Ventilarea santinei

Creat de Rumpi, Martie 15, 2016, 05:39:18 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Rumpi

Citat din: Dbr din Martie 15, 2016, 08:03:10 AM
O intrebare:
In foto alaturate se vede admisia marcata cu rosu. Ieri cand am intrat in cambuza si am vazut mai bine conexiunile electrice am descoperit un ventilator de putere si turatie mare intercalat pe un racord cu diametrul de aprox. 80-100 mm.
Are circuit electric separat din panoul de comanda central( sig, nr 7). Se poate porni si de pe panoul din cockpit original al motorului V. Penta.
Ventilatorul trage aer din compartimentul motor. Ce rol are? Este de racire :o? Sau de miros?

E un ventilator de santina. Rolul lui e de a elimina posibilele acumulari de vapori de benzina din santina. Inainte de pornirea motorului se porneste ventilatorul si se lasa sa mearga minim 4min de obicei 5. Majoritatea ventilatoarelor nu sunt construite pentru regim continuu. Dupa 5min il opresti si pornesti motorul. E o cerinta legala de dotare si operare a barcilor cu motoare pe benzina si compartiment motor inchis.

Teoria din spatele ventilatorului e urmatoarea:
La motoarele cu benzina cu carburator dupa oprirea motorului in santina se pot acumula vapori de benzina. Vaporii sunt mai grei decat aerul si se aduna in cel mai jos punct al barcii (santina de obicei). Vaporii pot aparea din evaporarea benzinei din carburator (dupa oprire blocul motor radiaza caldura reziduala si poate incalzi carburatorul pana fierbe benzina in el) sau din eventuale scurgeri. Ventilatorul e construit cu motor electric antiexplozie si capacitate de minim 1,5 ori mai mare pe minut decat spatiul din compartimenul motor/santina. Inainte de pornirea motorului ventilatorul schimba tot volumul de aer din santina de cateva ori preintampinand astfel posibilitatea unei explozii. E o masura de siguranta in plus fata de demarorul si alternatorul antiexplozie, arestorul de flacari de la carburator, apinderea si sigurantele protejate (cerute si ele prin lege).

La automobile nu vedeti toate aceste lucruri pentru ca e mai simplu sa lasi compartimentul motor deschis in partea inferioara. La fel si pentru outboarduri.

Unul dintre principalele motive pentru care dieselele mici au devenit asa populare pe barci desi pentru majoritatea velierelor sunt o optiune foarte poasta este tocmai ventilatorul acesta. Teoretic nu ai voie sa pornesti motorul fara sa folosesti inainte ventilatorul asa ca in caz de ceva nu ai motorul instant la dispozitie. De asemenea oamenilor le e frica de eventuale explozii asa ca pun diesele deoarece vaporii de motorina nu explodeaza.
Ironia sortii e ca majoritatea barcilor mai mari au la bord si benzina pentru outboardul de la dinghy si dieselele nu vin echipate cu demaroare si alternatoare antiexplozie asa ca pericolul e de fapt mai mare.

ghrt

Citat din: Rumpi din Martie 15, 2016, 05:39:18 PM
Ironia sortii e ca majoritatea barcilor mai mari au la bord si benzina pentru outboardul de la dinghy si dieselele nu vin echipate cu demaroare si alternatoare antiexplozie asa ca pericolul e de fapt mai mare.

Interesant, nu ştiam de necesitatea ventilatorului. Ştiu că la instalaţia de gaze pt aragaz trebuiesc respectate nişte norme destul de stricte, respectiv aerisire (nu ventilaţie forţată), conducte flexibile, testare din 2 în 2 ani.
Benzina pt dinghy se ţine de obicei în canistră etanşă, a cărei închidere se poate verifica foarte uşor după fiecare utilizare, canistra poate fi ţinută într-un locker etanş la fund şi fără cabluri electrice, deci riscul poate fi minimizat.
Eu fiind paranoic, vreau să îmi iau un motor electric pt (viitorul) dinghy, deşi am deja un benzinar ok de 4CP. Barca e pe diesel şi alcool tehnic.

