Utilizare motoare outboard 2T/4T

Creat de H, Mai 02, 2016, 11:30:32 PM

« precedentul - următorul »

0 Membri şi 6 Vizitatori vizualizează acest subiect.

H

Dintr-o mare consideratie,pentru prietenul meu Vali si pentru ce face el prin acest forum am decis sa deschid acest subiect,desi am spus cu multa vreme in urma, ca ar fi mai bine sa stau deoparte si sa observ doar.
Totusi am ajuns la concluzia ca colegii nostri de forum in mare majoritate( nu toti),nu au cunostintele necesare minime,pentru a utiliza un motor outboard corect cel putin pe partea de  mentenanta si operare.
Cauza nu am reusit sa o identific,dar este absolut ciudat ca dupa atatia ani, informatii cat se poate de elementare nu au reusit sa patrunda in aceasta mare masa de utilizatori.
Imboldul de a creea acest nou subiect a pornit de la un topic"Cel mai bun ulei pentru motoare 2T", unde se vehiculeaza niste informatii nu tocmai corecte si in nici un caz bazate pe cunostinte clare.
Inainte de toate,trebuie sa va lamuresc niste aspecte generale despre motoarele outboard recreationale.
Motoarele outboard recreationale pe benzina sunt construite sa functioneze in regim Light-duty(Normal Duty), adica media puterilor si a turatiilor de operare sa se incadreze in maximum 70% din maximul constructiv dat de producator.
De unde am scos chestiune asta?
Pentru cine nu ma cunoaste, spun doar atat ca ma ocup cu proiectare si testare de motoare outboard, si aceste informatie(cea de Normal duty) mai mult sa mai putin voalata este pusa sub o forma sau alta ,uneori scrisa cu litere foarte mici in mai toate manualele de utilizare sau service.
Absolut tot ce nu se incadreaza in categoria de mai sus,si au alt regim de exploatare, exista alte exigente de proiectare si constructie,si motoarele apar in piata cu alte denumiri gen Enduro,Commercial,Racing,Military,SOLAS, cu diferite agrementari constructive.
Motoarele gen Enduro,Commercial, High Trust etc.., sunt incadrate ca motoare cu mediile intre 70-85%, si sunt numite Continuous Duty.
Motoarele Racing,SOLAS, Military, desi in aperenta sunt identice, in realitate sunt cu totul si cu totul altceva, alte aliaje ,alte prelucrari mecanice,vopsele, etc si sunt asamblate manual si verificate si reverificate de n ori, si sunt incadrate in categoria HEAVY DUTY. cu regimuri de operare pina in 95 %.(100% nu exista).
Acum ca stim unde ne incadram cu motoarele noastre,si luind in considerare faptul ca in mare majoritate motoarele pe care le folosim sunt incadrate la Light duty si folosind regula de 3 simpla putem calcula la modul general cam care ar trebui sa fie media turatiilor pe care le putem folosi fara a avea probleme tehnice cu motoarele.
Concluzia este cat se poate de clara, ca daca avem un motor de 25 hp light duty,vom putea folosi doar 17-18 hp ca medie de utilizare a puterii si o medie a turatiilor intre 3850-4200 rot/min.functie de turatia max. constructiva.
Atentie totusi ca se discuta despre mediile acestor factori si nu a regimurilor instantanee,iar regimurile de utilizare ar trebui sa semene cu cele din industria auto, unde nici o masina normala nu functioneaza cu medii atat de ridicate.
Incercand sa respectam aceste "cerinte" ne dam seama ca toate discutiile anterioare ce abordau supramotorizarea, nu mai stau in picioare.
Vali, imi cunoaste inclinatia spre supramotorizare(teoretica), dar nu cred ca am avut niciodata timp sa ii explic si de ce.
Folosind un motor in regim de Light Duty, pentru care a fost construit veti avea minimul de consum cu maximum de fiabilitate, tradus altfel inseamna costuri si probleme minime.
Revenind la problema care m-a determinat sa scriu, adica cel mai bun ulei de amestec 2T.
Nu imi venea sa cred ce vedeam scris,cum ca ar scrie pe bidonul de ulei care este raportul de amestec.
