvinte despre cavitatie: aceasta apare in anumite (rare) conditii, anume cand exista o neconcordanta intre puterea motorului si geometria elicei. De exemplu cand avem o elice de diametru prea mic si pas prea mare, la o putere mare a motorului. Exista bineinteles cazuri cand avem cavitatie asumata, in anumite conditii speciale de exploatare, exemplul cel mai elocvent fiind elicele supracavitante.

Cavitatia este vaporizarea apei pe extradosul palelor elicei, din cauza depresiunii foarte mari de pe extrados. Presiunea pe extrados scade atat de mult, incat se schimba starea de agregare a apei, trecand din lichida in vapori. Acest lucru afecteaza serios performantele de propulsie, iar un efect secundar este eroziunea cavitationala (detalii in cursuri de specialitate).

Prin urmare, eliminarea cavitatiei se face exclusiv din faza de conceptie a propulsiei, prin adaptarea geometriei optime a elicei pentru puterea, cuplul si raportul de demultiplicare ale motorului ales. Se fac inclusiv teste practice ale elicelor in tunelul de cavitatie, tocmai pentru certitudinea absoluta ca elicea nu va cavita.

Rezulta deci ca eliminarea cavitatiei nu se face vreodata prin adaugarea vreunei placi speciale :). In manualul motorului cred ca s-a preluat termenul (gresit) intrat in vorbirea uzuala pe tot mapamondul. Asta nu inseamna ca trebuie sa-l folosim si noi, mai ales ca acum stim despre ce e vorba ;).
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

Fritz

Asa e... Se pune cu placa sub fundul barcii intre 0 si 2.5 cm. Eu l-am pus 2 cm sub.  Daca-l pui la ,,zero" nu prea mai poti folosi trim-ul. E mai bine mai jos. Uite cum l-am pus eu si merge f. bine. Trim foarte putin negativ.  Am desenat pe poza...

sorinmanea

va multumesc frumos pentru explicatiile mai mult decat utile si concludente! m-am lamurit si cum sta traba cu ventilatia si cavitatia.multumesc.

marizar81

Salut,  dacă mă poate ajuta și pe mine cineva cu un sfat am citit cam tot ce s-au scris.
Am o pilotina 580 cranchi am avut un motor de 40cp, 4 timpi, am pus un mercury optimax 75cp, in momentul in care "glisează" se înșurubează spre dreapta. După câteva modificări sus jos la motor acum până în 35km/h merge ok singur in barca dar 2 persoane sau daca îmi mut doar un pic pozitia de la volan iar se dupe rău spre dreapta.
Va mulțumesc.

siad

Citat din: marizar81 din Noiembrie 10, 2022, 07:37:52 AM
Salut,  dacă mă poate ajuta și pe mine cineva cu un sfat am citit cam tot ce s-au scris.
Am o pilotina 580 cranchi am avut un motor de 40cp, 4 timpi, am pus un mercury optimax 75cp, in momentul in care "glisează" se înșurubează spre dreapta. După câteva modificări sus jos la motor acum până în 35km/h merge ok singur in barca dar 2 persoane sau daca îmi mut doar un pic pozitia de la volan iar se dupe rău spre dreapta.
Va mulțumesc.

Salut,

S-a discutat problema in topicul de mai jos.
Poate gasesti ceva de interes
https://forum.capcompas.ro/index.php/topic,3083.msg52636.html#msg52636