Rumpi

@ghrt

Butelia de gaz in dulap ventilat e standardul american. Trebuie un spatiu de stocare care e mai sus de linia de plutire si cu gaura la fund sa curga propanul peste bord.

Problema principala cu benzina in canistre e ca etanseitatea canistrei tine de o garnitura care trebuie schimbata regulat (in mod ideal). Nu am vazut in viata mea garnituri de vanzare. Canistrele de tabla corodeaza, cele de plastic se deformeaza de la presiune (chiar si daca sunt umplute doar pana la semn).
Majoritatea barcilor nu au un compartiment perfect etans.
Cu toate acestea focul si exploziile pe barci sunt extrem de rare si datorate 99% proprietarilor care nu respecta minime norme de bun simt. Instalatiile electrice ale multor barci sunt un cosmar nascut din faptul ca 12V nu curenteaza.

Paranoia se plateste scump. Adevarul e ca majoritatea velierelor nu au nevoie de diesel ci de un benzinar decent. Dovada e in intervalele de service (minor si major). Dar asa e moda acum si oamenii prefera sa plateasca aiurea decat sa invete sa folosesca corect un motor (pe benzina sau diesel).

ghrt

Promit că acesta e ultimul offtopic pe discuţia omului.

Dieselul mi se pare totuşi mai sigur ca motor. De ex. mi s-a bulit releul de încărcare la diesel. L-am pornit oricum şi am plecat liniştit la o plimbare în radă. La întoarcere l-am pornit şi am revenit fără nici o problemă. La un benzinar s-ar fi pus problema curentului electric la modul acut, nu aş fi fost atât de liniştit că nu voi avea probleme.

PS: Am găsit garnituri din alea, pe la un magazin de bricolaj. Am luat câteva dar, în afară de cea de pe canistra în uz, nu mai ştiu unde le-am pus :))

Rumpi

@ghrt

Sper ca ai decuplat bateria inainte sa pleci. Paranoicii din aviatie folosesc si acuma magnetouri, nu raman fara curent.  8)

DoiNomazi

Nu stiu inca cum e cu canistrele in barci, dar in/pe masina in mii de km de hurducaturi, am invatat ca sunt de preferat canistrele care nu se inchid etans si pot respira. Cele care se inchideau etans, mai ales cele din plastic, trebuia sa le las sa respire periodic pentru ca se umflau ca niste baloane gata sa explodeze. Cand lasam dopul sa rasufle, "impamantat" impotriva descarcarilor electrostatice suierau ca o locomotiva... :) De atunci nu ma mai chinui sa le inchid ermetic, le asez in picioare, sa nu curga de la gravitatie, si le las sa respire...
Seasick & Grumpy va invita sa vizionati https://vimeo.com/showcase/2161320

Rumpi

Deschiderea canistrei "sa respire" sau stocarea ei neinchisa etans e o chestie care nu ar trebui facuta nici in masina nici in barca. Pe langa faptul ca vaporii de benzina sunt cancerigeni si pot exploda mai si pierdem partea cea mai importanta a combustibilului, adica hidrocarburile volatile. Fara ele ne trezim ca scade cifra octanica si motorul face urat. Ca sa nu mai vorbesc ca benzina din UE si SUA are alcool etilic in ea si ca urmare suge apa.

Benzina ar trebui sa vina cu o eticheta din aia cu "store in a cool and dry place". Cum treba asta nu e intotdeauna posibila, pentru canistrele care stau la soare se folosesc huse de culoare deschisa (tricourile albe sunt foarte bune, si mai bune sunt puloverele de lana, sau husele dedicate captusite). Pe barca ele pot fi si racite, adica tii husa uda cu apa din balta. Apa se evapora si raceste canistra.