De unde sa stie bidonul acela sau producatorul ce fel de motor ai????????????.
Ce se scrie pe bidoane este cu totul si cu totul altceva, fratilor!!!!!!!!!!
Tradus pe romaneste scrie ca daca doresti sa obtii un anumit raport de amestec trebuie sa adaugi X ml de ulei la Y litri de benzina.
Deci pentru totdeauna se ia in considerare doar recomandarea producatorului motorului.
La vedere recomandarile producatorilor (TOTI FARA EXCEPTIE) sunt pentru utilizarea de tip LIGHT DUTY.
La utilizari mai dure sunt alte recomandari, care sunt sau nu scrise in manualele de utilizator, functie de cat de generosi sunt cu informatiile.
Producatorii americani intodeauna fac aceste mentiuni si am sa atasez un manual sa vedeti scris negru pe alb.
Producatorii Japonezi fac aceste mentiuni,mai rar si mai voalat,si in special la motoarele care nu sunt Light Duty.
De exemplu Yamaha la motorul de 40hp/2T dau un raport de amestec de 1:100,iar la acelasi motor care este Enduro(amestec in rezervor fara exceptie) raportul de amestec este dat de 1:50 pana la 1:25,iar cele cu automix se recomanda in timpul rodajului si la folosire dura adaus de ulei in benzina.Oare de ce?
Descarcati manualele de utilizare de pe site-urile oficiale(unde aveti acces),si cititile cu atentie de la cap la coada.
La motoarele care sunt incadrate la Continuous DUTY, si la cele Heavy DUTY,Military,Solas,cu carburatie,absolut la toate sunt cu premix!!!, iar raporturile de amestec merg de la 2% pana la 5% functie de utilizare,toate au generator propriu de functionare+generator auxiliar.
In legatura cu calitatea uleiurilor,este un singur organism care certifica daca un ulei este TCW 3 pentru 2T,si uleiurile FC-W pentru motoarele 4 timpi marine acela este NMMA.
https://www.nmma.org/certification/oil/tc-w3
https://www.nmma.org/certification/oil/fc-w
Exista si exceptii,adica sunt uleiuri care depasesc cu mult normele,TCW3,uleiuri sintetice ,ashfree,pentru motoare cu injectie directa si nu sunt in lista, dar sunt numarabile pe degetele de la o mana.
Care sunt uleiurile cele mai bune pentru 2T?
Foarte buna intrebarea, dar pentru care motor 2T?
Nu toate motoarele 2T sunt proiectate la fel,nu sunt in aceeasi generatie de proiectare,nu sunt construite pentru acelasi scop.
Un raspuns general ar fi ca,daca doriti o viata lunga la motor,ar fi de evitat uleiurile minerale,pentru motoarele clasice (marea majoritate) ideal ar fi uleiurile cu baza semisintetica low ash,si de evitat uleiurile sintetice, iar pentru motoarele de generatie noua cu injectie directa uleiuri sintetice 100% ashfree.
La motoarele in 4T este cam aceeasi poveste,adica pentru motoarele moderne, cu 4 valve /cil,distributie variabila,injectii de tipul lean burn, raport compresie mare trebuie uleiuri sintetice 100%,iar pentru restul uleiuri semisintetice in gama recomandata de producator.
Argumentele care ar trebui sa le scriu sunt foarte tehnice si nu cred ca ar folosi la nimic, cel mult ar creea confuzii.
Cei mai mari producatori de baze sintetice si semisintetice de uleiuri sunt in SUA,si de acolo isi aduc mai toti producatorii materiile prime,si fiecare producator isi adauga aditivii proprii.
Uleiurile Yamalube sunt f. bune,dar sunt la fel de falsificate ca si Castrolul pentru auto, asa ca verificati foarte bine sursele de unde va aprovizionati.
Norocul este ca sunt firme deja care aduc uleiuri din USA,si aici ma refer la Uleiurile SIERRA care sunt ff.bune,uleiurile Yacco(specializati pe racing si military) sunt deasemenea prezente,uleiuri Petronas, producatori de top putin cunoscuti la noi dar cu produse exceptionale, la preturi decente.
In atasamentul cu manualul motorului cititi cu atentie la pagina 17 recomandarile in ceea ce priveste uleiul de amestec.
Sper ca am reusit cat de cat sa fac putina lumina, si pe masura ce voi avea timp,voi mai detalia la cererea dvs.







momaul

Salut.In primul rand tin sa va multumesc pentru initierea acestui subiect.Orice informatie ,mai ales cele care vin de la persoane avizate sant foarte pretioase. Banuiesc ca tocmai comentariul meu v-a hotarat sa scrieti aici,ceea ce eu consider un lucru foarte bun,dar nu prea am inteles unde este contradictia intre ce am spus eu si ce ati spus dumneavoastra.Poate nu am reusit sa ma fac inteles dar si eu spuneam ca un producator serios totdeauna scrie pe sticla de ulei ,,a se utiliza conform specificatiilor producatorului motorului".In momentul in care pe sticla de ulei scrie a se utiliza in proportie de 2% fara sa se specifice pentru ce motor este vorba ,parerea mea este ca producatorul uleiului nu vrea sa-si asume riscul sa-l folosesti intr-o proportie mai mica.Repet este parerea mea si nu am nici o informatie oficiala.Referitor la uleiul recomandat de producator de exemplu in cartea motorului meu care este un mercury foarte vechi scrie clar,,utilizati ulei   quicksilver tcw3 in proportie 1/50",deci cu acest ulei a fost testat motorul.Chestia cu uleiul cu care a fost testat motorul o stiu de la renault.Am un logan si la intrebarea mea catre producator daca pot uliliza alt ulei care dupa parerea mea este mai bun am primit oficia raspunsul ca dacia oil este uleiul cu care a fost testat motorul si producatorul isi asuma raspunderea pentru intervalele de schimb doar cu acel ulei.Daca am gresit undeva accept cu cea mai mare placere sa mai invat. PS. Am citit cu mare atentie pagina 17 din postarea Dv.si am constatat ca si acolo scrie ca daca vrei sa ai motor este bine sa pui ulei mai mult niciodata mai putin sau cel putin asa am inteles eu. Cu deosebita stima si nu va sfiiti sa ne mai invatati cate ceva pentru ca cel putin eu,dar cred ca si marea majoritate ,abia asteptam sa aflam informatii de la persoane care chiar stiu despre ce vorbesc. De exemplu daca ati putea sa ne lamuriti despre diferenta intre uleiul tcw3 si un ulei pentru motor racit cu aer si daca cauzeaza utilizarea uleiului pentru motoarele racite cu aer la motoarele de barca pentru ca banuiesc ca marea majoritate folosesc ulei pentru motoare racite cu aer din cauza pretului mare a uleiului tcw3.

kimi

Foarte utile fisierele alea , multumim .
Cu ocazia asta mi s-a confirmat ca prima echipare la Suzuki e Motul ( nici o intentie de reclama ) .

H

Si daca tot am raspuns si recomandat un ulei unui coleg de forum acuma pun si un link cu alt producator premium de care nu multa lume a auzit unde puteti gasi uleiuri 2t,uleiuri 4t, vaseline marine,cu cele mai inalte
agrementari adica cele de Racing, si cele Militare.
Un pic de documentare suplimentara nu strica, si probabil ca perspectiva asupra ce inseamna lubrificanti de calitate va fi usor inbunatatita, sau poate ajustata.
http://yacco-lub.ro/istoric.html
http://yacco-lub.ro/yahting-ro/

mariusm piesenoi111

Salutare Horea
Sa înțeleg ca uleiul JET SD 1000 2T de la Yacco este cel OK pentru motoarele noastre preferate (ETEC)?
P.S.: Sper ca timpul a reușit sa îți înfrângă supărarea  (datorata unei neînțelegeri și nimic mai mult)
Cu multa stima,
Marius