Din punct de vedere al designului si functionalitatii nu ai ce imbunatati la canistra originala Wermachts Einheitskanister facuta din tabla vopsita si captusita cu plastic pe dinauntru. Problema sunt copiile proaste care nu respecta designul original si designerii de vehicole (si masini si barci) care au inventat stuturi de umplere a rezervoarelor care nu pot fi folosite decat cu palnie. Pentru coroziune in mediu marin exista canistre din inox si aluminiu.

crysty

Pentru a veni in ajutorul tuturor si a incerca sa evitati pastrarea canistrelor deschise pe timpul transportului as vrea sa va amintesc cum face benzina pusa peste mangalul inca neaprins in scop de a-l aprinde. Cred ca toti au pus un "ajutor" in aprinderea gratarului in diverse locatii. Cum a "furat focul" vaporii de benzina? Cum ar putea fura focul pe barca - de la un contact imperfect etc?
Cu motorina este altceva - are initialul la o temperatura mai mare de 100°C si nu genereaza vapori la fel ca benzina de aceea se zice ca este mai sigura dar ... si aceasta poate exploda si mai abitir ca benzina in unele conditii!

DoiNomazi

#8
Rumpi, puloverele de lana nu se incarca electrostatic?

Stocarea in loc rece si uscat este ideala, dar cand ai de traversat 1,000 Km de desert neasfaltat in soare cu canistra legata pe masina, se "umfla"

Componentele "usoare" care tind sa se evapore se acumuleaza in canistra si chiar daca nu lasi canistra sa rasufle periodic, cand o deschizi sa torni benzina in rezervor, ies voioase. Odata aflate in stare de vapori scapa.

Multe canistre au prelungitor cu diametrul potrivit pentru a se potrivi rezervorului modern.

Repet, inca nu am mers cu canistre in barca, dar la masina am fost foarte atent cu presiunea vaporilor acumulati in canistre pe timpul traversarilor mari, chiar si pe asfalt, si la fiecare 4-5 ore de mers cand eram oricum nevoit sa opresc sa alimentez, verificam si presiunea vaporilor acumulati in canistre si le lasam sa rasufle.

Canistrele de metal inspira incredere, dar cele de plastic, care sunr cele mai raspandite la noi, arata amenintatoare cand se umfla si sunt deformate de pesiunea interioara. Le scot din masina, le asez pe pamant/asfalt, cat mai departe de masina si alte structuri si le deschid cu grija sa rasufle.

Nu stiu daca fac bine sau nu, dar pana acum a functionat procedeul chiar si in conditii de drum dificile.

Pentru cine are rabdare si timp, am gasit un material care abordeaza subiectul in detaliu, fara a valida procedeul meu. Studiul pare sa incurajeze utilizarea "plasei" la gura, asa zisul "flame arrestor"

http://www.forensic-society.org/whitepapers/GasCanPaperSFES.pdf

In privinta etanolului din benzina, e o problema care provoaca multe nemultumiri. Si speram cu totii ca nici o livrare la statia de benzina nu contine mai mult de 10%.

In Florida asta iarna, aia care mi-au inchiriat barca m-au rugat sa am grija de motor si sa nu alimentez cu benzina de la statiile de alimentare auto. Benzina de la statiile destinate exclusiv motoarelor marine era mai scumpa cu aprox. un dolar la galon, dar nu continea, spuneau ei, etanol. Desi la Tohatsu meu am utilizat benzina auto, le-am respectat dorinta si am alimentat de la una din numeroasele statii "navale".
Seasick & Grumpy va invita sa vizionati https://vimeo.com/showcase/2161320