H

#5
Da,dar este mai scump decat XD100.
Cata vreme esti in garantie cu motorul foloseste uleiul de la BRP,in caz de necaz doamne fereste sa nu fie discutii.
Cand ai cumparat motorul ti-am spus sa le spui sa seteze motorul pe tcw3 ca rata de ulei si sa folosesti xd 100.
Asta este recomandarea oficiala BRP in cazul tau.
Motorul tau nu genereaza suficienta putere, pe medie turatie si atunci esti fortat cand ai incarcatura sa te duci pe plaja medie spre maxim ca sa iti faci treaba(asta din cele declarate de tine).
Daca nu ai succes la Euronautica incearca la baietii de la Pronautica Tulcea ca sunt  mai cumsecade si mai destupati la minte si oricum sunt si mai calificati.
Chiar azi le-am trimis recomandarile oficiale pentru productia 2009,pentru ai ajuta cu ceva nelamuriri si in acea documentatie e descris negru pe alb cazul tau.
Din pacate nu pot face publice astfel de documente,dar cu un pic de diplomatie si poate cu o atentie poate te vor lasa sa citesti documentatia ca sa te convingi singur, pagina 101 din documentatie.
Tu te incadrezi in categoria Continuos Duty=commercial,harsh operation, din cauza faptului ca depasesti cu mult 4500 rot/min frecvent.
Euronautica tine la sertar toate astea si comunicarile cu clientii si cu dealerii lor sunt f. ambiguii, si sarace.
La barca aia a ta ar fi trebuit un 40 hp.

mariusm piesenoi111

Trebuie sa recunosc sportiv ca ai dreptate.
Și sincer as fi dorit un 40CP din tot sufletul.
Dar asta a fost oferta cea mai buna atunci și ala a fost bugetul maxim (unde se cerea garanție și brand spanky new :) de către cenzor și ordonator de credit în același timp :) )
Oricum.....iubesc ETEC-UL și rămân fan pe viitor
Multumesc încă o dată pentru amabilitate și sfaturi

H

O elice in 4 pale,ar rezolva o parte a problemei.
Hai, ca dupa cateva luni ti-am raspuns la intrebarea ta.
Incerca 4 pale cu pas de 11" de la Solas si mai vorbim. cod elice: 2213-102-11
Este mai mica diametru,are Rake mai agresiv si un cupping care favorizeaza tractiunea si iti va genera un flux de apa superior elicii standard de 12"in 3 pale, deci si o hidroportanta superioara.
Probabil vei pierde vreo 2 km/h la viteza maxima, dar castigi la consum si reduci turatia motorului.
Asta ca sa nu zici ca am ceva cu tine.

mariusbig

Mariusm , si eu sunt momentan in situatia in care ai fost tu.
De curiozitate , cate luni ai asteptat sa-i treca supararea Dlui. H ( la fel datorata unei neînțelegeri și nimic mai mult ) ?
Cu respect si multumiri Dle. H.

Vali

Multumim Horea pentru acest topic foarte instructiv. De cateva zile tot zic sa intru sa scriu si eu, dar abia acum am gasit timp.

Am sa scriu pe scurt despre problema mentionata cu supramotorizarea, si cum o vad eu.

Dpmdv nu ar fi nici o problema cu montarea unui motor mai mare decat cel recomandat (nu decat cel maxim autorizat), dar cu o conditie: barca sa treaca "pe bune" testul de alunecare laterala la giratie conform ISO 11592.

Desi nu am date concrete, inclin sa cred ca nu exista vreun producator roman de barci din gama utilitara care sa-si fi supus barcile acestui test. E un fel de "testul elanului" aplicat la barci, si in urma lui se certifica motorizarea maxima care se poate folosi pe barca respectiva in conditii de siguranta maxima.

De obicei specialistii care intocmesc documentatia adopta la modul teoretic motorizarea maxima direct din nomogramele specifice, functie de dimensiuni, unghi de stelaj etc, si daca nu iese cifra dorita, se adopta imediat comanda la distanta, care dintr-un foc aproape ca dubleaza puterea maxima de calcul. Din pacate, aceasta nu e si verificata in cadrul testului mentionat, si cunosc personal ceva barci in care se simte serios nesiguranta la motor mare.

Concluzia e deci ca multe barci sunt nesigure cu motorizarea maxima recomandata, aceasta nefiind testata practic.

Intrebarea mea e cum se comporta de exemplu o barca avand "cathedral hull" (despre care se stie ca are unghiul de stelaj echivalent mai mic decat unghiul la chila) cand are pe ea comanda la distanta, motorul maxim recomandat, si deci o putere mult prea mare pentru acel unghi de stelaj. Care e stabilitatea dinamica de glisare, si cum rezista o asemenea barca la deriva de giratie? Cu alte cuvinte, cine poate garanta ca la puterea maxima autorizata vreun inconstient beat la timona nu va face tumba sau nu se va insuruba cu barca, rupandu-si gatul.

Nu e vorba in aceasta discutie despre barcagiii de tipul celor de pe acest forum, care suntem pasionati, autodidacti si constienti de riscuri etc. Culmea ca nu e vorba nici de deltoizii care-si supramotorizeaza cu nesimtire cosciugele plutitoare, fiindca aia de inecat nu se ineaca, iar daca-si ineaca barca sau motorul, a 2-a zi isi iau altele.

E vorba in schimb de personaje precum unul care a luat in 2012 o barca de la mine, a plecat la Chilia si a condus in ambele sensuri beat si la viteza maxima, dupa care m-a si injurat ca de ce n-am venit cu peridocul inaintea lui. Cum feresti un zevzec habarnist din-asta de tentatia de a da blana la maxim, mai ales cand nu are experienta si nu stie ce are de facut daca intra in porpoising sau oscilatii transversale pe o barca avand stabilitate dinamica prea mica.

Tu ai multa experienta si stii ce sa-i ceri barcii atunci cand ai motor mare pe ea. La fel sunt destui baieti care stiu cand trebuie sa dea blana si cand sa reduca, iar asta e rezultatul practicii indelungate.
Eu de asemenea sunt un barcagiu pasnic, care imediat ce am iesit din tranzitie pastrez regimul cel mai economic, fiindca acolo se simt cel mai bine si barca, si motorul, si echipajul, si mediul inconjurator.

In schimb, daca e vorba de teribilisti care confunda volanul bmw-ului cu timona barcii, solutia cea mai buna e sa nu-ti bati capul cu regimul de lucru al motorului (light duty etc), ci sa le montezi pe barca motorul despre care stii ca nu-i pune in pericol. Mai ales cand e vorba de o barca despre care se stie ca e naravasa cu motoare mari. In felul asta toata lumea e linistita, iar baietii isi pot pune ulterior pe riscul propriu orice motor doresc, insa fara a mai implica oameni ca noi in ecuatie.

Sper ca nu m-am abatut de la tema topicului cu aceasta postare, si ma bucur inca o data ca avem aceasta discutie interesanta.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

mariusm piesenoi111

Citat din: H din Mai 05, 2016, 08:01:51 PM
O elice in 4 pale,ar rezolva o parte a problemei.
Hai, ca dupa cateva luni ti-am raspuns la intrebarea ta.
Incerca 4 pale cu pas de 11" de la Solas si mai vorbim. cod elice: 2213-102-11
Este mai mica diametru,are Rake mai agresiv si un cupping care favorizeaza tractiunea si iti va genera un flux de apa superior elicii standard de 12"in 3 pale, deci si o hidroportanta superioara.
Probabil vei pierde vreo 2 km/h la viteza maxima, dar castigi la consum si reduci turatia motorului.
Asta ca sa nu zici ca am ceva cu tine.
Mulțumesc domnule H!