Alex1958

Pentru ca sa se produca o explozie sau numai un incendiu este nevoie de trei conditii:
1. vaporii inflamabili / explozivi in cantitatea si concentratia potrivita;
2. prezenta oxigenului (aerului) si
3. o sursa de aprindere de energie suficienta.
Primele doua conditii se caracterizeaza pentru fiecare substanta inflamabila prin LIE si LSE limita inferioara/ superioara de explozie in aer. La vaporii de benzina aceste limite sunt destul de largi deci sansele de producere a unei deflagratii sunt destul de mari.
O descarcare electrostatica din pulover s-ar putea sa nu fie suficienta pentru declansarea unei explozii, dar orice scanteie electrica o poate face sigur.
Arderea rapida devine explozie daca vorbim de cantitati insemnate iar marirea de volum datorata reactiei de ardere si expansiei termice este importanta. Arderea unei substante se petrece numai cu vaporii sau substantele volatile si inflamabile generate la suprafata acesteia. Cand arde lemnul ard de fapt volatilele degajate din acesta sub influienta caldurii. Cand arde mangalul arde monoxidul de carbon format la suprafata lui. De aceea nu se declansa un incendiu cand "vitejii" stingeau mucul de tigare in motorina. O faceau repede asa ca jarul din chistoc nu gasea vaporii la concentratia potrivita inainte de a atinge suprafata lichidului iar cand caldura jarului genera suficienti vapori nu mai exista sursa de aprindere. Nu incercati asa ceva!
Deci in cazul in care constatam miros de benzina in santina trebuie in primul rand sa identificam si sa oprim sursa de combustibil, apoi sa indepartam orice potentiala sursa de aprindere si apoi sa aerisim bine.
Benzina auto are componente volatile diferite functie de sezon sau zona geografica. Deci nu pastrati benzina de iarna in canistre sau rezervoare caci va genera o cantitate mare de vapori in anotimpul cald.
Pe la noi nu e cazul, dar nici sa luam benzina din Alasca si s-o folosim in Florida nu e OK.
Cat despre alcooli la noi este exact invers decat in SUA, benzina cumparata pe apa in Delta are cu mult mai mult alcool decat cea de la statiile de pe mal. Sunt totusi doua statii la Tulcea si Sulina care se pare ca vand benzina auto de la PETROM.

DoiNomazi

#10
Nu stiu daca chiar exista cineva, pe apa, sau pe sosea, care utilizeza benzina din Alaska in Florida, pentru simplul motiv ca, ori se consuma, ori imbatraneste. In general, daca nu vreau sa-mi bat capul cu aditivi de conservare, incerc sa evit pastrarea benzinei in canistre, sau in rezervor, mai mult de 30 de zile. Prospatura de la benzinarie este mai prietenoasa motorului...

In principiu, aici, benzina auto de vara se deosebeste de cea de iarna printr-un continut mai redus de etanol. Ce se intampla la pompa stiu numai distribuitorii si operatorii.

Imi scapa rationamentul pentru care benzina "marina" din Delta ar contine mai mult etanol decat cea auto, dar vor fi avand ei un motiv...
Seasick & Grumpy va invita sa vizionati https://vimeo.com/showcase/2161320

mariusm piesenoi111

Nu știu care e prețul acelui etanol dar înclin sa cred ca asta e răspunsul. .....banii : (

Fritz

#12
 Etanolul..adica alcoolul etilic se combina cu apa ...si arde ...Deci daca ai apa in benzina ...bagi metanol sau etanol sa ajungi la 50% apa/ etanol...Altfel apa infunda jicloarele. Cu etanol...arde ..prost, dar se consuma si nu ramane in rezervor.  Teoretic ar ramane pe fundul rezervorului ..si la temperaturi negative ar ingheta. Cu etanol 50% nu mai ingheata si se si combina cu benzina.