H

Citat din: Vali din Mai 05, 2016, 09:28:48 PM
Multumim Horea pentru acest topic foarte instructiv. De cateva zile tot zic sa intru sa scriu si eu, dar abia acum am gasit timp.

Am sa scriu pe scurt despre problema mentionata cu supramotorizarea, si cum o vad eu.

Dpmdv nu ar fi nici o problema cu montarea unui motor mai mare decat cel recomandat (nu decat cel maxim autorizat), dar cu o conditie: barca sa treaca "pe bune" testul de alunecare laterala la giratie conform ISO 11592.

Desi nu am date concrete, inclin sa cred ca nu exista vreun producator roman de barci din gama utilitara care sa-si fi supus barcile acestui test. E un fel de "testul elanului" aplicat la barci, si in urma lui se certifica motorizarea maxima care se poate folosi pe barca respectiva in conditii de siguranta maxima
De obicei specialistii care intocmesc documentatia adopta la modul teoretic motorizarea maxima direct din nomogramele specifice, functie de dimensiuni, unghi de stelaj etc, si daca nu iese cifra dorita, se adopta imediat comanda la distanta, care dintr-un foc aproape ca dubleaza puterea maxima de calcul. Din pacate, aceasta nu e si verificata in cadrul testului mentionat, si cunosc personal ceva barci in care se simte serios nesiguranta la motor mare.

Concluzia e deci ca multe barci sunt nesigure cu motorizarea maxima recomandata, aceasta nefiind testata practic.

Intrebarea mea e cum se comporta de exemplu o barca avand "cathedral hull" (despre care se stie ca are unghiul de stelaj echivalent mai mic decat unghiul la chila) cand are pe ea comanda la distanta, motorul maxim recomandat, si deci o putere mult prea mare pentru acel unghi de stelaj. Care e stabilitatea dinamica de glisare, si cum rezista o asemenea barca la deriva de giratie? Cu alte cuvinte, cine poate garanta ca la puterea maxima autorizata vreun inconstient beat la timona nu va face tumba sau nu se va insuruba cu barca, rupandu-si gatul.

Nu e vorba in aceasta discutie despre barcagiii de tipul celor de pe acest forum, care suntem pasionati, autodidacti si constienti de riscuri etc. Culmea ca nu e vorba nici de deltoizii care-si supramotorizeaza cu nesimtire cosciugele plutitoare, fiindca aia de inecat nu se ineaca, iar daca-si ineaca barca sau motorul, a 2-a zi isi iau altele.

E vorba in schimb de personaje precum unul care a luat in 2012 o barca de la mine, a plecat la Chilia si a condus in ambele sensuri beat si la viteza maxima, dupa care m-a si injurat ca de ce n-am venit cu peridocul inaintea lui. Cum feresti un zevzec habarnist din-asta de tentatia de a da blana la maxim, mai ales cand nu are experienta si nu stie ce are de facut daca intra in porpoising sau oscilatii transversale pe o barca avand stabilitate dinamica prea mica.

Tu ai multa experienta si stii ce sa-i ceri barcii atunci cand ai motor mare pe ea. La fel sunt destui baieti care stiu cand trebuie sa dea blana si cand sa reduca, iar asta e rezultatul practicii indelungate.
Eu de asemenea sunt un barcagiu pasnic, care imediat ce am iesit din tranzitie pastrez regimul cel mai economic, fiindca acolo se simt cel mai bine si barca, si motorul, si echipajul, si mediul inconjurator.

In schimb, daca e vorba de teribilisti care confunda volanul bmw-ului cu timona barcii, solutia cea mai buna e sa nu-ti bati capul cu regimul de lucru al motorului (light duty etc), ci sa le montezi pe barca motorul despre care stii ca nu-i pune in pericol. Mai ales cand e vorba de o barca despre care se stie ca e naravasa cu motoare mari. In felul asta toata lumea e linistita, iar baietii isi pot pune ulterior pe riscul propriu orice motor doresc, insa fara a mai implica oameni ca noi in ecuatie.

Sper ca nu m-am abatut de la tema topicului cu aceasta postare, si ma bucur inca o data ca avem aceasta discutie interesanta.
Vali,
Ai perfecta dreptate,dar discutia migreaza spre o alta categorie de asa zisi posesori si conducatori de ambarcatiuni care oricum nu sunt prezenti pe forum si nici nu tin cont de nimeni si nimic.
Sfatul meu este pentru pasionatii de pe forum si pescari cu toate tiglele pe casa, care vor sa isi conserve investitiile pe termen lung, si ma refeream la maximul admis constructiv.
Iti dau un exemplu cat se poate de concret si de cunoscut.
Dragos, ar fi putut foarte bine sa puna un motor de 25-30hp pe barca construita de tine, dar sunt convins ca a pus 40 hp,ca sa nu aiba probleme la deplasarile lungi si greutatea suplimentara care sa ii omoare motorul fortandu-l la maxim, cu un consum de combustibil mare.
El foloseste doar max 30 hp din 40 si isi menajeaza investitia folosidu-l exact cu scrie la ceaslov, iar cand chiar ar avea nevoie are si cu ce sa faca fata unor situatii neprevazute, situatii care pe Dunare si Delta pot aparea destul de frecvent stii bine.
Alt exemplu, eu personal am o barca geamana cu a lui Dragos,facuta tot de tine si am un motor de 50 hp 2t carburatie, folosesc vreo 25-30 si am un consum, care chiar l-am masurat recent de vreo 8 l/h,dar cuplu f.bun pe motor si rezerva de putere suficienta.
Chiar si cu un motor in 4 timpi , daca ambarcatiunea este submotorizata si tragi de motor la blana,consuma de rupe.
Daca vrei mai mult am sa postez manual de service de la Yamaha de exemplu si sa vezi ce consumuri dau ei in mod oficial cu motoarele la turatiile maxime.
Ai sa crezi ca ii vorba de motoare in 2 timpi din anii 1960 crossflow.
Ideea este ca eu scriu ,raspund si postez pentru oamenii normali,incercand sa acopar un gol informativ,nu sa stimulez exaltati inconstienti.
Supramotorizarile la care faci tu referinta dupa umila mea experienta le gasesti in mod frecvent la braconieri,iar dilimacii care au ditamai dihaniile cu sute de cai putere nu sunt supramotorizati in mod legal,ci doar niste imbecili cu bani care se dau balene in borcan,pe canale inguste printre pescari si amatori de frumos ce merg la pas.
Aceste categorii ar trebui starpite, dar asta nu tine de noi.

Vali

Eu ma gandesc ca sunt si oameni bine intentionati, dar fara prea multa experienta sau simt tehnic, care ar putea intampina probleme. Din cauza asta m-am si referit la arhitectura barcii, stiind amandoi cam care e nivelul de know-how in aceasta bransa. Asta vad eu cel mai important, anume evitarea supramotorizarii pe barci despre care stim ca sunt nesigure in mana oamenilor neexperimentati sau teribilisti. Mai ales ca dupa cum spuneam barcile la noi nu se testeaza practic pentru motorizarile maxime.

Cu alte cuvinte, daca un incepator (chiar bine intentionat) are motorizarea maxima pe o barca prea plata la fund, si deci fara stabilitate dinamica, omul nu va sti cand barca devine nesigura si il expune pericolului, fiind oricum tentat sa dea blana ca orice incepator. E o situatie oarecum similara motociclistilor incepatori pe vitezane, care nu cunosc inertia motorului la viraje, mai ales cu pasager in spate, si se lanseaza cu viteza in viraje, riscand sa iasa de pe carosabil sau mai rau, sa se lipeasca instantaneu de masinile de pe contrasens.