Alex1958

La noi in Romania nu prea se baga alcool in benzina. Nici etilic (etanol) nici metilic (metanol) din considerente de pret. Ganditi-va ca cea mai ordinara tuica (30% alcool) e 15 lei/l, iar benzina dupa accizarea abia ajunge 5 lei/l. Se baga in schimb componenete mai usoare butani, pentan pe timp de iarna.
Alcoolul se adauga in benzina in tarile unde exista o industrie prelucratoare de biomasa (Brazilia e cel mai bun exemplu). Au fost si pe la noi niste experimente in socialism -metanol la taxiuri -dar s-au abandonat.
La noi si alcoolul industrial se foloseste in alte scopuri.... ;) E o mare problema in fabricile de alcool securizarea instalatiilor.
Nu stiu de unde iau distribuitorii din Delta benzina aia dar nu e facuta la noi.
Desigur ca exemplul cu benzina din Alaska folosita in Florida a fost doar o "figura de stil".

Rumpi


@DoiNomazi

Da puloverele de lana se pot incarca electrostatic. Orice se incarca electrostatic daca e frecat de un material cu potential diferit. Cu cat e mai mare diferenta de potential cu atat se incarca mai repede. Ai aici o harta triboelectrica https://www.trifield.com/content/tribo-electric-series/

Vaporii de benzina din canistra se pot condensa la loc. Nu toti bineinteles dar cel putin o parte. Cel putin pe barca unde ai apa (torni apa pe canistra si te uiti cum se dezumfla). Daca traversezi desertul ai ghinion.

Treaba cu alimentarea cu E10 care e daunatoare motorului e un mit. Etanolul din benzina poate cel mult sa dizolve anumite tipuri de plastic (furtune, garnituri). Motoarele noi au toate garnituri care rezista la alcool, cel putin in domeniul auto. Nu cred ca fabricantii de outboarduri au uitat sa puna asa ceva. Asta la outboardurile noi bineinteles, aparute dupa E10. Alea vechi nu au decat daca au schimbat proprietarii.
Ce se intampla adesea pe barci care merg cu E10 e ca in benzina e mult mai multa apa decat normal. In rezervor e tot timpul aer si de la diferentele de temperatura zi/noapte apare condens care dupa cum a explicat Fritz se amesteca cu etanolul. La automobile nu e o problema deoarece majoritatea automobilelor consuma rapid benzina. Problema e cu barcile care stau mult intre utilizari si benzina acumuleaza multa apa.

@Alex1958

Nu stiu de unde ai tu informatia ca "in Romania nu prea se baga alcool in benzina". Conform fiselor de produs afisate de primii trei distribuitori avem asa: Petrom 1% metanol, 5% etanol, Rompetrol si Lukoil 3% metanol si 5% etanol. In Romania ca si in toata UE de altfel se vindea in mod normal E5. De la 1 ianuarie 2014 trebuia sa fie E6 dar au facut comerciantii lobby si cantitatea minima legala de biocombustibil a scazut de la 5% la 4,5% in loc sa se ridice le 6%. Asa ca acuma la pompa se vinde E4,5 pe considerente de vechimea parcului auto si infrastructura insuficienta a distribuitorilor pentru a oferi 2 tipuri de benzina (E5 si E6). In Europa nu exista de altfel decat cateva state unde E10 e obligatoriu si chiar si in statele alea exista in continuare si E5 la pompe. Conform directivelor europene firmele ar putea sa vanda si benzina curata si biocombustibil separat atata timp cat indeplinesc cota legala. De asta se vinde in unele tari E85 si biodiesel pur, ca sa ajunga la cota legala fara sa depaseasca E5 si B7. Cum la noi cota e 4,5% benzinariile nu au de ce sa vanda altceva decat E5 si B7.

Pretul la alcoolul tehnic nu are nimic cu pretul tuicii. Pretul variaza dupa recoltele de porumb (SUA), cereale si sfecla de zahar (Europa). Pretul cu amanuntul al alcoolului alimentar ca si pretul carburantilor contine accize mult peste pretul initial al produsului. In romania la retail 1L de alcool tehnic denaturat e aprox. 10RON.
Dar e adevarat ca la pretul actual al petrolului biocombustibilul e mai scump decat combustibilul fosil, chiar si cu intrarea online in Europa in anul trecut a unor fabrici de produs bioetanol din celuloza.