Din fericire la barci, un lucru la prima vedere blamat poate fi considerat cel care salveaza situatia descrisa, si e vorba de greutatea excesiva a anumitor barci. Aceasta ia din performantele dinamice suficient incat sa mai reduca din riscurile asociate supramotorizarii, mai ales cand barca e incarcata. Poate si din motivul asta sunt atatea barci prea grele pe piata, motivul principal fiind bineinteles eficienta economica a producatorului. Cred ca din cauza asta mai sunt inca destui care toarna beton in chila barcilor :D.

Eu incerc culmea sa luminez la cap inclusiv barcagiii teribilisti despre asemenea situatii, si nu cred ca e un efort prea mare munca asta de convingere. Mai ales ca in caz de belele bubele se sparg inclusiv in capul nostru, cand vrem sa mergem linistiti in Delta si ne intersectam cu diversi nasoi, sau cum a fost anul trecut dupa accidentul de pe Snagov, cand toti barcagiii de pe apa eram considerati potentiali infractori.
"Poate ca esenta vietii sta in dorinta de a atinge altceva decat ceea ce ti-a fost prescris" - Christian Tirtirau

H

Ei Vali,
Poate nu ar strica ca acolo la Galati unde ai avea mult suport din partea colegilor experimentati,sa incerci sa faci(faceti) o organizatie non profit de genul unui club nautic in cadrul caruia sa organizati niste cursuri de perfectionare in conducerea ambarcatiunilor cu motor,mentenanta,etc....
Sigur ca ,cursurile ar trebui platite,dar banii obtinuti se pot reinvesti in dotarile clubului nautic si colegii sa beneficieze de alte si alte informatii si cursuri.
Cursuri de mentenanta a ambarcatiunilor si a motoarelor,de reparatii mici, uzuale si frecvente.
Pana la final pentru o suma modica invata cum sa se protejeze pe ei si pe ceilalti si cum sa isi rezolve singuri problemele aparute si cum sa faca sa nu faca sa ajunga sa aibe probleme ce tin de navigatie si de siguranta navigatiei,achizitii proaste etc...
Acesta chestiune functioneaza foarte bine pe domeniul auto si ai nostrii clujeni de la Napoca Rally Academy  se autofinanteaza,facand cursurile de Defensive Drive si cele pentru stiinta condusului sportiv.
Multi care au deja flote de auto,banci,etc apeleaza la serviciile lor pentru ca au ajuns la concluzia ca este mai ieftin si mai sanatos sa ai oameni instruiti pentru situatii neprevazute.
Adevarul este ca certficatele de conducator de ambarcatiune se obtin mult prea usor si ca nu este conditionata obtinerea lor prin urmarea unei scoli specifice, ca la celelate mijloace de transport,auto,aviatie...
Daca vine un berbec ,care nu a vazut in viata lui decat apa unor lacuri de acumulare fara curenti ,obstacole imerse,canale inguste si rapide, anafoare,Dunare umflata sigur o bate de gard cum se zice pe la noi.
A se vedea cazul clujeanului ce a murit in 24 martie in intersectia canalului Olguta cu Sontea, in capatul dinspre Mila 23 unde era la nici 500m de propria lui casa de vacanta si trecea a nu stiu cata oara prin acel loc.
Combinatia fatala a fost,oboseala,necunoasterea comportarii unei ambarcatiuni in situatii extreme,motor foarte puternic , conducere pe timp de noapte, faptul ca nu purta vesta de salvare,apa f.rece,barca foarte incarcata,multe haine pe el,etc.
Pentru cine tine la viata si la sanatatea lui o astfel de instruire se justifica pe deplin.
Daca vei organiza asa ceva sa stii ca sunt 100% alaturi de tine si imi voi face timp sa te ajut.

H

Cu ocazia unor astfel de cursuri se pot intampla si multe alte lucruri pozitive.
Motive multe si bune de socializare si veselie,partide de pescuit, etc...
Bineinteles doar pentru membrii prezumtivei organizatii
Gandeste-te, poate...........